Dokumentets dato
19 Dec 2000
Dato for offentliggørelse
19. december 2000
Cirkulærets nummer
2000-40
Ansvarlig fagkontor
Kontrol- og Inddrivelsesafdelingen
Sagsnummer
99/00-5930-00015
Resumé
Plan for tilsynet med den kommunale personligning for perioden 1/7 2000 til 30/6 2001
Overordnede emner
Skat
Redaktionelle noter

Ophævet.

Link til Retsinformation: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20000020009-regl

Denne plan for tilsynet med den kommunale personligning er vedtaget af Ligningsrådet og udarbejdet i henhold til skattestyrelseslovens § 13, stk. 1.

Formålet med tilsynsplanen er:
  • at beskrive området for tilsynet
  • at sikre indsigt om ligningens kvalitet, ensartethed og effektivitet
  • at sikre et ensartet tilsyn
  • at fastlægge rammerne for efterprøvelser af skatteansættelser.
Tilsynet tilrettelægges desuden under hensyn til, at Ligningsrådet kan få indblik i ligningens effektivitet og ensartethed, og herunder få en bedre mulighed for opfølgning på ligningsplanen.

Tilsynsplanen skal tjene som en vejledning for told- og skatteregionerne i tilsynets opgaver, således at tilsynet tilrettelægges og gennemføres ensartet.

Det forudsættes, at regionerne og kommunerne sideløbende med tilsynet samarbejder om bl.a.:
  • udveksling af kontrolerfaringer
  • forslag til og tilrettelæggelse af fælles kontrolaktioner
  • evaluering af kontrolsamarbejdet
  • orientering om nye regler
  • planlægning af skatteinstruktioner
  • drøftelse af principielle spørgsmål og sager.
Told- og Skattestyrelsen og Ligningsrådet vil følge tilsynet på baggrund af afrapporteringer fra regionerne.

De enkelte tilsynselementer

1. Kontrol af kommunale ligningsplaner

2. Kontrol af målopfyldelse og kontrolprocesser

3. Efterprøvelse af skatteansættelser mv.

4. Afrapportering

Som et led i tilsynet indgår endvidere kommunens redegørelse om forløbet af lignings- og revisionsarbejdet (ligningsredegørelsen), jf. ligningsplanen.

Kontrol af de kommunale ligningsplaner vedrører de kommunale ligningsplaner for produktionsåret 2001/2002. Kontrol af målopfyldelse og kontrolprocesser og efterprøvelse af skatteansættelser mv. vedrører produktionsåret 2000/2001, jf. TSS-cirk. 2000-3 om ligningsplanen for produktionsåret 2000/2001.

1. Kontrol af kommunale ligningsplaner

Told- og skatteregionerne skal sikre, at indholdet af de kommunale ligningsplaner stemmer overens med de retningslinjer, der er opstillet i Ligningsrådets ligningsplan og de udsendte anvisninger. Kommunen og regionen aftaler den nærmere fremgangsmåde herfor.

Regionen skal påse følgende forhold:
  • Bliver der vedtaget en ligningsplan og bliver den vedtaget til tiden?
  • Er der afvigelser mellem de udmeldte antals- og omsætningsmåltal og de måltal, der anvendes i den kommunale ligningsplan?
  • Er der foretaget en fordeling af antal kontroller på de enkelte kontrolprocesser?
  • Er der i ligningsplanen taget forbehold for, at måltallene nås?
  • Er de øvrige krav til ligningsplanen opfyldt, f.eks. redegørelse for specielle lokale ligningstemaer eller kontrolaktioner samt ansvarssager?
Såfremt den vedtagne ligningsplan ikke opfylder Ligningsrådets retningslinjer, meddeler regionen dette til kommunalbestyrelsen og Told- og Skattestyrelsen.

2. Kontrol af målopfyldelse og kontrolprocesser

Told- og skatteregionerne skal følge op på, om Ligningsrådets måltal for personligt erhvervsdrivende og hovedaktionærer nås.

På baggrund af registreringerne i det statslige ligningsstatistiksystem følger regionen produktionen på de enkelte ligningsgrupper. Regionen foretager udtræk fra ligningsstatistiksystemet efter hver kørsel. Tidspunktet for de enkelte kørsler for 2000 fremgår af Intern Meddelelse af 11. januar 2000, j.nr. 99/99-0366-00011. Driftsplan for 2001 vil blive udsendt på et senere tidspunkt.

