Spørgsmål:
- Kan Skatterådet bekræfte, at Holding ApS er et aktivt selskab i november 2024, således at der kan ske overdragelse med succession i forbindelse med generationsskifte, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34?
Svar:
- Afvises
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger etablerede i 2019 et personligt ejet firma, og drev dette firma i personligt regi frem til, at der i 2022 blev gennemført en skattefri virksomhedsomdannelse, hvorved A ApS blev stiftet.
I 2022 er der gennemført en skattefri aktieombytning, hvorved Holding ApS er stiftet. Anpartskapitalen i Holding ApS udgør 40.000 kr.
I november 2024 har Spørger gaveoverdraget nom. 4.000 kr. anparter til hver af Spørgers tre børn. Overdragelserne er sket med succession, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34. De tre gavebreve er forelagt for Skattestyrelsen.
Der er i december 2024 indsendt gaveanmeldelser til Skattestyrelsen vedrørende ovenstående gaveoverdragelser af anparterne i Holding ApS fra Spørger til Spørgers tre børn.
Siden stiftelsen af A ApS har Spørger været ansat som direktør i selskabet. Selskabets drift består i rådgivning til og omkring opstilling af vindmøller og solceller.
Der har været samarbejde med andre VE-opstillere i branchen på en dynamisk måde med henblik på for egen regning og risiko, at medvirke med at udvikle VE-projekter og opstille vindmøller med henblik på produktion af strøm.
Arbejdet består i udvikling af VE-projekter og cirka 50 pct. af ressourcerne går til som konsulent at assistere eksterne udviklere. De resterende 50 pct. af ressourcerne går til udvikling af VE-projekter, hvor der er delvis ejerskab til VE-projekterne sammen med blandt andet lodsejerne og de nærmeste naboer.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det er Spørgers opfattelse, at Holding ApS er en aktiv virksomhed, som driver konsulentvirksomhed og som vil opstille VE-projekter med egne vindmøller, med det fulde ansvar for den daglige drift af vindmøllerne og med fuld hæftelse.
Spørger henstiller på denne baggrund, at spørgsmålet besvares bekræftende.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål
Det ønskes bekræftet, at Holding ApS er et aktivt selskab i november 2024, således at der kan ske overdragelse med succession i forbindelse med generationsskifte, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34.
Begrundelse
Spørger har i november 2024 gaveoverdraget anparter i Holding ApS til Spørgers tre børn med succession.
Der er i december 2024 indsendt gaveanmeldelser til Skattestyrelsen. Det kan herved lægges til grund, at gaveanmeldelserne er indsendt til Skattestyrelsen inden, der anmodes om bindende svar.
Skatteforvaltningslovens § 22
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 22, at der i flere tilfælde kun kan gives bindende svar, såfremt flere anmoder om svaret. Dette omfatter bl.a. bindende svar om opgørelse af afståelsessummer, om ansættelse af afgift af en gave, og kontrollerede transaktioner. Af bestemmelsens stk. 1, nr. 2, fremgår, at ved anmodning om et bindende svar om ansættelsen af afgift af en gave skal såvel gavegiver som gavemodtager anmode om svaret.
Følgende fremgår af lovforarbejderne til lov nr. 427, folketingsåret 2004/05, jf. lovforslag L 110 fremsat den 24. februar 2005 om skatteforvaltningslovens § 22:
"Anmodes om et bindende svar vedrørende overdragelse af et aktiv, en kontrolleret transaktion eller en transaktion mellem en hovedaktionær og det af denne beherskede selskab, kan svaret have skattemæssige virkninger for alle parter i dispositionen. Efter stk. 2 er det derfor i sådanne tilfælde en betingelse for at få et bindende svar, at alle parterne anmoder om et bindende svar." (Skattestyrelsens understregning)
Nærværende sag omfatter gaveoverdragelse af anparter med succession, hvor svaret på spørgsmålet har skattemæssige virkninger for både gavegiver og gavemodtagerne. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der i nærværende sag kun kan gives svar, såfremt både gavegiver og gavemodtagerne anmoder om svaret, jf. skatteforvaltningslovens § 22.
I nærværende sag er det alene gavegiver, der anmoder om svaret. Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan gives svar på anmodningen, idet det fremgår af skatteforvaltningslovens § 22, at såvel gavegiver som gavemodtager skal anmode om svaret, når svaret har skattemæssige virkninger for både gavegiver og gavemodtagerne.
