Sag BS-14591/2023-HIL
Parter
Boet efter A
(v/ advokat Michael Amstrup)
mod
Skatteministeriet
(v/ advokat Tony Sabbah)
Denne afgørelse er truffet af dommer Ulrik Finn Jørgensen.
Sagens baggrund og parternes påstande
Retten har modtaget sagen den 17. marts 2023.
Sagen vedrører, om en udbetaling fra et selskab til selskabsejeren skal beskattes som udbytte, og om fristen for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt. er overholdt.
Boet efter A har nedlagt følgende påstand:
Skattestyrelsens forhøjelse af sagsøgers skatteansættelse for indkomståret 2013 er ugyldig, for så vidt angår kr. 30.461.262, og sagsøgers skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 skal nedsættes med kr. 12.600.000.
Skatteministeriet har nedlagt påstand om frifindelse.
Oplysningerne i sagen
Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2022 blandt andet: " Indkomstårene 2010 og 2013
Klagen skyldes indsigelse om ugyldighed af Skattestyrelsens afgørelse for indkomståret 2013 som følge af overskridelse af fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsens afgørelse ikke er ugyldig.
Klagen skyldes også, at Skattestyrelsen har forhøjet A’s skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010 og 2013 med i alt 47.019.124 kr. som følge af modtaget maskeret udlodning, renter, gevinst på investeringsbeviser og avance ved likvidation af G1-virksomhed.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsen afgørelse.
…..
Faktiske oplysninger
Indledende oplysninger
Repræsentanten anmodede den 8. april 2019 Skattestyrelsen om genoptagelse af A’s (herefter benævnt afdøde) skatteansættelse for indkomstårene 2008-2013. Repræsentanten indsendte i forbindelse hermed årsopgørelser og depotoversiger fra F2-bank (herefter F2-bank) for indkomstårene 2008-2013. På baggrund heraf konstaterede Skattestyrelsen, at G1-virksomhed beliggende i Y2-land (herefter selskabet) fra 2009 var indehaver af kontoen i F2-bank. Skattestyrelsen anmodede derfor repræsentanten om oplysninger om selskabet. Efterfølgende indhentede Skattestyrelsen oplysninger om selskabet og afdøde fra skattemyndighederne i Y1-land og Y2-land. Derudover har Skattestyrelsen modtaget oplysninger fra repræsentanten vedrørende afdødes private konto og depot i F1-bank.
Afdøde havde fast bopæl i Danmark i de pågældende indkomstår.
Nærmere om afdøde og selskabet
Selskabet blev den (red.dato.nr.1.fjernet) stiftet og registreret i Y2-lands selskabsregister med filnummer (red.filnummer.nr.1.fjernet) og blev opløst den (red.dato.nr.2.fjernet). Selskabet var ikke underlagt regnskabspligt i Y2-land.
Selskabet havde en aktiekapital på 10.000 (red.valuta.nr.1.fjernet) fordelt på 10.000 aktier á 1 (red.valuta.nr.1.fjernet). Aktiekapitalen var registreret til IA og IC med 5000 aktier hver. Det fremgår af oplysningerne fra Y1-land, at IA og IC havde overdraget alle deres rettigheder til deres aktier i selskabet.
Selskabets vedtægter er noteret hos (red.notar.nr.1.fjernet) ved notar (red.notar.nr.2.fjernet) den (red.dato.nr.1.fjernet). Vedtægterne er skrevet på Y6-nationalitet og Y7-nationalitet. Det fremgår ikke af vedtægterne, hvorledes selskabets overskud skulle fordeles.
Af "Corporation Law of Panama, Law 32 of February 26, 1927" fremgår følgende om udbytter (dividends):
“Dividends may be paid to the stockholders from the net earnings or profits of a corporation or from the surplus of its assets over its liabilities, but not otherwise. The corporation may declare and may pay dividends upon the basis of the amount upon partly paid shares of stock.“
Det fremgår af "Declaration of Identity of the beneficial owner", at afdøde var "beneficial owner" af selskabet.
Selskabet var registreret som indehaver af konti og depot i F2-bank med porteføljenummer (red.porteføljenummer.1.fjernet) fra den 13. august 2009. Afdøde underskrev i forbindelse med åbningen heraf "Agreement for Account Opening" på vegne af selskabet. Det fremgår af oplysningerne fra Y1-land, at selskabets konto blev lukket den 11. juni 2013.
Afdøde var registeret som indehaver af kontoen X1-bankkonto i F2-bank. Det fremgår af kontoudtog fra F2-bank, at indeståendet på denne konto blev overført til selskabets konto i F2-bank den 18. september 2009. Repræsentanten har oplyst, at afdødes konto herefter blev lukket. Afdøde var ligeledes registreret som indehaver af en konto og et depot med porteføljenummer (red.porteføljenummer.2.fjernet) i F1-bank, i de påklagede indkomstår.
Det fremgår af "Board resolution" i selskabet underskrevet af direktørerne, IE og IF, at afdøde var tegningsberettiget i F2-bank. Det fremgår endvidere af oplysningerne fra Y1-land, at afdøde på vegne af selskabet underskrev adskillige aftaler med F2-bank, herunder blandt andet "Framework Agreement on Instructions for Specific Transactions", "Signature Card - Corporate Bodies", “Deed of General Pledge and Declaration of Assignment" og “Permanent Fiduciary Contract".
Det fremgår af "Contact Report Customer" af 18. oktober 2011 fra F2-bank, at afdøde besøgte banken, hvor porteføljen blev gennemgået. Det fremgår ligeledes heraf, at der ikke blev foretaget ændringer på dette tidspunkt.
Oplysningerne fra Y1-land og Y2-land samt sagsforløbet ved Skattestyrelsen
I forbindelse med anmodning om genoptagelse af afdødes skatteansættelse for indkomstårene 2008-2013 indsendte repræsentanten depotoversigter fra F2-bank for 2008-2013. Den 24. september 2019 indsendte repræsentanten årsopgørelser fra F2-bank for 2009-2013.
Skattestyrelsen konstaterede ved behandling heraf, at kontoen i F2-bank fra medio/ultimo 2009 var ejet af selskabet. Skattestyrelsen anmodede derfor den 26. september 2019 repræsentanten om oplysninger om selskabet til brug for vurderingen af, om selskabet var et selvstændigt skattesubjekt eller en transparent enhed. Skattestyrelsen vedlagde hertil en samtykkeerklæring.
Repræsentanten besvarede materialeindkaldelsen den 28. januar 2020. Det fremgår blandt andet heraf:
"(…) Jeg kan oplyse, at min klient aldrig er blevet bibragt den opfattelse af F2-bank, eller andre, at han ikke var personlig ejer af de konti, banken løbende har oprettet og ændret i den lange periode, han har været kunde i banken. Jeg vedlægger som bilag 12 et "Reference letter" underskrevet af en managing director den 10. oktober 2019 som bekræfter, at min klient personligt har været og fortsat er kunde i F2-bank i mere end 30 år.
I det allersidste bilag 11, som er min klients kontoudtog for 2013 fra F2-bank, er der en oplysning på side 2 nederst om et ejerskab til et selskab ved navn "G1-virksomhed", som er opført med en værdi for min klient på 0 kr.
Denne oplysning fremgår ikke af de øvrige kontoudtog, jeg fremsendte med selvanmeldelsen for årene 2008 - 2012, og min klient kan ikke oplyse nærmere om dette forhold, som han aldrig før nu har bemærket.
Jeg må derfor fastholde, at min klients indestående midler i F2-bank ham bekendt ikke har været ejet af noget selskab(…)"
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at Skattestyrelsen efter modtagelsen af repræsentantens bemærkninger fandt oplysninger om selskabet i Y2-lands selskabsregister, hvoraf det fremgår, at selskabet er registeret den (red.dato.nr.1.fjernet).
Skattestyrelsen anmodede den 29. maj 2020 via Kompetent Myndighed skattemyndighederne i Y1-land og Y2-land om oplysninger om selskabet og afdøde.
Repræsentanten indsendte den 25. september 2020 følgende til Skattestyrelsen: "Agreement for Account Opening", "Declaration of identity of the beneficial owner" og "Statement of Account" for afdødes konto i F2-bank i 2009.
Skattestyrelsen modtog den 1. december 2020 via Kompetent myndighed oplysninger fra skattemyndighederne i Y2-land. Oplysningerne vedrørte selskabets stiftelse og ophør samt selskabets vedtægter.
Den 23. december 2020 modtog Skattestyrelsen via Kompetent Myndighed følgende dokumenter vedrørende selskabet fra skattemyndighederne i Y1-land:
• “Agreement for Account Opening"
• “Declaration of identity of the beneficial owner"
• “Signature Card - Corporate Bodies"
• “Acknowledgement of Receipt"
• “Banking secrecy waiver for investments in Y3-land"
• “Deed of General Pledge"
• “Permanent Fiduciary Contract"
• “Declaration of “Non Y4-land Entity" status (Companies) in connection with assets and income subject to Y4-land Withholding tax
(non-flow through entities)"
• “Standing agreement pertaining to the purchase of alternative investments in connection with account no: G1-virksomhed."
