Indhold

Afsnittet beskriver, hvad der forstås ved datakommunikation via internetforbindelse omfattet af multimediebeskatningen.

Afsnittet indeholder:

  • Datakommunikation via internetforbindelse omfattet af multimediebeskatningen
  • Mobilt bredbånd
  • Sædvanlige ydelser
  • Refusion af udgifter
  • Adgang til arbejdsgiverens netværk
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Se også

Datakommunikation via internetforbindelse omfattet af multimediebeskatningen

Ved en datakommunikation via en internetforbindelse forstås:

  • En adgang til og brug af internet, eksempelvis en ISDN- en ADSL-forbindelse eller andre bredbåndsforbindelser.
  • Engangsudgiften til etablering af internetforbindelsen.
  • Abonnementsudgifterne til internetadgangen omfatter også sædvanlige ydelser, som er en del af abonnementet. Internetabonnementer i dag kan indeholde andre ydelser end internetadgang - eksempelvis "gratis" download af musik eller tv-kanaler. Hvis sådanne ydelser er en integreret del af abonnementet, som ikke kan udskilles og må anses for sædvanlige, er de omfattet af multimediebeskatningen.

Mobilt bredbånd

Internetforbindelse omfatter også mobile bredbåndsforbindelser. Se SKM2010.117.SR hvor en internetforbindelse eller en mobil bredbåndsforbindelse udløste multimediebeskatning af et forretningsudvalgsmedlem.

Sædvanlige ydelser

Hvad der er "sædvanlige ydelser", som er omfattet af abonnementsudgifterne til internet, er et fleksibelt begreb, der ændrer sig i takt med tidens standarder og udviklingen på området.

Skatterådet har udtalt, at tv-programpakker, der indgår i en pakke med telefon og internet, ikke kunne anses for sædvanligt, og derfor ikke var omfattet af multimediebeskatning. Skatterådets traf afgørelse på baggrund af statistik om fordelingen af internetabonnementer i danske husstande på forskellige typer af abonnementer pr. juni måned 2009. Skatterådet fandt, at tv-programpakker, som indgår i en pakkeløsning, skal beskattes selvstændigt som et personalegode efter LL § 16, stk. 1 og 3. Se SKM2009.787.SR.

Skatterådet har desuden udtalt, at alarmsystem, der indgår i en pakke med mobilt bredbåndsabonnement, ikke kunne anses for sædvanligt, og derfor ikke var omfattet af multimediebeskatningen. Skatterådet traf afgørelse på baggrund af en undersøgelse af øvrige udbydere af mobile bredbåndsabonnementer, og at det ikke var sædvanligt, at alarmer indgik. Alarmsystemet skulle beskattes selvstændigt som et personalegode efter LL § 16, stk. 1 og 3. Se SKM2010.179.SR.

Refusion af udgifter

Arbejdsgiverens helt eller delvise refusion af medarbejderens dokumenterede udgifter til bredbånd er omfattet af multimediebeskatningen.

Skatterådet har taget stilling til en situation, hvor en skole påtænkte at tilbyde sine lærere, fuldstændigt eller op til et bestemt beløb at refundere de ansattes faktiske dokumenterede udgifter til datakommunikationsforbindelse. Skatterådet henviste til bemærkningerne til lovforslaget om multimediebeskatning (LFF 199 af 2009, punkt 2.7.2) om telefonudgifter og fandt at bredbånd skulle behandles på samme måde. Ordningen var derfor omfattet af multimediebeskatningen. Skatterådet lagde vægt på, at der ikke var tale om en ordning, hvor arbejdsgiveren refunderede et beløb, uanset om den skattepligtige afholdt udgifterne eller ej. Se SKM2009.781.SR.

Derimod er tilskud til bredbånd uanset om den skattepligtige afholder udgifterne eller ej ikke omfattet af multimediebeskatningen og skal beskattes som et tillæg til lønnen efter SL § 4. Se SKM2009.682.SR.

Se også

  • C.A.5.2.1.4.2 "Definition på telefon omfattet af multimediebeskatning" om betaling af medarbejderes udgifter til telefon.

Skatterådet har taget stilling til en situation med distriktsmedlemmer af Hjemmeværnet, der kunne få refunderet op til 100 kr. pr. måned ved at dokumentere, at der var afholdt erhvervsmæssige samtaleudgifter på mindst dette beløb. Andre distriktsmedlemmer, der ikke havde udgifter af denne størrelse, ville alene få refunderet den faktiske udgift til telefonsamtaler. Skatterådet fandt, at der var tale om udlæg efter regning, som ikke udløste multimediebeskatning af medlemmerne. I tilfælde hvor refusionen også måtte omfatte fax- og internetforbindelse, blev refusionen derimod omfattet af multimediebeskatningen, da det ikke var muligt med tilstrækkelig sikkerhed at sondre mellem erhvervsmæssig og privat anvendelse af en fax og internetforbindelse. Se SKM2010.294.SR.

Dette er et eksempel på en ydelse, der ikke er omfattet af multimediebeskatningen:

  • Arbejdsgiveren godtgør for udgifter til indkøb af internetforbindelsen, som medarbejderen bliver ejer af.

