Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at Spørger ikke skal betale moms i Danmark ved salg af de ydelser, som der reklameres for på Spørgers App, i henhold til artikel 9a i EU’s momsforordning, jf. momsdirektivets artikel 28, idet Spørger ikke anses for at "deltage i leveringen" af ydelser?
- Kan det bekræftes, at Spørger ikke skal betale moms i Danmark ved salg af de varer, som der reklameres for i Spørgers App, i henhold til EU’s momsdirektivs artikel 14a, idet Spørger ikke kan anses for at "deltage i leveringen" af varer, jf. også artikel 5b i EU’s momsforordning?
- Kan det bekræftes, at Spørger ikke skal betale moms i Danmark ved salg af markedsføringslicens til Spørgers App?
Svar
- Ja
- Ja
- Ja
Af hensyn til skattemyndighedernes tavshedspligt, jf. skatteforvaltningslovens § 17, offentliggøres det bindende svar i redigeret form
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger er etableret i et EU-land. Selskabet er registeret og har licens til at drive elektronisk pengeinstitut under finansielt tilsyn af den […].
Selskabets formål og eneste aktivitet er at levere finansielle ydelser.
Ydelserne leveres til privatpersoner (herefter kaldet "brugere"), herunder personer bosat i Danmark, og består i det væsentligste af oprettelse af en privat debetkonto, udstedelse af debetkort, gennemførelse af pengeoverførsler til private, betaling i forbindelse med køb af varer eller ydelser i forretninger, overførsler til andre brugere (som ved MobilePay) eller veksling af valuta.
Selskabet tilbyder tillige finansielle ydelser til virksomheder, herunder danske virksomheder, som i det væsentligste består af en betalingsløsning, hvor virksomhederne via en platform med en dedikeret betalingsgateway (B2B-transaktioner) kan modtage og behandle pengetransaktioner ved salg i deres onlinebutikker - disse virksomheder kaldes i det efterfølgende "forretninger".
Til brug for denne anmodning om bindende svar forudsættes det, at forretningerne til danske forbrugere, foretager enten fjernsalg af varer fra andre lande eller salg af elektronisk leverede ydelser fra andre lande.
Spørgers indtægter består af gebyrer, der opkræves i forbindelse med ovenstående finansielle transaktioner, og som kan variere afhængig af kundens engagement. Således opkræves varierende gebyrer for valutaveksling, top-up, overførsler, kortudbetalinger, kortbetalinger mv.
Spørger har ingen bankfilialer, og alle ydelser leveres via en mobilapplikation, i det følgende kaldet "App", og via internettet.
Spørger har indgået en licensaftale, med markedsføringsselskabet A1.
A1 har udviklet en software, der skaber en elektronisk integration af forretningers reklamering for varer og ydelser på digitale applikationer. A1 har derfor brug for digital plads eller trafik, hvor deres kunder (forretninger) kan vise/integrere forretningens tilbud.
Spørger vil stille sin App til rådighed gennem licensaftalen, så forretninger kan reklamere og gøre tilbud over for Spørgers brugere af App’en.
Som modydelse for den licensaftale, skal A1 betale Spørger et nærmere fastsat licensgebyr/vederlag. Dette vederlag dækker A1s ret til at integrere API-løsningen med forretningerne ved at udnytte Spørgers intellektuelle rettigheder (App’en) og opnå indtægter fra levering af API-tjenester til forretningerne.
Det fremgår af licensaftalen, at alle intellektuelle rettigheder til API-funktionaliteten og eventuelle ændringer eller forbedringer heraf forbliver Spørgers ejendomsret. A1 er ansvarlig for integration, vedligeholdelse og support af API-funktionaliteten
For fuldstændighedens skyld oplyses det, at A1 påtænker at levere integration og markedsføring af forskellige forretningers produkter i (blandt andet) App.
Som følge af de foreslåede leverancer vil forretningerne anvende A1’s API-integrationssoftware, som skaber et link mellem App og forretningens vare/ydelse.
Som følge af de påtænkte transaktioner vil en forretning kunne reklamere for produkter i Spørgers App (der gør brug af A1’s API for markedsføring) og dermed blive synlig over for brugere, som i fremtiden bliver mødt af reklamer for forretningens produkter i App.
Når en bruger klikker på en reklame, vil der åbne sig et nyt vindue, hvor detaljer om et eventuelt køb bliver vist, og brugeren kan her klikke "køb".
En del af funktionaliteten i A1’s integrationssoftware medfører, at kundens/brugers navn, adresse og betalingsinfo automatisk bliver hentet fra Spørger og givet videre til forretningen. Kunden/brugeren skal derfor acceptere forretningens betingelser og købe det valgte produkt, hvorved købet gennemføres.
