Dato for udgivelse
19 sep 2025 13:57
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
26 aug 2025 10:17
SKM-nummer
SKM2025.531.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-0724426
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Pensionsafkastbeskatning (PAL)
Emneord
Pensionsudbetalingsalder, nedsat, pensionsbeskatningsloven, godkendelse, piloter, kabinepersonale
Resumé

Skatterådet godkendte, at pensionsudbetalingsalderen for piloter og kabinepersonale ansat i selskabet kunne nedsættes til 55 år.

Afhængig af pensionsordningernes type, kunne Skatterådet godkende nedsat pensionsudbetalingsalder efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3.

Dispensationen blev givet med den begrundelse, at de nævnte medarbejdere blev udsat for arbejdsbetingede belastninger, som kunne begrunde en nedsat pensionsudbetalingsalder. Herudover blev der lagt vægt på, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber havde fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalderen for flyvende personale.

Hjemmel

LBK nr. 527 af 25. april 2022, Lov om social pension

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningsloven

LOV nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love

LBK nr. 1088 af 3. september 2015, pensionsbeskatningsloven

LOV nr. 347 af 18. april 2007 om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven

LBK nr. 1120 af 10. november 2006, pensionsbeskatningsloven

Reference(r)

LBK nr. 527 af 25. april 2022, Lov om social pension § 1 a

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningslovens § 1 A

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningslovens § 10, stk. 1, nr. 3

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4

LBK nr. 1327 af 10. september 2020, pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 3

LOV nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love § 8, stk. 4

LBK nr. 1088 af 3. september 2015, pensionsbeskatningslovens § 1 a

LOV nr. 347 af 18. april 2007 om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven § 4, stk. 4

LBK nr. 1120 af 10. november 2006, pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4

LBK nr. 1120 af 10. november 2006, pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3

LBK nr. 1120 af 10. november 2006, pensionsbeskatningslovens § 10, stk. 1, nr. 3

LBK nr. 1120 af 10. november 2006, pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 5

LBK nr. 1120 af 10. november 2006, pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 3

Henvisning

Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1.

Anmodning om dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder

Kan Skatterådet give dispensation til, at pensionsalderen for piloter og kabinepersonale ansat i selskabet nedsættes til 55 år?

Beskrivelse af de faktiske forhold

Det anmodende selskab beskæftiger piloter og kabinepersonale (herunder kabineledere, stewarder, stewardesser mv.).

Selskabets flyvende personale udsættes, ligesom det generelt gør sig gældende for piloter og kabinepersonale i branchen, for arbejdsbetingede lidelser, som kan begrunde en tidlig pensionsudbetalingsalder. Derudover foreligger der, for piloternes vedkommende, diverse helbredskrav samt en række aldersrestriktioner i henhold til Lov om luftfart samt European Aviation Safety Agency (EASA), der regulerer de fælleseuropæiske regler for civil luftfart og fungerer som det europæiske luftfartssikkerhedsagentur.

Selskabet  anmoder således om Skatterådets dispensation fra den almindelige pensionsudbetalingsalder, i form af en godkendelse af en pensionsalder på 55 år. Denne lavere aldersgrænse er nødvendig, da selskabets  flyvende personale udsættes for fysiske såvel som psykiske belastninger i deres daglige udførelse af deres arbejde, som medfører en ikke ubetydelig nedslidning, der gør det vanskeligt for dette personale at fungere på arbejdsmarkedet ved den almindelige pensionsudbetalingsalder.

Koncernens flyvende personale udsættes for en arbejdsbelastning, der ikke umiddelbart lader sig ændre, og derfor øges omfanget af arbejdsbetingede lidelser og nedslidninger, herunder risikoen for uarbejdsdygtighed. Nedenfor er listet de arbejdsbetingede lidelser, som koncernen typisk ser hos sit flyvende personale i forbindelse med arbejdets udførelse:

  • For kabinepersonalet: Slid på skulder og ryg, da kabinepersonalet skal skubbe og trække serveringsvogne samt åbne/lukke bagagehylderne, og også ofte må flytte rundt på bagagen i disse
  • For piloter: Rygproblemer som følge af meget stillesiddende arbejde i cockpittet, hvor piloter ofte sidder stille/forholdsvis fastlåst i mange timer ad gangen
  • For piloter: Stress/angst udløst pga. ansvar for passagerer
  • For begge personalekategorier: Kulde og trækgener fra døre/vinduer
  • For begge personalekategorier: Høreskadende støj, f.eks. tinnitus
  • For begge personalekategorier: Kosmisk stråling. Eksempelvis har flere undersøgelser dokumenteret, at flyvende personale har en forhøjet risiko for at få en lang række kræftformer.

