Spørgsmål:
- Kan Skattestyrelsen bekræfte, at de aktiviteter, der påtænkes udført i Danmark af Spørgers medarbejdere ikke vil udgøre et fast driftssted for Spørger i Danmark?
Svar:
- Ja
Beskrivelse af de faktiske forhold
1. Baggrundsinformation
1.1. Generel information om M-koncernen
Spørger, et datterselskab inden for M-koncernen, som ejer og driver offshore installationer uden for Danmark, bl.a. en konkret offshore installation i X-land.
Det er vigtigt at bemærke, at Spørger i 2019 ansøgte om og modtog et bindende svar fra Skattestyrelsen i forbindelse med sine offshore-aktiviteter på førnævnte konkrete installation. Denne afgørelse bekræftede, at omfanget og karakteren af de aktiviteter, der udføres af Spørgers medarbejdere, ikke ville give anledning til et fast driftssted i Danmark. Anmodningen om det bindende svar indeholdt desuden en detaljeret beskrivelse af M-koncernens aktiviteter og organisationsstruktur i Danmark.
Siden udstedelsen af det bindende svar i november 2019, har Spørger ændret sit juridiske navn. Spørgers forretningsaktiviteter forblev imidlertid de samme som under det gamle navn. På nuværende tidspunkt kan ejerskabet af den konkrete installation illustreres på følgende måde:
[illustration udeladt ifm. anonymisering]
M1, Koncernens moderselskab ejer indirekte en majoritetsandel på X % af den konkrete installation gennem en enhed i X-land. Det er denne enhed, der er direkte ansvarlig for ejerskabet og driften af den konkrete installation.
Ud over disse besiddelser har M1 fuldt ejerskab af Spørger, som igen ejer 100 % af aktierne i en dansk enhed, D1.
D1 har til opgave at levere en række supporttjenester, herunder lagerstyring, kontoradministration og site planlægningsfunktioner. Disse tjenester leveres til Spørger i henhold til en underleverandøraftale. D1's operationelle ansvar omfatter også administrationen af en beboelsesejendom, et lager og et værksted i Danmark.
1.2 Spørgers aktiviteter i Danmark
Som beskrevet i det bindende svar af 19. november 2019, er Spørgers medarbejdere i øjeblikket beskæftiget med aktiviteter i D1's lokaler i Danmark, hvor de også opholder sig under deres arbejdsrotationer. Dét arbejdsmønster, som Spørgers medarbejdere følger, er kendetegnet ved sammenhængende arbejdsperioder på 14 dage, inklusive søndage, efterfulgt af en tilsvarende varighed af Orlov.
Mens de er udstationeret på Danmark-lokationen, omfatter den daglige rutine for Spørger-personaletransport til offshore installation-stedet via både (på engelsk: "work vessels"), efterfulgt af en tilbagevenden til deres indkvartering i Danmark-lokationen efter afslutningen af dagens opgaver.
Denne transport er betinget af vejrforholdene, som lejlighedsvis kan forstyrre transportprocessen. Det anslås, at de dage med dårligt vejr, der spænder fra ca. 4 til 8 dage om måneden, medfører, at Spørgers medarbejdere bliver i deres indkvartering. I sådanne tilfælde vil deres ansvar dreje sig om udførelsen af offshore-støttefunktioner. Disse funktioner indebærer udarbejdelse af daglige operationelle rapporter og engagement i både forudgående og efterfølgende forberedelsesaktiviteter relateret til deres feltopgaver.
Som nævnt ovenfor, er ledelsen af Danmark-lokationen udelukkende D1’s ansvar. Organisering, planlægning og fordeling af opgaver, samt aktiviteter relateret til Danmark-lokationen og den konkrete installation varetages derfor af følgende ansvarlige parter:
- Warehouse coordinator - Ansat af D1 og baseret i Danmark. Denne rolle omfatter primært ledelsen af D1’s lokation i Danmark, herunder lagerstyring og andre relaterede opgaver.
- Job Allocator - Ansat af Spørger og baseret onshore i X-land. Denne rolle er ansvarlig for den overordnede planlæg af alle Spørgers serviceaktiviteter, herunder HSE-forhold, vagtplaner, vejrudsigter, materialer og logistik.
- Site Planner - Ansat af Spørger og arbejder enten i X-land eller offshore. Denne rolle fokuserer på kortsigtet planlægning baseret på aktuelle vejrforhold mv. (for at foretage nødvendige kortsigtede justeringer af planerne udarbejdet af Job Allocator), koordinering af ad hoc—reparationer samt tilpasning af eksisterende og arbejdsbelastning baseret på vejrforhold og andre faktorer.
Indtil nu har de aktiviteter udført af Spørgers medarbejdere på dansk territorium været i overensstemmelse med det tidligere bindende svar.
Beskrivelsen af de planlagte aktiviteter nedenfor skal derfor læses i sammenhæng med de aktiviteter, der er angivet i det tidligere bindende svar.
1.3 Påtænkt set-up i Danmark
Af praktiske årsager, ønsker Spørger at udvide omfanget af aktiviteter, der udføres onshore i Danmark ved at tilføje en række supportaktiviteter som beskrevet i de følgende afsnit. Baggrunden herfor er den højere frekvens af dage med dårligt vejr årligt, som Spørger har oplevet de sidste par år, jf. nedenfor.
1.3.1. Aktiviteter, der skal udføres af service teknikere
Spørger forventes at opretholde sine nuværende offshore-aktiviteter inden for installationerne og udnytte faciliteterne på Danmark-lokationen til indkvarterings- og beskæftigelsesformål inden for en nær fremtid.
Ud over de operationer, der er skitseret og uddybet i Skattestyrelsens bindende svar af 19. november 2019, planlægger Spørger at tillade en anslået gruppe på 6-8 (dvs. 3-4 per skift) teknikere ud af den samlede gruppe på 40 tekniske medarbejdere fra X-land, benævnt "Service teknikere", at udføre supportopgaver på Danmark-lokationen under dårlige vejrforhold, samt før og efter deres skift.
En undersøgelse af historiske data indsamlet af Spørger fra årene 2015 til 2023 viser, at ca. 77 dage hvert år er påvirket af dårlige vejrforhold. Særligt skal det bemærkes, at dette gennemsnit er steget til 108 dage årligt i løbet af de sidste tre år.
På grund af det stigende antal dage med dårligt vejr oplever Spørger underudnyttelse af deres potentielle arbejdstimer. Den nuværende praksis, som fastsat i det bindende svar af 19. november 2019, begrænser de aktiviteter, som Service teknikere kan udføre på land, uanset om deres offshore aktiviteter ikke er mulige på grund af de dårlige vejrforhold. Denne begrænsning har resulteret i en betydelig mængde tomgangstid, hvor Service teknikerne ellers kunne være produktive.
For at optimere brugen af sine menneskelige ressourcer og øge effektiviteten, søger Spørger derfor at reducere den inaktive, der følger af streng overholdelse af afgørelsen fra 2019, og gøre det muligt for Service teknikerne at udføre yderligere support aktiviteter i løbet af deres tid på Danmark-lokationen. De planlagte yderligere aktiviteter kan beskrives som følger:
Primære daglige aktiviteter for Service teknikere
- Prioritering og distribution af SAP-ordrer til reparationsarbejdet, der skal udføres offshore. Service teknikernes vedligeholdelses- og reparationsaktiviteter planlægges og behandles gennem interne SAP-arbejdsordrer til organisatoriske og dokumentationsmæssige formål. Denne aktivitet er ikke relateret til salg og udføres kun med henblik på interne compliance formål.
- Koordinering af arbejdsfartøjer, især i sommervedligeholdelsesperioden fra april til september. Dette omfatter koordinering af tidsplan, fordeling af personale og transfer "-lister og planlægning omkring rækkefølgen af servicering af installationerne.
- Afhængigt af de opgaver, der skal udføres, bliver medarbejdere i øjeblikket tildelt teams af Site Planner i overensstemmelse med interne og dokumenterede arbejdsinstruktioner, samt deres kvalifikationer. Disse teams bliver herefter sat på overførselslisten til fartøjerne for at udføre de nødvendige opgaver i de følgende dage.
