Klagen vedrører Skattestyrelsens opkrævning af yderligere 948.569 kr. i chokolade- og sukkervareafgift vedrørende sukkerglaserede peanuts for perioden fra den 1. april 2018 til den 28. februar 2021.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.
Faktiske oplysninger
H1 A/S (herefter “selskabet") driver erhverv inden for snackindustrien. Selskabet er registreret med branchekoden "106100 Fremstilling af mølleriprodukter". Det fremgår af Det Centrale Virksomhedsregister.
Selskabet har været registreret som mellemhandler og varemodtager for dækningsafgift af chokolade- og sukkervarer siden den 3. februar 2009. Herudover har selskabet været registreret for råstofafgift af nødder og haft bevilling til afgiftsgodtgørelse af varer omfattet af chokoladeafgiftsloven ved levering til udlandet i perioden fra den 1. februar 2009 til den 31. december 2019. Selskabet har ikke været registreret som oplagshaver for chokolade- og sukkervareafgift i den omhandlede periode.
Skattestyrelsen har den 8. juli 2021 truffet afgørelse om blandt andet opkrævning af 948.569 kr. i for lidt angivet chokolade- og sukkervareafgift for sukkerglaserede peanuts med varenummer [...]. Det er alene denne del af afgørelsen, der er klaget over.
Selskabet indkøber sukkerglaserede peanuts med varenummer [...] fra en producent i Land Y1. Selskabet har fremlagt fakturaer for indkøb af sukkerglaserede peanuts for Skattestyrelsen. På den baggrund har Skattestyrelsen konstateret, at selskabet i den omhandlede periode har indkøbt 39.890 kg sukkerglaserede peanuts.
Det fremgår af fabrikanterklæringen, at de sukkerglaserede peanuts består af 67,7 % peanuts, 28 % sukker, 2,1 % glukosesirup, 1,2 % solsikkeolie og en række tilsætningsstoffer.
Selskabet har fremlagt en vareprøve for Skattestyrelsen, som i afgørelsen af 8. juli 2021 har anført følgende om undersøgelse af vareprøven:
"Varen "sugar coated peanut" er overtrukket med et lag af sukker, som danner en hård brun sukkerskal. De sukkerglaserede peanuts smager i starten sødt af sukker fra det tilførte sukkerlag fra skallens overflade. Herefter overtager smagen af peanuts."
Der foreligger et foto af de sukkerglaserede peanuts.
Skattestyrelsen har oplyst, at selskabet har angivet 85.953 kr. i dækningsafgift for sukkerglaserede peanuts for den omhandlede periode, og at de i 2019 har fået godtgjort 1.421 kr. i råstofafgift på baggrund af lageret pr. 31. december 2019.
Selskabet ompakker de sukkerglaserede peanuts sammen med andre varer, hvorefter de indgår i færdigvarer i kategorien "Sweet&Salty"/"Salt og sødt", der omfatter varenumrene [10 varenumre]. Sukkerindholdet i færdigvarerne udgør under 5 %. Færdigvarerne sælges til danske kunder og til udlandet.
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har ved afgørelse af 8. juli 2021 opkrævet yderligere 948.569 kr. i chokolade- og sukkervareafgift for sukkerglaserede peanuts med varenummer [...]. Den yderligere afgift opkræves i henhold til opkrævningslovens § 5, stk. 1.
Som begrundelse for afgørelsen har Skattestyrelsen anført følgende:
"…
Chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 er opdelt i forskellige varegrupper, hvor nr. 4 bl.a. omfatter sukkervarer af enhver art.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. 87 af 20. november 1968 fremgår, at overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende.
Herudover fremgår det af de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. 109 af 16. november 2017, at kendetegnet for råstofafgiften er, at den omfatter varer, som kan anvendes til at fremstille varer, der er omfattet af chokolade- og sukkervareafgiften, jf. lovens kapitel 1, men hvor varen i uforarbejdet form ikke er omfattet af chokolade og sukkervareafgiften i lovens kapitel 1.
I forlængelse heraf fremgår det af bilag 4 (høringsskema og høringssvar) til L109 af 16. november 2017, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej.