Om pensionsordningen kan vi oplyse, at der er;

  • Tale om en arbejdsgiveradministreret pensionsordning med lige store løbende ydelser
  • Tale om en ordning omfattet af bortseelsesret/fradragsberettiget ordning
  • Tale om en pensionsordning, som er indgået under ansættelsesforholdet.

Selskabets opfattelse og begrundelse

Selskabet ønsker, at spørgsmålet skal besvares med "ja".

Dette skyldes dels at de virksomheder og de medarbejdergrupper, der har fået godkendt lavere pensionsalder af Ligningsrådet/Skatterådet, jf. Den juridiske vejledning 2021-2, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1, i høj grad er sammenlignelige med selskabet, idet listen omfatter nogle af selskabets største nationale konkurrenter.

Derudover er det vigtigt for selskabet at kunne tilbyde sit flyvende personale en pensionsordning, der er sammenlignelig med hvad disse konkurrerende virksomheder kan tilbyde, da koncernen ellers vil få vanskeligt ved at fastholde sit flyvende personale.

Dispensationsbestemmelserne i pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, der sætter Skatterådet i stand til at godkende en lavere pensionsalder for særlige erhvervsgrupper, er indsat for at tillade dispensation fra den almindelige pensionsalder for erhvervsgrupper med arbejder, der stiller så store fysiske krav til fysik og konstitution, at personer der er ved at have opnået den almindelige pensionsalder ikke er i stand til at honorere dem. I lovforarbejderne er der som eksempler herpå nævnt piloter.

Baseret på ovenstående, er det vores vurdering at selskabet bør være berettigede til at opnå godkendelse fra Skatterådet til at tilbyde sit ansatte flyvende personale en lavere pensionsalder på 55 år.

Såfremt Skatterådet godkender denne lavere aldersgrænse for pension, anerkender selskabet naturligvis, at denne lavere pensionsalder alene gælder arbejdsgiveretablerede pensionsordninger, som det flyvende personale har indgået, mens disse var ansat som enten kabinepersonale eller pilot.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Begrundelse

Pensionsudbetalingsalderen er 3 år før folkepensionsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 1.

Efter pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 2, gælder dog følgende pensionsudbetalingsalder for konkrete årgange:

  • 60 år for personer født til og med den 31. december 1958
  • 60½ år for personer født i perioden 1. januar 1959 til 30. juni 1959
  • 61 år for personer født i perioden 1. juli 1959 til 31. december 1959
  • 61½ år for personer født i perioden 1. januar 1960 til 30. juni 1960.

Folkepensionsalderen fremgår af lov om social pension § 1 a. Efter lov om social pension § 1 a, stk. 1, er en persons folkepensionsalder afhængig af personens fødselsår, og ligger i intervallet 65 år for personer født før den 1. januar 1954, og 69 år for personer født efter 31. december 1966.

Der gælder andre pensionsudbetalingsaldre for pensionsordninger, som er oprettet tidligere end 1. januar 2018, jf. nedenfor.

For ordninger oprettet i perioden 1. maj 2007 til 31. december 2017 er pensionsudbetalingsalderen 5 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015 af pensionsbeskatningsloven og § 8, stk. 4, i lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love. Dog gælder dog, som nævnt ovenfor, særlige regler for konkrete årgange, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 2.

For ordninger oprettet før 1. maj 2007 er tidspunktet for tidligste udbetaling af ordningen 60 år, jf. § 2, stk. 1, nr. 4, litra a, § 8, stk. 1, nr. 3, 2. pkt., § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 5, § 12, stk. 1, nr. 3, i lovbekendtgørelse nr. 1120 af 10. november 2006 af pensionsbeskatningsloven. Der henvises også til overgangsreglerne i § 4, stk. 4, i lov nr. 347 af 18. april 2007 om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven, samt § 8, stk. 4, i lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love.

Skatterådet har hjemmel til at dispensere til en lavere pensionsudbetalingsalder. Dette fremgår af pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3.