Såfremt regionen vurderer, at produktionen for personligt erhvervsdrivende efter 1. halvdel af ligningsplanperioden pr. 1. januar 2001 ligger væsentligt under den produktion, som kommunen har planlagt i sin ligningsplan, skal regionen bede kommunen om at redegøre for forholdet.

Som en væsentlig afvigelse anses et efterslæb på 25 pct. og derover i forhold til den af kommunen planlagte produktion.

Der er i ligningsplanperioden 2000/2001 iværksat et pilotprojekt vedr. justering af måltalssystemet for kommunernes erhvervsligning. 8 kommuner deltager i projektet. Antalsmåltallet for kontroller er for disse kommuner erstattet med et samlet pointtal, der er beregnet på grundlag af de antalsmål, fordelt på kontrolprocesser, der er udmeldt af Ligningsrådet og Told- og Skattestyrelsen. Der er i den forbindelse ikke foretaget systemmæssige ændringer (system 28) og der skal derfor foretages en manuel opgørelse af pointene på grundlag af antal (faktiske) kontroller fordelt på kontrolprocesser ved undersøgelsen af om de deltagende kommuner lever op til de udmeldte måltal.

Kommunens målopfyldelse behandles desuden i forbindelse med ligningsredegørelsen.

For at sikre et retvisende billede af ligningsindsatsen skal regionen foretage en kontrol af, om kommunens indberetninger er foretaget i overensstemmelse med definitionerne af de tre kontrolprocesser, jf. TSS-cirk. 2000-16 om definition af kontrolprocesser vedrørende ligningsplanen.

Kontrollen foretages i forbindelse med efterprøvelsen af skatteansættelser, jf. nedenfor.

Regionen skal undersøge, om der er sket dobbeltindberetninger af kontrolresultatet i gennemgåede sager inden for den igangværende ligningsplanperiode. Regionen skal endvidere undersøge, om der er sket indberetninger af kontrolresultatet i de samme sager i såvel den forrige (1999/2000) som i den igangværende ligningsplanperiode.

Styrelsen udsender efter ligningsplanperiodens udløb den 30. juni 2001 en liste over, hvilke indberetninger det drejer sig om.

3. Efterprøvelse af skatteansættelser mv.

3.1 Personligt erhvervsdrivende

Told- og skatteregionerne skal gennemgå et antal skatteansættelser for personligt erhvervsdrivende for hver kommune. Antallet af skatteansættelser, der skal gennemgås, afhænger af de samme data, der ligger til grund for udmeldelsen af kommunernes måltal for indeværende ligningsplanperiode.
 
Kommuner Antal skatteansættelser
   
med mere end 9.000 pers. erhvervsdriv. 25
   
med mere end 1.500 pers. erhvervsdriv. 15
   
med 1.500 pers. erhvervsdriv. eller færre 10
   

Fordeling af antal efterprøvelser, som regionerne skal gennemføre for hver kommune, fremgår af bilag 1.

Skatteansættelserne udvælges fra indeværende ligningsplanperiode, dvs. skatteansættelser gennemført i perioden 1/7 2000 - 30/6 2001, på baggrund af omsætningsstørrelse.

Efterprøvelserne omfatter skatteansættelser, hvor der er:
  • gennemført ansættelsesændringer, der medregnes til måltalsopfyldelse
  • gennemført kontroller, der medregnes til måltalsopfyldelse, men som ikke har medført ansættelsesændringer.
Regionen skal bl.a. vurdere:
  • om kontrolprocesserne er anvendt og dokumenteret i overensstemmelse med TSS-cirkulære 2000-16
  • om de formelle krav er opfyldt
  • om regionen er materielt enig i ansættelsen.
Ved gennemgangen af skatteansættelserne for personligt erhvervsdrivende anvendes tilsynsskema Pers. erhvervsdrivende, bilag 2.

Told- og Skattestyrelsen udsender retningslinjer til brug for udvælgelsen af skatteansættelser.