I SKM2015.654.ØLR fremførte Østre Landsret en række kriterier, som kan anvendes til vurderingen. I vurderingen kan der bl.a lægges vægt på, den relative mængde chokolade (i dette tilfælde sukker), hvor fremtrædende chokoladesmagen er (i dette tilfælde sukkersmagen), samt om varen visuelt fremtræder som chokolade (i dette tilfælde en sukkervare). Samt at der ikke er grundlag for at anlægge en indskrænkende fortolkning af "chokoladevarer" (i dette tilfælde sukkervarer) således, at det er en betingelse for afgiftspligt, at varen ikke tillige har andre karaktergivende egenskaber.
Skattestyrelsen har på baggrund af ovenstående foretaget en konkret vurdering af de sukkerglaserede peanuts. Vurderingen er foretaget på baggrund af varen som helhed, herunder er der inddraget oplysninger om indhold fra fabrikanterklæringen samt egen organoleptisk undersøgelse.
…
På baggrund af en konkret vurdering af varen, er det Skattestyrelsens samlede opfattelse, at produktet som helhed fremstår som en sukkervare, som er afgiftspligtig i henhold til chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. - sukkervarer af enhver art. I vurderingen lagt vægt på, at de sukkerglaserede peanuts har et højt indhold af sukker, at sukkersmagen er karaktergivende for produktet og at peanutsene har en klar afgrænset skal af sukker.
Idet varen indeholder 28 % sukker og dermed overstiger 0,5 g pr. 100 g er afgiftssatsen for varen 25,97 kr. pr. kg, jf. chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1. Den afgiftspligtige vægt er varernes nettovægt, jf. chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 2.
H1 A/S skal afregne chokolade- og sukkervareafgift i forbindelse med varemodtagelse her i landet efter chokoladeafgiftslovens § 10 a stk. 1 og stk. 3.
Skattestyrelsen har på baggrund af oplysninger om køb fra udlandet opgjort den for lidt angivne chokolade- og sukkervareafgift for perioden 1. april 2018 til 28. februar 2021 til 948.569 kr.
Opgørelsen er sammenholdt med selskabets angivelse af dækningsafgift for sukkerglaserede peanuts. Herudover har selskabet fået godtgjort 1.421 kr. i råstofafgift på baggrund af lageret pr. den 31. december 2019.
Sukkerglaserede Peanuts | | 2018 | | | 2021 | |
| | (1.4-31.12) | 2019 | 2020 | (1.1-28.2) | I alt |
Varekøb | kg | 8.000 | 13.890 | 14.000 | 4.000 | 39.890 |
Chokolade- og sukkervareafgift (25,97) | kr. | 207.760 | 360.723 | 363.580 | 103.880 | 1.035.943 |
Angivet dækningsafgift | kr. | -31.413 | -54.540 | 0 | 0 | -85.953 |
Godtgjort dækningsafgift | kr. | 0 | -1.421 | 0 | 0 | -1.421 |
Chokolade- og sukkervareafgift | kr. | 176.347 | 304.762 | 363.580 | 103.880 | 948.569 |
…"
Udtalelse fra Skattestyrelsen af 21. oktober 2021
I anledning af klagen har Skattestyrelsen den 21. oktober 2021 fremsat følgende bemærkninger:
"… Klager modtager ikke blandingsprodukterne fra udlandet og blandingsprodukterne er derfor efter Skattestyrelsens opfattelse ikke omfattet af reglerne om dækningsafgift efter chokoladeafgiftslovens § 22.
Indholdet i klagen ændrer ikke Skattestyrelsens opfattelse af, at sukkerglaserede peanuts er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 som en sukkervare af enhver art og at afgiften af andelen af sukkerglaserede peanuts, som indgår i blandingsprodukter (10 varenumre), kan godtgøres, når blandingsprodukterne sælges til udlandet.
…"
Klagerens opfattelse
Selskabets repræsentant har nedlagt påstand om, at afgørelsen hjemvises til Skattestyrelsen med henblik på beløbsmæssig opgørelse af dækningsafgift og korrektion af afgiftsgodtgørelse af afgiftsberigtigede varer, der erhvervsmæssigt er leveret til udlandet, idet der alene skal betales dækningsafgift af indholdet af sukkerarter og behandlede jordnødder i de sukkerglaserede peanuts med varenummer [...].
