Dato for udgivelse
12 nov 2025 09:03
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
28 okt 2025 11:27
SKM-nummer
SKM2025.635.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-2727201
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Aktier og andre værdipapirer samt immaterielle rettigheder
Emneord
Skattefri overdragelse af aktier, fonde, almenvelgørende eller almennyttigt
Resumé

Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til et holdingselskabs vederlagsfrie overdragelse af aktier i datterselskaber til en påtænkt nystiftet fond uden at ansøgeren blev udbyttebeskattet.

Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i ansøgerens ideelle interesse og ikke i ansøgerens personlige eller økonomiske interesse, hvormed Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele til den påtænkte nystiftede fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, til ansøgeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Der blev henset til, at den påtænkte fonds formål måtte anses for almennyttigt/almenvelgørende, idet den havde til formål at yde almennyttig og almenvelgørende støtte til mennesker, der beskæftigede sig med musik og scenekunst, herunder men ikke begrænset til uddannelsesmæssige, eksperimenterende, innovative og kunstneriske aktiviteter og initiativer.

Fondens formål skulle være rettet mod mennesker, der uddannede sig til eller arbejdede med musik og scenekunst. Fondens formål kunne eksempelvis udøves gennem

(i) uddeling af legater eller ved støtte til køb eller opførelse og/eller forbedring af fast ejendom, der kan anvendes som øvelokaler m.v.

ii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af et eller flere kulturhuse placeret i en eller flere større byer med scene og andre faciliteter rettet mod musik- og scenekunst. En sådan støtte kan også omfatte indretning af et sådant kulturhus, så der sikres rimelige faciliteter til at understøtte uddannelse og aktiviteter som anført under pkt. (i).

(iii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af en eller flere yderligere ejendomme (der gerne må være beliggende udenfor de større byer), der kan tjene som "bootcamp" (en træningslejr/skoling) for mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og scenekunst som anført ovenfor i pkt. (i). Tanken med bootcampen er, at aktiviteterne på bootcampen skal indgå som et led i de pågældende menneskers uddannelse og træning.

(iv) Økonomisk støtte til uddannelse og arbejde, der direkte og/eller indirekte på kortere eller længere sigt kan medvirke til varetagelsen af og støtte til kulturformål indenfor musik og scenekunst, fortrinsvist med fysisk tilknytning til de i pkt. (ii) anførte kulturhuse eller den i pkt. (iii) anførte bootcamp.

Ved besvarelsen blev forudsat, at etablerede kunstnere kun blev involveret i kulturelle, uddannelsesmæssige, innovative aktiviteter m.v. i det omfang det var nødvendigt for at tilgodese aktiviteterne for ikke-etablerede kunstnere. 

Der blev endvidere henset til, at det at den tidligere hovedaktionærs enke havde livslang ret til at være medlem af bestyrelsen, ikke gav kapitalejeren i holdingselskabet særlige rettigheder, som var uforeneligt med, at den påtænkte fond skulle have en selvstændig (uafhængig) bestyrelse.

Der blev endvidere bl.a. henset til, at ved fondens opløsning kunne Fondens midler alene anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen, herunder ved overførelse af midlerne til en eller flere nye eller eksisterende fonde med tilsvarende formål.

Bemærkninger: Samtidigt med denne anmodning om tilladelse forelagdes en anmodning om bindende svar. Det bindende svar er offentliggjort som SKM2025.636.SR

Hjemmel

Ligningsloven

Reference(r)

Ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4

Ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, C.B.3.1

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, C.D.9.9.1.3

Anmodning om tilladelse i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4

Ansøgningen er modtaget den 8. december 2024,

I høringssvar af 3. oktober 2025 har rådgiver oplyst, at pkt.3.9 i udkastet til vedtægt vil blive ændret til følgende:

"Fondens midler kan aldrig, direkte eller indirekte, tilgå (hverken ved lån, sikkerhedsstillelse eller anden form for ydelse) stifteren, enken efter den tidligere hovedaktionær, eller personer, der har været knyttet til den tidligere hovedaktionær eller dennes enke ved slægts- eller svogerskab i ret op- eller nedstigende linje eller sidelinjen så nært som søskende og/eller væsentlige gavegivere til Fonden."

Rådgiver oplyser samtidigt, at om Ansøger (et dødsbo) i sidste ende vælger en justeret ordlyden af pkt. 3.9 kan ikke fuldstændigt udelukkes, men meningsindholdet vil være det samme, og kan derfor lægges til grund for tilladelsen.

Skattestyrelsen har ved vurderingen lagt den nu oplyste formulering til grund.

Ansøgning

På vegne af Ansøger (dødsboet efter den tidligere hovedaktionær) anmodes der om tilladelse efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, til skattefri overdragelse af kapitalandele fra H1 til den påtænkte fond, Fonden. Anmodningen om tilladelse skyldes, at det er overvejende sandsynligt, at H1 vil overdrage kapitalandele til den påtænkte fond, jf. også vedtægternes § 4.

I mail af 4. marts 2025 oplyser rådgiver, at det er følgende gaveoverdragelser ansøgningen vedrører:

  • H1 gaveoverdrager aktier i H2 til den påtænkte fond.
  • Eventuelt H1 gaveoverdrager aktier i H4 til den påtænkte fond.
  • Eventuelt H4´s ejerandel i H2 gaveoverdrages til den påtænkte fond.

    Afgørelse

    Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der gives tilladelse til det ansøgte.

    Beskrivelse af de faktiske forhold

    Ansøger påtænker at stifte en erhvervsdrivende fond med et almennyttigt formål i form af Fonden.    

    Ansøger ejer samtlige kapitalandele i H1, der besidder en større egenkapital.

    H1 ejer mere end 10% af kapitalandelene i H2.

    H1 ejer mere end 50% af kapitalandelene i H4.

    H4 ejer ligeledes mere end 10% af kapitalandelene i H2.

    H2 ejer samtlige kapitalandelene i H3.

    Det seneste udkast til vedtægt er dateret den 15. september 2025.

    Fonden stiftes med en grundkapital på x kr. Herudover vil Fonden modtage kontant x kr., der vil indgå i Fondens frie reserver.

    Af udkastet til vedtægt fremgår følgende:

    "UDKAST - 15. september 2025

    Vedtægter

    Fonden         

    1. Navn og stifter

    1.1  Fondens navn er Fonden.

    1.2  Fonden er stiftet af Ansøger.

    1. Formål

    2.1 Fonden er en almennyttig fond, som har til formål at yde almennyttig og almenvelgørende støtte til mennesker, der beskæftiger sig med musik og scenekunst, herunder men ikke begrænset til uddannelsesmæssige, eksperimenterende, innovative og kunstneriske aktiviteter og initiativer.

    2.2 Fondens formål skal være rettet mod mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og 

    Scenekunst.

    2.3 Fondens formål kan eksempelvis udøves gennem

    (i) uddeling af legater eller ved støtte til køb eller opførelse og/eller forbedring af fast ejendom, der kan anvendes som øvelokaler m.v.

    (ii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af et eller flere kulturhuse placeret i en eller flere større byer med scene og andre faciliteter rettet mod musik- og scenekunst. En sådan støtte kan også omfatte indretning af et sådant kulturhus, så der sikres rimelige faciliteter til at understøtte uddannelse og aktiviteter som anført under pkt. (i).

    (iii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af en eller flere yderligere ejendomme (der gerne må være beliggende udenfor de større byer), der kan tjene som "bootcamp" (en træningslejr/skoling) for mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og scenekunst som anført ovenfor i pkt. (i). Tanken med bootcampen er, at aktiviteterne på bootcampen skal indgå som et led i de pågældende menneskers uddannelse og træning.