Dispensationshjemlens anvendelsesområde beskrives i forarbejderne til den første pensionsbeskatningslov, som blev indført ved lov nr. 310 af 28. maj 1971. Det følger således af bemærkningerne til § 2, nr. 4, i lovforslag nr. 13 af 7. oktober 1970 til lov om beskatningen af pensionsordninger m.v., at:

"(…) Fra aldersgrænsen kan der, ligesom det nu er tilfældet for kapitalpensionsordninger, dispenseres af ligningsrådet. Denne dispensationshjemmel må forventes anvendt efter tilsvarende retningslinjer som nu følges i praksis, hvorefter der f.eks. er meddelt konkrete godkendelser af en 55 års aldersgrænse for grupper af arbejdstagere med særligt anstrengende eller opslidende arbejde. Dispensation kan også tænkes givet f.eks. i tilfælde, hvor der for en virksomhed med særlig motivering og efter en forud fastlagt plan gælder regler om afskedigelse med pension før det 60. år."

Skatterådet (tidligere Ligningsrådet) har godkendt, at 38 medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold har fået nedsat pensionsudbetalingsalderen til 55 år henholdsvis 62 år.

De 38 medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold, som har fået godkendt en nedsat pensionsudbetalingsalder, er oplistet i Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1, "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet":

"

  • Piloter i Norwegian Crew Resorces Denmark ApS, 62 år, jf. SKM2022.246.SR.
  • Piloter i Cimber Air A/S, 55 år
  • Piloter i Conair, 55 år
  • Piloter i Falck, 55 år
  • Piloter i Faroe Airways, 55 år
  • Piloter i Flying Enterprise, 55 år
  • Piloter i Pilot Services Danmark ApS, 62 år, jf. SKM2017.381.SR
  • Piloter i Terma A/S, 55 år
  • Flyvende personel samt flyveledere i flyvevåbnet, 52 år
  • Kontraktansatte piloter i Forsvaret, 55 år
  • Pilotforeningen for Grønland, 55 år
  • Statsansatte flyveledere under luftfartsvæsen, 55 år den lavere pensionsalder gælder også pensionsordninger oprettet d. 1. maj 2007 eller senere jf. SKM2007.514.SR
  • Piloter, stewarder, stewardesser, pursers i Maersk-air, 55 år
  • Piloter, stewarder, stewardesser, pursers og flight engineers i Premiair A/S, 55 år
  • Piloter, stewarder og stewardesser i SAS, 55 år,
  • Piloter og flight engineers i Star Air I/S, 55 år
  • Piloter, stewarder, stewardesser og flight engineers i Sterling Airways, 55 år
  • Kabineledere, stewarder og stewardesser i Cabin Services DK ApS, 62 år, jf. SKM2017.381.SR
  • Piloter og kabinepersonale ansat i H1 og H2, 55 år, jf. pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3. En medarbejders eventuelle nedsatte pensionsudbetalingsalder i et andet sideløbende ansættelsesforhold var ikke gældende for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbød deres piloter og kabinepersonale, som en del af deres ansættelsesvilkår. Se SKM2023.528.SR.
  • Piloter og kabinepersonale ansat i A A/S, samt kontorpersonale, der har funktion som pilot eller kabinepersonale, såfremt den konkrete medarbejder kontinuerligt henlægger ca. 80 pct. af arbejdstiden i luften, 55 år, jf. PBL § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b (livrente), § 8, stk. 1, nr. 3 (rateforsikring) og § 10, stk. 1, nr. 3 (aldersforsikring). Se SKM2023.452.SR.
  • Stewarder, stewardesser, flight engineers og piloter i Sterling European Airlines, 55 år
  • Militært ansatte konstabler, flyve-, marine-, og overkonstabler, marineoverkonstabler, korporaler i Forsvaret, 60 år
  • Militært ansatte flyve- og marinespecialister i Forsvaret, 60 år
  • Militært ansatte sergenter, over-, senior-, og chefsergenter, 60 år
  • Sergenter i Forsvaret (gl. ordning), 45 år
  • A-officerer, 52 år henholdsvis 55 år
  • Søofficerer af reserven med navigatøruddannelse, 52 år henholdsvis 55 år
  • Balletdansere ved Det kongelige Teater, 40 år
  • Balletdansere ved Peter Schaufuss Balletten, 40 år (kun ordninger, hvor der er indgået aftale med arbejdsgiveren, medens den pågældende balletdanser er ansat ved PSB eller et andet tilsvarende dansk eller udenlandsk balletkompagni)
  • Korsangere i Det Kongelige Operakor, 53 år
  • Operasolister under Dansk Skuespillerforbund, 56 år
  • Hovedagenter i Dansk Folkeforsikringsanstalt, 55 år
  • Inkassoinspektører i forsikringsselskabet Danmark, 55 år
  • Inkassoinspektører i Dansk Spareselskab, 55 år
  • Assurandører i forsikringsselskabet Alka, 55 år
  • Dykkere i Svitzer, 55 år
  • Overordnet personale i Dansk Unilever A/S, 55 år."