En bruger kan som alternativ til at klikke "køb" vælge at gå til forretningens hjemmeside og gennemføre købet uden brug af Spørgers betalingstjeneste.
Grafisk illustration af den påtænkte markedsføring
Eksempel 1: G1´s salg af Sony-hovedtelefoner

Eksempel 2: G2 salg af Amazon-gavekort

Step 1a
I forbindelse med brug af App vil kunden/brugeren modtage et skræddersyet tilbud fra en navngiven forretning. I første eksempel tilbydes et par Sony-hovedtelefoner for 265 PLN til en bruger i Polen fra forretningen G1.
Den tilbudte pris vil blive sammenlignet med andre priser på markedet. I eksempel 1 sammenlignes prisen med det tilsvarende produkts pris på G3.
Step 1b
Brugeren modtager yderligere information om det reklamerede produkt under fanen "Specification". Herefter skal brugeren returnere til 1a ved at trykke "Offers". Hvis brugeren vil se mere om det reklamerede produkt, vælges et af de konkrete tilbud. I eksemplet har vi valgt at se varen hos G1 (bunden af Step 1a). Brugeren sendes nu til Step 2.
Step 2
I step 2 ser kunden/brugeren nu indhold fra den eksterne forretning om det tilbudte produkt. Herudover fremgår forretningens pris og vilkår for salget. Rent teknisk viser Appen de data, som deles af den konkrete forretning via en såkaldt API-forbindelse.
Forretningens hjemmeside og butik er hverken gemt på Appen eller på Spørgers server, men spejler blot forretningens tilbud.
Den ovenfor nævnte "API" er en forkortelse for Application Programming Interface, som er en måde, hvorpå to eller flere computerprogrammer kommunikerer med hinanden. Det er en type softwaregrænseflade, hvor der tilbydes en service til andre stykker software. API afspejler den eksterne forretnings tilbud i butikken til App-brugeren.
Spørger har ingen indflydelse på forretningens tilbud, accept, herunder accept af betaling, og eksekvering af levering. Alt dette ligger alene hos forretningen, ligesom det er forretningens vilkår og betingelser, som bruger skal acceptere i forbindelse med salget. Alle garantier, refusioner, vilkår og betingelser samt leveringsmuligheder ligger hos forretningen.
Brugeren skal acceptere forretningens vilkår og betingelser for at kunne fortsætte til købet ved at trykke betal eller i eksemplet "Pay 265.00 PLN". I dette øjeblik sendes brugerens navn og adresse til forretningen, og et nyt vindue (Step 3) åbner.
Som eksempel på forretningens vilkår for salget til kunden vedlægges G2s Terms anmodningen om bindende svar.
Step 3
Det nye vindue i Step 3 er stadig genereret af API-forbindelsen til forretningen. Forretningen har nu modtaget brugerens data, og navne og adresser er derfor autoudfyldt. Forretningen bruger kontaktdata til at gennemføre købet, foretage levering og udstede regning.
Ved klik på fortsæt/Continue sendes brugeren til det sidste Step 4.
Step 4
På det sidste step skal brugeren vælge betalingsform, som enten kan være e-wallet i App, betalingskort, Paypal eller ApplePay. Ved klik på Continue gennemføres købet.
Step 5 (ikke illustreret)
Resten af transaktionen gennemføres nu (uden om Appen). Forretningen foretager leveringen i henhold til de aftalte vilkår og udsteder en faktura til brugeren.
Efterfølgende kundeservice foretages ligeledes af forretningen.
Aftaleforhold
1. Marketing API-aftale mellem de enkelte forretninger og A1
Det skal understreges, at de enkelte forretninger køber reklameplads af A1, og Spørger er ikke en del af den transaktion.
Som led i A1’s markedsføring af forretningens produkter indgår A1 en aftale med hver enkelt forretning.
Bemærk, at hver forretning også er kunde hos Spørger i forbindelse med køb af betalingstjenesteydelser.
