Kom hurtigt til din ansøgning (links kommer 25. november)
Årlig salgssum fra 15.000 kr. til 200.000 kr.
Årlig salgssum fra 15.000 kr. til 5 mio. kr.
Årlig salgssum over 5 mio. kr. til 100 mio. kr.

Oftest stillede spørgsmål

Her kan I få svar på nogle af de oftest stillede spørgsmål om almennyttigt lotteri.

Hvad er et lotteri?
Lotteri et et spil, hvor der betales en indsats, og hvor tilfældighed afgør, hvem der vinder en gevinst.
Nogle af de mest udbredte typer af lotterier er bingo og banko, skrabespil, lodsedler og tombola. Der findes dog ikke en udtømmende liste over spiltyper, der falder under kategorien lotteri.

Hvad er et almennyttigt lotteri?
Et almennyttigt lotteri er et lotteri, hvor hele overskuddet fra lotteriet gives til et almennyttigt formål. Herudover kan et opstillingsberettiget politisk parti afholde lotteri til fordel for sig selv. Det er ikke muligt at holde lotteri til fordel for enkeltpersoner.

Hvad er et almennyttigt formål?
Et lotteri har et almennyttigt formål, hvis overskuddet fra lotteriet går til et godt formål. Følgende formål er anset for at være almennyttige:
Sygdomsbekæmpende (fx sygdomme, forskning og patientstøtte).
Humanitært (fx handicapforeninger, hjælpearbejde nationalt og international, fx støtte til børn og unge, dyreværnsorganisationer og dyrevelfærd)
Kulturelt (fx musik, kunst, spejdere, borgerforeninger, forsamlingshuse, ringriderforeninger og religiøse forhold)
Børn, unge og uddannelse (fx børnehaver, daginstitutioner, skoler og uddannelsesinstitutioner - OBS: En hel skole eller uddannelsesinstitution vil være omfattet af dette formål. Men en enkelt skoleklasse vil ikke være omfattet)
Ældre og seniorer (fx plejehjem og seniorforeninger)
Fritid og idræt (fx idrætsforeninger, blomster-/havefællesskaber, håndarbejde, jagt og fiskeri)
Miljø (fx miljøbeskyttelsesorganisationer)
For at et lotteri kan kaldes almennyttigt, skal hele overskuddet fra lotteriet komme en bredere kreds til gode.
Et socialt formål kan ikke anses som almennyttigt, hvis det sociale formål er knyttet til spil, hvilket fx vil være tilfældet, hvis lotteriets formål alene er at indsamle penge til afvikling af et efterfølgende lotteri.
Selvom fx bingo har en social værdi for mange mennesker, kan spil om gevinster ikke være et socialt, almennyttigt formål i sig selv. Hvis formålet med afholdelse af bingo er det sociale sammenhold, og afholdelsen ikke sker med henblik på at udlodde til et almennyttigt formål, kan der i stedet søges tilladelse til udbud af liberaliseret landbaseret bingo.
Det er ikke muligt at holde almennyttigt lotteri til fordel for enkeltpersoner.

Kan det være et almennyttigt formål at mødes socialt til et lotteri?
Et socialt formål kan ikke anses som almennyttigt, hvis det sociale formål er knyttet til spil, hvilket fx vil være tilfældet, hvis lotteriets formål alene er at indsamle penge til afvikling af et efterfølgende lotteri. Det er dermed ikke hensigten, at man kan indsamle penge via lotteri til at finansiere selve afholdelsen af spillet, uanset at spillet er et socialt arrangement.
Selvom fx bingo har en social værdi for mange mennesker, kan spil om gevinster ikke være et socialt, almennyttigt formål i sig selv. Hvis formålet med afholdelse af bingo er det sociale sammenhold, og afholdelsen ikke sker med henblik på at udlodde til et almennyttigt formål, kan der i stedet søges tilladelse til udbud af liberaliseret landbaseret bingo.
Det er ikke muligt at holde almennyttigt lotteri til fordel for enkeltpersoner.

Kan man udlodde overskuddet til sig selv?
Et opstillingsberettiget politisk parti kan udlodde overskuddet fra lotteriet til sig selv.
Herudover kan en udbyder af et almennyttigt lotteri udlodde overskuddet til sig selv, hvis udbyderen i sig selv har et almennyttigt formål.

Hvorfor er der krav til lotteriets formål?
I Danmark er der som udgangspunkt monopol på lotteri. Monopolet betyder, at det som udgangspunkt alene er Danske Lotteri Spil, Klasselotteriet, Varelotteriet og Landbrugslotteriet, der må udbyde lotteri.
Almennyttigt lotteri er en undtagelse til monopolet på lotterier. Man kan således holde lotteri, hvis hele overskuddet fra lotteriet gives til et almennyttigt formål, som kommer en bredere kreds til gode. Herudover kan et opstillingsberettiget politisk parti holde lotteri til fordel for sig selv.

Hvem kan holde almennyttigt lotteri?
Foreninger, fonde, selvejende institutioner og virksomheder med et cvr- eller SE-nummer kan få tilladelse til at holde almennyttigt lotteri. Politiske partier, der er opstillingsberettigede til Folketinget, kan holde lotteri til fordel for sig selv.
Det er også muligt i kategori 1 (samlet årlig salgssum fra 15.000 kr. til og med 200.000 kr.) at holde almennyttigt lotteri, hvis man er en offentligt støttet enhed.
Det er ikke muligt at få tilladelse til at holde almennyttigt lotteri, hvis man er en enkeltmandsvirksomhed eller en personligt ejet mindre virksomhed.

Skal vi uanset hvad have en tilladelse?
Hvis I har en samlet årlig salgssum for lotteri på 15.000 kr. eller derover, så skal I ansøge om tilladelse.
Hvis jeres samlede årlige salgssum er under 15.000 kr. skal I ikke søge om tilladelse. I kan således afholde alle de lotterier, I har lyst til i løbet af en 12 måneders periode, så længe den samlede årlige salgssum ikke overstiger 15.000 kr. Den 12 måneders periode løbet fra det første lotteri, I afholder. Der stilles ligeledes ingen krav til afviklingen af lotterierne.

Hvem kan ansøge med SE-nummer?
En ansøger, som ikke er etableret eller har bopæl i Danmark, kan ansøge med SE-nummer. I så fald skal pdf-ansøgningsblanketten for den pågældende tilladelseskategori anvendes.

Hvad betyder samlet årlig salgssum?
Den samlede årlige salgssum er det beløb, I maksimalt forventer at sælge lodsedler, bingoplader mv. for i løbet af de 12 måneder, jeres tilladelse gælder. Salgssummen dækker kun over salg, der er direkte forbundet med lotteri. Den dækker derfor ikke over salg af fx kaffe og kage i forbindelse med afholdelse af lotteri.

Må den samlede årlige salgssum overstige det beløb, der er givet tilladelse til?
Lotteriernes samlede årlige salgssum må ikke overstige det beløb, der er givet tilladelse til.
Når I planlægger afviklingen af lotterierne, er det derfor vigtigt, at I laver et realistisk skøn over det forventede salg af lodsedler, spilleplader og lignende i løbet af 12 måneder.
Hvis den forventede samlede salgssum over 12 måneder ligger på grænsen mellem to forskellige tilladelseskategorier, anbefales det at vælge den tilladelseskategori med den højeste salgssum.
Kontakt Spillemyndigheden, hvis der er udsigt til, at den årlige salgssum fra lotterierne forventes at overstige beløbsgrænsen for tilladelsen.

