Dato for udgivelse
03 Sep 2025 11:31
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
26 Aug 2025 13:43
SKM-nummer
SKM2025.483.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-2748915
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Tinglysningsafgift
Emneord
Bindende svar, sampantsætning, ejendomme, tinglysningsafgift, afgiftspantebrev
Resumé

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at for 11 ejendomme, hvor der på hver enkelt af dem var tinglyst et afgiftspantebrev på hver 4.168.000 kr., svarende til i alt 45.848.000 kr., og hvor der i forbindelse med at disse ejendomme skulle sampantsættes med et samlet pant på 12.000.000 kr., ikke skulle betales variabel tinglysningsafgift på 1,45% af de 12.000.000 kr. jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a.

For tinglysning af ændringer, hvorved der inddrages anden eller yderligere fast ejendom under pantet, beregnes afgift af hele det pantsikrede beløb efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, det vil sige en fast afgift på 1.825 kr. og en procentafgift på 1,45 procent af pantets værdi.

Der skulle betales både en fast afgift på 1.825 kr. og en procentafgift på 1,45 procent af pantets værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1. Der skulle således beregnes afgift af hele det pantsikrede beløb på 12.000.000 kr. med den faste afgift og procentafgiften.

Afgiftspantebrevene på 4.168.000 kr. på de 11 ejendomme kunne ikke benyttes til modregning ved beregning af afgiften af det nye pantebrev på 12.000.000 kr., fordi det nye pantebrev havde pant i mere fast ejendom, end den ejendom som det enkelte afgiftspantebrev omfattede, og dermed var betingelsen for afgiftsfritagelse, hvorefter det hidtidige pant, eller afgiftspantebrev, skulle omfatte samme ejendom, ikke opfyldt.

Hjemmel

Tinglysningsafgiftsloven

Reference(r)

Tinglysningsafgiftslovens § 5 a.

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.1.2.2

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.1.1.4.

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.1.2.1 

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.2.2.5

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.5.3

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.2.2.2

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.2.2.3

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.2.2.6

Henvisning

Den juridiske vejledning E.B.4.2.2.7

Spørgsmål

  1. Det ønskes bekræftet, at for 11 ejendomme, hvor der på hver enkelt af dem er tinglyst et afgiftspantebrev på hver 4.168.000 kr., svarende til i alt 45.848.000 kr., og hvor der i forbindelse med at disse ejendomme sampantsættes med et samlet pant på 12.000.000 kr., ikke skal betales variabel tinglysningsafgift på 1,45% af de 12.000.000 kr. jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a.
  2. Det ønskes bekræftet, at hvis spørgsmål 1 besvares med et "Nej", om der skal betales variabel afgift på 1,45% af differencen mellem kr. 12.000.000 og kr. 4.168.000 på hver af ejendommene.

Svar

  1. Nej
  2. Nej

Beskrivelse af de faktiske forhold

I en ejendomsportefølje er der 11 ejendomme, hvor der på hver enkelt af dem er tinglyst et afgiftspantebrev på hver kr. 4.168.000, svarende til i alt kr. 45.848.000.

Man ønsker nu at sampantsætte ejendommene med et samlet pant på kr. 12.000.000.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Det er Spørgers opfattelse, at spørgsmål 1 og 2 bør besvares med bekræftende "ja".

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at for 11 ejendomme, hvor der på hver enkelt af dem er tinglyst et afgiftspantebrev på hver 4.168.000 kr., svarende til i alt 45.848.000 kr., og hvor der i forbindelse med at disse ejendomme sampantsættes med et samlet pant på 12.000.000 kr., ikke skal betales variabel tinglysningsafgift på 1,45% af de 12.000.000 kr. jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a.

Begrundelse

Amodningen handler om 11 ejendomme, hvor der er tinglyst et afgiftspantebrev på hver ejendom med 4.168.000 kr. Ejendomme ønskes sampantsat med et samlet pant på 12.000.000 kr., det vil sige, at der skal tinglyses et nyt pantebrev på 12.000.000 kr., som skal tinglyses på alle de 11 ejendomme, og dermed giver samlet pant i alle 11 ejendomme.

Spørger ønsker, at der ved tinglysning af det nye pantebrev på 12.000.000 kr., kan gøres brug af afgiftspanterbrevene, der står tinglyst på hver enkelt ejendom, til at nedsætte afgiften i forbindelse med tinglysning af det nye pantebrev, hvor alle de 11 faste ejendomme inddrages, det vil sige, hvor der inddrages yderligere fast ejendom end den, der er omfattet af det enkelte afgiftspantebrev, der hver især kun omfatter én ejendom.

Der skal betales afgift ved tinglysning i forbindelse med fast ejendom, jf. tinglysningsafgiftslovens § 1.

Hovedreglen er herefter, at der skal betales både en fast afgift på 1.825 kr. og en procentafgift på 1,45 procent af pantets værdi, når der bliver tinglyst pant med sikkerhed i fast ejendom, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1.

Videre fremgår det af bestemmelsen, at tinglysning af pant er fritaget for afgiften på 1,45 pct. af den del af det pantsikrede beløb, som ikke overstiger den tinglyste hovedstol på et eksisterende tinglyst pant i samme ejendom.

Formålet med et afgiftspantebrev, som står tinglyst på en fast ejendom, er at oplyse om et afgiftsfritagelsesgrundlag. Afgiftsfritagelsesgrundlaget kan benyttes til at nedsætte afgiften i forbindelse med en fremtidig tinglysning af et nyt pantebrev i samme ejendom. Det fremgår af 5 a, stk. 5., jf. stk. 1, 2. pkt.

Det fremgår af reglerne i tinglysningsafgiftsloven, at reglerne er udformet med henblik på normalsituationen, hvor én og samme ejendom bliver belånt på ny.

Et afgiftspantebrev er tinglyst på en bestemt fast ejendom, og afgiftsfritagelsen er knyttet til denne faste ejendom. 

Skattestyrelsen finder, at der skal betales både en fast afgift på 1.825 kr. og en procentafgift på 1,45 procent af pantets værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1. Der skal således beregnes afgift af hele det pantsikrede beløb på 12.000.000 kr. med den faste afgift og procentafgiften.