- I den foreslåede nye struktur vil tildelingen af service-teknikere til forskellige fartøjer i perioder med dårligt vejr på landet blive foretaget af Site Planner i overensstemmelse med detaljerede interne retningslinjer og protokoller udarbejdet af Spørger-kontoret i X-land. Disse retningslinjer vil klart beskrive tildelingsprocessen og indeholde instruktioner for eventuelle fejlhåndteringsforanstaltninger. Opgaven vil omfatte praktisk koordinering af både uforudsete fejlfindingsinstallationer (dvs. reaktion på lokale vejrforhold eller personlige forhold såsom sygdom hos et teammedlem), alt sammen inden for rammerne af de interne retningslinjer.
- De interne retningslinjer, der beskriver processen, samt en rollebeskrivelse, der beskriver Site Planners ansvar, er vedlagt denne anmodning. Baseret på uddraget - "Process Steps Involving the Site Planner" - er Site Planner ikke ansvarlig for færdiggørelsen af opgaverne.
- Udstedelse af arbejdstilladelse (permit to work "PTW"). En frigivet PTW er strengt påkrævet, før der kan arbejdes på installationerne. Som en forudsætning verificeres personalets kvalifikationer på grundlag af det efterspurgte arbejde, samt en standardiseret risikovurdering udført for den relaterede udførelse af opgaven. PTW’en er et værktøj til at sikre, at alle regler for arbejdssikkerhed bliver opfyldt.
Yderligere daglige opgaver for Service teknikere
- Udarbejdelse af overførselslister for teknisk personale og gæster, der skal transporteres til installationerne forud for den planlagte anvendelsesdato, samt foretagelse af nødvendige justeringer om morgenen, dvs. kortsigtede organisatoriske tilpasninger baseret på fejl i installationerne mv. Overførselslisterne skal være tilgængelige, inden arbejdsfarttøjet forlader havnen.
- Tildeling af personale til opgaver relateret til specifikke arbejdsopgaver, herunder site managers til planlægning og forberedelse af offshore-skift. I denne sammenhæng udføres for teknikere offshore i X-lands økonomiske zone. Opgaven udføres af Site Planner og er omfattet af de interne retningslinjer og reguleringer, som beskrevet i punktet ovenfor vedrørende koordinering af eksterne arbejdsfartøjer. Generelt anvendes betegnelsen "koordinering" ikke i betydningen af disciplinært lederskab som en ledelsesfunktion.
- Færdiggørelse og evaluering af SAP-arbejdsordrer til dokumentationsformål efter behov. Denne aktivitet er ikke forbundet med salgsprocessen og tjener udelukkende interne compliance formål.
Forberedende og supporterende aktiviteter under ophold i Danmark
- Udførelse af lagerkontrol af Spørgers værktøjer på D1-lageret, udført i perioder med dårligt vejr og halvårligt.
- Organisering og udførelse af værktøjstest, planlagt halvårligt.
- Inspektion og test af bærende udstyr, som udføres halvårligt og anslås at kræve ca. 20 manddage.
- Undersøgelse og afprøvning af personlige værnemidler (Personal Protective Equipment, "PPE"), der udføres årligt og anslås at kræve ca. 20 manddage.
Derudover omfatter Service teknikernes ansvar organisering og koordinering med eksterne virksomheder på stedet (en aktivitet som også udføres offshore) og oprettelse af SAP-ordrer til fejlfindingsformål, samt allokering af materialer til ordrer, der skal udføres i weekender og i perioder med dårligt vejr.
Med hensyn til koordinering med eksterne virksomheder bliver eksterne ordrer bestilt og organiseret af medarbejdere hos Spørger i X-land og ikke af Site Planner i Danmark. Eksterne skibe eller virksomheder har separate, eksterne ordrer. Site Planner integrerer de eksterne virksomheder i den daglige planlægning sammen med virksomhedens egne teknikere og fastlægger rækkefølgen af arbejdet og justerer den om nødvendigt i tilfælde af dårligt vejr. Han sætter de eksterne virksomheder i beredskab, såfremt vejret ændrer sig. Disse opgaver udføres offshore.
Hvis vejret er dårligt, udføres denne aktive opgave naturligvis ikke (men den blev planlagt under det seneste offshore-skift i tilfælde af en vejrudsigtsbaseret forudsigelse om dårligt vejr, som også løbende kontrolleres offshore).
1.3.2. Aktiviteter, der skal udføres under forretningsrejser til Danmark
Spørger overvejer fremover at give sine medarbejdere adgang til D1's lager- og kontorfaciliteter under deres forretningsrejser til Danmark. Denne adgang er beregnet til at lette backoffice-opgaver, særligt dem, der er relateret til support, toldbehandling og logistik.
Supportfunktioner til Spørgers kerneforretning
Aktiviteterne i forbindelse med understøttelse af Spørgers hovedfunktioner skal udføres af teamlederne for Team A og Team B.
Hver teamleder har ansvar og leder et team på op til 20-30 serviceteknikere, mens de befinder sig på X-lands territorium (ca. 2 arbejdstimer i forbindelse mandskabsskifte), men deltager ikke selv i de værdiskabende aktiviteter. Teamlederne har primært ansvar for personale og overholdelse af sikkerhedsregler.
I det nuværende set-up arbejder teamlederne generelt ikke fra Danmark-lokationen og er kun til stede i Danmark i enkeltstående tilfælde. Dette forventes at ændre sig i fremtiden i forbindelse med implementeringen af den nye organisationsstruktur, som er beskrevet nedenfor.
Ved rejse til dansk territorium på Danmark-lokationen skal teamlederne udføre følgende opgaver:
- Deltagelse i alle personalemøder, sikkerhedsmøder og håndtering af eventuelle personlige forhold,
- Kontrol af arbejds- og boligforhold samt sikkerhedsforanstaltninger for medarbejderne (ca. 2 dage årligt),
- Kontrol af arbejdsmiljøforhold (HSE) på arbejdsfartøjet og offshore-anlægget (2 dage årligt),
- Gennemførelse af sikkerhedsinspektion (4 timer månedligt / 5 dage årligt),
- Afholdelse af sikkerhedssamtaler med deres tildelte team (4 timer månedligt / 5 dage årligt),
- Personlig kommunikation mellem Spørger og D1 vedrørende HSE-forhold og generel informationsudveksling for at opretholde sociale relationer (2 dage månedligt / 20 dage årligt),
- Gennemførelse af to dybdegående medarbejdersamtaler med hver af deres medarbejdere for at vedligeholde de sociale relationer mellem medarbejderne. Teamlederen dokumenterer disse samtaler skriftligt (6 timer pr. person / 20 dage årligt).
Alle ovenstående aktiviteter udføres maksimalt 20 dage årligt pr. aktivitet.
Det forventes, at varigheden af den tid, som Team A’s teamledermedlem bruger i Danmark, ikke vil overstige en periode på 40 dage om året. Tilsvarende forventes varigheden af Team B’s teamleders i Danmark ikke at overstige 20 dage om året.
Arbejdsforberedelse, toldbehandling og logistik
Arbejdsforberedelsesteamet forbereder som udgangspunkt alle offshore-operationer ved f.eks. at bestille materiale og værktøjer via SAP. Hvis det er nødvendigt, er det også engageret i aktiviteter, der omfatter både offshore- og forberedende møder i Danmark for visse reparationer, som gennemføres over en anslået periode på 10 dage årligt.
Derudover er der aktiviteter vedrørende toldbehandling, der også strækker sig over ca. 10 dage hvert år. Disse aktiviteter involverer en grundig gennemgang af processen i toldbehandlingsafdelingen samt gennemførelse af interne revisioner af den relevante dokumentation.
