Spørgsmål
- Kan Skatterådet bekræfte, at spørger ikke skal betale skat af det indsamlede beløb via sin GoFundMe, når indsamlingen er godkendt, og pengene udelukkende går til skoleafgift i Y1-land?
Svar
- Nej.
Beskrivelse af de faktiske forhold
Jeg ved, at danske legater givet til skoleafgifter ikke er skattepligtige, og mener, at det er sammenlignelige forhold.
Jeg har fået godkendt en indsamling (via GoFundMe) hos Civilstyrelsen. Indsamlingen er udelukkende til betaling af skoleafgifter på mit studie i Y1-land (integreret bachelor og master) på G1-Universitet.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Jeg mener, at spørgsmålet skal besvares med "ja", således jeg ikke skal betale skat. Da jeg ved, at danske legater givet til skoleafgifter ikke er skattepligtige. Jeg mener, at det er sammenlignelige forhold. Jeg kan dokumentere, at indsamlingens formål er det samme som ved legater til udlandsstuderende.
Spørger har haft udkastet til det bindende svar i høring, og spørger har den 3. juli 2025 afgivet følgende bemærkninger:
"Legater givet til studierejser i udlandet og visse omkostninger hertil, jf. ligningslovens § 7 K afsnit C.A.6.5.3 samt afsnit C.A.2.5.2.1, mener jeg er direkte sammenlignelig med min indsamling via GoFundMe.
Legater med formål som nævnt ovenfor er godkendt af Civilstyrelsen. Samme formål og samme styrelse har godkendt indsamlingen.
Nogle legater til formålet kræver efterfølgende regnskab for brugen af, det samme gør Civilstyrelsen for netop denne indsamling.
Derfor mener jeg ikke, at der kan være forskel på disse to typer, og derfor heller ikke på beskatningen heraf."
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at spørger ikke skal betale skat af det indsamlede beløb via sin GoFundMe, når indsamlingen er godkendt, og pengene udelukkende går til skoleafgift i Y1-land.
Begrundelse
Al indkomst er som udgangspunkt skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og tilbagevendende indtægter, og det er uden betydning, om indkomsten er resultat af en aktiv indsats for at få indtægter fx ved arbejde som lønmodtagere eller som selvstændig erhvervsdrivende eller som en uventet erhvervelse, fx en gevinst eller gave. Se statsskatteloven § 4 og Den juridiske vejledning afsnit C.A.1.1 Indkomstbegrebet.
Efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c, skal gaver regnes med ved indkomstopgørelsen.
I skattelovgivningen er der ingen entydig definition af en gave. Det er dog en ufravigelig betingelse i skatteretten for at behandle en ydelse som en gave, at der er tale om en hel eller delvis vederlagsfri formuefordel.
En gave kan fx være
- en aktuel overdragelse af et formuegode
- et løfte om en fremtidig ydelse
- et løfte om eftergivelse af gæld
- et gode, der overføres fra en persons formue til en andens mod et vederlag, der afviger fra handelsværdien.
Værdien af det overdragne formuegode ansættes efter et skøn over værdien i handel og vandel på overdragelsestidspunktet.
Se Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.1.1 Beskatning af gaver.
En gave, herunder fx indsamlede gaver og visse legater, kan dog i praksis eller efter lov være gjort indkomstskattefri og afgiftsfri eller være omfattet af lempeligere beskatningsregler.
Se Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.3 Gaver, der hverken er indkomstskattepligtige eller afgiftspligtige, og afsnit C.A.6.5.1 Legater.
Den foreliggende sag omhandler, hvorvidt spørger skal beskattes af det beløb, som spørger har indsamlet via sin GoFundMe. Spørger har oplyst, at indsamlingen er godkendt hos Civilstyrelsen, og at det indsamlede beløb udelukkende skal anvendes til betaling af skoleafgifter på spørgers studie i Y1-land på G1-Universitet.
GoFundMe skriver følgende på deres hjemmeside om indsamlinger via deres tjeneste (https://www.gofundme.com/en-ie/c/about-us):
“Launched in 2010, GoFundMe is the world’s largest social fundraising platform. With over £10 billion raised from more than 120 million donations, we’re on a mission to help people fundraise for personal, business, and charitable causes."