    (iv) Økonomisk støtte til uddannelse og arbejde, der direkte og/eller indirekte på kortere eller længere sigt kan medvirke til varetagelsen af og støtte til kulturformål indenfor musik og scenekunst, fortrinsvist med fysisk tilknytning til de i pkt. (ii) anførte kulturhuse eller den i pkt. (iii) anførte bootcamp.

    2.4 Fonden opfylder sit uddelingsformål i punkt 2.1 gennem uddelinger af afkastet af Fondens formue og Fondens frie reserver.

    2.5 Fonden kan til det i punkt 2.1 angivne uddelingsformål yde støtte i Danmark, og støtten kan gives både til offentlige og private organisationer, foreninger, fonde m.v. etableret i Danmark, så længe dette indebærer en varetagelse af Fondens formål. Støtte kan ligeledes ydes til individer.

    2.6 Inden for rammerne af Fondens formål, er bestyrelsen overladt et skøn til at træffe beslutning om anvendelse af Fondens midler, herunder at skønne hvorvidt støtte skal gives direkte eller indirekte via andre fonde, projekter og initiativer med samme formål i Danmark. 

    2.7 Fondens uddelingsformål i punkt 2.1 og konkretiseringen af formålet i de efterfølgende punkter 2.2 og 2.3 er ikke udtryk for et ønske om en direkte eller indirekte ligestilling af Fondens formål m.v., og der er således ikke krav om en vis balance i uddelingerne til de forskellige dele af uddelingsformålet. Det er ligeledes op til den til enhver tid værende bestyrelse at beslutte, hvorledes Fondens uddelingsformål skal tilgodeses, herunder men ikke begrænset til hvilke dele af uddelingsformål der skal tilgodeses, og hvilke dele der evt. ikke skal tilgodeses i det konkrete år men også helt generelt, og i hvilket omfang der evt. skal tilgodeses.

    1. Formue

    3.1  Fondens grundkapital er x kr.

    3.2  Fondens grundkapital er etableret ved, at der i forbindelse med Fondens stiftelse er indskudt x kr. kontant. Fondens grundkapital kan ikke uddeles.

    3.3  Fonden har i forbindelse med stiftelsen udover grundkapital modtaget x kr., der indgår i Fonden som frie reserver. 

    3.4 Kontanterne til Fondens grundkapital og de frie reserver givet i forbindelse med Fondens stiftelse er overdraget til Fonden af H1, der således er væsentlig gavegiver i forhold til Fonden.

     3.5 Det fremgår af generalforsamlingsbeslutningen i H1 af [dato], at x kr. indskudt i forbindelse med Fondens stiftelse skal tilfalde Fondens grundkapital, og at de resterende midler skal være frie reserver.

     3.6 Det påhviler bestyrelsen at sikre, at Fondens formue forvaltes inden for rammerne af formålet angivet i punkt 2 og under hensyntagen til at bevare en rimelig balance af fornuftig konsolidering og almindelig forretningsmæssig risikovillighed samt i overensstemmelse med den af bestyrelsen til enhver tid vedtagne formueforvaltningspolitik.

    3.7 Fondens midler kan efter bestyrelsens skøn anbringes i kapitalandele i danske eller udenlandske børsnoterede selskaber, kapitalandele i ikke-børsnoterede danske eller udenlandske selskaber, danske eller udenlandske statsobligationer eller andre børsnoterede obligationer, investeringsforeninger, indeksfonde samt øvrige investeringer, der følger indeks. Fondens midler kan endvidere, direkte eller indirekte, investeres i fast ejendom i Danmark og/eller udlandet.

     3.8 Fondens midler kan endvidere anbringes i helt eller delvist ejede selskaber, hvori Fonden kan, men ikke nødvendigvis skal, have bestemmende indflydelse.

     3.9 Fondens midler kan aldrig, direkte eller indirekte, tilgå (hverken ved lån, sikkerhedsstillelse eller anden form for ydelse) stifteren, enken efter den tidligere hovedaktionær, eller personer, der har været knyttet til den tidligere hovedaktionær eller dennes enke ved slægts- eller svogerskab i ret op- eller nedstigende linje eller sidelinjen så nært som søskende og/eller væsentlige gavegivere til Fonden.

         4. Særligt om ejerskab af kapitalandele i H3

    4.1 Hvis Fonden efter Fondens stiftelse direkte eller indirekte modtager og/eller erhverver kapitalandele i H2 og/eller H3 skal bestemmelserne i nærværende punkt 4.2 - 4.6 finde anvendelse. De nævnte bestemmelser skal således ikke finde anvendelse, før Fonden på et tidspunkt eventuelt måtte blive direkte eller indirekte kapitalejer i H2 og/eller H3, hvis dette måtte ske på noget tidspunkt.

    4.2 Fonden skal gennem dens besiddelse af ejerandele i H2 og/eller H3 sikre grundlaget for en langsigtet udvikling af virksomheden og den tilhørende koncern og bidrage til et stabilt fundament, således at virksomheden og koncernen fortsat kan bestå og udvikles på en økonomisk sund basis til gavn for fondens almennyttige formål.

    4.3 Hvis Fonden bliver direkte eller indirekte kapitalejer i H3 skal Fonden vedvarende beholde den modtagne direkte eller indirekte ejerandel med tilhørende stemmerettigheder. I det omfang Fonden måtte eje sine kapitalandele i H3 gennem et af Fonden kontrolleret selskab, hvilket det i givet fald er op til Fonden at beslutte, hvad der er mest hensigtsmæssigt, og hvilket kan ændres over tid, skal det fremgå af det af Fonden kontrollerede selskabs vedtægter, at Fonden vedvarende direkte eller indirekte skal bevare de indskudte kapitalandele med tilhørende stemmerettigheder i H3. Fonden vil som led i sin varetagelse af ejerrollen i givet fald være berettiget til at indgå ejeraftaler, hvorefter Fonden er berettiget og/eller forpligtet til helt eller delvist at afhænde sine ejerandele i H3, hvis dette eksempelvis er nødvendigt for at sikre virksomheden og den underliggende koncerns fortsatte eksistens eller udvikling. En eventuel afhændelse af Fondens kapitalandele kan i ejeraftalen gøres betinget af, at afhændelsen sker som led i en samlet overdragelse af en så væsentlig andel af aktierne i koncernen, at afhændelsen vil betyde, at Fondens ejeropgave ikke længere kan varetages. 

    4.4 Fondens bestyrelse har til opgave at sikre, at Fonden fungerer som en stabiliserende faktor i H3 og den underliggende koncern, hvis Fonden måtte blive direkte eller indirekte kapitalejer i H2 eller H3. Bestyrelsen skal i så fald sikre, at Fonden anvender dens indflydelse til at værne om den fortsatte konkurrencedygtighed og langsigtede udvikling for H3 og koncernen.

    4.5 Det er en del af Fondens værdigrundlag, at H3 interesser altid skal gå forud for særinteresser i ejerkredsen. 

    4.6 Det påhviler Fonden at følge løbende med i H3´s drift, udvikling og strategi, ligesom det påhviler Fonden, i samråd med virksomhedernes ledelser, at tage initiativer, der sikrer, at Fonden opnår og opretholder det nødvendige vidensniveau, der er en forudsætning for, at Fonden til enhver tid kan varetage sin ejerrolle i H3.