Repræsentanten har i klagen anført følgende:
"…
Påstand
Der nedlægges påstand om at Klagers salg af snacks produkter i kategorien "Salt og Sød" / "Salty & Sweet" [10 varenumre] i Danmark ikke for den del af indholdet, der består af sukkerglaserede peanuts skal afgiftsberigtiges i henhold til § 1, stk. 1, nr. 4 i lov nr. 1010 af den 3. juli 2018 med senere ændringer (herefter "CHOAL"), men derimod efter samme lovs § 22 stk. 3 på grundlag af de dækningsafgiftspligtige varebestanddele, hvilket for bestanddelen af sukkerglaserede peanuts frem til 1. januar 2020 udgøres både af (i) sukkerarter og (ii) behandlede jordnødder, men herefter alene af sukkerarter.
Der nedlægges påstand om hjemvisning til Skattestyrelsen (herefter "SKAT") til foretagelse af den beløbsmæssige opgørelse af dækningsafgiften tillige med korrektion af afgiftsgodtgørelse af afgiftsberigtigede varer, der erhvervsmæssigt er leveret til udlandet i perioden 1. april 2018 til 28. februar 2021.
Sagsfremstilling
Klager driver produktions- og handelsvirksomhed med snacks, herunder blandt andet flæskesvær, popcorn, peanuts, chips, nødder og produkter i tex-mex kategorien.
Inden for branchen sondrer man mellem chips og snacks. Chips-produkter afskæres fra kartofler eller andre rodfrugter, f.eks. rødbeder, og steges derefter. Snacks-produkter er derimod et blandingsprodukt/en dej, som typisk er baseret på kartoffel som den centrale/overvejende ingrediens. Med snacks kan man arbejde med formgivning, mens man er mere bundet med chips. Derudover findes der special-snacks såsom popcorn, nødder og flæskesvær.
Et snackprodukt er udover de ingrediensbaserede smagsindtryk - hvor hovedbestanddelen for Klager typisk er baseret på svinehuder, kartoffel, majs og nødder med forskellige krydderivarianter - karakteriseret ved at produktet tygges hvorved der fremkommer en knasende effekt.
De to afgørende parametre for et snack-produkt er dels forbrugerens sensoriske oplevelse, dels forbrugerens mulighed for at finde produktet blandt lignende produkter.
SKAT har i sin afgørelse foretaget en konkret vurdering af den coatede peanut som isoleret produkt, selvom SKAT også anfører, at Klager ompakker sukkerglaserede peanuts i poser sammen med en blanding af andre produkter (ristede peanuts, rosiner, ristede cashewnødder og cocktailmix).
Klager importerer de sukkerglaserede peanuts løs pakket i 10 kg poser. Det kan lægges til grund, at Klager ikke foretager ompakning af denne produktbestanddel i mindre poser eller anden form for emballage, hvor produktet fremstår isoleret og i uforarbejdet form som et rent jordnøddeprodukt med en skal af sukker. De coatede peanuts fremstår med andre ikke som et separat produkt, men indgår som bestanddel i et blandingsprodukt i snacks kategorien.
Der kan også lægges til grund, at samtlige Klagers produkter i kategorien "Salt og Sød" / "Salty & Sweet" omfattende varenumrene [10 varenumre] ikke blot ompakkes. Der sker derimod en egentlig forarbejdning.
Produktionsprocessen kan beskrives således:
1. Først ristes rå cashewnødder, hvilket sker max. én uge før blandingsprocessen, hvorefter de ristede cashewnødder opbevares i kar.
2. Dernæst ristes rå peanuts ca. 2 dage før blandingsprocessen, hvorefter de ristede peanuts opbevares i kar.
3. I blandingsprocessen afvejes ristede peanuts, ristede cashewnødder, rosiner, coctailmix og de sukkerglaserede peanuts. Det hele kommes i en stor blander, hvor det køres rundt i nogle minutter, hvorefter blandingen tilgår et kar, hvor det færdigmixede produkt, står i max. én uge
4. Sidste del af processen omfatter gennemløb i pakkemaskine, hvor produktet påfyldes i poser og bægre.
Samtlige de i sagen omhandlede produkter er blandingsprodukter, hvor man spiser flere enkelt elementer samtidig med henblik på at opnå umami-effekten sød-salt. Produktet spises ikke ved at man tager én rosin, én peanut, eller én sukkerglaseret peanut etc. hver for sig.
De i sagen omhandlede produkter fremstår som et snack-produkt og sælges både til kunder i cateringbranchen og i detailhandlen, hvor produktet uden undtagelse altid er placeret på varehylder, hvori indgår andre produkter inden for snacks-kategorien. Produktet ses aldring - og markedsføres aldrig - som en konfektionsvare eller sukkervare.