Afgiftspantebrevene på 4.168.000 kr. på de 11 ejendomme kan ikke benyttes til modregning ved beregning af afgiften af det nye pantebrev på 12.000.000 kr., fordi det nye pantebrev har pant i mere fast ejendom, end den ejendom som det enkelte afgiftspantebrev omfatter, og dermed er betingelsen for afgiftsfritagelse, hvorefter det hidtidige pant, eller afgiftspantebrev, skal omfatte samme ejendom, ikke opfyldt.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".

Spørgsmål 2

Det ønskes bekræftet, at hvis spørgsmål 1 besvares med et "Nej", om der skal betales variabel afgift på 1,45% af differencen mellem kr. 12.000.000 og kr. 4.168.000 på hver af ejendommene.

Begrundelse

Anmodningen i dette spørgsmål handler om, hvorvidt spørger kan benytte et afgiftspantebrev, således at der alene skal betales den variable afgift på 1,45 % af differencen mellem kr. 12.000.000 og kr. 4.168.000.

Der henvises til gennemgangen af reglerne under spørgsmål 1 ovenfor, og der skal ske den samme vurdering som i spørgsmål 1.

Skattestyrelsen finder, at der skal betales både en fast afgift på 1.825 kr. og en procentafgift på 1,45 procent af pantets værdi, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1. Der skal beregnes afgift af hele det pantsikrede beløb på 12.000.000 kr. med den faste afgift og procentafgiften.

Afgiftspantebrevene på 4.168.000 kr. på de 11 ejendomme kan ikke benyttes til modregning ved beregning af afgiften af det nye pantebrev på 12.000.000 kr., fordi det nye pantebrev har pant i mere fast ejendom, end den ejendom som det enkelte afgiftspantebrev omfatter, og dermed er betingelsen for afgiftsfritagelse, hvorefter det hidtidige pant, eller afgiftspantebrev, skal omfatte samme ejendom, ikke opfyldt.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Nej".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1 og 2

Lovgrundlag

Tinglysningsafgiftslovens § 5 a,

For tinglysning af pant, bortset fra retspant, i fast ejendom eller i en andel i en andelsboligforening udgør afgiften 1.825 kr. og 1,45 pct. af det pantsikrede beløb. Dog er tinglysning af pant bortset fra pant ifølge skadesløsbrev fritaget for afgiften på 1,45 pct. af den del af det pantsikrede beløb, som ikke overstiger den tinglyste hovedstol på et eksisterende tinglyst pant i samme ejendom eller samme andel i en andelsboligforening, jf. dog stk. 5. Fritagelsen i 2. pkt. gælder dog ikke, hvis det hidtidige pant er tinglyst ved et skadesløsbrev eller som retspant. § 5, stk. 1, 2.-8. pkt., finder tilsvarende anvendelse, dog ikke for tinglysning af pant for indekslån, der ydes efter realkreditloven.

Stk. 2.  Afgiftsfritagelsen i stk. 1 er betinget af, at

1) anmeldelsen til tinglysning af det nye pant sker inden aflysning  af det tidligere pant,

2) det erklæres, at anmeldelsen til tinglysning af det nye pant sker på vilkår om aflysning af det tidligere pant, og

3) det tidligere pant er aflyst  senest 1 år efter anmeldelsen til tinglysning af det nye pant.

Stk. 3. Afgiftsfritagelsen i stk. 1 kan anvendes, uanset om det nye pant foreligger i form af et eller flere pantebreve, og uanset om det nye pant kun tjener til delvis afløsning af et eksisterende lån. Der skal ved anmeldelse til tinglysning af det nye pantebrev eller de nye pantebreve gives påtegning  om, at anmeldelsen er omfattet af stk. 1. Foreligger det nye pant i form af flere pantebreve, er afgiftsfritagelsen betinget af, at de nye pantebreve i mindst 1 år efter tinglysningen har pant i samme ejendom eller samme andel i en andelsboligforening som det gamle pantebrev, når der er sket eller sker ændringer i den pantsatte ejendom eller andel i en andelsboligforening i forbindelse med udstykning eller opdeling. Pantebrevene skal også gives påtegning herom.

Stk. 4. Afvises det nye pantebrev fra tinglysning, og skal det ikke senere tinglyses, eller aflyses det nye pantebrev som ikke effektueret inden for 1 år efter anmeldelsen til tinglysning, anses afgiftsfritagelsen i stk. 1 og 5 ikke for udnyttet.

Stk. 5.  Såfremt hovedstolen på det nye pantebrev eller de nye pantebreve, jf. stk. 1, 2. pkt., er mindre end den tinglyste hovedstol på det tidligere pant, kan differencen anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse ved en senere tinglysning af et pantebrev med pant i samme ejendom eller samme andel i en andelsboligforening. Ligeledes kan hovedstolen på et tinglyst pant, som er indfriet, eller et ejerpantebrev anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse. Det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag skal fremgå af et særligt afgiftspantebrev, hvor hovedstolen svarer til det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag. Afgiftspantebrevet kan oprettes som nyt pantebrev eller ved omdannelse af et indfriet tinglyst pantebrev eller et ejerpantebrev. Afgiftspantebrevet er ikke et pantebrev og kan ikke omdannes til et sådant. Afgiftspantebrevet skal være påført en erklæring om, at det alene indestår med henblik på overførsel af tinglysningsafgift. Tinglysning af et afgiftspantebrev og af påtegning på et afgiftspantebrev er afgiftsfri. Ved benyttelse af et afgiftspantebrev til afgiftsfritagelse ved tinglysning af nyt pant finder stk. 1-4 tilsvarende anvendelse. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler for anvendelse af et afgiftspantebrev.

Stk. 6.  For tinglysning af en forhøjelse af det pantsikrede beløb på pantebreve som nævnt i stk. 1 skal der beregnes afgift efter stk. 1, 1. pkt., af forskellen mellem den nye hovedstol og den tidligere tinglyste hovedstol. For tinglysning af andre ændringer end de i 1. pkt. og i stk. 7 nævnte vedrørende panthæftelsen, herunder pantsætterskifte, betales en afgift på 1.825 kr., jf. dog § 8, stk. 1, nr. 7.

Stk. 7.  For tinglysning af ændringer, hvorved der inddrages anden eller yderligere fast ejendom eller andel i en andelsboligforening under pantet, beregnes afgift af hele det pantsikrede beløb efter stk. 1. Ved tinglysning af pantebrevspåtegninger som en del af en samlet matrikulær ændring udgør afgiften 1.825 kr. Ved tinglysning af en matrikulær ændring udgør afgiften 1.825 kr.