     

    1. Bestyrelsen

    5.1 Fonden ledes af en bestyrelse, som består af 5-7 vedtægtsudpegede medlemmer.

    5.2 Det er stifters ønske, at Fondens bestyrelsen så vidt muligt - og hvis bestyrelsen skønner, at der er egnede kandidater - skal sammensættes som følgende: 

    5.2.1 NN har ret til at være bestyrelsesmedlem, så længe hun måtte ønske dette.

    5.2.2 1 efterkommer i direkte linje efter den tidligere hovedaktionær. Hvis flere efterkommere efter den tidligere hovedaktionær måtte ønske at sidde i bestyrelsen, vælges 1 efterkommer for en 3-årig periode, hvorefter denne efterkommer ikke kan genvælges, førend øvrige efterkommere efter den tidligere hovedaktionær i direkte linje, der har ønske om at sidde i bestyrelsen, har haft mulighed for at blive valgt til bestyrelsen i en 3-årig periode. Personer der var nærtstående til den tidligere hovedaktionær, kan dog til enhver tid maksimalt udgør halvdelen af bestyrelsens medlemmer, og såfremt Fondens stifter og personer der var nærtstående til den tidligere hovedaktionær, udgør halvdelen af bestyrelsens medlemmer kan Fondens stifter og personer der var nærtstående til den tidligere hovedaktionær ikke vælges som formand eller næstformand. Hvis ingen af stifters efterkommere ønsker at sidde i bestyrelsen, skal den øvrige bestyrelse vælge et medlem, som erstatter efterkommere efter den tidligere hovedaktionær som bestyrelsesmedlem som beskrevet i punkt 5.2.5. Vedkommende medlem, der erstatter efterkommere efter den tidligere hovedaktionær, vælges for en 3-årig periode, hvorefter efterkommere efter den tidligere hovedaktionær på ny skal tilbydes at blive valgt til bestyrelsen.  

    5.2.3 1 medlem, der vælges af bestyrelsesmedlemmerne, inklusiv de fratrædende medlemmer, skal være advokat og have kendskab til erhvervsret, herunder erhvervsøkonomiske forhold, og gerne med interesse for kulturlivet. 

    5.2.4 1 medlem, der vælges af bestyrelsesmedlemmerne, inklusiv de fratrædende medlemmer, skal have høj kulturel agtelse, gerne med relevant og konkret erfaring fra en kulturinstitution inden for musik og scenekunst.

    5.2.5 Bestyrelsesmedlemmerne, inklusiv de fratrædende medlemmer, vælger yderligere 1-3 medlemmer blandt:

    ·       Brugerrepræsentanter for personer indenfor musik og scenekunst eller som arbejder hermed,

    ·       Anerkendte eller etablerede musikere og scenekunstnere,

    ·       Personer med særlig viden eller indsigt inden for digitale medier eller digital markedsføring,

    ·       Personer med særlig interesse eller indsigt inden for kulturlivet i øvrigt.

    5.3 Fondens formand og næstformand vælges af og blandt medlemmerne for en 1-årig periode.

    5.4 Medlemmerne vælges for en 3-årig periode og kan genvælges, dog kan den samme person ikke være medlem af bestyrelsen længere end en sammenhængende periode på 12 år, hvilket dog ikke gælder for bestyrelsesmedlemmer indtrådt i bestyrelsen i medfør af 5.2.1, dvs. NN. Der kan ikke ske valg eller genvalg af en person, hvis vedkommende, inden for den kommende treårige valgperiode, fylder 70 år, hvilket dog ikke gælder for bestyrelsesmedlemmer indtrådt i bestyrelsen i medfør af punkt 5.2.1, dvs. NN.

    5.5 Fondens første bestyrelse består af følgende personer:

                                  i.          Pt. Ikke afklaret (formand),

                                 ii.          AA (næstformand),

                               iii.          DD,

                               iv.          [Navn],

                                 v.          [Navn],

                               vi.          [Navn], og

                              vii.          [Navn],

     

    5.6 Bestyrelsen varetager Fondens interesser og formål samt drager omsorg for overholdelsen af denne vedtægt og den lovgivning, som Fonden til enhver tid er undergivet. Bestyrelsen repræsenterer som led i udøvelsen af sit hverv Fonden i enhver henseende og fører tilsyn med alt, hvad der er underlagt Fonden. Bestyrelsen har mulighed for at nedsætte udvalg, der kan bistå og rådgive bestyrelsen i udøvelsen af deres hverv, herunder eksempelvis et Advisory Board.

    5.7 På det konstituerende bestyrelsesmøde fastlægges udpegningsperioderne for medlemmerne af Fondens første bestyrelse, således at cirka halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne udpeges for 2 år og de resterende medlemmer for 3 år. Herved sikres det, at samtlige medlemmer af fondsbestyrelsen ikke udpeges eller genudpeges på samme tidspunkt, men at en andel af bestyrelsens medlemmer udpeges hvert år. Bestyrelsen bør ligeledes sikre dette ved efterfølgende udvidelser af bestyrelsens antal.

    5.8 Bestyrelsens sammensætning skal til enhver tid afspejle diversitet og rumme de samlede kompetencer, der er nødvendige for varetagelsen af Fondens formål og aktiviteter, og som kan understøtte Fondens drift, herunder, men ikke begrænset til kompetencer indenfor kunst, kultur, økonomi, forretningsførelse og juridisk indsigt. 

    5.9 Bestyrelsen træffer ved en forretningsorden nærmere bestemmelse om udøvelsen af dets hverv.

    5.10  Bestyrelsens medlemmer kan oppebære et årligt honorar for bestyrelsesarbejdet. Et eventuelt honorar for bestyrelsesarbejdet i det forgangne år fastsættes i forbindelse med godkendelsen af årsrapporten på det ordinære bestyrelsesmøde, jf. punkt 6.3 og kan ikke overstige, hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, hvad der må anses for forsvarligt i forholdt til Fondens og en eventuel underliggende koncernens økonomiske stilling og skal i øvrigt være markedskonformt.

    7 Stemmer

    7.1 Fondens bestyrelse er beslutningsdygtig, når mere end halvdelen af medlemmerne er til stede, og bestyrelsen træffer som udgangspunkt beslutning ved flertal, hvor formandens stemme er afgørende ved stemmelighed, eller i dennes fravær, næstformandens, stemme udslagsgivende. Bestyrelsen må dog ikke træffe beslutninger, uden at så vidt muligt samtlige medlemmer har haft adgang til at deltage i sagens behandling.

    7.2 Beslutninger træffes af bestyrelsen med simpelt flertal af de tilstedeværende medlemmer, medmindre andet er angivet i nærværende vedtægter.

    7.3 Enhver beslutning om ændring af nærværende vedtægter træffes med mindst to tredjedele flertal af de tilstedeværende medlemmer. Hertil kommer kravene til ændring af vedtægterne i henhold til de til enhver tid gældende regler i lov om erhvervsdrivende fonde. 

    7.4 Enhver beslutning om ændring af punkt 2.4 og 11 i nærværende vedtægter træffes af bestyrelsen af mindst ¾ bestyrelsesmedlemmer på 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder afholdt med 30 dages mellemrum. En beslutning om ændring af Fondens vedtægt skal derudover opfylde samtlige krav til ændring af vedtægterne i henhold til de til enhver tid gældende regler i lov om erhvervsdrivende fonde.

    8. Direktion

    8.1 Bestyrelsen kan ansætte én eller flere direktører til varetagelse af den daglige administration af Fonden, hvis bestyrelsen vurderer, at dette vil være i Fondens interesse.

    8.2 Bestyrelsen kan fastsætte nærmere retningslinjer for direktørens(ernes) arbejde i en skriftlig instruks, herunder fastsætte størrelsen på et eventuelt vederlag under hensyntagen til de med hvervet forbundne pligter og arbejdsopgaver.

    9 Tegningsregel

    9.1 Fonden tegnes af formanden i forening med ét bestyrelsesmedlem, af tre bestyrelsesmedlemmer i forening eller af den samlede bestyrelse. 

