Dato for udgivelse
02 jun 2025 12:43
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
24 mar 2025 12:20
SKM-nummer
SKM2025.300.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-0022664
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Dødsboer (skat)
Emneord
Dødsbo, afsluttende ansættelse, rettidighed, retsbeskyttet forventning, ugyldighed
Resumé

Klagen skyldtes, at Skattestyrelsen i den påklagede afgørelse af 11. januar 2024 havde givet afslag på et dødsbos anmodning om afsluttende ansættelse. Landsskatteretten fandt efter en konkret vurdering, at det ikke påvirkede afgørelsens gyldighed, at boet var afsluttet på tidspunktet for afgørelsen. Landsskatteretten henså til, at boet var blevet partshørt ved forslag til afgørelse, at boet efterfølgende var blevet genoptaget af skifteretten, og at afgørelsen blev truffet på baggrund af en anmodning fra boet om afsluttende ansættelse. Boets behandlingsmåde var afgjort før end 4 måneder efter dødsfaldet, hvorfor det var 6-måneders fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt., der gjaldt ved vurderingen af, om boets krav om afsluttende skatteansættelse var fremsat rettidigt. Fristen udløb den 30. maj 2023, og Skattestyrelsen modtog boets krav om afsluttende skatteansættelsen den 21. november 2023. Kravet var således fremsat efter fristens udløb, og dødsboskatteloven indeholdt ikke hjemmel til at fravige fristen. Landsskatteretten fandt derfor, at der ikke kunne foretages en opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden. Boet havde ikke påklaget Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023 vedrørende ændring af boets skattemæssige status, og Landsskatteretten kunne derfor ikke tage stilling til boets skattepligt eller gyldigheden af denne afgørelse. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

Reference(r)

Dødsboskattelovens § 13, stk. 1 og 2, stk. 2, 1. pkt.
Skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit C.E.1.4

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit C.E.3.2.2.2.1

 

Skattestyrelsen har givet afslag på boets anmodning om afsluttende ansættelse.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger
A afgik ved døden den 30. november 2022.

Skifteretten i […] udleverede den 29. december 2022 boet efter A som solvent bobestyrerbo til bobestyrer [Navn udeladt], R1. 

Bobestyreren sendte den 15. marts 2023 boets åbningsstatus til Skattestyrelsen.

Ved brev af 25. maj 2023 kvitterede Skattestyrelsen for modtagelse af åbningsstatus. Af brevet fremgår følgende bl.a.:

“[…]

Afdødes skat for tidligere år
Vi vil ikke ændre skatten for årene før dødsåret. Reglerne står i dødsboskattelovens § 87, stk. 2.

Oplysningsskema for dødsåret
Hvis boet er skattefritaget, skal boet ikke sende et oplysningsskema for dødsåret og får heller ikke en årsopgørelse for dødsåret. Reglerne står i dødsboskattelovens § 13. Læs mere om skattefritagelse på skat.dk/vejledningerborger Dødsbo.

Hvis boet ikke er skattefritaget, skal der indsendes et oplysningsskema for bobeskatningsperioden.

Værdiansættelser
Vi tager først stilling til værdien af boets aktiver og gæld, når vi gennemgår boopgørelsen (opgørelsen over formuen, når boet slutter). Reglerne står i boafgiftslovens § 12, stk. 2.

[…]"

Bobestyreren sendte den 30. juni 2023 boopgørelse i boet efter A til Skattestyrelsen.

Ved brev af 25. august 2023 anmodede Skattestyrelsen bobestyreren om at fremsende boets oplysningsskema. Af brevet fremgår følgende bl.a.:

“[…]

Vi har fået boopgørelsen den 30. juni 2023.

Boet er ikke skattefritaget, fordi aktiver overstiger beløbsgrænserne for skattefrihed i dødsboskattelovens § 6. Boet skulle derfor have sendt et oplysningsskema senest samtidig med boopgørelsen.

Vi beder jer senest den 13. september 2023 sende et oplysningsskema for perioden 1. januar 2022 - 30. maj 2023. I finder blanketten på skat.dk/blanket04036.

[…]"

Den 4. oktober 2023 anmodede Skattestyrelsen endnu engang bobestyreren om at fremsende oplysningsskema. 

Bobestyreren fremsendte oplysningsskema, bilag og tillægsboopgørelse til Skattestyrelsen den 26. oktober 2023.