Skatterådet har udtalt, at kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke skulle multimediebeskattes, hvis en kommune godtgjorde udgifter til at indkøbe det elektroniske udstyr, som var nødvendigt for at kunne modtage byrådsmateriale mv., og som kommunalbestyrelsesmedlemmerne var ejere af. Derimod skulle godtgørelsen beskattes som et vederlag efter Statsskattelovens § 4. Se SKM2010.231.SR.

Se også

  • A.A.1.1. for mere om indkomstprincippet efter Statsskattelovens § 4.

Adgang til arbejdsgiverens netværk

Efter de indtil 2010 gældende særlige regler for beskatning af værdien af arbejdsgiverbetalt datakommunikation, beskattes medarbejderen ikke af hel eller delvis arbejdsgiverbetalt datakommunikation fx en ADSL- eller anden bredbåndsforbindelse, hvis arbejdstageren har adgang til arbejdsgiverens netværk. Denne bestemmelse er ophævet fra og med indkomståret 2010.

Skatterådet har bekræftet, at skattefriheden for arbejdsgiverbetalte opkoblinger til arbejdsgiverens netværk ikke gælder fra og med 1. januar 2010. Se SKM2009.781.SR.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området vedrørende internetforbindelse:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

 Yderligere kommentarer

SKAT

   

SKM2010.294.SR

Udlæg efter regning for telefon, som ikke udløste multimediebeskatning af medlemmer af Hjemmeværnets distriktsudvalg. Distriktsmedlemmet kunne få refunderet op til 100 kr. pr. måned ved at dokumentere, at der var afholdt erhvervsmæssige samtaleudgifter på mindst dette beløb. Ikke multimediebeskatning. Andre distriktsmedlemmer, der ikke havde udgifter af denne størrelse, ville alene få refunderet den faktiske udgift til telefonsamtaler. I tilfælde hvor refusionen også måtte omfatte fax- og internetforbindelse, blev refusionen derimod omfattet af multimediebeskatningen, da det ikke var muligt med tilstrækkelig sikkerhed at sondre mellem erhvervsmæssig og privat anvendelse af en fax og internetforbindelse. Multimediebeskatning.

 

SKM2010.231.SR

Kommunalbestyrelsesmedlemmer fik stillet elektronisk udstyr til rådighed af kommunen og blev derfor omfattet af multimediebeskatningen. Multimediebeskatning. Skulle ikke multimediebeskattes, hvis kommunen godtgjorde udgifter til at indkøbe det elektroniske udstyr, som var nødvendigt for at kunne modtage byrådsmateriale mv., og som kommunalbestyrelsesmedlemmerne var ejere af. Derimod skulle godtgørelsen beskattes som et vederlag efter Statsskattelovens § 4. Ikke Multimediebeskatning.

 

SKM2010.179.SR

Alarmsystem, der indgik i en pakke med mobilt bredbåndsabonnement kunne ikke anses for sædvanligt og var derfor ikke omfattet af multimediebeskatningen. Alarmsystemet skulle beskattes selvstændigt som et personalegode efter LL § 16, stk. 1 og 3. Ikke multimediebeskatning.

 

SKM2010.117.SR

En internetforbindelse eller en mobil bredbåndsforbindelse, som blev taget med hjem udløste multimediebeskatning af et forretningsudvalgsmedlem. Multimediebeskatning.

 

SKM2009.787.SR

Tv-programpakker, der indgår i pakke med telefon og internet, blev på baggrund af oplysninger om internetabonnementer i danske husstande ikke anset for sædvanligt og ikke omfattet af multimediebeskatning. Tv-programpakker beskattes selvstændigt som personalegode efter LL § 16, stk. 1 og 3. Kan indgå i kontantlønsnedgang men medarbejderne skal fortsat beskattes af goderne som henholdsvis multimedie og øvrige personalegoder. Ikke multimediebeskatning.

Ledende afgørelse.

Se også

SKM2009.788.SR SKM2009.789.SR

lignende afgørelser om TV-programpakker.

SKM2009.675.SR om sædvanligt udstyr og TV-skærm og computer.

SKM2009.781.SR

En skole påtænkte at tilbyde sine lærere fuldstændigt eller op til et bestemt beløb at refundere de ansattes faktiske dokumenterede udgifter til datakommunikationsforbindelse. Skatterådet fandt at bredbånd måtte behandles på samme måde som telefonudgifter, og at ordningen derfor var omfattet af multimediebeskatningen. Skatterådet lagde vægt på, at der ikke var tale om en ordning, hvor arbejdsgiveren refunderede et beløb, uanset om den skattepligtige afholder udgifterne eller ej. Multimediebeskatning. De hidtil gældende særlige regler om skattefrihed for arbejdsgiverbetalte opkoblinger til arbejdsgiverens netværk gælder ikke længere fra og med 1. januar 2010. Multimediebeskatning.

Ledende afgørelse.

Se også

Lignende om refusion af udgifter til bredbånd til ansatte i administrationen, ledende teknisk personale og lærere: SKM2010.111.SR.

 SKM2009.682.SR

Arbejdsgiver ydede et fast månedligt beløb, uanset om den ansatte afholdt et tilsvarende udgift eller ej til bredbånd. Skatterådet fandt, at beløbet ikke var omfattet af multimediebeskatningen. Derimod var beløbet et tillæg til lønnen, som skulle beskattes efter SL § 4. Ikke multimediebeskatning.

Se også

Lignende om refusion af udgifter til bredbånd til ansatte i administrationen, ledende teknisk personale og lærere: SKM2010.111.SR