    […]

    11 Opløsning

    11.1 I tilfælde af Fondens opløsning kan Fondens midler alene anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen i punkt 2, herunder ved overførelse af midlerne til en eller flere nye eller eksisterende fonde med tilsvarende formål.

    11.2 Enhver beslutning om opløsning i henhold til nærværende punkt 11 træffes af bestyrelsen af mindst ¾ bestyrelsesmedlemmer på 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder afholdt med 30 dages mellemrum. I særlige tilfælde kan 30-dages fristen forkortes. En beslutning om opløsning af Fonden skal derudover opfylde samtlige krav til beslutning om opløsning i henhold til de til enhver tid gældende regler i lov om erhvervsdrivende fonde." 

    Rådgiver har den 15. september 2025 oplyst, at det nok ikke helt kan udelukkes, at der kan komme nogle justeringer til afsnit 5. Men vedtægterne vil naturligvis være i overensstemmelse med fondsloven, ligesom at rådgiver oplyser, at han ikke kan få øje på, at det kan have betydningen for den skattemæssige stilling for fonden. 

    Inden Fonden stiftes, ønskes Skatterådets tilladelse, således at gaverne fra Selskabet til Fonden ikke udløser beskatning af Ansøger.

    Ansøgers opfattelse og begrundelse

    Ansøgeren anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøgeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, hvis en af følgende gaveoverdragelser finder sted:

    • H1 gaveoverdrager aktier i H2 til den påtænkte fond.
    • Eventuelt H1 gaveoverdrager aktier i H4 til den påtænkte fond.
    • Eventuelt H4´s ejerandel i H2 gaveoverdrages til den påtænkte fond.

    Omdrejningspunktet for nærværende ansøgning er, om gaver ydet af Selskaberne til Fonden afstedkommer udlodningsbeskatning af Ansøger, der er eneaktionær i selskaberne, eller om gaven ikke kan anses for givet i Ansøgeren egen interesse.

    Reglerne om udbytte er reguleret i ligningslovens § 16 A. I bestemmelsen hedder det bl.a.:

    "Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes udbytte af aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer, jf. dog stk. 4.

    Stk. 2. Til udbytte henregnes:

    Alt, hvad der af selskabet udloddes til aktuelle aktionærer eller andelshavere, jf. dog stk. 3, og afståelsessummer omfattet af § 16 B, stk. 1."

    Om retspraksis kan der først og fremmest henvises til den ledende dom fra Højesteret af den 17. december 2008, der er offentliggjort i SKM2009.29.HR. Præmisser og dommens konklusion er efterfølgende fulgt op af Skatterådet i flere afgørelser, jf. f.eks. SKM2010.467.SR og SKM2011.95.SR.

    Sagen offentliggjort i SKM.2009.29.HR angik en eneanpartshaver, der var blevet beskattet af maskeret udlodning som følge af, at hans selskab havde ydet en gave på 100.000 kr. til foreningen Shri Ram Chandra Mission. Af selskabets vedtægter fremgik, at dets formål bl.a. var at drive handel, industri, forlags-, medie- og investeringsvirksomhed samt at fremme en ny global bevidsthed, der ser hele planeten som en levende organisme med menneskeheden som en integreret del af sammenhængen. Landsretten havde tiltrådt, at selskabet var berettiget til et fradrag på 5.500 kr., jf. ligningslovens § 8 A, stk. 1. Det resterende gavebeløb på 94.500 kr. var ved landsrettens dom blevet anset for udbytte omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 1, der derfor skulle medregnes til eneanpartshaverens skattepligtige indkomst som maskeret udbytte. Landsretten havde ved den påankede dom lagt vægt på, at udbetalingen til foreningen i det væsentlige var ydet for at tilgodese eneanpartshaverens personlige interesser. Højesteret var ikke enig heri, og i præmisserne anførte Højesteret:

    "S ApS uddelte i indkomståret 2000 en gave på 100.000 kr. til M. Denne forening er godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og skattemyndighederne har dermed anerkendt, at foreningens midler anvendes i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer. Gaver, som gives til en sådan almennyttig forening, må som udgangspunkt forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.

    Det er ikke godtgjort, at den gave, som A som eneanpartshaver lod sit selskab yde M, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Dette gælder, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt »præceptor« til fremme af foreningens aktiviteter.

    Højesteret finder det på denne baggrund ikke godtgjort, at A havde en sådan direkte eller indirekte økonomisk eller personlig interesse i at begunstige foreningen, at gaven kan anses for ydet af ham personligt med den virkning, at der foreligger en maskeret udlodning, som er skattepligtig efter ligningslovens § 16 A. Højesteret tager derfor hans påstand til følge."

    Højesteret lagde således utvetydigt vægt på, at foreningen havde et almennyttigt formål til fordel for en større kreds af personer, og at gaver til sådanne foreninger gives med afsæt i en ideel interesse i at fremme foreningens formål, hvilken hensigt ved den skattemæssige bedømmelse har forrang i forhold til reglerne om maskeret udlodning i ligningslovens § 16 A. Som en afledt effekt sikrede Højesteret, at selskaber også fremadrettet ønsker at bidrage økonomisk til almennyttige formål til gavn for det danske samfund som helhed.

    Som anført har Skatterådet fulgt op på denne praksis i flere afgørelser, herunder i f.eks. SKM2011.95.SR. Denne sag angik et selskab, der var ejet af en eneanpartshaver. Aktiverne i selskabet bestod i al væsentlighed af børsnoterede værdipapirer og likvide midler. Selskabet påtænkte at yde en gave til en golfklub og en gave til Foreningen Hospitalsklovne-Kolding. Ingen af foreningerne var godkendt efter ligningslovens § 8A, men begge foreninger blev anset for at have et almennyttigt formål.

    Skatterådet bekræftede, at de påtænkte gaver ydet af selskabet til de to foreninger ikke ville blive anset for maskeret udlodning til hovedaktionæren, uanset foreningerne ikke var godkendt efter ligningslovens § 8 A. Således blev det bl.a. anført:

    "Skatteministeriet finder, at uanset foreningen ikke er godkendt efter ligningsloven § 8 A, kan Højesterets vurdering i SKM2009.29.HR finde anvendelse, således at hvis det kan godtgøres at en gave til en almennyttig eller almenvelgørende forening ikke er ydet for at tilgodese hovedaktionærens private interesser, men alene for at tilgodese foreningens almennyttige arbejde, vil gaven ikke blive anset for at være maskeret udbytte for hovedaktionæren."

    I forhold til gaven til golfklubben blev der udover det almennyttige formål lagt vægt på, at aktionæren ikke opnåede særlige fordele ved gaveydelsen til golfklubben.

    Med afsæt i praksis kan det således konkluderes, at hvis et hovedaktionærselskab yder en gave til en fond eller en forening med et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål, og hovedaktionæren ikke i den forbindelse opnår en eller flere fordele, så vil gaven ikke udløse skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren.

    Besvarelsen af nærværende anmodning om tilladelse beror derfor i første række på, om Fondens formål er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt. Af punkt 55 i cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 fremgår:

    "Vurderingen af, om der foreligger almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål skal foretages i overensstemmelse med administrationen af begreberne under det tidligere fritagelsessystem samt ligningslovens § 8 A og arveafgiftslovens § 3, stk. 4.

    For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer med et objektivt præg. Formålet må således komme en vis videre kreds til gode.

    For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes personer inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang.

    Almennyttige formål foreligger, såfremt støtten kommer en vis videre kreds til gode, og såfremt formålet ud fra en almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, - herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende - humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale formål. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer kan anses for almennyttige.

    Derimod kan organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke anses for almennyttige.

