1. Baggrund for ændring af praksis
Det fremgår af RÅDETS DIREKTIV (EU) 2020/262 af 19. december 2019 (cirkulationsdirektivet - omarbejdning) artikel 32, at punktafgiften for punktafgiftspligtige varer, som en privatperson anskaffer til eget brug og selv transporterer fra én medlemsstats område til en anden medlemsstats område, kun forfalder i den medlemsstat, hvor de punktafgiftspligtige varer anskaffes.
For at fastslå, om de punktafgiftspligtige varer er bestemt til en privatpersons eget brug, skal medlemsstaterne i henhold til artikel 32, stk. 2, mindst tage hensyn til følgende:
- Den rejsendes forretningsmæssige status
- Årsagerne til købet af varerne
- Stedet, hvor varerne befinder sig
- Den brugte transportform
- Ethvert dokument om varerne
- Varernes art
- Varernes mængde
Af fx spiritusafgiftslovens § 15, stk. 3, 1. pkt., fremgår, at der ydes afgiftsfritagelse af varer, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land, i hvilket de er erhvervet i beskattet stand.
Det fremgår bl.a. af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.1.4.3, under "Privatpersoner, der selv medbringer varer fra udlandet" (Skattestyrelsens fremhævninger) at:
"Ved indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, men på betingelse af:
- at den rejsende selv medbringer varerne, fx i bagagen,
- at varerne er bestemt til brug eller forbrug for den rejsende personlig eller dennes husstand, eller
- at varerne er beregnet til gaver."
Afgiftsfritagelsen vedrørende gaver blev indsat i Punktafgiftsvejledningen 2003-1, afsnit A.9.2.1. Afsnittet blev indarbejdet i Den juridiske vejledning 2011-2.
Det fremgår endvidere af afsnit E.A.1.4.3, under "Forhold der afgør, om varer er til eget brug eller har erhvervsmæssig karakter", at:
"Når Skatteforvaltningen bedømmer, om punktafgiftspligtige varer, der medbringes fra andre EU-lande, er til eget brug (og dermed er fritaget for afgift) eller har erhvervsmæssig karakter (og dermed er afgiftspligtige), vil der indgå en række forhold bl.a.:
- Den rejsendes forretningsmæssige status
- Årsagerne til købet af varerne
- Stedet, hvor varerne befinder sig
- Den brugte transportform
- Ethvert dokument om varerne
- Varernes art
- Varernes mængde.
Varer, der medbringes for andre eller med henblik på videresalg eller lignende, regnes for at have erhvervsmæssig karakter og bliver dermed afgiftspligtige. Det gælder også for varer, som den rejsende skal bruge i egen virksomhed, fx:
- Bekæmpelsesmidler eller gødningsstoffer (kvælstof) til brug i landbrugsvirksomhed
- Øl og vin til brug i restaurationsvirksomhed
- Chokoladevarer til egen detailbutik."
I Toldvejledningen 2004-1, afsnit D.3.3, blev indsat følgende tekst vedrørende indrejse fra EU-lande (Skattestyrelsens fremhævninger):
"Ved indrejse fra EU-lande kan der afgiftsfrit medføres varer eget brug (…) At varerne er til eget brug betyder, at varerne udelukkende er bestemt til den pågældende personligt eller dennes husstand, herunder private gæster. De medbragte varer kan i særlig anledning og i begrænset omfang gives som gaver."
Toldvejledningen blev omskrevet og indarbejdet i Den juridiske vejledning 2013-1, hvorefter teksten fremgik af afsnit F.A.28. Fra version 2016-2 og frem til i dag fremgår teksten af afsnit F.A.29.
Skattestyrelsen finder dog, at "eget brug" som angivet i cirkulationsdirektivets artikel 32 og fx spiritusafgiftslovens § 15 ikke kan omfatte varer beregnet til gaver. Dette følger bl.a. af bestemmelsernes ordlyd og konteksten for anvendelsen af begrebet "eget brug" i bestemmelserne. Det er Skattestyrelsens vurdering, at det med ordlyden "…en privatperson anskaffer til eget brug..." forudsættes, at privatpersonen selv (eller dennes husstand) bruger/forbruger varen, hvilket ikke er tilfældet, når varen gives som gave og dermed bruges/forbruges af en anden.
Denne vurdering er i overensstemmelse med Europa Kommissionens forståelse af begrebet "eget brug", hvilket fremgår af bilaget "Erklæring fra Kommissionen om gennemførelsen af artikel 32 i direktiv 2008/118"som Europa Kommissionen fremsatte til optagelse i Rådets protokol, ifølge henvendelse af d. 10. december 2019 fra Generalsekretariatet for Rådet til De Faste Repræsentanters Komité/Rådet. Det fremgår af erklæringen, at: "Eget brug" betyder, at varerne opbevares til den rejsendes private formål. Dette omfatter ikke gaver til andre personer eller varer bestemt til anvendelse til erhvervsmæssige formål."