Hvor meget skal vi udlodde af overskuddet fra lotteriafviklingen?
I skal udlodde hele overskuddet fra lotteriafviklingen. For kategori 1-tilladelser stilles der ikke krav til overskuddets størrelse. For kategori 2- og 3-tilladelser skal overskuddet som minimum udgøre 35 procent af salgssummen, hvis I er en virksomhed, en fond eller en selvejende institution. Hvis I er en forening og har en kategori 2-tilladelse, skal jeres overskud udgøre minimum 15 procent af salgssummen. Hvis I er en forening, og har en kategori 3-tilladelse, skal jeres overskud udgøre minimum 35 procent af salgssummen.
Overskud fra lotteri opgøres på følgende måde:
Salgssum + eventuelle øvrige indtægter - rimelige udgifter = overskud.

Hvordan opgør man sit overskud?
Når overskuddet fra lotteriet skal opgøres, skal man fratrække de rimelige udgifter fra sine indtægter. Indtægter omfatter fx salg af lodder og donationer mv. Udgifter skal være rimelige og direkte forbundne med lotteriet. Det kan fx være udgifter til trykning af lodder, indkøb af gevinster, udgifter til vindertrækning og lokaleleje.
Udregningen vil se således ud: Salgssum + eventuelle øvrige indtægter - rimelige udgifter = overskud.
Udregning af overskudsprocenten foregår på anden vis. Læs mere i spørgsmålene nedenfor.

Hvilke indtægter skal medregnes, når overskuddet skal opgøres?
Indtægter omfatter fx salg af lodder mv.?, annonceindtægter og donationer. Værdien af sponsorerede gevinster skal ikke medregnes, når I beregner jeres overskud.
Salg af blandt andet kaffe, kage og tilbehør, fx dubber til spilleplader, kan ikke medregnes som indtægter i lotteriet.

Hvilke udgifter kan fratrækkes, når overskuddet skal opgøres?
Udgifter skal være rimelige og direkte forbundne med lotteriet.
Rimelige udgifter, der er direkte forbundne med lotteriet, kan fx være udgifter til trykning af lodder, indkøb af gevinster, udgifter til regnskabsaflæggelse, udgifter til vindertrækning og lokaleleje.
Hvad, der vil være at anse for rimelige udgifter, vil bero på en konkret vurdering baseret på den enkelte udgift, hvor niveauet holdes op imod normalprisen på en lignende vare eller service.

Hvordan beregner vi overskudsprocenten?
Når I skal udregne overskudsprocenten, skal I først finde jeres overskud. Overskuddet er jeres salgssum + eventuelle øvrige indtægter fra lotteriet (fx salg af lodder eller spilleplader og annonceringsindtægter) fratrukket rimelige udgifter forbundet med lotteriet (fx tryk af lodder, udgifter til gevinster eller notar). Værdien af sponsorerede gevinster skal ikke medregnes, når I beregner jeres overskud.
Overskuddet divideres med salgssummen af jeres lodder/spilleplader og ganges med 100.

Nedenfor kan I se formlen for overskud:
Salgssum + eventuelle øvrige indtægter - rimelige udgifter = overskud.

Formlen for overskudsprocenten ser således ud:
Overskud / salgssum x 100 = overskudsprocenten.

På billedet ses to eksempler på beregning af overskudsprocent

Må vi udlodde overskuddet til vores egenkapital?
Overskuddet må ikke gå til jeres egenkapital.
Egenkapital er et udtryk for den samlede værdi af foreningen eller virksomhedens aktiver minus eventuel gæld. Det er de midler, som I frit kan bruge eller opspare.
Ved udlodning af overskud fra almennyttigt lotteri kan der ikke ske hensættelse til jeres egenkapital.
Hensigten med dette forbud er at sikre, at udbydere, der ikke i sig selv er almennyttige, ikke skal kunne beholde hele eller dele af overskuddet til løbende driftsudgifter, da dette strider mod formålet om at udlodde hele overskuddet til et almennyttigt formål.
Hvis udbyderen af lotteri i sig selv er almennyttigt, fx en almennyttig forening, kan der ske udlodning til foreningen selv, og denne udlodning kan hensættes til den almennyttige udbyders egenkapital.

Hvor ofte skal vi udlodde vores overskud?
Der er ikke krav om, at I skal udlodde overskuddet hver gang, I har afholdt et lotteri. I må således gerne vente med at udlodde, til I har afholdt alle lotterier på tilladelsen. Det eneste krav er, at overskuddet senest ved regnskabsaflæggelsen skal være udloddet.

Hvad er et hovedlotteri?
Ved hovedlotteri forstås hvert enkelt hovedlotteri, der afholdes på tilladelsen, og det lotteri, hvor hovedparten af gevinsterne kan vindes. Der skal fra hovedlotteri til hovedlotteri være forskel i fx gevinstgrupper, deltagerkreds, tidsperioder mv.
At "vippe pladen" i forbindelsen med et bingo- eller bankoarrangement vil ikke være at anse som at afslutte et hovedlotteri og starte et nyt. Der vil således kunne "vippes plade" flere gange i løbet af ét hovedlotteri.

Hvad er et bingo- eller bankoarrangement?
Reglerne nævner flere gange ordet bingoarrangement. Spillemyndigheden fortolker ordet bingoarrangement som et hovedlotteri.
Til et bingoarrangement vil der altså kunne afholdes flere bingospil, da det at "vippe pladen" ikke vil være at anse som at afslutte et bingoarrangement (hovedlotteri) og starte et nyt.

Kræver sidelotteri og ekstratrækninger en særskilt tilladelse?
Sidelotteri og ekstratrækninger, som holdes i forbindelse med et lotteri, er omfattet af den tilladelse, som Spillemyndigheden har udstedt. 
Der gælder særlige krav til sidelotteri og ekstratrækning afholdt på tilladelsen. Læs mere om dette ved næste spørgsmål.

Hvilke krav er der til afholdelse af sidelotteri?
I forbindelse med et hovedlotteri, der afholdes som bingo eller banko, kan der afholdes sidelotteri.
Deltagelse i sidelotteri er betinget af samtidig deltagelse i hovedlotteriet. Der kan betales særskilt indsats for deltagelse i sidelotteri.
Spillet skal hovedsageligt udgøres af hovedlotteriet og ikke af sidelotteriet. Værdien af hver enkelt gevinst i sidelotteriet må ikke overstige 5.000 kr.

Tæller sidelotteri med i kravet om, at der maksimalt må afvikles 12 lotterier per tilladelse?
Nej, sidelotteri tæller ikke med i kravet om, at der maksimalt må afvikles 12 lotterier per tilladelse. Sidelotteri vil dog være omfattet af de samme krav til spilafviklingen, som gælder for den tilladelseskategori, hovedlotteriet, der afvikles som bingo eller banko, afholdes på. Derfor er der fx krav om gevinsternes maksimale værdi.