Det fremgår af ovenstående, at 15 af de 38 medarbejdergrupper i konkrete ansættelsesforhold, der har fået godkendt en lavere pensionsudbetalingsalder, er i kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsudbetalingsalderen er nedsat til 55 år, og 3 i kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsudbetalingsalderen er nedsat til 62 år. I alt har 18 luftfartsselskaber dermed fået godkendt en nedsat pensionsudbetalingsalder.

For de 15 kommercielle luftfartsselskaber, hvor pensionsudbetalingsalderen er nedsat til 55 år i, gælder 15 af sagerne for piloter, mens 8 af sagerne gælder for stewarder, stewardesser m.fl.

Selskabet har ikke tidligere fået Skatterådets godkendelse af nedsat pensionsudbetalingsalder.

Som begrundelse for afgørelsen henviser selskabet til, at der findes en række arbejdsbetingede belastninger mv. for det flyvende personale. Disse belastninger omfatter bl.a. kosmisk stråling. Selskabet henviser i den forbindelse til, at flere undersøgelser har dokumenteret, at flyvende personale har en forhøjet risiko for at få en lang række kræftformer. Derudover er der øvrige arbejdsbetingede belastninger for flyvende personel, som bl.a. omfatter slid på skulder og ryg for kabinepersonalet, rygproblemer hos piloter, stress/angst for piloter udløst af ansvar for passagerer, kulde- og trækgener, og støj, der kan have skadevirkninger på hørelsen, herunder tinnitus.

For piloternes vedkommende henvises der endvidere til EASA’s regler om aldersgrænser for piloter i kommerciel luftfart. Skattestyrelsen bemærker hertil, at det følger af regel FCL.065 fra the European Union Aviation Safety Agency (EASA), at en pilot, som er fyldt 60 år, kun må fungere som pilot på et kommercielt fly, såfremt der indgår andre piloter på flyvningen. Efter det fyldte 65. år må en pilot ikke længere føre fly i kommerciel luftfart.

Skattestyrelsen finder på ovenstående baggrund, at selskabets piloter og kabinepersonale er omfattet af anvendelsesområdet for dispensationshjemlen.

Hertil kommer, at de nævnte arbejdsbetingede lidelser mv. må antages at være de samme for det flyvende personale hos det anmodende selskab som i de 15 kommercielle luftfartsselskaber, der tidligere har fået godkendt en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen til 55 år for deres ansatte piloter og de 8 kommercielle luftfartsselskaber, der har fået godkendt en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen til 55 år for deres ansatte stewarder, stewardesser m.fl. Endvidere er selskabets piloter underlagt de samme internationale regler for piloters alder.

Det er på baggrund af antallet af kommercielle luftfartsselskaber, der har fået nedsat pensionsudbetalingsalderen, Skattestyrelsens opfattelse, at Skatterådet har en praksis for, at flyvende personales arbejdsfunktioner medfører en sådan nedslidning og andre arbejdsbetingede lidelser, at der kan ske en nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen.

På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at der bør gives dispensation til nedsat pensionsudbetalingsalder til 55 år for selskabets piloter og kabinepersonale.

Skattestyrelsen er opmærksom på, at pensionsudbetalingsalderen i 3 tidligere tilfælde udelukkende er nedsat til 62 år. Det gælder for piloter i Norwegian Crew Resorces Denmark ApS, jf. SKM2022.246.SR, piloter i Pilot Services Danmark ApS, jf. SKM2017.381.SR, og kabineledere, stewarder og stewardesser i Cabin Services DK ApS, jf. SKM2017.381.SR. Dette ændrer imidlertid ikke på resultatet, idet der i disse 3 tilfælde udelukkende er ansøgt om, at få pensionsudbetalingsalderen nedsat til 62 år.

Den nedsatte pensionsudbetalingsalder gælder alene arbejdsgiverordninger, som er indgået under ansættelsesforholdet i selskaberne. Evt. private pensionsordninger er ikke omfattet heraf, og skal derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt. Se Den juridiske vejledning, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1. i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet".

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at anmodningen imødekommes.

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Lovgrundlag

Lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022, § 1 a

Folkepensionsalderen er:

1) 65 år for personer, der er født før den 1. januar 1954.

2) 65 1/2 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1954 til den 30. juni 1954.