Skattestyrelsen sendte den 10. november 2023 et forslag til afgørelse til bobestyreren, hvor Skattestyrelsen foreslog at ændre boets skattemæssige status til at være skattefritaget.

Ved mail af 21. november 2023 skrev bobestyreren bl.a. følgende til Skattestyrelsen:

“[…]

Sagens gang:
A afgik ved døden den 30. november 2022, og boopgørelsen blev indsendt til Skattestyrelsen den 30. juni 2023 uden samtidig indsendelse af oplysningsskema, da boet ansås for skattefritaget.

[…]

Jeg fastholder derfor boets skattepligt.

Under hensyntagen til Skattestyrelsens fejlagtige behandling af sagen anmoder boet om subsidiært afsluttende ansættelse for mellemperioden.

[…]"

Den 29. november 2023 traf Skattestyrelsen afgørelse om at ændre boets skattemæssige status til at være skattefritaget. Af klagevejledningen fremgår følgende bl.a.:

Hvis I vil klage
Så kan I enten klage over afgørelsen til Skatteankestyrelsen eller indbringe afgørelsen for domstolene.

Hvis I vil klage til Skatteankestyrelsen
Så skal I skrive til Skatteankestyrelsen, som skal have modtaget klagen senest tre måneder efter den dag, hvor I har fået denne afgørelse. Skatteankestyrelsen er sekretariat for Landsskatteretten og ankenævnene.

[…]"

Skatteankestyrelsen har ikke modtaget en klage over Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023.

Som følge af bobestyrerens krav om afsluttende ansættelse af 21. november 2023 sendte Skattestyrelsen den 29. november 2023 et forslag til afgørelse, hvor Skattestyrelsen foreslog, at afdødes skat for dødsåret ikke opgøres.

Skifteretten har oplyst, at boet blev afsluttet den 9. januar 2024.

Skattestyrelsen traf den 11. januar 2024 afgørelse om, at afdødes skat for dødsåret ikke opgøres.

Skifteretten har oplyst, at boet blev genoptaget den 21. februar 2024.

Boets repræsentant påklagede den 26. februar 2024 Skattestyrelsens afgørelse af 11. januar 2024 til Skatteankestyrelsen.

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at afdødes skat for dødsåret ikke opgøres.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"[…]

Skattestyrelsens begrundelse
Reglerne om at boet kan anmode om afsluttende ansættelse står i dødsboskattelovens § 13, stk. 2.

Dødsboets krav om afsluttende ansættelse skal fremsættes senest 6 måneder efter dødsfaldet.
Dødsdagen er den 30. november 2022, og 6 måneders fristen udløb den 30. maj 2023.

Skattestyrelsen har fået boets anmodning den 21. november 2023. Anmodningen er indsendt for sent, og vi kan derfor ikke behandle anmodningen.

Afdødes indkomstskatter anses for endeligt opgjort med betaling af de foreløbige indkomstskattebeløb efter reglerne i dødsboskattelovens § 12, stk. 1.

Der er ikke modtaget nye oplysninger i indsigelse over forslaget, som ændrer Skattestyrelsens opfattelse af, at anmodning om afsluttende ansættelse for mellemperioden er indkommet for sent.

Skattestyrelsen vil derfor ikke opgøre om afdøde har betalt for lidt eller for meget i skat for tiden fra årets begyndelse til og med dødsdagen, og afdøde får ikke en årsopgørelse for dødsåret.

Det skal oplyses, at hvis boet ikke er enig i tidligere fremsendt afgørelse af den 29. November 2023, vedrørende boets skattemæssige status, har boet mulighed for at klage, jævnfør klagevejledning i afgørelsen. Klagen skal sendes til Skatteankestyrelsen senest tre måneder efter den dag, hvor I har fået den tidligere afgørelse. Skatteankestyrelsen er sekretariat for Landsskatteretten og ankenævnene.

[…]"

Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 22. marts 2024 udtalt følgende:

"[…]

Skattestyrelsen modtager den 30. juni 2023 boopgørelsen (Bilag 4) fra bobestyreren for boet efter A.

I boopgørelsen er der oplyst aktiver i boet til at være 3.165.548 kr. og nettoformuen til at være 3.033.314,92 kr. Boet oplyser pr. mail den 21. november 2023 (Bilag 11), at boet selv ansås sig for at være skattefritaget, da de fremsendte boopgørelsen.

