Ansøgning
På vegne af vores kunde, boet efter Ansøgeren, anmoder vi Skatterådet om at godkende, at selskabet, X A/S, kan overdrage kapitalandele i det kommende datterselskab, X2 A/S (vil blive stiftet), til den kommende fond, "Fonden" (vil blive stiftet), uden at det vil medføre udbyttebeskatning hos Boet efter Ansøgeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.
Fonden ønskes stiftet i [nærmere fremtid]. Såfremt Skatterådet ikke har behandlet nærværende anmodning forud for denne dato, vil X A/S kontantstifte Fonden med eksempelvis x kr., hvor en del af beløbet vil være bunden kapital, mens resten vil være et disponibelt beløb til fremtidige uddelinger.
Såfremt Skatterådet kan godkende nærværende anmodning, vil X A/S herefter stifte datterselskabet, X2 A/S, hvorefter X A/S vil gaveoverdrage kapitalandele i X2 A/S til Fonden.
Afgørelse
Skattestyrelsen indstiller til Skatterådet, at der gives tilladelse til det ansøgte.
Beskrivelse af de faktiske forhold
Afgørelse fra Skatterådet den 21. februar 2023
Skatterådet har ved afgørelse af 21. februar 2023 bekræftet, at Ansøgeren ikke ville blive udbyttebeskattet, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, hvis kapitalandele i X ApS ejet af det af Ansøgeren 100 % ejet holdingselskab, X A/S, blev apportindskudt i en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond. X ApS ville blive stiftet ved indskud på ca. y kr. i form af værdipapirer mv.
I Skatterådets afgørelse blev det ligeledes bekræftet, at det var uden betydning om overdragelsen blev foretaget af Ansøgeren i levende live, eller om overdragelsen blev foretaget af Ansøgerens dødsbo.
X ApS og den erhvervsdrivende fond, som er benævnt i den tidligere anmodning til Skatterådet, er imidlertid ikke blevet stiftet forud for Ansøgerens død. Herudover påtænkes indskud af andre aktiver end værdipapirer mv. i det selskab, som skal overdrages til Fonden. Afslutningsvis er der mindre ændringer i vedtægterne for Fonden i forhold til den tidligere anmodning. De anførte ændringer i forhold til den oprindelige tilladelse er baggrunden for, at vi anmoder om nærværende godkendelse hos Skatterådet.
Testamente
Ansøgeren har været erhvervsaktiv i [område udeladt]. I sin levetid delte han jævnligt ud af sin formue, bl.a. til kulturlivet i [området] har nydt godt af hans interesse for kultur.
Ansøgeren har i sit testamente bestemt, at han efter sin død ønsker hovedparten af sin formue overført til en almennyttig/almenvelgørende fond. Ansøgeren har testamenteret arv til enkelte personer, medens resten skal tilfalde Fonden.
Omstrukturering og gaveoverdragelse
Som anført er X2 A/S endnu ikke blevet stiftet.
Den nuværende selskabsstruktur ejet af boet efter Ansøgeren er:

[Dele af strukturen udeladt af illustrationen ifm. anonymisering]
Som det fremgår af årsrapporten for X A/S ejede selskabet pr. 2024:
● Ejendomme
● Kapitalandele i datterselskaberne [udeladt]
● Kapitalandele i de associerede virksomheder [udeladt]
● Andre værdipapirer og kapitalandele inkl. børsnoterede aktier
● Tilgodehavender hos datterselskaber og associerede selskaber samt øvrig likvid beholdning.
Siden aflæggelse af årsrapporten for 2024 har X A/S solgt hovedparten af sine ejendomme med undtagelse af [udeladt]. Derudover er kapitalandele i selskaberne [udeladt] solgt, mens [udeladt] er blevet likvideret.
Boet efter Ansøgeren påtænker skattepligtigt at lade X A/S stifte et nyt datterselskab, X2 A/S, ved apportindskud af kapitalbesiddelser i [datterselskabet] D A/S, [ikke solgt ejendomme] samt anden formue i form af likvider, værdipapirer mv.
Ejerstrukturen vil herefter være:
Selskabet X2 A/S ønskes stiftet, så den efterfølgende gaveoverdragelse til den kommende fond, administrativt kan foretages lettere, idet hele formuen, der gaveoverdrages af X A/S til fonden, består af kapitalandele i X2 A/S.