Hvilke krav er der til ekstratrækninger?
I forbindelse med et hovedlotteri, der ikke afvikles som bingo eller banko, kan der afholdes en ekstratrækning.
Ekstratrækninger er nært forbundet til hovedlotteriet, og den skal tilbydes til alle deltagere i hovedlotteriet, uden at deltagerne skal betale en ekstra indsats. Alle deltagere skal deltage på lige vilkår i ekstratrækningen.
Gevinstsummen fra en ekstratrækning må kun udgøre en ubetydelig og accessorisk del af den samlede gevinstsum fra det enkelte hovedlotteri, der ikke udbydes som bingo.
Der må maksimalt afholdes én ekstratrækning per hovedlotteri.

Hvad udgør en ubetydelig og accessorisk del af den samlede gevinstsum?
Ved vurderingen af, hvor høj værdigen af en ekstratrækning på være, skal værdien sammenholdes med værdien af de samlede gevinster i det hovedlotteri, ekstratrækningen er tilknyttet.

Hvad betyder betryggende lotteriafvikling?
Lotteri skal bero udelukkende på tilfældighed og afvikles betryggende.
Ved betryggende afvikling forstås overordnet, at der ikke må være tvivl om resultatets udfald.
Som eksempler herpå må deltagerne i et lotteri ikke selv have medbragt eller sammensat deres lodder, hvilket også er et krav for bingo- og bankoplader.
I skal sikre, at det samme lod ikke udsendes eller udleveres til flere deltagere i lotteriet, hvis der ikke kan være flere gevinster tilknyttet samme lod, og hvis I udbyder lotteri med forhåndstrækning, må I ikke kende vindernumrene før salgsperiodens udløb.
Dette er alene eksempler på forhold, der kan være med til at sikre overholdelse af kravet om betryggende afvikling. Listen er ikke udtømmende, og overholdelse af kravet vil afhænge af afviklingen af det enkelte lotterikoncept.
For mange lotterikoncepter vil det gælde, at håndteringen af lodder, vinderlister og udlevering af gevinster kræver en gennemgang af processen for, at lotteriet kan blive afviklet på betryggende vis, dels for jer som arrangører, så der ikke kan sås tvivl om resultatet, og dels for deltagerne.
Spillemyndigheden kan, hvor det vurderes relevant, anmode jer om at beskrive, hvordan afviklingen sker tilfældigt og betryggende.

Skal vi kende datoerne for afvikling af alle vores lotterier, inden vi ansøger?
Nej. I vil modtage en tilladelse, der er gyldig i 12 måneder. I beslutter selv, hvornår i denne 12 måneders periode, at I vil afholde lotteri. Det bemærkes dog, at afviklingsperioden skal være afsluttet senest den dag, hvor tilladelsen udløber.

Hvordan kan vi sælge lodder?
Det er muligt at sælge lodder både fysisk og digitalt. Sælger I digitalt, kan det fx ske via jeres hjemmeside. Det er dog et krav, at I har lavet lodderne på forhånd, så de ikke genereres af betalingstjenesten i forbindelse med salget.
Lodder kan fx være: lodsedler, spilleplader, bingo- og bankoplader, lågespil, skrabespil (herunder også julekalender og til/fra-skrab), lågekalender eller tombolalodder.

Hvordan skal udleveringen af lodder foregå?
Lotteri med forhåndstrækning: Selve udleveringen af lodder skal ske fysisk for de lotterier, hvor deltagerne straks efter at have købt et lod kan se, om det giver gevinst. Det gælder fx for mange typer af skrabelodder. Udlevering af lodder skal ligeledes ske tilfældigt, så lodder med gevinster ikke først sælges, efter alle lodder med nitter er solgt.
Lotteri uden forhåndstrækning: Udlevering af lodder til et lotteri, hvor deltageren ikke straks efter, at købet er foretaget, kan se, om der er en gevinst, og hvor vindertrækningen sker efter salgsperiodens afslutning, kan ske både fysisk og digitalt.
Det er dog ikke tilladt at afholde selve lotteriet online. Det skal ske fysisk, også kaldet landbaseret.

Må man holde almennyttigt lotteri online eller som SMS-lotteri?
Det er ikke tilladt at holde almennyttigt lotteri online eller som SMS-lotteri. Afviklingen af et lotteri skal ske fysisk, også kaldet landbaseret.
For lotteri uden forhåndstrækning er det dog muligt, at udleveringen af lodder kan ske digitalt. I alle tilfælde kan I sælge lodder både fysisk og digitalt.
Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for almennyttigt lotteri afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program.
Kontakt Spillemyndigheden for mere information.

Hvad forstås der ved salgsperiode?
Ved salgsperiode forstås perioden fra lotteriets første salgsdag, herunder periode med eventuelt forsalg, til og med sidste salgsdag. Med andre ord perioden, fra hvor det er muligt som deltager at købe lodder til lotteriet.
Et forsalg er således også en del af salgsperioden. Hvis man i forsalg kan købe en entrébillet til et arrangement, og denne på arrangementsdagen kan omveksles direkte til en eller flere lodder, vil salg af entrébilletter også anses som en del af salgsperioden.
Ved afvikling af lotteri, der afholdes som bingo inden for alle tre tilladelseskategorier, må lotteriafviklingen finde sted mellem kl. 07:00 og 24:00, med undtagelse af salgsperioden. Det betyder altså, at I gerne må fortsætte forsalget af lodder om natten, hvis I fx sælger disse via en hjemmeside eller lignende.

Hvad forstås der ved afviklingsperiode?
For et lotteri uden forhåndstrækning er det perioden fra lotteriets første salgsdag til og med offentliggørelse af trækningen.
For et lotteri med forhåndstrækning er det perioden fra lotteriets første salgsdag til og med lotteriets sidste salgsdag.
Afviklingsperioden for det enkelte lotteri må ikke overstige seks måneder.
Afviklingsperioden skal være afsluttet senest den dag, hvor tilladelsen udløber.

Hvad er et lotteriarrangement?
Ved et lotteriarrangement forstås et arrangement afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Arrangementet kan bestå af flere lotterier, som dog alle skal have en tilknytning til det enkelte arrangement.
Der kan afholdes to lotteriarrangementer årligt, når hvert lotteriarrangement er af højst syv dages varighed, når hvert lotteriarrangement afholdes i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program til fordel for almennyttige formål eller et politisk parti, og når salg kun sker i samme periode som hvert lotteriarrangement.
De to lotteriarrangementer årligt vil ikke tælle med i kravet om, at der maksimalt må afvikles 12 lotterier per tilladelse. Ligeledes vil salgssummen fra lotteri afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program ikke skulle medregnes i den samlede årlige salgssum for lotteri afholdt i tilladelsesperioden.

Må vi afvikle fællesspil på forskellige lokationer?
Fællesspil på forskellige lokationer vil som udgangspunkt ikke kunne rummes i de nye regler, fordi almennyttigt lotteri som altovervejende skal afholdes som landbaseret spil med fysisk tilstedeværelse.