• “Instructions Given by Telephone and or by Fax"
• “Framework Agreement on Instructions for Specific Transactions"
• “Bord resolution"
• "Assignment of subscriptions rights"
• Selskabets vedtægter
• Udskrifter fra Y2-lands selskabsregister
• "Account Profile"
• "Risk indicator form"
• "Contact Report Customer"
• Brev af 6. maj 2013 fra afdøde til F2-bank med instruktion om at overføre "all my assets" fra selskabets konto til IG og derefter lukke kontoen.
• "Bank statements", "Security portefolios" og "Securities transaktions receipts" for selskabets konto (red.porteføljenummer.1.fjernet) i F2-bank
Det fremgår af mail af 20. januar 2021 til repræsentanten, at Skattestyrelsen ved gennemgangen af materialet fra Y1-land kunne konstatere, at der i indkomstårene 2011 og 2013 var overført henholdsvis 10.567.846 kr., 636.517,77 (red.valuta.nr.2.fjernet) og 300 (red.valuta.nr.2.fjernet) kr. fra F1-bank. Skattestyrelsen anmodede under henvisning til retssikkerhedslovens § 10 repræsentanten om at indsende oplysninger vedrørende afdødes konto i F1-bank, herunder blandt andet oprettelsesdokumenter, årsopgørelser, depotoversigter og kontoudskrifter.
Repræsentanten svarede i mail af 1. februar 2021, at:
"Jeg henviser til vores telefonsamtale i anledning af din mail af 20. januar og den modtagne aktindsigt og bekræfter at min klinet via sin bankforbindelse i F2-bank at få kontakt til F1-bank, med henblik på at vi kan besvare dine spørgsmål.
Min klient ønsker fortsat at bidrage til den fulde oplysning af sagen og forsøger således fremskaffe de efterspurgte oplysninger.
Jeg håber derfor at kunne vende tilbage med svar i løbet af 2 til 3 uger tid."
Skattestyrelsen modtog ikke oplysningerne fra repræsentanten og sendte den 28. maj 2021 forslag om forhøjelse af afdødes skattepligtige indkomst for indkomstårene 2010, 2012 og 2013 med i alt 2.130.795 kr. som følge af modtaget afkast af afdødes engagement i F1-bank. Det fremgår af Skattestyrelsens forslag, at afkastene er opgjort skønsmæssigt. Derudover forslog Skattestyrelsen at ændre afdødes skattepligtige indkomst i
2013 med 34.273.109 kr. som følge af avance ved likvidation af selskabet.
Den 15. juni 2021 indsendte repræsentanten bemærkninger til Skattestyrelsens forslag til afgørelse samt depotoversigter fra F1-bank for indkomstårene 2009-2013. På baggrund heraf sendte Skattestyrelsen den 7. juli 2021 supplerende forslag til afgørelse. Den tidligere foreslåede forhøjelse med i alt 2.130.795 kr. vedrørende de skønsmæssige opgjorte afkast blev tilbagetrukket. Det fremgår af Skattestyrelsen forslag til afgørelse af 7. juli 2021, at Skattestyrelsen i stedet foreslog afdødes s skattepligtige indkomst for indkomståret 2010 forhøjet med 12.600.000 kr. som følge af modtaget maskeret udlodning fra selskabet. Derudover foreslog Skattestyrelsen afdødes skattepligtige indkomst for 2010 forhøjet med henholdsvis 42.939 kr. og 103.076 kr. som følge af modtagne nettorenter og gevinst på investeringsbeviser vedrørende afdødes engagement i F1-bank. Forhøjelsen med 34.273.109 kr. vedrørende avance ved likvidation af selskabet blev fastholdt.
Skattestyrelsen traf afgørelse den 17. august 2021 i overensstemmelse med de sendte forslag.
F1-bank
Ifølge depotoversigterne fra F1-bank er der i 2010 overført 12.600.000 kr. til afdødes konto i F1-bank. Repræsentanten har til Skattestyrelsen oplyst, at beløbet er overført fra selskabets konto i F2-bank.
Det fremgår af depotoversigterne fra F1-bank, at afdøde havde forskellige værdipapirer indestående i F1-bank, herunder investeringsbeviser. Skattestyrelsen har opgjort de skattemæssige resultater af investeringsbeviserne som anført nedenfor. Skattestyrelsen har benyttet de anskaffelsessummer, som fremgår af depotoversigten for 2009 som indgangsværdier for investeringsbeviserne, idet Skattestyrelsen ikke har modtaget kontoudskrifter eller depotoversigten pr. 31. december 2008.
…..
Skattestyrelsen har således forhøjet klageres kapitalindkomst i indkomståret 2010 med 103.073 kr.
Skattestyrelsen har derudover forhøjet afdødes kapitalindkomst i indkomståret 2010 med nettorenter på 42.939 kr. Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse, at der er modtaget 76.070 kr. i renter og betalt 33.132 kr. i handelsrenter. Skattestyrelsen har efterfølgende den 28. september 2021 modtaget nye oplysninger fra skattemyndighederne i Y1-land vedrørende afdødes indestående i F1-bank. Skattestyrelsen traf på baggrund heraf afgørelse den 3. marts 2022 for afdøde vedrørende indkomstårene 2011-2013. Det fremgår heraf:
"På grundlag af revisors opgørelse og det tidligere modtagne materiale fra F1-bank er de skattepligtige renter for indkomståret 2010 ved den tidligere ansættelse medregnet med 76.070 kr. i renter og med fradrag af 33.132 kr. betalte i handelsrenter.
Efter gennemgangen af det ny materiale fra F1-bank er det konstateret, at de opgjorte renter på 76.070 kr. ikke er tilskrevne renter, men beregnede renter pr. 31. december 2010. Da vi ikke kan genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2010 på nuværende tidspunkt, har vi valgt at modregne disse renter i opgørelsen for 2011, således disse renter ikke bliver beskattet dobbelt."
Likvidation af selskabet
Det fremgår af "Summary of Assets", som er udarbejdet af F2-bank og underskrevet af afdøde den 6. maj 2013, at selskabets indestående i F2-bank pr. denne dato udgjorde 30.461.262 kr., heraf med tilskrevne renter på 562.300 kr. Følgende fremgår blandt andet heraf:
Asset Classes DKK

Current accounts and others 6.329.805
Precious metals and certifcates 600.707
Bonds, notes, bond funds and certifcates 23.530.750
Det fremgår af brev af 6. maj 2013, at afdøde bad F2-bank om at overføre alle midlerne på selskabets konto til IG og derefter lukke selskabets konto.
Det fremgår af kontoudtog fra F2-bank, at der den 10. og 21. maj 2013 blev indsat henholdsvis 3.845.904 kr. og 1.792 kr. på selskabets konto fra afdødes konto i F1-bank. Det fremgår ligeledes af kontoudtog fra F2-bank, at selskabets indestående i F2-bank blev overført den 29. maj 2013 og den 30. maj 2013.
Skattestyrelsen har opgjort de samlede udlodninger i indkomståret 2013, hvor selskabet blev opløst, således:
Skattestyrelsen har opgjort renter fra den 6. maj 2013 og til værdipapirerne blev overdraget. Renterne er opgjort således:
…..
Skattestyrelsen har fastsat anskaffelsessummen for afdødes aktier i selskabet til den nominelle værdi på 10.000 (red.valuta.nr.1.fjernet), svarende til 52.355 kr. ved kurs 523,55. Skattestyrelsen har derfor opgjort den skattepligtige avance ved likvidation af selskabet til 34.325.464 kr. - 52.355 kr. = 34.273.109 kr.
Afdøde har ikke selvangivet skattepligtig indkomst i de omhandlede indkomstår.
Repræsentanten har i bemærkninger af 15. juni 2021 til Skattestyrelsens forslag til afgørelse af 28. maj 2021 anført, at afdødes revisor har udarbejdet nedenstående opgørelse. Det er repræsentantens opfattelse, at afdødes skatteansættelse for de pågældende indkomstår skal nedsættes i overensstemmelse hermed:
…..
Landsskatterettens afgørelse
Formalitet - repræsentantens subsidiære påstand
Fristen for skatteansættelse
Told- og skatteforvaltningen kan ikke afsende varsel som nævnt i skatteforvaltningslovens § 20, stk. 1, om foretagelse eller ændring af en ansættelse af indkomst- eller ejendomsværdiskat senere end den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest den 1. august i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1.
I henhold til den dagældende bestemmelse i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5, udløber fristen efter bestemmelsens stk. 1 først i det sjette år efter indkomstårets udløb for skattepligtige omfattet af skattekontrollovens § 3 B for så vidt angår kontrollerede transaktioner. Omfattet er blandt andet skattepligtige, hvorover fysiske eller juridiske personer udøver en bestemmende indflydelse, og skattepligtige, der udøver bestemmende indflydelse over juridiske personer, jf. skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, nr. 1 og 2.
Selskabet og afdøde er omfattet af skattekontrollovens § 3 B i kraft af afdødes bestemmende indflydelse over selskabet, og de i nærværende sag økonomiske transaktioner mellem parterne anses således for omfattet af den udvidede ansættelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 5.