På Civilstyrelsens hjemmeside står der følgende om Indsamlingsnævnet, som behandler ansøgninger om tilladelse til indsamlinger (https://www.civilstyrelsen.dk/sagsomraader/indsamlingsnaevnet):
"Indsamlingsnævnet giver tilladelse til indsamlinger og fører kontrol med, at indsamlede midler anvendes til de formål, som indsamler har oplyst. Indsamlingsnævnet er et uafhængigt kollegialt forvaltningsorgan."
Det fremgår af Indsamlingsnævnets hjemmeside, at spørgers indsamling er godkendt, og at indsamlingen foretages af spørger. Det fremgår også heraf, at indsamlingen skal bruges til finansiering af studieafgift til spørgers studie på G1-Universitet.
Det er spørgers opfattelse, at det indsamlede beløb ikke er skattepligtigt, idet der foreligger sammenlignelige forhold med andre skattefri studierejselegater.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det indsamlede beløb er en gave, der ikke er betalt vederlag eller delvist vederlag for. Som nævnt er gaver som udgangspunkt skattepligtige, medmindre der er tale om gaver, som ifølge praksis eller lovgivning ikke udløser skattepligt.
Ved besvarelsen er det relevant at gennemgå reglerne om indsamlede gaver og legater.
Indledningsvist har Skattestyrelsen derfor taget stilling til, om det indsamlede beløb via GoFundMe kan anses for en skattefri gave, der er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 1, om gaver, der stammer fra indsamlede bidrag.
Gaver, der stammer fra indsamlede bidrag, er skattefri for modtageren efter ligningslovens § 7, nr. 1, hvis alle følgende betingelser er opfyldt:
- Gaven skal udelukkende have karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester eller være ydet i anledning af modtagerens alvorlige sygdom eller tilskadekomst eller ydet til personer, der har været udsat for en ulykke, forbrydelse eller katastrofe, eller til disses efterladte.
- Gaven skal være givet én gang for alle og må ikke have karakter af vederlag.
- Indsamlingen må ikke være sket på modtagerens initiativ.
- Indsamlingen skal have været organiseret over en vis større personkreds, og der skal være tale om en egentlig indsamling.
Se Den juridiske vejledning afsnit C.A.2.5.2.1.1 LL § 7, nr. 1 - Indsamlede gaver og C.A.6.3.2 Indsamlede gaver.
Indsamlingen er sket på spørgers eget initiativ, og det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at det indsamlede beløb allerede af denne grund ikke opfylder betingelserne for skattefritagelse efter ligningslovens § 7, nr. 1. Som følge heraf har Skattestyrelsen ikke taget stilling til, om de øvrige betingelser i bestemmelsen er opfyldt.
Skattestyrelsen har herefter taget stilling til, om det indsamlede beløb via GoFundMe kan anses for omfattet af de særlige regler om skattefrie legater.
Der skal som den første generelle betingelse for at anvende reglerne være tale om et legat.
Et legat er en gave. Som udgangspunkt er legater således indkomstskattepligtige efter statsskattelovens § 4, litra c. Dette udgangspunkt fraviges imidlertid, hvis legatet opfylder regler om skattefrie legater eller lempeligere beskatning.
Regler om skattefrie legater mv.:
- Visse legater med understøttelsesformål er skattefrie efter ligningslovens § 7.
- Legater, der ydes som en anerkendelse af modtagerens fortjenester, er under visse betingelser omfattet af de lempelige beskatningsregler i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1.
- Legater, der ydes til studierejser og videnskabelige arbejder, er normalt skattefrie efter ligningslovens § 7 K.
Efter ligningslovens § 7, nr. 19, 2, pkt., kan hæderspriser, som ydes af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende samt af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet, helt undtages for beskatning, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester. Det er en betingelse for skattefriheden, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb.
Dette fremgår også af Den juridiske vejledning afsnit C.A.2.5.2.1.19 LL § 7, nr. 19 - Hæderspriser, og afsnit C.A.6.3.4 Skattefri hædersgaver.
En hæderspris, der ikke er omfattet af ligningslovens § 7, nr. 19, 2. pkt., vil dog kunne være omfattet af ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1. Det følger af denne bestemmelse, at der ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregnes gave- og legatbeløb, der er ydet som et engangsbeløb af offentlige midler, legater, kulturelle fonde og lignende her i landet, når gaven eller legatet udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester.