Eksempel:
Tilladelsesindehaver udbyder bingo på to forskellige lokationer, men betragter det som ét hovedlotteri, da der kun er en opråber til stede på den ene lokation. Opråberen live-streames således fra denne lokation til den anden lokation, hvor der også udbydes bingo, og hvor man som deltager altså deltager i det samme hovedlotteri. Denne situation vil ikke kunne rummes i de nye regler.

Hvad er jeres sagsbehandlingstid?
OBS: I perioden fra den 21. november 2024 til og med senest den 30. juni 2025 vil I automatisk modtage en foreløbig tilladelse til afholdelse af almennyttigt lotteri i kategori 2 og 3, hvis I ansøger via den digitale ansøgningsblanket. Hvis I ansøger via en pdf-blanket, har Spillemyndigheden som udgangspunkt fire ugers sagsbehandlingstid. Her vil I også modtage en foreløbig tilladelse.

I får en automatisk afgørelse med en tilladelse, hvis I har søgt i kategori 1 fra 15.000 kr. til og med 200.000 kr., hvor I skal udlodde hele overskuddet. Dette naturligvis forudsat, at I opfylder betingelserne for at afholde lotteri i denne kategori.
I alle andre tilfælde er vores sagsbehandlingstid fire uger fra det tidspunkt, hvor Spillemyndigheden har modtaget alle relevante oplysninger til brug for ansøgningen.

Vi skal holde lotteri om en uge og har glemt at ansøge. Kan vores ansøgning blive hastebehandlet?
Spillemyndigheden kan ikke garantere, at I kan få udstedt en tilladelse, når I ikke har indsendt jeres ansøgning minimum fire uger før ønsket startdato for tilladelsen.
Hvis jeres ansøgning vedrører en tilladelse til tilladelseskategori 1, vil I dog automatisk modtage en afgørelse, når ansøgningen er indsendt via den digitale ansøgningsblanket. Dette naturligvis forudsat, at I opfylder betingelserne for at opnå en tilladelse.

Vi har fået en tilladelse før 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2024
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. I kan læse mere på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk

Vi har fået en tilladelse før 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2025
I har to muligheder.
1) I kan afholde jeres lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024.
2) I kan også vælge at holde et lotteri efter de nye regler, som gælder fra 1. januar 2025.
Kontakt Spillemyndigheden, så I kan få en ny tilladelse.

Vi skal afholde lotteri i både 2024 og 2025
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. Jeres lotteri skal være afsluttet senest den 30. juni 2025.
Vær opmærksom på, at reglen om gevinstafgift for almennyttige lotterier ophæves den 1. januar 2025. Det betyder, at selvom I har fået en tilladelse, hvor I ifølge tilladelsen kan påbegynde afholdelse af lotteri før den 1. januar 2025, men hvor tilladelsen udløber den 1. januar 2025 eller senere, så skal I ikke betale afgift for gevinster, hvor gevinstudbetalingen sker den 1. januar 2025 eller senere. Det relevante tidspunkt er, hvornår gevinstudbetalingen sker. Hvis der præmiesøges i 2024, men gevinstudbetalingen først sker i 2025, skal der derfor ikke betales gevinstafgift. Hvis gevinstudbetalingen sker i 2024, skal der betales gevinstafgift.

Vi har fået en tilladelse efter 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2024
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. I kan læse mere på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk

Vi har fået en tilladelse efter 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2025
I får automatisk en foreløbig tilladelse, som er gyldig til og med 30. juni 2025, hvis I ansøger via den digitale ansøgningsblanket. Det gør I, fordi Spillemyndigheden forventeligt ikke kan nå at behandle alle de ansøgninger, der bliver sendt i perioden fra den 21. november 2024 til og med den 30. juni 2025.
Spillemyndigheden vil dog behandle jeres ansøgning i første halvdel af 2025. I vil herefter få konverteret jeres foreløbige tilladelse til en egentlig tilladelse, som har en gyldighed på 12 måneder fra den dato, hvor I har ønsket, tilladelsen skal gælde fra.
Hvis Spillemyndigheden vurderer, at I ikke kan opnå tilladelse, fordi I ikke er omfattet af de nye regler, vil jeres foreløbige tilladelse bortfalde, og I må herefter ikke længere afholde lotteri.

Må vi afholde lotteri, når vi automatisk har fået en foreløbig tilladelse?
Ja, I må holde lotteri med en foreløbig tilladelse fra den dato, hvor I har ønsket, at tilladelsen skal gælde, dog tidligst 1. januar 2025.
Det er en forudsætning for at holde lotteri med en foreløbig tilladelse, at I opfylder reglerne for den tilladelseskategori, I har ansøgt om.

Kan vi konvertere en tilladelse til afholdelse af lotteri i 2025, så den udstedes efter de nye regler og ikke de regler, der gælder indtil 31. december 2024?
Ja, hvis I opfylder betingelserne herfor. I skal kontakte Spillemyndigheden, hvis I ønsker at få konverteret en tilladelse.

Er det muligt at have to tilladelser på samme tid?
Nej, I kan ikke have to tilladelser på samme tid, heller ikke selvom den ene er udstedt efter de gamle regler, og den anden efter de nye.

Hvordan ved vi, hvilken tilladelseskategori vi hører til?
Der er tre tilladelseskategorier. I kan bruge guiden på forsiden af Lotteriregler.dk. Her vil en række spørgsmål guide jer til den rigtige kategori. På forsiden kan I også finde et link til den digitale ansøgningsblanket.

Hvad skal vi gøre, hvis vi gerne vil søge om en tilladelse med en højere årlig salgssum end det, vi i første omgang har fået tilladelse til?
I kan lade jeres gældende tilladelse bortfalde ved at kontakte Spillemyndigheden. Når den er bortfaldet, kan I herefter søge om at få en ny tilladelse med en højere årlig salgssum.
I vil skulle lave en opgørelse over jeres indtægter og udgifter eller et regnskab for de lotterier, I har nået at afholde på jeres første tilladelse, inden den bortfaldt.
Jeres nye tilladelse med en højere årlig salgssum vil gælde i 12 måneder fra den ønskede startdato. I skal i den forbindelse være opmærksomme på, at I højest må holde 12 lotterier i løbet af 12 måneder, med undtagelse af bingo og banko, hvis I har en kategori 2- eller 3-tilladelse.

Eksempel 1:
I har en kategori 1-tilladelse med gyldighed i perioden fra 1. januar 2025 til og med 31. december 2025. I lader jeres tilladelse bortfalde pr. 31. marts 2025. Så vil jeres nye kategori 2-tilladelse være gældende fra 1. april 2025 til og med 31. marts 2025. Da der ikke er begrænsning i antallet af afholdte lotterier i kategori 1, gælder begrænsningen på de 12 lotterier først, når I bliver omfattet af kategori 2-tilladelsen.

Eksempel 2:
I har en kategori 2-tilladelse med gyldighed i perioden fra 1.januar 2025 til og med 31. december 2025. I lader den tilladelse bortfalde per 31. marts 2025. Så vil jeres nye kategori 3-tilladelse være gældende fra 1. april 2025 til og med 31. marts 2025. Men i perioden fra 1. april til og med 31. december 2025 må I alene afholde det antal lotterier op til 12, som I ikke allerede har afholdt på den tidligere tilladelse.

Hvor sender I vores tilladelse til?
Spillemyndigheden sender jeres tilladelse til Digital Post.