Skattestyrelsen anmoder om oplysningsskema den 25. august 2023 og rykker den 4. oktober 2023 (Bilag 5 og 6), da boets oplysninger om aktivets størrelse oversteg grænsen på 3.160.900 kr. for skattefritagelse jævnfør dødsboskattelovens § 6. Boet gjorde ikke indsigelse over, at Skattestyrelsen rykkede for oplysningsskema, men fremsendte oplysningsskemaet den 26. oktober 2023 (Bilag 9).

Boet anser nu sig selv for et skattepligtigt bo jævnfør mail af den 21. november 2023 (Bilag 11).

Ved nærmere gennemgang af tallene i boopgørelsen under oplysninger om hvad der forefindes i boet på skæringsdagen, kan Skattestyrelsen se, at aktiver på skæringsdagen udgør:

Beholdning                                                           3.033.314 kr.
Ikke betalt Retsafgift                                              + 10.500 kr.
Ikke betalt Bobestyresalær incl. moms                 + 62.500 kr.
Aktiver på skæringsdagen                          3.106.314 kr.

Hverken boets aktiver eller nettoformue overstiger grænsen på 3.160.900 kr. på skæringsdagen jævnfør dødsboskattelovens § 6. Boet er derfor skattefritaget og Skattestyrelsen kan derfor ikke godkende at boet bliver skattepligtigt.

Skattestyrelsen fremsendte derfor forslag af den 10. november 2023 (Bilag 10) om, at boet anses for at være skattefritaget jævnfør dødsboskattelovens § 6 og Den juridiske vejledning afsnit C.E.3.1.5 Hvornår er et dødsbo skattefritaget. 

Boets rådgiver skriver i deres klage til SANST, at Skattestyrelsen ikke har taget stilling til deres bemærkninger om skattepligt. Dette er ikke korrekt, da Skattestyrelsen har fremsendt en afgørelse af den 29. november 2023 (Bilag 12), hvor Skattestyrelsen fastholder at boet er skattefritaget.

Boet rådgiver har i deres klage til SANST oplyst, at hvis boet bliver skattefritaget, vil de begære afsluttende ansættelse for mellemperioden.
Dødsboets krav om afsluttende ansættelse skal fremsættes senest 6 måneder efter dødsfaldet.
Dødsdagen er den 30. november 2022, og 6 måneders fristen udløb den 30. maj 2023.
Boet har ikke inden for fristen krævet afsluttende ansættelse for mellemperioden og Skattestyrelsen mener ikke, at boet nu kan kræve afsluttende ansættelse for mellemperioden, efter udløbet af fristen den 30. maj 2023 jævnfør dødsboskattelovens § 13, stk. 2.

Boet har krævet afsluttende ansættelse i mail af den 21. november 2023 (Bilag 11) til Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har fremsendt forslag af den 29. november 2023 (Bilag 14) og afgørelse af den 11. januar 2024 (Bilag 16), hvor Skattestyrelsen ikke godkender afsluttende ansættelse af mellemperioden jævnfør dødsboskattelovens § 13, stk. 2.

Boet rådgiver har desuden oplyst i deres klage, at de anser anmoder om oplysningsskema af den 25. august 2023 (Bilag 5) som en afgørelse. Skattestyrelsen er ikke enig i denne opfattelse, da en indkaldelse af et oplysningsskema ikke er en bindende afgørelse. Det er en del af vejledningsprocessen og en processuelle beslutning jævnfør Den juridiske vejledning afsnit A.A.2.4 - Processuelle beslutninger.
Indkaldelsen har intern karakter, og har som formål at forberede en senere afgørelse.
Skattestyrelsen kan blandt andet henvises til afgørelse fra Landsskatteretten SKM2012.335.LSR, hvor en anmodning til den skattepligtige om at udlevere bankkontoudskrifter ikke var en forvaltningsretlig afgørelse.
En anden afgørelse fra Landsskatteretten SKM2013.458.LSR siger, at en anmodning til tredjemand om udlevering af oplysninger efter dagældende SKL § 8 D var en processuel beslutning.

Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i det fremsendte materiale.

[…]"

Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:

"[…] 

Skattestyrelsens begrundelse/vurdering
Skattestyrelsen har den 29. november 2023 truffet afgørelse om at boet efter ovennævnte var skattefritaget. Denne afgørelse er ikke påklaget til Landsskatteretten.