3.2 Hovedaktionærer

Told- og skatteregionerne skal gennemgå 10 skatteansættelser for hovedaktionærer som hver kommune har lignet. Der udvælges 5 skatteansættelser, der er ændret, og 5 skatteansættelser, der ikke er ændret. Hvis kommunen har lignet færre end 10 skatteansættelser skal regionen gennemgå alle de lignede. Regionen skal gennemgå samtlige skatteansættelser i de kommuner, der har et mandtal på mindre end 10 hovedaktionærer.

Regionen skal efterprøve, om kommunen efterlever ligningsplanens krav om, at ligningen af hovedaktionærer i størst muligt omfang skal koordineres med ligningen af vedkommendes selskab.

Det fremgår af ligningsplanen, at koordinering indebærer pligt til gensidig underretning mellem de lignende myndigheder. Ligeledes har kommunen pligt til at følge op på de kontroloplysninger, den får tilsendt fra et selskabs skatteansættende myndighed, samt at orientere selskabets skatteansættende myndighed såfremt en hovedaktionær klager over sin skatteansættelse.

Regionen skal undersøge, om der i de udvalgte skatteansættelser er sket koordinering af ligningen mellem hovedaktionæren og selskabet, hvor dette er relevant.

Regionen skal undersøge kommunens gennemgang af kapitalforklaringen.

Regionen skal undersøge, om den er enig i skatteansættelsen.

Ved gennemgangen af skatteansættelserne for hovedaktionærer anvendes tilsynsskema Hovedaktionærer, bilag 3.

3.3 Lønmodtagere

For lønmodtagere (herunder skatteydergrupper registreret som ligningsartkode AL, 6 og 7), hvor Ligningsrådet ikke har fastsat måltal, skal told- og skatteregionerne undersøge, om kommunerne har behandlet alle væsentlige uoverensstemmelser mellem registrerede oplysninger og skatteyders oplysninger. Undersøgelsen omfatter bundne og obligatoriske udsøgningskriterier.

Regionerne får efter ligningsplanperiodens udløb stillet data til rådighed, som viser hvilke skatteydere i den enkelte regions kommuner, der er udsøgt i SLS-P-systemet med baggrund i differencer mellem indberettede beløb og selvangivne beløb. Samtidig får regionerne stillet data til rådighed, som viser hvilke skatteydere, der er lignet.

I de tilfælde, hvor en kommunes ændringsprocent på skatteydere med differencer er væsentlige lavere end landsgennemsnittet, skal regionen udtage 10 skatteansættelser, tilfældigt udvalgt blandt de skatteydere, som ikke er lignet, og undersøge om skatteansættelserne er korrekte.

Told- og Skattestyrelsen udsender efter ligningsplansperiodens udløb oplysninger om landsgennemsnittet samt hvilke kommuner der er berørt heraf.

3.4 Personer med særlig tilknytning til kommunen

Told- og Skatteregionerne skal efterprøve skatteansættelser vedrørende personer, der har en særlig tilknytning til den enkelte kommune, f.eks. borgmesteren og skatteankenævnsformanden, samt skattechefen og kommunaldirektøren, når disse er hjemmehørende i kommunen.

Regionen fastlægger i samarbejde med kommunen, hvem der indgår i personkredsen.

Regionen skal efterprøve skatteansættelserne for personer, der kan henføres til denne personkreds, inden for en 3-årig periode. Regionen skal udtage mindst 1 skatteansættelse årligt til efterprøvelse.

Ved gennemgangen af skatteansættelserne for personer med særlig tilknytning til kommunen anvendes tilsynsskema VIP-personer, bilag 4.

3.5 Visitering

Told- og Skatteregionerne og kommunerne drøfter den anvendte fremgangsmåde ved visitering.

I de tilfælde, hvor en kommune har en træfprocent, der er markant lavere end landsgennemsnittet skal regionen undersøge kvaliteten af visiteringen ved at gennemgå 10 selvangivelser for personligt erhvervsdrivende, som ikke er udtaget til kontrol af kommunen.

Regionen skal herefter tage stilling til, om kommunen efterlever sin egen procedure for visitering, og såfremt dette er tilfældet, vurdere om det er kommunens procedure, der er skyld i den lave træfprocent.

Told- og Skattestyrelsen tilvejebringer på baggrund af oplysninger fra Ligningsstatistiksystemet en liste over, hvilke kommuner det drejer sig om. Listen udsendes efter ligningsplanperiodens udløb den 30. juni 2001.