Videre fremgår det af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at skatteforvaltningen uanset fristerne i § 26 kan foretage eller ændre en ansættelse af indkomstskat, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætligt eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fremgår, at en ansættelse kun kan foretages i de i stk. 1, nævnte tilfælde, hvis den varsles af told- og skatteforvaltningen eller genoptagelsesanmodning fremsættes af den skattepligtige senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen henholdsvis den skattepligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26. En ansættelse, der er varslet af told- og skatteforvaltningen, skal foretages senest 3 måneder efter den dag, hvor varsling er afsendt.
For så vidt angår spørgsmålet, om der kan foretages ekstraordinær genoptagelse som følge af, at afdøde har handlet groft uagtsomt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, er Landsskatteretten enig med Skattestyrelsen i, at afdøde har handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive udenlandsk indkomst i de pågældende indkomstår. Der kan bl.a. henvises til Højesterets dom af 26. september 2018, offentliggjort som SKM2018.520.HR, og Østre Landsrets dom af 30. oktober 2020, offentliggjort som SKM2020.523.ØLR.
Kundskabstidspunktet anses for at være det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1. nr. 5. Der kan i den forbindelse ligeledes henvises til Østre Landsrets dom af 30. oktober 2020, offentliggjort som SKM2020.523.ØLR, Vestre Landsrets dom af 4. juli 2019, offentliggjort som SKM2019.388.VLR, og Højesterets dom af 30. august 2018, offentliggjort som SKM2018.481.HR.
Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har reageret inden for fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., idet forslag til afgørelse af afdødes skatteansættelse for indkomståret 2013 vedrørende avance ved likvidation af selskabet er varslet den 28. maj 2021 og dermed under 6 måneder efter modtagelsen af oplysningerne fra skattemyndighederne i Y1-land den 23. december 2020, hvor Skattestyrelsen efter rettens opfattelse tidligst kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der var grundlag for forhøjelse af skatteansættelsen for det omfattede indkomstår, samt at afdøde havde handlet mindst groft uagtsomt ved ikke at selvangive den skattepligtige indkomst.
Forslag til afgørelse af klagernes skatteansættelse for 2010 vedrørende maskeret udlodning fra selskabet, nettorenter og gevinst på investeringsbeviser er varslet den 7. juli 2021. Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har reageret inden for fristen i Skatteforvaltningslovens § 27, stk.2, 1. pkt., idet repræsentanten den 1. februar 2021 oplyste, at han forventede at kunne indsende oplysninger vedrørende afdødes konto i F1-bank i løbet af 2-3 uger og efterfølgende indsendte depotoversigter den 15. juni 2021.
Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, angår tilfælde, hvor en ansættelse af indkomstskat ekstraordinært kan foretages eller ændres uden for fristerne i § 26. I bedømmelsen af, om der i henhold til § 27, stk. 1, nr. 5, var grundlag for at foretage indkomstansættelser af afdøde for 2010 og 2013, indgik såvel spørgsmålet, om selskabet var skattepligtigt til Danmark efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, som spørgsmålet om afdøde i givet fald havde skattepligtig indkomst. Da kundskabstidspunktet er det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, finder Landsskatteretten ikke grundlag for at antage, at kundskabstidspunktet er et tidligere tidspunkt end det, hvor Skattestyrelsen var i besiddelse af samtlige oplysninger, der var nødvendige for at foretage de påklagede ansættelser.
Landsskatteretten finder, at Højesterets dom af 13. december 2021, offentliggjort som SKM2021.707.HR, ikke er sammenlignelig med nærværende sag, idet Skattestyrelsen ikke selv i forvejen - som i højesteretsdommen - havde de fornødne oplysninger til at foretage ansættelsen.
I medfør af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt., udløb Skattestyrelsens ansættelsesfrist henholdsvis den 28. august 2021 og den 7. oktober 2021. Idet Skattestyrelsen traf afgørelse i sagen den 17. august 2021, kan retten konstatere, at afgørelsen er truffet rettidigt.
Landsskatteretten anser derfor ikke skatteansættelsen for de påklagede indkomstår for at være ugyldig, og repræsentantens påstand herom afvises.
Materielt - repræsentantens principale og subsidiære påstand
Landsskatteretten har i en afgørelse for selskabet, j.nr. 21-0095431, fundet, at selskabet efter interne danske regler er hjemmehørende og fuldt skattepligtig til Danmark.
Maskeret udbytte modtaget fra selskabet
Alt, hvad der af selskabet udloddes til aktionærer medregnes som udgangspunkt til den skattepligtige indkomst som udbytte af aktier. Det fremgår af ligningslovens § 16 A, stk. 1 og stk. 2, nr. 1.
Afdøde var eneaktionær i selskabet og var angivet er angivet som "beneficial owner" af kontoen. Det lægges derfor til grund, at overførelsen fra selskabets konto i indkomståret 2010 på 12.600.000 kr. var foretaget af afdøde.
Landsskatteretten finder, at det ikke er dokumenteret eller tilstrækkeligt sandsynliggjort, at overførelsen udgjorde en lånedisposition mellem selskabet og afdøde som anført af repræsentanten. Der er således hverken fremlagt et gældsbrev med en bindende og ubetinget afdragsprofil indgået på markedsvilkår eller regnskabs- og bogføringsmateriale, som understøtter, at der rettelig er tale om et låneforhold. Det fremgår af fast retspraksis, at der lægges afgørende vægt på, hvorvidt gældsforhold mellem interesseforbundne parter kan anses bestyrket ved objektive kendsgerninger, jf. blandt andet Højesterets domme af 11. juni 2008, 7. marts 2011 og 27. januar 2021, offentliggjort som henholdsvis SKM2008.611.HR, SKM2011.208.HR og SKM2021.115.HR. Der henvises i øvrigt til Østre Landsrets domme af 29. juni 2011, 24. maj 2016 og 22. december 2020, offentliggjort som henholdsvis SKM2011.493.ØLR, SKM2016.335.ØLR og SKM2021.75.ØLR.
Der foreligger i øvrigt ikke oplysninger om, at overførelsen fra selskabets konto er medgået til driften af selskabet.
Overførelsen anses herefter for at være tilgået afdøde som maskeret udbytte.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt.
Gevinst på investeringsbeviser, avance ved likvidation af selskabet og nettorenter Gevinst og tab på aktier og investeringsbeviser, udstedt af et investeringsselskab, medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Dette fremgår af dagældende aktieavancebeskatningslovs § 19, stk. 1.
Af aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 5, jf. lovbekendtgørelse nr. 1274 af 31. oktober 2007 af aktieavancebeskatningsloven, fremgår, at den skattepligtige skal anvende lagerprincippet ved opgørelse af gevinst og tab på aktier, investeringsforeningsbeviser m.v. omfattet af § 19, stk. 1. Af aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, jf. samme lovbekendtgørelse, fremgår, at ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter stk. 5 henføres gevinst og tab til dagen efter udgangen af det indkomstår i selskabet, som de vedrører.
Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 23, stk. 7, 1- 2. pkt., jf. lovbekendtgørelse nr. 171 af 6. marts 2009 og lovbekendtgørelse nr. 796 af 20. juni 2011 af aktieavancebeskatningsloven, at den skattepligtige skal anvende lagerprincippet ved opgørelse af gevinst og tab på aktier, investeringsforeningsbeviser m.v. omfattet af § 19, stk. 1.
Gevinst og tab ved udlodning af likvidationsprovenu fra aktieselskaber m.v. i det kalenderår, hvori selskabet endelig opløses, behandles efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 1.
Af aktieavancebeskatningslovens § 12 fremgår, at gevinst ved afståelse af aktier medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Ifølge aktieavancebeskatningslovens § 23 skal gevinst og tab på aktier medregnes ved opgørelsen af den skattepligtig indkomst i det indkomstår, hvori gevinsten eller tabet realiseres.
Gevinst og tab opgøres som forskellen mellem afståelsessummen og anskaffelsessummen for de pågældende aktier. Det fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 2.
Renteindtægter skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, hvad enten de hidrører her fra landet eller udlandet, jf. statsskattelovens § 4, stk. 1, litra e.
Afdøde er skattepligtig af renter, gevinst på investeringsbeviser samt avance ved likvidation af selskabet i henholdsvis 2010 og 2013 i henhold til Skattestyrelsens afgørelse. Det bemærkes, at Skattestyrelsen i afgørelse af 3. marts 2022 har modregnet renterne på 76.070 kr. i opgørelsen for indkomståret 2011. Der findes i øvrigt ikke grundlag for at tilsidesætte Skattestyrelsens beløbsmæssige opgørelser.
Skattestyrelsens afgørelse stadfæstes på disse punkter."
Forklaringer
IH har forklaret, at han var revisor for A siden slutningen af 80érne. Det var ham, der på vegne A henvendte sig til advokat Amstrup med henblik på en selvanmeldelse.
Opgørelsen fra banken fra den 6. maj 2013 var en opgørelse over aktiverne i banken ved kontoens ophævelse.
Han udarbejdede på det grundlag en opgørelse over de skattemæssige reguleringer, han mente skulle foretages. På det tidspunkt kendte han ikke til selskabet G1-virksomhed.
Han har ikke efterfølgende lavet en beregning af skatten ved udlodning af de 30,4 mio. kr.