Det beror derfor på en misforståelse, hvis SKAT har antaget at de anførte varenumre kan sammenlignes med dragé mandler/nødder eller andre chokolade henholdsvis med forskellige sukkerarter coatede mandler/nødder. Sådanne produkter kan givetvis substituere eller udgøre erstatningsvarer for sukkervarer af enhver art, herunder konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant og sukrede korn m.v.
…
Blandingsprodukt som vare
Det gøres overordnet gældende at begrebet “vare" i CHOAL skal forstås synonymt med ordet “produkt", og at produktet i den foreliggende sag er et blandingsproduktet, hvor man spiser flere enkelt elementer samtidig (for at opnå umami-effekten sød og salt). Produktet spises ikke ved at man tager én rosin, én peanut, eller én sukkerglaseret peanut etc. hver for sig, idet sådanne isolerede varetyper i denne sag må anses som bestanddele, der indgår i et snackprodukt, som alle kan henføres til kategorien "Salt og Sød" / "Salty & Sweet.
Dette gælder uanset, om enkelte forbruger måtte spise produktet på anden måde end den af Klager tiltænkte anvendelse.
Det bestrides derfor, at den konkrete vurdering af produktet skal ske på grundlag af, hvordan en sukkercoatet jordnød fremstår.
Det gøres i første række gældende:
at vurderingen af den karaktergivende egenskab skal basere sig på (blandings)produktets objektive karakteristika i form af eksempelvis den indholdsmæssige sammensætning, smag, lugt, tekstur, udseende og lignende,
at det afgørende element i den sammenhæng må være snack-oplevelsen med hovedvægt på nøddesmagen, der også udgør den væsentligste ingrediens i niveau 60-70% - i virkelighed helt på linje med de præmisser, der dannede grundlag for SKATs vurdering af karamel- og lakridspopcorn, og
at sukkerindholdet ikke udgør 28%, men derimod maksimalt 4-5 % af blandingsproduktet, idet indholdet af rosiner (og dermed frugtsukkerarter) efter praksis ikke anses som en sukkerart i CHOAL, og dermed at karamel eller sukkersmagen ikke er fremtrædende endsige karaktergivende, men alene bibringer (blandings)produktet søde smagsnoter, og endelig
at sukkerindholdet dermed er væsentlig lavere end de ca. 16,7 % af det samlede produkt (chokoladeindhold), som ud fra en konkret vurdering af produktet, indgik som en bærende præmis i afgørelserne offentliggjort i SKM2004.398.LSR, SKM2009.816.LSR og SKM2015.654.ØLR.
Det gøres i anden række gældende,
at de i sagen omhandlede Salty & Sweet produkter fremstår som snack produkter og dermed substituerer andre ristede og/eller krydrede nødder, kartofler, rodfrugter samt ekstruderede pellets mv., og
at det direkte af opsamlingsbestemmelsen i CHOAL § 1, stk. 1, nr. 9 om efterlignings- og erstatningsvarer fremgår, at der også i samlet bedømmelse kan lægges vægt på produktets beskaffenhed og anvendelse samt den måde, hvorpå de markedsføres.
Der henvises i øvrigt til cand.jur. og phd, Niels Langager, der i sin artikel AFGIFTSPLIGTIGE CHOKOLADE- OG SUKKERVARER ANNO 2021, offentliggjort i SR 2021.234 anfører:
En anden generel udfordring, som loven skaber, er, at der ikke er nogen fast definition af begrebet “vare". Indledningsvist skal det bemærkes, at begrebet “vare" skal forstås synonymt med ordet “produkt", og at disse begreber grundlæggende omfatter fysiske genstande, der fremstår individuelt identificerbare. Det betyder, at f.eks. et hult chokoladeæg, hvor der i hulrummet er gemt et stykke legetøj, i sin helhed kan anses som en vare i chokoladeafgiftslovens forstand, men samtidig også at de enkelte bestanddele, henholdsvis chokoladeægget og legetøjet, i princippet kan anses som varer, idet disse fremstår som selvstændige, fysiske genstande, der er individuelt identificerbare. Herved sikres det også, at der i et sådant tilfælde skal svares afgift af vægten af chokoladevaren (chokoladeægget), men ikke af vægten af legetøjet.
