Dato for udgivelse
08 Sep 2025 14:21
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
26 Aug 2025 08:54
SKM-nummer
SKM2025.498.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-1769876
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Generelt om punktafgifter
Emneord
elektricitet, fritagelse, elafgift
Resumé

Spørger påtænkte et etablere et fællesskab med deling af VE-fremstillet elektricitet, De enkelte VE-anlæg ville være ejet af elproducenten, og medlemmerne i energifællesskabet ville hverken direkte eller gennem ideelle andele have et ejerskab til de enkelte VE-anlæg.

VE-elektriciteten ville ikke blive delt eller leveret fysisk til de øvrige medlemmer af fællesskabet, og delingen af VE-elektriciteten ville opgøres via et virtuelt målerpunkt.

Spørger havde anmodet Skatterådet om at bekræfte, at elektricitet fremstillet på et VE-produktionsanlæg og som kun beregningsteknisk ved et virtuelt målerpunkt blev leveret til og forbrugt af medlemmerne af det påtænkte energidelingsfællesskab, kunne fritages for afgift efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c.

Skatterådet kunne ikke svare bekræftende på dette spørgsmål, da betingelserne i bestemmelsen om sammenfald mellem elproducent og forbruger og om direkte forbrugt ikke kunne anses for opfyldte.

Hjemmel

Elafgiftsloven

Reference(r)

Elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-2, afsnit E.A.4.3.4

Spørgsmål

  1. Kan Skatterådet bekræfte, at elektricitet fremstillet på et VE-produktionsanlæg og som kun beregningsteknisk ved et virtuelt målerpunkt leveres til og forbruges af medlemmerne af det påtænkte energidelingsfællesskab, kan fritages for afgift efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c?

Svar

  1. Nej

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger påtænker at etablere et energidelingsfællesskab, hvor Spørger vil være den juridiske person bag fællesskabet. Fællesskabet kan bestå af op til x-antal matrikler, som alle er tilsluttet transformerstationen ST36 på 400V-niveau.

Der er ikke tale om fysisk internt elnet, men derimod om energideling af VE-produceret elektricitet mellem forbrugere via et virtuelt målerpunkt.

Der vil være tale om VE-fremstillet elektricitet på solceller på tage på private boliger og ikke fx en solcellepark, og det vil kun være husejeren/VE-producenten, der ejer anlægget. De øvrige medlemmer vil derfor hverken direkte eller gennem ideelle andele have et ejerskab til det enkelte VE-anlæg.

Fællesskabet kan illustreres således:

Alle medlemmer af fællesskabet vil blive tilsluttet et virtuelt målerpunkt. Det virtuelle målepunkt indhenter måledata (forbrug og produktion) fra alle de matrikler (elmålere) som er medlem af fællesskabet, i den opløsning, der kræves, fra Energinets Datahub, og beregner VE-producenternes samlede leverance til fællesskabet, som modregnes i forbruget hos de ikke-producerende medlemmer af fællesskabet.

Det er ikke en forudsætning for et medlemskab af fællesskabet, at vedkommende er VE-producent.

Medlemmerne af fællesskabet har hermed samlet hhv. det internt VE-producerede elektricitet og det internt forbrugte VE elektricitet i ét målerpunkt, hvorfra den interne betaling udregnes og hvorfra den eksterne el-leverandør modtager en datafil med udvekslingerne af den egenproducerede VE-elektricitet, som skal fratrækkes den enkelte el-måler, der er tilsluttet fællesskabet.

Der oprettes samtidigt en 3. parts adgang til Energinets DataHub, hvorfra der indhentes til beregning af den interne deling af VE-produceret elektricitet i en 15 minutters tidsopløsning.

De beregnede data indsendes til hhv. netselskab og el-leverandør, hvor disse data, blandt andet, lægges til grund for reduktion af hhv. net-tariffer, elafgift, og elforbrug fra det offentlige net.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Det er Spørgers opfattelse, at spørgsmålet skal besvares med "Ja".