Kontooversigten pr. 31. marts 2013 viser aktiverne pr. denne dato.
Han og advokat Amstrup drøftede betydningen af, at selskabet G1-virksomhed fandtes, da SKAT den 26. september 2020 informerede dem om dette.
Skat havde oplysninger om de 30,4 mio. kr. fra 24. september 2019.
Oplysningerne fra myndighederne i Y1-land fra december 2020 ændrede ikke på, at det overførte beløb var 30,4 mio. kr.
Parternes synspunkter
Boet efter A har i sit påstandsdokument anført:
" Påstand om ugyldighed vedrørende DKK 30.461.262 - indkomståret 2013
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det overordnet gældende, at Skattestyrelsen ikke har overholdt reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Skattestyrelsens afgørelse er derfor ugyldig for så vidt angår den andel af forhøjelsen som udgør ca. DKK 30,4 mio.
Det kan lægges til grund, at Skattestyrelsen har haft et fuldt og indgående kendskab til omstændighederne vedrørende oprettelsen af kontoen i G1-virksomhed’s navn siden den 8. april 2019, jf. bilag 9, samt at dette kendskab blev yderligere tydeliggjort ved A’s breve af hhv. den 20. og 24. september 2019, jf. bilag 10 og 11, samt ved A’s øvrige adskillige breve, herunder ved brevet med den supplerende talmæssige redegørelse af 25. september 2020, jf. bilag 12, og de, jf. bilag 16, fremsendte oplysninger, der blev fremsendt til Skattestyrelsen.
Skattestyrelsens indgående kendskab til A’s skatteforhold understøttes af, at Skattestyrelsen allerede den 26. september 2019 (bilag 22) sendte den første materialeindkaldelse til A, hvori styrelsen oplyste, at de havde konkret mistanke om en strafbar overtrædelse og samtidig vedlagde en samtykkeerklæring efter retssikkerhedslovens § 10 til A’s underskrift.
Skattestyrelsen havde således allerede på det tidspunkt kendskab til, at sagsøger havde haft et selskab ved navn G1-virksomhed, samt havde et detaljeret kendskab til selskabet konti jf. bilag 6, 9 og 11 og havde derfor allerede dengang haft tilstrækkelige oplysninger til at kunne varsle en forhøjelse af A’s skattepligtige indkomster for årene 2008 - 2013, samt til at vurdere at de manglende selvangivelser kunne være strafbart, hvorfor det var nødvendigt at bede A om at underskrive en samtykkeerklæring efter retssikkerhedslovens § 10.
Der blev som anført varslet og gennemført forhøjelser af sagsøgers indkomster for 2008 og 2019 på grundlag af det modtagne materiale.
Det gøres gældende, at Skattestyrelsen allerede på dette tidspunkt i 2019 var kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for at foretage en ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5, hvorfor kundskabstidspunktet i hvert fald skal regnes fra den 26. september 2019, jf. SKM2018.481.HR.
Det skal endvidere bemærkes, at Skattestyrelsen allerede ved den første materialeindkaldelse af 26. september 2019, jf. bilag 22, på baggrund af de fremsendte opgørelser fra F2-bank kunne konstatere, at det pågældende engagement var ejet af G1-virksomhed. Dette underbygger, at styrelsen havde indgående eller i hvert fald tilstrækkeligt kendskab til de faktiske forhold, der kunne begrunde en genoptagelse.
Rettens opmærksomhed skal yderligere henledes på Skattestyrelsens agterskrivelse af 4. oktober 2019 jf. bilag P - vedrørende indkomståret 2008, hvor der fremgår bl.a. af s. 2:
"Det fremgik af materialerne fra F2-bank, at engagementet var ejet af G1-virksmhed, hvorfor I, i mail af den 26. september 2019, er anmodet om at indsende redegørelser og dokumentation vedrørende dette selskab."
Af Skattestyrelsens agterskrivelse af 4. oktober 2019- bilag P - fremgår bl.a. af s. 8:
"3.3 Vores begrundelse for genoptagelse
En skatteansættelse kan uanset fristerne i skatteforvaltningslovens § 26 genoptages for ældre indkomstår efter § 27, stk. 1, nr. 5, hvis den skattepligtige eller nogen på dennes vegne forsætlig eller groft uagtsomt har bevirket, at skattemyndighederne har foretaget en ansættelse på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
……
Skattestyrelsens frist til at sende forslag til ændring af skatteansættelser omfattet af skatteforvaltningslovens § 27 fremgår af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 og kaldes varslingsfristen. Varslingsfristen regnes fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelig med oplysninger til at foretage ændringer af skatteansættelserne, der kan begrunde den ekstraordinære genoptagelse (kundskabstidspunktet).
Skattestyrelsen er tidligst kommet i besiddelse af oplysningerne ved modtagelsen af revisors indkomstopgørelse mv. den 24. september 2019, hvorfor varslingsfristen til fremsendelsen af Skattestyrelsens forslag i forhold hertil er den 24. marts 2020."
Rettens opmærksomhed skal ligeledes henledes på korrespondancen mellem sagsøger og Skattestyrelsen bl.a skrivelsen af 25. september 2020 - jf. bilag 12.
Med brevet af 25. september 2020 fremsendtes "Agreement for account opening" og "Declaration and identity of the beneficial owner". Disse dokumenter svarer alle ganske til de dokumenter, som de Y1-nationalitet myndigheder efterfølgende fremsendte den 23. december 2020.
Det kan således lægges til grund, at Skattestyrelsen har haft et fuldt og indgående kendskab til omstændighederne vedrørende oprettelsen af kontoen i G1-virksmhed’s navn siden den 8. april 2019, samt at dette kendskab blev yderligere øget ved A’s breve af hhv. den 20. og 24. september 2019, samt ved A’s øvrige adskillige breve, herunder ved brevet med den supplerende redegørelse af 25. september 2020,som resulterede i Skattestyrelsens agterskrivelse af 23. oktober 2020, vedrørende indkomståret 2009.jf bilag Q.
Af Skattestyrelsens agterskrivelse fremgår bl.a. af s 19:
"På baggrund af ovenstående er det vores opfattelse, at kundskabstidspunktet i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 for så vidt den del af sagen, som vedrører beskatningen af dit personlige engagement i F2-bank tidligt kan fastsættes til den 25. september 2020, hvor vi modtog kontoudskrifterne fra din advokat. Vi har ikke tidligere haft det fuld kundskab til disse oplysninger. Fremsendelsen af vores forslag, den 27. august 2020 og det supplerende forslag, er derfor inden for varslingsfristen."
Det kan på baggrund af ovenstående lægges til grund, at Skattestyrelsen allerede den 4. oktober 2019 og som det allerseneste d. 23. oktober 2020 har haft "tilstrækkelige oplysninger" til at kunne udarbejde og fremsende agterskrivel ser til A vedr. 2013, og at 6 måneders fristen løber allersenest fra dette tidspunkt.
Det kan yderligere af retten lægges til grund, at Skattestyrelsen vedrørende indkomstårene 2008 og delvist 2009, har truffet afgørelser, som udelukkende var baseret på de via undertegnede fremsendte og af A’s revisors udarbejdede beregninger og den dokumentation, som blev fremsendt til Skattestyrelsen, i forbindelse med anmodningen om genoptagelse af 8. april 2019 og det supplerende materiale i efteråret 2019 og 2020 - jf. bilagene 6, 9, 10 og 11.
Skattestyrelsen oplyser selv i afgørelsen, at der er tale om en skønsmæssig afgørelse, baseret på sagsøgers oplysninger, hvorfor de forbeholder sig at foretage en senere genoptagelse, såfremt der kommer nye oplysninger frem.
Vedr. genoptagelsen af disse 2 år - 2008 og 2009 - har det således ikke været Skattestyrelsens opfattelse, at der var behov for indhentelse af yderligere oplysninger, men at der allerede på det tidspunkt har været tilstrækkeligt med oplysninger til, at der kunne varsles en skønsmæssig skatteansættelse.
Det retlige grundlag
Højesteret fastslog i SKM2018.481.HR følgende:
"Det følger af § 27, stk. 2, 1. pkt., jf. stk. 1, nr. 5, at varslingsfristen på 6 måneder begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor SKAT er kommet til kundskab om, at en skatteansættelse er urigtig eller ufuldstændig, og at dette skyldes groft uagtsomt eller forsætligt forhold hos den skattepligtige eller dennes repræsentant. Højesteret finder herefter, at kundskabstidspunktet må anses for at være det tidspunkt, hvor SKAT er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5." (Sagsøgers fremhævning)
Vurderingen af, hvordan 6-måneders fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, fastlægges, skal ske i overensstemmelse med praksis. Det indebærer, at 6-måneders fristen løber fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der foreligger grundlag for en ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.
I en nyere dom SKM2021.707HR fastslog Højesteret, at fristen på seks måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., ikke var overholdt og der forelå ugyldighed.
Med henvisning til Højesterets domme gøres det gældende, at det er uden betydning for vurderingen af kundskabstidspunktet, at skattemyndighederne ikke har haft anledning til at se på de allerede modtagne oplysninger, eller venter på at modtage flere oplysninger for at kunne sammenholde de allerede modtagne oplysninger.
