1. Baggrund for ændring af praksis
Styresignalet beskriver en ændring af praksis. Ifølge ændringen er det ikke et krav for at kunne opnå godtgørelse af afgift på elektricitet anvendt af elbiler, jf. § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012 med senere ændringer (herefter særordningen for elbiler), at en påkrævet elmåler opfylder kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022. Dette er ellers et krav, der er beskrevet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.4.6.14.5.
For så vidt angår karakteren af elmåleren kræves det herefter alene, at elmåleren ved dens målinger kan dokumentere mængden af forbrugt afgiftspligtig elektricitet.
Dermed ændres praksis.
Praksisændringen er en følge af et bindende svar fra Skatterådet - offentliggjort som SKM2024.303.SR.
I det bindende svar blev der taget stilling til, om en ladestandervirksomhed ved brug af forskellige typer elmålere kunne opnå godtgørelse efter særordningen for elbiler. Ifølge SKM2024.303.SR skal elmålerne have en karakter, så deres målinger kan dokumentere den forbrugte mængde afgiftspligtig elektricitet. Det vil sige, at der ikke blev stillet ovennævnte krav om, at elmålerne nødvendigvis skulle opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, som beskrevet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.4.6.14.5.
Styresignalet beskriver muligheden for genoptagelse. Styresignalet fastsætter frister for genoptagelse og dokumentation, der vil indgå i Skatteforvaltningens behandling af en anmodning om genoptagelse.
2. Det retlige grundlag
Lovgrundlag
Elafgiftsloven (LBKG 2020-08-26 nr. 1321, ændret ved lov nr. 2225 af 29. december 2020)
§ 11, stk. 1. Virksomheder, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, kan bortset fra de nævnte tilfælde i stk. 2 få tilbagebetalt afgiften efter denne lov af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet, herunder den afgiftspligtige elektricitet, som en udlejer af havneplads forsyner sine lejeres medbragte lystfartøjer med uden særskilt betaling, og den afgiftspligtige elektricitet, som en udlejer af campingplads forsyner sine lejeres medbragte campingenheder og køretøjer med uden særskilt betaling.
§ 11, stk. 5. Afgiften tilbagebetales efter stk. 1 og 3, 2. pkt., i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for indgående merværdiafgift af elektricitet eller varme. Tilbagebetaling omfatter dog ikke afgift af energi i relation til aktiviteter nævnt i momslovens § 37, stk. 7 og 8. Til dokumentation af tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, hvoraf størrelsen af afgiften fremgår, jf. § 11 a, stk. 8.
§ 11 c, stk. 1. Tilbagebetalingen af afgift efter § 11 nedsættes med 0,4 øre pr. kWh, dog med undtagelse af tilbagebetaling, der ydes efter § 11, stk. 3, 2. pkt.
Lov nr. 1353 af 21. december 2012 om ændring af lov om afgift af elektricitet med senere ændringer
§ 21, stk. 1. Der ydes tilbagebetaling af afgiften af den af virksomheden forbrugte afgiftspligtige elektricitet anvendt til opladning af batterier til registrerede elbiler. Tilbagebetalingen omfatter elektricitet anvendt i ladestandere, herunder hurtigladere, der drives for virksomhedens regning og risiko, og elektricitet anvendt til opladning af batterier på batteriskiftestationer. Tilbagebetalingen ydes i øvrigt i overensstemmelse med de øvrige bestemmelser i lov om afgift af elektricitet §§ 11, 11 a og 11 c.
Stk. 2. Tilbagebetalingen ydes uanset betingelsen i lov om afgift af elektricitet § 11, stk. 5, om fradragsret i samme omfang, som virksomheden har fradragsret for merværdiafgift for elektricitet og varme. Som dokumentation for tilbagebetalingsbeløbet skal virksomheden på anmodning fremlægge opgørelser af målinger af den forbrugte elektricitet i ladestandere, herunder hurtigladere, og på batteriskiftestationer. Der ydes tilbagebetaling med virkning fra og med den 27. april 2010 og til og med den 31. december 2030.
Ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 om ændring af registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, ligningsloven og forskellige andre love, § 6, er denne midlertidige godtgørelsesordning forlænget til 31. december 2030.
3. Gældende praksis
Den juridiske vejledning 2024-2
E.A.4.6.14.2 Måling generelt
"Indhold
Dette afsnit handler om målere og måling af forskellige energityper.
