Spørgsmål
- Vil en gennemsnitlig arbejdsløn i forbindelse med reparation af hårde hvidevarer til en fast pris være omfattet af servicefradraget i ligningslovens § 8 V?
Svar
- Ja, se dog indstilling og begrundelse.
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger udbyder reparation af hårde hvidevarer til en fast pris.
Spørger anfører, at deres gennemsnitstid for en reparation til fast pris udgør 60 minutter.
Spørger anfører endvidere, at ved en fastpris reparation anvendes i fakturaen en varelinje (ordrelinje), hvor der står "Fastpris reparation XX kr.".
Spørger påtænker i friteksten på fakturaen at angive tidsforbruget (gennemsnitstiden på 60 minutter) og prisen for tidsforbruget (arbejdslønnen for 60 minutter).
Supplerende har spørger oplyst, at det er normalt for de forskellige brands (mærker) af hårde hvidevarer, at der tilbydes reparationer til en fast pris. Dette er for at fremme reparationer fremfor at der købes nyt.
Spørger har endvidere oplyst, at det gennemsnitlige tidsforbrug ved en reparation af hårde hvidevarer varierer fra type til type. Spørger har samtidig oplyst, at det ikke vil være et problem at fastlægge det gennemsnitlige tidsforbrug for den enkelte type af hårde hvidevarer.
Af Skattestyrelsens hjemmeside skat.dk under "Servicefradrag" fremgår bl.a. følgende:
"(…)
Du kan få servicefradrag for:
(…)
Reparation af hårde hvidevarer
- Komfurer, ovne og mikrobølgeovne
- Køleskabe, frysere og opvaskemaskine
- Vaskemaskiner, tørretumblere og tørreskabe
- Emhætter
(…)".
Spørgers opfattelse og begrundelse
Spørger har ikke anført, hvordan de mener, at spørgsmålene skal besvares.
Spørgers anfører, at baggrunden for spørgsmålene om oplysning af tidsforbrug og arbejdsløn er, at servicefradraget er udvidet til også at omfatte reparation af hårde hvidevarer.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at en gennemsnitlig arbejdsløn i forbindelse med reparation af hårde hvidevarer til en fast pris vil være omfattet af servicefradraget i ligningslovens § 8 V.
Begrundelse
Fra og med 1. januar 2025 er servicefradraget i ligningsloven § 8 V udvidet, så det er muligt få fradrag for udgifter til arbejdsløn ved reparation af hårde hvidevarer i hjemmet. Se bilag 1, pkt. A, til ligningsloven.
Muligheden for at få fradrag for udgifter til arbejdsløn for reparation af hårde hvidevarer blev indsat i den eksisterende bestemmelse om Boligjobordningen i ligningslovens § 8 V ved lov nr. 95 af 4. februar 2025. Loven har virkning fra og med den 1. januar 2025. Der er tale om en tidsbegrænset ordning, som gælder for indkomstårene 2025 til og med 2027.
Den samlede fradragsberettigede udgift for serviceydelser kan højst udgøre 17.500 kr. i 2025. Se ligningsloven § 8 V, stk. 5.
Både lovteksten til ligningslovens § 8 V, bilag 1 til ligningsloven og bemærkningerne til lovteksten anvender alene betegnelsen "hårde hvidevarer" uden nærmere forklaring eller definition af hvilke maskiner, der er omfattet af begrebet "hårde hvidevarer" og dermed bestemmelsen.
Det fremgår imidlertid af Skattestyrelsens hjemmeside, at reparationer på følgende hårde hvidevarer anses for at være omfattet af ligningslovens § 8 V:
- Komfurer, ovne og mikrobølgeovne
- Køleskabe, frysere og opvaskemaskine
- Vaskemaskiner, tørretumblere og tørreskabe
- Emhætter
Spørgsmålet er herefter, om en gennemsnitlig arbejdsløn i forbindelse med reparation af de ovenfor nævnte hårde hvidevarer til en fast pris vil være omfattet af servicefradraget i ligningslovens § 8 V.
Af ordlyden i ligningslovens § 8 V, stk. 1 fremgår det, at "Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig…" (Skattestyrelsens fremhævelse).