Skattestyrelsen har efterfølgende i afgørelse af 11. januar 2024 truffet afgørelse om at afdødes skat for dødsåret ikke kan opgøres, da dødsboets krav om afsluttende ansættelse ikke er fremsat senest 6 måneder efter dødsfaldet. Dødsdagen var den 30. november 2022 og 6 måneders fristen udløb den 30. maj 2023. Skattestyrelsen modtog boets anmodning den 21. november 2023 og dermed efter fristens udløb.

Skattestyrelsen har vurderet sagen, herunder gennemgået klagers bemærkninger, og er enig i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Det kan udledes af SKM2024.486.LSR, at Skattestyrelsen som udgangspunkt ikke kan træffe afgørelse over for et afsluttet dødsbo.

I nærværende sag afsluttede skifteretten boet den 9. januar 2024, og boet eksisterede derfor ikke, da Skattestyrelsen traf afgørelse den 11. januar 2024. Skattestyrelsen kan tilslutte sig, at Landsskatterettens afgørelse i SKM2024.486.LSR efter en konkret vurdering ikke påvirker afgørelsens gyldighed, da boet blev partshørt ved Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 29. november 2023, og at boet blev genoptaget af skifteretten allerede den 21. februar 2024.

Da A afgik ved døden den 30. november 2022 og skifteretten udleverede boet efter afdøde til bobestyrer [Navn udeladt] den 29. december 2022, så er boets behandlingsmåde afgjort før end 4 måneder efter dødsfaldet, hvorfor det er 6-måneders fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt., der finder anvendelse ved vurderingen af, om boets krav om afsluttende skatteansættelse er fremsat rettidigt.

Skattestyrelsen modtog boets krav om afsluttende skatteansættelsen den 21. november 2023, kravet er dermed fremsat efter fristens udløb. Derfor er det fortsat Skattestyrelsen opfattelse, at der ikke kan foretages en opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden.

I øvrigt indeholder dødsboskatteloven ingen hjemmel til at fravige fristen.

Da boet har ikke har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023, vedrørende ændring af boets skattemæssige status, så kan Landsskatteretten derfor efter skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1 ikke tage stilling til boets skattepligt eller gyldigheden af Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023.

[…]"

Klagerens opfattelse
Boets repræsentant har fremsat principal påstand om, at boet efter A er skattepligtigt i henhold til dødsboskattelovens § 6, og at boets skattepligt omfatter perioden 1. januar 2022 til skæringsdagen i boet.

Subsidiært er der fremsat påstand om, at boet er skattepligtigt for samme periode som følge af Skattestyrelsens brev af 25. august 2023, hvor boet kvalificeres som skattepligtigt.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

“[…] 

Boets opgørelse af bruttoaktiver i henhold til dødsboskattelovens § 6
Som det fremgår af den indsendte boopgørelse udgør boets bruttoaktiver 3.165.548,32 kr., hvilket overstiger grundbeløbet på 3.160.900 kr.

Ved opgørelsen af boets aktiver, er ejendommen, som i boperioden er solgt til tredjemand, medregnet til nettoprovenuet (dvs. salgspris med fradrag af omkostninger). Denne fremgangsmåde er i overensstemmelse med Landsskatterettens kendelse af 19. november 2001 (jf. SKM2002.35.LSR) samt juridisk vejledning C.E.3.1.5.1.2.

Retsbeskyttet forventning vedrørende boets skattepligt
Skattestyrelsen fremsender som ovenfor nævnt et brev til bobestyrer 25.08.2023, hvoraf følgende fremgår: "Boet er ikke skattefritaget, fordi aktiver overstiger beløbsgrænserne for skattefrihed i dødsboskattelovens § 6……."

Brevet til bobestyrer må formelt set anses som en afgørelse, jf. juridisk vejlednings definition af afgørelsesbegrebet, pkt. A.A.2.2:

"En afgørelse i forvaltningslovens forstand vil i almindelighed være karakteriseret ved, at der er tale om 

·         En udtalelse fra en offentlig myndighed,
·         Som udstedes på offentligretligt grundlag (i modsætning til privatretligt grundlag, fx en aftale),
·         Som går ud på ensidigt at bestemme, hvad der er eller skal være gældende ret, og
·         Som retter sig mod eksterne modtagere (i modsætning til internt mod myndigheden selv)" 

Alle 4 kriterier er således opfyldt i nærværende sag, hvorfor Skattestyrelsen ikke blot kan genoptage spørgsmålet om skattepligt for boet, når der ikke er fremkommet nye oplysninger i sagen.