Det følger af Marketing API-aftalen, at:
- Forretningen foretager levering af varer og ydelser i eget navn og for egen regning til brugeren og er derfor ansvarlig for at fastsætte vilkår og betingelser for leveringen, jf. pkt. 1.1. Forretningen er eneansvarlig for levering af de solgte varer og ydelser til brugeren,
- A1 er ikke involveret i levering, oplagring eller transport,
- Forretningen stiller selv betingelser for gennemførelse af salg og accept af betaling, herunder krav til automatisering eller forsinkelse, der skal sikre lagerbeholdning m.m.,
- Forretningen skal derfor indbygge betalingsprocessorer til at behandle transaktionen,
- Forretningen vælger selv, hvilken betalingstjenesteleverandør forretningen vil anvende. Forretningen kan vælge at lade Spørger være betalingstjenesteleverandør, men kan også vælge en anden,
- Forretningen forpligter sig til at opkræve og afregne relevante skatter og afgifter på salget,
- På samme vis forpligter forretningen sig til at afregne eventuel relevant moms (omvendt betalingspligt) ved køb af markedsføringsydelser fra A1,
- Ved indgåelse af markedsføringskontrakten skal forretningen derfor oplyse A1 om sit momsregistreringsnummer, hvis forretningen er etableret i EU,
- Det er ligeledes forretningens ansvar at konfigurere en API connector, der afspejler partnerens tilbud i Appen,
- Forretningen betaler udelukkende A1 for levering af markedsføringsydelser leveret i henhold til aftalen,
- Forretningen betaler derfor direkte til den valgte betalingstjenesteleverandør for betalingsydelser.
2. Licensing Agreement for Marketing API
Spørger indgår en licensaftale om markedsføring med A1.
Det følger af aftalen, at:
- Spørger giver licens (tilladelse) til A1 til, at denne kan integrere markedsførings API i Spørgers App og dermed skabe et link mellem forretning og Appen.
- Licensen gives mod A1’s betaling af et licenshonorar, og parterne er enige om et vederlag, der er fastlagt i henhold til armslængdeprincippet i et separat bilag.
3. E-Commerce Terms
Spørgers betalingstjenester leveres til forretningerne i henhold til betingelserne, E-commerce Terms, som forretningen skal acceptere.
E-commerce Terms fastlægger de gældende betingelser i forbindelse med Spørgers levering af betalingstjenester til forretningen. Det følger af aftalen, at Spørger agerer som formidler af betalinger, herunder som indløser af kortbetalinger.
4. Terms and Conditions Individual
På samme måde betinger Spørger sig, at private - brugerne - accepterer leveringsbetingelserne for de finansielle ydelser.
5. Tems and Conditions - Merchant
De enkelte forretninger udarbejder deres egne vilkår i forbindelse med salg til kunderne.
Spørgers opfattelse og begrundelse
For så vidt angår formidling af salg af ydelser - Spørgsmål 1
Momslovens (Bekendtgørelse af lov om merværdiafgift (momsloven), LBK nr. 209 af 27/02/2024)
§ 4, stk.1, er affattet således:
"Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering."
§ 4, stk. 4, er affattet således:
"Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren selv for at have modtaget og leveret den pågældende ydelse."
Momssystemdirektivets (Rådets Direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006, senest ændret 3 juni 2022, (Momssystemdirektivet)) artikel 28 er affattet således:
"Når en afgiftspligtig person, som handler i eget navn, men for tredjemands regning, optræder som formidler i forbindelse med en ydelse, anses han for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse."
Gennemførelsesforordningens (Rådets gennemførelsesforordning (EU) Nr. 282/2011 af 15. marts 2011, senest ændret 15. marts 2022, om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem) artikel 9a er affattet således:
"1. Med henblik på anvendelsen af artikel 28 i direktiv 2006/112/EF formodes det, hvis elektronisk leverede ydelser leveres via et telenet, en grænseflade eller en portal som f.eks. en markedsplads for applikationer, at en afgiftspligtig person, som deltager i denne levering, handler i eget navn, men for udbyderen af disse ydelsers regning, medmindre denne udbyder udtrykkeligt er angivet som leverandør af denne afgiftspligtige person, og dette afspejles i de kontraktlige aftaler mellem parterne.
For at udbyderen af elektronisk leverede ydelser kan anses for at være udtrykkeligt angivet som leverandør af disse ydelser af den afgiftspligtige person, skal følgende betingelser være opfyldt:
a) Den faktura, som er udstedt eller stillet til rådighed af hver enkelt afgiftspligtig person, der deltager i leveringen af de elektronisk leverede ydelser, skal identificere sådanne ydelser og leverandøren heraf.
b) Den regning eller kvittering, der udstedes til eller stilles til rådighed for kunden, skal identificere de elektronisk leverede ydelser og leverandøren heraf.
En afgiftspligtig person, der i forbindelse med levering af elektronisk leverede ydelser godkender, at kunden afkræves betaling eller leveringen af ydelserne eller fastsætter de almindelige leveringsbetingelser, har i forbindelse med anvendelsen af dette stykke ikke lov til udtrykkeligt at angive en anden person som leverandør af de pågældende ydelser.