Af den del af summen, der overstiger et grundbeløb på 25.000 (2010-niveau), medregnes 85 pct. til den skattepligtige indkomst. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20, jf. ligningslovens § 7 O, stk. 2.
Dette fremgår også af Den juridiske vejledning afsnit C.A.2.5.2.16 LL § 7 O - Særlig beskatning af visse gaver, legater, indtægter ved opfinderarbejder mv. og C.A.6.3.3 Hædersgaver, fonds, legater mv.
Spørgsmålet er herefter, om det beløb, som spørger har indsamlet via GoFundMe, kan anses som en hædersgave, der er undtaget fra beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 19, 2, pkt., eller underlagt den særlige beskatning i ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvilke bidragydere der har indbetalt til spørgerens indsamling. Der er således ikke sikkerhed for, at det indsamlede beløb udgør en ydelse fra offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende her i landet eller udlandet, jf. ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1, eller at der er tale om beløb, som ydes af offentlige midler, legater, kulturelle fonde og lignende samt af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet, jf. ligningslovens § 7, nr. 19, 2, pkt. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at det indsamlede beløb ikke opfylder betingelserne for at være omfattet af bestemmelserne. Det er heller ikke Skattestyrelsens opfattelse, at det indsamlede beløb kan omfattes af betegnelsen "lignende", når spørger selv har indsamlet beløbet.
Når betingelserne ikke kan anses for opfyldt, kan det indsamlede beløb således ikke fritages for beskatning eller beskattes efter de særlige regler i ligningslovens § 7, nr. 19, 2, pkt., eller ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1.
Det er endelig spørgsmålet, om det indsamlede beløb via GoFundMe er omfattet af reglerne om studierejselegater i ligningslovens § 7 K, idet spørgers formål med indsamlingen er at fremskaffe midler til afholdelse af sin studierejse i udlandet.
Det følger af ligningslovens § 7 K, stk. 1, 1. pkt., at legater, som er betinget af, at de bruges til studierejser i udlandet, Færøerne eller Grønland, er indkomstskattefrie for modtageren, hvis de bruges til at dække sædvanlige udgifter til rejse mellem Danmark og studiestedet.
Det følger videre af ligningslovens § 7 K, stk. 1, 2. pkt., at legater, som er betinget af, at de bruges til studierejser i udlandet, Færøerne eller Grønland, er indkomstskattefrie for modtageren, hvis de bruges til at dække sædvanlige omkostninger til logi, kost og småfornødenheder på studiestedet.
Efter ligningslovens § 7 K, stk. 3, er der skattefrihed for den del af legatet, der dækker dokumenterede udgifter til undervisning og anden betaling til studiestedet i forbindelse med studierejse i udlandet.
Desuden er legater, der ydes til dækning af omkostninger ved videnskabelige arbejder, herunder en højere uddannelsesinstitutions udgifter til ph.d.-studerendes studier, skattefrie, jf. ligningslovens § 7 K, stk. 4.
Dette fremgår også af Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.5.3 Studierejselegater og legater til videnskabeligt arbejde.
Det er en betingelse for skattefrihed, at legatet er klausuleret. Dermed menes, at giveren stiller som en betingelse for modtagelse af legatet, at det bruges til et bestemt formål. Bruges legatet ikke til formålet, er det skattepligtigt. Bruges legatet kun delvis til formålet, er den resterende del skattepligtig. Se Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.5.3 Studierejselegater og legater til videnskabeligt arbejde.
Kravet om, at legatet skal være klausuleret, fremgår af forarbejderne til ligningslovens § 7 K, hvoraf det endvidere fremgår, at legater omfatter ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige:
" Legater omfatter ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige.
[…]
Det er endvidere en betingelse for skattefrihed, at legatet er klausuleret. Dvs. at det er en betingelse for at modtage legatet, at det anvendes til et bestemt formål."
Se lovforslag nr. 204, der blev fremsat den 23. februar 1992.
Der foreligger ikke oplysninger om, hvilke bidragydere der har indbetalt til spørgerens indsamling. Der er således ikke sikkerhed for, at det indsamlede beløb udgør ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det må anses for en grundlæggende forudsætning ved udformning af reglerne i ligningslovens § 7 K, at disse regler alene omfatter studierejselegater og legater til videnskabeligt arbejde, der ydes af fonde, institutioner eller det offentlige. Der er ikke i reglen eller i forarbejderne holdepunkt for, at legater kan gives via en indsamling, som modtageren har taget initiativ til. Reglerne i ligningslovens § 7 K finder derefter efter Skattestyrelsens opfattelse ikke anvendelse på indsamlinger, som sker på modtagerens eget initiativ, selvom spørgerens formål er at finansiere en uddannelse i udlandet.