    Det almenvelgørende eller almennyttige formål skal være angivet i vedtægterne."

    Tilsvarende fremgår af cirkulære nr. 72 af 17. april 1996 om ligningsloven (som ændret ved cirkulære nr. 17 af 1. marts 2002).

    Erik Werlauff anfører på side 500 i Festskrift til Ole Bjørn følgende vedrørende forståelsen af “en vis videre kreds":

    “Dette må forstås som en uvis kreds, hvilket også kan udtrykkes som, at “en ikke på forhånd begrænset kreds kan komme i betragtning" og som et krav om" en ubestemt kreds". I retslitteraturen ses dette beskrevet således, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelinger, skal være begrænset efter retningslinjer af objektivt præg, jf. John Engsig m.fl."

    Om praksis kan der f.eks. henvises til TfS 1998, 220, hvor Landsskatteretten fandt, at formålet med en forening, som skulle arrangere en festival, så vidt muligt hvert tredje år, som kunne bidrage til at fremme kendskabet til og interessen for national og international, nutidig og ældre kniplekunst og kniplehåndværk, var almennyttigt.

    Der kan tillige henvises til SKM2010.329.SR, hvor Skatterådet bekræftede, at en forening i forbindelse med opløsning kunne fradrage udlodning af formuen til andre lokale almennyttige foreninger, jf. selskabsskattelovens, § 3, stk. 2. Det forhold, at der var tale om et sogn med et indbyggertal på ikke over 2.000, udelukkede ikke, at udlodningen kunne anses for almennyttig. Der blev herved henset til, at der var tale om en afgrænsning efter objektive kriterier, og at det måtte anses for at være en uvis kreds, der ville kunne komme i betragtning, da der ville ske udlodning til tre forskellige lokale foreninger.

    ***

    Som det fremgår af udkast til Fondens vedtægter, er Fondens påtænkte formål affattet som følgende:

    "2. Formål

    2.1 Fonden er en almennyttig fond, som har til formål at yde almennyttig og almenvelgørende støtte til mennesker, der beskæftiger sig med musik og scenekunst, herunder men ikke begrænset til uddannelsesmæssige, eksperimenterende, innovative og kunstneriske aktiviteter og initiativer.

    2.2 Fondens formål skal være rettet mod mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og scenekunst.

    2.3 Fondens formål kan eksempelvis udøves gennem

    (i) uddeling af legater eller ved støtte til køb eller opførelse og/eller forbedring af fast ejendom, der kan anvendes som øvelokaler m.v.

    (ii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af et eller flere kulturhuse placeret i en eller flere større byer med scene og andre faciliteter rettet mod musik- og scenekunst. En sådan støtte kan også omfatte indretning af et sådant kulturhus, så der sikres rimelige faciliteter til at understøtte uddannelse og aktiviteter som anført under pkt. (i).

    (iii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af en eller flere yderligere ejendomme (der gerne må være beliggende udenfor de større byer), der kan tjene som "bootcamp" (en træningslejr/skoling) for mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og scenekunst som anført ovenfor i pkt. (i). Tanken med bootcampen er, at aktiviteterne på bootcampen skal indgå som et led i de pågældende menneskers uddannelse og træning

    (iv) Økonomisk støtte til uddannelse og arbejde, der direkte og/eller indirekte på kortere eller længere sigt kan medvirke til varetagelsen af og støtte til kulturformål indenfor musik og scenekunst, fortrinsvist med fysisk tilknytning til de i pkt. (ii) an-førte kulturhuse eller den i pkt. (iii) anførte bootcamp.

    2.4 Fonden opfylder sit uddelingsformål i punkt 2.1 gennem uddelinger af afkastet af Fondens formue og Fondens frie reserver.

    2.5 Fonden opfylder sit uddelingsformål i punkt 2.1 gennem uddelinger af afkastet af Fondens formue og Fondens frie reserver.

    2.5 Fonden kan til det i punkt 2.1 angivne uddelingsformål yde støtte i Danmark, og støtten kan gives både til offentlige og private organisationer, foreninger, fonde m.v. etableret i Danmark, så længe dette indebærer en varetagelse af Fondens formål. Støtte kan ligeledes ydes til individer.

    2.6 Inden for rammerne af Fondens formål, er bestyrelsen overladt et skøn til at træffe beslutning om anvendelse af Fondens midler, herunder at skønne hvorvidt støtte skal gives til direkte eller indirekte via andre fonde, projekter og initiativer med samme formål i Danmark.

    2.7 Fondens uddelingsformål i punkt 2.1 og konkretiseringen af formålet i de efterfølgende punkter 2.2 og 2.3 er ikke udtryk for et ønske om en direkte eller indirekte ligestilling af Fondens formål m.v., og der er således ikke krav om en vis balance i uddelingerne til de forskellige dele af uddelingsformålet. Det er ligeledes op til den enhver tid værende bestyrelse at beslutte, hvorledes Fondens uddelingsformål skal tilgodeses, herunder men ikke begrænset til hvilke dele af uddelingsformål der skal tilgodeses, og hvilke dele der evt. ikke skal tilgodeses i det konkrete år men også helt generelt, og i hvilket omfang der evt. skal tilgodeses.

    […]"

    Som det fremgår af vedtægternes punkt 2, er Fondens formål helt overordnet almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt. Det betyder bl.a., at bestyrelsen skal sikre, at alle uddelinger sker på et almenvelgørende eller almennyttigt grundlag, herunder at punkt 2.2 og 2.3 ikke kan isoleres fra punkt 2.1.

    Konkret er Fondens overordnede formål at støtte kunsten indenfor musik og scenekunst, herunder også i form af uddannelse. Såvel støtte til kulturen som uddannelse udgør klassiske almennyttige formål, jf. også langvarig administrativ praksis. Dette gælder ligeledes uddelinger til bygninger mv., der faciliterer de nævnte aktiviteter/formål.

    I dag er det yderst begrænset, hvad der findes af uddannelsestilbud til personer, der spiller musik eller udøver scenekunst, eller som ønsker at beskæftige sig med musik eller scenekunst. Fondens formål sigter bl.a. på at fremme et uddannelsestilbud af ikke-akademisk karakter samt fremme de fysiske rammer til brug herfor. Dette dels med henblik på at styrke kulturen og dels med henblik på at uddanne/give denne personkreds bedre forudsætninger for at slå igennem og begå sig i en vanskelig "branche". Det er stifters opfattelse, at en række personer med kunstnerisk talent kan have vanskeligt ved at trives i et sædvanligt job eller i uddannelsessystemet, ligesom det som anført er en vanskelig branche at begå sig i. Med uddannelse er chancerne for at flere slår igennem/kan begå sig i branchen større, hvorved også kulturen fremmes. Samtidig har det formentlig den sidegevinst, at færre personer kommer på overførselsindkomst fra det offentlige.

    Da stifter som anført ønsker, at fonden skal bidrage til at sikre de fysiske rammer med henblik på at fremme kulturen og uddannelse, er fondens formål også at erhverve, opføre og forbedre fast ejendom. Da det ikke altid er muligt at opnå ejendomsretten til den ejendom, der er den bedst egnede til formålet, fremgår det af formålsbestemmelsen, at Fonden også kan leje fast ejendom til brug for formålet. Der er altså ikke tale om, at Fonden har som formål at "udleje" fast ejendom.

    Da alle uddelinger ifølge formålet skal være almennyttige eller almenvelgørende, er Fonden f.eks. afskåret fra at foretage uddelinger til etablerede kunstnere, medmindre de er i økonomisk trang. Det kan derimod ikke udelukkes, at også denne kreds af personer kan involveres i de kulturelle, uddannelsesmæssige, innovative aktiviteter mv. med henblik på at fremme og udvikle kulturen samt skabe/løbende sikre den bedst mulige uddannelse.

