Kom hurtigt til din ansøgning (links kommer 25. november)
Årlig salgssum fra 15.000 kr. til 200.000 kr.
Årlig salgssum fra 15.000 kr. til 5 mio. kr.
Årlig salgssum over 5 mio. kr. til 100 mio. kr.

Lotteriregler

Afholder I et almennyttigt lotteri, herunder blandt andet bingo og banko, skrabelodder og tombola, er der nogle regler, I skal være opmærksom på. Dem kan I blive klogere på her!

Herunder finder I en guide, hvor I kan klikke jer frem til, hvilke regler der gælder for jer, og hvordan I skal forholde jer til dem. Det foregår ved, at I svarer på spørgsmålene, som vil guide jer til den korrekte kategori.

Ved I allerede, hvilken kategori jeres lotteri vil være under, kan I gå direkte til kategoriens side via linkene herunder.

I skal ikke søge om tilladelse, hvis I vil holde lotteri med en samlet årlig salgssum? under 15.000. I det tilfælde er der ingen krav til, hvordan I holder lotteriet, og heller ikke krav til, at I udlodder overskuddet til et almennyttigt formål?.

 

Årlig salgssum under 15.000 kr.

Kategori 1: Årlig salgssum fra 15.000 kr. til 200.000 kr.
(frivilligt arbejde og ingen kontantgevinster)

Kategori 2: Årlig salgssum fra 15.000 kr. til 5 mio. kr.

Kategori 3: Årlig salgssum fra 5 mio. kr. til 100 mio. kr.


Find ud af, hvilken tilladelse I skal have:

 

Afholder I lotteri til fordel for et almennyttigt formål?

JaNej


 

dekorativ

Kontakt os

72 38 79 13

mail@spillemyndigheden.dk

Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C

Nye regler

Den 21. november 2024 er der trådt nye regler om almennyttigt lotteri i kraft. Det betyder, at hvis I skal holde lotteri fra 1. januar 2025 eller senere, så kan I læse om det nye regelsæt på denne hjemmeside.

Reglerne udspringer af en politisk aftale, der blev indgået i marts 2024.

På siden med oftest stillede spørgsmål, kan I få svar på de spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med de nye regler. Har I yderligere spørgsmål, er I altid velkommen til at kontakte Spillemyndigheden.

Hvis I skal holde lotteri i 2024, skal I holde lotteri efter de regler, som er beskrevet på  Spillemyndighedens hjemmeside om almennyttigt lotteri.

Oftest stillede spørgsmål

Et lotteri har et almennyttigt formål, hvis overskuddet fra lotteriet går til et godt formål.

Følgende formål er anset for at være almennyttige:
Sygdomsbekæmpende (fx sygdomme, forskning og patientstøtte).
Humanitært (fx handicapforeninger, hjælpearbejde nationalt og international, fx støtte til børn og unge, dyreværnsorganisationer og dyrevelfærd)
Kulturelt (fx musik, kunst, spejdere, borgerforeninger, forsamlingshuse, ringriderforeninger og religiøse forhold)
Børn, unge og uddannelse (fx børnehaver, daginstitutioner, skoler og uddannelsesinstitutioner - OBS: En hel skole eller uddannelsesinstitution vil være omfattet af dette formål. Men en enkelt skoleklasse vil ikke være omfattet)
Ældre og seniorer (fx plejehjem og seniorforeninger)
Fritid og idræt (fx idrætsforeninger, blomster-/havefællesskaber, håndarbejde, jagt og fiskeri)
Miljø (fx miljøbeskyttelsesorganisationer)

For at et lotteri kan kaldes almennyttigt, skal hele overskuddet fra lotteriet komme en bredere kreds til gode.

Et socialt formål kan ikke anses som almennyttigt, hvis det sociale formål er knyttet til spil, hvilket fx vil være tilfældet, hvis lotteriets formål alene er at indsamle penge til afvikling af et efterfølgende lotteri.

Selvom fx bingo har en social værdi for mange mennesker, kan spil om gevinster ikke være et socialt, almennyttigt formål i sig selv. Hvis formålet med afholdelse af bingo er det sociale sammenhold, og afholdelsen ikke sker med henblik på at udlodde til et almennyttigt formål, kan der i stedet søges tilladelse til udbud af liberaliseret landbaseret bingo.

Det er ikke muligt at holde almennyttigt lotteri til fordel for enkeltpersoner.