Desuden dedikerer logistikafdelingen ca. 15 dage om året til sine aktiviteter. Disse omfatter en omfattende gennemgang af processer, tilsyn med lagerbeholdningen i en standby-kapacitet, der fungerer som en revision, og formulering af anbefalinger, der sigter mod at øge den operationelle effektivitet.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Spørgsmål 1
Det er vores opfattelse, at de aktiviteter, som Spørgers medarbejdere har til hensigt at udføre i Danmark, ikke vil udgøre et fast driftssted i Danmark.
1.1 Beskatning af fast driftssted
Beskatningen af et fast driftssted i Danmark er reguleret i selskabsskattelovens § 2, nr. 1, litra a. Denne definition svarer i vid udstrækning med beskrivelsen i artikel 5, stk. 1-7, i OECD's Modeloverenskomst.
For at undgå tilfælde af dobbeltbeskatning har Danmark og X-land indført en bilateral dobbeltbeskatningsoverenskomst (DTT), som indeholder bestemmelser om beskatning af indkomst fra et fast driftssted. Vurderingen af, om Spørgers danske aktiviteter opfylder kriterierne for et fast driftssted, skal derfor foretages i overensstemmelse med Danmark-X-lands DTT-bestemmelser.
Det skal bemærkes, at Danmark-X-lands DTT følger 2014-versionen af OECD's Modeloverenskomst, som går forud for 2017-revisionen. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten afspejler som sådan ikke efterfølgende ændringer af definitionen af et fast driftssted som er indført i 2017-opdateringen af OECD's Modeloverenskomst.
Fastlæggelsen af, om der foreligger et fast driftssted, er baseret på fortolkningen af begrebet som defineret i Danmark-X-lands dobbeltbeskatningsoverenskomst og kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst, således som den forelå før ændringerne i 2017.
1.2. OECD's Modeloverenskomst om fast driftssted
I henhold til artikel 5, stk. 1, i OECD's Modeloverenskomst og de dertil knyttede kommentarer er et fast driftssted et fast forretningssted, hvor der er en kommerciel og geografisk forbindelse mellem et fast forretningssted og et bestemt geografisk punkt. Dette kræver en vis varighed, hvilket betyder, at de forretningsaktiviteter, der udføres fra dette sted, ikke er forbigående.
Selv om kommentarerne til OECD Modeloverenskomst ikke præcist fastsætter den minimumsvarighed, hvori forretningsaktiviteter skal udføres for at fastslå varighed, er det almindeligt anerkendt, at aktiviteter, der varer mindre end seks måneder, typisk ikke opfylder tærsklen for et fast driftssted i henhold til OECD's retningslinjer.
Endvidere indeholder artikel 5, stk. 4, i OECD's Modeloverenskomst en undtagelse fra princippet i artikel 5, stk. 1. Denne undtagelse gælder for forretningsaktiviteter, der er af forberedende eller hjælpende karakter i forhold til virksomhedens primære mål. I sådanne tilfælde giver disse aktiviteter ikke anledning til et fast driftssted, selv om virksomheden har et fast forretningssted.
Desuden fastsætter agentreglen i artikel 5, stk. 5, i OECD's Modeloverenskomst, at et foretagende kan anses for at have et fast driftssted i en anden stat, hvis foretagendet har en afhængig agent i denne stat, som har bemyndigelse til at indgå kontrakter i foretagendets navn, hvorved der skabes retlige forpligtelser for foretagendet.
1.3 Fast forretningssted
I artikel 5, stk. 1, i OECD's Modeloverenskomst defineres udtrykket "fast driftssted" som et fast forretningssted, hvor et selskabs erhvervsmæssige aktiviteter helt eller delvis udøves. I punkt 5.02 i kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst defineres udtrykket "fast forretningssted", som indeholder følgende betingelser:
"[...] Denne definition indeholder derfor følgende betingelser:
- eksistensen af et "forretningssted", det vil sige indretninger såsom lokaler eller i visse tilfælde maskineri eller udstyr;
- dette forretningssted skal være "fast", det vil sige at det skal være etableret på et givet sted med en vis grad af varighed;
- virksomhedsudøvelse for foretagendet gennem dette faste driftssted. Det vil sædvanligvis sige, at personer, som på den ene eller anden måde er afhængig af foretagendet (personale), udfører foretagendets virksomhed i den stat, hvor det faste sted er beliggende."
1.3.1. Eksistensen af et forretningssted
Hvis en aktivitet skal udgøre et fast driftssted, skal der være et "forretningssted". I henhold til afsnit 5.04 i kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst skal udtrykket "forretningssted" fortolkes således:
“Udtrykket “forretningssted" dækker alle lokaler, indretninger eller installationer, der benyttes til at udøve foretagendets virksomhed, hvad enten de udelukkende bruges til dette formål eller ej. Et forretningssted kan også eksistere, hvor der ingen lokaler findes eller er fornødne til udøvelsen af foretagendets virksomhed, og det simpelthen har et vist areal til sin rådighed. Det er uden betydning, om lokalerne, indretningerne eller installationerne ejes eller lejes af eller på anden måde stilles til rådighed for foretagendet. Et forretningssted kan således bestå i en stadeplads på et marked eller visse permanent benyttede områder i et frilager (f.eks. til oplagring af toldpligtige varer). Videre kan forretningsstedet befinde sig inden for et andet foretagendes område. Det kan f.eks. være tilfældet, når det udenlandske foretagende til stadig anvendelse har visse lokaler eller dele deraf, der er ejet af det andet foretagende."
Punkt 5.4.1 i kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst angives det også, at virksomheden ikke behøver at have den formelle juridiske ret til at gøre brug af forretningsstedet. Det forhold, at virksomheden kun har en vis mængde plads til rådighed, kan være nok til at udgøre et "forretningssted".
Som beskrevet i pkt. 1.3. "Påtænkt set-up i Danmark" forventes det, at Spørger-medarbejdere vil benytte faciliteterne på D1's Danmark-lokation. Dette omfatter brug af lager- og kontorlokaler ud over en beboelsesejendom, der i øjeblikket er i brug.
Den omstændighed, at disse lokaler er tilgængelige for Spørgers medarbejdere, viser derfor, at Danmark-lokationen skal betragtes som et "forretningssted", der står til rådighed for Spørger.
1.3.2. Forretningsstedet skal være fast
Udover ovenstående fremgår det også af afsnit 5.05 i kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst, at der skal fastsættes et forretningssted.
"[…] skal forretningsstedet være "fast". Der skal sædvanligvis være en forbindelse mellem forretningsstedet og en særligt geografisk bestemt lokalitet. Det er uden betydning, hvor længe et foretagende, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, driver virksomhed i den anden kontraherende stat, hvis det ikke gør det på et bestemt sted, men dette betyder ikke, at det udstyr, der udgør forretningsstedet, faktisk skal være fastgjort til den jord, det står på. Det er nok, at udstyret forbliver på et givet sted."
Endvidere forventes det, at Spørgers personale vil tilbringe op til 40 dage om året i Danmark under forretningsrejserne. Som nævnt ovenfor forventes forretningsrejserne at foregå løbende, som fremadrettet anses for at være af kontinuerlig karakter på ubestemt tid. Det forventes derfor, at det samlede antal dage med tilstedeværelse i Danmark på et tidspunkt vil overstige 6 måneder.
Spørger må derfor anses for at have et forretningssted i Danmark, og forretningsstedet skal anses for at være "fast".
1.3.3. Spørgers virksomhed udøves gennem det faste forretningssted
Eksistensen af et fast forretningssted kræver ligeledes, at selskabets virksomhed helt eller delvist udøves gennem det faste forretningssted. I afsnit 5.04.6 i kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst anføres følgende som et fortolkningsbidrag til betydningen af "udøvelse af virksomhed for virksomheden gennem dette faste driftssted".
"Ordene "gennem hvilket" skal forstås bredt og finder anvendelse i enhver situation, hvor forretningsvirksomhed udøves på en bestemt lokalitet, der er til foretagendes disposition med henblik på udøvelsen af aktiviteten. Hvis således et foretagende f.eks. udfører brolægning af en gade, vil foretagende blive anset for at udøve sin virksomhed "gennem" lokaliteten, hvor arbejdet udføres."