Stk. 8. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om dokumentation for, at betingelserne i denne paragraf er opfyldt.

Praksis

SKM2018.75.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger kunne udnytte de afgiftspantebreve, der var tinglyst på hovedejendommen, efter at der var sket opdeling i ejerlejligheder.

Den juridiske vejledning 2025-1

E.B.4.1.2.2 Matrikulære ændringer

Indhold

Dette afsnit handler om, under hvilke betingelser den variable afgift efter TAL § 5 a, stk. 1, kan bortfalde, hvis tinglysningen af en pantudvidelse sker i forbindelse med en matrikulær ændring. Reglen er først og fremmest af betydning i forbindelse med sammenlægning og arealoverførsel.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Erklæring
  • Betingelser
  • Eksempler
  • Ejerlejligheder.
  • Bygninger på lejet grund.◄

Regel

Når der tinglysningsmæssigt gennemføres en matrikulær ændring - fx arealoverførsel eller sammenlægning - kan det være nødvendigt at tinglyse en pantudvidelse. Tinglysning af en pantudvidelse udløser normalt fuld afgift på ny efter TAL § 5 a, stk. 1, som beskrevet i afsnit E.B.4.1.1.4.

Ved tinglysning af påtegninger (ændringer) på pantebreve, der bliver tinglyst som en del af en samlet matrikulær ændring, skal der imidlertid kun betales en afgift på 1.825 kr. Se TAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt.

Erklæring

Det er en betingelse for afgiftsnedsættelse, at der ved tinglysning af påtegningen afgives følgende erklæring, jf. TALbek § 21:

"Tinglysning af panteudvidelsen sker som en del af den samlede matrikulære ændring."

Betingelser

At pantudvidelsen skal være en del af en samlet matrikulær ændring betyder, at:

  • De ejendomme, som pantudvidelsen omfatter, skal indgå direkte i den matrikulære ændring, og
  • Tinglysningen af pantudvidelsen er en nødvendig forudsætning for, at den matrikulære ændring kan gennemføres.

Det er ikke en betingelse for afgiftsnedsættelse, at den matrikulære ændring er gennemført på det tidspunkt, hvor pantudvidelsen anmeldes til tinglysning.

Skatteforvaltningen tager udgangspunkt i matrikelmyndighedernes og Tinglysningsrettens behandling af sagen, når det afgøres, hvad der anses som en matrikulær ændring, samt om pantudvidelsen er en nødvendig forudsætning for at gennemføre ændringen. Hvis Tinglysningsretten har fundet, at pantudvidelsen er nødvendig for tinglysningsmæssigt at gennemføre den matrikulære ændring, er betingelserne for afgiftsnedsættelse herefter opfyldt.

Eksempler

Nedenstående to eksempler viser en pantudvidelse ved henholdsvis sammenlægning af to ejendomme og arealoverførsel mellem to ejendomme.

Eksempel 1

Ejendommene A og B skal sammenlægges.

Ejendom A er behæftet med pantebreve på henholdsvis 1.000.000 kr. og 300.000 kr.

Ejendom B er behæftet med et pantebrev på 1.500.000 kr.

Det er en forudsætning for sammenlægningen, at der udstedes en dommerattest, hvorefter ejendommene skal være ens behæftet. Det kan derfor være nødvendigt at udvide pantebrevene i ejendom A på 1.000.000 kr. og 300.000 kr. med ejendom B, ligesom det kan være nødvendigt at udvide pantebrevet i ejendom B på 1.500.000 kr. med ejendom A. Herefter er ejendommene ens behæftet, og den matrikulære ændring kan gennemføres.

Tinglysning af pantudvidelserne udløser en afgift på 1.825 kr. for hvert pantebrev. Se TAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt.

I eksemplet tinglyses der pantudvidelser, for at der kan udstedes dommerattest. Når behæftede ejendomme skal sammenlægges, kan der efter TAL § 21 som alternativ til pantudvidelser udstedes dommerattest, hvis der mellem de tinglyste panthavere i ejendommene har fundet et opgør sted, hvorved hæftelsernes prioritet indbyrdes er blevet fastlagt. Dette kan ske ved tinglysning af nødvendige respektpåtegninger.

Eksempel 2

Fra ejendom A skal der overføres et areal til ejendom B.

Ejendom A er behæftet med et pantebrev på 1.000.000 kr.

Ejendom B er behæftet med et pantebrev på 1.500.000 kr.

Pantekreditor i ejendom A stiller som betingelse for arealoverførslen, at han efter arealoverførselen også får pant i ejendom B - herunder det overførte areal.

Det er en betingelse for arealoverførselen, at det overførte areal er frit og ubehæftet. Det er derfor nødvendigt at relaksere det omhandlede areal fra pantebrev i ejendom A på 1.000.000 kr., hvorefter arealoverførslen kan gennemføres. Desuden udvides pantet i ejendom A på 1.000.000 kr. til at omfatte ejendom B, idet dette er kreditors betingelse for, den foretagne relaksation af det overførte areal.

Da pantudvidelsen kun vedrører de ejendomme, som omfattes af den matrikulære ændring, og da pantudvidelsen desuden sker som betingelse for den relaksation, som er nødvendig for at gennemføre den matrikulære ændring, er pantudvidelsen en del af en samlet matrikulær ændring og er således omfattet af TAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt. Tinglysning af påtegning om at inddrage yderligere fast ejendom under pantet udløser derfor en afgift på 1.825 kr.

Ejerlejligheder

En ejerlejlighed behandles efter reglerne i tinglysningsloven som en selvstændig fast ejendom. Opdeling og sammenlægning af ejerlejligheder er derfor i tinglysningsmæssig sammenhæng omfattet af tinglysningslovens bestemmelser om matrikulære ændringer. Afgiftsbegunstigelsen i TAL § 5 a, stk. 7, 2. pkt., gælder derfor også for ejerlejligheder.

►Bygninger på lejet grund

Bygninger på lejet/fremmed grund registreres i tingbogen på et selvstændigt bygningsblad. I forbindelse med en ændring i tinglysningsloven, Lov om ændring af lov om udstykning og anden registrering i matriklen og lov om tinglysning,  Lov nr. 1556 af 12-12-2023, hvorefter bl.a. flere bygninger på fremmed grund, som tilhører den samme ejer, kan registreres på samme bygningsblad, fremgår det af lovforslaget, at reglerne for matrikulære ændringer finder anvendelse på oprettelse, nedlæggelse og sammenlægning af bygningsblade efter tinglysningsloven. Skatteministeriet har oplyst i forbindelse med lovforslaget, at reglen i TAL § 5 a, stk. 7. 2. pkt., finder anvendelse for matrikulære ændringer i bygningsblade.

