Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at Spørgers bærepose nr. 1 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a?
- Kan det bekræftes, at Spørgers bærepose nr. 2 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a?
- Kan det bekræftes, at Spørgers bærepose nr. 3 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a?
- Kan det bekræftes, at Spørgers bærepose nr. 4 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a?
Svar
- Ja
- Ja
- Ja
- Afvises
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger anmoder om bindende svar på, om der er afgiftspligt på fire bæreposer, som Spørger har fremsendt vareprøver af.
Bærepose nr. 1
Spørger har oplyst følgende:
Bæretasken er fremstillet af 100 % vævet polyester taft materiale (170T) med en materialekvalitet på 60-70 gram/m2.
Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:
- Posen er vævet
- Materialet føles let, blødt og glat
- Materialet føles mere som plastik end stof
- Materialet fremstår slidstærkt
- Kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk i materialet
- Syninger løsnes en smule ved moderat træk men kan ikke nemt rykkes fra hinanden og brister ikke ved brug
- Hanke er i samme materiale som resten af bæreposen
- Hanke er syet sammen i toppen af bæreposen og brister ikke i bæreretningen
- Bæreposen fremstår overordnet robust
- Rumfang over 5 liter
Bærepose nr. 2
Spørger har oplyst følgende:
Bæretasken er fremstillet af R-pet materiale og har en mat laminering med en materialekvalitet på 140 gram/m2.
Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:
- Posen er ikke-vævet
- Materialet føles plastikagtigt og glat udenpå
- Materialet fremstår slidstærkt
- Bæreposen er udvendigt lamineret
- Har knapfunktion i toppen af bæreposen
- Syningerne brister ikke ved moderat træk ved brug
- Påsyet to hanke i begge sider i andet materiale - syet i en "firkant" og forstærket med krydssyning
- Ombuk foroven, som er syet på kanten to gange
- Hankene løsnes ikke ved moderat træk i bæreretningen
- Bæreposen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
- Bæreposen fremstår overordnet robust
- Rumfang over 5 liter
Bærepose nr. 3
Spørger har oplyst følgende:
Bæretasken er fremstillet i PP Woven materiale med en materialekvalitet på 120 gram/m2.
Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:
- Posen er vævet
- Materialet føles plastikagtigt og stift
- Materialet fremstår slidstærkt
- Udvendig laminering
- Syningerne brister ikke ved moderat træk ved brug
- Påsyet to hanke i begge sider i andet materiale - syet i en "firkant" og forstærket med krydssyning
- Ombuk foroven, som er syet på kanten to gange
- Hankene løsnes ikke ved moderat træk i bæreretningen
- Bæreposen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
- Bæreposen fremstår overordnet robust
- Rumfang over 5 liter
Bærepose nr. 4
Spørger har oplyst følgende:
Bæretasken skal fremstilles i 100 pct. genbrug R-PET-materiale med en materialekvalitet på 160 gram/m2. Bæretasken er af samme materiale som den pose, som blev vurderet ikke afgiftspligtig i SKM2024.274.SR.
Skattestyrelsen bemærker, at den fremsendte bærepose har ikke samme mål og rumfang eller materialetykkelse/kvalitet som bæreposen vurderet i SKM.2024.274.SR.
Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:
- Posen er ikke-vævet
- Materiale føles relativt stofagtig
- Fremstår slidstærkt
- Kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk i materialet
- Ingen laminering eller anden forstærkning af bæreposen
- Ombuk foroven, som er syet på kanten tre steder på tværs
- Gavebånd er indsat i toppen af bæreposen i et hulrum, som løber ud i hver sin side af bæreposen i knude. Hulrummet er placeret 3-9 cm fra toppen af posen
- Toppen af bæreposen kan strammes ved hjælp af gavebåndet
- Hanke er påsyet på langs i indersiden af bæreposen to steder med enkeltsyning og uden forstærkning
- Hanke er af samme materiale som resten af bæreposen
- Hanke løsnes ved moderat træk i bæreretningen
- Rumfang over 5 liter
Spørgers opfattelse og begrundelse
Ikke oplyst
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 1 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Begrundelse
Det følger af emballageafgiftslovens § 2 a, at der skal betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l.