Dette underbygges efter Skattestyrelsens opfattelse af praksis fra Landsskatteretten og Skatterådet. Afgørelserne fra Landsskatteretten og Skatterådet vedrører således legater og tilsvarende bevillinger mv., der er blevet tildelt af fonde, institutioner eller det offentlige, og i den forbindelse om betingelserne for at anvende ligningslovens § 7 K er opfyldt.
I sagen SKM2024.195.LSR var der tale om en bevilling til et forskningsprojekt fra en fond, som kun delvist kunne omfattes af skattefriheden i ligningslovens § 7 K. Landsskatteretten udtalte som en del af begrundelsen i sagen, at legater omfatter ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige.
I sagen SKM2024.195.LSR fandt Landsskatteretten, at klageren ikke var omfattet af skattefriheden i ligningslovens § 7 K, stk. 1-3. Landsskatteretten lagde vægt på, at legatet ikke var betinget af, at klageren havde et udlandsophold, men alene vedrørte klagerens forskningsprojekt. En del af bevillingen blev imidlertid anset for skattefri i henhold til ligningslovens § 7 K, stk. 4. Der var tale om de udgifter, som klageren havde afholdt i forbindelse med en konference, og den del af bevillingen, som var givet til drift.
Også de øvrige offentliggjorte afgørelser på området omhandler legater og tilsvarende bevillinger mv., der hidrører fra fonde, institutioner eller det offentlige. Se Landsskatterettens afgørelser i SKM2004.249.LSR og SKM2001.586.LSR, samt Skatterådets afgørelser i SKM2024.304.SR, SKM2023.147.SR, SKM2019.561.SR, SKM2018.15.SR, SKM2017.496.SR, SKM2017.495.SR, SKM2013.22.SR og SKM2012.623.SR.
På dette grundlag er det Skattestyrelsens opfattelse, at det indsamlede beløb, ikke er skattefrit efter ligningslovens § 7 K.
På baggrund af denne gennemgang af de regler, som er relevante i forhold til besvarelsen af spørgsmålet, er det Skattestyrelsens konklusion, at det indsamlede beløb via GoFundMe ikke kan fritages for beskatning. Spørgers bemærkninger i høringssvaret af 3. juli 2025 medfører ikke en ændring i Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Det indsamlede beløb skal dermed regnes med ved spørgers indkomstopgørelse ifølge statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Statsskattelovens § 4, stk. 1, litra c
§ 4
Som skattepligtig Indkomst betragtes med de i det følgende fastsatte Undtagelser og Begrænsninger den skattepligtiges samlede Aarsindtægter, hvad enten de hidrører her fra Landet eller ikke, bestaaende i Penge eller Formuegoder af Pengeværdi, saaledes f.Eks.:
[…]
c. af et Embede eller en Bestilling, saasom fast Lønning, Sportler, Embedsbolig, Naturalydelser, Emolumenter, Kontorholdsgodtgørelse (med Hensyn til Kontorudgifter jfr. § 6b.), samt Pension, Ventepenge, Gaver (jfr. dog herved Bestemmelsen i § 5b.), Understøttelser, Klosterhævning, Livrente, Overlevelsesrente, Aftægt og deslige;
Ligningslovens § 7, nr. 1
§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:
1) Gaver, der hidrører fra indsamlede bidrag, forudsat at gaven alene har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester eller er ydet i anledning af modtagerens alvorlige sygdom eller tilskadekomst eller er ydet til personer, der har været udsat for en ulykke, forbrydelse eller katastrofe, eller til disses efterladte. Det er ligeledes en forudsætning, at gaven er oppebåret én gang for alle og ikke har karakter af vederlag, samt at indsamlingen ikke er sket på modtagerens initiativ.
Ligningslovens § 7, nr. 19
§ 7. Til den skattepligtige indkomst medregnes ikke:
[…]
19) Hæderspriser, der udbetales i henhold til Nobelstiftelsens Grundstadgar eller ydes af mellemstatslige organisationer og institutioner, hvori Danmark deltager eller er medlem, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester. Hæderspriser, som ydes af offentlige midler, legater, kulturelle fonde og lign. samt af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester. Det er en betingelse, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb.