2. Stk. 1 finder ligeledes anvendelse, når telefoniydelser via internettet, herunder internettelefoni (VoIP), leveres via et telenet, en grænseflade eller en portal som f.eks. en markedsplads for applikationer og på samme betingelser som i det nævnte stykke.
3. Denne artikel finder ikke anvendelse på afgiftspligtige personer, der alene behandler betalinger i forbindelse med elektronisk leverede ydelser eller telefoniydelser via internettet, herunder internettelefoni (VoIP), og som ikke deltager i leveringen af de pågældende elektronisk leverede ydelser eller telefoniydelser."
For så vidt angår formidling af salg af varer - Spørgsmål 2
Momslovens § 4 c er affattet således:
"Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform, portal eller tilsvarende midler formidler fjernsalg af varer indført fra et sted uden for EU i forsendelser med en reel værdi, der ikke overstiger 150 euro, anses den afgiftspligtige person for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Stk. 2. Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform, portal eller tilsvarende midler formidler levering af varer inden for EU fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i EU, til en ikkeafgiftspligtig person, anses den afgiftspligtige person, som formidler leveringen, for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Stk. 3. Ved fjernsalg af varer inden for EU forstås levering af varer, der af leverandøren eller på dennes vegne forsendes eller transporteres, herunder hvor leverandøren indirekte medvirker ved transporten eller forsendelsen af varerne, fra et andet EU-land end det, hvor forsendelsen eller transporten af varerne til en køber afsluttes, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Køberen er ikke registreret efter §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51 a eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land.
2) De leverede varer er hverken nye transportmidler eller varer, der med eller uden afprøvning leveres af leverandøren eller på dennes vegne efter montering eller installering.
Stk. 4. Ved fjernsalg af varer indført fra et sted uden for EU forstås levering af varer, der af leverandøren eller på dennes vegne forsendes eller transporteres, herunder hvor leverandøren indirekte medvirker ved transporten eller forsendelsen af varerne, fra et sted uden for EU til en køber i EU, hvis følgende betingelser er opfyldt:
1) Køberen er ikke registreret efter §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51 a eller efter tilsvarende regler i et andet EU-land.
2) De leverede varer er hverken nye transportmidler eller varer, der med eller uden afprøvning leveres af leverandøren eller på dennes vegne efter montering eller installering."
Momssystemdirektivets artikel 14a er affattet således:
"1. Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler formidler fjernsalg af varer indført fra tredjelandsområder eller tredjelande i forsendelser med en reel værdi, der ikke overstiger 150 EUR, anses denne afgiftspligtige person for selv at have modtaget og leveret disse varer.
2. Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler formidler levering af varer i Fællesskabet fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i Fællesskabet, til en ikkeafgiftspligtig person, anses den afgiftspligtige person, som formidler leveringen, for selv at have modtaget og leveret disse varer."
Gennemførelsesforordningens artikel 5b er affattet således:
"Ved anvendelsen af artikel 14a i direktiv 2006/112/EF forstås »formidler« som anvendelse af en elektronisk grænseflade, der gør det muligt for en kunde og en leverandør, der udbyder varer til salg via den elektroniske grænseflade, at komme i forbindelse med hinanden, hvilket resulterer i en levering af varer via den elektroniske grænseflade.
En afgiftspligtig person formidler ikke levering af varer, hvis alle følgende betingelser er opfyldt:
a) den afgiftspligtige person fastsætter ikke, hverken direkte eller indirekte, nogen af de vilkår og betingelser, hvorunder leveringen foretages
b) den afgiftspligtige person er ikke, hverken direkte eller indirekte, involveret i at godkende opkrævningen af betaling fra kunden
c) den afgiftspligtige person er ikke, hverken direkte eller indirekte, involveret i bestillingen eller leveringen af varerne.
Artikel 14a i direktiv 2006/112/EF finder ikke anvendelse på en afgiftspligtig person, der kun leverer følgende ydelser:
a) håndtering af betalinger, der vedrører leveringen af varer
b) katalogisering eller annoncering for varer
c) omdirigering eller overførsel af kunder til andre elektroniske grænseflader, hvor varer udbydes til salg uden yderligere medvirken ved leveringen."
For så vidt angår leveringsstedet for Marketing API-licens - Spørgsmål 3
Momslovens § 16, stk. 1, er affattet således:
"Leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil, jf. dog stk. 2 og 3 og § 18, § 19, stk. 1, § 21, stk. 1, § 21 a og § 21 b."