Hvad betyder betryggende lotteriafvikling?
Lotteri skal bero udelukkende på tilfældighed og afvikles betryggende.
Ved betryggende afvikling forstås overordnet, at der ikke må være tvivl om resultatets udfald.
Som eksempler herpå må deltagerne i et lotteri ikke selv have medbragt eller sammensat deres lodder, hvilket også er et krav for bingo- og bankoplader.
I skal sikre, at det samme lod ikke udsendes eller udleveres til flere deltagere i lotteriet, hvis der ikke kan være flere gevinster tilknyttet samme lod, og hvis I udbyder lotteri med forhåndstrækning, må I ikke kende vindernumrene før salgsperiodens udløb.
Dette er alene eksempler på forhold, der kan være med til at sikre overholdelse af kravet om betryggende afvikling. Listen er ikke udtømmende, og overholdelse af kravet vil afhænge af afviklingen af det enkelte lotterikoncept.
For mange lotterikoncepter vil det gælde, at håndteringen af lodder, vinderlister og udlevering af gevinster kræver en gennemgang af processen for, at lotteriet kan blive afviklet på betryggende vis, dels for jer som arrangører, så der ikke kan sås tvivl om resultatet, og dels for deltagerne.
Spillemyndigheden kan, hvor det vurderes relevant, anmode jer om at beskrive, hvordan afviklingen sker tilfældigt og betryggende.

Skal vi kende datoerne for afvikling af alle vores lotterier, inden vi ansøger?
Nej. I vil modtage en tilladelse, der er gyldig i 12 måneder. I beslutter selv, hvornår i denne 12 måneders periode, at I vil afholde lotteri. Det bemærkes dog, at afviklingsperioden skal være afsluttet senest den dag, hvor tilladelsen udløber.

Hvordan kan vi sælge lodder?
Det er muligt at sælge lodder både fysisk og digitalt. Sælger I digitalt, kan det fx ske via jeres hjemmeside. Det er dog et krav, at I har lavet lodderne på forhånd, så de ikke genereres af betalingstjenesten i forbindelse med salget.
Lodder kan fx være: lodsedler, spilleplader, bingo- og bankoplader, lågespil, skrabespil (herunder også julekalender og til/fra-skrab), lågekalender eller tombolalodder.

Hvordan skal udleveringen af lodder foregå?
Lotteri med forhåndstrækning: Selve udleveringen af lodder skal ske fysisk for de lotterier, hvor deltagerne straks efter at have købt et lod kan se, om det giver gevinst. Det gælder fx for mange typer af skrabelodder. Udlevering af lodder skal ligeledes ske tilfældigt, så lodder med gevinster ikke først sælges, efter alle lodder med nitter er solgt.
Lotteri uden forhåndstrækning: Udlevering af lodder til et lotteri, hvor deltageren ikke straks efter, at købet er foretaget, kan se, om der er en gevinst, og hvor vindertrækningen sker efter salgsperiodens afslutning, kan ske både fysisk og digitalt.
Det er dog ikke tilladt at afholde selve lotteriet online. Det skal ske fysisk, også kaldet landbaseret.

Må man holde almennyttigt lotteri online eller som SMS-lotteri?
Det er ikke tilladt at holde almennyttigt lotteri online eller som SMS-lotteri. Afviklingen af et lotteri skal ske fysisk, også kaldet landbaseret.
For lotteri uden forhåndstrækning er det dog muligt, at udleveringen af lodder kan ske digitalt. I alle tilfælde kan I sælge lodder både fysisk og digitalt.
Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for almennyttigt lotteri afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program.
Kontakt Spillemyndigheden for mere information.

Hvad forstås der ved salgsperiode?
Ved salgsperiode forstås perioden fra lotteriets første salgsdag, herunder periode med eventuelt forsalg, til og med sidste salgsdag. Med andre ord perioden, fra hvor det er muligt som deltager at købe lodder til lotteriet.
Et forsalg er således også en del af salgsperioden. Hvis man i forsalg kan købe en entrébillet til et arrangement, og denne på arrangementsdagen kan omveksles direkte til en eller flere lodder, vil salg af entrébilletter også anses som en del af salgsperioden.
Ved afvikling af lotteri, der afholdes som bingo inden for alle tre tilladelseskategorier, må lotteriafviklingen finde sted mellem kl. 07:00 og 24:00, med undtagelse af salgsperioden. Det betyder altså, at I gerne må fortsætte forsalget af lodder om natten, hvis I fx sælger disse via en hjemmeside eller lignende.

Hvad forstås der ved afviklingsperiode?
For et lotteri uden forhåndstrækning er det perioden fra lotteriets første salgsdag til og med offentliggørelse af trækningen.
For et lotteri med forhåndstrækning er det perioden fra lotteriets første salgsdag til og med lotteriets sidste salgsdag.
Afviklingsperioden for det enkelte lotteri må ikke overstige seks måneder.
Afviklingsperioden skal være afsluttet senest den dag, hvor tilladelsen udløber.