Ved anvendelse forstås som udgangspunkt det pågældende produkts påtænkte anvendelse. Det er med andre ord den anvendelse, som producenten/importøren/sælgeren har tilsigtet, at produktet skal have. Typisk vil hensigten med mulige efterligninger/erstatningsvarer i snæver forstand være, at disse skal fortæres eller tygges. Men det kan sagtens være tilfældet, at producenten / importøren/sælgeren har tiltænkt produktet anvendt i særlige situationer eller i det hele taget en helt anden anvendelse. Begrebet anvendelse vil dog også kunne forstås videre end den tiltænkte anvendelse. Der vil f.eks. også kunne lægges vægt på den faktiske anvendelse af produktet. Herved forstået den måde, hvorpå forbrugerne i realiteten anvender produktet. Det er ikke en selvfølge, at den faktiske anvendelse svarer til den tiltænkte anvendelse, og naturligvis bør enkelte forbrugeres helt særegne anvendelse af et produkt ikke i sig selv medføre afgiftspligt
Til støtte for den nedlagte påstand henvises afslutningsvist til følgende afgørelser: SKM2017.305.LSR, SKM2018.172.LSR, SKM2018.202.LSR og SKM2019.36.LSR.
…"
Retsmøde
Da selskabets repræsentant har bedt om retsmøde, har Skatteankestyrelsen udarbejdet en indstilling i sagen, som er sendt til Skattestyrelsen den 13. maj 2024.
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har i udtalelse af 23. maj 2024 erklæret sig enig i Skatteankestyrelsens indstilling. I den forbindelse har Skattestyrelsen fremsat følgende bemærkninger:
"…
Klager har ikke været registret som oplagshaver for chokolade- og sukkervarer i den omhandlede periode. Afgiften forfalder derfor til betaling ved varernes modtagelse her i landet, og klager hæfter for betalingen. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og § 29, stk. 1.
Skattestyrelsen er enige i at klagers sukkerglaserede peanuts er afgiftspligtig efter § 1, stk. 1 nr. 4 som en dragévarer, jf. SKM2015.654.ØLR og SKM2022.27.LSR.
Det afgiftspligtige vareområde i nr. 4 omfatter konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lignende tilsat essenser eller farve, og i øvrigt sukkervarer af enhver art, som er egnet til menneskeføde.
Ifølge lovens systematik skal det først vurderes, om en vare i sin helhed er en chokoladevare, omfattet af § 1, stk. 1, nr. 1, dernæst om det er en vare omfattet af nr. 2, lakridsvarer osv. Til sidst vurderes det, om der er tale om en efterligning eller erstatningsvare i nr. 9, for en af de øvrige nævnte varer.
Er en vare ikke omfattet af den fulde afgift i § 1, vurderes det efterfølgende om varen indeholder afgiftspligtige bestanddele, som fx kakaopulver, lakrids, karamel mv. og derfor kan være omfattet af dækningsafgift i § 22.
Klagers produkt er omfattet af afgiftspligten i § 1, stk. 1, nr. 4 - dragevarer, hvorfor det allerede derfor ikke er relevant at vurdere hvorvidt varen er dækningsafgiftspligtig.
Skattestyrelsen bemærker at det er en konkret vurdering i hvert tilfælde hvorvidt et produkt er omfattet af § 1, stk. 1, nr. 4, baseret på indholdet af sukker og hvad der er karaktergivende for produktet, jf. SKM2015.654.ØLR.
Skattestyrelsen skal videre henvise til SKM2021.600.LSR, som stadfæster SKM2020.113.SR. Her fandt Landsskatteretten i lighed med Skatterådet at et produkt, en chokolade/sukkerbar, tænkt som et morgenmadsprodukt, der indeholder 34 pct. tilsat sukker, har en sød smag og fremtræder som en traditionel slikvare er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i nr. 4.
…"
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse
Selskabets repræsentant har ikke fremsat bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse.
Indlæg under retsmødet
Selskabets repræsentant nedlagde påstand om, at selskabet har afregnet korrekt nøddeafgift indtil ophævelsen af denne afgift, og gennemgik sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg. Repræsentanten udleverede tre vareprøver af det blandede slutprodukt.
Det blev yderligere anført, at det er selskabets opfattelse, at de sukkerglaserede peanuts efter chokoladeafgiftsloven er behandlede jordnødder og ikke sukkervarer. Behandlede nødder havde tidligere et særskilt regelsæt i de nu ophævede nøddeafgiftsregler. Da nøddeafgiftsreglerne bortfalder, opstår det foreliggende problem. Fra 2017 til 2019 var der også i chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 2, om en dækningsafgift en sondring mellem sukkervarer og behandlede jordnødder.