Hvis det er nødvendigt at tinglyse ændringer til pant, ved en sammenlægning af flere bygningsblade, eller nedlæggelse af et bygningsblad, og det medfører en udvidelse af pantet, kan tinglysningen være omfattet af afgiftsnedsættelsen i § 5 a, stk. 7, 2. pkt.

Eksempel 1

Sammenlægning af bygningsblade, tilbygning
Der er oprettet et bygningsblad for en tilbygning til en bygning på lejet grund. Bygning og tilbygning er oprettet på hver sit bygningsblad. Ejeren ønsker at sammenlægge de to bygningsblade. Sammenlægningen anses for en matrikulær ændring. Hvis tinglysning af en pantudvidelse er en nødvendig forudsætning for at sammenlægningen kan gennemføres, kan den tinglyses med afgift efter TAL § 5 a. stk. 7, 2. pkt.

Eksempel 2

Sammenfald af ejer af bygning og grund.
Bygningsbladet skal nedlægges, og eventuelle tinglyste rettigheder overføres til grundens ejendomsblad, jf. TAL § 19, stk. 3. En nødvendig pantudvidelse i den forbindelse kan tinglyses efter § 5 a, stk. 7, 2. pkt.

Se også SKM2024.443.SR, om ændring af et bygningsblad, nedrivning og opførelse af ny bygning. I sagen kunne Skatterådet bekræfte, at som følge af det oplyste fra Tinglysningsretten, om at der var tale om en påtegning vedrørende bygningsbladet, skete der ikke nogen tinglysning af ændringer til et eksisterende ejerpantebrev, og derfor ville den matrikulære ændring som beskrevet ikke medføre afgiftspligt efter TAL § 5 a.  Sagen vedrørte tinglysning af matrikulære ændringer vedrørende en bygning i en kolonihave. Ændringerne blev tinglyst efter de nye tinglysningsregler pr. 1. januar 2024 vedrørende bygning på fremmed grund og underblade i tingbogen. Bygningen var opført på lejet grund, og var derfor tinglyst ved et bygningsblad (underblad) i tingbogen. Bygningen var pantsat ved et tinglyst ejerpantebrev. Der blev tinglyst en påtegning på bygningsbladet om nedrivning af bygningen, og opførsel af en ny bygning.◄

Se også

Se også afsnit

  • E.B.4.1.2.1 om pantudvidelse - anpartslejligheder - ikke matrikulær ændring.
  • E.B.4.1.2.1 om pantudvidelse - bygning på lejet grund.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Skatterådsafgørelser

SKM2024.443.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at som følge af det oplyste fra Tinglysningsretten, om at der var tale om en påtegning, skete der ikke nogen tinglysning af ændringer til ejerpantebrevet, og derfor ville den matrikulære ændring som beskrevet ikke medføre afgiftspligt efter TAL § 5 a.

Ifølge det oplyste var der tale om, at der på et bygningsblad skete en påtegning om nedrivning af en del af bygning og opførsel af en ny bygning.

E.B.4.2.2.5 Samme ejendom

Dette afsnit handler om, hvilke krav der skal være opfyldt, for at der er tale om pant i samme ejendom eller andelsbolig.

Afsnittet handler om:

Betingelse om pant i samme ejendom

Fra mere til mindre

Anparter med samejeoverenskomst

Bygning på lejet grund

Udstykning eller opdeling.

Betingelse om pant i samme ejendom eller andelsbolig

For at reglen om nedsat afgift i TAL § 5 a, stk. 1., 2. pkt., kan anvendes ved tinglysning af nyt pant, skal det nye pant (som tinglyses) og det tidligere pant (som aflyses), have pant i samme ejendom eller andelsbolig. Dette krav vil normalt ikke give anledning til tvivl, idet tinglysning indebærer en entydig identifikation af det pantsatte ud fra ejendommens matrikelnummer og blad i tingbogen.

Se også

E.B.5.3 om pantstiftende vedtægter

Fra mere til mindre

Betingelsen om "pant i samme ejendom" anses også for opfyldt, hvis det hidtidige pantebrev, som skal aflyses, har pant i "mere fast ejendom" end det nye pantebrev har.

Omvendt betyder dette også, at har det nye pantebrev pant i mere fast ejendom, eller i flere andelsboliger end det eksisterende tinglyste pantebrev, anses betingelsen om "pant i samme ejendom" eller andelsbolig ikke for opfyldt.

Problemstillingen vises ved følgende to eksempler:

Eksempel 1 om "mere til mindre"

Hansen ejer to ejendomme A og B. Begge ejendomme er pantsat til kreditforeningen K ved ét og samme pantebrev på 4.000.000 kr. Pantebrevet har en restgæld på 3.500.000 kr. Hansen ønsker nu at belåne ejendom A yderligere med 500.000 kr.

Ved tinglysning af det nye pantebrev på 500.000 kr. overstiger hovedstolen ikke hovedstolen på det eksisterende pant. Der skal derfor ikke betales procentafgift ved tinglysning af det nye pantebrev, der kun har pant i A.

Årsagen til at det eksisterende pantebrev med pant i A og B kan benyttes til afgiftsfritagelse af hovedstolen på det nye pantebrev er, at lånet er nedbragt, så Hansen har mulighed for at nedlyse hovedstolen på dette pantebrev til restgælden på 3.500.000 kr., dvs. med 500.000 kr. De 500.000 kr. i hovedstol på det nye pantebrev kan dermed benyttes ved delvis afløsning af et eksisterende lån efter bestemmelsen i TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., jf. stk. 3.

Afgiftsgrundlaget for procentafgiften på det nye pantebrev er herefter 0 kr., og der skal derfor kun betales den faste afgift på 1.825 kr. for tinglysning af det nye pantebrev i ejendom A.

Pantebrevet, som har pant i A og B, og som er delvist afløst af det nye pant, nedlyses efterfølgende til 3.500.000 kr., jf. TAL § 5 a, stk. 2, nr. 3.