Den omhandlede bærepose har et rumindhold på mere end 5 l samt en hank.
Afgiften på poser blev indsat i lov om afgift af visse detailsalgspakninger ved lov
488 af 30. juni 1993. Afgiften tager ifølge bemærkningerne til lovforslaget sigte på
at afgiftspålægge de typer af poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer,
bærenet, tasker og lignende. Yderligere fremgår det at lovbemærkningerne, at indførslen af bestemmelsen var et led i miljøindsatsen.
Det fremgår af Den juridiske vejledning E.A.7.1.6, at der ikke er afgift på poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser af meget kraftig plast.
Det lægges til grund ud fra en formålsfortolkning af emballageafgiftslovens § 2 a, at det er en bæreposes brugsværdi for slutbrugeren, der har betydning for afgiftspligten. En skrøbelig bærepose med en begrænset holdbarhed ved almindelig brug vurderes at være afgiftspligtig. En bærepose, der har en tilstrækkelig robusthed til, at den kan holde til almindelig og langvarig, gentagen brug, vurderes derimod ikke at være afgiftspligtig. Sådanne bæreposer kan sidestilles med stofposer, bærenet, tasker og lignende.
For at vurdere afgiftspligten af posen, har Skattestyrelsen foretaget en fysisk test af posen. Den fysiske test skal simulere en slutbrugers almindelige og gentagne brug af en bærepose, for herved at vurdere, om posen har en tilstrækkelig robusthed til, at den kan sidestilles med en stofpose mv. I denne forbindelse vurderes robustheden af:
- Materiale, hvor det forsøges at perforere posen med en finger ved moderat tryk
- Hanke, hvor det forsøges at trække hankene af ved moderat træk i bæreretningen
- Syninger, hvor det forsøges at briste syningerne med voderat træk
For at foretage en retvisende fysisk test af robustheden af en bæreposes hanke, er det Skattestyrelsens vurdering, at der kun skal foretages træk i bæreretningen, da det vurderes, at træk og vrid i hanke imod bæreretningen, kan karakteriseres som en unaturlig belastning af en bærepose, der ikke vil forekomme ved en slutbrugers almindelige og gentagne brug af en bærepose.
I SKM2021.326.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose frem-stillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen) var en afgiftspligtig pose. Skatterådet vurderede, at posen ikke havde samme holdbarhed som stofposer, bæ-renet, tasker og lignende.
Skatterådet har i SKM2024.533.SR vurderet, at en bærepose lavet af plastvævet posemateriale: polypropylen (PP) med materialekvalitet i 110g/m2 ikke var afgiftspligtig. Skatterådet lagde vægt på:
- Posen er af vævet materiale og forstærket med udvendig laminering
- Posens materiale fremstår slidstærkt og robust
- Posen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk i materialet
- Hanken kan ikke rykkes af ved moderat træk i hanken
- Posen syninger brister ikke ved moderat træk
- Posen fremstår som værende robust.
Samlet set vurderede Skatterådet, at bæreposen var egnet til gentagen brug og derved ikke afgiftspligtig.
Skattestyrelsen vurderer efter en samlet og konkret vurdering, at bærepose nr. 1 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Posen er fremstillet i "taft"-materiale, som fremstår meget slidstærkt. Det vurderes, at posen i sin helhed fremstår robust uanset den relativt lave materialetykkelse på 60-70 i g/m2, og at syninger løsnes en smule ved moderat træk i bæreretningen. Dog brister syninger ikke ved moderat træk, hvilket vurderes af afgørende betydning for posens bæreevne og robusthed, da posens hanke, som er i samme materiale som resten af posen, er syet sammen i toppen af hankene. Endvidere lægges afgørende vægt på materialets slidstærke kvaliteter.
Det vurderes, at hverken posens hanke eller syninger vil briste eller materiale blive perforeret ved almindelig og langvarig, gentagen brug, hvorfor det med rimelighed kan antages, at posen er til gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.