3) 66 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1954 til den 31. december 1954.

4) 66 1/2 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1955 til den 30. juni 1955.

5) 67 år for personer, der er født i perioden fra den 1. juli 1955 til den 31. december 1962.

6) 68 år for personer, der er født i perioden fra den 1. januar 1963 til den 31. december 1966.

7) 69 år for personer, der er født efter den 31. december 1966.

Stk. 2. I 2015 og herefter hvert 5. år beregnes, jf. stk. 3, om folkepensionsalderen for personer født efter den 31. december 1962 skal reguleres.

Stk. 3. Folkepensionsalderen for personer født efter den 31. december 1962 forhøjes, hvis den gennemsnitlige levetid for 60-årige i de seneste 2 år på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse heraf overstiger levetiden i 2004-2005 på 81,4 år. Levetiden opgøres som et simpelt gennemsnit for mænd og kvinder. Folkepensionsalderen fastsættes af beskæftigelsesministeren til levetiden for 60-årige i de seneste 2 år tillagt en forudsat stigning i levetiden på 0,6 år og fratrukket en forudsat folkepensionsperiode på 14,5 år. Der afrundes til nærmeste halve år. Folkepensionsalderen reguleres med højst 1 år ad gangen. Folkepensionsalderen fastsættes med virkning pr. 1. januar i kalenderåret 15 år efter det år, hvori folkepensionsalderen reguleres.

Pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1327 af 10. september 2020 om beskatningen af pensionsordninger m.v.

Pensionsbeskatningslovens § 1 A, stk. 1

Ved pensionsudbetalingsalderen forstås i denne lov 3 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For personer født i perioden til og med den 31. december 1958 er pensionsudbetalingsalderen 60 år. For personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1959 er pensionsudbetalingsalderen 60 ½ år. For personer født i perioden 1. juli 1959 - 31. december 1959 er pensionsudbetalingsalderen 61 år. For personer født i perioden 1. januar 1960 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalingsalderen 61 ½ år.

Pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b

En pensionsordning med lige store løbende udbetalinger skal gå ud på at sikre pension i form af lige store løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død, idet kravet om lige store ydelser ikke gælder pensionsordninger omfattet af nr. 1, og som udbetales:

(…)
4. fra en pensionskasse der opfylder betingelserne i § 3, eller i henhold til en forsikring der opfylder betingelserne i § 4, dog kun hvis ydelserne fra pensionskassen eller forsikringsselskabet har karakter af:

a) alderspension, hvis udbetalinger er livsvarige og tidligst begynder på det tidspunkt, hvor pensionsudbetalingsalderen nås, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet,

b) ophørende alderspension, hvis udbetalinger sker over mindst 10 år, jf. dog § 41, stk. 1, nr. 13 og tidligst begynder på det tidspunkt, hvor pensionsudbetalingsalderen nås, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet,

Pensionsbeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3

En rateforsikring i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelser om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 år, jf. dog stk. 3, § 15 B, stk. 4 og § 41, stk. 1, nr. 3, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder ham. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:
(…)

3. Der kan ikke aftales senere forfaldstudspunkt for sidste rate, end første policedag 30 år efter at den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes på det tidspunkt, hvor den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen, og for pensionsordninger omfattet af § 15 A tidligst 5 år efter at policen er oprettet, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet. (…)

Pensionsbeskatningslovens § 10, stk. 1, nr. 3

En kapitalforsikring i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)

3. Er forsikringen ikke tegnet som en ren dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde bestemmelse om udbetaling til den forsikrede selv tidligst på det tidspunkt, hvor den forsikrede når pensionsudbetalingsalderen, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, (…).

Pensionsbeskatningslovens § 11 A, stk. 1, nr. 4

En rateopsparing i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelse om, at (…). Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:
(…)
4. Der kan ikke aftales senere udbetaling for sidste rate, end kalenderåret 30 år efter at kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes på det tidspunkt, hvor kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen (…), medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet. (…)

Pensionsbeskatningslovens § 12, stk. 1, nr. 3

En opsparing i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)
3. Til kontoen skal være knyttet en bestemmelse om, at udbetaling til kontohaveren sker tidligst på det tidspunkt, hvor kontohaveren når pensionsudbetalingsalderen, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, (…)

Lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love

§ 8, stk. 4

For pensionsordninger oprettet før den 1. maj 2007 opretholdes tidspunktet for tidligste udbetaling af ordningen efter de regler, som fremgår af pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1120 af 10. november 2006. For pensionsordninger oprettet fra og med den 1. maj 2007 til og med den 31. december 2017 opretholdes tidspunktet for tidligste udbetaling af ordningen efter de regler, som fremgår af pensionsbeskatningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015.