Fællesskabets virtuelle målerpunkt er beregningspunktet for al den egenproducerede- og egen konsumerede VE-elektricitet. Dermed er det virtuelle målerpunkt skatte- og afgiftsmæssigt at betragte som én matrikel med forbrug af egenproduceret VE-elektricitet.

Der er ikke tale om fysisk internt elnet, men derimod om energideling af VE-produceret elektricitet mellem forbrugere via et virtuelt målerpunkt, som hverken er underlagt bevilling eller kravet om tilknytning til en balanceansvarlig virksomhed.

Det er ikke en forudsætning for et medlemskab af fællesskabet, at vedkommende er VE-producent, da formålet med fællesskabet er at kunne dele VE-produceret elektricitet med de forbrugere, som ikke har mulighed for at etablere deres eget anlæg, hvor forhindringer kan være manglende økonomisk formåen, manglende fysiske forudsætninger på en boligenhed, dårlig solindfald m.m.

Fritagelsen for betaling af elafgiften gælder således udelukkende den egenproducerede elektricitet, som deles mellem fællesskabets medlemmer. Det resterende forbrug af elektricitet hos fællesskabets medlemmer afgiftsbelægges på vanlig vis hos elleverandøren.

I tilfælde af en situation, hvor fællesskabet ikke selv er i stand til at forbruge den egenproducerede elektricitet, vil den overskydende elektricitet blive distribueret via elnettet til forbrugere udenfor fællesskabet og derfor automatisk blive afgiftsbelagt, hvorved delingsfællesskabet lever op til hensigten med elmarkedsdirektivet.

Et væsentligt formål med at oprette fællesskabet er, at alt egenproduceret elektricitet forbruges af fællesskabets medlemmer, så der ikke skabes forstyrrende indfødning på 10kV nettet. En vigtig brik i at opnå dette, er evnen til enten at forbruge på produktionstidspunktet, eller at gemme produktionen til senere brug i spidslasttids-punkterne.

At forbruge elektricitet på produktionstidspunktet vil typisk kræve, at der, ud over batteripakker til solcellesystemer, er tilsluttet elbiler til opladere indenfor fællesskabet, og dermed vil der opstå en konflikt i forhold til afgiftsfritagelsen for opladning af elbiler, og forbruget fra VE-produktionen indenfor fællesskabet, medmindre det interne forbrug også fritages for afgift.

Fællesskabet tillader at lagre VE-produceret elektricitet på batteripakker placeret indenfor fællesskabet, således at lagret elektricitet kan forbruges på et senere tidspunkt indenfor fællesskabet. Der vil dog i den sammenhæng opstå en dobbeltbeskatning, når hus A sender VE-produktion til lagring i hus B, som dermed beskattes når det lagres til senere brug, hvorefter den samme mængde elektricitet igen beskattes, når den på et senere tidspunkt sendes til forbrug internt i fællesskabet i fx hus A, C og D.

Fællesskabet medvirker til at nedsætte behovet for indkøb af reguleringsreserver i det overordnede net, og derudover er det et aktiv for det lokale netselskab, som kan lave aftaler med fællesskabet om forbrugsbegrænsning fra det kollektive net i bestemte tidsrum, og derved udsætte eller helt undgå milliondyre forstærkninger af elnettet, hvilket er en samfundsøkonomisk fornuftig løsning i forbindelse med den politisk bestemte elektrificering af samfundet.

Fællesskabets langsigtede mål er at skabe et økonomisk incitament for yderlige private investeringer i VE-energifremstilling og styring af disse, således at der lokalt kan laves en aftalebestemt intelligent forbrugsstyring (Mini Smart Grid), som dynamisk tilpasses både interne og eksterne behov.

Vi mener, at EU’s elmarkedsreform, som udmøntes i elmarkedsdirektivet, dikterer en styrkelse af forbrugernes rettigheder til blandt andet at være aktive og udnytte fleksibiliteten i deres el-forbrug og udnyttelsen af egenproduceret VE-elektricitet.

Endvidere henvises der til det overordnede ønske i reformen om at tilskynde alle borgere i EU til at øge egenproduktionen af VE-elektricitet, på en måde, som understøtter forsyningssikkerheden og mindsker udgifterne til udbygning at elnettet og indkøb af rådighedsreserver.