3.6 Arbejdsgiverkontrol

Told- og Skatteregionerne undersøger desuden kommunernes anvendelse af de tilsendte kontroloplysninger i ligningsplanperioden, indhentet ved regionernes arbejdsgiverkontrol mv. Der henvises til Intern Meddelelse af 23. december 1998 om kontroloplysninger fra arbejdsgiverkontrollen til kommunerne mv. samt opfølgning på kommunernes anvendelse heraf.

3.7 Øvrige tilsynspunkter

I særlige tilfælde kan told- og skatteregionerne undersøge andre områder, som har betydning for, om ligningen sker korrekt. Regionen skal kun iværksætte en sådan undersøgelse, såfremt den konkret erfarer, at der er et område, som giver anledning til problemer.

4. Afrapportering

Som dokumentation for tilsynets gennemførelse udarbejder told- og skatteregionerne en tilsynsrapport, der omhandler alle de berørte emner, for hver kommune.

Tilsynsrapporten udarbejdes i henhold til vejledning om tilsynet med den kommunale personligning, der indeholder systematikken for, hvordan afrapportering hensigtsmæssigt kan ske. Told- og Skattestyrelsen udsender en ajourført vejledning.

Tilsynsrapporten skal indeholde kopier af de tilsynsskemaer, som regionen udfylder i forbindelse med efterprøvelsen af de udvalgte skatteansættelser.

Regionen har i tilsynsrapporten mulighed for at fremkomme med bemærkninger til kommunens generelle planlægning og gennemførelse af ligningsarbejdet, samt hvorvidt dette har været hensigtsmæssigt udført.

Udkast til tilsynsrapport sendes til kommunen og dennes eventuelle bemærkninger indarbejdes.

For at sikre rimelige høringsfrister kan regionen og kommunen f.eks. aftale, at tilsynsskemaer og dele af rapporten fremsendes til særskilt høring.

Evaluering af de enkelte punkter i tilsynet sker regionalt. Regionen og kommunen evaluerer det gennemførte tilsyn på et møde, såfremt dette ikke har fundet sted på et tidligere tidspunkt.

Regionen og kommunen aftaler den nærmere opfølgning på enkeltsager.

Regionens bemærkninger til kommunens ligningsredegørelse indarbejdes i tilsynsrapporten.

Tilsynsrapporten skal være udarbejdet senest den 1. november 2001.

Regionen foretager en sammentælling af resultaterne fra tilsynsskemaerne. Sammentællingen foretages under ét for alle regionens kommuner og skal ikke fordeles på de enkelte kommuner. Sammentællingen indsendes til styrelsen sammen med regionens overordnede bemærkninger til det gennemførte tilsyn for alle regionens kommuner. Styrelsen orienterer herefter Ligningsrådet om status for tilsynet.

Styrelsen udsender et samleskema til brug for sammentællingen.

Hvis kommunen ikke har nået sin målopfyldelse, eller der ikke har kunnet opnås enighed mellem regionen og kommunen om et eller flere punkter i tilsynsrapporten skal regionen sende tilsynsrapporten til styrelsen. Tilsynsrapporten skal alene indeholde de tilsynsskemaer, hvortil regionen har knyttet bemærkninger.

Tilsynsrapporten sendes til kommunalbestyrelsen. Tilsynsrapporten skal alene indeholde de tilsynsskemaer, hvortil regionen har knyttet bemærkninger. Forinden tilsynsrapporten sendes til kommunalbestyrelsen, skal oplysningerne i rapporten med oversendte bilag anonymiseres.

Regionen skriver til kommunalbestyrelsen, hvis den kommunale skattemyndighed ikke efterkommer anvisninger fra regionen, eller hvis der konstateres væsentlige fejl og mangler i skattemyndighedens arbejde.

Regionen kan efter skattestyrelseslovens § 14, stk. 4, foretage skatteansættelsen, hvor denne ikke tidligere er foretaget eller ændre den kommunale skatteansættelse, hvis regionen finder, at den er urigtig.

Hvis regionen i forbindelse med tilsynet konstaterer, at kommunens anvendelse af ligningsmyndighedskoder ikke er i overensstemmelse med slutvejledningen, skal regionen gøre kommunen opmærksom på forholdet.
 
Frantz Howitz  
  / Karsten Juncher