Der er altså intet der i den foreliggende sag, der gør, at Skattestyrelsens undladelse af at forholde sig til de allerede foreliggende veldokumenterede oplysninger fra 2019 og dermed en de facto beslutning om, at forholde sig passivt i sagen i en meget lang periode - fra april 2019 - til maj 2021, ikke kan forrykke 6-måneders fristens begyndelsestidspunkt til skade for sagsøger.
Skattestyrelsen havde således "tilstrækkelige oplysninger" til at varsle en skønsmæssig forhøjelse af sagsøgers indkomst for 2013 med likvidationsprovenuet på de DKK 30,4 mio. - på samme måde som man gjorde det vedrørende 2008 og 2009 på grundlag af de allerede modtagne oplysninger - som senere kunne korrigeres, hvis der måtte vise sig et grundlag herfor.
Denne mulighed gjorde Skattestyrelsen selv brug af, da de d. 7. juli 2021 - bilag 25 - varslede en ændring af agterskrivelse af 28. maj 2021 og fortog nye skønsmæssige forhøjelser vedrørende 2010.
Dommene støtter sagsøgeres anbringende om, at 6-måneders fristen ikke er overholdt, da Skattestyrelsen havde været i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at kunne vurdere, om der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse af 2013 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, jf. lang tid forinden, i princippet allerede fra september 2019, men under alle omstændigheder lang tid før varslingsfristen på de 6 måneder blev overskredet.
Kundskabstidspunktet I den foreliggende sag
Det fremgår af Skattestyrelsens afgørelse af 17. august 2021 (Bilag 28), s. 42, at der frem til modtagelsen af oplysningerne fra Y1-land den 23. december 2020 dels (i) manglede oplysninger til brug for den skattemæssige kvalifikation af G1-virksmhed og dels (ii) manglede oplysninger til indkomstopgørelsen.
Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 20. december 2020, s. 30 (Bilag 1), at "Landsskatteretten finder, at Skattestyrelsen har reageret inden for fristen i…., idet forslag til afgørelse af afdødes skatteansættelse for indkomståret 2013 vedrørende avance ved likvidation af selskabet er varslet den 28. maj 2021 og dermed under 6 måneder efter modtagelsen af oplysningerne fra skattemyndighederne i Y1-land den 23. december 2020."
Landsskatteretten behandler ikke nærmere hvilke oplysninger, der var nødvendige for at foretage skatteansættelsen for 2013 vedrørende likvidationsprovenu ca. DKK 30,4 mio. eller om disse oplysninger allerede var modtaget. Man lægger blot til grund, at Skattestyrelsen fik oplysninger, der var nødvendige herfor den 23. december 2020, men en nærmere prøvelse heraf har ikke fundet sted.
Det har ingen betydning for kundskabstidspunktet i forhold til de ca. DKK 30,4 mio., at Skattestyrelsen eventuelt først senere er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger om andre forhold, fx. indkomster hidrørende fra renteindtægter m.v. fra F1-bank eller indkomstoplysninger for G1-virksomhed. Disse forhold er ikke omfattet af retssagen, idet sagsøger har frafaldet påstand 2 og 3.
Som det fremgår af Bilag 1 - Landsskatterettens afgørelse s. 4 - modtog Skattestyrelsen den 23. december 2020 en række dokumenter (i alt 20) fra Y1-land. Kun 6 af disse er fremlagt i retssagen, jf. svarskriftet og omfatter følgende:
"Agreement for Account Opening" (Bilag E)
“Declaration of identity of the beneficial owner" (Bilag D)
“Assignment of subscriptions rights" (Bilag C)
Udskrifter fra Y2-lands selskabsregistrer (Bilag A)
Brev af 6. maj fra afdøde til F2-bank med instruktion om at overføre "all my assets" fra selskabets konto til IG og derefter lukke kontoen.(Bilag J)
"Bank statement", "Security portefolios" og "Securities Transactions receipts" for selskabets konto (red.porteføljenummer.1.fjernet) i F2-bank (Bilag G, K og L).
De øvrige 14 dokumenter er ikke medtaget i retssagen, hvorfor Skattestyrelsen selv må have vurderet, at de udeladte dokumenter var irrelevante for genoptagelsen og skatteansættelsen for 2013 i relation til de ca. DKK 30,4 mio. Det gøres gældende, at modtagelsen af disse 14 dokumenter således ikke i sig selv kan bære, at kundskabstidspunkt beregnes fra en 23. december 2020.
Det gøres endvidere gældende, at de 6 dokumenter, som Skattestyrelsen har medtaget i retssagen allerede var fremlagt af sagsøger eller på andet grundlag var oplyst eller har været kendt af Skattestyrelsen senest den 21. oktober 2020 (Bilag 16), hvorfor der ikke kan ske yderligere udsættelse af 6-mdr’s fristen som følge af det modtagne materiale fra Y1-land den 23. december 2020 (Bilag 1). Det gælder navnlig de mange kontoudtog, jf. nærmere nedenfor.
Sagsøgte henviser i svarskriftet til ovennævnte bilag til støtte for, at kundskabstidspunktet skal regnes fra den 23. december 2020, hvilket sagsøger bestrider.
Til disse bilag bemærker sagsøger, at der senest den 21. oktober 2020 (Bilag 16) allerede var fremlagt tilsvarende oplysninger og dokumenter, hvorfor det gøres gældende, at kundskabstidspunktet senest skal beregnes fra den 21. oktober 2020 (Bilag 16) med den virkning, at 6-mdr’s fristen udløb senest den 21. april 2021, hvorfor Skattestyrelsens forslag af 28. maj 2021 er for sent fremkommet:
Størstedelen af disse "nye" bilag er imidlertid således løbende fremsendt til Skattestyrelsen, herunder særligt kontoudtogene, men også de af sagsøger senest fremsendte bilag 12 og 16 indeholder bilag, som er helt identiske med de af sagsøgte fremlagte bilag.
Det fastholdes og gøres gældende, at A ved sin henvendelse med anmodning om genoptagelse af hans skatteansættelser for 2013 af 8. april 2019 - jf. bilag 9 - og med de yderligere fremlagte bilag, jf. bilag 11, allerede havde redegjort for alle relevante forhold i sagen, og har således tilbage i 2019 dokumenteret oplysningerne vedrørende overførslen de ca. DKK 30,4 mio.
Der har således ikke på noget tidspunkt efter fremsendelse af Skattestyrelsens varslingsbrev efter Retssikkerhedslovens § 10 - med samtykkeerklæringen - af 26. september 2019 - jf. bilag 22 - været tvivl for Skattestyrelsen om, at der var et grundlag for ekstraordinær genoptagelse og beskatning, og dermed gøres det gældende, at retten kan lægge til grund, at Skattestyrelsen har været " i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse efter § 27, stk. 1, nr. 5." - jf. Højesterets praksis, i langt mere end de 6 måneder som loven foreskriver.
Skattestyrelsen har på grundlag af de allerede indsendte meget detaljerede og specificerede oplysninger kunnet have fremsendt varslingsskrivelser (Agterskrivelser) meget lang tid inden det først skete i maj 2021.
Hvis der efterfølgende - mod forventning - blev modtaget oplysninger som ville ændre på disse første agterskrivelser og påfølgende afgørelse, havde Skattestyrelsen haft hjemmel til, jf. Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, at genoptage skatteansættelserne igen og træffe nye afgørelser - hvilken hjemmel Skattestyrelsen har benyttet sig af i sagen.
Skattestyrelsen er endda yderligere - som anført i bilag 14 d. 28. januar 2020 - og efterfølgende - udtrykkeligt blevet opfordret til at foretage sagsøgers skatteansættelser bl.a. for 2013.
Det er således på Skattestyrelsens helt egen foranledning og i strid med de retssikkerhedsgarantier, der fremgår af § 27, stk. 2 om en frist på 6 måneder til at varsle en ekstraordinær genoptagelse, at de gennem en så lang en periode har undladt at varsle de forhøjelser, der fra sagens start var lagt klart frem.
Det skal komme Sagsøgte (Skattestyrelsen) til skade, at disse udtrykkelige frister, som de selv har være meget opmærksomme på gennem hele forløbet, ikke har været overholdt i forhold til skatteansættelserne for sagsøger for 2013.
Skattestyrelsen har imidlertid først sendt en agterskrivelse hhv. den 28. maj 2021 - dvs. lang tid efter udløbet af reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2.
Sagsøgers skattepligtige indkomståret 2010
Til støtte for den nedlagte påstand gøres det for så vidt angår beløbet på DKK 12.600.000 gældende, at der er tale om en mellemregning mellem A og G1-virksmhed, og at der ikke er grundlag for at beskatte A af maskeret udlodning for den overførsel, der skete mellem sagsøgers 2 konti i hhv F2-bank og F1-bank.
Til støtte for ovennævnte anbringende gøres det gældende, at det ville være aldeles i strid med enhver sund skattemæssig og økonomisk fornuft, at sagsøger skulle yde et skattepligtigt "tilskud" til et offshore selskab, som er oprettet af dennes bank med en konto medio 2009, for så året efter i 2010, at tage det samme beløb ud igen af selskabet, men nu som skattepligtigt udbytte.