Det vurderes, at bærepose nr. 1 samlet set er mere robust end bæreposen i SKM2021.326.SR, som Skatterådet anså som afgiftspligtig, og som relativt nemt kunne perforeres med en finger og hvor materialet vurderedes at have en skrøbelig og blød struktur. Endvidere vurderes det, at bærepose nr. 1 samlet set har en robusthed, som er sammenlignelig med robustheden af bæreposen i SKM2024.533.SR.
Samlet er det Skattestyrelsens vurdering, at bærepose nr. 1 er tilstrækkelig robust til at være til gentagen brug i samme omfang som en stofpose, hvorfor den ikke er omfattet af afgiftspligten i emballageafgiftslovens § 2 a
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja"
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 2 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Begrundelse
I SKM2024.273.SR kunne Skatterådet bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af Spørgers pose/bæretaske som var fremstillet af R-PET, 150 gram/m2 med udvendig laminering, syet og hanke var påsyet med x-syning.
I SKM2024.276.SR kunne Skatterådet ligeledes bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af en pose/bæretaske fremstillet af PP vævet materiale med udvendig laminering - 120 gr/m2.
Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 2 er sammenlignelig med bæreposerne i SKM2024.533.SR, SKM.2024.273.SR og SKM.2024.276.SR. Bæreposerne i disse afgørelser blev alle anset som robuste med hensyn til deres materiale, syninger og hanke og derfor ikke-afgiftspligtige. Herudover havde de udvendig laminering.
Bærepose nr. 2 er ikke-vævet og har udvendig laminering og en robusthed ligesom bæreposerne i ovenstående afgørelser. Endvidere har bærepose nr. 2 en materialekvalitet på 140 g/m2 sammenholdt med fx bæreposen i SKM2024.533.SR, som havde en materialekvalitet på 110 g/m2. Poserne er også sammenlignelige med hensyn til syningernes og hankenes kvalitet.
Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 2 er fremstillet i et slidstærkt materiale. Herudover har posen stærke syninger og hanke. Bæreposen og dens hanke kan ikke rykkes i stykker ved moderat træk i bæreretningen, hvilket vurderes at være af afgørende betydning for posens bæreevne og robusthed.
Det vurderes, at hverken posens hanke eller syninger vil briste eller materiale blive perforeret ved almindelig og langvarig, gentagen brug, hvorfor det med rimelighed kan antages, at posen er til gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.
Da bærepose nr. 2 i sin helhed fremstår robust, er det Skattestyrelsens vurdering, at bærepose nr. 2 kan sidestilles med en stofpose. Herefter vurderes det, at bærepose nr. 2 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja"
Spørgsmål 3
Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 3 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Begrundelse
Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 3 har sammenlignelige karakteristika som bærepose nr. 2 og bæreposerne i SKM2024.273.SR, SKM2024.276.SR og SKM2024.533.SR. Det gælder dens udvendige laminering og relative høje materialekvalitet på 120 g/m2, hvorfor posen anses som slidstærk. Endvidere er posen fremstillet af vævet materiale, hvilket vurderes yderligere at øge posens robusthed. Desuden giver hankenes og syningernes kvalitet posen en betydelig bæreevne.
Det vurderes, at hverken posens hanke eller syninger vil briste eller materiale blive perforeret ved almindelig og langvarig, gentagen brug, hvorfor det med rimelighed kan antages, at posen er til gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.
Da bærepose nr. 3 i sin helhed fremstår robust, er det Skattestyrelsens vurdering, at bærepose nr. 3 kan sidestilles med en stofpose. Herefter vurderes det, at bærepose nr. 3 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Ja"
Spørgsmål 4
Den ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 4 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.
Begrundelse
I SKM2021.326.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose fremstillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen) var en afgiftspligtig pose. Posen fremstod skrøbelig, hvilket bl.a. var begrundet med posens enkeltsyninger ved hanken, som ikke var forstærket med kantbånd eller lignende.
I SKM2025.197.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose fremstillet af ikke-vævet polypropylen med en materialekvalitet på 160 g/m2 var en afgiftspligtig pose. Der blev lagt afgørende vægt på hankenes svage svejsninger, selvom posens materiale i øvrigt fremstod robust.