Dette er til gavn for miljø og økonomi for medlemmerne af fællesskabet og til gavn for det øvrige samfund, i kraft af den aflastning af balanceforbrug hos Energinet, som den interne regulering medfører.

Der henvises desuden til "Högsta Förvaltningsdomstolens Dom", hvor det netop drejer sig om fritagelse af elafgift på VE-fremstillet elektricitet, som deles via et lukket elnet mellem en forenings medlemmer.

Spørgers høringssvar

Det virtuelle målepunkt har to vigtige funktioner:

1. Det virtuelle målepunkt afgrænser de fysiske enheder (El-målere) bag den tilknyttede transformerstation, som tilhører energidelingsfællesskabet.

2. Det virtuelle målepunkt er det styringsredskab der gør det muligt at regulere egenproduktion i forhold til forbrug indenfor energidelingsfællesskabet. Altså inde bag den tilknyttede transformerstation.

Ad 1

Selv om ordet "virtuel" beskriver som værende "kunstig, tilsyneladende eksisterende; som ligner noget virkeligt, men som er skabt vha. computerteknik", så ligger der en fysisk database bag dette virtuelle målepunkt, som kommunikerer via API med både Energinets datahub, det lokale netselskab, el-leverandører og hver enkelt tilsluttet enhed i energidelingsfællesskabet.

Ad 2

Via databasen bag det virtuelle målepunkt kan forbruget tilpasses den aktuelle egenproduktion af VE-elektricitet i energidelingsfællesskabet, således at der ikke sendes "overproduktion" ud i det omkringliggende distributionsnet. Dette betyder, at energidelingsfællesskabet beskytter det øvrige el-net mod ubalance og dermed udfører et reelt balanceansvar og samtidig viser dette, at energidelingsfællesskabet reelt medfører en fysisk afgrænsning og styring af produktion/forbrug bag den tilsluttede 10/0,4kV distributionstransformer.

Ad 2.1

Med henvisning til beskrivelsen i Ad 1 er det vores klare opfattelse, at den tolkning af lovteksten som Skattestyrelsen viser til i begrundelsen med afvisningen af af-giftfrihed, ikke er korrekt i forhold til den måde som energidelingsfællesskabet i virkelighedens verden styrer og regulerer produktion og forbrug, samt at deltagerne i energidelingsfællesskabet derfor reelt og fysisk er at betragte som værende én produktions-/forbrugsenhed tilsluttet en 10/0,4kV transformer.

Der skal vedrørende måledata og afregningsmetoder i forhold til tariffer, skatter og afgifter forklares følgende:

Forbrug fra 10/0,4kV transformer:

Alt forbrug fra 10/0,4kV transformeren ind til hver afregningsmåler tillægges alle tariffer, skatter og afgifter:

1. Nettarif til Energinet

2. Nettarif til netselskab

3. El-afgift til staten

4. Årsabonnement til lokal netselskab

5. Moms

Konsekvenser for deling af VE-produceret elektricitet indenfor energidelingsfælles-skabet ved fastholdelse af betaling af alle skatter og afgifter:

1. Nettarif til Energinet

2. Nettarif til netselskab

3. El-afgift til staten

4. Årsabonnement til lokal netselskab

5. Moms

6. Dobbelt betaling af skatter og afgifter ved lagring af elektricitet på batteribank, som deles

Konsekvenser for VE produceret elektricitet indenfor energidelingsfællesskabet når intentionerne med EU-direktivet for energidelingsfællesskaber implementeres:

1. Ingen nettarif til Energinet, idet det overordnede net aflastes ved den interne deling i energidelingsfællesskabet

2. Omkostningsberegnet nettarif til netselskab pga. "hvil i sig selv" princippet.

3. Ingen el-afgift til staten, idet delingen af egenproduceret elektricitet udelukkende sker mellem medlemmerne af energidelingsfællesskabet.