Dette vil savne enhver mening såvel i økonomisk som i skattemæssig henseende, og synspunktet må derfor afvises som værende helt igennem teoretisk og alene båret af et usagligt ønske om at søge at beskatte A mest muligt uden hensyn til realiteterne.
Som tidligere redegjort for, har F2-bank rådgivet A om oprettelsen af et selskab, som efter Y1-nationalitet ret anses for at være et skattemæssigt transparent selskab. Derfor havde overførslen af A’s midler til/fra F2-bank, jf. de fremlagte kontoudtog, ikke skattemæssige konsekvenser. Det skal bemærkes, at selv når G1-virksomhed efter danske skatteregler anses for at være et selvstændigt skattesubjekt, kan der højest være tale om, at overførslen fra G1-virksomhed´s konto til F1-bank er et kortvarigt udlån i perioden 2010 - 2013. Der henvises til bemærkningerne af 15. juni 2021 herom (bilag 21 samt til den med brevet af 28. januar 2010 vedhæftede erklæring fra F2-bank, jf. bilag 14 - hvor det fremgår, at det var A der havde været en værdsat kunde i banken - mens G1-virksomhed slet ikke nævnes i brevet.
Skattestyrelsens begrundelse for ikke at ville anerkende, at der i givet fald er tale om en mellemregning mellem A og selskabet, er alene af helt formel karakter, idet Skattestyrelsen bekræfter, og selv lægger til grund, at der ikke er aflagt regnskaber for G1-virksomhed, og at der ikke er udarbejdet dokumenter, der dokumenterer eller indikerer, at der er tale om lån/mellemregning, jf. bilag 1, s. 33.
Ovennævnte formelle argument er imidlertid cirkulært, og understøtter i øvrigt på overbevisende måde, at G1-virksmhed - i hvert fald efter Y1-nationalitet skattepraksis - i skattemæssig henseende var et transparent selskab, hvorfor det ikke har skattemæssige konsekvenser at udlåne beløb fra selskabet til sagsøger i en kortere periode.
At der ikke er oprettet dokumenter om et udlån eller mellemregning af beløb på mere end DKK 14 mio. understøtter også, at A og hans rådgiver, F2-bank, har været af den klare juridiske opfattelse, at G1-virksomhed ikke var et selvstændigt skatteretligt subjekt - efter Y1-nationalitet ret - idet der i modsat fald ville have været et behov for at oprette juridiske dokumenter, der dokumenterer, at der er tale om lån.
Netop det faktum, at der ikke foreligger nogen form for oplysninger herom, er med til at understøtte, at det aldrig har været intentionen, at den blotte overførsel mellem to konti - der af både sagsøger og af hans bank var ejet af sagsøger selv - skal have den ekstreme skatteretlige konsekvens, som medfører en ikke påregnet eller logisk beskatning af sagsøger med meget betydelige beløb.
A har tidligere dokumenteret, at F2-bank heller ikke foretog en skæringsopgørelse på tidspunktet for indsættelsen af A’s midler på den nyoprettede konto for G1-virksmhed i efteråret 2009, hvilket dokumenterer, at også A’s bank anså G1-virksmhed for at være skattemæssigt transparent, hvilket i øvrigt også er overensstemmende med Y1-nationalitet skattemæssig praksis.
Det gøres således sammenfattende gældende, at der er tale om udlån/mellemregning, og der er således ikke grundlag for beskatning af i alt DKK 12.600.000 i 2010, idet beløbet derimod skal kvalificeres som udlån fra G1-virksomhed til A med den skatteretlige konsekvens, at afkastet af kontoen i F1-bank beskattes som personlig kapital- og/eller aktieindkomst for A, hvilket der allerede blev anmodet om ved brev af 8. april 2019 (bilag 9)."
Skatteministeriet har i sit påstandsdokument anført:
" Det gøres overordnet gældende, at A skal beskattes af maskeret udbytte. I relation til A’s indsigelser mod gyldigheden af Skattestyrelsens afgørelse gøres det gældende, at varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (MS 6), er overholdt.
A skal beskattes af maskeret udlodning
Det følger af ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 1 (MS 40), at alt, hvad der udloddes af et selskab til aktuelle aktionærer, anses for skattepligtigt udbytte. En aktionær beskattes af udbytte, hvad enten der deklareres udbytte eller kanaliseres penge til aktionæren som maskeret udbytte.
Der er mellem parterne enighed om, at A var hovedaktionær i G1-virksmhed i de relevante indkomstår (2010-2013) og at der i 2010 skete en udgående pengeoverførsel på 12.600.000 kr. fra G1-virksomhed’s bankkonto til A’s personlige konto i F1-bank (E 1071).
Det er A’s synspunkt, at "der er tale om en mellemregning mellem A og G1-virksmhed, og at der ikke er grundlag for at beskatte A af maskeret udlodning." (E 70).
Det følger af fast retspraksis, at lån skal dokumenteres på objektivt grundlag, jf. eksempelvis UfR 2024.4206 H (MS 42). Dette gælder navnlig i et tilfælde, som det foreliggende, hvor det gøres gældende, at et lån er ydet mellem interesseforbundne parter, jf. eksempelvis SKM2003.210.ØLR (MS 119) og UfR 2018.3603 H (MS 94). For at løfte denne bevisbyrde, må A på objektivt grundlag dokumentere, at der ved overførslen af beløbene og værdipapirerne blev stiftet en bindende og ubetinget tilbagebetalingsforpligtelse, jf. herved UfR 2005.250 H (MS 104).
Der skal fremlægges objektiv dokumentation for det hævdede låneforhold, uanset om der i Y2-land måtte være regnskabspligt eller ej. Det bemærkes herved, at der ikke gælder et regnskabsforbud eller forbud mod udarbejdelse af låneaftaler i Y2-land. Den manglende dokumentation understøtter således ikke - i modsætning til det af A anførte i stævningen, s. 21 (E 71) - at der skulle være en formodning for, at der var tale om en "mellemregning".
I tilknytning hertil bemærkes det, at der hverken er fremlagt en oprindelig låneaftale, en aftale om forrentning og tilbagebetaling eller en aftale om sikkerhedsstillelse eller lignende, der på objektivt grundlag kan tjene til at dokumentere, at overførslerne udgjorde lån til selskabet. Transaktionerne er heller ikke blevet bogført i selskabet som gæld til hovedaktionæren. Der eksisterer således ikke en "mellemregning" mellem A på den ene side og selskabet på den anden side.
A har derfor ikke løftet sin skærpede bevisbyrde for, at der var tale om lån.
Det af A anførte om, at det "vil savne enhver mening i såvel økonomisk som i skattemæssig henseende, og at synspunktet derfor må afvises som værende helt igennem teoretisk og alene båret af et ønske om at søge at beskatte A mest muligt uden hensyn til realiteterne." (E 74), udgør ikke dokumentation for, at der blev ydet lån, jf. UfR 2024.4206 H (MS 42), hvor Højesteret i en prøvesag i Panama Papers-komplekset ikke fandt det dokumenteret, at der var ydet lån til det omhandlede selskab, til trods for, at skatteyderen gjorde et synspunkt gældende svarende til A’s.
Skatteministeriet bemærker, at A’s øvrige indsigelser går på, at G1-virksmhed var et skattemæssigt transparent selskab. Eftersom dette anbringende - som nævnt ovenfor - er frafaldet ved supplerende processkrift af 23. august 2023 (E 79), har ministeriet lagt til grund, at de tilknyttede indsigelser ligeledes er frafaldet.
Betingelserne for genoptagelse af skatteansættelserne er opfyldt
Der er mellem parterne enighed om, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5 (MS 6), er opfyldt, idet A mindst groft uagtsomt har bevirket, at skatteansættelserne i de relevante indkomstår blev foretaget på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Spørgsmålet er herefter, om Skattestyrelsen har overholdt varslingsfristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (MS 7).
Det bemærkes, at A’s indsigelse om, at ændringen ikke er varslet rettidigt efter § 27, stk. 2 (MS 7), alene angår forhøjelsen for indkomståret 2013, bortset fra et beløb på 3,8 mio. kr. fra F1-bank, jf. det anførte i stævningen (E 65, 1. afsnit og E 70, 4-5. afsnit). Der er altså enighed om, at forhøjelsen for indkomståret 2010 og forhøjelsen på 3,8 mio. kr. for indkomståret 2013 er varslet rettidigt efter § 27, stk. 2 (MS 7).
Varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, er overholdt
Det gøres overordnet gældende, at varslingsfristen på 6 måneder i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (MS 7), er overholdt, og Skattestyrelsens forhøjelser er dermed foretaget rettidigt.
Efter fast retspraksis begynder 6 måneders fristen at løbe fra det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet til kundskab om, at skatteansættelsen er urigtig eller ufuldstændig, og at det skyldes et groft uagtsomt eller forsætligt forhold hos den skattepligtige eller dennes repræsentant, jf. SKM2012.168.ØLR (MS 117), UfR 2018.3603 H (MS 94), UfR 2018.3845 H (MS 68) og UfR 2023.5413 H (MS 52). Kundskabstidspunktet er det tidspunkt, hvor Skattestyrelsen er kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for ekstraordinær genoptagelse efter § 27, stk. 1, nr. 5 (MS 6).