Repræsentanten anførte desuden, at hvis selskabet i stedet havde tilført sukkeret til blandingsproduktet selv, så ville sukkermassen være så lille, at den ikke ville være afgiftspligtig. Det betyder, at der vil være konkurrenceforvridning i forhold til EU-regler, da det vil give en forskellig afgift, alt efter om sukkeret er tilført indenfor eller udenfor Danmark.
Repræsentanten anførte endelig, at der efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, kunne ske en formålsfortolkning således, at vurderingen efter lovens § 10 a om afgiftsberigtigelse ved indførslen til Danmark foretages i forhold til det blandingsprodukt, som de sukkerglaserede peanuts ved indførslen er bestemt til at indgå i.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal tage stilling til, om de omhandlede sukkerglaserede peanuts er omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Retsgrundlaget
Når der i det følgende henvises til chokoladeafgiftsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1010 af 3. juli 2018 om afgift af chokolade- og sukkervarer med senere ændringer, som var gældende i den omhandlede periode fra den 1. april 2018 til den 28. februar 2021.
Ved lov nr. 1728 af 27. december 2018 er chokoladeafgiftslovens daværende § 1, stk. 1, nr. 4 ophævet, hvorefter nr. 5 bliver nr. 4 fra den 1. januar 2020. Bestemmelsernes ordlyd er ikke ændret. Når der i det følgende henvises til bestemmelserne, er det en henvisning til bestemmelserne som gældende fra den 1. januar 2020.
Følgende fremgår af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4:
"Af følgende varer svares afgift til statskassen:
…
4) Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. Tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
…"
Afgiften er 25 kr. og 97 øre pr. kg for varer, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 g. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1.
Følgende fremgår af chokoladeafgiftslovens § 5, stk. 1:
"Registrerede oplagshavere er berettiget til fra udlandet eller fra registrerede oplagshavere at modtage afgiftspligtige varer, uden at afgiften er berigtiget, såfremt varerne er bestemt til:
1. Fremstilling af afgiftspligtige varer,
2. videresalg en gros eller
3. afsætning fra 6 eller flere detailudsalg, der ejes af virksomheden."
Følgende fremgår af chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og stk. 3:
"I andre tilfælde svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 5 eller er omfattet af § 11. Erhvervsdrivende varemodtagere skal, inden varerne afsendes fra udlandet, lade sig registrere som registreret varemodtager hos told- og skatteforvaltningen.
…
Stk. 3. De registrerede varemodtagere, der er nævnt i stk. 1, skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til told- og skatteforvaltningen. Angivelsen og betalingen sker efter §§ 2-8 i opkrævningslovens. Afgiftsperioden er måneden.
…"
Følgende fremgår af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1:
" Af varer under toldtariffens pos. 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2105, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1 eller 2, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, svares ved indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 2."
Følgende fremgår af chokoladeafgiftslovens § 29, stk. 1:
"Foruden den personkreds, der er omhandlet i § 10 i lov om opkrævning af skatter og afgifter mv. hæfter de i § 10 a nævnte varemodtagere og den, der er i besiddelse af varen, for betaling af afgift efter bestemmelserne i denne lov."
Chokoladeafgiftsloven bygger på den tidligere Lov om Omsætningsafgift af Chokolade- og Sukkervarer m.m., som blev indført ved lov nr. 254 af 12. juni 1922. Loven blev erstattet af chokoladeafgiftsloven ved lov nr. 414 af 18. december 1968 om afgift af chokolade- og sukkervarer.
Hensigten med at indføre afgift på chokolade- og sukkervarer m.m. var en beskatning af forbrug af udpræget luksuskarakter. Sukker er undtaget fra afgiften. Det fremgår af forslag til lov nr. 254 af 12. juni 1922 som fremsat den 23. november 1921.
Overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til forslag lov nr. 414 af 18. december 1968 som fremsat den 20. november 1968.
Afgiften på chokolade- og sukkervarer blev forhøjet ved lov nr. 1383 af 28. december 2011 om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love. Det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget som fremsat den 21. november 2011, at formålet med loven blandt andet var at øge afgifterne på usunde fødevarer som chokolade og slik med henblik på, at forbedre befolkningens sundhed.