Af forarbejderne til ligningslovens § 8 V fremgår det, at der kun gives fradrag for udgifter til arbejdsløn inkl. moms (Skattestyrelsens fremhævelse). Udgifter til materialer kan således ikke fradrages. Se de specielle bemærkninger i lovforslag nr. 208 fremsat 19. maj 2011 til § 1, nr. 1.
Skatteministeren har ved besvarelse af spørgsmål 27, i forbindelse med behandling af lov nr. 572 af 7. juni 2011 (forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse af hjemmet) oplyst, at arkitekt- og ingeniørrådgivning ikke er omfattet af BoligJobordningen, og at der kun gives fradrag for rene håndværksydelser i form af selve udførelsen af arbejdet (Skattestyrelsens fremhævelse).
Det er således den arbejdsløn inkl. moms, der knytter sig til selve udførsel af reparationen for den enkelte kunde, der kan fradrages efter ligningslovens § 8 V.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at der hverken i ligningslovens § 8 V eller forarbejderne hertil, er noget til hinder for, at arbejdslønnen fastsættes ud fra et gennemsnitligt tidsforbrug, når denne udgør den lønudgift, som den enkelte kunde betaler for selve udførsel af reparationen.
I SKM2016.558.SR kunne Skatterådet dog ikke bekræfte, at den forholdsmæssige andel af de af omkostninger, der relaterede sig til arbejdsløn for etablering af stikledning og investering i husinstallation kunne fradrages efter reglerne i ligningslovens § 8 V, medmindre den enkelte kundes regning var så specificeret, at det tydeligt fremgik, hvor stor en andel heraf, der udgjorde den egentlige arbejdsløn for det arbejde, der reelt var udført for den enkelte kunde.
Det fremgår bl.a. af SKM2016.558.SR, at arbejdsløn for etablering af stikledning på egen grund og montering af fjernevarmeunit var omfattet af de ydelser, der kunne gives fradrag for, jf. lovens bilag 1. Af de faktiske forhold fremgik det, at den samlede pris for standardtilslutningen til fjernvarmeinstallationen mv. var den samme uanset den enkelte kundes faktiske forhold. Det var derfor SKATs (nu Skattestyrelsen) opfattelse, som Skatterådet tiltrådte, at nogle kunder kunne have 30 meter, hvor der skulle anlægges stikledning mv. og dermed anvendtes arbejdstimer til, mens andre kunder kun havde fx 10 meter. Den enkelte kunde ville dermed enten betale for arbejdsløn, der var medgået til arbejde hos en anden kunde, eller betale for lidt i forhold til det arbejde, der reelt var ydet hos den pågældende.
Efter SKM2016.558.SR kunne en fast pris beregnet på grundlag af en forholdsmæssig andel af lønomkostningerne således ikke accepteres, medmindre det specifikt fremgik af den enkelte kundes regning, hvor stor en andel heraf, der udgjorde den egentlige arbejdsløn for det arbejde, der reelt er udført for den enkelte kunde.
Det er imidlertid Skattestyrelsens opfattelse, at en fast pris for en afgrænset standardiseret ydelse, hvor arbejdslønnen er beregnet ud fra et gennemsnitligt tidsforbrug, kan accepteres.
Begrundelsen herfor er, at en gennemsnitlig beregnet arbejdsløn for en afgrænset standardiseret ydelse i langt højere grad må anses for at afspejle arbejdslønnen for det konkrete tidsforbrug ved den enkelte kunde, end tilfældet f.eks. var i SKM2016.558.SR. Udsvingene i arbejdslønnens størrelse må således anses for at være væsentligt mindre, når der er tale om en afgrænset standardiseret ydelse. I SKM2016.558.SR var ydelserne vedrørende etablering af stikledning på egen grund og montering af fjernevarmeunit mere omfattende, og den forholdsmæssige andel af lønomkostningerne kunne derfor ikke anses for at afspejle det konkrete tidsforbrug ved den enkelte kunde.