4. Uændret årsabonnement til lokal netselskab

5. Kun moms af punkt 2 og 4

6. Ingen betaling af skatter og afgifter ved lagring af elektricitet på batteribank, som deles.

Endelig er det anført, at spørgsmålet ikke kan besvares uden at have været kontakt med fx. Aalborg Universitets afdeling for Energiplanlægning, eller lignende, idet nogle af de problematikker, der rejses, vil få enorm betydning for den fremtidige indretning af energisystemet i Danmark.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Det ønskes bekræftet, elektricitet fremstillet på et VE-produktionsanlæg og som kun beregningsteknisk ved et virtuelt målerpunkt leveres til og forbruges af medlemmerne af det påtænkte energidelingsfællesskab, kan fritages for afgift efter elafgifts-lovens § 2, stk. 1, litra c.

Begrundelse

Det fremgår af elafgiftslovens § 2, stk. 1 litra c, at der er fritagelse for elafgift for elektricitet, der fremstilles på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme, og som direkte forbruges af elproducenten.

Det følger således af ordlyden af bestemmelsen, at det er betingelser for fritagelse for elafgift, at der er sammenfald mellem elproducent og forbruger af den VE-fremstillede elektricitet, og at elektriciteten er direkte forbrugt.

Hvad angår delbetingelsen om sammenfald mellem elproducent og forbruger, lægger Skattestyrelsen til grund, at det er oplyst, at de enkelte medlemmer af fællesskabet hverken direkte eller gennem ideelle andele har et medejerskab til det enkelte VE-anlæg.

Det er på den baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at delbetingelsen om sammenfald mellem elproducent og forbruger af den delte elektricitet, ikke er opfyldt.

Hvad angår delbetingelsen om direkte forbrugt, fremgår det af punkt 3.2.2., om lovforslagets udformning, vedrørende indsættelse af ordet "direkte - LFF 2012-11-20 nr. 86 - at "Når den årsbaserede nettoafregningsordning ophæves for VE-anlæg (elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra e), og ordningen dermed indpasses i det almindelige system med betaling af elafgift og nettoafregning på timebasis, skal spørgsmål om afgiftsfritagelse afgøres efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, for alle VE-anlæg. Det er herefter afgørende for fritagelse af elafgiften […] Der skal være tale om direkte eget forbrug, der ikke leveres til det kollektive net […]."

Derudover fremgår det af Den juridiske vejledning 2025-1 - E.A.4.3.4 Elektricitet omfattet af reglerne - at "Ved "direkte forbruges af producenten selv eller af en lejer" forudsættes det, at der skal være tale om et direkte forbrug af den producerede elektricitet via et internt el-net".

Skattestyrelsen lægger i den forbindelse til grund, at det er oplyst, at der ikke vil blive etableret et fysisk elnet mellem de enkelte VE-anlæg og medlemmernes egne forbrugsinstallationer, men at der alene er tale en beregningsteknisk fordeling af den VE-fremstillede elektricitet.

Det er på den baggrund Skattestyrelsens opfattelse, at delbetingelsen om direkte forbrugt ikke er opfyldt.

Det er herefter Skattestyrelsens samlede vurdering, at den påtænkte deling af VE-fremstillet elektricitet via et virtuelt målerpunkt, ikke opfylder betingelserne for fritagelse for elafgift i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c.

Dommen fra den svenske "Högsta förvaltningsdomstolen" - som Spørger har henvist til - vedrører de svenske regler om fritagelse for elafgift for elektricitet fremstillet på produktionsenheder med en samlet installeret effekt under 500 kW, der ikke svarer til elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c og kan derfor ikke tillægges betydning ved fortolkningen af elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c.

Besvarelsen af anmodningen om bindende svar kan i øvrigt ikke anses for en stillingtagen, hvorvidt det pågældende fællesskab og deling af elektricitet i øvrigt er forenelig med elforsyningsloven eller regler udstedt i medfør heraf, da kompetencen hertil ligger hos Energistyrelsen.

Skattestyrelsens bemærkninger til høringssvaret

Det er Skattestyrelsens opfattelse, at fritagelse for elafgift af den elektricitet, der deles i fællesskabet, skal vurderes ud fra de nugældende regler om fritagelse for afgift på elektricitet i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, og ud fra om betingelserne om sammenfald mellem elproducent og forbruger og direkte forbrugt, er opfyldte.