Med det i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 (MS 7), nævnte varsel sigtes der til det i lovens § 20, stk. 1 (MS 5), omhandlede varsel. Da varslet er tillagt fristafbrydende virkning, kan det tidspunkt, hvor skattemyndighederne må anses for at være kommet til kundskab om det forhold, der begrunder en fravigelse af fristerne i § 26 (MS 6), ikke indtræffe, førend skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for at varsle en korrekt ændring af skatteansættelsen herunder den beløbsmæssige opgørelse af ændringen, jf. SKM2024.140.ØLR (MS 112).
Det gøres gældende, at Skattestyrelsen tidligst kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger den 23. december 2020, hvor Skattestyrelsen modtog oplysninger fra skattemyndighederne i Y1-land (E 869), og at Skattestyrelsens forslag af 28. maj 2021 (E 879) følgelig er sendt inden for fristen i § 27, stk. 2 (MS 7).
Det bemærkes herved, at forhøjelsen skete som følge af, at A modtog 30.461.262 kr. i forbindelse med likvidationen af G1-virksmhed (E 525), som Skattestyrelsen anså for likvidationsprovenu, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1 (MS 40).
A har ikke bestridt den beløbsmæssige opgørelse, eller at der er tale om likvidationsprovenu. Der er derfor enighed mellem parterne om, at hvis retten finder, at forslaget er sendt inden for fristen i § 27, stk. 2 (MS 7), skal A beskattes i overensstemmelse med Landsskatterettens afgørelse.
Det følger forudsætningsvist af ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1 (MS 40), at beskatning af likvidationsprovenu alene kan finde sted, såfremt G1-virksomhed udgjorde et selvstændigt skattesubjekt.
Ved bedømmelsen af, om Skattestyrelsen var i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger, skal der således både tages højde for, om der var tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der var sket en likvidation af G1-virksomhed med udlodning af likvidationsprovenu til følge, ligesom der skal tages højde for, om der var tilstrækkelige oplysninger til at kunne bedømme, om G1-virksomhed udgjorde et selvstændigt skattesubjekt.
Sådanne tilstrækkelige oplysninger var Skattestyrelsen ikke i besiddelse af før den 23. december 2020.
A har overordnet gjort gældende (E 69-70), at kundskabstidspunktet i første række indtrådte den 8. april 2019, hvor A fremsendte selvanmeldelsen eller den 26. september 2019, hvor Skattestyrelsen fremsendte første materialeindkaldelse og samtidig vedlagde en samtykkeerklæring, eller i anden række indtrådte den 25. september 2020 eller 23. oktober 2020, hvor Skattestyrelsen fremsendte agterskrivelser vedrørende indkomståret 2009 til A.
Skatteministeriet bestrider, at kundskabstidspunktet kan regnes fra de nævnte tidspunkter.
I tilknytning hertil bemærkes, at A - ved brev af den 8. april 2019 (E 531) - fremsendte en selvanmeldelse og anmodning om genoptagelse for indkomstårene 2008-2013. A vedlagde i den forbindelse en række udskrifter fra F2-bank. Det fremgår ikke af de vedlagte kontoudskrifter, at der skete en overførsel af samtlige midler på G1-virksmhed’s bankkonto, og at kontoen herefter blev lukket.
Skattestyrelsen havde således ikke ud fra oplysningerne kendskab til, at A havde modtaget et skattepligtigt likvidationsprovenu. Idet Skattestyrelsen ikke var kommet i besiddelse af yderligere oplysninger ved brev af 26. september 2019 (E 659), kan fristen i § 27, stk. 2, ikke regnes fra dette tidspunkt.
Det bemærkes herved, at Skattestyrelsen i brevet anførte, at styrelsen havde brug for yderligere oplysninger til brug for den skattemæssige kvalifikation af G1-virksomhed. Skattestyrelsen havde således hverken tilstrækkelige oplysninger den 8. april 2019 eller 26. september 2019.
A har desuden henvist til Skattestyrelsens agterskrivelser af 4. oktober 2019 (E 663) og 23. oktober 2020 (E 801), hvor A fremhæver, at Skattestyrelsen selv har tilkendegivet, at kundskabstidspunktet var den 24. september 2019 og 25. september 2020. I tilknytning hertil bemærker A, at hvis ikke kundskabstidspunktet regnes fra disse tidspunkter, hviler agterskrivelserne på et ikke oplyst grundlag.
Det fremgår dog udtrykkeligt af den passus, som A har fremhævet (E 68-69), at agterskrivelserne vedrørte beskatning af A’s personlige engagement i F2-bank. Agterskrivelserne angik således alene renteindtægter og godskrivning af indeholdte EU-renteskatter. Disse forhold har ingen sammenhæng med det modtagne likvidationsprovenu, endsige G1-virksomhed’s skattemæssige kvalifikation.
Det fremgår da også af agterskrivelse af 23. oktober 2020 (E 803):
"Det skal bemærkes, at den endelige vurdering af G1-virksomhed’s skattemæssige stilling og betydningen heraf efterfølgende foretages ved en selvstændig sagsbehandling, da vi efter vores opfattelse stadig ikke er i besiddelse af fyldestgørende oplysninger."
Det er derfor ikke korrekt, at kundskabstidspunkt for renteindtægter og godskrivning af indeholdt EU-renteskatter skulle være sammenfaldende med kundskabstidspunktet for forhøjelse af modtaget likvidationsprovenu fra G1-virksomhed.
Det er derfor heller ikke korrekt, at kundskabstidspunktet kan regnes fra de tidspunkter, der fremhæves af A.
Tværtimod modtog Skattestyrelsen først svar fra skattemyndighederne i Y1-land den 23. december 2020, i hvilken forbindelse Skattestyrelsen blandt andet modtog udskrifter fra Y2-lands selskabsregister (E 101), erklæring om retmæssig ejer (E 489), aftale om kontooprettelse (E 105), overdragelse af ejer- og stemmerettigheder (E 1087), brev af 6. maj 2013 fra A til F2-bank med instruktion om at overføre alle midler fra selskabets konto til IG og derefter at lukke kontoen (E 525) samt kontoudtog, værdipapirportefølje og kvitteringer for værdipapirtransaktioner for selskabets konto X2-bankkonto i F2-bank (E 433, E 107 og E 513).
Det var således først ved modtagelsen af oplysningerne fra de Y1-nationalitete skattemyndigheder, at Skattestyrelsen kom i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til at fastslå, at der var grundlag for at forhøje A’s skatteansættelse for det modtagne likvidationsprovenu.
Skattestyrelsen var ikke i besiddelse af disse oplysninger, før de blev modtaget fra de Y1-nationalitete skattemyndigheder den 23. december 2020, og dermed kan fristen tidligst regnes fra den 23. december 2020. "
Parterne har under hovedforhandlingen nærmere redegjort for deres opfattelse af sagen.
Rettens begrundelse og resultat
De to spørgsmål, der skal tages stilling til i denne sag, er:
1) hvorvidt boet efter A skal beskattes af maskeret udbytte i indkomståret 2010 i forbindelse med overførslen fra A’s selskab G1-virksomhed’s konto i F2-bank til A’s private konto i F1-bank af 12.600.000 kr., idet A gør gældende, at der var tale om en mellemregning med G1-virksmhed og derfor ikke en udlodning, og
2) hvorvidt fristen for varslingen af forhøjelsen af A’s indkomst i 2013 med 30.461.262 kr. udgørende likvidationsprovenu fra G1-virksmhed som en ekstraordinær genoptagelse er overskredet jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, med den konsekvens, at er forhøjelsen ugyldig.
Begge spørgsmål har relation til det af A i Y2-land registrerede helejede selskab G1-virksomhed. G1-virksomhed blev registreret i Y2-lands selskabsregister den (red.dato.nr.1.fjernet) og blev opløst den (red.dato.nr.2.fjernet). G1-virksomhed havde en valutakonto og danske og udenlandske værdipapirer i depot i F2-bank i Y1-land.
Det lægges som ubestridt til grund, at der i 2010 blev overført 12,6 mio. kr. fra G1-virksomhed’s konto til A’s private konto i F1-bank i Y1-land.
Det lægges ligeledes som ubestridt til grund, at en del af likvidationsprovenuet fra G1-virksomhed blev overført til en af A’s bekendte i Y5-land som et lån fra A. Det af denne sag omfattede beløb udgør 30.461.262 kr.
A har ikke for årene 2010 og 2013 selvangivet nogen indtægter i relation til G1-virksomhed.
Den 8. april 2019 rettede A’s advokat henvendelse til Skattestyrelsen og bad om "genoptagelse af hans skatteansættelser vedrørende det realiserede afkast fra hans depoter i F2-bank". Henvendelsen var vedlagt en række kontoopgørelser og depotoversigter.
Den 20. september 2019 fremsendte A’s advokat et brev bilagt opgørelser fra A’s revisor over afkast fra årene 2008-2013.
Den 24. september 2019 fremsendte A’s advokat nogle til brevet af 20. september 2019 manglende bilag.
Skattestyrelsen svarede den 26. september 2019, at det tilsyneladende var G1-virksomhed, som ejede de pågældende konti og værdipapirer og bad om oplysning om G1-virksomhed.