    Det er på denne baggrund vores opfattelse, at Fondens formål udelukkende er almennyttigt/almenvelgørende.

    Den kreds af personer mv., der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er hverken i vedtægterne eller andre steder afgrænset til en snæver eller nærmere fastsat persongruppe mv. Betingelsen om, at den kreds af personer eller institutioner mv., der kan komme i betragtning ved uddelingerne, skal være afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg, og at uddelingerne skal komme en vis videre kreds til gode, er således opfyldt.

    Herudover fremgår det af vedtægternes opløsningsbestemmelse, at en eventuel formue ved opløsning af Fonden skal anvendes i overensstemmelse med Fondens almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Der ses derfor ikke at være tvivl om, at Fondens formål er almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt.

    Spørgsmålet er herefter, om gaver fra selskabet til Fonden er ydet for at tilgodese spørgerens private interesser.

    Som det fremgår af vedtægterne, er der ikke tillagt Ansøgeren eller for den sags skyld hans familie særlige fordele, hverken i forbindelse med selve gaveydelserne eller ved efterfølgende uddelinger fra Fonden. Tillige vil Ansøgeren ikke blive tillagt den bestemmende indflydelse i Fonden. Betingelsen om, at gaver fra selskabet til Fonden ikke må ydes for at tilgodese Ansøgerens private interesser, er således opfyldt.

    Det forhold, at opløsning af Fonden kræver stifters godkendelse - udover de til enhver tid efter loven gældende regler - fører ikke til, at Ansøgerens private interesser tilgodeses, idet ingen del af et eventuelt likvidationsprovenu kan tilgå stifter eller hans familie, jf. § 11 i udkast til vedtægter. Det bemærkes i den forbindelse, at der fondsretligt intet er i vejen for en vedtægtsbestemmelse om, at opløsning kræver stifterens godkendelse. Der kan i den forbindelse henvises til f.eks. forarbejderne til lov om erhvervsdrivende fonde, jf. de specielle bemærkninger til § 1 i L 154 (2013-2014):

    "Det foreslåede krav om en af stifter selvstændig ledelse i definitionen af en erhvervsdrivende fond skal i overensstemmelse med Erhvervsfondsudvalgets opfattelse også gælde for væsentlige gavegivere, bidragsydere eller lignende, jf. det foreslåede stk. 3 til denne bestemmelse.

    Manglende selvstændighed kan føre til, at der ikke er tale om en fond. Det vil således kunne medføre, at stifteren eller bestyrelsen bliver ansvarlige for de aftaler, som de måtte have indgået på fondens vegne. Kravet om selvstændighed medfører endvidere, at det ikke kan fremgå af vedtægten, at stifteren skal give sit samtykke til alle beslutninger, eller at stifteren har en generel vetoret over for bestyrelsens beslutninger. Det kan dog af stifteren i fondens vedtægt bestemmes, at stifterens samtykke kræves ved visse nærmere angivne beslutninger, f.eks. om visse konkrete vedtægtsændringer og fondens opløsning, eller salg af særlige aktiver, der er overdraget til fonden ved stiftelsen."

    I Fondshåndbogen 2022 (udarbejdet af PwC), s. 106, anføres tillige:

    "3.5 Eventuelle særlige rettigheder eller fordele, der tillægges stifter eller andre

    I forbindelse med stiftelsen af en fond skal stifter give endeligt afkald på den nettoformue, som tilføres fonden. Det er dog muligt for stifter i vedtægten at bestemme, at en eller flere personer skal oppebære for eksempel en rentenydelse eller brugsretten til en bolig, eller at bestemte personer skal indtræde i fondens bestyrelse, eller at fonden skal uddele til en slægt. I henhold til lovforarbejderne er det endvidere muligt ved stiftelsen i vedtægten at give stifter særlige rettigheder til visse afgrænsede beslutninger, for eksempel ændring af formål eller beslutning om opløsning.

    […]"

    Gaver fra selskabet til Fonden tilgodeser ikke Ansøgerens private interesser, uanset det fremgår af vedtægterne, at Ansøger skal godkende en eventuel opløsning af Fonden.

    På baggrund af ovenstående gøres det derfor sammenfattende gældende, at gaver fra selskabet til Fonden ikke er ydet for at tilgodese hovedaktionærens private interesser, men derimod alene for at tilgodese Fondens almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål, hvorfor gaven fra selskabet til Fonden ikke vil udløse beskatning af Ansøgeren, jf. bl.a. praksis i SKM2009.29.HR.

    Anmodningen om tilladelse bør derfor besvares bekræftende.

    Betingelserne for at kunne opnå tilladelse

    I henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 5, skal værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse.

    I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab omfattet af stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne er overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

    Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

    Begrundelse

    Ansøgeren anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøger, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, hvis følgende gaveoverdragelser foretages:

    • H1 gaveoverdrager aktier i H2 til den påtænkte fond.
    • Eventuelt H1 gaveoverdrager aktier i H4 til den påtænkte fond.
    • Eventuelt H4´s ejerandel i H2 gaveoverdrages til den påtænkte fond.

      I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.

      I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 6, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.

      Af LFF 2020-10-07 nr. 29 af 7. oktober 2020 (Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde) fremgik bl.a. følgende:

      "2. Lovforslagets indhold

      2.1. Gældende ret

      2.1.1. Aktieavancebeskatningsloven

      En persons indskud (gaveoverdragelse) af aktier til en erhvervsdrivende fond behandles efter skattelovgivningens almindelige regler om afståelse af aktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 31. Dette indebærer, at overdrageren skal opgøre gevinst eller tab efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven.

      Aktieavancen opgøres som forskellen mellem anskaffelsessummen og afståelsessummen for aktierne, hvor afståelsessummen skal fastsættes til aktiernes handelsværdi på overdragelsestidspunktet. En eventuel avance medregnes som hovedregel ved opgørelsen af aktieindkomsten, der efter reglerne i personskatteloven beskattes med 42 pct. ved aktieindkomst over en bundgrænse på 55.300 kr. (2020-niveau). Aktieindkomst op til denne grænse beskattes med 27 pct.

      Sker aktieoverdragelsen til fonden ved arv eller anden overdragelse fra dødsboet efter den tidligere ejer, skal der i et skattepligtigt dødsbo medregnes gevinst eller tab ved overdragelsen af aktierne, hvor avance medregnes til boets aktieindkomst, der ligeledes beskattes hos boet som aktieindkomst med samme satser som for personer. Dødsboer, hvori der indgår en erhvervsvirksomhed, vil som oftest være skattepligtige, idet dødsboer efter reglerne i dødsboskatteloven er skattepligtige, når enten boets aktiver eller nettoformue overstiger 2.966.200 kr. (2020-niveau)."

      Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.

      For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.

      Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.

      Det fremgår af Den juridiske vejledning 2025-2, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:

      "For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. (…) For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. (…) Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."

      SKM2009.29.HR gav et selskab en gave på kr. 100.000 til G1 Mission. Foreningen var godkendt efter ligningslovens § 8 A, stk. 2, til at modtage fradragsberettigede gaver, og Højesteret udtalte, at skattemyndighederne dermed havde anerkendt, at foreningens midler blev anvendt i almennyttigt øjemed til fordel for en større kreds af personer, hvorfor gaver, som blev givet til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt måtte forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål.

      Højesteret fandt det ikke godtgjort, at den gave, skatteyderen som eneanpartshaver lod sit selskab yde G1 Mission, blev givet i strid med de selskabsretlige regler, eller at gaven blev ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end hans ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Det gjaldt, selv om hans hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter.