Hvad er et lotteriarrangement?
Ved et lotteriarrangement forstås et arrangement afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Arrangementet kan bestå af flere lotterier, som dog alle skal have en tilknytning til det enkelte arrangement.
Der kan afholdes to lotteriarrangementer årligt, når hvert lotteriarrangement er af højst syv dages varighed, når hvert lotteriarrangement afholdes i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program til fordel for almennyttige formål eller et politisk parti, og når salg kun sker i samme periode som hvert lotteriarrangement.
De to lotteriarrangementer årligt vil ikke tælle med i kravet om, at der maksimalt må afvikles 12 lotterier per tilladelse. Ligeledes vil salgssummen fra lotteri afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program ikke skulle medregnes i den samlede årlige salgssum for lotteri afholdt i tilladelsesperioden.

Må vi afvikle fællesspil på forskellige lokationer?
Fællesspil på forskellige lokationer vil som udgangspunkt ikke kunne rummes i de nye regler, fordi almennyttigt lotteri som altovervejende skal afholdes som landbaseret spil med fysisk tilstedeværelse.

Eksempel:
Tilladelsesindehaver udbyder bingo på to forskellige lokationer, men betragter det som ét hovedlotteri, da der kun er en opråber til stede på den ene lokation. Opråberen live-streames således fra denne lokation til den anden lokation, hvor der også udbydes bingo, og hvor man som deltager altså deltager i det samme hovedlotteri. Denne situation vil ikke kunne rummes i de nye regler.

Vi har fået en tilladelse før 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2024
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. I kan læse mere på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk

Vi har fået en tilladelse før 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2025
I har to muligheder.
1) I kan afholde jeres lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. Så skal jeres lotteri være afsluttet senest 30. juni 2025.
2) I kan også vælge at holde et lotteri efter de nye regler, som gælder fra 1. januar 2025.
Kontakt Spillemyndigheden, så I kan få en ny tilladelse.

Vi skal afholde lotteri i både 2024 og 2025
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. Jeres lotteri skal være afsluttet senest den 30. juni 2025.
Vær opmærksom på, at reglen om gevinstafgift for almennyttige lotterier ophæves den 1. januar 2025. Det betyder, at selvom I har fået en tilladelse, hvor I ifølge tilladelsen kan påbegynde afholdelse af lotteri før den 1. januar 2025, men hvor tilladelsen udløber den 1. januar 2025 eller senere, så skal I ikke betale afgift for gevinster, hvor gevinstudbetalingen sker den 1. januar 2025 eller senere. Det relevante tidspunkt er, hvornår gevinstudbetalingen sker. Hvis der præmiesøges i 2024, men gevinstudbetalingen først sker i 2025, skal der derfor ikke betales gevinstafgift. Hvis gevinstudbetalingen sker i 2024, skal der betales gevinstafgift.

Vi har fået en tilladelse efter 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2024
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. I kan læse mere på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk

Vi har fået en tilladelse efter 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2025
I får automatisk en foreløbig tilladelse, som er gyldig til og med 30. juni 2025, hvis I ansøger via den digitale ansøgningsblanket. Det gør I, fordi Spillemyndigheden forventeligt ikke kan nå at behandle alle de ansøgninger, der bliver sendt i perioden fra den 21. november 2024 til og med den 31. december 2024.
Spillemyndigheden vil dog behandle jeres ansøgning i første halvdel af 2025. I vil herefter få konverteret jeres foreløbige tilladelse til en egentlig tilladelse, som har en gyldighed på 12 måneder fra den dato, hvor I har ønsket, tilladelsen skal gælde fra.
Hvis Spillemyndigheden vurderer, at I ikke kan opnå tilladelse, fordi I ikke er omfattet af de nye regler, vil jeres foreløbige tilladelse bortfalde, og I må herefter ikke længere afholde lotteri.

Må vi afholde lotteri, når vi automatisk har fået en foreløbig tilladelse?
Ja, I må holde lotteri med en foreløbig tilladelse fra den dato, hvor I har ønsket, at tilladelsen skal gælde, dog tidligst 1. januar 2025.
Det er en forudsætning for at holde lotteri med en foreløbig tilladelse, at I opfylder reglerne for den tilladelseskategori, I har ansøgt om.

Kan vi konvertere en tilladelse til afholdelse af lotteri i 2025, så den udstedes efter de nye regler og ikke de regler, der gælder indtil 31. december 2024?
Ja, hvis I opfylder betingelserne herfor. I skal kontakte Spillemyndigheden, hvis I ønsker at få konverteret en tilladelse.

Nyhedsbrev

Tilmeld jer Spillemyndighedens nyhedsbrev

Når I tilmelder jer nyhedsbrevet, vil I modtage besked i jeres indbakke, når der er nyt om almennyttige lotterier. 

Lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september 2020 om spil (spilleloven).

Lovbekendtgørelsen er senest ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024.

Ændringer til lovbekendtgørelsen kan findes på Retsinformation.dk