I dette eksempel hvor det oprindelige pant, der benyttes som grundlag for fritagelsen omfatter mere pant end det nye pant, går det nye pant fra "det mere til mindre", da det oprindelige pantebrev har pant i både A og B, mens det nye pantebrev kun har pant i ejendom A. Betingelsen om, at både det oprindelige pantebrev og det nye pantebrev skal have "pant i samme ejendom", anses dermed for opfyldt.

Se også

E.B.4.2.2.2 om tinglysning af pant til delvis afløsning af et eksisterende lån

E.B.4.2.2.3 om nedlysning af det hidtidige pant.

Eksempel 2 om "mindre til mere"

Hansen ejer to ejendomme A og B. I ejendom A er tinglyst et pantebrev på 2.000.000 kr. til kreditforeningen K, og i ejendom B er tinglyst et pantebrev på 1.000.000 til kreditforening R.

Hansen ønsker at optage et nyt lån på 500.000 kr., og overvejer derfor at få oprettet et nyt pantebrev på 500.000 kr. med pant i både ejendom A og B.

Hvis Hansen får tinglyst ét nyt pantebrev med pant i både ejendom A og B, kan de eksisterende pantebreve ikke benyttes til afgiftsfritagelse ved tinglysning af det nye pantebrev i begge ejendomme. Det skyldes, at der nu er tale om tinglysning af et nyt pant, der har pant i "mere fast ejendom", end hver enkelt af de eksisterende pantebreve. Der er i denne situation derfor ikke tale om pant i "samme ejendom" som det eksisterende pant.

Anparter med samejeoverenskomst

En ejendom kan opdeles i anparter, hvis der oprettes og tinglyses en overenskomst, der regulerer samejet om ejendommen.

Anpartslejligheden udgør ikke en selvstændig fast ejendom. Når der er givet pant i en anpart af en ejendom, vil pantet hvile på hele ejendommen. Den pantsatte genstand er imidlertid kun den enkelte ejers ideelle andel. Dette har den konsekvens, at betingelsen om pant i samme ejendom er opfyldt i de situationer, hvor det hidtidige pantebrev gav pant i hele ejendommen, mens det nye pantebrev kun giver pant i en anpart. I de situationer, hvor anparterne nedlægges, og hvor der eksempelvis låneomlægges, så pantebrevene i de respektive anparter skal afløses af et nyt pantebrev i hele ejendommen, er betingelsen om pant i samme ejendom også opfyldt.

Bygning på lejet grund

Er der tale om en bygning på lejet grund, udgør både bygning og grund en selvstændig fast ejendom. Hvis der sker sammenfald af ejendomsretten til bygningen og grunden, udvider pantet i bygningen sig ikke automatisk til grunden (eller omvendt).

De pantebreve, der er tinglyst i bygningen, giver derfor stadig kun pant i denne, og de pantebreve, der giver pant i grunden, giver stadigvæk kun pant i grunden. Det betyder, at betingelsen om pant i samme ejendom ikke er opfyldt i de situationer, hvor det hidtidige pantebrev gav pant i enten bygningen eller grunden, mens det nye pantebrev giver pant i både bygning og grund.

Udstykning eller opdeling

Er der tinglyst et pantebrev i en ejendom der efterfølgende udstykkes eller opdeles, vil dette eksisterende pantebrev kunne benyttes som grundlag for afgiftsnedsættelse efter TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt. ved tinglysning af nyt eller nye pantebreve, som tinglyses med pant i de frastykkede eller opdelte ejendomme. Hvis der skal tinglyses flere nye pantebreve, der har pant i de udstykkede eller opdelte ejendomme, med afgiftsnedsættelse på grundlag af det hidtidige pant, skal anmelderen være opmærksom på 1-årsreglen i  TAL § 5 a, stk. 3, 3. pkt.

Se afsnit E.B.4.2.2.6 om 1-årsreglen.

Som nævnt ovenfor forudsætter afgiftsnedsættelsen i TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., ved tinglysning af nyt pantebrev, at det nye pantebrev der tinglyses, og det hidtidige pant, der benyttes som grundlag for afgiftsnedsættelsen, har pant i samme ejendom. Det nye pant skal således tinglyses på en fast ejendom, der er omfattet af den hidtidige pantsætning.

E.B.4.2.2.7 Ubenyttet fritagelsesgrundlag og afgiftspantebrev

Dette afsnit handler om muligheden for at bevare et afgiftsfritagelsesgrundlag til brug ved senere tinglysninger af nyt pant med nedsat afgift. Afsnittet beskriver de administrative regler om oprettelse af afgiftspantebreve i det digitale tinglysningssystem og brugen heraf ved senere tinglysning af nyt pant.

Afsnittet handler om:

  • Regel
  • Baggrund - ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag
  • Hvad er et afgiftspantebrev?
  • Oprettelse af et afgiftspantebrev
  • Benyttelse af afgiftspantebrevet

Regel

Når der er tinglyst nyt pant med afgiftsnedsættelse efter TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., men hovedstolen på det nye pantebrev eller de nye pantebreve er mindre end den tinglyste hovedstol på det tidligere pant, kan differencen anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse ved en senere tinglysning af et pantebrev med pant i samme ejendom eller samme andel i en andelsboligforening. Ligeledes kan hovedstolen på et tinglyst pant, som er indfriet, eller et ejerpantebrev anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse ved senere tinglysning af nyt pant.

Afgiftsfritagelse på et senere tidspunkt forudsætter, at der oprettes et såkaldt afgiftspantebrev. Se TAL § 5 a, stk. 5, 1.-3. pkt.. Afgiftspantebrevet oprettes normalt ved ændring af det hidtidige pantebrev til et afgiftspantebrev

Baggrund - ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag

En låneomlægning foregår typisk ved, at man optager et nyt lån på andre vilkår end det hidtidige, og derefter indfrier og aflyser det hidtidige lån/pant.

Det kan i den forbindelse forekomme, at man ønsker et lån med en mindre hovedstol end det eksisterende, der indfries. Dermed udnyttes muligheden for afgiftsnedsættelse efter TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., ikke fuldt ud, da der kunne have været tinglyst et lån op til samme størrelse, med afgiftsfritagelse. I denne situation, hvor der omlægges til et nyt lån med en lavere hovedstol, opstår der et "ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag". Dette kan i medfør af TAL § 5 a, stk. 5, "gemmes" til senere brug ved beregning af afgiften for tinglysning af et andet nyt pant på et fremtidigt tidspunkt.