Gaveoverdragelse af kapitalandele i X2 A/S
X A/S vil overdrage sine kapitalandele i X2 A/S til en fond. Hvis Fonden er stiftet, vil gaven blive en forøgelse af fondens grundkapital. Er Fonden ikke stiftet vil fonden stiftes med gaven i form af kapitalandele i X2 A/S fra X A/S. Overdragelsen sker uden modydelse. Efter overdragelsen vil strukturen være:

Ovenstående defineres i praksis også som den såkaldte “holdingmodel", hvilket begreb anvendes i den videre anmodning.
Overdragelsen til Fonden vil omfatte hovedparten af formuen i X A/S, og selskabets bestyrelse vil forud for overdragelsen vurdere og sikre, at overdragelsen ikke overstiger, hvad der er forsvarligt under hensyntagen til X A/S’ økonomiske stilling, således at overdragelsen ikke sker til skade for selskabet og dets kreditorer.
Når et selskab overdrager hovedparten af sin formue til en fond, skal det ske under iagttagelse af selskabslovens § 107, stk. 2, nr. 1.
Skatterådet kan lægge til grund, at overdragelsen sker efter iagttagelse af ovenstående forhold.
Af udkastet til vedtægt fremgår følgende:
"VEDTÆGT FOR FONDEN"
[…]
§ 2 Formål
Stk.1. Fondens formål er at skabe et afkast af grundkapitalen og yde støtte til følgende […] formål:
A. Kulturlivet i […]
B. Forskning i sundhedsfremme inden for bl.a. kræft
C. Socialt støttearbejde i X kommune
Stk. 2. Fonden kan også yde støtte til almennyttige formål, der er beslægtet med formålene anført under pkt. A-C, forudsat bestyrelsens beslutning om uddeling træffes enstemmigt.
Stk. 3. Fonden kan foretage uddelinger både på grundlag af modtagne ansøgninger og på bestyrelsens eget initiativ.
[…]
§ 4 Forholdet til stifteren
Stk.1. Der er ikke tillagt stifteren særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen.
§ 5 Bestyrelsen
Stk.1. Fonden ledes af en bestyrelse, bestående af 3-6 medlemmer. På grundlag af stifterens testamenter er følgende personer udpeget til at indtræde i bestyrelsen ved fondens etablering:
[…]
Stk. 2. Nye medlemmer af bestyrelsen vælges af bestyrelsen. Som medlem af bestyrelsen kan udpeges personer, der har viden og erfaring inden for fondens formål og/eller lokalkendskab til [området].
Stk. 3. Bestyrelsen skal til enhver tid bestå af et eller flere uafhængige medlemmer, så fonden har en i forhold til stifter selvstændig ledelse.
[…]
§ 8 Anbringelse af aktiver
[…]
Stk. 2. Fonden kan drive virksomhed gennem selskaber ejet af fonden.
[…]
§ 15 Opløsning af fonden
[…]
Stk. 3. I tilfælde af opløsning skal fondens midler anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen i § 2.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det følger af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, at der til udbytte henregnes:
“Værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier mv. i et selskab, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse."
Som en konsekvens af ovenstående, vil en overdragelse af kapitalandele i X2 A/S som udgangspunkt medføre udbyttebeskatning hos Boet efter Ansøgeren, der er den reelle ejer af selskabet.
Som en undtagelse til udbyttebeskatningen anført ovenfor, følger det imidlertid af ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, at følgende udlodninger ikke beskattes:
“Værdien af en gave ved helt eller delvist vederlagsfri overdragelse af aktier mv. i et selskab omfattet af stk. 2, nr. 5, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne er overdraget til en fond mv. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål."
Tilladelsessystemet blev implementeret ved lov nr. 1836 af 8. december 2020 om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love. Forud for implementeringen af tilladelsessystemet i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, var den såkaldte “holdingmodel" godkendt efter langvarig praksis hos skattemyndighederne. I praksis blev de skattemæssige konsekvenser afdækket ved anmodning om bindende svar ved Skattestyrelsen.
Af bemærkningerne til lov nr. 1836 af 8. december 2020 fremgår det, at vurderingen af, hvorvidt der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med skattemyndighedernes praksis efter de tidligere gældende regler.
Det følger af lovforarbejder til ovenfor anførte lov samt Skatterådets praksis, både for så vidt angår anmodninger om bindende svar og praksis efter implementeringen af ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, at det er en betingelse for opnåelse af tilladelse, at 1) fonden har et almenvelgørende eller almennyttigt formål og 2) hovedaktionærens personlige/eller økonomiske interesse ikke tilgodeses ved overdragelsen.