I juridisk vejledning afsnit A.A.2.8. er også omtalt i hvilket omfang der kan støttes ret på en "uformel forhåndsbesked" fra Skattestyrelsen. Her fremgår bl.a. følgende kriterier:

·         Forhåndsbeskeden er fra en kompetent myndighed
·         Forhåndsbeskeden er til en bestemt borger eller virksomhed,
·         Forhåndsbeskeden er positiv og entydig
·         Forhåndsbeskeden skal have indflydelse på den skattepligtiges handlinger
·         Forhåndsbeskeden skal kunne dokumenteres/bevises af den skattepligtige og forhåndsbeskeden skal have til tilstrækkelig klarhed.

Også disse krav er opfyldt i nærværende sag.

Konklusion
Som det fremgår ovenfor, må boet efter A anses for skattepligtigt i medfør af dødsboskattelovens § 6, således at der skal udarbejdes en indkomstopgørelse for perioden 01.01.2022 til skæringsdagen i boet.

Subsidiært må boet kunne støtte ret på Skattestyrelsens oprindelige afgørelse om, at boet må anses som skattepligtigt, hvorfor der også af den grund skal beskatning af boet for perioden 01.01.2022 — skæringsdagen i boet.

[…]"

Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Boets repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse:

"[…]

Skattestyrelsens kommentarer
Skattestyrelsen fastholder, at boet ikke er skattepligtigt og fremfører bl.a. følgende:

1.        At Skattestyrelsen d. 29.11.2023 har fremsendt afgørelse, hvor Skattestyrelsen fastholder, at boet er skattefritaget (Bilag 12 i Skattestyrelsens materiale).
2.        At indkaldelse af et oplysningsskema (Bilag 5 i Skattestyrelsens materiale) ikke kan anses som en bindende afgørelse om boets skattepligt.

Vores svar på Skattestyrelsens kommentarer

Ad 1.
Det er korrekt, at der er modtaget en afgørelse af 20.11.2023 fra Skattestyrelsen, hvor Skattestyrelsen fastholder at boet er skattefritaget (Bilag 12 i Skattestyrelsens materiale).

I afgørelsen fremfører Skattestyrelsen følgende kommentarer til boets bemærkninger (Bilag 11 i Skattestyrelsens materiale) til Skattestyrelsens forslag til ændring af boets skattemæssige status af 10.11.2023:

"I boopgørelsen har I oplyst aktiver i boet til at være 3.165.548 kr. og nettoformuen til at være 3.033.314,92 kr. Boet oplyser pr. mail den 21. november 2023, at boet selv anså sig for at være skattefritaget. 

Skattestyrelsen rykkede for oplysningsskema den 25. august 2023, da boets oplysninger om aktivernes størrelse oversteg grænsen for skattefritagelse jævnfør dødsboskattelovens § 6. Boet gjorde ikke indsigelse over, at Skattestyrelsen rykkede for oplysningsskema, men fremsendte oplysningsskemaet den 26. oktober 2023. 

Nu anser boet sig for et skattepligtigt bo jævnfør mail af den 21. november 2023"

Skattestyrelsens kommentarer jf. ovenfor er en fordrejning af, hvad der fremgår i boets mail til Skattestyrelsen af 21.11.2023.(bilag 11 i Skattestyrelsens materiale).

I mailen fremgår på ingen måde, at boet skulle have anfægtet Skattestyrelsens afgørelse/tilkendegivelse om skattepligtigt (jf. Bilag 5 i Skattestyrelsens materiale).

Boet har derimod efter modtagelse af Skattestyrelsens afgørelse/tilkendegivelse om boets skattepligtigt været enig i, at boet er skattepligtigt, og har som følge heraf fremsendt de ønskede oplysningsskemaer.

Netop derfor gjorde boet heller ingen indsigelse overfor Skattestyrelsens rykning for oplysningsskemaet.

Som det fremgår af vores klage af 26.02.2024 er det dog vores klare holdning, at Skattestyrelsens "genoptagelse" af spørgsmålet om boets skattepligt både er faktuel forkert, og derudover også må anses for ugyldig som følge af boets retsbeskyttede forventning om boets skattepligt jf. Skattestyrelsens skrivelse af 25.08.2023 (Bilag 5 i Skattestyrelsens materiale).