Et pantebrev, der er indfriet, eller et ejerpantebrev kan også anvendes som afgiftsfritagelsesgrundlag efter bestemmelsen. Se § 5 a, stk. 5, 2. pkt. Det forudsætter ligeledes, at der oprettes et afgiftspantebrev, se § 5 a, stk. 5, 3. pkt.

Hvad er et afgiftspantebrev?

Afgiftspantebreve er dokumenter, der bliver tinglyst i det digitale tinglysningssystem, til brug for administration af reglerne om ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag i TAL § 5 a, stk. 5. Der er fastsat en række administrative regler om oprettelse og brug af afgiftspantebreve.

Et afgiftspantebrev:

  • Er ikke et egentligt pantebrev og kan ikke omdannes til et egentligt pantebrev
  • Står alene tinglyst på ejendommen eller andelsboligen med henblik på at dokumentere og danne afgiftsfritagelsesgrundlag i forbindelse med beregning af fremtidig tinglysningsafgift af pant
  • Er påført en særlig erklæring om, at der er tale om et afgiftspantebrev, der udelukkende henstår tinglyst af afgiftsmæssige årsager.

Afgiftspantebrevets tinglyste hovedstol udgør det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag. Hovedstolen på et afgiftspantebrev kan ikke forhøjes.

Se TAL § 5 a, stk. 5, 3.-6. pkt. og TALbek § 16.

Når afgiftspantebreve står tinglyst i det digitale tinglysningssystem, er det muligt at fastslå størrelsen af et ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag vedrørende en bestemt fast ejendom eller andelsbolig ved et almindeligt opslag i Tingbogen eller Andelsboligbogen.

Oprettelse af et afgiftspantebrev

Tinglysning af et afgiftspantebrev og påtegninger på et afgiftspantebrev er afgiftsfri, se TAL § 5 a, stk. 5, 7. pkt.

Et afgiftspantebrev oprettes i flere forskellige situationer:

  1. Et afgiftspantebrev kan oprettes ved, at et indfriet pantebrev omfattet af TAL § 5 a, og som ikke er aflyst, påføres erklæring om, at pantebrevet fremover skal anvendes som afgiftspantebrev. Herved omdannes pantebrevet til et afgiftspantebrev.

    Erklæringen har følgende ordlyd, jf. TALbek § 15, stk. 3:
    "Afgiftspantebrevet indestår alene med henblik på overførsel af tinglysningsafgift. Hovedstolen er det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag".

    Anvendelse af et indfriet pantebrev som afgiftspantebrev udløser ingen form for afgift. Man skal blot sørge for at nedlyse afgiftspantebrevet med det beløb, der anvendes som afgiftsfritagelsesgrundlag på nyt pantebrev(e).

  2. Et ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag har været noteret på et papirpantebrev efter reglerne før indførelse af digital tinglysning, og ønskes nu overført til brug ved tinglysning i det digitale tinglysningssystem. Se nærmere om reglen i TALbek § 12, stk. 1. Der skal i disse tilfælde bruges en særlig erklæring, som fremgår af TALbek § 15, stk. 1.

    Se også TALbek § 16 om oprettelse af afgiftspantbreve i andre særlige tilfælde. Ved oprettelse af nyt afgiftspantebrev skal der afgives erklæringer efter TALbek § 15, stk. 2.

    Det nyoprettede pantebrev skal markeres som afgiftspantebrev ved at påføre pantebrevet følgende erklæring:
    "Afgiftspantebrevet indestår alene med henblik på overførsel af tinglysningsafgift. Hovedstolen er det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag"

    Det er desuden en betingelse, at der på afgiftspantebrevet også afgives en erklæring med følgende ordlyd:
    "Dette afgiftspantebrev er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 5. Afgiftsfritagelsesgrundlaget er overført fra det (de) angivne pantebrev(e)."

    Se TALbek § 15, stk. 2.

Bemærk

Det er ved oprettelsen af et afgiftspantebrev muligt at medtage et ubenyttet afgiftsfritagelsesgrundlag fra flere pantebreve. Et afgiftspantebrev kan ikke forhøjes efter oprettelsen heraf. Der kan ikke efterfølgende ske overførsler af nye afgiftsfritagelsesgrundlag til afgiftspantebrevet, da dette i så fald vil medføre en forhøjelse af afgiftspantebrevets hovedstol. Det følger heraf, at der kan være tinglyst flere afgiftspantebreve på samme ejendom eller andelsbolig. Se TALbek § 15, stk. 4.

Et tinglyst, fuldt indfriet pantebrev kan ændres til et afgiftspantebrev. Et pantebrev som blev tinglyst d. 16. september 2003, ordinært indfriet d. 30. juni 2017, og som stadig var tinglyst på den samme ejendom, kunne omdannes til et afgiftspantebrev, således at hovedstolen på det tinglyste pantebrev kunne anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse for den variable tinglysningsafgift. Pantebrevet var fuldt indfriet, hvilket havde medført, at gælden ifølge det underliggende skyldforhold var nedbragt til 0 kr. Dette følger af Skatterådets afgørelse i SKM2020.373.SR. Dette er også muligt, når pantebrevet er indfriet ekstraordinært, ifølge Skatterådets afgørelse i SKM2020.374.SR

Landsskatteretten har i SKM2018.503.LSR stadfæstet Skatterådets bindende svar i sagen SKM2016.552.SR, hvoraf det fremgår, at en delvis indfrielse af et realkreditpantebrev (ekstraordinært afdrag) ikke giver mulighed for at oprette et afgiftspantebrev på det beløb, pantebrevet var nedbragt med. Hvis et ekstraordinære afdrag skal anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse ved senere tinglysninger, skal afdraget derfor forblive som en del af den tinglyste hovedstol på pantebrevet. Se nærmere i eksemplet nedenfor vedrørende delvis indfrielse.

Eksempler

Eksempel vedrørende indfrielse af pantebrev uden oprettelse af nyt pantebrev

Et pantebrev på 1.000.000 kr. indfries ekstraordinært uden oprettelse af nyt pantebrev. Pantebrevets hovedstol dækker nu over et afgiftsfritagelsesgrundlag på 1.000.000 kr., der kan benyttes ved en senere tinglysning. Pantebrevet påføres herefter følgende erklæring:

"Afgiftspantebrevet indestår alene med henblik på overførsel af tinglysningsafgift. Hovedstolen er det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag"     

Det indfriede pantebrev er nu "markeret" som et afgiftspantebrev, og det kan ved opslag i tingbogen konstateres, at pantebrevet alene står i tingbogen af afgiftsmæssige årsager, og at der er et afgiftsfritagelsesgrundlag på 1.000.000 kr. knyttet til pantebrevet.