Er der krav til gevinsternes art og værdi?
Ja, det er der. I kan læse mere om kravene her.
Kategori 1-tilladelse
Kategori 2-tilladelse
Kategori 3-tilladelse

Hvordan skal vi opgøre overskuddet fra vores lotteri?
Indtægter fra lotteriafviklingen skal indsættes på en konto i et pengeinstitut, hvor det er muligt at adskille posteringerne vedrørende lotteri fra andre posteringer. Alternativt kan I indsætte midlerne på en særskilt konto. Der kan alene fratrækkes rimelige udgifter, der er direkte forbundet med lotteriet, til dækning af omkostninger i forbindelse med afholdelsen af lotteriet. Læs mere om, hvordan I beregner overskuddet i afsnittet 'Overskud fra lotteriafvikling' længere oppe på denne side.

Er der krav til, hvordan udlodningen til et almennyttigt formål skal ske?
Udlodningen skal ske via bankoverførsel, og overskuddet skal senest ved regnskabsaflæggelsen være udloddet.

Skal vi betale gevinstafgift efter de nye regler?
Reglen om gevinstafgift for almennyttige lotterier ophæves den 1. januar 2025.
Hvis I har fået en tilladelse med startdato 1.januar 2025, skal I derfor ikke betale gevinstafgift.
Hvis I har fået en tilladelse, hvor I ifølge tilladelsen kan påbegynde afholdelse af lotteri før den 1. januar 2025, men hvor tilladelsen udløber den 1. januar 2025 eller senere, så skal I ikke betale afgift for gevinster, hvor gevinstudbetalingen sker den 1. januar 2025 eller senere. Det relevante tidspunkt er, hvornår gevinstudebetalingen sker. Hvis der præmiesøges i 2024, men gevinstudbetalingen først sker i 2025, skal der derfor ikke betales gevinstafgift. Hvis gevinstudbetalingen sker i 2024, skal der betales gevinstafgift.

Må børn og unge deltage i almennyttigt lotteri?
Alle uanset alder kan deltage i almennyttigt lotteri. Det gælder både i forhold til at sælge og købe spilleplader, lodsedler mv.?

Er der nogen aldersgrænse for at deltage i almennyttigt lotteri?
Det er muligt at deltage i almennyttigt lotteri uanset alder. Der er således ikke en aldersgrænse, som det kendes fra andre typer af pengespil.

Er der krav om medlemskab for at måtte deltage i bingo eller banko?
Nej, der er ikke krav om medlemskab. Med de nye regler er det således ikke længere muligt at afholde lotteri uden tilladelse, hvis man afholder lotteri i såkaldte lukkede foreninger. Fremover er det dermed ikke et krav, at man skal være medlem af en forening for at kunne være med i foreningens lotteri.

Vi har en tilladelse i kategori 1, og der står, at vi skal lave en opgørelse over indtægter og udgifter. Hvad skal opgørelsen over indtægter og udgifter indeholde?
Læs mere om indtægter og udgiver i afsnittet 'Overskud fra lotteriafvikling' længere oppe på denne side. Det anbefales at opgøre indtægter og udgifter efter hvert enkelt lotteri for dernæst at opbevare disse oplysninger, indtil den samlede opgørelse efter tilladelsens udløb skal udarbejdes. Denne opgørelse er derved lettere at udarbejde, fordi oplysningerne er nemt tilgængelige. Det samlede overskud til udlodning til det eller de formål, der er givet tilladelse til at holde lotteri til fordel for, skal også oplistes i opgørelsen. Opgørelsen skal offentliggøres senest tre måneder efter tilladelsens udløb, hvor overskuddet også senest skal være udloddet.

Vi har en tilladelse i kategori 2, og der står, at vi skal indsende et regnskab til Spillemyndigheden. Hvad skal regnskabet indeholde?
Regnskabet skal minimum indeholde: antallet af lotterier, der er afholdt i tilladelsesperioden, lotteriernes samlede indtægter, lotteriernes samlede udgifter, overskuddets størrelse, og hvem der er udloddet til.
Det anbefales at opgøre indtægter og udgifter efter hvert enkelt lotteri for dernæst at opbevare disse oplysninger, indtil det samlede regnskab efter tilladelsens udløb skal udarbejdes. Regnskabet er derved lettere at udarbejde, fordi oplysningerne er nemt tilgængelige. Overskuddet skal senest ved regnskabsaflæggelsen være udloddet.
I skal også aflægge regnskab for de lotterier, som udbydes i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Der er ikke krav om, at I skal aflægge et særskilt regnskab for lotteri udbudt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Det bør derfor indgå i lotteriregnskabet med en særskilt post - medmindre I selv foretrækker at indsende et særskilt regnskab.
Regnskabet skal efterses og attesteres af mindst to personer hos jer. Regnskabet skal offentliggøres og indsendes til Spillemyndigheden senest tre måneder efter tilladelsens udløb.
Læs mere om indtægter og udgiver i afsnittet 'Overskud fra lotteriafvikling' længere oppe på denne side.

Vi har en tilladelse i kategori 3, og der står, at vi skal indsende et regnskab til Spillemyndigheden. Hvad skal regnskabet indeholde?
Regnskabet skal som minimum indeholde: antallet af lotterier, der er afholdt i tilladelsesperioden, lotteriernes samlede indtægter, lotteriernes samlede udgifter, overskuddets størrelse, og hvem der er udloddet til. Læs mere om indtægter og udgiver i afsnittet 'Overskud fra lotteriafvikling' længere oppe på denne side.
Det anbefales at opgøre indtægter og udgifter efter hvert enkelt lotteri for dernæst at opbevare disse oplysninger, indtil det samlede regnskab efter tilladelsens udløb skal udarbejdes. Regnskabet er derved lettere at udarbejde, fordi oplysningerne er nemt tilgængelige. Overskuddet skal senest ved regnskabsaflæggelsen være udloddet.
I skal også aflægge regnskab for de lotterier, som udbydes i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Der er ikke krav om, at I skal aflægge et særskilt regnskab for lotteri udbudt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Det bør derfor indgå i lotteriregnskabet som en særskilt post - medmindre I selv foretrækker at indsende et særskilt regnskab.
Regnskabet skal påtegnes af en registreret eller statsautoriseret revisor, som samtidig skal udarbejde en revisorerklæring. Regnskabet og revisorerklæringen skal offentliggøres på jeres hjemmeside eller ved andet offentligt opslag og indsendes til Spillemyndigheden senest seks måneder efter regnskabsperiodens udløb.

Skal vi lave en opgørelse eller indsende et regnskab?
Hvis I har en tilladelse i kategori 1, skal I per 12 måneder udarbejde en opgørelse over jeres indtægter og udgifter forbundet med lotteriafviklingen.
Hvis I har en tilladelse i kategori 2, skal I per 12 måneder udarbejde et regnskab.
Hvis I har en tilladelse i kategori 3, skal I per 12 måneder udarbejde et regnskab.
Læs mere i spørgsmålene ovenfor, der uddyber hvad opgørelsen og regnskaberne skal indeholde for hver tilladelseskategori.