I SKM2024.274.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose fremstillet af R-pet materiale med materialekvaliteten 160 g/m2 ikke var en afgiftspligtig pose. Skatterådet vurderede, at posen ikke med rimelighed kunne kræves erstattet af stofposer mv. Posen i SKM2024.274.SR er af samme materiale og materialetykkelse som bærepose nr. 4.
Bærepose nr. 4 har en relativ høj materialekvalitet på 160 g/m2. Posen kan ikke perforeres med en finger ved moderat tryk. Hanken er dog kun påsyet i indersiden af posen med enkeltsyninger uden krydsforstærkninger.
Det vurderes, at anvendelsesmuligheden af gavebåndet i toppen ikke ændrer på posens funktion som bærepose, hvorfor posen kan erstattes af en stofpose mv., og dermed falder indenfor emballageafgiftslovens § 2 a. Yderligere vurderes, at gavebåndet og dertilhørende hulrumskonstruktion i toppen af posen ikke påvirker posens robusthed eller bæreevne.
Skattestyrelsen vurderer, at bæreposen på trods af materialets slidstærke kvalitet samlet set ikke fremstår som værende robust eller holdbar som en stofpose, bærenet, tasker og lignende. Skattestyrelsen lægger vægt på, at bæreposens hanke kun er påsyet i indersiden af posen med enkeltsyning, sammenholdt med bærepose nr. 2 og 3 og bæreposen i SKM2024.274.SR, hvor hankene er påsyet med dobbeltsyninger og forstærket med krydssyning. Hankene kan herved løsnes ved moderat træk i bæreretningen.
Hankenes syningerne vurderes at nedsætte hankens bæreevne, hvorfor posen ikke er sammenlignelig med en stofpose, bærenet, taske og lignende, men skal anses som en plastpose, der med rimelighed kan erstattes af en stofpose. Kvalitetens af syningerne på hankene vurderes til at være sammenlignelige med syningerne på hankene på bæreposen i SKM2021.326.SR og svejsningerne på hanken i SKM2025.197.SR., hvor svejsningerne nemt kunne rykkes fra hinanden.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at bæreposen er omfattet af afgiftspligten i emballageafgiftslovens § 2 a.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 4 besvares med "Nej"
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse til spørgsmål 1-3.
Skatterådet afviste at behandle spørgsmål nr. 4. Skatterådet fandt, at der ikke kunne gives bindende svar på posen, da den af Spørger indsendte pose ikke var den, som Spørger ønskede bindende svar på.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Lovgrundlag
Emballageafgiftsloven
"§ 2 a
Der svares tillige afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumind-
hold op til hank eller lignende på mindst 5 l.
§ 2 b
Afgiften udgør pr. kg:
1) for poser af papir m.v. 33,39 kr.
2) for poser af plast m.v. 73,46 kr."
Forarbejder
Generelle bemærkninger til lov nr. 488/1993 (uddrag):
"Lovforslaget er et led i regeringens forslag om en gennemgribende omlægning af
skattesystemet. Der henvises til bemærkningerne til det samtidig hermed fremsatte
forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove (Skatteomlæg-
ning). Lovforslaget, der indfører afgift af visse poser af papir eller plast m.v., er et
led i miljøindsatsen.
Såvel ud fra et miljøsynspunkt som et konkurrenceforvridningssynspunkt bør poser
såvel af papir som plast m.v. afgiftsbelægges.
Lovforslaget tager sigte på at afgiftspålægge de typer poser, der med rimelighed kan
erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.
For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. de traditionelle affaldsposer,
fryseposer og de brune papirsposer foreslås det kun at afgiftsbelægge poser med
hank (eller forberedt til hank) eller lignende.
Det foreslås endvidere, at der fastsættes et mindstemål, således at små poser, der
mere kan betragtes som emballage, ikke afgiftspålægges.
En pose, der opfylder disse kriterier, er også afgiftspligtig, selv om den bruges som
en almindelig emballage, pose og lign., f.eks. til frugt eller grønt hos detailhandle-
ren. Derimod vil poser, der indeholder f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad,
toiletpapir og køkkenruller, og som normalt er lukkede, ikke være omfattet af af-
giftspligten, selv om de er forsynet med hank. "
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
"[...]