Dette bør derfor gælde for enhver situation, hvor forretningsaktiviteterne udføres på et bestemt sted, som foretagendet har til rådighed.
Spørgers primære forretningsaktiviteter udføres af dets medarbejdere offshore inden for X-lands eksklusive økonomiske zone og omfatter primært vedligeholdelse og drift af den konkrete installation.
Som nævnt i afsnit 1.3 "Påtænkt set-up i Danmark" forventes det, at Service teknikerne fremadrettet i stigende grad vil påtage sig opgaver på D1's lokaler på Danmark-lokationen på dage med dårligt vejr og/eller før deres vagter, bestående af administrative og compliance aktiviteter.
Desuden vil Spørger-medarbejdere på deres forretningsrejser til Danmark udføre backoffice-opgaver relateret til understøttelse af Spørgers hovedfunktioner.
Som følge af ovenstående vil Spørger derfor udføre sine interne aktiviteter i Danmark.
1.3.4. Forberedende- eller hjælpende karakter
Da Spørger opfylder de tre betingelser i OECD's Modeloverenskomst artikel 5, stk. 1, for etablering af et fast driftssted, er det relevant at vurdere, om aktiviteterne på de faciliteter, der er placeret på D1's Danmark-lokation, er af forberedende- eller hjælpende karakter.
Artikel 5, stk. 4 i OECD's Modeloverenskomst fastsætter en undtagelse, hvorefter et selskabs aktiviteter eller aktiviteter, der udøves på vegne af et selskab, ikke anses for at udgøre et fast driftssted, hvis aktiviteterne kun er af forberedende - eller hjælpende karakter.
I afsnit 5.24 i kommentarerne til artikel 5, stk. 4, i OECD's Modeloverenskomst fastslås det
"Det er ofte vanskeligt at sondre mellem virksomhed, som er af forberedende- eller hjælpende karakter, og virksomhed, som ikke er det. Det afgørende kriterium er, om det faste forretningssteds aktivitet i sig selv udgør en væsentlig og betydningsfuld del af foretagendets virksomhed i sin helhed. Hver enkelt tilfælde skal undersøges for på grundlag af dets forhold. I alle tilfælde udøver et fast forretningssted ikke forberedende eller hjælpende virksomhed, hvis dets almindelige formål er identisk med hele foretagendets almindelige formål."
Ifølge punkt 5.24 i kommentarerne til OECD's Modeloverenskomst er det afgørende kriterium, om de aktiviteter, der udøves fra det faste forretningssted, i sig selv udgør en væsentlig eller betydelig del af Spørgers hovedaktiviteter som helhed. Såfremt formålet med aktiviteterne i en kontraherende stat er identisk med foretagendets hovedaktiviteter, bør sådanne aktiviteter ikke betragtes som værende af forberedende eller hjælpende karakter.
Som beskrevet ovenfor forventes Spørgers medarbejdere, der udfører deres aktiviteter på Danmark-lokationen at udføre "backoffice" aktiviteter og forberedende funktioner i forbindelse med Spørgers vigtigste indtægtsskabende offshore-aktivitet, som er vedligeholdelse og drift af den konkrete installation.
De påtænkte aktiviteter, der er skitseret i afsnit 1.3. "Påtænkt set-up i Danmark", forventes ikke at generere indtægter direkte. Dette skyldes, at back-office- og forberedende funktioner generelt består af administrative aktiviteter, som i sig selv ikke udgør en væsentlig og betydelig del af den udenlandske enheds aktiviteter som helhed. Dét arbejde, der udføres på stedet i Danmark, er supportopgaver og udføres udelukkende med henblik på overholdelse og dokumentation. De kerneydelser, som Spørger leverer, kan pr. definition kun udføres på det sted, hvor den konkrete installation er placeret, dvs. offshore i X-lands eksklusive zone.
Ovenstående er i overensstemmelse med det bindende svar af 19. november 2019 for Spørger, hvor Skatterådet fandt, at offshore-supportopgaver som udarbejdelse af daglige rapporter, efterfølgende forskning samt forberedende forskning, der udføres i Danmark i de tidsbegrænsede perioder med dårligt vejr, udgør en intern, administrativ opgave, der bør falde ind under undtagelsen for forberedende- eller hjælpende aktiviteter, som er underordnet i forhold til virksomhedens kerne aktivitet.
Som beskrevet i afsnit 1.3 "Påtænkt set-up i Danmark" påtænker Spørger at lade Service teknikerne udføre en række supportopgaver under deres ophold i Danmark, ud over deres kerneopgaver, som ellers udføres i X-lands eksklusive økonomiske zone. De påtænkte aktiviteter i lighed med de aktiviteter, som er anført i det bindende svar af 19. november 2019, bør ikke betragtes som en del af kerneforretningsaktiviteterne og kan heller ikke anses for at være for Spørger. Desuden er der en klar skelnen mellem de opgaver, der skal varetages af Spørger Service teknikerne på Danmark-lokationen, og de opgaver, der varetages af D1's medarbejdere.
Desuden vil de påtænkte opgaver også være tidsbegrænsede og afhængige af dage med dårligt vejr. På grundlag af resultatet af det bindende svar af 19. november 2019, bør de yderligere påtænkte aktiviteter, der udføres af Spørgers medarbejdere, derfor anses for at være af forberedende og hjælpende karakter.
Endvidere har offentliggjort dansk retspraksis behandlet spørgsmålet om, hvilke aktiviteter der skal anses for forberedende eller hjælpende aktiviteter.
I SKM2013.217.SR fastslog Skatterådet, at de opgaver, der blev udført af en personlig assistent, der var ansat i en udenlandsk virksomhed i Danmark, ikke udgjorde et fast driftssted. Denne konklusion blev draget på baggrund af, at arbejdet i Danmark var af forberedende- eller hjælpende karakter, idet den personlige assistents rolle var begrænset til at udføre administrative opgaver.
Parallelt med SKM2013.217.SR vil Spørgers medarbejdere varetage interne support- og administrationsfunktioner fra de faciliteter, der er beliggende på D1's lokation i Danmark. Under hensyntagen til konklusionerne i SKM2013.217.SR kan det anses for indlysende, at de supportaktiviteter, der udføres af Spørgers personale i Danmark, også bør klassificeres som værende af forberedende- eller hjælpende karakter.
I SKM2023.58.SR udgjorde en udenlandsk virksomheds "supportfunktion" ikke et fast driftssted i Danmark. Skatterådet bekræftede, at arbejdet blev anset for at være forberedende karakter og lagde bl.a. vægt på, at der ikke blev varetaget opgaver inden for salg eller salgsarbejde fra den afdeling, der var beliggende i Danmark, som var den udenlandske virksomheds kerneforretning.
Til sammenligning med SKM2023.58.SR, indebærer de supportopgaver, der udføres af Spørgers medarbejdere, vil i alt overvejende grad være administrative opgaver. På samme måde udgør disse supportopgaver ikke Spørgers kerneforretning. På grundlag af konklusionerne fra SKM2023.58.SR bør disse opgaver derfor klassificeres som værende af forberedende- eller hjælpende karakter.
I SKM2016.111.SR fandt Skatterådet, at de aktiviteter, der udøves af en deltidsansat i en udenlandsk virksomhed fra et hjemmekontor i Danmark, ikke skulle udgøre et fast driftssted i Danmark, da aktiviteterne blev anset for at være af forberedende- eller hjælpende karakter. Den deltidsansatte medarbejder (i) udførte kun supportfunktioner for foretagendet fra et hjemmekontor, (ii) varetog ingen supportfunktioner for andre selskaber end det selskab, hvor medarbejderen var ansat, og (iii) servicerede ingen af virksomhedens kunder.