Hvilken kategori skal vi som opstillingsberettiget politisk parti vælge, hvis vi vil afholde lotteri?
Som opstillingsberettiget politisk parti kan I afholde lotteri i alle tre kategorier. Det er derfor den forventede samlede årlige salgssum, der afgør, om I skal ansøge om en kategori 1-, 2- eller 3-tilladelse. Benyt guiden på forsiden for at finde den rigtige tilladelseskategori.

Hvis vi som opstillingsberettiget politisk parti ikke vil udlodde til os selv, hvordan skal vi så ansøge?
Hvis I ikke ønsker at udlodde til jer selv, skal I ansøge om en tilladelse i kategori 1, 2 eller 3. I kan bruge guiden på forsiden af Lotteriregler.dk. Her vil en række spørgsmål guide jer til den rigtige kategori. På Lotteriregler.dk kan I også finde ansøgningsblanketten. 
Hele overskuddet fra lotteri afholdt på tilladelsen skal gå til et almennyttigt formål.

Hvad er en offentligt støttet enhed?
Ved en offentligt støttet enhed forstås en juridisk enhed, der modtager offentlig (økonomisk) støtte fra en kommune, region eller staten. En offentligt støttet enhed kan også være en del af en kommune, såsom daginstitutioner, plejehjem, folkeskoler og aktivitetscentre. Desuden kan frie grundskoler, som får økonomisk støtte fra staten, også være en offentligt støttet enhed.

Kan vi som en fri grundskole søge om en tilladelse som en offentligt støttet enhed?
Ja, hvis I får økonomisk støtte fra starten, så vil I kunne søge om en kategori 1-tilladelse som offentligt støttet enhed.

Vi er en fri grundskole. Hvad er forskellen mellem at søge som en offentligt støttet enhed i kategori 1 frem for som en selvejende institution i kategori 2?
Kategori 1 og 2 adskiller sig fra hinanden først og fremmest i forhold til den samlede årlige salgssum. I kategori 1 må den samlede årlige salgssum ikke overstige 200.000 kr. Desuden må der alene anvendes frivillig ulønnet arbejdskraft til afvikling af lotteri. Hele overskuddet skal udloddes i kategori 1, men der er ikke krav til overskuddets størrelse. I kategori 2 må den samlede årlige salgssum ikke overstige 5 mio. kr. Hele overskuddet skal udloddes i kategori 2, og overskuddet skal som minimum udgøre 35 procent af salgssummen.

Er der en bagatelgrænse for, hvornår man skal have en tilladelse?
Ja, det er der. Fra 1. januar 2025 er det muligt for alle at holde landbaseret (fysisk) lotteri uden tilladelse, så længe den samlede årlige salgssum for lotteri er under 15.000 kr.
I kan således afholde alle de lotterier, I har lyst til i løbet af en 12 måneders periode, så længe den samlede årlige salgssum ikke overstiger 15.000 kr. Den 12 måneders periode løbet fra det første lotteri, I afholder. Der stilles ligeledes ingen krav til afviklingen af lotterierne.
Det betyder, at fx skoleklasser, plejehjem og personaleforeninger kan holde lotterier, som kan være med til at finansiere fx lejrture og andre aktiviteter, eller som alene har et socialt formål. Der er således ingen krav til, hvad et eventuelt overskud skal gå til.
Det er et krav, at salget af lodder mv.? skal være under 15.000 kr. årligt. salgssummen dækker udelukkende over salg, der er direkte forbundet med lotterierne. Den dækker derfor ikke over salg af fx kaffe og kage i forbindelse med lotterierne.

Hvis vores lotteri er under bagatelgrænsen, kan vi så stadig søge om en tilladelse?
Hvis I har en samlet årlig salgssum på under 15.000 kr., men alligevel ønsker en tilladelse fra Spillemyndigheden, kan I ansøge om dette. I så fald vil I skulle udfylde ansøgningsblanketten med de påkrævede oplysninger. Hvis I opfylder betingelserne for at modtage en tilladelse, vil I herefter modtage en tilladelse til enten kategori 1, kategori 2 eller kategori 3. Kravene til kategori 1, 2 eller 3 skal opfyldes af jer i hele tilladelsens gyldighedsperiode.

Er der regler om markedsføring, når vi skal afholde lotteri med en tilladelse i kategori 1?
I er undtaget fra kravet om brug af Spillemyndighedens mærkningsordning i forbindelse med afholdelse af lotteri og markedsføring af et lotteri.
Hvis I alligevel vælger at anvende Spillemyndighedens mærkningsordning, skal anvendelsen ske i overensstemmelse med kravene for anvendelse for tilladelsesindehavere i tilladelseskategori 2 og 3.

Er der regler om markedsføring, når vi skal afholde lotteri med en tilladelse i kategori 2 eller 3?
Ja, det er der, hvis I har en tilladelse i kategori 2 eller 3.
I skal således ved markedsføring på en klar og tydelig måde oplyse om: jeres navn samt regler og vilkår for eventuelle rabatter, ekstratrækninger eller andre salgsfremmende foranstaltninger.
I skal også ved afholdelse af lotteri og markedsføring af lotteri anvende Spillemyndighedens mærkningsordning.
Mærket skal være let synligt for deltageren.
I skal til enhver tid benytte jer af den senest offentliggjorte version af mærket, der der udarbejdet af Spillemyndigheden. 
Mærket må ikke anvendes på en måde, der giver indtryk af, at Spillemyndigheden er medarrangør eller sponsor.
Mærket må ikke benyttes af tilladelsesindehavers samarbejdspartnere eller andre parter, der ikke har en tilladelse fra Spillemyndigheden.
Det følger af Spillemyndighedens retningslinjer for brug af mærkningsordningen, at mærket altid skal anvendes i farver. Mærket må således ikke anvendes i sort/hvid/gråtoneskala, selvom dette eventuelt måtte være billigere for tilladelsesindehaver ved brug i tryksager.
Læs mere om mærkningsordningen på Spillemyndighedens hjemmeside.

Kategori 1

Skal oplyses
Inden en indsats i et lotteri foretages, skal deltagerne på dansk oplyses om:

  1. hvem der afholder lotteriet, altså oplysninger om tilladelsesindehaver, og
  2. lotteriets formål, altså det almennyttige hovedformål og eventuelle oplysninger om den almennyttige modtager

Oplyses på forespørgsel
På deltagerens forespørgsel skal der derudover på dansk kunne oplyses om:

  1. gevinsternes art, antal og deres værdi, herunder en beskrivelse af gevinsttyperne, men ikke nødvendigvis de eksakte gevinster
  2. hvordan man kan vinde,
  3. hvornår og hvordan trækningen foretages,
  4. relevante retningslinjer gældende for lotteriet,
  5. hvor og hvornår offentliggørelse af trækningens resultat finder sted
  6. afviklingsperiode for lotteriet (som hovedregel maksimalt seks måneder),
  7. sted og seneste frist for gevinstudlevering,
  8. hvor og hvornår opgørelsen over indtægter og udgifter for tilladelsen er offentlig tilgængelig (senest tre måneder efter tilladelsens udløb), og
  9. hvornår udlodningen foretages (senest ved regnskabsaflæggelsen).