Afsnittet indeholder:
- Målere og bimålere
- Energityper
- Måling af energi.
Målere og bimålere
Det er virksomhedens ansvar, at
- installerede bimålere og målere til fordeling af energiforbrug i virksomheden virker og måler rigtigt
- defekte målere straks repareres eller udskiftes.
Virksomheden skal kunne vise, at målerne er placeret korrekt, fx ved byggetekniske tegninger eller på anden måde.
Generelt skal alle målere, der overfor Skattestyrelsen anvendes som forbrugs- eller fordelingsmålere i forbindelse med afregning af afgifter, opfylde krav til nøjagtighed, egnethed og korrekt anvendelse. Se BEK nr. 774 af 01/06-2022 om "Bekendtgørelse om tilgængeliggørelse på markedet af måleinstrumenter". Se også E.A.4.6.14.5 om elforbrugsmålere.
[...]
E.A.4.6.14.5 Elforbrugsmålere
"Ved lov nr. 2225 af 29. december 2020 er der sket omfattende ændringer i reglerne om godtgørelse af elafgift. Godtgørelsen for rumvarme m.v. øges, hvorved elafgiften godtgøres bortset fra 0,4 øre pr. kWh (hel godtgørelse). Der gælder herefter samme godtgørelse for rumvarme m.v. og proces. Afgifterne af rumvarme m.v. og procesforbrug er herefter ens. I den forbindelse er en række regler, herunder målerregler, som vedrører sondringen mellem rumvarme m.v. og proces, ophævet fra og med den 1. januar 2021.
Godkendte elforbrugsmålere
Der er dog tilfælde, hvor virksomheden skal anvende målere til måling og fordeling af anvendt elektricitet for, at virksomheden kan opnå godtgørelse af afgift af elektricitet. Det kan være ved ladestandervirksomheders måling af el til opladning af batterier i elbiler ved hjælp af målere i ladestandere.
De målere, som skal anvendes ved afregning med Skattestyrelsen, skal opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, herunder krav om nøjagtighed. Det er dog ikke en betingelse, at selve måleren er MID-godkendt, så længe blot kravene er opfyldt.
[…]"
4. Skatterådets afgørelse af 28. maj 2024 - SKM2024.303.SR
I sagen anmodede spørgeren Skatterådet om at bekræfte, at spørgeren i de fire stillede spørgsmål lever op til kravene til elmålere i ladestandere i forhold til, om spørger som ladestandervirksomhed kunne opnå afgiftsgodtgørelse af elforbrug forbrugt i ladestandere efter særordningen for elbiler.
Af beskrivelsen af de faktiske forhold og de stillede spørgsmål fremgik det, at der var tale om forskellige typer interne målere i ladestandervirksomheden, der skulle benyttes til opgørelse af godtgørelse af elafgift efter særordningen for elbiler.
Skatterådet besvarede spørgsmålene bekræftende. Ved besvarelsen var det forudsat, at ladestandervirksomhedens elmålere havde en karakter, så deres målinger kunne dokumentere den forbrugte mængde afgiftspligtig elektricitet i ladestanderne, mens det ikke nødvendigvis var forudsat, at elmålerne skulle opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022.
5. Ny praksis
For så vidt angår den hidtidige praksis for godkendte elforbrugsmålere i forhold til fx ladestandervirksomheders mulighed for at kunne opnå godtgørelse af elafgift fremgår det af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.4.6.14.5:
"Der er dog tilfælde, hvor virksomheden skal anvende målere til måling og fordeling af anvendt elektricitet for, at virksomheden kan opnå godtgørelse af afgift af elektricitet. Det kan være ved ladestandervirksomheders måling af el til opladning af batterier i elbiler ved hjælp af målere i ladestandere.
De målere, som skal anvendes ved afregning med Skattestyrelsen, skal opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, herunder krav om nøjagtighed. Det er dog ikke en betingelse, at selve måleren er MID-godkendt, så længe blot kravene er opfyldt."
Af Skatterådets afgørelse i SKM2024.303.SR følger, at spørger kan få godtgørelse af elafgift efter særordningen for elbiler forudsat, at spørgers elmålere har en karakter, så deres målinger kan dokumentere den forbrugte afgiftspligtige elektricitet, og at de øvrige betingelserne for godtgørelse efter særordningen for elbiler er opfyldt af spørger.