      Højesteret fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at der forelå skattepligtig maskeret udlodning, jf. ligningslovens § 16 A.

      I UfR1999.213.H var fondens formål ifølge fundatsens »at virke for almenvelgørende og humane, kunstneriske, videnskabelige eller deslige formål, herunder uddannelse af unge«. Højesteret fandt det efter fundatsens § 2 utvivlsomt, at fondens midler skulle benyttes til »almenvelgørende eller andet almennyttigt formål«, jf. den nævnte bestemmelse.

      I SKM2023.418.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage kapitalandele til en fond, uden at dette ville udløse beskatning af Spørger. Der var tale om indskud af kapitalandele til en fond, der havde til formål at være en almenvelgørende fond. Fondens formål var følgende:

      "3.1 Fondens almenvelgørende formål er:

      3.1.1 at virke til fremme og yde støtte til videnskabelige, kulturelle, miljømæssige og sociale formål til personer, foreninger samt andre juridiske personer, der har bopæl (personer) eller hjemsted (juridiske personer) på […].

      3.1.2 at yde lån med og uden sikkerhed og med eller uden passende rente til fysiske personer, der er i økonomisk trang eller til personer til brug for uddannelse, studierejser og studieophold. Lån ydes kun, hvor det skønnes at være af særlig betydning for den pågældende.

      3.1.3 at yde lån med og uden sikkerhed og med eller uden passende rente til samfundsgavnlige formål, herunder bl.a. til støtte af erhvervslivet, der kan kvalificeres som almenvelgørende og/eller almennyttige formål.

      3.2 Fondens bestyrelse træffer beslutning om i hvilket omfang hvert af de ovenfor anførte formål skal tilgodeses, herunder om og i hvilket omfang, der skal ydes lån.

      3.3 Med henblik på opfyldelse af formålsbestemmelsen kan Fonden eje kapitalselskaber helt eller delvist, i hvilke selskaber Fonden skal sikre og udbygge det økonomiske grundlag. Fonden kan i den forbindelse opkøbe og/eller etablere andre selskaber indenfor tilsvarende virksomhedsaktiviteter med de af fonden ejede selskaber.

      […]"

      I SKM2022.297.SR gav Skatterådet afslag på anmodning om tilladelse til, at et holdingselskab kunne overdrage sine aktier i to datterselskaber til en påtænkt nystiftet fond, uden at der skete udbyttebeskatning af selskabets kapitalejer. Den påtænkte fond var som følge af vedtægterne bl.a. forpligtet til at tilgodese en bestemt familie ved at sikre de økonomiske rammer for, at den nuværende kapitalejer i holdingselskabet og dennes datter kunne fortsætte deres ansættelse i virksomhederne og dermed oppebære økonomiske ydelser fra disse i form af arbejdsvederlag, så længe de havde behov og helbred til dette.

      I SKM2018.79.SR bekræftede Skatterådet, at et holdingselskab kunne overdrage 70 pct. af sine aktier til en fond med et almennyttigt formål uden beskatning af maskeret udlodning for hovedanpartshaverne, avanceskat for holdingselskabet eller beskatning efter fondsbeskatningslovens § 3, stk. 6, i fonden. Derudover bekræftede Skatterådet, at holdingselskabet kunne sælge den resterende aktiepost til den erhvervsdrivende fond uden andre skattemæssige konsekvenser, end at et potentielt gaveelement ved aktieoverdragelsen tillægges aktiernes anskaffelsessum.

      I SKM2010.467.SR svarede Skatterådet benægtende til, at gaver fra Selskab C A/S og Selskab D til Fonden vil udløse personlig beskatning hos Person A i form af maskeret udlodning /udbytte.

      I SKM2011.95.SR kunne Skatterådet bekræfte, at gave ydet til foreningen Hospitalsklovne Kolding af det selskab, som spørger var hovedaktionær i, ikke ville blive anset for maskeret udlodning til hovedaktionæren. Skatterådet kunne også bekræfte, at gave ydet til foreningen X Golfklub af det selskab, som spørger var hovedaktionær i, ikke ville blive anset for maskeret udlodning til hovedaktionæren. Ingen af de modtagne foreninger var godkendt efter ligningsloven § 8 A. Skatterådet kan også bekræfte, at da selskabet ikke fratrækker gaverne i sin skattepligtige indkomst, vil det ikke have skattemæssige konsekvenser for selskabet.

      SKM2025.339.SR omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til at et dødsbo vederlagsfrit kunne overdrage kapitalandelene i et kommende nystiftet datterselskab fra et holdingselskab til en påtænkt nystiftet fond, uden at det ville medføre udbyttebeskatning af boet, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Hvis Skatterådet kunne godkende anmodningen, påtænkte boet skattepligtigt at lade holdingselskabet stifte et nyt datterselskab ved apportindskud af bl.a. kapitalbesiddelser i et aktieselskab. Det var kapitalandelen i det påtænkte nystiftede datterselskab, som påtænktes overdraget til fonden. Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i afdødes ideelle interesse og ikke i afdødes personlige eller økonomiske interesse, hvorved Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele i det nystiftede datterselskab til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Der blev bl.a. henset til, at fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkastet til fondens fundats, at fondens formål bl.a. var at yde støtte til kulturlivet i [området], forskning i sundhedsfremme inden for kræft og blindhed, socialt støttearbejde i en kommune og at fonden også kunne yde støtte til almennyttige formål, der var beslægtet med de forannævnte formål.

      Vurdering af nærværende sag

      Indledningsvist bemærker Skattestyrelsen, at Skattestyrelsen ved vurderingen lægger det udkast til fondsvedtægt til grund, som er modtaget den 15. september 2025, også for så vidt angår punkt 5. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at en eventuel ændring i pkt. 5 kan bevirke, at en given tilladelse bortfalder.

      Fondens formål

      2.     Formål

      2.1 Fonden er en almennyttig fond, som har til formål at yde almennyttig og almenvelgørende støtte til mennesker, der beskæftiger sig med musik og scenekunst, herunder men ikke begrænset til uddannelsesmæssige, eksperimenterende, innovative og kunstneriske aktiviteter og initiativer.

      2.2 Fondens formål skal være rettet mod mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og scenekunst.

      2.3 Fondens formål kan eksempelvis udøves gennem

      (i) uddeling af legater eller ved støtte til køb eller opførelse og/eller forbedring af fast ejendom, der kan anvendes som øvelokaler m.v.

      (ii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af et eller flere kulturhuse placeret i en eller flere større byer med scene og andre faciliteter rettet mod musik- og scenekunst. En sådan støtte kan også omfatte indretning af et sådant kulturhus, så der sikres rimelige faciliteter til at understøtte uddannelse og aktiviteter som anført under pkt. (i).

      (iii) Opførelse, køb, forbedring eller leje af en eller flere yderligere ejendomme (der gerne må være beliggende udenfor de større byer), der kan tjene som "bootcamp" (en træningslejr/skoling) for mennesker, der uddanner sig til eller arbejder med musik og scenekunst som anført ovenfor i pkt. (i). Tanken med bootcampen er, at aktiviteterne på bootcampen skal indgå som et led i de pågældende menneskers uddannelse og træning.

      (iv) Økonomisk støtte til uddannelse og arbejde, der direkte og/eller indirekte på kortere eller længere sigt kan medvirke til varetagelsen af og støtte til kulturformål indenfor musik og scenekunst, fortrinsvist med fysisk tilknytning til de i pkt. (ii) anførte kulturhuse eller den i pkt. (iii) anførte bootcamp.

      2.4 Fonden opfylder sit uddelingsformål i punkt 2.1 gennem uddelinger af afkastet af Fondens formue og Fondens frie reserver.