Eksempel vedrørende indfriet pantebrev, nyt pantebrev og afgiftspantebrev

Et pantebrev (A) med en hovedstol på 1.000.000 kr. og med en restgæld på 750.000 kr. ønskes konverteret til nyt lavtforrentet lån (B) på 750.000. kr. Det oprindelige pantebrev (A) indfries nu fuldt med provenuet fra pantebrev (B).

Ved afgiftsberegningen i forbindelse med tinglysning af det nye pantebrev (B) er der modregnet en hovedstol, jf. TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., fra det oprindelige pantebrev (A) på 750.000 kr.

Da den nye hovedstol ikke overstiger den hidtidige hovedstol, sker tinglysningen af det nye pantebrev (B) herefter uden procentafgift, jf. TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt.

I forbindelse med tinglysningen af det nye pantebrev (B) skal det erklæres:

"Dette pantebrev er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, 2. pkt. Tinglysning af pantebrevet sker på vilkår om aflysning eller nedlysning af det angivne pantebrev", jf. TAL § 5 a, stk. 2, nr. 1. Se TALbek § 13.

Det oprindelige pantebrev (A) ændres herefter til et afgiftspantebrev. Det nedlyses med 750.000 kr. svarende det beløb, der er modregnet ved tinglysningen af det nye pantebrev, jf. TAL § 5 a, stk. 2, nr. 3., Hovedstolen på det hidtidige pantebrev (A) er herefter nedlyst til 250.000 kr. I forbindelse med nedlysningen afgives erklæringen:

"Afgiftspantebrevet indestår alene med henblik på overførsel af tinglysningsafgift. Hovedstolen er det ubenyttede afgiftsfritagelsesgrundlag"

Herefter er det tidligere pantebrev omdannet til afgiftspantebrev. Det kan nu ved opslag i tingbogen konstateres, at det hidtidige pantebrev (A) - der nu er et afgiftspantebrev - kun står tinglyst af afgiftsmæssige årsager, og at der er tilknyttet et afgiftsfritagelsesgrundlag på 250.000 kr. til senere anvendelse.

Eksempel vedrørende delvist indfriet pantebrev

Et pantebrev (A) med en hovedstol på 1.000.000 kr. og en restgæld på 750.000 kr., indfries delvist med 500.000 kr., der stammer fra et lån, hvortil der skal tinglyses nyt pantebrev (B) på 500.000 kr.

I forbindelse med afgiftsberegningen ved tinglysning af det nye pantebrev (B) modregnet et beløb i hovedstolen på 500.000 kr., på grundlag og betingelse om nedlysning af pantebrev (A), hvorefter tinglysning af pantebrev (B) kan ske med 0 kr. i procentafgift.

På det nye pantebrev (B) erklæres: "Dette pantebrev er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1. Tinglysning af pantebrevet sker på vilkår om aflysning eller nedlysning af det angivne pantebrev".

Det hidtidige pantebrev (A) nedlyses herefter med 500.000 kr., svarende til det beløb, der er benyttet til afgiftsfritagelse af det nye pantebrev (B), hvorefter hovedstolen på det hidtidige pantebrev (A) udgør 500.000 kr.

Den nye hovedstol på 500.000 kr. på det hidtidige pantebrev (A) dækker over en restgæld på 250.000 kr. og friværdi på 250.000 kr.

Da pantebrev (A) fortsat bærer på en restgæld på 250.000 kr., kan det ikke benyttes som afgiftspantebrev. Et opslag i tingbogen vil herefter vise et pantebrev (A) med en hovedstol på 500.000 kr.

Hvis friværdien på 250.000 kr. - som i øvrigt forøges hver gang, der afdrages på restgælden - skal benyttes ved senere optagelse af nyt lån, kan den frie del af hovedstolen fra pantebrev (A) benyttes til nedsættelse af afgiften på nye pantebreve efter TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt. Pantebrev (A) skal da nedlyses med det beløb (hovedstol), der benyttes ved tinglysning af nyt lån. Dette eksempel er omfattet af TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., og ikke reglerne om afgiftspantebreve i TAL § 5 a, stk. 5.

Benyttelse af afgiftspantebrevet

Brug af afgiftsfritagelsesgrundlag fra afgiftspantebrevet ved tinglysning af nyt pantebrev sker på samme måde, som ved tinglysning af nyt pant efter TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., på grundlag af et eksisterende tinglyst pant. Afgiftspantebrevet træder i stedet for det eksisterende pant, og nedlyses eller aflyses på tilsvarende måde. Afgiftsfritagelsesgrundlag (hovedstol fra afgiftspantebrevet) modregnes i hovedstolen (afgiftsgrundlaget) på det nye pantebrev, med pant i samme ejendom eller andelsbolig. Se TAL § 5 a, stk. 1, 2. og 8. pkt..

Der gælder de samme betingelser for tinglysning af nyt pant med nedsat afgift på grundlag af et afgiftspantebrev, som betingelserne ved anvendelse af et eksisterende tinglyst pant. Se TAL § 5 a, stk.5, 2. og 8. pkt.

Eksempel vedrørende brug af hele hovedstolen på afgiftspantebrevet

Afgiftspantebrev: 1.000.000 kr.
Nyt pantebrev: 1.000.000 kr.

Afgiftsfritagelsesgrundlaget svarer til hovedstolen på afgiftspantebrevet, og hovedstolen anvendes nu som afgiftsfritagelsesgrundlag på det nye realkreditpantebrev.

I det nye pantebrevs afgiftskasse modregnes derfor 1.000.000 kr., og der skal samtidig afgives én af følgende erklæringer:

  1. Ved benyttelse af afgiftsfritagelsesgrundlag (hovedstol) til ét nyt pantebrev:

    "Dette pantebrev er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1. Tinglysning af pantebrevet sker på vilkår om aflysning eller nedlysning af det angivne pantebrev".