Den 28. januar 2020 svarede A’s advokat, at A ikke vidste, at han ikke personligt ejede aktiverne, og at han fastholdt, at dette var tilfældet, subsidiært at der var tale om en mellemregning mellem A og G1-virksomhed.
Den 19. februar 2020 sendte Skattestyrelsen udskrifter vedrørende G1-virksomhed til A’s advokat.
Den 29. maj 2020 anmodede Skattestyrelsen myndighederne i Y1-land og Y2-land om oplysninger om G1-virksomhed og om A’s formueforhold og udbytteforhold.
Den 25. september 2020 fremsendte A’s advokat oplysninger om G1-virksomhed og fastholdt, at selskabet var transparant.
Den 1. december 2020 modtog Skattestyrelsen oplysninger fra myndighederne i Y2-land om G1-virksomhed.
Den 23. december modtog Skattestyrelsen oplysninger fra myndighederne i Y1-land om såvel G1-virksomhed som diverse konti og depoter i Y1-land.
Den 20. januar 2021 anmodede Skattestyrelsen A’s advokat om oplysninger om bankkontoen i F1-bank.
A’s advokat svarede den 1. februar 2021, at han ville vende tilbage i løbet af 2-3 uger, hvilket dog ikke skete.
Skattestyrelsen fremsendte den 28. maj 2021 et forslag til afgørelse, der blandt andet indeholdt en forhøjelse af A’s skattepligtige indtægt for indkomståret 2013 med det i denne sag omhandlede likvidationsprovenu.
Den 17. august 2021 traf Skattestyrelsen afgørelse i sagen.
Maskeret udlodning eller mellemregning
Som anført ovenfor blev der i 2010 overført 12,6 mio. kr. fra G1-virksomhed’s konto i F2-bank til A’s private konto i F1-bank i Y1-land.
Det fremgår af ligningslovens § 16A:
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes udbytte af aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer, jf. dog stk. 4.
Stk. 2. Til udbytte henregnes:
1) Alt, hvad der af selskabet udloddes til aktuelle aktionærer eller andelshavere, ….
Landsskatteretten har stadfæstet Skatteankenævnets afgørelse, hvorefter det udbetalte beløb skal beskattes som maskeret udbytte.
A har gjort gældende, at udbetalingen vedrørte en mellemregning mellem ham og G1-virksomhed.
Der er ikke fremlagt gældsbrev, låneaftale, dokumentation for afdragsprofil, aftale om sikkerhedsstillelse eller andet, der på objektivt grundlag kan tjene til at dokumentere, at udbetalingen udgjorde et lån, tilbagebetaling af et lån eller udligning af en anden form for mellemregning. Der foreligger heller ikke regnskabs- eller bogføringsmateriale, som understøtter, at disse overførsler udgjorde lån eller udligning af en mellemregning.
Retten finder det derfor ikke godtgjort, at der er tale om udligning af en mellemregning.
A har gjort gældende, at den manglende dokumentation skyldes, at A og hans rådgivere var af den opfattelse, at G1-virksomhed ikke var et selvstændigt skatteretligt subjekt.
Retten finder ikke, at det skal komme A til gode, at han i forbindelse med et arrangement, der formentlig havde til formål at undgå at betale korrekt skat, har befundet sig i en retsvildfarelse.
Af disse grunde frifindes Skatteministeriet for denne del af A’s påstand.
Likvidationsprovenuet
I maj 2013 blev en del af likvidationsprovenuet fra G1-virksomhed overført til en af A’s bekendte i Y5-land som et lån fra A. Det i denne sag omtvistede beløb udgør 30.461.262 kr.
Det er ubestridt, at beløbet skulle være medregnet i A’s skattepligtige indtægt for indkomståret 2013, hvilket ikke skete, da A undlod at selvangive beløbet.
Skattestyrelsen varslede den 28. maj 2021, at man ville forhøje A’s skattepligtige indtægt for 2013 med det pågældende beløb og traf afgørelse herom den 17. august 2021.
A har gjort gældende, at afgørelsen er ugyldig, da varslingen ikke er sket inden udløbet af den gældende frist.
Det fremgår af skattestyrelseslovens § 26, at den ordinære varslingsfrist er den 1. maj i det fjerde år efter indkomstårets udløb. Det er således den 1. maj 2017, og den frist er ikke overholdt, da varslingen skete den 28. maj 2021.
Det fremgår imidlertid af § 27, stk. 1, nr. 5, at fristen ikke gælder, hvis den skattepligtige forsætligt eller groft uagtsomt er skyld i, at skattemyndighederne har foretaget ansættelsen på et urigtigt eller ufuldstændigt grundlag.
Der er mellem parterne enighed om, at denne betingelse er opfyldt.
Det fremgår af lovens § 27, stk. 2, at ændringen skal varsles "senest 6 måneder efter, at told- og skatteforvaltningen ….. er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af fristerne i § 26."
Det er denne frist, som A gør gældende ikke er overholdt.
Da varslingen skete den 28. maj 2021, er fristen overholdt, hvis kundskabstidspunktet ligger efter den 28. november 2020.
A har gjort gældende, at Skattestyrelsen allerede ved fremsendelsen af styrelsens brev den 26. september 2019 ikke har været i tvivl om, at der var grundlag for en ekstraordinær ansættelse, og at det derfor er kundskabstidspunktet.
I det pågældende brev anførte Skattestyrelsen, at de omhandlede konti og værdipapirdepoter tilhørte G1-virksmhed og udbad sig oplysninger om selskaber. Skattestyrelsen anførte, at der kunne være tale om et strafbart forhold.
På det tidspunkt vedrørte A’s selvanmeldelse alene udbytter fra værdipapirer og ikke et likvidationsprovenu.
Skattestyrelsen havde på det tidspunkt ingen oplysninger om G1-virksmhed udover, at G1-virksomhed havde været kontohaver og anført som depotejet i F2-bank.
A har frem til Højesteret den 28. juni 2024 i sagen U2024.4206 tog principielt stilling til spørgsmålet gjort gældende, at G1-virksomhed ikke udgjorde et selvstændigt skattesubjekt adskilt fra hans formue, så G1-virksomhed’s midler ikke var adskilt fra A’s midler.
Spørgsmålet er derfor, om kundskabstidspunktet var indtrådt allerede da Skattestyrelsen kunne forudse, at der ville være grundlag for en eller anden forhøjelse af A’s skattepligtige indtægt, eller om kundskabstidspunktet først indtrådte, da Skattestyrelsen på kvalificeret måde kunne opgøre forhøjelsen.
Det fremgår af Østre Landsrets dom SKM2024.140:
Landsretten er enig med Skatteministeriet i, at skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, jf. stk. 1, nr. 5, efter sin ordlyd og i kontekst af lovens §§ 26, stk. 1, og 20, stk. 1, må forstås sådan, at det omhandlede kundskabstidspunkt ikke indtræffer, før skattemyndighederne er kommet i besiddelse af de oplysninger, som er nødvendige for, at der - med fristafbrydende virkning - kan afgives et varsel om den ekstraordinære ansættelse, og at et sådant varsel forudsætter, at de oplysninger, som skattemyndighederne er i besiddelse af, gør det muligt - med forbehold for den skattepligtiges eventuelle udtalelse imod den varslede afgørelse, herunder den beløbsmæssige opgørelse af en forhøjelse - at angive og begrunde en beløbsmæssig opgørelse af forhøjelsen.
Retten finder derfor, at kundskabstidspunktet ikke indtrådte, før Skattestyrelsen på et kvalificeret grundlag kunne opgøre de forhøjelser, man agtede at varsle.
Den 29. maj 2020 anmodede Skattestyrelsen myndighederne i Y1-land og Y2-land om oplysninger om G1-virksomhed og om A’s formueforhold.
Retten finder, at dette var et passende undersøgelsesskridt, dels da man ikke fra A havde fået fyldestgørende oplysninger om G1-virksomhed, som A stadig gjorde gældende var transparant, dels da det må lægges til grund, at A for at unddrage at betale korrekt skat havde tilbageholdt oplysninger om sine indtægter fra G1-virksomhed og fra Y1-nationalitet banker.
Selv om der herefter fremkom yderligere oplysninger fra A, finder retten ikke, at kundskabstidspunktet er indtruffet, før der forelå svar fra myndighederne i Y2-land og Y1-land. Det ændrer ikke på dette, hvis svarene ikke indeholdt nye oplysninger, da det var relevant at afvente svaret.
Da kundskabstidspunktet således tidligst er den 23. december 2020, da varslingsfristen er 6 måneder, og da varslingen skete den 28. maj 2021, er varslingsfristen overholdt.
Skatteministeriet frifindes derfor også for denne del af A’s påstand.
Sagsomkostningerne er efter sagens værdi, forløb og udfald fastsat til dækning af advokatudgift med 300.000 kr. Skatteministeriet er ikke momsregistreret.
THI KENDES FOR RET:
Skatteministeriet frifindes.
Boet efter A skal inden 14 dage til Skatteministeriet betale sagsomkostninger med 300.000 kr.
Sagsomkostningerne bliver forrentet efter rentelovens § 8 a.