Ad 2.
Skattestyrelsen fremhæver i deres bemærkninger af 22.03.2024, at indkaldelse af et oplysningsskema (Bilag 5 i Skattestyrelsens materiale) ikke kan anses som en bindende afgørelse om boets skattepligt.

Hertil må bemærkes, at Skattestyrelsen specifikt skriver følgende i deres brev af 22.03.2024:

"Boet er ikke skattefritaget, fordi aktiver overstiger beløbsgrænserne for skattefrihed i dødsboskattelovens § 6. Boet skulle derfor have sendt et oplysningsskema senest samtidig med boopgørelsen".

Som det fremgår af ordlyden i Skattestyrelsens skrivelse, er der tale om en klar og utvetydig tilkendelse fra Skattestyrelsen om, at boet anses for skattepligtigt. Denne afgørelse afhænger således ikke af indsendelse af oplysningsskemaet, som derimod er en konsekvens af boets skattepligt.

De afgørelser, som Skattestyrelsen henviser til (SKM2012.335.LSR og SKM2013.458.LSR), vedrørte begge Skattestyrelsens undersøgelser af skatteydernes eventuelle skattepligt til Danmark, og ses ikke at have nogen sammenhæng med nærværende sag, hvor oplysningskemaet som nævnt ikke bidrager til en vurdering af boets skattemæssige status, men - som nævnt ovenfor - er en konsekvens af Skattestyrelsens tilkendegivelse af, at boet er skattepligtigt som følge af den tidligere indsendelse af en boopgørelse d. 30.06.2023.

Det fastholdes derfor, at Skattestyrelsen ved skrivelse af 25.08.2023 har taget stilling til boets skattepligt.

Afslutning
Skattestyrelsens kommentarer har således ikke ændret på boets holdning til, at boet må anses som skattepligtigt, jf. de begrundelser, der er fremført i den fremsendte klage af 26.02.2024.

[…]"

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Boets repræsentant har den 27. november 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling og forslag til afgørelse:

"[…]
Skatteankestyrelsens forslag til Landsskatterettens afgørelse
Skattestyrelsen foreslår, at Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes med den begrundelse, at 6 måneders fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt. er overskredet.

Skatteankestyrelsen foreslår derudover, at Landsskatteretten ikke tager stilling til gyldigheden af Skattestyrelsens afgørelse af 29. november, idet der er Skatteankestyrelsens opfattelse, at dette spørgsmål burde have været afklaret ved en påklage af Skattestyrelsens afgørelse af 29.11.2023 vedrørende boets skattepligtigt.

Kommentarer til Skattestyrelsens forslag til Landsskatterettens afgørelse
Vi er ikke enige i, at spørgsmålet om ugyldigheden af Skattestyrelsens afgørelse burde have været afklaret i forbindelse med Skattestyrelsens afgørelse af 20.11.2023 herom.