Til sammenligning med SKM2016.111.SR vil Spørgers medarbejdere kun varetage begrænsede interne support- og administrationsfunktioner i Danmark og vil ikke have kontakt med Spørgers kunder. Selvom opgaver i forbindelse med evaluering og indsendelse af SAP-ordrer er beregnet til at være en del af ansvarsområderne for Service teknikerne, der er ansat af Spørger, udføres disse aktiviteter udelukkende med henblik på overholdelse og dokumentationsmæssige formål, der ikke involverer noget engagement i salgsprocessen eller kontakt med kunder. På baggrund af resultatet i SKM2016.111.SR skal de supportopgaver, som Spørgers servicemedarbejdere udfører i Danmark, derfor anses for at være af forberedende- og hjælpende karakter.
I afsnit 5.24 i kommentarerne til OECD's modelkonvention anføres det dog også, at:
"Et fast forretningssted, hvis funktion er at styre et foretagende eller blot en del af et foretagende eller en gruppe i koncernen, kan ikke betragtes som udøvende en forberedende eller hjælpende virksomhed, for en sådan styrende virksomhed overstiger dette niveau."
Som anført ovenfor i afsnit 1.3 "Påtænkt set-up i Danmark" er ledelsen af Danmark-lokationen udelukkende D1’s ansvar, mens organisering, planlægning og fordeling af opgaver og aktiviteter relateret til Danmark-lokationen og den konkrete installation varetages af henholdsvis Warehouse coordinator, Job Allocator eller Site Planner, afhængigt af opgavens karakter. Ikke desto mindre udføres Spørgers primære forretningsaktiviteter af dets medarbejdere enten offshore i X-lands eksklusive økonomiske zone eller på Spørgers kontor i X-land.
I denne sammenhæng bør de supplerende aktiviteter, som medarbejdere fra Spørger (navnlig Site Planner og service-teknikere) udfører på dansk territorium i perioder med dårligt vejr eller forud for deres skift, ikke betragtes som "ledelse af virksomheden". Disse opgaver er udelukkende praktiske af natur og har alene til formål at understøtte Spørger-medarbejdernes primære ansvarsområder, som er vedligeholdelse og reparation af installationerne.
Site Planner og øvrige Spørger-medarbejdere, der er tilknyttet Danmark-lokationen, har ikke disciplinær ledelsesbeføjelse over for andre medarbejdere. I stedet har de en begrænset teknisk kompetence, som udelukkende udøves for at sikre overholdelse af regulering inden for den konkrete industri.
De opgaver, der vedrører koordinering og tildeling af service-teknikere til forskellige arbejdsfartøjer udgør således ikke ledelsesmæssige funktioner under den foreslåede nye struktur. Disse aktiviteter udføres i overensstemmelse med detaljerede interne protokoller udarbejdet af Spørger i X-land. Opgaverne vedrører derfor alene praktisk koordinering af tilgængelige ressourcer baseret på foruddefinerede instruktioner og retningslinjer, som ikke giver mulighed for væsentlige beslutninger på Site Planners niveau og er baseret på tekniske procesinstruktioner. Udførelsen af disse opgaver i Danmark er et spørgsmål om praktisk nødvendighed og sidestilles ikke med ledelse af nogen del af virksomheden.
Dette understreges yderligere af, at Site Planners aktivitet er begrænset til at fastlægge, hvor og hvornår fejlsøgning eller indsættelse af teknikere skal finde sted; de har imidlertid ikke beføjelse til at bestemme, hvordan fejlsøgningen skal udføres. Faktisk har Site Planner ikke de tekniske færdigheder eller den nødvendige viden til at træffe beslutninger om specifikke fejlsøgningsmetoder. Beslutningskompetencen udøves udelukkende inden for rammerne af de arbejdsplaner, som organisationen har fastlagt. I tilfælde af afvigelser eller særlige omstændigheder skal Site Planner koordinere med sin overordnede.
Derudover vil der i perioder med dårligt vejr ikke blive udført aktiv koordinering, bortset fra at informere eksternt personale om genoptagelse af arbejdet, hvilket sker offshore eller fra X-land. Service-teknikernes aktiviteter under dårligt vejr vil, som nævnt, følge detaljerede interne retningslinjer udarbejdet af Spørger. Opgaverne vil omfatte praktisk koordinering af både forudplanlagte og reaktive indsatser, udelukkende inden for rammerne af disse interne instruktioner. Dette kan derfor ikke betragtes som en ledelsesaktivitet.
Hvad angår opgaver relatereret til koordinering med eksterne virksomheder, bestilles og organiseres de eksterne ordrer af Spørger i X-land. Site Planner modtager de eksterne leverandører, instruerer dem, integrerer dem i arbejdsgangen og justerer rækkefølgen af opgaverne baseret på vejrforhold. Disse opgaver er på udførelsesniveau og indebærer ikke beslutningstagning eller ledelsesfunktioner. Som anført ovenfor i afsnit 1.3 "Påtænkt set-up i Danmark" vil denne aktivitet udelukkende finde sted offshore og ikke i Danmark.
Endelig bliver service-teknikere tildelt til teams baseret på dokumenterede og detaljerede interne arbejdsinstruktioner og kvalifikationer udarbejdet af Spørger i X-land. Disse service-teknikere placeres på overførselslister til fartøjer med henblik på udførelse af specifikke opgaver. I denne forbindelse sker tildelingen af tekniske og proceduremæssige årsager og ikke som en ledelsesfunktion, og den følger interne protokoller udviklet af Spørger i X-land.
På baggrund af ovenstående er det vores vurdering, at de aktiviteter, som Spørgers medarbejdere (dvs. service-teknikere og Site Planner) udfører i Danmark under dårligt vejr eller forud for deres skift, skal betragtes som støttefunktioner. Aktiviteterne omfatter ikke ledelsesopgaver i form af kontrol og ledelse, men derimod opgaver relateret til koordinering af den daglige drift inden for rammerne af de retningslinjer og instruktioner, der er udarbejdet af overordnede placeret på Spørgers faciliteter i X-land.
1.3.5 Fast driftssted via agent
Medarbejdere i Spørger vil ikke have bemyndigelse til at repræsentere virksomheden, og de vil derfor ikke fungere som uafhængige agenter med beføjelse til at indgå kontrakter, forhandle på vegne af Spørger eller have tilstrækkelig bemyndigelse til at forpligte Spørger til at deltage i forretningsaktiviteter i Danmark.
Spørger vil heller ikke udpege andre repræsentanter til at handle på sine vegne i Danmark.
På baggrund af de ovennævnte betingelser bør Spørger derfor ikke anses for at have et fast driftssted i Danmark i henhold til agentreglen i artikel 5, stk. 5, i OECD's Modeloverenskomst.
1.3.6. Konklusion
Det er vores opfattelse, at de planlagte aktiviteter i Danmark vil udgøre et "forretningssted" i Danmark, som betragtes som fast.
Spørgers Service teknikere vil dagligt udføre forskellige forbedrende og hjælpende aktiviteter (og andre aktiviteter inden for forskellige, regelmæssige tidsrammer) på D1’s kontor og lager i Danmark. Disse aktiviteter betragtes dog ikke som en betydelig eller væsentlig del af aktiviteten i Spørger som helhed, da aktiviteterne er forberedende- og hjælpende karakter i forhold til de væsentlige, indtægtsskabende aktiviteter, der udføres offshore.
På samme måde bør de aktiviteter, der udføres af Spørgers medarbejdere under deres forretningsrejser til Danmark, jf. afsnit 1.3 "Påtænkt set-up i Danmark", betragtes som værende forbedrende i forhold til Spørgers primære forretningsaktivitet på grundlag af deres administrative og understøttende karakteristika.
Det er derfor vores opfattelse, at disse forretningsaktiviteter skal anses for at være af forberedende- eller hjælpende karakter og derfor omfattet af undtagelsen i artikel 5, stk. 4, i OECD's Modeloverenskomst.
På baggrund af ovenstående er det vores opfattelse, at de aktiviteter, som Spørgers medarbejdere påtænker at udføre i Danmark, ikke vil udgøre et fast driftssted i Danmark, jf. selskabsskattelovens § 2, nr. 1, litra a
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at de aktiviteter, der påtænkes udført i Danmark af Spørgers medarbejdere ikke vil udgøre et fast driftssted for Spørger i Danmark?