Til § 1
[...]
Ad nr. 2.
Den foreslåede afgift omfatter poser af papir eller plast m.v. med et rumindhold på
mindst 5 l op til hank eller lignende. Det foreslås, at afgiften fastsættes til 9 kr. pr.
kg for papirsposer og 20 kr. pr. kg for plastposer, hvilket svarer til ca. 50 øre pr.
standardpose."
Praksis
SKM2021.326.SR
Skatterådet fandt, at Spørgers pose var afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens §
2 a.
Spørgers pose var fremstillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen). Posen var sømmet i siderne og i kanterne af bunden. Sømmene var ikke forstærkede med dobbeltsyning, kantbånd eller lignende, og bestod af en enkelt syning.
Posen fandtes at have en porøs og blød struktur med enkeltsyninger. Posen fremstod således skrøbelig, var ikke forstærket i hverken syninger eller materiale, og kunne forholdsvis nemt perforeres, hvorfor posen ikke fremstod robust i samme
omfang som fx bærenet og tasker, og posen kunne derfor ikke anses at være til gen-
tagen brug på samme vis som bærenet og tasker mv.
SKM2024.273.SR
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af Spørgers pose/bæretaske. Posen/bæretasken var fremstillet af R-PET, 150 gram/m2, syet og
hanke var påsyet med x-syning. Herudover havde posen udvendig laminering.
Posen kunne ikke med rimelighed kræves erstattet af stofposer, bærenet, tasker og lignende, og posen var tilstrækkelig robust til at være til gentagen brug i samme omfang som fx bærenet og tasker.
SKM2024.274.SR
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af Spørgers pose/bæretaske.
Posen/bæretasken var fremstillet af 100 pct. genbrug R-PET, 160 gram/m2. syet og hanke var påsyet med x-syning. Posen kunne ikke med rimelighed kræves erstattet af stofposer, bærenet, tasker og lignende, og posen var tilstrækkelig robust til at være til gentagen brug i samme omfang som fx bærenet og tasker.
SKM2024.276.SR
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af Spørgers pose/bæretaske.
Posen var fremstillet af polypropylen (PP) vævet med udvendig laminering - 120 gr/m2 som indeholder ca. 25% genbrugsmateriale. Det blev vurderet, at Spørgers pose var tilstrækkelig robust til at kunne sidestilles med et bærenet, hvorfor Spørgers pose vurderedes at være til gentagen brug, og derfor ikke var afgiftspligtig.
SKM2024.533.SR
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af Spørgers pose/bæretaske.
Posen var fremstillet af vævet polypropylen (PP), 110 g/m2, syet og hanke påsyet i andet materiale med "firkant" og forstærket med krydssyning. Det blev vurderet, at posen med hensyn til materiale og kvalitet kunne sidestilles med en stofpose, bærenet, taske og lignende, og at posen var egnet til gentagen brug.
SKM2025.197.SR
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der ikke skulle betales af afgift af Spørgers pose (Pose 1).
Posen var fremstillet af ikke-vævet polypropylen med en materialekvalitet på 160 g/m2. I vurderingen af posen blev der lagt afgørende vægt på hankenes svage svejsninger, selvom posens materiale i øvrigt fremstod robust. Svejsningerne kunne nemt rykkes fra hinanden og svejsningens kvalitet vurderedes også generelt at gøre posens samlinger mindre robuste end på poser med syninger. Posen kunne dermed ikke sidestilles med en stofpose, bærenet, taske og lignende, da det blev vurderet, at hankene nedsatte posens bæreevne.
Den juridiske vejledning
E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer (uddrag)
"Afgiftspligten omfatter poser (bæreposer) af papir eller plast mv. med hank eller
lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som
- har et rumindhold op til hank på mindst 5 liter og
- med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.
Se EMBAL § 2a.
Der er ikke afgift på følgende poser
- lukkede poser (topsvejsede) til fx køkkenruller og toiletpapir
- poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser
af meget kraftig plast."