Ligningslovens § 7 K, stk. 1, 3 og 4
§ 7 K. Legater, som er betinget af, at de anvendes til studierejser i udlandet, Færøerne eller Grønland, medregnes ikke ved indkomstopgørelsen for modtageren, i det omfang de medgår til dækning af sædvanlige udgifter til rejse mellem Danmark og studiestedet. Legater, som er betinget af, at de anvendes til studierejser i udlandet, på Færøerne eller i Grønland, medregnes ikke ved indkomstopgørelsen for modtageren, i det omfang de medgår til dækning af sædvanlige omkostninger til logi, kost og småfornødenheder på studiestedet, jf. stk. 2.
[…]
Stk. 3. Legater til dækning af dokumenterede udgifter i forbindelse med studierejsen i udlandet, Færøerne eller Grønland er indkomstskattefri, når de udgifter, der dækkes, er betaling af undervisning, deltagerafgifter og lign., herunder betaling for kurser i studiestedets sprog.
Stk. 4. Legater er indkomstskattefri, såfremt de er betinget af, at de anvendes til dækning af omkostninger ved videnskabelige arbejder, herunder en højere uddannelsesinstitutions udgifter til ph.d.-studerendes studier.
[…]
Ligningslovens § 7 O, stk. 1, nr. 1, og stk. 2
§ 7 O. Skattepligtige personer skal ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregne følgende indkomster efter reglerne i stk. 2:
1) Gave- og legatbeløb, der er ydet som et engangsbeløb af offentlige midler, legater, kulturelle fonds og lignende her i landet eller i udlandet, når gaven eller legatet udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester, jf. dog § 7, nr. 19.
Stk. 2. Af den del af summen af de i stk. 1 nævnte indkomster, der overstiger et grundbeløb på 25.000 kr. (2010-niveau), medregnes 85 pct. til den skattepligtige indkomst. Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
Forarbejder
Lovforslag nr. 204 fremsat den 23. februar 1992, de specielle bemærkninger til ligningslovens § 7 K (til § 1)
Det bestemmes i forslaget til ligningslovens § 7 K, stk. l, at skattefriheden skal gælde for legater. Det er ikke tanken at ændre opfattelsen af, hvad der er et legat, i forhold til Ligningsrådets vejledende anvisning. Ved et legat forstås en gave. Den må ikke være betinget af egentlige modydelser, således at der er tale om en gensidigt bebyrdende kontrakt, som f.eks. en ansættelseskontrakt eller et forfatterhonorar. Legater omfatter ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige.
[….]
Det er endvidere en betingelse for skattefrihed, at legatet er klausuleret. Dvs. at det er en betingelse for at modtage legatet, at det anvendes til et bestemt formål. Formålet skal være studierejser i udlandet. Dette omfatter typisk ophold ved udenlandske skoler og læreanstalter.
Praksis
SKM2024.195.LSR angik bl.a., om en bevilling til et forskningsprojekt, som klageren havde modtaget fra en fond, var skattefri, jf. ligningslovens § 7 K, stk. 1-3. Landsskatteretten fandt, at klageren ikke var omfattet af skattefriheden i ligningslovens § 7 K, stk. 1-3. Landsskatteretten lagde vægt på, at legatet ikke var betinget af, at klageren havde et udlandsophold, men alene vedrørte klagerens forskningsprojekt. En del af bevillingen blev imidlertid anset for skattefri i henhold til ligningslovens § 7 K, stk. 4. Der var tale om de udgifter, som klageren havde afholdt i forbindelse med en konference, og den del af bevillingen, som var givet til drift. Landsskatteretten udtalte som en del af begrundelsen i sagen, at legater omfatter ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige.
I SKM2004.249.LSR var et studierejselegat fra en fond ikke brugt fuldt ud i tildelingsåret. Landsskatteretten fandt, at det ikke var et krav efter ligningslovens § 7 K, at en studierejse skulle være gennemført inden for et vist tidsrum.
I SKM2001.586.LSR var et legat fra Danske Fysioterapeuters Jubilæumsfond ydet til dækning af studieudgiften vedrørende universitetsuddannelsen "Master of Public Health". Legatet var indkomstskattepligtigt, fordi uddannelsen ikke var en forskeruddannelse, der kunne sidestilles med et ph.d.-studium.