Det skyldes følgende:
1.        Som det fremgår af den fremsendte sagsfremstilling, vedrører begge sager (nærværende sags-id. nummer 512210690 og sags-id nummer 456691664 vedr. boets skattepligtigt) reelt samme problemstilling, nemlig om Skattestyrelsen er berettiget til at ændre opfattelse omkring boets skattepligts situation med den virkning, at der ikke kan foretages en afsluttende ansættelse i dødsboet. Det forhold, at sagen - uvist af hvilken grund - har fået to forskellige sags-id numre i Skattestyrelsen, kan ikke komme Boet efter A til skade.
2.        I afgørelse af 29.11.2023, hvor Skattestyrelsen ændrer boets skattemæssige status (sags-id 456691664) refereres der under "Faktiske forhold" til boets bemærkninger i mail af 21.11.2021. Samme mail refereres der imidlertid til i Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 29.11.2023 (sags-id 512210690), hvor det foreslås, at afdødes skat for dødsåret ikke opgøres. Dvs. at Skattestyrelsen selvstændigt opdeler sagen i to sags-id numre men selv blander sagerne sammen ved at anvende det samme modtagne materiale under begge sags-id numre.
3.        I boets mail til Skattestyrelsen af 21.11.2023 (som benyttes i begge sags-id numre) fremgår følgende: "Jeg fastholder derfor boets skattepligt….. Under hensyntagen til Skattestyrelsens fejlagtige behandling af sagen anmoder boet om subsidiært afsluttende ansættelse for mellemperioden". Skattestyrelsen oplyser ikke, at der samme dag (29.11.2023) er truffet afgørelse om boets skattepligt. Dette kan undre, idet det er samme sagsbehandler, som har behandlet begge sags-id numre ([Navn udeladt]). Det er vores opfattelse, at Skattestyrelsen hermed har tilsidesat sin vejledningspligt i henhold til Skatteforvaltningsloven. Skattestyrelsen forholder sig i øvrigt heller ikke til den subsidiære påstand i boets mail vedrørende Skattestyrelsens fejlagtige behandling.
4.        Idet den subsidiære påstand om skattepligt eller afsluttende ansættelse for mellemperiode som følge af Skattestyrelsens fejlagtige behandling af sagen således fremgår af (nærværende) sags-id 512210690, skal Landsskatteretten tage stilling til spørgsmålet om den fejlagtige behandling af boet.
5.        Det er således fortsat vores opfattelse, at Skattestyrelsens fejlagtige behandling af boet indebærer ugyldighed af Skattestyrelsens afgørelse om boets skattepligtigt, og at det bør anerkendes, at der skal foretages en afsluttende ansættelse som i et skattepligtigt bo.

Som følge heraf bør Landsskatteretten tage stilling til spørgsmålet om ugyldighed, idet dette argument er en del af begge sager, som Skattestyrelsen har valgt at behandle under to forskellige sags-id numre.

Afslutning
Vi skal derfor fastholde, at Skatteankestyrelsens/Landsskatteretten bør anerkende, at Skattestyrelsen ikke har været berettiget til at ændre afgørelsen om boets skattepligtigt og subsidiært, og at der skal foretages en afsluttende ansættelse som følge af Skattestyrelsens fejlagtige behandling af boet.

[…]"

Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse
Boets repræsentant har fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse:

"[…]

Af Skatteankestyrelsens brev fremgår, at Skattestyrelsen har udtalt sig om sagen, og at vi har mulighed for at komme med bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse eller Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse.

Vi skal indledningsvist bemærke følgende:
·         Skatteankestyrelsen vedhæfter igen forslag til afgørelse dateret 04.11.2024. Det bemærkes, at vi d. 17.11.2024 har fremsendt bemærkninger til forslaget til afgørelse. Der ses ikke at været taget stilling hertil, og sammenholdt med dateringen på forslaget til afgørelse —før vores bemærkninger — kan vi kun få den opfattelse, at Skatteankestyrelsen enten ikke har set vores bemærkninger eller allerede på forhånd har besluttet sig uanset indholdet af skatteyders bemærkninger. Dette finder vi både utilfredsstillende og bekymrende.

Skattestyrelsens kommentarer giver ikke anledning til en ændret opfattelse fra boets side.

Skattestyrelsen har på intet tidspunkt forholdt sig til deres egen sagsbehandling, som bl.a. har indebåret følgende:
1.        En ændring af afgørelse om boets skattepligt —en afgørelse som vi finder ugyldig.
2.        En opdeling af sagen i to sagsnumre uden aktivt at oplyse og vejlede boet herom.
3.        Undladelse af meddelelse til boet, at Skattestyrelsen anser spørgsmålet om boets skattepligt for endelig afklaret ved afgørelse af 29.11.2023 til trods for, at Skattestyrelsen d. 15.12.2023 har modtaget en mail fra R2 med overskriften "Klage over Skattestyrelsens behandling af dødsboet efter A".
4.        En sammenblanding af sagernes fakta, idet Skattestyrelsen henviser til samme mails i begge sager, hvilket kun kan få boet til at tro, at der er tale om samme sag.

På baggrund af ovenstående, og idet spørgsmålet om boets skattepligt også indgår som en integreret del af Den påklagede sag til Landsskatteretten, er det vores opfattelse, at Landsskatteretten ikke kan undlade at tage stilling til spørgsmålet om ugyldigheden af Skattestyrelsens afgørelse om boets skattepligt.

[…]"

Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, om boets krav om afsluttende skatteansættelse er fremsat rettidigt.