Skatteforvaltningslovens § 24
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, at Skattestyrelsen respektive Skatterådet i særlige tilfælde kan afvise at give et bindende svar, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse.
Følgende fremgår af lovforarbejderne til lov nr. 427, folketingsåret 2004/05, jf. lovforslag L 110 fremsat den 24. februar 2005 om skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2:
"Afvisning kan også komme på tale, eksempelvis hvis der pågår en kontrol eller revision af en skattepligtig, der omfatter den eller de dispositioner, der er stillet spørgsmål om."
Det er i nærværende sag oplyst, at gaveanmeldelsen vedrørende den i sagen omhandlede transaktion er indsendt til Skattestyrelsen inden, der anmodes om bindende svar. Dette indebærer, at der samtidigt med besvarelsen af nærværende anmodning om bindende svar, foregår en sagsbehandling, der omhandler samme transaktion, som nærværende anmodning om bindende svar.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at en igangværende sagsbehandling af en indsendt gaveanmeldelse kan sidestilles med, at "der pågår en kontrol eller revision af en skattepligtig, der omfatter den eller de dispositioner, der er stillet spørgsmål om" jf. ovenstående forarbejder. På den baggrund er det Skattestyrelsens opfattelse, at der ikke kan gives svar på anmodningen, idet der pågår en igangværende sagsbehandling af en indsendt gaveanmeldelse vedrørende samme transaktion. Se tillige Skatteministeriets svar på spørgsmål 17 af 11. marts 2025 vedr. L 123, folketingsåret 2024/25, hvori det anføres, at en anmodning om bindende svar vedrørende succession ikke vil blive afvist, hvis anmodningen om bindende svar er indsendt før gaveanmeldelsen.
Opsamling
På baggrund af en samlet konkret vurdering af alle omstændigheder i nærværende anmodning om bindende svar, er det Skattestyrelsens opfattelse, at der af de ovenfor anførte begrundelser ikke kan gives svar på anmodningen, hvorfor Skattestyrelsen indstiller, at anmodningen om bindende svar afvises.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmålet besvares med "Afvises".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Lovgrundlag
Aktieavancebeskatningslovens § 34
"Stk. 1. Ved overdragelse i levende live af aktier kan parterne i overdragelsen anvende reglerne i stk. 2-4, hvis følgende betingelser er opfyldt, jf. dog stk. 5:
1) Overdragelsen sker til børn, børnebørn, søskende, søskendes børn, søskendes børnebørn eller en samlever, hvorved forstås en person, som på overdragelsestidspunktet opfylder betingelserne i boafgiftslovens § 22, stk. 1, litra d. Stedbarns- og adoptivforhold sidestilles med naturligt slægtskabsforhold.
2) Den enkelte overdragelse af aktier udgør mindst 1 pct. af aktie- eller anpartskapitalen.
3) Der er tale om aktier i et selskab m.v., hvis virksomhed ikke i overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse, jf. stk. 6. Aktiv udlejningsvirksomhed med fast ejendom, jf. stk. 7, og bortforpagtning af fast ejendom, som efter ejendomsvurderingsloven anses for landbrugs- eller skovejendom, anses i denne forbindelse ikke som passiv kapitalanbringelse.
4) Aktierne er ikke omfattet af §§ 19 B eller 19 C.
Stk. 2. Gevinst ved overdragelsen beskattes ikke hos overdrageren. Erhververen indtræder i overdragerens skattemæssige stilling ved overdragelsen. Det gælder, uanset hvornår erhververen afstår aktierne. Ved opgørelsen af erhververens gevinst eller tab ved afståelse af aktierne behandles aktierne som anskaffet for den anskaffelsessum og på det tidspunkt, som de blev anskaffet til af overdrageren.
Stk. 3. Hvis erhververen på grund af sit hjemsted ikke er skattepligtig her til landet efter kildeskattelovens § 1, gælder stk. 2 kun, i det omfang aktierne efter overdragelsen indgår i en virksomhed, som er skattepligtig for erhververen efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4. Hvis erhververen er skattepligtig her til landet efter kildeskattelovens § 1, men i henhold til bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst med en fremmed stat, Færøerne eller Grønland må anses for hjemmehørende dér, gælder stk. 2 kun, i det omfang aktierne efter overdragelsen indgår i en virksomhed, som Danmark i henhold til dobbeltbeskatningsaftalen har beskatningsretten til.