      2.5 Fonden kan til det i punkt 2.1 angivne uddelingsformål yde støtte i Danmark, og støtten kan gives både til offentlige og private organisationer, foreninger, fonde m.v. etableret i Danmark, så længe dette indebærer en varetagelse af Fondens formål. Støtte kan ligeledes ydes til individer.

      2.6 Inden for rammerne af Fondens formål, er bestyrelsen overladt et skøn til at træffe beslutning om anvendelse af Fondens midler, herunder at skønne hvorvidt støtte skal gives til direkte eller indirekte via andre fonde, projekter og initiativer med samme formål i Danmark. 

      2.7 Fondens uddelingsformål i punkt 2.1 og konkretiseringen af formålet i de efterfølgende punkter 2.2 og 2.3 er ikke udtryk for et ønske om en direkte eller indirekte ligestilling af Fondens formål m.v., og der er således ikke krav om en vis balance i uddelingerne til de forskellige dele af uddelingsformålet. Det er ligeledes op til den enhver tid værende bestyrelse at beslutte, hvorledes Fondens uddelingsformål skal tilgodeses, herunder men ikke begrænset til hvilke dele af uddelingsformål der skal tilgodeses, og hvilke dele der evt. ikke skal tilgodeses i det konkrete år men også helt generelt, og i hvilket omfang der evt. skal tilgodeses.

      I SKM2024.244.SR fandt Skatterådet på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i Ansøgers ideelle interesse og ikke i Ansøgers personlige eller økonomiske interesse, hvorved Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele i datterselskaber til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til Ansøger, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Der blev henset til, at Fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkast til Fondens fundats, at Fondens formål var at støtte almennyttige formål, f.eks. videnskabelige, forskningsmæssige, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, uddannelsesmæssige, humanitære eller andre almennyttige formål. Herudover ville Fonden støtte fysiske personer i økonomisk trang. Der blev endvidere henset til, at der efter Fondens udkast til fundats hverken var tillagt Ansøger eller Ansøgers familie/nærtstående særlige rettigheder i Fonden, idet disse hverken var tillagt ret til uddelinger ved Fondens løbende drift eller ved Fondens likvidation, ligesom de, såfremt de deltog i Fondens bestyrelse, kun kunne modtage et årligt vederlag, der ikke oversteg, hvad der kunne anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, og hvad der måtte anses for forsvarligt i forhold til Fondens og koncernens økonomiske stilling. Samlet set, fandt Skatterådet, at Fonden hovedsageligt havde et almenvelgørende eller almennyttigt formål.

      I SKM2025.83.SR fandt Skatterådet, at anmodningen om tilladelse i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, ikke kunne imødekommes, da det ikke fremgik af fondens kommende vedtægt, at donationer til fx forskning, uddannelse, kunst, musik og sport skulle være donationer, som kunne anses for almennyttige. Det var således Skatterådets opfattelse, at fondens formål ikke var formuleret tilstrækkeligt entydigt til, at formålene entydigt kunne anses for støtte til almenvelgørende eller almennyttige formål.

      I nærværende sag fremgår det af pkt. 2.1 i udkastet til vedtægt, at den påtænkte fond har til formål at yde almennyttig og almenvelgørende støtte til mennesker, der beskæftiger sig med musik og scenekunst, herunder men ikke begrænset til uddannelsesmæssige, eksperimenterende, innovative og kunstneriske aktiviteter og initiativer.

      Det er oplyst af rådgiver, at da alle uddelinger ifølge formålet skal være almennyttige eller almenvelgørende, er Fonden f.eks. afskåret fra at foretage uddelinger til etablerede kunstnere, medmindre de er i økonomisk trang. Det kan derimod ikke udelukkes, at også denne kreds af personer kan involveres i de kulturelle, uddannelsesmæssige, innovative aktiviteter mv. med henblik på at fremme og udvikle kulturen samt skabe/løbende sikre den bedst mulige uddannelse.

      Ved besvarelsen forudsætter Skattestyrelsen, at etablerede kunstnere kun involveres i kulturelle, uddannelsesmæssige, innovative aktiviteter m.v. i det omfang det er nødvendigt for at tilgodese aktiviteterne for ikke-etablerede kunstnere.

      Det er Skattestyrelsens opfattelse, at formålsbestemmelsen i nærværende sag kan anses for at være almenvelgørende eller almennyttig.

      Uafhængig bestyrelse

      Det fremgår af pkt. 5.2.1, at NN, som er den tidligere hovedaktionærs enke, har ret til at være bestyrelsesmedlem, så længe hun ønsker det.

      Det fremgår af pkt. 5.2.2, at en efterkommer i direkte linje efter den tidligere hovedaktionær kan være medlem af bestyrelsen. Det fremgår desuden, at personer der var nærtstående til den tidligere hovedaktionær, dog til enhver tid maksimalt kan udgøre halvdelen af bestyrelsens medlemmer, og såfremt Fondens stifter og personer der var nærtstående til den tidligere hovedaktionær, udgør halvdelen af bestyrelsens medlemmer, kan Fondens stifter og dennes nærtstående ikke vælges som formand eller næstformand.

      Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det at den tidligere hovedaktionærs enke har livslang ret til at være medlem af bestyrelsen, ikke giver kapitalejeren i holdingselskabet særlige rettigheder, som efter Skattestyrelsens opfattelse, er uforeneligt med, at den påtænkte Fond skal have en selvstændig (uafhængig) bestyrelse.

      Midler til Fondens stifter

      Af pkt. 3.9 i udkastet til fundats fremgår, at Fondens midler aldrig kan, direkte eller indirekte, tilgå (hverken ved lån, sikkerhedsstillelse eller anden form for ydelse) stifteren, enken efter den tidligere hovedaktionær, eller personer, der har været knyttet til den tidligere hovedaktionær eller dennes enke ved slægts- eller svogerskab i ret op- eller nedstigende linje eller sidelinjen så nært som søskende og/eller væsentlige gavegivere til Fonden.

      Konkret vurdering af om den påtænkte fond i nærværende sag tilgodeser aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse

      Af udkastet til vedtægt fremgår bl.a. følgende:

      7 Stemmer

      […]

      7.4 Enhver beslutning om ændring af punkt 2.4 og 11 i nærværende vedtægter træffes af bestyrelsen af mindst ¾ bestyrelsesmedlemmer på 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder afholdt med 30 dages mellemrum. En beslutning om ændring af Fondens vedtægter skal derudover opfylde samtlige krav til ændring af vedtægterne i henhold til de til enhver tid gældende regler i lov om erhvervsdrivende fonde.

      […]

      11.2 Enhver beslutning om opløsning i henhold til nærværende punkt 11 træffes af bestyrelsen af mindst ¾ bestyrelsesmedlemmer på 2 på hinanden følgende bestyrelsesmøder afholdt med 30 dages mellemrum. I særlige tilfælde kan 30-dages fristen forkortes. En beslutning om opløsning af Fonden skal derudover opfylde samtlige krav til beslutning om opløsning i henhold til de til enhver tid gældende regler i lov om erhvervsdrivende fonde." 

      Det er Skattestyrelsens vurdering, at den påtænkte fond i nærværende sag ikke tilgodeser Ansøgerens personlige eller økonomiske interesse.

      Opløsning

      Af pkt. 11.1 i udkastet til vedtægt fremgår, at i tilfælde af Fondens opløsning kan Fondens midler alene anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen i punkt 2, herunder ved overførelse af midlerne til en eller flere nye eller eksisterende fonde med tilsvarende formål.

      Indstilling

      Skattestyrelsen indstiller, efter en samlet konkret vurdering, at den ønskede tilladelse gives.

      Skatterådets afgørelse og begrundelse

      Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.