I denne sag udbyder spørger reparation af hårde hvidevarer til en fast pris beregnet ud fra en gennemsnitstid på 60 minutter.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at en fast pris for reparation, hvor arbejdslønnen er beregnet ud fra et gennemsnitligt beregnet tidsforbrug, hvor der indgår forskellige typer af hårde hvidevarer, ikke kan anses for at være et gennemsnitligt tidsforbrug for en afgrænset standardiseret ydelse. Det er imidlertid Skattestyrelsens opfattelse at en fast pris, hvor arbejdslønnen er beregnet ud fra et gennemsnitligt tidsforbrug, kan accepteres, forudsat at det tidsforbrug, der faktureres kunden, udgør det gennemsnitlige tidsforbrug for den enkelte type af hårde hvidevarer, dvs. tidsforbruget for f.eks. reparation af en ovn eller for reparation af et køleskab.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at det er den arbejdsløn, der faktureres til kunden for den udførte ydelse, der er fradragsberettiget. Det er i den forbindelse en forudsætning, at der ikke sker en forvridning af fordelingen mellem arbejdsløn og materialer.
På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at en af spørger gennemsnitlig beregnet arbejdsløn, der indgår i en fast pris for reparation af hårde hvidevarer i hjemmet, kan omfattes af servicefradraget i ligningsloven § 8 V, forudsat at det tidsforbrug, der faktureres kunden, udgør det gennemsnitlige tidsforbrug for den enkelte type af de hårde hvidevarer, som anses for omfattet.
Det bemærkes, at det er forudsætning for fradrag, at de øvrige betingelser i ligningslovens § 8 V og bekendtgørelse nr. 391 af 28. marts 2022 er opfyldt.
Kravene, der stilles til selve dokumentationen for det udførte arbejde, fremgår af bekendtgørelse nr. 391 af 28. marts 2022 om BoligJobordningen, kapitel 3, Dokumentation for det udførte arbejde, § 3. Ifølge bestemmelsen er det en betingelse for fradraget, at den skattepligtige har skriftlig eller elektronisk dokumentation for det udførte arbejde. Dokumentationen kan bestå i en faktura, en serviceerklæring eller anden aftale om arbejdets udførelse og skal indeholde:
1) oplysninger om det udførte arbejde,
2) oplysninger om lønudgiftens størrelse,
3) oplysninger om hvem, der har udført arbejdet i form af cvr-nummer for virksomheder og cpr-nummer for personer,
4) dato for arbejdets udførelse og
5) stedet/adressen for arbejdets udførelse.
Det følger således af § 3, stk. 1, nr. 2, at “oplysninger om lønudgiftens størrelse" skriftligt eller elektronisk skal dokumenteres af den skattepligtige, som en af betingelserne for fradraget. Der stilles således ikke specifikke krav til, hvor på regningen "lønudgiftens størrelse" oplyses, eller til at tidsforbruget oplyses.
Det er således arbejdslønnens størrelse, der skal oplyses på fakturaen til den enkelte kunde, og der stilles ikke krav til, hvor på fakturaen denne oplyses. Lønudgiftens størrelse kan derfor oplyses i en fritekst på fakturaen, og der er ikke krav om, at tidsforbruget skal oplyses på fakturaen.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja, se dog indstilling og begrundelse".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Ligningslovens § 8 V (Lovbekendtgørelse nr. 42 af 13. januar 2023, senest ændret ved lov nr. 95 af 4. februar 2025)
"§ 8 V. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages udgifter, der er betalt og dokumenteret, til arbejdsløn for serviceydelser og grøn istandsættelse i hjemmet eller i en fritidsbolig, jf. stk. 2-9 og bilag 1.
Stk. 2. Fradraget er betinget af,
1) at den skattepligtige person ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år,
2) at arbejdet er udført vedrørende en helårsbolig, hvor den skattepligtige person har fast bopæl på tidspunktet for arbejdets udførelse, eller at arbejdet er udført vedrørende en fritidsbolig, hvor den skattepligtige person er ejer og skattepligtig efter ejendomsværdiskatteloven af fritidsboligen på tidspunktet for arbejdets udførelse,
3) at arbejdet er udført af en virksomhed, der er momsregistreret i Danmark, eller af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år og er fuldt skattepligtig til Danmark,
(…)
Stk. 5. De fradragsberettigede udgifter til serviceydelser kan årligt højst udgøre et grundbeløb på 13.300 kr. (2010-niveau) pr. person. De fradragsberettigede udgifter til grøn istandsættelse kan højst udgøre et grundbeløb på 6.500 kr. (2010-niveau) pr. person. Grundbeløbene reguleres efter personskattelovens § 20.