Begrundelse
Sagen angår, om Spørgers medarbejdere vil udgøre et fast driftssted for selskabet i Danmark.
Spørger har tidligere modtaget et bindende svar offentliggjort som SKM2020.312.SR, hvori det blev fastslået, at der ikke var tale om et fast driftssted, da aktiviteten blev betragtet som af forberedende eller hjælpelignende karakter. Skatterådet lagde vægt på, at der kun var tale om indkvartering af udenlandske medarbejdere i Danmark, som udførte mindre opgaver i begrænset omfang fra Danmark.
I den aktuelle sag ønsker Spørger at udvide sine aktiviteter fra Danmark, og søger derfor afklaring vedrørende disse aktiviteter.
I henhold til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a, foreligger der begrænset skattepligt for selskaber med hjemsted i udlandet, når selskabet udøver erhverv med fast driftssted her i landet.
Ifølge selskabsskattelovens forarbejder, kan kommentarerne til OECD’s modeloverenskomstens art. 5 anvendes som fortolkningsbidrag, da de danske regler om fast driftssted bygger herpå. Der henvises til Den juridiske vejledning 2025-1 afsnit C.D.1.2.2 og C.F.8.2.2.5.
Danmark og X-land har dog indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvis artikel 5 indholdsmæssigt svarer til artikel 5 i 2014-versionen af OECD’s modeloverenskomst, som går forud for den reviderede modeloverenskomst fra 2017. De ændringer af artikel 5, der blev foretaget i modeloverenskomsten i 2017 og efterfølgende inkorporeret i dansk ret ved Lov nr. 1835 af 08-12-2020, fremgår således ikke af Danmark-X-lands dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Vurderingen af om der, med de påtænkte ændringer, vil foreligge et fast driftssted, vil derfor ske på baggrund af den fortolkning af begrebet, som fremgår af Danmark-X-lands dobbeltbeskatningsoverenskomst samt kommentarerne til OECD’s modeloverenskomstens version fra 2014.
Bestemmelsen i modeloverenskomstens art. 5 indeholder i stk. 1, en generel definition af udtrykket “fast driftssted". I henhold til definitionen udgør et “fast driftssted" et fast forretningssted, hvorfra et foretagendes virksomhed udøves helt eller delvis.
Definitionen indeholder derfor følgende betingelser:
- Eksistensen af et “forretningssted", det vil sige indretninger såsom lokaler eller i visse tilfælde maskineri eller udstyr;
- Dette forretningssted skal være “fast", dvs. det skal være etableret på et givet sted med en vis grad af varighed;
- Virksomhedsudøvelse for foretagendet gennem dette faste driftssted. Det vil sædvanligvis sige, at personer, som på den ene eller den anden måde er afhængig af foretagendet (personale), udfører foretagendets virksomhed i den stat, hvor det faste sted er beliggende.
Hvis det faste forretningssted udelukkende udfører arbejde af forberedende eller hjælpende karakter, foretager indkøb af varer eller fremskaffer oplysninger, opretholder varelager til oplagring, udstilling eller udlevering for det udenlandske selskab, er der ikke tale om fast driftssted efter OECD’s modeloverenskomst art. 5, stk. 4.
Det vil dog altid være en konkret vurdering, om et udenlandsk selskabs aktivitet i Danmark medfører, at der opstår et skattepligtigt fast driftssted i Danmark.
Spørgers repræsentant har oplyst, at Spørger har indgået serviceaftaler om den forretningsmæssige og tekniske styring samt vedligeholdelse og drift af offshore installationer. Spørger har af forretningsmæssige årsager valgt at lade sine medarbejdere, der hovedsageligt skal udføre opgaver offshore, indkvartere i Danmark.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der som udgangspunkt bliver etableret et fast driftssted, da de tre ovennævnte betingelser er opfyldt jf. OECD’s modeloverenskomst art. 5, stk. 1.
Der er tale om et forretningssted, idet D1 lejer en beboelsesejendom i Danmark til Spørgers servicemedarbejderes indkvartering i forbindelse med deres ophold i Danmark. Spørger vil således have beboelsesejendommen til rådighed til indkvartering af virksomhedens medarbejdere, ligesom nogle af Spørgers medarbejdere også vil have adgang til D1’s lager- og kontorbygninger i forbindelse med forretningsrejser til Danmark.
Beboelsesejendommen vil blive benyttet på ubestemt tid og formentligt i resten af servicekontraktens periode. Således er kravet om, at det skal være et fast forretningssted tillige opfyldt.
Endvidere lægger Skattestyrelsen til grund i overensstemmelse med repræsentantens oplysninger, at virksomheden udøves gennem det faste driftssted, da Spørgers servicemedarbejdere dagligt under deres ophold og særligt i tilfælde af dårligt vejr vil udføre arbejdsopgaver fra beboelsesejendommen. Derudover vil øvrige medarbejdere fra Spørger, herunder service-teknikernes teamledere, i forbindelse med forretningsrejser, hver især arbejde i op til 40 dage om året fra forretningsstedet i Danmark.
Da alle tre betingelser for fast driftssted efter modeloverenskomstens art. 5, stk. 1., således er opfyldt, er det herefter relevant at tage stilling til om aktiviteterne, som udøves fra beboelsesejendommen, kan anses som værende af forberedende eller hjælpende karakter efter modeloverenskomstens art. 5, stk. 4, litra e.
Ifølge kommentarerne til OECD's modeloverenskomst art 5, stk. 4, er det ofte vanskeligt at sondre mellem virksomhed, som er af forberedende eller hjælpende karakter og virksomhed, som ikke er det. Det afgørende kriterium er, om det faste forretningssted i sig selv udgør en væsentlig og betydningsfuld del af foretagendets virksomhed i sin helhed. Hvert enkelt tilfælde skal undersøges på grundlag af dets egne forhold. I alle tilfælde udøver et fast forretningssted ikke forberedende eller hjælpende virksomhed, hvis dets almindelige formål er identisk med hele foretagendets almindelige formål.
Under det nuværende set up har service-teknikerne mulighed for at udføre offshore-supportopgaver i indkvartering i Danmark i form af udarbejdelse af logbøger og research, når vejret er for dårligt til at arbejde offshore.
Det på tænkte nye set up vil udvide disse onshore arbejdsopgaver i Danmark. For det første vil opgaverne ikke længere være begrænset til udelukkende at blive udført i perioder med dårligt vejr. De fleste af service-teknikernes påtænkte nye opgaver beskrives i anmodningen som værende daglige opgaver/aktiviteter, og er altså ikke betinget af dårligt vejr. Derudover fremgår det af anmodningen, at antallet af dage med dårligt vejr i løbet af de sidste tre år er steget fra ca. 77 dage årligt til i gennemsnittet 108 dage årligt.
For det andet vil øvrige medarbejdere fra Spørger nu også skulle udføre dele af deres arbejde i Danmark i forbindelse med forretningsrejser hertil. Der er tale om service-teknikernes teamledere, et arbejdsforberedelsesteam, logistikmedarbejdere samt medarbejdere fra toldbehandlingsafdelingen. Disse medarbejdere vil hver især tilbringe mellem 10-40 dage årligt i Danmark og vil under deres ophold have adgang til D1’s lager- og kontorfaciliteter.
For det tredje vil opgaverne under det nye set up ikke længere udelukkende have karakter af interne supportopgaver, men vil i stedet omfatte en række opgaver, som er i direkte sammenhæng med og nødvendige for udførelsen af teknikernes arbejde offshore med drift og vedligeholdelse af installationerne offshore. Her tænkes særligt på følgende arbejdsopgaver:
- Prioritering og distribution af arbejdsordrer til reparationsarbejdet, der skal udføres offshore. Service teknikernes vedligeholdelses- og reparationsaktiviteter planlægges og behandles gennem interne arbejdsordrer til organisatoriske og dokumentationsmæssige formål. Denne aktivitet er ikke relateret til salg og udføres kun med henblik på interne compliance formål.