Momslovens § 21 c, som ændret ved § 5 i lov nr. 1726 af 27. december 2018 og § 1 i lov nr. 810 af 9. juni 2020, har følgende ordlyd:
"Leveringsstedet for elektronisk leverede ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester er her i landet, når de leveres til en ikkeafgiftspligtig person, som er etableret eller har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet.
Stk. 2. Når leverandøren af en ydelse og kunden kommunikerer via elektronisk post, betyder dette ikke i sig selv, at den leverede ydelse er en elektronisk ydelse.
Stk. 3. Som elektronisk leverede ydelser anses især:
1) Levering og hosting af websteder.
2) Fjernvedligeholdelse af software og hardware.
3) Levering og ajourføring af software.
4) Levering af billeder, tekster og information og tilrådighedsstillelse af databaser.
5) Levering af musik, film og spil, herunder hasardspil og andre spil om penge, samt politiske, kulturelle, kunstneriske, sportslige, videnskabelige eller uddannelsesmæssige udsendelser eller begivenheder.
6) Levering af fjernundervisning.
Stk. 4. Som teleydelser anses især:
1) Faste og mobile telefoniydelser til transmission og kobling af tale, data og video, herunder telefoniydelser med en billeddannelseskomponent.
2) Telefoniydelser via internettet, herunder internettelefoni.
3) Voicemail, ventende opkald, viderestilling af opkald, opkaldsidentifikation, trevejsopkald og andre opkaldsstyringstjenester.
4) Personsøgetjenester.
5) Audioteksttjenester.
6) Fax, telegraf og telex.
7) Adgang til internettet, herunder World Wide Web.
8) Private nettilslutninger med telekommunikationsforbindelser, der udelukkende er til brug for kunden.
Stk. 5. Radio- og tv-spredningstjenester omfatter ydelser bestående af audioindhold og audiovisuelt indhold, herunder radio- eller tv-programmer, der udbydes via kommunikationsnet af en medietjenesteudbyder og henhører under dennes redaktionelle ansvar med det formål, at offentligheden samtidig kan høre eller se dem på grundlag af en programoversigt. Som radio- og tv-spredningstjenester anses især:
1) Radio- og tv-programmer, der transmitteres eller retransmitteres over et radio- eller tv-net.
2) Radio- eller tv-programmer, der distribueres via internettet eller et lignende elektronisk net, hvis de spredes, samtidig med at de transmitteres eller retransmitteres over et radio- eller tv-net."
Begrundelse
Denne anmodning om bindende svar omhandler, hvorvidt Spørger, gennem sin levering af adgang og plads på Spørgers finansielle App, deltager i leveringen af varer og ydelser, der sker mellem forretninger og brugere af Spørgers App.
Spørgsmål 1 - Deltagelse i levering af ydelser
Det er Spørgers opfattelse, at spørgsmål 1 skal besvares med "Ja"
Det er Spørgers opfattelse, at Spørger ikke skal betale dansk moms af salget af de ydelser, som der reklameres for på Spørgers App. Dette begrundes med, at Spørger momsmæssigt ikke skal anses for at deltage i leveringen af de af forretningen solgte elektronisk leverede ydelser.
Helt overordnet skal det bemærkes, at salg af ydelserne juridisk set foretages i forretningens eget navn og egen regning til brugerne.
Spørger stiller gennem en licensaftale sin App til rådighed for IT-virksomheden A1.
A1 anvender pladsen på Spørgers App til at implementere en teknisk anordning, hvorved forretninger kan reklamere for produkter i Spørgers App og dermed over for spørgers kunder.
Reklamen kan medføre et konkret salg, men det er Spørgers opfattelse, at reklameringen ikke er tilstrækkelig til, at Spørger momsmæssigt kan anses for at "deltage i leveringen" af de ydelser, der udføres af forretningen.
Det begrundes med, at:
- Aftale om levering af ydelserne indgås mellem bruger og forretning.
- Forretningen udsteder en faktura direkte til brugeren.
- Forretningen er ansvarlig for den faktiske levering af ydelserne.
- Spørger hverken ejer eller administrerer den tekniske platform, som tjenesteydelserne leveres eller udføres på. Alle elektronisk leverede tjenester leveres af hver forretning i henhold til dennes normale forretningsgang. Der findes ingen mekanismer til at kunne levere dem via Appen.
- Spørger er en finansiel virksomhed og leverer i henhold til aftalerne kun betalingstjenester.
- Spørger kan ikke påvirke eller kontrollere prissætningen af de elektronisk leverede tjenesteydelser fra forretningen, da denne fastsætter prisen på sit eget eksterne websted.