Det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkervareafgiften eller ej. Det fremgår af bilag 4 til lovbemærkningerne i lov nr. 109 af 16. november 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven m.v.
Når der henvises til opkrævningsloven, er det en henvisning til lovbekendtgørelse nr. 1224 af 29. september 2016 om opkrævning af skatter og afgifter med senere ændringer m.v., som var gældende i den omhandlede periode fra den 1. april 2018 til den 28. februar 2021.
Følgende fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 1:
"Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav."
Landsskatteretten har i afgørelse af 4. november 2021, offentliggjort som SKM2022.27.LSR, taget stilling til, om fem glasurer er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Retten har i den forbindelse udtalt, at "sukkervarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, omfatter varer, hvis objektive karakteristika medfører, at sukkeret er karaktergivende for varerne. Ved fastlæggelsen af de omhandlede varers karaktergivende egenskaber har retten lagt vægt på den relative mængde af sukker i varen, hvor fremtrædende sukkersmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende sukker.
Dragévarer er i Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur tariferet under position "1704 90 61 Dragévarer". Ifølge de forklarende bemærkninger til Den Europæiske Unions kombinerede nomenklatur i Den Europæiske Unions tidende 2019/C 119/01 beskrives "dragévarer" i position 1704 90 61 således:
"Denne underposition omfatter sukkervarer (slik) såsom sukkerovertrukne mandler med et hårdt overtræk eller skal af sukker. Dragévarer fremstilles ved at anbringe slikstykkernes inderste del (fx mandler) i en kedel med sirup; når kedlen roterer, optager mandlerne etc. sukker, som ved afkøling danner en klar afgrænset ydre skal."
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Selskabet har i den omhandlede periode indkøbt og modtaget i alt 39.890 kg sukkerglaserede peanuts fra Land Y1. De sukkerglaserede peanuts indeholder 28 % sukker og 2,1 % glukosesirup. De er overtrukket med et lag af sukker, der danner en hård, brun sukkerskal. Det er i sagen ubestridt, at de sukkerglaserede peanuts smager sødt af sukker, indtil sukkerlaget er brudt. Herefter overtager smagen af peanuts.
Landsskatteretten finder, at de omhandlede sukkerglaserede peanuts er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Retten har herved lagt vægt på, at varen har et højt indhold af sukker, smager sødt af sukker og visuelt fremstår som en sukkervarer. Videre har retten lagt vægt på, at varen med sin hårde, brune sukkerskal fremstår som en dragévare, der er direkte omfattet af ordlyden af bestemmelsen. Der henvises til Landsskatterettens afgørelse af 4. november 2021, offentliggjort som SKM2022.27.LSR.
Selskabet har ikke været registreret som oplagshaver for chokolade- og sukkervarer i den omhandlede periode. Afgiften forfalder derfor til betaling ved varernes modtagelse her i landet, og selskabet hæfter for betalingen. Det følger af chokoladeafgiftslovens § 10 a, stk. 1 og § 29, stk. 1.
Afgiften er ifølge chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 1, 25,97 kr. pr. kg, hvorfor den samlede afgift for 39.890 kg sukkerglaserede peanuts udgør 1.035.943,3 kr.
Selskabet har angivet 85.953 kr. i dækningsafgift for sukkerglaserede peanuts for perioden fra den 1. april 2018 til den 31. december 2019, og i 2019 har de fået godtgjort 1.421 kr. i råstofafgift på baggrund af lageret pr. 31. december 2019.
Selskabet har således betalt for lidt i afgift, og Skattestyrelsen har derfor opkrævet den resterende afgift på 948.569 kr. efter opkrævningslovens § 5, stk. 1.
Den omstændighed, at selskabet efter modtagelsen af varerne ompakker dem i poser sammen med en blanding af andre varer og sælger den færdige blanding, hvoraf sukkerindholdet i den samlede blanding udgør under 5 %, kan ikke føre til et andet resultat, idet afgiften forfaldt til betaling ved modtagelsen af de sukkerglaserede peanuts her i landet.
Da de omhandlede varer er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, er de ikke omfattet af dækningsafgiften. Dette følger af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1. Repræsentantens påstand kan derfor ikke tages til følge.
Landsskatteretten stadfæster derfor Skattestyrelsens afgørelse af 8. juli 2021 for så vidt angår opkrævning af yderligere chokolade- og sukkervareafgift for sukkerglaserede peanuts med varenummer [...].