Vi bemærker i øvrigt, at det i henhold til praksis ikke er til hinder for tilladelsen, at fonden er erhvervsmæssig og har erhvervsmæssig aktivitet, hvilket tillige fremgår af føromtalte lovforarbejder. Fonden må imidlertid ikke tilgodese en bestemt familie.
Fondens karakteristika - almenvelgørende/almennyttig
Som bilag til Ansøgerens testamente er et af Ansøgeren underskrevet udkast til fondsvedtægter.
Af udkast til fondsvedtægterne fremgår det af § 2, at fondens formål skal være at
yde økonomisk støtte til følgende formål:
Stk.1. Fondens formål er at skabe et afkast af grundkapitalen og yde støtte til følgende […] formål:
A. Kulturlivet i […]
B. Forskning i sundhedsfremme inden for bl.a. kræft
C. Socialt støttearbejde i X kommune
Stk. 2. Fonden kan også yde støtte til almennyttige formål, der er beslægtet med formålene anført under pkt. A-C, forudsat bestyrelsens beslutning om uddeling træffes enstemmigt.
Det var således Ansøgerens ønske, at fonden skal medvirke til […].
Det var ligeledes Ansøgerens ønske, at fonden skal stiftes som en erhvervsdrivende fond, hvilket fremgår af udkast til fondsvedtægter i § 8, stk. 2, som lyder;
Stk. 2. Fonden kan drive virksomhed gennem selskaber ejet af fonden.
I det konkrete tilfælde skal overdragelsen ske til en allerede stiftet eller påtænkt stiftet fond, Fonden, som udelukkende har almenvelgørende og almennyttige formål. Vi henviser til gengivelse af fondens formål i vedtægterne, som er gengivet ovenfor.
På baggrund af ovenstående, er det således vores opfattelse, at Fonden må anses for at være almennyttig og almenvelgørende i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4’s forstand.
Vi bemærker desuden, at Skatterådet tidligere har svaret bekræftende på, at den påtænkte fond havde et almennyttigt/almenvelgørende formål.
Vi skal i den forbindelse gøre opmærksom på, at der er foretaget enkelte ændringer i udkast til fondens vedtægter, hvorfor vedlagte udkast til fondsvedtægter ikke er helt enslydende med udkast til fondsvedtægter som Skatterådet tidligere har foretaget en vurdering af.
Ideel interesse i modsætning til personlig og/eller økonomisk interesse
Af udkast til fondsvedtægterne fremgår følgende af § 4:
Der er ikke tillagt stifteren særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen.
Vi bemærker desuden, at Skatterådet ved afgørelse af 21. februar 2023 har bekræftet, at Ansøgeren ikke ville blive udbyttebeskattet, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, ved overdragelse af kapitalandele til en fond, med i hovedtræk enslydende formål.
Skatterådet har tillige ved afgørelsen bekræftet, at det var uden betydning om overdragelsen blev foretaget af Ansøgeren i levende live, eller om overdragelsen blev foretaget af Ansøgerens Bo.
Efter modtagelse af Skatterådets afgørelse af 21. februar 2023, er Ansøgeren som angivet ovenfor afgået ved døden. Derudover er der frasolgt ejendomme og kapitalandele, og det til fonden gaveoverdragne selskab har andre aktiver end selskabet i afgørelsen, ligesom der er foretaget enkelte ændringer i udkast til fondsvedtægter.
Det er dog vores opfattelse, at de efterfølgende ændringer i aktivsammensætningen samt indholdet i udkast til fondsvedtægterne ikke ændrer, at overdragelsen ikke sker i Boet efter Ansøgerens personlige eller økonomiske interesse.
Konklusion
På baggrund af ovenstående er det således samlet vores opfattelse, at Skatterådet kan give tilladelse til at der ikke skal ske beskatning af Boet efter Ansøgeren, som følge af X A/S’ overdragelse af kapitalandele i X2 A/S til Fonden, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, idet Fonden i henhold til vedtægterne udelukkende har almennyttige/almenvelgørende formål, og overdragelsen ikke er i Boet efter Ansøgerens personlige eller økonomiske interesse.
Betingelserne for at kunne opnå tilladelse
I henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 5 (tidligere nr. 6), skal værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab omfattet af stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne er overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Begrundelse
Ansøgerens bo anmoder om tilladelse til, at der ikke sker udbyttebeskatning af Ansøgerens bo, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, hvis X A/S gaveoverdrager kapitalandele i det kommende datterselskab, X2 A/S (vil blive stiftet), til den kommende fond, Fonden, uden at det vil medføre udbyttebeskatning hos Boet efter Ansøgeren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.