I SKM2024.304.SR ydede H1 støtte til visse forskere i form af mobilitetspakker. H1 havde etableret en særskilt fond i form af Spørger til at administrere den støtte, der blev bevilliget til den enkelte forsker. Skatterådet kunne bekræfte, at støtten skulle beskattes som B-indkomst. Skatterådet kunne derudover bekræfte, at støtten ikke skulle indgå i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag.
I SKM2023.147.SR havde spørger fået en bevilling fra en tysk fond. Den del af legatet, der var tildelt til dækning af spørgers private udgifter til kost og logi mv., var ikke omfattet af skattefriheden i ligningslovens § 7 K, stk. 4.
I SKM2019.561.SR modtog spørger et studielegat fra Danmarks Frie Forskningsfond til studier ved et canadisk universitet. Legatet var omfattet af begrænset skattepligt her til landet. Den del af legatet, der anvendtes til dækning af "driftsomkostninger", var skattefri i henhold til ligningsloven § 7 K, mens den del, der anvendtes til dækning af "private udgifter", ikke var omfattet af skattefriheden efter denne bestemmelse.
I SKM2018.15.SR bekræftede Skatterådet, at udenlandske studerende, der modtager et månedligt stipendium i henhold til Erasmus programmet, ikke er fuldt skattepligtige af stipendiet, hvis de studerer på kandidatniveau eller derunder. Men ph.d.-studerende er fuldt skattepligtige.
I SKM2017.496.SR kunne Skatterådet ikke bekræfte, at spørgers ph.d.-legat, som var udbetalt fra Tyskland, ville være omfattet af skattefriheden i ligningslovens § 7 K.
I SKM2017.495.SR kunne Skatterådet bekræfte, at spørger, som var ph.d.-studerende, ikke skulle betale skat i Danmark af det stipendium, hun ville modtage fra en fond i Tyskland.
I SKM2013.22.SR var nærmere specificerede omkostningsarter i en rammebevilling til en post.doc omfattet af begrebet "videnskabelige arbejder" i ligningslovens § 7 K, stk. 4.
I SKM2012.623.SR ydede spørgeren under forskningsprogrammet "B" hvert år støtte i form af legater til forskningsaktiviteter, der havde til formål at styrke forsknings- og innovationssamarbejdet mellem Danmark og en række andre lande. Skatterådet bekræftede, at legater udstedt til en dansk forsker, benyttet til at dække en udenlandsk forskers rejse- og opholdsomkostninger i op til 90 dage, var skattefri for den danske forsker, jf. ligningslovens § 7 K, stk. 4.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.1.1 Indkomstbegrebet
Indkomsten
Indkomsten er det afkast, som indkomstgrundlaget giver. Afkastet er skattepligtig indkomst.
Udgangspunktet er, at al indkomst er skattepligtig. Det gælder både engangsindtægter og tilbagevendende indtægter, og det er uden betydning, om indkomsten er resultat af en aktiv indsats for at få indtægter fx ved arbejde som lønmodtagere eller som selvstændig erhvervsdrivende eller som en uventet erhvervelse, fx en gevinst eller gave. Se SL § 4.
I SL § 4 er en opremsning af forskellige skattepligtige indkomster. Opremsningen er ikke udtømmende. Skattepligten omfatter alle formuegoder af økonomisk værdi. Det er derfor uden betydning, om indtægten er i penge eller andre goder af økonomisk værdi.
Den juridiske afsnit C.A.2.5.2.1.1 LL § 7, nr. 1 - Indsamlede gaver
Efter LL § 7, nr. 1, er indsamlede gaver skattefri, når visse betingelser er opfyldt.
Se afsnit C.A.6.3.2 om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, samt afgørelser på området.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.2.5.2.1.19 LL § 7, nr. 19 - Hæderspriser
Der er skattefrihed for hæderspriser, der udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester, og som udbetales efter Nobelstiftelsens Grundstadgar eller ydes af mellemstatslige organisationer og institutioner, hvori Danmark deltager eller er medlem. Se LL § 7, nr. 19.
Det samme gælder hæderspriser, som ydes af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende her i landet eller i udlandet samt af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester.