Det er fortsat Skattestyrelsens opfattelse, at delingen af elektricitet i det påtænkte fællesskab ikke opfylder betingelserne for fritagelse for elafgift i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, da anvendelsen af det virtuelle målepunkt ikke kan anses for at indebære et sammenfald mellem elproducent og forbruger og fysisk deling af den VE-fremstillede via et internt el-net.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmålet besvares med "Nej".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Lovgrundlag

Elafgiftsloven

§ 2

Undtaget fra afgiften er elektricitet, som:

c. fremstilles på elproduktionsanlæg ved anvendelse af vedvarende energikilder i form af vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme, og som direkte forbruges af elproducenten eller af en lejer i en udlejningsejendom, når anlægget er placeret i forbindelse med udlejningsejendommen og den udlejede ejendom udlejes af elproducenten.

Forarbejder

Kravet i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c om "direkte", blev indsat ved § 3, nr. 1 i lov nr. 1390 af 23. december 2012 om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lov om afgift af elektricitet og ligningsloven.

"§ 3

I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 574 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:

1. § 2, stk. 1, litra c, affattes således:

  • »c) fremstilles på elproduktionsanlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi, og som direkte forbruges af producenten,«

Det fremgår af lovforslaget dertil - LFF 2012-11-20 nr. 86 - bl.a. følgende:

"§ 3

I lov om afgift af elektricitet, jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 1. april 2011, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 722 af 25. juni 2010 og senest ved § 2 i lov nr. 574 af 18. juni 2012, foretages følgende ændringer:

1. § 2, stk. 1, litra c, affattes således:

»c) fremstilles på elproduktionsanlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi, og som direkte forbruges af producenten. Der kan afregnes på timebasis,«

[…]

3. Lovforslagets hovedindhold

3.2. Nettoafregning efter elafgiftsloven

3.2.1. Gældende ret

Elektricitet, der fremstilles ved vedvarende energi, og som forbruges direkte af producenten selv, er fritaget for afgift. Elektricitet, der leveres fra det kollektive elforsyningsnet, er pålagt elafgift.

Den gældende bestemmelse i elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra e, undtager fra elafgiften elektricitet, som fremstilles på el-produktionsanlæg omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi, med en installeret effekt på højst 6 kW pr. husstand, og som er tilsluttet elinstallationen i boliger eller i ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse. Der kan afregnes på årsbasis. For så vidt angår ikkeerhvervsmæssigt bebyggelse, sidestilles 100 m2 bebygget areal med en husstand.

Med nettoafregningsordningen er anlægsejeren i modsætning til alle andre fritaget for at betale elafgift af den elektricitet, som leveres til nettet, og som efterfølgende modregnes i forbruget, således at der kun betales afgifter m.v. af nettoforbruget.

Værdien af produktionen svarer således til de sparede omkostninger inklusive afgifter, tariffer m.v. til køb af en tilsvarende elmængde.

Betingelserne for at få nettoafregning på årsbasis er, at anlægget:

  • Er tilsluttet det kollektive elforsyningsnet i egen forbrugsinstallation.
  • Er 100 pct. ejet af forbrugeren.
  • Er beliggende på forbrugsstedet.
  • Alene anvender vedvarende energikilder i et eller flere el-produktionsanlæg, som har en samlet nominel effekt på eller under 6 kW pr. husstand.
  • Forsyner boliger eller anden ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse med elektricitet eller varme og elektricitet. For ikkeerhvervsmæssigt benyttet bebyggelse svarer 100 m2 bebygget areal til en husstand.

3.2.2. Lovforslagets udformning

[…]

Elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, vil omfatte VE-anlæg, der med hjemmel i denne bestemmelse får fritagelse for elafgiften for direkte eget forbrug. Elproducenten har mulighed for at søge Energinet.dk om timeafregning efter nye regler fastsat i medfør af lov om elforsyning.