Retsgrundlaget
Af dødsboskattelovens § 13, stk. 1 og 2, fremgår:

"Afsluttende skatteansættelse af indkomsten i mellemperioden kan kræves af told- og skatteforvaltningen og af dødsboet. Var afdøde gift ved dødsfaldet, og skiftes afdødes andel af fællesboet og afdødes særbo hver for sig, kan hvert af boerne kræve afsluttende skatteansættelse efter 1. pkt. Et krav efter 2. pkt. har virkning for begge boer.
Stk. 2. Dødsboets krav om afsluttende skatteansættelse skal fremsættes senest 6 måneder efter dødsfaldet. Hvis boets behandlingsmåde først afgøres senere end 4 måneder efter dødsfaldet, skal kravet dog først fremsættes senest 2 måneder efter, at afgørelsen er truffet. Kravet skal ledsages af oplysninger efter skattekontrollovens § 2 vedrørende indkomsten for mellemperioden."

Af skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1, fremgår:

"Landsskatteretten afgør, medmindre andet er bestemt af skatteministeren efter § 14, stk. 2, klager over:
1)       Told- og skatteforvaltningens afgørelser, hvor klagen ikke afgøres af skatteankeforvaltningen, et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller et motorankenævn.
2)       Skatterådets afgørelser."

I Landsskatterettens afgørelse af 21. august 2024, offentliggjort som SKM2024.486.LSR, havde Skattestyrelsen
sendt forslag til afgørelse til og truffet afgørelse over for et advokatfirma vedrørende et bo, efter boet var afsluttet af skifteretten, og uden at boet efterfølgende havde været genoptaget af skifteretten. Landsskatteretten fandt, at Skattestyrelsens afgørelse var en nullitet.

Landsskatterettens begrundelse og resultat
Formelt
Det kan udledes af SKM2024.486.LSR, at Skattestyrelsen som udgangspunkt ikke kan træffe afgørelse over for et afsluttet dødsbo.

I nærværende sag afsluttede skifteretten boet den 9. januar 2024, og boet eksisterede således ikke, da Skattestyrelsen traf afgørelse den 11. januar 2024. Efter en hel konkret vurdering, finder Landsskatteretten imidlertid ikke, at dette påvirker afgørelsens gyldighed. Der er herved henset til, at boet var blevet partshørt ved forslag til afgørelse af 29. november 2023, og at boet blev genoptaget af skifteretten allerede den 21. februar 2024. Det bemærkes tillige, at afgørelsen blev truffet på baggrund af en anmodning fra boet om afsluttende ansættelse.   

Materielt
A afgik ved døden den 30. november 2022.

Skifteretten udleverede boet efter A til bobestyrer [Navn udeladt] den 29. december 2022.

Boets behandlingsmåde er således afgjort før end 4 måneder efter dødsfaldet, hvorfor det er 6-måneders fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt., der gælder ved vurderingen af, om boets krav om afsluttende skatteansættelse er fremsat rettidigt.

Fristen i dødsboskattelovens § 13, stk. 2, 1. pkt., udløb den 30. maj 2023.

Skattestyrelsen modtog boets krav om afsluttende skatteansættelsen den 21. november 2023, og kravet er således fremsat efter fristens udløb.

Dødsboskatteloven indeholder ikke hjemmel til at fravige fristen.

Landsskatteretten finder derfor, at der ikke kan foretages en opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden.

Landsskatteretten kan alene tage stilling til den påklagede afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 11, stk. 1.

Boet har ikke har påklaget Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023, vedrørende ændring af boets skattemæssige status. I nærværende sag har boet klaget over Skattestyrelsens afgørelse af 11. januar 2024, der angår, om boets krav om afsluttende skatteansættelse er fremsat rettidigt. Landsskatteretten kan derfor ikke tage stilling til boets skattepligt eller gyldigheden af Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023.

Det bemærkes i øvrigt, at brevet af 25. august 2023 først er sendt efter udløbet af fristen den 30. maj 2023 og derfor ikke kan have medvirket til, at boet ikke fremsatte kravet rettidigt. Det bemærkes endvidere, at bobestyreren ved mail af 21. november 2023 oplyste, at boet ved indsendelse af boopgørelsen den 30. juni 2023 ikke indsendte oplysningsskema, da boet ansås for skattefritaget. Boet har altså ikke, den 30. maj 2023, været i den tro, at boet var skattepligtigt.

Landsskatteretten stadfæster herved Skattestyrelsens afgørelse.