På baggrund af ovenstående ændrer Skattestyrelsen med dette styresignal praksis, således at "eget brug" ikke omfatter varer beregnet til gaver. "Eget brug" omfatter herefter alene varer til den rejsendes private formål, dvs. ikke gaver. Dette gælder for varer omfattet af såvel de harmoniserede som nationale afgifter.
2. Det retlige grundlag
RÅDETS DIREKTIV (EU) 2020/262 af 19. december 2019 om den generelle ordning for punktafgifter (omarbejdning) - Cirkulationsdirektivet.
Anskaffelser foretaget af privatpersoner
Artikel 32
1. Punktafgiften for punktafgiftspligtige varer, som en privatperson anskaffer til eget brug og selv transporterer fra en medlemsstat til en anden, forfalder kun i den medlemsstat, hvor de punktafgiftspligtige varer anskaffes.
2. For at kunne fastslå, om de i stk. 1 omhandlede punktafgiftspligtige varer er bestemt til en privatpersons eget brug, skal medlemsstaterne mindst tage hensyn til følgende:
a) den forretningsmæssige status hos den person, der er i besiddelse af de punktafgiftspligtige varer, og vedkommendes begrundelse for at være i besiddelse af dem
b) stedet, hvor de punktafgiftspligtige varer befinder sig, eller, når det er relevant, den anvendte transportform
c) ethvert dokument vedrørende de punktafgiftspligtige varer
d) arten af de punktafgiftspligtige varer
e) mængden af de punktafgiftspligtige varer.
3. Med henblik på anvendelsen af stk. 2, litra e), kan medlemsstaterne opstille vejledende mængder, men kun for at godtgøre ovennævnte forhold. Disse vejledende mængder må ikke være mindre end:
a) for tobaksvarer:
— cigaretter: 800 stk.
— cerutter og cigarillos (cigarer med en maksimumsvægt på
3 g/stk.): 400 stk.
— cigarer: 200 stk.
— røgtobak: 1,0 kg
b) for alkoholholdige drikkevarer:
— spiritus: 10 l
— mellemklasseprodukter: 20 l
— vin: 90 l (heraf højst 60 l mousserende vin)
— øl: 110 l.
[...]
Erklæring fra Kommissionen om gennemførelsen af artikel 32 i direktiv 2008/118 (dateret d. 10. december 2019)
"Kommissionen minder om vigtigheden af at sikre fri bevægelighed for varer og samtidig sikre beskyttelsen af folkesundheden. For at sikre denne balance er det nødvendigt at præcisere de gældende regler og bestemmelser i artikel 32.
(...)
Hvis en privatperson køber sådanne produkter i én medlemsstat og tager dem med til en anden medlemsstat, finder princippet om, at der ikke skal betales punktafgift i bestemmelsesmedlemsstaten, kun anvendelse, hvis den rejsende selv transporterer varerne, og varerne er til eget brug.
For at afgøre, om disse produkter er til den rejsendes eget brug, indeholder artikel 32, stk. 3, en liste over en række kriterier, som medlemsstaterne skal tage hensyn til. "Eget brug" betyder, at varerne opbevares til den rejsendes private formål. Dette omfatter ikke gaver til andre personer eller varer bestemt til anvendelse til erhvervsmæssige formål.
Hvad angår mængden af punktafgiftspligtige varer, fremgår det af artikel 32, stk. 3, at medlemsstaterne kan opstille vejledende mængder som en form for dokumentation for, hvordan varerne skal anvendes. Mængder af punktafgiftspligtige varer under de vejledende mængder kan antages at være til eget brug. Hvis de vejledende mængder overskrides, anses en medlemsstat for at have rimelig grund til at formode, at varerne ikke er til eget brug, medmindre det på anden vis er dokumenteret. Hvis det ikke er godtgjort, at varerne er til eget brug, forfalder punktafgiften i forbrugsmedlemsstaten.
(…)"
Tobaksafgiftsloven - Lovbekendtgørelse 2024-02-21 nr. 170 om tobaksafgifter
§ 10 a, stk. 1, nr. 1:
Afgift af varer forfalder ved levering her i landet, i forbindelse med at de pågældende varer efter overgang til forbrug og betaling af eventuelle afgifter i et andet EU-land transporteres her til landet som bestemmelsesland med henblik på
1) levering til erhvervsmæssige formål, herunder indkøb af varer, som en her i landet hjemmehørende privat person foretager i et andet EU-land og enten selv transporterer eller på egne vegne lader transportere her til landet, og hvor omfanget og karakteren af de pågældende vareindkøb overstiger, hvad der må anses for at skulle medgå til den pågældende privatpersons eget brug, eller
2) ...
§ 29, stk. 2:
Der ydes afgiftsfritagelse af varer, der indføres eller modtages fra andre EU-lande, i samme omfang som efter merværdiafgiftslovens § 36, stk. 1, nr. 1 og 2, og af varer, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land, i hvilket de er erhvervet i beskattet stand. Skatteministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om afgiftsfritagelse af småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter, som privatpersoner modtager fra privatpersoner i et andet EU-land.