- Koordinering af arbejdsfartøjer, der transporterer Spørgers personale til installationerne. Dette er særligt relevant i sommervedligeholdelsesperioden fra april til september. Opgaven omfatter koordinering af tidsplan, fordeling af personale og transfer-lister samt planlægning omkring rækkefølgen af servicering af installationerne.
- Afhængigt af de opgaver, der skal udføres, bliver medarbejdere i øjeblikket tildelt teams af Site Planner i overensstemmelse med interne og dokumenterede arbejdsinstruktioner, samt deres kvalifikationer. Disse teams bliver herefter sat på overførselslisten til fartøjerne for at udføre de nødvendige opgaver i de følgende dage.
- Udstedelse af arbejdstilladelse (permit to work "PTW"). En frigivet PTW er strengt påkrævet, før der kan arbejdes på installationen. Som en forudsætning verificeres personalets kvalifikationer på grundlag af det efterspurgte arbejde, samt en standardiseret risikovurdering udført for den relaterede udførelse af opgaven. PTW’en er et værktøj til at sikre, at alle regler for arbejdssikkerhed bliver opfyldt.
Yderligere daglige opgaver for Service teknikere
- Udarbejdelse af overførselslister for teknisk personale og gæster, der skal transporteres til installationerne forud for den planlagte anvendelsesdato, samt foretagelse af nødvendige justeringer om morgenen, dvs. kortsigtede organisatoriske tilpasninger baseret på fejl i installationerne mv. Overførselslisterne skal være tilgængelige, inden arbejdsfarttøjet forlader havnen.
- Tildeling af personale til opgaver relateret til specifikke arbejdsopgaver, herunder site managers til planlægning og forberedelse af offshore-skift. I denne sammenhæng udføres for teknikere offshore i X-lands økonomiske zone. Opgaven udføres af Site Planner og er omfattet af de interne retningslinjer og reguleringer, som beskrevet i punktet ovenfor vedrørende koordinering af eksterne arbejdsfartøjer. Generelt anvendes betegnelsen "koordinering" ikke i betydningen af disciplinært lederskab som en ledelsesfunktion.
- Færdiggørelse og evaluering af SAP-arbejdsordrer til dokumentationsformål efter behov. Denne aktivitet er ikke forbundet med salgsprocessen og tjener udelukkende interne compliance formål.
I anmodningen om bindende svar, sammenlignes ovenstående set up med SKM2013.217.SR, hvor en personlig assistents arbejde med at passe direktørens kalender, tage telefonbeskeder samt planlægge møder og forretningsrejser ikke fandtes at udgøre et fast driftssted. Der var her tale om en enkelt medarbejder, som udførte hjælpende og forberedende arbejde, for den direktør, som rent faktisk udførte virksomhedens kerneopgave. Skattestyrelsen kan derfor ikke se, at afgørelsen skulle være sammenlignelig med ovenstående set up, hverken i forhold til omfang eller opgavernes karakter. Det faktum at supportaktiviteterne i afgørelsen blev klassificeret som værende af forberedende eller hjælpende karakter anses således ikke som ensbetydende med at Spørgers påtænkte aktiviteter i Danmark ligeledes skal klassificeres sådan.
Af samme årsag anser Skattestyrelsen heller ikke henvisningerne til SKM2016.111.SR som sammenlignelige med de påtænkte aktiviteter i Danmark. I SKM2016.111.SR skabte det ikke fastdriftssted, at en deltidsmedarbejder i Danmark udførte interne supportfunktioner i form af sparring og erfaringsdeling med sine kollegaer, da medarbejderen ikke selv havde egne kunder eller ydede service selskabets kunder, hvilket var selskabets kernevirksomhed.
Afgørelsen er fremhævet i anmodningen fordi service-teknikerne, ligesom medarbejderen i afgørelsen, ikke er involveret i salgsproces eller har kontakt med kunder. Disse forhold var dog afgørende i SKM2016.111.SR fordi det var selskabets kerneaktivitet, og Skattestyrelsen anser det ikke generelt som afgørende for vurderingen af om et arbejde er af forberedende eller hjælpende karakter. Det afgørende vil være, om det påtænkte aktiviteter udgør en væsentlig og betydelig del af den pågældende virksomhedens foretagende. Det afgørende for i denne sag vil således ligeledes være, om service-teknikernes påtænkte opgaver onshore er af væsentlig betydning for virksomhedens kerneopgave med drift og vedligeholdelse af installationerne.
I anmodnings henvises også til SKM2023.58.SR. I denne afgørelse skabte det ikke fast driftssted, at en afdeling med seks medarbejdere udførte administrative opgaver i forbindelse med fragt af varer for et salgsselskab med 800 ansatte. I afgørelsen er der lagt vægt på, at afdelingen i Danmark ikke foretog opgaver inden for salg eller salgsarbejde, hvilket var selskabets kernevirksomhed. Service-teknikerne udfører helt konkret de opgaver vedrørende vedligeholdelse og drift af installationerne offshore, som selskabet selv beskriver som sin kerneaktivitet. Det at en række af deres daglige opgaver offshore nu ønskes flyttes onshore, kan ikke ændre på, at de fortsat er en del af kerneaktiviteten i selskabet, og at opgavernes formål er identiske med foretagendets formål.
Det er derfor Skattestyrelsens opfattelse, at de ovenstående afgørelser, som repræsentanten henviser til i anmodningen, ikke understøtter påstanden om, at de påtænkte nye aktiviteter i Danmark ikke skulle etablere et fast driftssted.
Ifølge Skattestyrelsen kan der til vurderingen af om virksomheden er af forberedende eller hjælpende karakter i stedet henvises til SKM2021.252.LSR. I afgørelsen stadfæster Landsskatteretten Skatterådets afgørelse om, at en medarbejders aktiviteter i Danmark i forbindelse med salg af selskabets produkter (kerneaktiviteten) vil udgøre et fast driftssted, trods det faktum at medarbejderen ikke selv havde beslutningskompetence eller var bemyndiget til at forhandle eller indgå kontrakter på vegne af selskabet. Medarbejderens opgaver bestod i stedet i at indlede kontakten med potentielle kunder, oplyse om produkterne på kundemøder, salgsopfølgende arbejde i form af reparation of vedligehold af produkterne samt overvågning af sortimentet og koordinering af produktlevering til distributørerne.
I sin afgørelse skriver Landsskatteretten følgende:
"Klagerens almindelige formål har været at sælge drikkevarer og maskiner til fremstilling af drikkevarer, hvilket i Danmark er sket gennem en uafhængige distributør. Ud over at have haft en central rolle i salget, har medarbejderen også haft den efterfølgende kontakt til kunderne, idet han har haft ansvaret for at koordinere og overse, at de solgte maskiner er blevet repareret og serviceret. Medarbejderen har haft en omfattende frihed til selv at vurdere, hvordan opgaven bedst blev løst. Endelig har han haft ansvaret for, at forsyningskæden til distributørerne blev koordineret, så produkterne har været på lager hos kunderne.
Medarbejderens opgavevaretagelse anses for at udgøre en væsentlig og betydningsfuld del af klagerens virksomhed i sin helhed, og medarbejderens almindelige formål må anses for at være identisk med klagerens almindelige formål. Hans aktivitet kan ikke karakteriseres som værende af forberedende eller hjælpende karakter, da de ikke alene støtter, men også udgør en væsentlige del af selskabets virksomhed." (Skattestyrelsens understregninger).
Medarbejderen i afgørelsen kunne således ikke forestå selve salg af produkter, altså selskabets kerneaktivitet, men det blev alligevel vurderet, at han havde central en rolle i salget og varetog så væsentlige og betydningsfulde opgaver i virksomheden, at aktiviteterne ikke kunne karakteriseres som værende af forberedende eller hjælpende karakter.