Lovbekendtgørelse nr. 1088 af 3. september 2015 om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven) (historisk)

§ 1 a

Ved pensionsudbetalingsalderen forstås i denne lov tidspunktet 5 år før folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. For personer født i perioden 1. januar 1954 - 31. december 1958 er pensionsudbetalingsalderen 60 år. For personer født i perioden 1. januar 1959 - 30. juni 1959 er pensionsudbetalingsalderen 60½ år. For personer født i perioden 1. juli 1959 - 31. december 1959 er pensionsudbetalingsalderen 61 år. For personer født i perioden 1. januar 1960 - 30. juni 1960 er pensionsudbetalingsalderen 61½ år.

Lov nr. 347 af 18. april 2007 om ændring af pensionsbeskatningsloven, lov om en arbejdsmarkedsfond og kildeskatteloven

§ 4, stk. 4

§ 1, nr. 1, 3-18, 20-28, 30, 31 og 40, har virkning for pensionsordninger, der oprettes den 1. maj 2007 eller senere, og for pensionsordninger oprettet før dette tidspunkt, i det omfang den skattepligtige aftaler det med sit pensionsinstitut.

Lovbekendtgørelse nr. 1120 af 10. november 2006 af lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven) (historisk)

§ 2, stk. 1, nr. 4, litra a

En pensionsordning med løbende udbetalinger skal gå ud på at sikre pension i form af løbende ydelser, der bortfalder ved den pensionsberettigedes død, og som udbetales:

(…)

4. fra en pensionskasse, der opfylder betingelserne i § 3, eller i henhold til en forsikring, der opfylder betingelserne i § 4, dog kun hvis ydelserne fra pensionskassen eller forsikringsselskabet har karakter af:

a) alderspension, hvis udbetalinger sker over mindst 10 år og tidligst begynder ved det fyldte 60. år, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, (…)

§ 8, stk. 1, nr. 3

En rateforsikring i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelser om, at forsikringssummen udbetales i lige store rater over mindst 10 år, jf. dog stk. 3 og § 15 B, stk. 5, og at rater, der kommer til udbetaling, medens forsikrede lever, tilfalder ham. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:

(…)

3. Der kan ikke aftales senere forfaldstidspunkt for sidste rate end første policedag efter den forsikredes fyldte 85. år. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved forsikredes fyldte 60. år og tidligst 5 år efter, at policen er oprettet, jf. dog § 15 B, stk. 1, medmindre lavere aldersgrænse end forsikredes fyldte 60. år er godkendt af Skatterådet. (…)

§ 10, stk. 1, nr. 3

En kapitalforsikring i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)

3. Er forsikringen ikke tegnet som en ren dødsfaldsforsikring, skal policen indeholde bestemmelse om udbetaling til den forsikrede selv tidligst ved det fyldte 60. år, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, og senest ved første policedag efter det fyldte 70. år. (…)

§ 11 A, stk. 1, nr. 5

En rateopsparing i pensionsøjemed skal indeholde bestemmelse om, at det opsparede pensionsbeløb udbetales i rater over mindst 10 år, jf. dog § 15 B, stk. 6, og at rater, der kommer til udbetaling, medens kontohaveren lever, skal udbetales til denne. Endvidere skal følgende betingelser være opfyldt:

(…)

5. Der kan ikke aftales senere udbetaling for sidste rate end det kalenderår, hvori kontohaveren fylder 85 år. Rateudbetalingen kan tidligst påbegyndes ved kontohaverens fyldte 60. år og tidligst 5 år efter, at kontoen er oprettet, jf. dog § 15 B, stk. 1, medmindre lavere aldersgrænse end kontohaverens fyldte 60. år er godkendt af Skatterådet. (…)

§ 12, stk. 1, nr. 3

En opsparing i pensionsøjemed skal opfylde følgende betingelser:

(…)

3. Til kontoen skal være knyttet bestemmelse om, at udbetaling til kontohaveren sker tidligst ved det fyldte 60. år, medmindre lavere aldersgrænse er godkendt af Skatterådet, og senest ved det fyldte 70. år. (…)

Easy Access Rules for Aircrew (Regulation (EU) No 1178/2011), Annex I (Part- FCL), Subpart A - General requirements

FCL.065 Curtailment of privileges of licence holders aged 60 years or more in commercial air transport, Regulation (EU) 2020/359

(a) Age 60-64. Aeroplanes and helicopters. The holder of a pilot licence who has attained the age of 60 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in commercial air transport except:

(1) as a member of a multi-pilot crew; and

(2) provided that such a holder is the only pilot in the flight crew who has attained the age of 60 years.