Stk. 4. Kildeskattelovens § 33 C, stk. 3, 4, 7, 8 og 13, finder tilsvarende anvendelse på aktier.
Stk. 5. Betingelserne i stk. 1, nr. 2 og 3, finder ikke anvendelse ved overdragelse af aktier som nævnt i § 17 eller § 18, stk. 1 eller 4. Betingelsen i stk. 1, nr. 3, finder ikke anvendelse ved overdragelse af aktier i et selskab m.v., som udøver næring ved køb og salg af værdipapirer eller ved finansieringsvirksomhed og er omfattet af lov om finansiel virksomhed, lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter og lov om forsikringsvirksomhed eller tilsvarende for udenlandske selskaber. For udenlandske selskaber, som ikke er hjemmehørende i et EU-land eller EØS-land, er det en betingelse, at selskabet er hjemmehørende i et land, som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, anden international overenskomst eller konvention eller administrativt indgået aftale om bistand i skattesager udveksler oplysninger med de danske skattemyndigheder.
Stk. 6. Selskabets virksomhed anses for i overvejende grad at bestå i passiv kapitalanbringelse som nævnt i stk. 1, nr. 3, såfremt mindst 50 pct. af selskabets indtægter, hvorved forstås den regnskabsmæssige nettoomsætning tillagt summen af øvrige regnskabsførte indtægter, opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår stammer fra fast ejendom, kontanter, værdipapirer el.lign., der efter stk. 1, nr. 3, skal anses for passiv kapitalanbringelse, eller hvis handelsværdien af selskabets sådanne ejendomme, kontanter, værdipapirer el.lign. enten på overdragelsestidspunktet eller opgjort som gennemsnittet af de seneste 3 regnskabsår udgør mindst 50 pct. af handelsværdien af selskabets samlede aktiver. Besiddelse af andele omfattet af § 18 anses ved bedømmelsen ikke som besiddelse af værdipapirer. Afkastet og værdien af aktier i datterselskaber, hvori selskabet direkte eller indirekte ejer mindst 25 pct. af aktiekapitalen m.v., eller som udøver virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, jf. stk. 7, medregnes ikke. I stedet medregnes den del af datterselskabets indtægter og aktiver, som svarer til ejerforholdet. Ved bedømmelsen ses der bort fra indkomst ved udlejning af fast ejendom mellem selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber. Fast ejendom, der udlejes mellem selskabet og et datterselskab eller mellem datterselskaber, og som lejer anvender i driften, anses ved bedømmelsen ikke som en passiv kapitalanbringelse.
Stk. 7. Ved aktiv udlejningsvirksomhed med fast ejendom, jf. stk. 1, nr. 3, 2. pkt., forstås udlejning eller bortforpagtning af fast ejendom, hvor overdrageren enten besidder en direkte og indirekte ejerandel af den faste ejendom på mere end 50 pct. eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne i den virksomhed, der ejer den faste ejendom, og opgaven med indgåelsen af aftaler af væsentlig økonomisk betydning for driften af udlejningsvirksomheden vedrørende den faste ejendom ikke i overvejende grad varetages af en uafhængig fysisk eller juridisk person, der sædvanligvis indgår aftalerne eller sædvanligvis spiller den afgørende rolle ved indgåelsen af aftalerne. Ved opgørelsen af ejerandelen og rådigheden over stemmerne efter 1. pkt. medregnes stemmer, der rådes over, og ejerandele, der direkte eller indirekte besiddes af den i stk. 1, nr. 1, og boafgiftslovens § 22, stk. 1 og 3, nævnte personkreds. Aktiv udlejningsvirksomhed efter 1. pkt. foreligger kun, hvis ejendommen har været ejet i mindst 1 år før overdragelsen og i hele denne periode har været aktivt udlejet, jf. 1. pkt., eller hvis den indgår i en samlet virksomhed med aktiv udlejning af fast ejendom, der har været ejet i mindst 1 år."
Skatteforvaltningslovens § 22
"Stk. 1. I følgende tilfælde gives bindende svar om ansættelse af indkomstskat, ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift kun, i det omfang flere anmoder om svaret:
1) Ved anmodning om et bindende svar om opgørelsen af en afståelsessum eller fordelingen heraf efter afskrivningslovens § 45, stk. 1 og 2, eller ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 4 og 5, skal hver af parterne i købsaftalen anmode om svaret.