På samme måde udfører service-teknikerne ikke selve vedligeholdelses- eller reparationsarbejdet onshore i Danmark. Spørgsmålet er dog, om deres opgaver med at styre og koordinere prioriteringen af ordrer til reparationsarbejdet kan betragtes som en væsentlig og betydningsfuld del af virksomhedens drift. Ifølge de foreliggende oplysninger består disse opgaver dog udelukkende i praktisk koordinering af tilgængelige ressourcer ud fra foruddefinerede instruktioner og retningslinjer. Dette indebærer, at Site Planners ikke træffer væsentlige beslutninger, da deres arbejde baseres på tekniske procesinstruktioner.
Af pkt. 71 i kommentarerne til OECD's modeloverenskomst til art 5, stk. 4, fremgår det, at: "Et fast forretningssted, hvis funktion er at styre et foretagende eller blot en del af et foretagende eller en gruppe i koncernen, kan ikke betragtes som udøvende en forberedende eller hjælpende virksomhed, for en sådan styrende virksomhed overstiger dette niveau."
Skattestyrelsen forstår på baggrund af de fremlagte oplysninger, at aktiviteterne ikke omfatter ledelsesopgaver i form af kontrol eller overordnet ledelse. Opgaverne består derimod i koordinering af den daglige drift inden for de retningslinjer og instruktioner, som er fastlagt af ledelsen på Spørgers faciliteter i X-land.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen, at de påtænkte aktiviteter i Danmark ikke har en sådan styrende eller væsentlig betydning for virksomhedens samlede aktivitet, at de kan anses for andet end at være af hjælpende eller forberedende karakter.
Spørger er som følge heraf ikke begrænset skattepligtig efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a, for påtænkte aktiviteter i Danmark.
Afslutningsvis bemærkes det, at den såkaldte agentregel i overenskomstens artikel 5, stk. 5, med X-land ikke er gældende, idet de pågældende medarbejdere hos Spørger efter de foreliggende oplysninger ikke indgår aftaler på virksomhedens vegne i Danmark.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a
Skattepligt i henhold til denne lov påhviler endvidere selskaber og foreninger m.v. som nævnt i § 1, stk. 1, der har hjemsted i udlandet, for så vidt de
a) udøver et erhverv med fast driftssted her i landet. Udøvelse af erhverv om bord på et skib med hjemsted her i landet anses for udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet, såfremt udøvelse af det pågældende erhverv, hvis det var udført i land, ville blive anset for udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet. Skattepligten omfatter udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet eller deltagelse i en erhvervsvirksomhed med fast driftssted her. (…)
Dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og X-land - Artikel 5, stk. 1, 2, 4 og 5
[udeladt ifm. anonymisering]
Kommentarer til OECD's modeloverenskomsten fra 2017, pkt. 71
Examples of places of business covered by subparagraph e) are fixed places of business used solely for the purpose of advertising or for the supply of information or for scientific research or for the servicing of a patent or a know-how contract, if such activities have a preparatory or auxiliary character. Paragraph 4 would not apply, however, if a fixed place of business used for the supply of information would not only give information but would also furnish plans etc. specially developed for the purposes of the individual customer. Nor would it apply if a research establishment were to concern itself with manufacture. Similarly, where the servicing of patents and knowhow is the purpose of an enterprise, a fixed place of business of such enterprise exercising such an activity cannot get the benefits of paragraph 4. A fixed place of business which has the function of managing an enterprise or even only a part of an enterprise or of a group of the concern cannot be regarded as doing a preparatory or auxiliary activity, for such a managerial activity exceeds this level. If an enterprise with international ramifications establishes a so-called “management office" in a State in which it maintains subsidiaries, permanent establishments, agents or licensees, such office having supervisory and coordinating functions for all departments of the enterprise located within the region concerned, subparagraph e) will not apply to that “management office" because the function of managing an enterprise, even if it only covers a certain area of the operations of the concern, constitutes an essential part of the business operations of the enterprise and therefore can in no way be regarded as an activity which has a preparatory or auxiliary character within the meaning of paragraph 4.
Praksis
SKM2021.252.LSR
Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets bindende svar, hvorefter et udenlandsk selskab ville blive anset for at etablere fast driftssted i Danmark. Landsskatteretten lagde vægt på, at arbejdsopgaver for en medarbejder her i landet efter beskrivelsen ikke kunne anses for udelukkende at være alene af forberedende eller hjælpende karakter, men måtte anses for at udgøre en væsentlig og betydningsfuld del af selskabets virksomhed i sin helhed.
SKM2023.58.SR
H1 var et selskab i DBO-land 1, med mere end 800 ansatte og X butikker i DBO-land 1. I forbindelse med driften af detailhandlen havde H1 for en del år siden oprettet en afdeling i X-by i Danmark. Afdelingen befandt sig i lokaler, som H1 havde lejet, og de daglige opgaver blev varetaget af 6 medarbejdere. Opgaverne i afdelingen bestod bl.a. i administrative opgaver i forbindelse med fragt af varer til DBO-land 1. H1 ønskede på den baggrund, om Skatterådet kunne bekræfte, at H1 ikke blev omfattet af begrænset skattepligt til Danmark som følge af at afdelingen i X-by i Danmark udgjorde et fast driftssted, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Skatterådet kunne bekræfte at afdelingen i X-by i Danmark ikke kunne anses for at udgøre et fast driftssted, da arbejdet måtte anses for at være af hjælpende karakter, jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 3. Skatterådet lagde bl.a. vægt på, at der ikke blev varetaget opgaver inden for salg eller salgsarbejde fra afdelingen, som netop var H1’s kernevirksomhed. Endvidere fandt Skatterådet at afdelingen udførte opgaver af støttende karakter for H1 og kunne på den baggrund ikke anses for at være en væsentlig og essentiel del af H1.
SKM2020.312.SR
Spørger ønskede en afklaring af, om de påtænkte aktiviteter i Danmark ville udgøre et fast driftssted for det udenlandske selskab. Det udenlandske selskab skulle udføre opgaver på offshore installationer. Medarbejderne ville overnatte i Danmark og blev sejlet til og fra offshore installationer dagligt. I tilfælde af dårligt vejr, ville medarbejderne udføre interne administrative opgaver. Skatterådet kunne bekræfte, at der i det konkrete tilfælde var tale om, at det faste driftssteds virksomhed i Danmark var af forberedende eller hjælpende karakter. Der var ved vurderingen heraf lagt vægt på, at der alene var tale om indkvartering i Danmark af de udenlandske medarbejder, der udfører mindre opgaver i begrænset omfang.
SKM2016.111.SR
Skatterådet bekræfter, at der ved en medarbejders flytning til Danmark ikke etableres et fast driftssted i Danmark for A Ltd. (spørger), jf. selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Skatterådet finder, at medarbejderens private bopæl udgør et fast forretningssted, der er til disposition for spørger. Det er imidlertid Skatterådets opfattelse, at medarbejderens aktiviteter i Danmark i form af supportrollen for spørger anses for at være af forberedende og hjælpende karakter. Der er tale om en konkret vurdering, hvor Skatterådet henser til de særlige omstændigheder omkring medarbejderens flytning til Danmark, ændrede jobfunktion i form af supportrollen for spørger og ansættelse på halv tid. Skatterådet henser endvidere til, at medarbejderen ikke længere har egen kundeportefølje, herunder et kundeansvar, og at eventuel kundekontakt indebærer, at medarbejderen ikke har nogen form for forhandlingsposition for spørger.
SKM2013.217.SR
Skatterådet bekræfter, at det svenske selskab A AB ikke har fast driftssted i Danmark i henhold til selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a), og dermed også artikel 5 i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, på baggrund af de beskrevne aktiviteter i Danmark. Selskabet har ansat en dansk bosiddende personlig assistent for selskabets direktør. Den personlige assistent udfører sit arbejde fra et lejet kontorlokale i Danmark, og hvor lokalet alene er lejet til brug for den personlige assistents arbejde. Assistentens arbejde er primært af administrativ karakter for selskabet og selskabets direktør. Disse opgaver i Danmark, som den personlige assistent varetager, må anses for alene at være af forberedende og hjælpende karakter, og opgaverne er underordnede i relation til selskabets primære virke, jf. artikel 5, stk. 4, e).