- Spørger er ikke juridisk forpligtet til at udstede en faktura, kvittering eller regning til brugeren for leveringen, da denne ikke leverer tjenesten og ikke er ansvarlig for leveringen.
- Spørger leverer alene kundeservice eller support med hensyn til selve betalingen (dvs. forkert konverteringsfrekvens, kontopåfyldning fungerer ikke, overførsel gik ikke igennem osv.)
- Spørgerne udøver ikke kontrol over eller har indflydelse på præsentationen og formatet af den virtuelle markedsplads (såsom appbutikker eller websteder), så forretningens brand og identitet er betydeligt mere fremtrædende end andre enheder, der er involveret i leveringen. Som vist i salgs-eksemplerne ovenfor præsenteres tilbuddet for brugeren på nøjagtig samme måde, som partneren præsenteres på sin hjemmeside. Appen afspejler blot partnerens tilbud.
- Spørger har ingen juridiske forpligtelser eller forpligtelser i forbindelse med den leverede tjeneste.
- Spørger ejer blot kundedata på brugeren som led i, at brugeren er finansiel kunde hos Spørger i forvejen.
- Spørger kan kun kreditere en betaling med forretningens samtykke eller gennem en traditionel såkaldt indsigelse.
Spørgsmål 2 - Deltagelse i levering af varer
Det er Spørgers opfattelse, at spørgsmål 2 skal besvares med "Ja"
Det er Spørgers opfattelse, at Spørger ikke skal betale dansk moms af salget af varer, som der reklameres for på Spørgers App, idet Spørger momsmæssigt ikke skal anses for at deltage i leveringen af de af forretningen solgte varer.
Helt overordnet skal det bemærkes, at salg af varer juridisk set foretages i forretningens eget navn og for forretningens egen regning.
Aftalemæssigt er det forretningen, der foretager salget direkte til kunden, og derfor er det som udgangspunkt forretningen, der momsmæssigt skal anses som leverandør, jf. momslovens § 4.
Det er Spørgers opfattelse, at Spørger ikke skal anses som formidler i henhold til momslovens § 4 c, stk. 1 og 2 (og dermed den tilsvarende artikel 14 a i momsdirektivet).
Det begrundes med, at artikel 5b i momsgennemførelsesforordningen (som gennemfører det, der svarer til momslovens § 4 c, stk. 1 og 2) indeholder en begrænset liste over de aktiviteter, som bestemmelsen ikke finder anvendelse på. Når den elektroniske grænseflade udelukkende udfører en af disse aktiviteter eller en kombination heraf, vil den ikke blive behandlet som en person, der anses for leverandør.
Det følger direkte af forordningen, at disse aktiviteter er:
a) håndtering af betalinger, der vedrører leveringen af varer, og/eller
b) katalogisering eller annoncering for varer
c) omdirigering eller overførsel af kunder til andre elektroniske grænseflader, hvor varer udbydes til salg uden yderligere medvirken ved leveringen.
Det følger i denne forbindelse af EU Kommissionens Forklarende bemærkninger om momsregler for e-handel af september 2020, punkt 2.1.7 om artikel 5b >>Aktiviteter, som bestemmelsen om personer, der anses for leverandører, ikke finder anvendelse på<<, at:
"Når en elektronisk grænseflade udfører aktiviteter, der giver adgang til et betalingssystem eller blot skaber opmærksomhed omkring mulige varer til salg, f.eks. click-through-reklamer, der omdirigerer potentielle kunder til en sælgers websted, eller små reklamewebsteder, der ikke omfatter købsmuligheder, vil den ikke blive behandlet som en person, der anses for leverandør. Den elektroniske grænseflade er ikke direkte eller indirekte involveret i den levering, der sker mellem leverandøren og kunden helt uafhængigt, og vil derfor ikke som led i sine normale aktiviteter have kendskab til elementer såsom i), hvis og hvornår en transaktion afsluttes, ii) hvor varerne befinder sig, eller iii) hvor varerne transporteres til. Uden sådanne oplysninger ville det være umuligt for den elektroniske grænseflade at opfylde momsforpligtelserne som en person, der anses for leverandør.
Selv om den elektroniske grænseflade ikke betragtes som en person, der anses for leverandør, for ovennævnte aktiviteter/leveringer, kan den stadig betragtes som en person, der anses for leverandør, med hensyn til andre leveringer, som den formidler."
De foreslåede aktiviteter vil være følgende:
- Spørgers App vil fungere som en reklameplads, og brugerne vil (med API-funktionaliteten) blive omdirigeret til forretningens egen hjemmeside.