Af LFF 2020-10-07 nr. 29 af 7. oktober 202 (Beskatning ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til erhvervsdrivende fonde) fremgik bl.a. følgende:
"2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Aktieavancebeskatningsloven
En persons indskud (gaveoverdragelse) af aktier til en erhvervsdrivende fond behandles efter skattelovgivningens almindelige regler om afståelse af aktier, jf. aktieavancebeskatningslovens § 31. Dette indebærer, at overdrageren skal opgøre gevinst eller tab efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven.
Aktieavancen opgøres som forskellen mellem anskaffelsessummen og afståelsessummen for aktierne, hvor afståelsessummen skal fastsættes til aktiernes handelsværdi på overdragelsestidspunktet. En eventuel avance medregnes som hovedregel ved opgørelsen af aktieindkomsten, der efter reglerne i personskatteloven beskattes med 42 pct. ved aktieindkomst over en bundgrænse på 55.300 kr. (2020-niveau). Aktieindkomst op til denne grænse beskattes med 27 pct.
Sker aktieoverdragelsen til fonden ved arv eller anden overdragelse fra dødsboet efter den tidligere ejer, skal der i et skattepligtigt dødsbo medregnes gevinst eller tab ved overdragelsen af aktierne, hvor avance medregnes til boets aktieindkomst, der ligeledes beskattes hos boet som aktieindkomst med samme satser som for personer. Dødsboer, hvori der indgår en erhvervsvirksomhed, vil som oftest være skattepligtige, idet dødsboer efter reglerne i dødsboskatteloven er skattepligtige, når enten boets aktiver eller nettoformue overstiger 2.966.200 kr. (2020-niveau)."
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5, skal værdien af en gave ved overdragelse af aktier i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal en vederlagsfri overdragelse af gaver, der som udgangspunkt skal beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens §16 A, stk. 2, nr. 5, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål
Den nuværende formulering af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 5 og stk. 4, nr. 4, er vedtaget den 8. december 2020 ved lov nr. 1836. Det fremgår af forarbejderne, jf. L 29 fremsat 7. oktober 2020 (folketingsåret 2020/2021), at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.
For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.
Fonden skal hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.
Det fremgår af Den juridiske vejledning 2025-1, C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:
"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. (…) For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. (…) Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."
Vurdering af nærværende sag
Fondens formål
Ifølge § 2 er fondens formål følgende:
Stk.1. Fondens formål er at skabe et afkast af grundkapitalen og yde støtte til følgende formål:
A. Kulturlivet i […]
B. Forskning i sundhedsfremme inden for bl.a. kræft
C. Socialt støttearbejde i X kommune
Stk. 2. Fonden kan også yde støtte til almennyttige formål, der er beslægtet med formålene anført under pkt. A-C, forudsat bestyrelsens beslutning om uddeling træffes enstemmigt.
Stk. 3. Fonden kan foretage uddelinger både på grundlag af modtagne ansøgninger og på bestyrelsens eget initiativ.
"§ 2 Formål
Stk.1. Fondens formål er at skabe et afkast af grundkapitalen og yde støtte til følgende [...] formål:
Kultur […] sundhed … Socialt støttearbejde […]
Stk. 2. Fonden kan drive virksomhed gennem de af fonden ejede selskaber, hvis aktiviteter ligger inden for fondens formål, eller som giver et afkast til kapitalen.
|
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at formålsbestemmelsen i nærværende sag kan anses for at være almenvelgørende eller almennyttig.
Uafhængig bestyrelse
Hovedaktionæren er død og det fremgår af § 5 i vedtægten, hvem der fra stiftelsen skal være bestyrelsesmedlemmer, at nye medlemmer skal udpeges af bestyrelsen, at nye medlemmer skal have viden og erfaring inden for fondens formål og/eller lokalkendskab og at bestyrelsen til enhver tid skal bestå af et eller flere uafhængige medlemmer, så fonden har en i forhold til stifter selvstændig ledelse.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at bestyrelsen er uafhængig.
|
Midler til Fondens stifter
Hovedaktionæren i nærværende sag er død, og der kan derfor ikke tilgå ham midler fra fonden.
Opløsning
Af § 15.3 i udkastet til vedtægt fremgår, at i tilfælde af opløsning skal fondens midler anvendes i overensstemmelse med formålsbestemmelsen i § 2.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, efter en samlet konkret vurdering, at den ønskede tilladelse gives.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.