2) Ved anmodning om et bindende svar om ansættelsen af afgift af en gave skal såvel gavegiver som gavemodtager anmode om svaret.
3) Ved anmodning om et bindende svar om ansættelsen af indkomstskat, ejendomsværdiskat, grundskyld eller dækningsafgift af en kontrolleret transaktion som beskrevet i ligningslovens § 2 eller om en transaktion mellem en hovedaktionær og det af denne beherskede selskab skal hver af parterne i transaktionen anmode om svaret. Ved afgørelsen af, om der er tale om en hovedaktionær, finder definitionen i aktieavancebeskatningslovens § 4 anvendelse."
Skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2 og 3
"Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen respektive Skatterådet kan i øvrigt i særlige tilfælde afvise at give et bindende svar, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse.
Stk. 3. En afgørelse efter stk. 1 eller 2 kan ikke påklages administrativt."
Forarbejder
Lovforslag nr. 123, folketingsåret 2024/25, fremsat 22. januar 2025
Endeligt svar på spørgsmål 17.
Spørgsmål:
"(…)
2. Skatteministeren bedes i forlængelse af spørgsmål 6 fra Deloitte (bilag 10) bekræfte, at det er muligt at indhente et bindende svar på, om betingelserne for skattemæssig succession er opfyldt, samtidig med at der er indsendt en gaveanmeldelse i relation til generationsskifte. Skatteministeren bedes således bekræfte, at en anmodning om bindende svar vedrørende succession ikke vil blive afvist, uanset at Skattestyrelsen samtidig hermed sagsbehandler en gaveanmeldelse, hvor der er foretaget en værdiansættelse under forudsætning af, at de overdragne kapitalandele kan overdrages med skattemæssig succession.
Kommentar
En anmodning om bindende svar vedrørende succession vil ikke blive afvist, hvis anmodningen om bindende svar er indsendt før gaveanmeldelsen. Det er forudsat, at der ikke foreligger andre afvisningsgrunde, jf. skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, hvorefter det i særlige tilfælde kan afvises at give bindende svar, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse."
Lovforslag nr. 110, folketingsåret 2004/05, fremsat 24. februar 2005
De specielle bemærkninger til § 22 i skatteforvaltningsloven:
"(…)
Anmodes om et bindende svar vedrørende overdragelse af et aktiv, en kontrolleret transaktion eller en transaktion mellem en hovedaktionær og det af denne beherskede selskab, kan svaret have skattemæssige virkninger for alle parter i dispositionen. Efter stk. 2 er det derfor i sådanne tilfælde en betingelse for at få et bindende svar, at alle parterne anmoder om et bindende svar."
De specielle bemærkninger til § 23 i skatteforvaltningsloven:
"(…)
Gebyret betales for hver disposition, der ønskes svar om, men uanset antallet af spørgsmål om den pågældende disposition. Dog vil der kunne ske afvisning, hvis spørgeren ønsker en række alternative muligheder besvaret, således at en besvarelse vil være at ligestille med rådgivning.
(…)"
De specielle bemærkninger til § 24, stk. 2, i skatteforvaltningsloven:
"Efter stk. 2 kan told- og skatteforvaltningen, respektive Skatterådet, i særlige tilfælde afvise at give et bindende svar.
Ved administrationen af reglerne om bindende svar må det indgå, at der er spørgsmål, der ikke egner sig for den forenklede og borgerstyrede sagsbehandling, der ligger i ordningen med bindende svar. Det vil derfor ske, at en anmodning om bindende svar må afvises med henvisning til, at det pågældende spørgsmål har en sådan karakter, at det enten ikke kan besvares med den hast, som spørgeren ønsker, eller at det ikke kan besvares løsrevet fra andre skattemæssige forhold vedrørende den pågældende. Et bindende svar binder jo skattemyndighederne i op til 5 år.
Afvisning kan også komme på tale, eksempelvis hvis der pågår en kontrol eller revision af en skattepligtig, der omfatter den eller de dispositioner, der er stillet spørgsmål om. Der kan også være tale om, at anmodningen om et bindende svar har en sådan karakter, at told- og skatteforvaltningen, respektive Skatterådet, finder, at der bør foretages kontrol i virksomheden af dispositionen, f.eks. fordi virksomheden aldrig har været registreret i forhold til aktiviteten.
Afvisningsmuligheden er i øvrigt tænkt anvendt på spørgsmålet om en påtænkt disposition, hvis spørgsmålet er af mere teoretisk karakter."