- Spørger medvirker kun ved at gennemføre behandlingen af betalinger mellem forretningen og brugeren.
Det er Spørgers opfattelse, at aktiviteten (af den påtænkte markedsføringsfunktionalitet) vil falde ind under undtagelserne nævnt i art. 5b i EU's momsforordning, og dermed vil momslovens § 4 c, stk. 1 og 2, ikke finde anvendelse. Da forretningen herefter sælger i eget navn og for egen regning, er det forretningen alene, der skal afregne salgsmoms over for brugeren, jf. momslovens § 4, stk. 1.
Spørgsmål 1 og 2
Fælles for både spørgsmål 1 og 2 har Spørger nedenstående yderligere begrundelse.
Spørger godkender hverken den efterfølgende / underliggende levering af produktet eller opkrævning af betaling, og Spørger fastlægger ikke vilkår og betingelser for salget til brugeren.
Som anført i artikel 5b og 9a i EU's gennemførelsesforordning skal en afgiftspligtig person ikke anses for leverandør, når:
- den afgiftspligtige person hverken direkte eller indirekte fastsætter nogen af de vilkår og betingelser, hvorunder leveringen af varer eller elektronisk leverede ydelser foretages
- den afgiftspligtige person hverken direkte eller indirekte er involveret i at anvise opkrævningen hos kunden for den foretagne betaling
- den afgiftspligtige person hverken direkte eller indirekte er involveret i bestilling eller levering af varerne eller de elektronisk leverede ydelser.
Detaljeret beskrivelse af ovenstående argumenter:
Ad. a Vilkår og betingelser
Spørger deltager ikke i fastsættelse af betingelserne, der gælder for salget til brugeren.
Det fremgår af salgsprocessen, at brugeren indgår en aftale om køb med forretningen, og brugeren skal acceptere forretningens vilkår, inden handlen kan indgås. Betingelserne fastsættes af forretningen på forretningens egen hjemmeside, efter at brugeren er blevet omdirigeret til forretningens hjemmeside. Se som eksempel herpå bilag 5.

Hertil kan det oplyses, at Spørgers samarbejdspartner A1 vil indgå aftaler med forretninger, som vil købe reklameplads. I disse aftalers (Marketing API Agreement) punkt 1.1 fremgår det, at det er den enkelte forretning, som foretager levering af varer eller ydelser i eget navn og for egen regning til brugeren, og at forretningen er ansvarlig for at fastsætte vilkår og betingelser for leveringen.
Ad. b. Godkendelse af betaling
Spørger har alene indgået aftale med henholdsvis brugere og forretninger om levering af betalingstjenester, i overensstemmelse med dets selskabsformål og finansielle godkendelse.
Spørgers levering af betalingstjenester i form af overførsel af penge mellem bruger og forretning skifter ikke karakter som følge af Spørgers levering af reklameplads og licens til installering af API til A1.
Som tilfældet er med Spørgers sædvanlige finansielle transaktioner i form af betalingsoverførsler, vil Spørger ikke deltage i beslutning om betalingen fra kunden. Godkendelse heraf vil alene påhvile forretningen og være fastlagt i forretningens salgsbetingelser (f.eks. begrænsning til betaling fra bestemte regioner eller lande).
Spørger har ingen indflydelse på, hvornår kunden betaler, hvilket igen udelukkende bestemmes af forretningen (f.eks. ved at kontrollere de tilgængelige lagerniveauer), og under hvilke forudsætninger forretningen sender autorisationsgodkendelse via API for at starte betalingsbehandlingen. Med andre ord starter forretningen den proces, hvorigennem kunden debiteres, og hvis alle betingelser er opfyldt som fastlagt i henhold til dens vilkår og forudsætninger, godkender forretningen, at betalingen behandles af betalingsindløseren.
API-flowet kan beskrives på følgende måde:
- Vælg tilbud: brugeren af Appen ser det fremviste tilbud fra partneren;
- Ordreanmodning: Brugeren præsenteres for en digital gengivelse af et tilbud, forretningen har liggende på sin egen hjemmeside sammen med forretningens vilkår og betingelser (link til forretningens egen side). Hvis brugeren ønsker at købe produktet fra forretningen, sender API'en, der er integreret med Appen, disse oplysninger til forretningen.