Det fremgår af bestemmelsen, at det er en betingelse for skattefriheden, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.2.5.2.16 LL § 7 O - Særlig beskatning af visse gaver, legater, indtægter ved opfinderarbejder mv.
Efter LL § 7 O er en række beløb undergivet særlig beskatning. Det drejer sig om:
- visse gaver og legatbeløb, der ydes som et engangsbeløb af offentlige midler, legater, kulturelle fonds og lignende her i landet eller i udlandet udelukkende som en anerkendelse af modtagerens fortjenester (stk. 1, nr. 1)
- beløb, der tilfalder arbejdsgiveren ved en pensionsordnings opløsning (stk. 1, nr. 2)
- vederlag for afløsning af pensionstilsagn (stk. 1, nr. 3)
- samt ekstraordinære indtægter ved opfinderarbejde, arbejde af litterær karakter eller arbejde af videnskabelig karakter (stk. 1, nr. 4).
Af den del af summen af de i stk. 1 nævnte indkomster, der overstiger et bundfradrag, medregnes 85 pct. til den skattepligtige indkomst. Bundfradraget udgør ►32.800 kr. i 2025◄ (31.600 i 2024). Bundfradraget reguleres efter PSL § 20.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.1.1 Beskatning af gaver
Hvornår er der tale om en gave?
I civilretten defineres en gave traditionelt som en hel eller delvis vederlagsfri formuefordel, der bliver givet som et udslag af gavmildhed, i gavehensigt.
I skattelovgivningen er der ingen entydig definition af en gave. Det er dog en ufravigelig betingelse i skatteretten for at behandle en ydelse som en gave, at der er tale om en hel eller delvis vederlagsfri formuefordel.
En gave kan fx være
- en aktuel overdragelse af et formuegode
- et løfte om en fremtidig ydelse
- et løfte om eftergivelse af gæld
- et gode, der overføres fra en persons formue til en andens mod et vederlag, der afviger fra handelsværdien.
En gave kan bestå i såvel overdragelse af ting som arbejdsydelser og brugsrettigheder.
[…]
Hvordan skal gaven værdiansættes?
Værdien af det overdragne formuegode ansættes efter et skøn over værdien i handel og vandel på overdragelsestidspunktet.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.3 Gaver, der hverken er indkomstskattepligtige eller afgiftspligtige
Indhold
Dette afsnit handler om de gaver, der i praksis eller efter lov er gjort indkomstskattefri og afgiftsfri.
Afsnittet indeholder:
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.3.2 Indsamlede gaver
Indhold
Dette afsnit omhandler gaver, der stammer fra indsamlede bidrag.
Gaver, der stammer fra indsamlede bidrag, er skattefri for modtageren, hvis én af følgende betingelser er opfyldt:
- Gaven har udelukkende karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester
- Gaven er givet i anledning af modtagerens alvorlige sygdom eller tilskadekomst eller til dennes efterladte
- Gaven er givet til personer, der har været udsat for en ulykke, forbrydelse eller katastrofe eller til disses efterladte.
Det er også et krav, at gaven er givet én gang for alle og ikke har karakter af vederlag, samt at indsamlingen ikke er sket på modtagerens initiativ. Se LL § 7, stk. 1, nr. 1.
[…]
Bestemmelsen angår kun gaver, der stammer fra indsamlede midler. Almindelige gaver falder således udenfor bestemmelsen.
Det er et krav, at indsamlingen har været organiseret over en vis større personkreds, og at der skal være tale om en egentlig indsamling.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.3.3 Hædersgaver, fonds, legater mv.
Regel
Gave- og legatbeløb, der overstiger et skattefrit grundbeløb på 25.000 kr. inden for et indkomstår, skal regnes med til den personlige indkomst med 85 pct. af den del af værdien, der overstiger 25.000 kr. (2010-niveau). Se LL § 7 O. Grundbeløbet reguleres efter PSL § 20. Beløbet udgør i ►2025 32.800 kr. (2024: 31.600 kr.)◄.
Gave- og legatbeløbet skal opfylde følgende betingelser for at være omfattet af LL § 7 O:
- Det skal være ydet en gang for alle af offentlige midler, legater, kulturelle fonds og lignende her i landet eller i udlandet.
- Det skal udelukkende have karakter af en anerkendelse af modtagerens fortjenester.