Når den årsbaserede nettoafregningsordning ophæves for VE-anlæg (elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra e), og ordningen dermed indpasses i det almindelige system med betaling af elafgift og nettoafregning på timebasis, skal spørgsmål om afgiftsfritagelse afgøres efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, for alle VE-anlæg. Det er herefter afgørende for fritagelse af elafgiften:

  • At elektriciteten produceres ved vedvarende energi.
  • Der skal være tale om direkte eget forbrug, der ikke leveres til det kollektive net - dog kan der søges om timeafregning hos Energinet.dk.
  • Elektriciteten skal forbruges af producenten - der skal være tale om samme juridiske enhed.

[…]

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

[…]

Til § 3

Til nr. 1

(§ 2, stk. 1, litra c)

Bestemmelsen præciseres som følge af ophævelse af reglerne om nettoafregning med årlig afregning for solcelleanlæg og øvrige små VE-anlæg med en installeret effekt på højst 6 kW. VE-anlæg, herunder solcelleanlæg med en installeret effekt på højst 6 kW indpasses i den almindelige ordning med fritagelse af elafgiften for elproducentens direkte eget forbrug og med mulighed for nettoafregning på timebasis efter nye regler fastsat i medfør af elforsyningsloven. Disse regler er fastsat ved bekendtgørelse nr. 1068 af 16. november 2012 om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet.

Det er præciseret, at elektriciteten skal fremstilles på elproduktionsanlæg, som alene anvender energikilder omfattet af § 2, stk. 2 eller 3, i lov om fremme af vedvarende energi.

Praksis

Dom 8. november 2024 fra den svenske "Högsta förvaltningsdomstolen"

"[…]

Frågan i Högsta förvaltningsdomstolen

8. Frågan gäller om solcellsinstallationer som är kopplade till ett och samma interna nät för delning av producerad el ska anses som en enda anläggning vid tillämpningen av bestämmelserna om energiskatt på elektrisk kraft.

Högsta förvaltningsdomstolens bedömning.

[…]

Rättslig reglering m.m.

9. Av 11 kap. 2 § första stycket 1 och andra stycket 2 lagen (1994:1776) om skatt

på energi framgår att elektrisk kraft som framställs från sol i vissa fall undantas

från energiskatt. Sådan kraft är inte skattepliktig om den framställts i en

anläggning med en sammanlagd installerad toppeffekt av mindre än

500 kilowatt, av någon som förfogar över en sammanlagd installerad

toppeffekt av mindre än 500 kilowatt och den elektriska kraften inte har

överförts till ett koncessionspliktigt nät.

10. Den som är skattskyldig för energiskatt och som framställt elektrisk kraft från

sol får enligt 11 kap. 10 § första stycket och andra stycket 2 göra avdrag för

skatten, om denne framställt kraften i en anläggning med en sammanlagd

installerad toppeffekt av mindre än 500 kilowatt och den elektriska kraften inte

har överförts till ett koncessionspliktigt nät.

Utgör solcellsinstallationerna en enda anläggning? 

11. I rättsfallet HFD 2023 ref. 52 fann Högsta förvaltningsdomstolen - med hänvisning till uttalanden i förarbetena - att två tekniskt sett åtskilda produktionsenheter för solenergi ska ses som två anläggningar enligt bestämmelserna om energiskatt på elektrisk kraft även om de geografiskt sett är sammanhängande.

12. Frågan är då om de planerade produktionsenheterna ska anses tekniskt åtskilda om de ansluts till ett och samma interna lågspänningsnät.

13. Även i detta fall måste vägledning sökas i förarbetena till regleringen. Där anges att produktionsenheter som tekniskt sett är sammanhängande, exempelvis genom att dela generator eller som på annat sätt är sammanhängande, bör ses som en enda anläggning och inte som flera anläggningar (prop. 2015/16:1 Förslag till statens budget, finansplan och skattefrågor s. 300).