På den baggrund er det Skattestyrelsens vurdering, at den ovenfor beskrevne praksis i Den juridiske vejledning om, at de påkrævede elmålere, som skal anvendes ved afregning med Skattestyrelsen under særordningen for elbiler, skal opfylde kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, ikke kan opretholdes.
Praksis ændres som følge af Skatterådets afgørelse i SKM2024.303.SR.
Den nye praksis betyder, at det ikke er et krav i forbindelse med godtgørelse af afgift på elektricitet anvendt til opladning efter særordningen for elbiler, at en påkrævet elmåler nødvendigvis opfylder kravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022. For så vidt angår indretningen af elmålere kræves det alene, at elmåleren har en karakter, så dens måling kan dokumentere den forbrugte afgiftspligtige elektricitet for hvilken, der søges om afgiftsgodtgørelse efter særordningen.
6. Genoptagelse
Skattestyrelsen har ikke mulighed for af egen drift at genoptage sager, som er omfattet af dette styresignal, da det vil være forbundet med betydelige administrative vanskeligheder for styrelsen at identificere sagerne. Der kan dog anmodes om genoptagelse af disse sager, hvor virksomheder med elmålere, som ikke har kunnet opfylde elmålerkravene i BEK. 582 af 28/05 2018 samt MI-003 i BEK. 774 af 01/06-2022, som beskrevet i Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit E.A.4.6.14.5, men som har kunnet opfylde betingelserne for godtgørelse efter særordningen for elbiler, der ikke vedrører den tekniske indretning af elmålere.
Disse virksomheder kan anmode om genoptagelse i medfør af skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, og § 32, stk. 1, nr. 1, jf. nærmere nedenfor.
Det er en forudsætning for tilbagebetaling af afgift, at elmåleren er indrettet, så dens målinger kan dokumentere den forbrugte afgiftspligtige elektricitet.
6.1 Ordinær genoptagelse
I henhold til skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, kan der ske genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes senest 3 år efter angivelsesfristens udløb, såfremt der kan fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændring af angivelsen.
6.2 Ekstraordinær genoptagelse
Hvis fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2, er udløbet, kan et afgiftstilsvar eller en godtgørelse af en afgift fastsættes eller ændres efter anmodning fra den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1. Ekstraordinær genoptagelse af et afgiftstilsvar/ godtgørelse af afgift kan ske til gunst for den afgiftspligtige fra og med den afgiftsperiode, der helt eller delvist er sammenfaldende med den afgiftsperiode, der var til prøvelse i den første sag, som resulterede i underkendelse af praksis, eller den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet 3 år forud for underkendelsen af praksis.
Skattestyrelsen anser gældende administrative praksis for at være underkendt den 28. maj 2024, hvor Skatterådet traf afgørelse i SKM2024.303.SR.
Hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt, kan der derfor i nærværende sammenhæng ske genoptagelse for virksomheder med en påbegyndt, men endnu ikke udløbet, afgiftsperiode 3 år forud for den 28. maj 2024, hvor Skatterådet traf afgørelse i SKM2024.303.SR, det vil sige den 28. maj 2021.
6.3. Reaktionsfrist
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 32, stk. 2, at en anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal fremsættes senest 6 måneder efter, at den godtgørelsesberettigede er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Reaktionsfristen regnes fra offentliggørelsen af dette styresignal på Skattestyrelsens hjemmeside.
6.4. Anmodning om genoptagelse
Anmodning om genoptagelse kan ske digitalt på www.skat.dk, eller ved at sende en skriftlig anmodning til Skattestyrelsen på adressen: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing, med oplysninger, der kan identificere den pågældende virksomhed.
Anmodningen om genoptagelse skal indeholde oplysninger om virksomhedens navn, adresse og cvr-nr., samt en specificeret opgørelse af kravet på tilbagebetaling.
6.5 Dokumentation
Det er en betingelse for genoptagelse, at den godtgørelsesberettigede fremlægger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.
Skattestyrelsen forbeholder sig ret til at anmode virksomheder om yderligere dokumentation og oplysninger til brug for vurderingen af anmodningen om genoptagelse og tilbagebetaling af afgift.
7. Gyldighed
Indholdet i dette styresignal vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.4.6.14.2 og E.A.4.6.14.5.
Efter offentliggørelsen af Den juridiske vejledning 2025-1 og udløbet af reaktionsfristen i pkt. 6.3 er styresignalet ophævet.