Kategori 2 og 3:

Inden køb af lotteri foretages, skal deltagerne skriftligt og på dansk oplyses om:

  1. hvem der afholder lotteriet, altså oplysninger om tilladelsesindehaver, og
  2. lotteriets formål, altså det almennyttige hovedformål og eventuelle oplysninger om den almennyttige modtager
  3. gevinsternes art, antal og deres værdi, herunder en beskrivelse af gevinsttyperne, men ikke nødvendigvis de eksakte gevinster, dog oplysning om eventuel inddeling i puljer,
  4. hvordan man kan vinde,
  5. hvornår og hvordan trækningen foretages,
  6. relevante retningslinjer gældende for lotteriet
  7. hvor og hvornår offentliggørelse af trækningens resultat finder sted
  8. afviklingsperiode for lotteriet (som hovedregel maksimalt seks måneder),
  9. sted og seneste frist for gevinstudlevering,
  10. hvor og hvornår opgørelsen over indtægter og udgifter for tilladelsen er offentlig tilgængelig (senest tre måneder efter tilladelsens udløb), og
  11. hvornår udlodningen foretages (senest ved regnskabsaflæggelsen).

Informationerne skal være let tilgængelige for deltageren til og med seneste frist for gevinstudlevering.

Hvad er et almennyttigt lotteri?

Et almennyttigt lotteri er et lotteri, hvor hele overskuddet fra lotteriet gives til et almennyttigt formål. Herudover kan et opstillingsberettiget politisk parti afholde lotteri til fordel for sig selv. Det er ikke muligt at holde lotteri til fordel for enkeltpersoner.

Tilbage til startsiden

Kontakt os

72 38 79 13

mail@spillemyndigheden.dk

Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C

Nye regler

Den 21. november 2024 er der trådt nye regler om almennyttigt lotteri i kraft. Det betyder, at hvis I skal holde lotteri fra 1. januar 2025 eller senere, så kan I læse om det nye regelsæt på denne hjemmeside.

Reglerne udspringer af en politisk aftale, der blev indgået i marts 2024.

På siden med oftest stillede spørgsmål, kan I få svar på de spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med de nye regler. Har I yderligere spørgsmål, er I altid velkommen til at kontakte Spillemyndigheden.

Hvis I skal holde lotteri i 2024, skal I holde lotteri efter de regler, som er beskrevet på  Spillemyndighedens hjemmeside om almennyttigt lotteri.

Oftest stillede spørgsmål

Et lotteri har et almennyttigt formål, hvis overskuddet fra lotteriet går til et godt formål.

Følgende formål er anset for at være almennyttige:
Sygdomsbekæmpende (fx sygdomme, forskning og patientstøtte).
Humanitært (fx handicapforeninger, hjælpearbejde nationalt og international, fx støtte til børn og unge, dyreværnsorganisationer og dyrevelfærd)
Kulturelt (fx musik, kunst, spejdere, borgerforeninger, forsamlingshuse, ringriderforeninger og religiøse forhold)
Børn, unge og uddannelse (fx børnehaver, daginstitutioner, skoler og uddannelsesinstitutioner - OBS: En hel skole eller uddannelsesinstitution vil være omfattet af dette formål. Men en enkelt skoleklasse vil ikke være omfattet)
Ældre og seniorer (fx plejehjem og seniorforeninger)
Fritid og idræt (fx idrætsforeninger, blomster-/havefællesskaber, håndarbejde, jagt og fiskeri)
Miljø (fx miljøbeskyttelsesorganisationer)

For at et lotteri kan kaldes almennyttigt, skal hele overskuddet fra lotteriet komme en bredere kreds til gode.

Et socialt formål kan ikke anses som almennyttigt, hvis det sociale formål er knyttet til spil, hvilket fx vil være tilfældet, hvis lotteriets formål alene er at indsamle penge til afvikling af et efterfølgende lotteri.

Selvom fx bingo har en social værdi for mange mennesker, kan spil om gevinster ikke være et socialt, almennyttigt formål i sig selv. Hvis formålet med afholdelse af bingo er det sociale sammenhold, og afholdelsen ikke sker med henblik på at udlodde til et almennyttigt formål, kan der i stedet søges tilladelse til udbud af liberaliseret landbaseret bingo.

Det er ikke muligt at holde almennyttigt lotteri til fordel for enkeltpersoner.

Hvad betyder betryggende lotteriafvikling?
Lotteri skal bero udelukkende på tilfældighed og afvikles betryggende.
Ved betryggende afvikling forstås overordnet, at der ikke må være tvivl om resultatets udfald.
Som eksempler herpå må deltagerne i et lotteri ikke selv have medbragt eller sammensat deres lodder, hvilket også er et krav for bingo- og bankoplader.
I skal sikre, at det samme lod ikke udsendes eller udleveres til flere deltagere i lotteriet, hvis der ikke kan være flere gevinster tilknyttet samme lod, og hvis I udbyder lotteri med forhåndstrækning, må I ikke kende vindernumrene før salgsperiodens udløb.
Dette er alene eksempler på forhold, der kan være med til at sikre overholdelse af kravet om betryggende afvikling. Listen er ikke udtømmende, og overholdelse af kravet vil afhænge af afviklingen af det enkelte lotterikoncept.
For mange lotterikoncepter vil det gælde, at håndteringen af lodder, vinderlister og udlevering af gevinster kræver en gennemgang af processen for, at lotteriet kan blive afviklet på betryggende vis, dels for jer som arrangører, så der ikke kan sås tvivl om resultatet, og dels for deltagerne.
Spillemyndigheden kan, hvor det vurderes relevant, anmode jer om at beskrive, hvordan afviklingen sker tilfældigt og betryggende.

Skal vi kende datoerne for afvikling af alle vores lotterier, inden vi ansøger?
Nej. I vil modtage en tilladelse, der er gyldig i 12 måneder. I beslutter selv, hvornår i denne 12 måneders periode, at I vil afholde lotteri. Det bemærkes dog, at afviklingsperioden skal være afsluttet senest den dag, hvor tilladelsen udløber.

Hvordan kan vi sælge lodder?
Det er muligt at sælge lodder både fysisk og digitalt. Sælger I digitalt, kan det fx ske via jeres hjemmeside. Det er dog et krav, at I har lavet lodderne på forhånd, så de ikke genereres af betalingstjenesten i forbindelse med salget.
Lodder kan fx være: lodsedler, spilleplader, bingo- og bankoplader, lågespil, skrabespil (herunder også julekalender og til/fra-skrab), lågekalender eller tombolalodder.

Hvordan skal udleveringen af lodder foregå?
Lotteri med forhåndstrækning: Selve udleveringen af lodder skal ske fysisk for de lotterier, hvor deltagerne straks efter at have købt et lod kan se, om det giver gevinst. Det gælder fx for mange typer af skrabelodder. Udlevering af lodder skal ligeledes ske tilfældigt, så lodder med gevinster ikke først sælges, efter alle lodder med nitter er solgt.
Lotteri uden forhåndstrækning: Udlevering af lodder til et lotteri, hvor deltageren ikke straks efter, at købet er foretaget, kan se, om der er en gevinst, og hvor vindertrækningen sker efter salgsperiodens afslutning, kan ske både fysisk og digitalt.
Det er dog ikke tilladt at afholde selve lotteriet online. Det skal ske fysisk, også kaldet landbaseret.