14. Uttalandet om att produktionsenheter ska ses som en enda anläggning när de delar generator leder Högsta förvaltningsdomstolen till slutsatsen att avsikten är att flera produktionsenheter ska anses utgöra en enda anläggning när de är tekniskt sammanhängande inom ramen för produktionen av elektrisk kraft. Ett internt nät för delning av energi fördelar den producerade elen till användarna inom nätet men kan inte sägas utgöra en del i själva produktionen av elektrisk kraft. Att flera produktionsenheter är anslutna till samma interna nät medför alltså inte att de ska anses tekniskt sammanhängande i den mening som krävs för att de ska anses utgöra en enda anläggning vid tillämpning av bestämmelserna i 11 kap. 2 och 10 §§ lagen om skatt på energi.

15. De planerade installationerna av solceller ska således ses som separata anläggningar i förhållande till varandra och förhandsbeskedet ska därför fastställas i den del det har överklagats.

[…]."

SKM2012.159.SR

For så vidt angår elafgift bekræfter Skatterådet, at arealerne på etagerne over stueplanen kan medtages ved beregningen af den maksimale størrelse af el-produktionsanlæg, der er undtaget fra elafgift i henhold til lov om afgift af elektricitet § 2, stk. 1, litra e. Skatterådet er endvidere enigt i, at elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c medfører, at elektricitet, produceret på eget solcelleanlæg på mere end 6 kW, er afgiftsfrit, hvis det ikke kommer ud på det kollektive net, men i stedet forbruges af producenten selv f.eks. i dennes virksomhed.

SKM2007.541.SKAT

"[…]

1. Indledning

Der har været rejst spørgsmål om den afgiftsmæssige stilling efter elafgiftsloven for egenproduceret el på vindmøller (vindkraft), som en vindkraftproducent anvender til at fremstille varme.

Der er i det konkrete tilfælde tale om, at vindkraftproducenten vil anvende vindkraft til at fremstille varme i varmepumper. Den fremstillede varme skal leveres/afsættes som fjernvarme til opvarmning af helårsboliger mv. 

2. Præcisering af retstilstanden

2.1. Elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c

Den grundlæggende relevante bestemmelse er elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c, der har følgende ordlyd: "Undtagen fra afgiften er elektricitet, som ... fremstilles ved vindkraft, vandkraft, biogas eller anden vedvarende energi, og som forbruges af producenten".

Vindkraft, som vindkraftproducenten forbruger til drift af varmepumper, er omfattet af elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c og fritaget for afgift - på følgende betingelser:

Der skal være tale om et direkte eget forbrug. Vindkraftanlægget og varmepumpeanlægget skal dermed være koblet på samme interne net, dvs. de skal være direkte forbundne via det interne net. Vindkraft er således ikke fritaget for afgift, hvis vindkraften leveres "via det kollektive elforsyningsnet" til varmepumpeanlægget, jf. endvidere punkt 2.3. nedenfor.

Vindkraftanlægget og varmepumpeanlægget skal tilhøre den samme juridiske enhed.

Den juridiske vejledning 2025-1 - E.A.4.3.4 Elektricitet omfattet af reglerne

"[…]

Elektricitet fremstillet af vedvarende energi

Undtaget fra afgiften er elektricitet, som fremstilles ved vindkraft, vandkraft, biogas, biomasse, solenergi, bølge- og tidevandsenergi og geotermisk varme, og som direkte forbruges af producenten selv eller af en lejer i en udlejningsejendom, når anlægget er placeret i forbindelse med udlejningsejendommen og den udlejede ejendom udlejes af elproducenten. Se ELAL § 2, stk. 1, litra c.

Ved "direkte forbruges af producenten selv eller af en lejer" forudsættes det, at der skal være tale om et direkte forbrug af den producerede elektricitet via et internt el-net. Elektricitet, der leveres fra el-produktionsanlægget til el-producenten via det kollektive el-forsyningsnet, er dermed ikke fritaget for afgift i henhold til ELAL § 2, stk. 1, litra c. Afgiften af denne leverance afregnes af netvirksomheden.

Der gælder følgende betingelser for at få fritagelse for elafgiften:

Elektriciteten skal produceres ved vedvarende energi

Der skal være tale om direkte eget forbrug, der ikke leveres til det kollektive net

Elektriciteten skal forbruges af producenten eller dennes lejere - der skal være tale om samme juridiske enhed, når producenten er forbrugeren.

[…]."