(b) Age 65. The holder of a pilot licence who has attained the age of 65 years shall not act as a pilot of an aircraft engaged in commercial air transport.

Forarbejder

Bemærkningerne til § 2, nr. 4 i lovforslag nr. 13 af 7. oktober 1970 til lov om beskatningen af pensionsordninger m.v.

(…)

Med henblik på at understrege pensionsformålet har man derimod fundet det rimeligt i lighed med de regler der nu gælder for kapitalpensionsordninger, at stille det vilkår, at pensionskassevedtægterne eller forsikringspolicen som hovedregel ikke må give ret til "alderspension" før det 60. år. Udtrykket "alderspension" omfatter også rene livrenteforsikringer, herunder såvel opsatte som straks begyndende livrenter. Fra aldersgrænsen kan der, ligesom det nu er tilfældet for kapitalpensionsordninger, dispenseres af ligningsrådet. Denne dispensationshjemmel må forventes anvendt efter tilsvarende retningslinjer, som nu følges i praksis, hvorefter der f.eks. er meddelt konkrete godkendelser af en 55 års aldersgrænse for grupper af abejdstagere med særligt anstrengende eller opslidende arbejde. Dispensationen kan også tænkes givet f.eks. i tilfælde, hvor der for en virksomhed med særlig motivering og efter en forud fastlagt plan gælder regler om afskedigelse med pension før det 60. år. (…)

Praksis

SKM2023.528.SR
Skatterådet godkendte, at pensionsudbetalingsalderen for piloter og kabinepersonale ansat i H1 og H2 blev nedsat til 55 år. Afhængig af pensionsordningernes type, kan Skatterådet godkende nedsat pensionsudbetalingsalder efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3. Dispensationen blev givet med den begrundelse, at de nævnte medarbejdere blev udsat for arbejdsbetingede belastninger, som kunne begrunde en nedsat pensionsudbetalingsalder. Herudover blev der lagt vægt på, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personale. En medarbejders eventuelle nedsatte pensionsudbetalingsalder i et andet sideløbende ansættelsesforhold var ikke gældende for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbød deres piloter og kabinepersonale som en del af deres ansættelsesvilkår.

SKM2023.452.SR
Skatterådet godkendte nedsat pensionsudbetalingsalder til 55 år for piloter og kabinepersonale ansat i A A/S, jf. pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b (livrente), § 8, stk. 1, nr. 3 (rateforsikring) og § 10, stk. 1, nr. 3 (aldersforsikring). Dispensationen omfattede endvidere kontorpersonale, der havde funktion som pilot eller kabinepersonale, såfremt den konkrete medarbejder kontinuerligt henlagde de oplyste ca. 80 pct. af arbejdstiden i luften.

Dispensationen blev givet ud fra en vurdering af, at de omhandlede medarbejdere udsættes for nedslidning og arbejdsbetingede lidelser, der kunne berettige til en tidligere pensionsudbetalingsalder. Der blev videre henset til, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber havde fået godkendt nedsat pensionsalder.

SKM2022.246.SR
Skatterådet godkendte, at pensionsudbetalingsalderen for piloter og kabinepersonale ansat hos Selskabet kunne nedsættes til 62 år. Afhængig af pensionsordningernes type kan Skatterådet godkende nedsat pensionsudbetalingsalder efter pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3. Dispensationen blev givet med den begrundelse, at de nævnte medarbejdere udsættes for arbejdsbetingede lidelser, som kan begrunde en nedsat pensionsudbetalingsalder. Herudover blev der lagt vægt på, at en række andre kommercielle luftfartsselskaber har fået godkendt nedsat pensionsudbetalingsalder for flyvende personale.

SKM2017.381.SR
Skatterådet imødekommer anmodning om godkendelse af lavere pensionsalder for kabinepersonale og piloter.

Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit C.A.10.2.1.1.2.1. i underafsnittet "Lavere pensionsalder godkendt af Lignings- eller Skatterådet"
De virksomheder og de medarbejdergrupper, der har fået godkendt lavere pensionsalder af Ligningsrådet/Skatterådet, er:

  • Piloter i Norwegian Crew Resorces Denmark ApS, 62 år, jf. SKM2022.246.SR.
  • Piloter i Cimber Air A/S, 55 år
  • Piloter i Conair, 55 år
  • Piloter i Falck, 55 år
  • Piloter i Faroe Airways, 55 år
  • Piloter i Flying Enterprise, 55 år
  • Piloter i Pilot Services Danmark ApS, 62 år, jf. SKM2017.381.SR
  • Piloter i Terma A/S, 55 år
  • Flyvende personel samt flyveledere i flyvevåbnet, 52 år
  • Kontraktansatte piloter i Forsvaret, 55 år
  • Pilotforeningen for Grønland, 55 år
  • Statsansatte flyveledere under luftfartsvæsen, 55 år den lavere pensionsalder gælder også pensionsordninger oprettet d. 1. maj 2007 eller senere jf. SKM2007.514.SR
  • Piloter, stewarder, stewardesser, pursers i Maersk-air, 55 år
  • Piloter, stewarder, stewardesser, pursers og flight engineers i Premiair A/S, 55 år
  • Piloter, stewarder og stewardesser i SAS, 55 år,
  • Piloter og flight engineers i Star Air I/S, 55 år
  • Piloter, stewarder, stewardesser og flight engineers i Sterling Airways, 55 år
  • Kabineledere, stewarder og stewardesser i Cabin Services DK ApS, 62 år, jf. SKM2017.381.SR
  • Piloter og kabinepersonale ansat i H1 og H2, 55 år, jf. pensionsbeskatningslovens § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b, § 8, stk. 1, nr. 3, § 10, stk. 1, nr. 3, § 11 A, stk. 1, nr. 4 og § 12, stk. 1, nr. 3. En medarbejders eventuelle nedsatte pensionsudbetalingsalder i et andet sideløbende ansættelsesforhold var ikke gældende for arbejdsgiverpensionsordninger, som H1 og H2 tilbød deres piloter og kabinepersonale, som en del af deres ansættelsesvilkår. Se SKM2023.528.SR.
  • Piloter og kabinepersonale ansat i A A/S, samt kontorpersonale, der har funktion som pilot eller kabinepersonale, såfremt den konkrete medarbejder kontinuerligt henlægger ca. 80 pct. af arbejdstiden i luften, 55 år, jf. PBL § 2, stk. 1, nr. 4, litra a og b (livrente), § 8, stk. 1, nr. 3 (rateforsikring) og § 10, stk. 1, nr. 3 (aldersforsikring). Se SKM2023.452.SR.
  • Stewarder, stewardesser, flight engineers og piloter i Sterling European Airlines, 55 år
  • Militært ansatte konstabler, flyve-, marine-, og overkonstabler, marineoverkonstabler, korporaler i Forsvaret, 60 år
  • Militært ansatte flyve- og marinespecialister i Forsvaret, 60 år
  • Militært ansatte sergenter, over-, senior-, og chefsergenter, 60 år
  • Sergenter i Forsvaret (gl. ordning), 45 år
  • A-officerer, 52 år henholdsvis 55 år
  • Søofficerer af reserven med navigatøruddannelse, 52 år henholdsvis 55 år
  • Balletdansere ved Det kongelige Teater, 40 år
  • Balletdansere ved Peter Schaufuss Balletten, 40 år (kun ordninger, hvor der er indgået aftale med arbejdsgiveren, medens den pågældende balletdanser er ansat ved PSB eller et andet tilsvarende dansk eller udenlandsk balletkompagni)
  • Korsangere i Det Kongelige Operakor, 53 år
  • Operasolister under Dansk Skuespillerforbund, 56 år
  • Hovedagenter i Dansk Folkeforsikringsanstalt, 55 år
  • Inkassoinspektører i forsikringsselskabet Danmark, 55 år
  • Inkassoinspektører i Dansk Spareselskab, 55 år
  • Assurandører i forsikringsselskabet Alka, 55 år
  • Dykkere i Svitzer, 55 år
  • Overordnet personale i Dansk Unilever A/S, 55 år.

Den lavere pensionsalder gælder kun arbejdsgiverordninger, som en arbejdstager har indgået, mens han eller hun havde et ansættelsesforhold inden for et af de områder, der er nævnt. Private ordninger skal derfor oprettes med sædvanligt udbetalingstidspunkt. Se SKM2024.16.SR, hvor Skatterådet ikke kunne godkende, at der kunne ske nedsættelse af pensionsudbetalingsalderen for en pilots private pensionsordning, da der ikke er praksis for at give dispensation til privattegnede pensionsordninger.