(…).
6. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov."
Bilag 1 til ligningsloven (ændret senest ved lov nr. 95 af 4. februar 2025)
"(…)
Bilag 1
A. Serviceydelser i hjemmet eller i en fritidsbolig
(…)
Reparation af hårde hvidevarer, dog kun til og med den 31. december 2027
(…)."
Bekendtgørelse nr. 391 af 28. marts 2022 om boligjobordningen, kapitel 3
"Kapitel 3
Dokumentation for det udførte arbejde
§ 3. Det er en betingelse for fradraget, at den skattepligtige har skriftlig eller elektronisk dokumentation for det udførte arbejde. Dokumentationen kan bestå i en faktura, en serviceerklæring eller anden aftale om arbejdets udførelse og skal indeholde
1) oplysninger om det udførte arbejde,
2) oplysninger om lønudgiftens størrelse,
3) oplysninger om hvem, der har udført arbejdet i form af cvr-nummer for virksomheder og cpr-nummer for personer,
4) dato for arbejdets udførelse og
5) stedet/adressen for arbejdets udførelse."
Forarbejder
Lovforslag nr. 208 fremsat 19. maj 2011 (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet). Specielle bemærkninger § 1, nr. 1
"(…)
Der gives kun fradrag for udgifter til arbejdsløn inkl. moms. Udgifter til materialer kan således ikke fradrages.
(…)."
Spørgsmål og svar til LFF nr. 208 2011-05-19 Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om hjemmeservice. (Forsøgsordning med fradrag for hjælp og istandsættelse i hjemmet)
"(…)
Spørgsmål 27
Spørgsmål stillet af Jesper Petersen (SF)
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. maj 2011 fra Danske ARK og Foreningen af Rådgivende Ingeniører, jf. L 208 - bilag 4, og herunder tage stilling til, om det skal være muligt med BoligJobordningen at få fradrag for udgifter i forbindelse med rådgivning vedr. f.eks. energirenovering af boliger.
Svar
Jeg henviser til min kommentar til henvendelsen fra Danske ARK og FRI, jf. L 208 - bilag 4. Ligesom det var tilfældet i relation til Renoveringspuljen i 2009, er udgifter til arkitekt- og ingeniørrådgivning ikke omfattet af fradragsordningen. Der gives kun fradrag for rene håndværksydelser i form af selve udførelsen af arbejdet.
Der skal efter min opfattelse ikke gøres undtagelser herfra som følge af, at rådgivningen vedrører energirenovering af boliger.
(…)."
Praksis
SKM2016.558.SR
Skatterådet kan ikke bekræfte, at den forholdsmæssige andel af de omkostninger, der relaterer sig til arbejdsløn for etablering af stikledning og investering i husinstallation kan fradrages efter reglerne i ligningslovens § 8 V, medmindre den enkelte kundes regning er så specificeret, at det tydeligt fremgår, hvor stor en andel heraf, der udgør den egentlige arbejdsløn for det arbejde, der reelt er udført for den enkelte kunde.
Skatterådet kan derimod bekræfte, at spørger kan fordele en ydet kontantrabat for tilslutning til fjernvarme på ikke fradragsberettigede ydelser, idet der ikke knytter sig omkostninger til disse ydelser. Det er dog en forudsætning, at der ikke sker en forvridning af fordelingen mellem arbejdsløn og materialer, således at der betales overpris for ydelser, der indeholder arbejdsløn.
Skatterådet kan ligeledes bekræfte, at fradragsretten efter Boligjobordningen ikke påvirkes af, at spørger tilbyder en finansieringsordning/låneordning i form af et annuitetslån, der afdrages over en nærmere aftalt periode.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at fradrag efter Boligjobordningen indrømmes på tidspunktet for arbejdets færdiggørelse og indgåelse af finansieringsaftalen. Der vil derimod være fradrag på tidspunktet for arbejdets færdiggørelse og betaling til Fjernvarmeværket.