Må man holde almennyttigt lotteri online eller som SMS-lotteri?
Det er ikke tilladt at holde almennyttigt lotteri online eller som SMS-lotteri. Afviklingen af et lotteri skal ske fysisk, også kaldet landbaseret.
For lotteri uden forhåndstrækning er det dog muligt, at udleveringen af lodder kan ske digitalt. I alle tilfælde kan I sælge lodder både fysisk og digitalt.
Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for almennyttigt lotteri afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program.
Kontakt Spillemyndigheden for mere information.

Hvad forstås der ved salgsperiode?
Ved salgsperiode forstås perioden fra lotteriets første salgsdag, herunder periode med eventuelt forsalg, til og med sidste salgsdag. Med andre ord perioden, fra hvor det er muligt som deltager at købe lodder til lotteriet.
Et forsalg er således også en del af salgsperioden. Hvis man i forsalg kan købe en entrébillet til et arrangement, og denne på arrangementsdagen kan omveksles direkte til en eller flere lodder, vil salg af entrébilletter også anses som en del af salgsperioden.
Ved afvikling af lotteri, der afholdes som bingo inden for alle tre tilladelseskategorier, må lotteriafviklingen finde sted mellem kl. 07:00 og 24:00, med undtagelse af salgsperioden. Det betyder altså, at I gerne må fortsætte forsalget af lodder om natten, hvis I fx sælger disse via en hjemmeside eller lignende.

Hvad forstås der ved afviklingsperiode?
For et lotteri uden forhåndstrækning er det perioden fra lotteriets første salgsdag til og med offentliggørelse af trækningen.
For et lotteri med forhåndstrækning er det perioden fra lotteriets første salgsdag til og med lotteriets sidste salgsdag.
Afviklingsperioden for det enkelte lotteri må ikke overstige seks måneder.
Afviklingsperioden skal være afsluttet senest den dag, hvor tilladelsen udløber.

Hvad er et lotteriarrangement?
Ved et lotteriarrangement forstås et arrangement afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program. Arrangementet kan bestå af flere lotterier, som dog alle skal have en tilknytning til det enkelte arrangement.
Der kan afholdes to lotteriarrangementer årligt, når hvert lotteriarrangement er af højst syv dages varighed, når hvert lotteriarrangement afholdes i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program til fordel for almennyttige formål eller et politisk parti, og når salg kun sker i samme periode som hvert lotteriarrangement.
De to lotteriarrangementer årligt vil ikke tælle med i kravet om, at der maksimalt må afvikles 12 lotterier per tilladelse. Ligeledes vil salgssummen fra lotteri afholdt i forbindelse med et landsdækkende radio- eller tv-program ikke skulle medregnes i den samlede årlige salgssum for lotteri afholdt i tilladelsesperioden.

Må vi afvikle fællesspil på forskellige lokationer?
Fællesspil på forskellige lokationer vil som udgangspunkt ikke kunne rummes i de nye regler, fordi almennyttigt lotteri som altovervejende skal afholdes som landbaseret spil med fysisk tilstedeværelse.

Eksempel:
Tilladelsesindehaver udbyder bingo på to forskellige lokationer, men betragter det som ét hovedlotteri, da der kun er en opråber til stede på den ene lokation. Opråberen live-streames således fra denne lokation til den anden lokation, hvor der også udbydes bingo, og hvor man som deltager altså deltager i det samme hovedlotteri. Denne situation vil ikke kunne rummes i de nye regler.

Vi har fået en tilladelse før 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2024
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. I kan læse mere på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk

Vi har fået en tilladelse før 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2025
I har to muligheder.
1) I kan afholde jeres lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. Så skal jeres lotteri være afsluttet senest 30. juni 2025.
2) I kan også vælge at holde et lotteri efter de nye regler, som gælder fra 1. januar 2025.
Kontakt Spillemyndigheden, så I kan få en ny tilladelse.

Vi skal afholde lotteri i både 2024 og 2025
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. Jeres lotteri skal være afsluttet senest den 30. juni 2025.
Vær opmærksom på, at reglen om gevinstafgift for almennyttige lotterier ophæves den 1. januar 2025. Det betyder, at selvom I har fået en tilladelse, hvor I ifølge tilladelsen kan påbegynde afholdelse af lotteri før den 1. januar 2025, men hvor tilladelsen udløber den 1. januar 2025 eller senere, så skal I ikke betale afgift for gevinster, hvor gevinstudbetalingen sker den 1. januar 2025 eller senere. Det relevante tidspunkt er, hvornår gevinstudbetalingen sker. Hvis der præmiesøges i 2024, men gevinstudbetalingen først sker i 2025, skal der derfor ikke betales gevinstafgift. Hvis gevinstudbetalingen sker i 2024, skal der betales gevinstafgift.

Vi har fået en tilladelse efter 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2024
I skal afholde lotteri efter de regler, der gælder til og med 31. december 2024. I kan læse mere på Spillemyndighedens hjemmeside www.spillemyndigheden.dk

Vi har fået en tilladelse efter 21. november 2024, og vi skal afholde lotteri i 2025
I får automatisk en foreløbig tilladelse, som er gyldig til og med 30. juni 2025, hvis I ansøger via den digitale ansøgningsblanket. Det gør I, fordi Spillemyndigheden forventeligt ikke kan nå at behandle alle de ansøgninger, der bliver sendt i perioden fra den 21. november 2024 til og med den 31. december 2024.
Spillemyndigheden vil dog behandle jeres ansøgning i første halvdel af 2025. I vil herefter få konverteret jeres foreløbige tilladelse til en egentlig tilladelse, som har en gyldighed på 12 måneder fra den dato, hvor I har ønsket, tilladelsen skal gælde fra.
Hvis Spillemyndigheden vurderer, at I ikke kan opnå tilladelse, fordi I ikke er omfattet af de nye regler, vil jeres foreløbige tilladelse bortfalde, og I må herefter ikke længere afholde lotteri.

Må vi afholde lotteri, når vi automatisk har fået en foreløbig tilladelse?
Ja, I må holde lotteri med en foreløbig tilladelse fra den dato, hvor I har ønsket, at tilladelsen skal gælde, dog tidligst 1. januar 2025.
Det er en forudsætning for at holde lotteri med en foreløbig tilladelse, at I opfylder reglerne for den tilladelseskategori, I har ansøgt om.

Kan vi konvertere en tilladelse til afholdelse af lotteri i 2025, så den udstedes efter de nye regler og ikke de regler, der gælder indtil 31. december 2024?
Ja, hvis I opfylder betingelserne herfor. I skal kontakte Spillemyndigheden, hvis I ønsker at få konverteret en tilladelse.

Nyhedsbrev

Tilmeld jer Spillemyndighedens nyhedsbrev

Når I tilmelder jer nyhedsbrevet, vil I modtage besked i jeres indbakke, når der er nyt om almennyttige lotterier. 

Lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september 2020 om spil (spilleloven)

Lovbekendtgørelsen er senest ændret ved lov nr. 1177 af 19. november 2024.

Ændringer til lovbekendtgørelsen kan findes på Retsinformation.dk