Øl- og vinafgiftsloven - Lovbekendtgørelse 2024-04-23 nr. 416 om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
§ 6 a, stk. 1, nr. 1:
Afgift af varer forfalder ved levering her i landet, i forbindelse med at de pågældende varer efter overgang til forbrug og betaling af eventuelle afgifter i et andet EU-land transporteres her til landet som bestemmelsesland med henblik på
1) levering til erhvervsmæssige formål, herunder indkøb af varer, som en her i landet hjemmehørende privat person foretager i et andet EU-land og enten selv transporterer eller på egne vegne lader transportere her til landet, og hvor omfanget og karakteren af de pågældende vareindkøb overstiger, hvad der må anses for at skulle medgå til den pågældende privatpersons eget brug og egen transport, eller
2) ....
§ 11, stk. 2:
Der ydes afgiftsfritagelse af varer, der indføres eller modtages fra andre EU-lande, i samme omfang som efter merværdiafgiftslovens § 36, stk. 1, nr. 1 og 2, og for varer, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land, i hvilket de er erhvervet i beskattet stand. Skatteministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om afgiftsfritagelse for småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter, som privatpersoner modtager fra privatpersoner i et andet EU-land.
Spiritusafgiftsloven - Lovbekendtgørelse 2024-04-23 nr. 417 om afgift af spiritus m.m.
§ 8, stk. 1, nr. 1:
Afgift af varer forfalder ved levering her i landet, i forbindelse med at de pågældende varer efter overgang til forbrug og betaling af eventuelle afgifter i et andet EU-land transporteres her til landet som bestemmelsesland med henblik på
1) levering til erhvervsmæssige formål, herunder indkøb af varer, som en her i landet hjemmehørende privat person foretager i et andet EU-land og enten selv transporterer eller på egne vegne lader transportere her til landet, og hvor omfanget og karakteren af de pågældende vareindkøb overstiger, hvad der må anses for at skulle medgå til den pågældende privatpersons eget brug, eller
2) ...
§ 15, stk. 3:
Der ydes afgiftsfritagelse af varer, bortset fra vareprøver, der indføres eller modtages fra andre EU-lande, i samme omfang som efter merværdiafgiftslovens § 36, stk. 1, nr. 1 og 2, og af varer, som privatpersoner selv medfører til eget brug fra et andet EU-land, i hvilket de er erhvervet i beskattet stand. Skatteministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om afgiftsfritagelse af småforsendelser uden erhvervsmæssig karakter, som privatpersoner modtager fra privatpersoner i et andet EU-land.
Mineralolieafgiftsloven - Lovbekendtgørelse 2020-09-01 nr. 1349 om energiafgift af mineralolieprodukter mv.
§ 4 b, stk. 1, nr. 1:
Afgift af varer forfalder ved levering her i landet, i forbindelse med at de pågældende varer efter overgang til forbrug og betaling af eventuelle afgifter i et andet EU-land transporteres her til landet som bestemmelsesland med henblik på
1) levering til erhvervsmæssige formål, herunder indkøb af varer, som en her i landet hjemmehørende privat person foretager i et andet EU-land og enten selv transporterer eller på egne vegne lader transportere her til landet, og hvor omfanget og karakteren af de pågældende vareindkøb overstiger, hvad der må anses for at skulle medgå til den pågældende privatpersons eget brug og egen transport 30, eller
2) ...
3. Gældende praksis
I Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.1.4.3 samt F.A.29, fremgår, at ved privatpersoners indrejse fra andre EU-lande, kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, hvis de er beregnet til gaver.
Den juridiske vejledning, afsnit E.A.1.4.3 Afgift af varer der medbringes eller modtages fra udlandet af privatpersoner
"(...)
Ved indrejse fra andre EU-lande kan punktafgiftspligtige varer medbringes afgiftsfrit, men på betingelse af:
- at den rejsende selv medbringer varerne, fx i bagagen,
- at varerne er bestemt til brug eller forbrug for den rejsende personlig eller dennes husstand, eller
- at varerne er beregnet til gaver.
(…)"
Den juridiske vejledning, afsnit F.A.29 Rejsegods
"Afgiftsfri indførsel
(…)
Indrejse fra EU-lande
Ved indrejse fra EU-lande kan der afgiftsfrit medbringes varer til eget forbrug.
(…)
At varerne er til eget brug betyder, at varerne udelukkende er bestemt til den pågældende personligt eller dennes husstand, herunder private gæster. De medbragte varer kan i særlig anledning og i begrænset omfang gives som gaver."
4. Ny praksis
Skattestyrelsen og Toldstyrelsen ændrer praksis, således at punktafgiftspligtige varer, der er beregnet til gaver, fremadrettet ikke kan medbringes afgiftsfrit af privatpersoner ved indrejse fra andre EU-lande, da gaver ikke er indeholdt i begrebet "eget brug". Dette gælder for varer omfattet af såvel de harmoniserede som nationale afgifter.
5. Gyldighed
Styresignalet medfører en skærpelse i forhold til hidtidig praksis og har alene virkning fremover. Styresignalet har virkning fra 3 måneder efter offentliggørelsen.
Praksisændringen, som er indeholdt i styresignalet, vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning.
Styresignalet ophæves, når det er indarbejdet i Den juridiske vejledning.