  2. Ved benyttelse af afgiftsfritagelsesgrundlag (hovedstol) til flere nye pantebreve i forbindelse med udstykning eller opdeling af ejendommen eller andelsboligen:

    Er afgiftspantebrevet tinglyst på en ejendom, der udstykkes eller opdeles i flere selvstændige ejendomme eller andelsboliger, og overføres der afgiftsfritagelsesgrundlag til flere nye pantebreve med pant i de udstykkede eller opdelte ejendomme/andelsboliger, er det en betingelse for afgiftsfriheden efter TAL § 5 a, stk. 1, 2. pkt., at de nye pantebreve i mindst et år har pant i samtlige ejendomme, der omfattes af udstykningen eller opdelingen. Se TAL § 5 a, stk. 3, jf. stk. 5, 8. pkt.

    Der skal afgives erklæring om, at betingelserne for afgiftsnedsættelse er opfyldt. Se TALbek § 14, stk. 2 eller 3.

    Erklæringen har følgende ordlyd:

    "Dette pantebrev er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, 2. pkt. Tinglysning af dette pantebrev sker på vilkår om aflysning eller nedlysning af det angivne pantebrev. Tinglysningen er omfattet af tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 3. Der er givet pant i mindst 1 år i samme ejendom/andelsbolig".

"Det angivne pantebrev", som skal oplyses under A) og B) i ovenstående eksempel, er afgiftspantebrevet. Der skal således oplyses en identifikation af afgiftspantebrevet på det eller de nyoprettede pantebreve.

Afgiftspantebrevet aflyses herefter, da hele afgiftsfritagelsesgrundlaget (hovedstolen) er benyttet ved afgiftsberegningen på det eller de nye pantebreve. Aflysningen er afgiftsfri.

Se nærmere nedenfor vedrørende afgiftspantebreve ved opdeling og udstykning af fast ejendom.

Eksempel vedrørende delvis brug af hovedstolen på afgiftspantebrevet.

Afgiftspantebrev: 1.000.000 kr.
Nyt pantebrev: 750.000 kr.

I afgiftskassen på det nye pantebrev modregnes 750.000 kr., og tinglysningen af dette pantebrev er herefter fritaget for procentafgiften. Der skal i forbindelse med tinglysningen afgives erklæring A) eller B) som i eksemplet ovenfor.

Afgiftspantebrevet skal herefter nedlyses til ny hovedstol på 250.000 kr. Nedlysningen er afgiftsfri.

Særligt om afgiftspantebreve ved udstykning eller opdeling af fast ejendom

Afgiftspantebreve er ikke egentlige pantebreve, og de videreføres derfor ikke på nye faste ejendomme, som oprettes i tingbogen ved en udstykning eller opdeling af ejendomme, i modsætning til eventuelle hæftelser. Dette følger af reglerne i tinglysningsloven, og Tinglysningsrettens praksis. Et eksisterende afgiftspantebrev vil efter en eventuel udstykning derfor fortsat være tinglyst på den oprindelige hovedejendom, som vil kunne benytte afgiftspantebrevet. Hvis en ejendom bliver opdelt i ejerlejligheder, vil et eksisterende afgiftspantebrev efter opdelingen stå tinglyst på en såkaldt hovedejendom, som ikke udgør en selvstændig fast ejendom, og afgiftspantebrevet vil derfor ikke kunne benyttes. Der bør derfor tages stilling til en eventuel benyttelse af et afgiftspantebrev, inden en opdeling.

Se således SKM2018.75.SR, som vedrørte et afgiftspantebrev, der var tinglyst på en ejendom, der var blevet opdelt i flere ejerlejligheder, hvoraf en var frasolgt. Afgiftspantebrevet stod efter opdelingen tinglyst på en såkaldt hovedejendom, som tilhørte ejerlejlighederne i fællesskab. Ejeren af de resterende lejligheder ønskede efter opdelingen at benytte afgiftspantebrevet ved tinglysning af nyt pant i de ejerlejligheder, som ikke var frasolgt. Skatterådet svarede, at afgiftspantebrevet ikke kunne benyttes i den beskrevne situation. Der blev bl.a. henvist til, at de administrative regler vedrørende afgiftspantebreve ikke er udformet til, at afgiftspantebreve skal kunne deles og benyttes i nye faste ejendomme, samt at det efter opdelingen ikke var muligt at tinglyse det nye pant i samme ejendom som det hidtidige.

Det fremgår af afgørelsen, at et afgiftspantebrev skal være udnyttet senest på det tinglysningsmæssige udstyknings- eller opdelingstidspunkt. Afgørelsen omtaler også Tinglysningsrettens praksis vedrørende tinglysningslovens regler ved udstykning og opdeling af fast ejendom.

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse

Afgørelsen i stikord

Kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2018.503.LSR

Landsskatteretten tog stilling til, at der ikke kunne oprettes et afgiftspantebrev efter TAL § 5 a, stk. 6 (nugældende stk. 5), i forbindelse med, at der var betalt et ekstraordinært afdrag på et realkreditlån.

Stadfæstelse af Skatterådets bindende svar, SKM2016.552.SR

Skatterådet

SKM2020.374.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at et pantebrev, som er fuldt indfriet, men stadig tinglyst, kunne omdannes til et afgiftspantebrev, således at dette kunne anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse for den variable tinglysningsafgift på 1,45 pct. Det er uden betydning, om indfrielsen af pantebrevet er sket ordinært eller ekstraordinært.

SKM2020.373.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at et pantebrev, som er fuldt indfriet, men stadig tinglyst, kunne omdannes til et afgiftspantebrev, således at dette kunne anvendes som grundlag for afgiftsfritagelse for den variable tinglysningsafgift på 1,45 pct.

Afgørelsen vedrører TAL § 5 a, stk. 5, 2. pkt., som er nyaffattet med ikrafttræden d. 1. juli 2019.

SKM2018.75.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at et afgiftspantebrev, som stod tinglyst på en såkaldt hovedejendom efter en ejerlejlighedsopdeling, kunne benyttes til afgiftsfritagelse ved tinglysning af nye pantebreve i de ejerlejligheder, som den oprindelige ejer af ejendommen fortsat ejede.

Afgørelsen omtaler også Tinglysningsrettens praksis efter tinglysningsloven, hvoraf det fremgår, at et afgiftspantebrev ikke udgør en hæftelse på ejendomme, og Tinglysningsretten derfor ikke noterer afgiftspantebrevet på nye ejendomme ved en udstykning.