- Det må ikke være ydet på grund af et specielt værk, men skal være ydet som en anerkendelse af modtagerens virke som sådan, som fx en anerkendelse af et helt forfatterskab.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.3.4 Skattefri hædersgaver
Hæderspriser, som
- gives af offentlige midler, legater samt kulturelle fonde og lignende eller
- gives af erhvervsvirksomheder her i landet eller i udlandet,
er skattefri, når hædersprisen udelukkende har karakter af en anerkendelse af modtagerens kunstneriske fortjenester. Det er en betingelse, at hædersprisen er ydet som et uansøgt engangsbeløb. Se LL § 7, stk. 1, nr. 19.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.5.1 Legater
Regel
Legater er indkomstskattepligtige efter SL § 4, litra c.
Ved et legat forstås en gave. Den må ikke være betinget af egentlige modydelser, således at der er tale om en gensidigt bebyrdende kontrakt, som fx en ansættelseskontrakt eller et forfatterhonorar.
Hvad er legater?
Legater omfatter ydelser fra fonde, institutioner eller det offentlige.
Gaver fra forældre til børn er ikke legater. Sådanne gaver er omfattet af lov om afgift af arv og gave. Se afsnit C.A.6.2 om dette.
Beløb, som ydes af en arbejdsgiver som led i ansættelsesforholdet eller beløb fra familiemedlemmer, anses ikke for legater.
Personer, der har fribolig i stiftelser og legatboliger, er indkomstskattepligtige af værdien af friboligen efter et skøn over udlejningsværdien. Se afsnit C.A.3.8 om aftægtsydelser.
Der gælder særlige regler for beskatning af visse legater:
- Legater, der ydes til studierejser og videnskabelige arbejder, er normalt skattefrie efter LL § 7 K. Se afsnit C.A.6.5.3.
- Visse legater med understøttelsesformål er skattefrie efter LL § 7. Se afsnit C.A.2.5.2.1 om hædersgaver mv., LL § 7.
- Legater, der ydes som en anerkendelse af modtagerens fortjenester, er under visse betingelser omfattet af de lempelige beskatningsregler i LL § 7 O, stk. 1, nr. 1. Se afsnit C.A.6.3.3.
Den juridiske vejledning afsnit C.A.6.5.3 Studierejselegater og legater til videnskabeligt arbejde
Regel
Studierejselegater til visse udgifter er skattefri for modtageren. Se LL § 7 K. Formålet skal være studierejser i udlandet. Det omfatter typisk ophold ved udenlandske skoler og læreanstalter.
Desuden er legater, der ydes til dækning af omkostninger ved videnskabelige arbejder, herunder en højere uddannelsesinstitutions udgifter til ph.d.-studerendes studier, skattefrie. Se LL § 7 K, stk. 4.
Det er en betingelse for skattefrihed, at legatet er klausuleret. Dvs. at det er en betingelse for at modtage legatet, at det bruges til et bestemt formål. Bruges legatet ikke til formålet, er det skattepligtigt. Bruges legatet kun delvis til formålet, er den resterende del skattepligtig.
Studierejselegater
Udgifter til rejse
Legater, der er betinget af, at de bruges til studierejser i udlandet, Færøerne og Grønland, er indkomstskattefrie for modtageren, hvis de bruges til at dække sædvanlige udgifter til rejse mellem Danmark og studiestedet. Der er skattefrihed for legater svarende til de dokumenterede, faktiske udgifter til rejse mellem Danmark og studiestedet. Se LL § 7 K, stk. 1.
Udgifter til logi, kost og småfornødenheder
Legater, som er betinget af, at de bruges til studierejser i udlandet, Færøerne eller Grønland, er indkomstskattefrie for modtageren, hvis de bruges til at dække sædvanlige omkostninger til logi, kost og småfornødenheder på studiestedet. Se LL § 7 K, stk. 1, 2. pkt.
Udgifter til undervisning mv. i udlandet
Der er skattefrihed for den del af legatet, der dækker dokumenterede udgifter til undervisning og anden betaling til studiestedet i forbindelse med studierejse i udlandet. Se LL § 7 K, stk. 3.
Legater til videnskabeligt arbejde
Legater, der ydes til dækning af omkostninger ved videnskabelige arbejder, herunder en højere uddannelsesinstitutions udgifter til ph.d.-studerendes studier, er skattefrie. Se LL § 7 K, stk. 4.