- Behandling af ordrebetaling (betalingsgodkendelse): Forretningens API henter disse oplysninger, og forretningens webbutik fortsætter med at udføre alle nødvendige kontroller og autorisationer som fastsat af forretningen. For eksempel kontrollerer forretningens webbutik, om kunden er berettiget til at købe den specifikke vare, og om denne kunde opfylder alle krav som beskrevet i vilkårene og betingelserne (for eksempel territoriale begrænsninger). Derudover kan forretningens butik for eksempel kontrollere lagerniveauerne på det pågældende tidspunkt. Alt dette bestemmes og oprettes udelukkende efter forretningens skøn.
- Tilbagekald af ordrestatus: Når alle nødvendige kontroller som bestemt af forretningen er udført, sender forretningen autorisationen til betalingsbehandleren (betalingsindløser) for at starte betalingsbehandlingen for den givne transaktion. Som nævnt ovenfor kan dette være Spørger, men kan også være en anden betalingsformidler, hvis brugeren vælger dette.
- Transaktionsstatus: Når betalingen er behandlet af betalingsbehandleren (betalingsindløseren), sendes oplysningerne tilbage til forretningens butik om, hvorvidt betalingen blev behandlet korrekt eller ej. Når Spørger er betalingsbehandler, sender forretningens integrerede API disse oplysninger videre til Spørger.
Brugeren kan se status for transaktionen i Appen.
Ad. c. Godkendelse af levering
Forretningen står selv for leveringen, og den sker via forretningens egne værktøjer, som denne har implementeret på sin hjemmeside og eventuelt via underleverandører. Omvendt har Spørger ikke nogen indflydelse på, om og hvordan leveringen foretages, da den udelukkende udføres af forretningen.
Derfor er det kun forretningen, der afgør, hvornår, hvordan og under hvilke forudsætninger leveringen foretages. Spørger har derfor heller ingen indflydelse på leveringstidspunktet, da dette afhænger af forretningens logistiske og tekniske opsætning, og hvilke forudsætninger der skal opfyldes for at få varen leveret, da dette bestemmes af forretningens salgsbetingelser.
Baseret på dette faktum anser Spørger ikke, at Spørger "medvirker til godkendelse af leveringen".
Spørgsmål 3 - Licens til installering af API og reklameplads
Det er Spørgers opfattelse, at Spørger ikke skal afregne dansk moms ved fakturering af licensydelser i henhold til licensaftalen til A1.
Spørgers levering af adgang til App kan efter praksis både anses for reklameydelser og elektronisk leverede ydelser.
Efter fast praksis har leveringsstedsreglerne for elektronisk leverede ydelser forrang for leveringsstedsreglerne for reklameydelser i tilfælde, hvor en ydelse umiddelbart kan omfattes af begge regelsæt. Reklamepladsen skal derfor anses for en elektronisk leveret ydelse. Leveringsstedet for salg af reklameplads er derfor i det tredjeland, hvor A1 er etableret.
Det begrundes med, at leveringsstedet for elektroniske ydelser for afgiftspligtige personer etableret uden for EU følger hovedreglen om leveringsstedet for ydelser leveret til afgiftspligtige personer. Det momsmæssige leveringssted er således der, hvor køber er etableret (et tredjeland), og Spørger skal ikke opkræve dansk moms af leveringen, jf. momslovens § 16, modsætningsvis.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at Spørger ikke skal betale moms i Danmark ved salg af de elektronisk leverede ydelser, som der reklameres for på Spørgers App, i henhold til artikel 9a i EU´s momsforordning, jf. momsdirektivets artikel 28, idet Spørger ikke anses for at "deltage i leveringen" af ydelser.
Begrundelse
Spørger driver elektronisk bankvirksomhed via en mobilapplikation, i det følgende kaldet "App". Spørgers ydelser til privatpersoner (brugere), der er bosat bl.a. i Danmark består i det væsentligste af oprettelse af en privat debetkonto og gennemførelse af pengeoverførsler til andre App brugere og betaling i forbindelse med køb af varer og ydelser. Til spørgers virksomhedskunder (forretningerne) består leverancen hovedsageligt af en betalingsløsning, hvor forretningerne via en platform med dedikeret betalingsgateway, kan modtage og behandle pengetransaktioner ved salg i deres onlinebutikker.
Spørgers indtægter består af gebyrer i forbindelser med de beskrevne finansielle transaktioner. Disse gebyrer kan variere afhængig af kundernes engagement.
Spørger har indgået en licensaftale med A1, hvorefter Spørger stiller App til A1s rådighed. A1 anvender denne rådighed i Spørgers App til at implementerer en API-funktionalitet, hvorved Spørgers forretningskunder kan markedsføre egne varer og ydelser i App’en over for Spørgeres privatkunder, brugerne. Spørgers App bliver dermed også en elektronisk markedsføringsplatform.
Spørger modtager vederlag i henhold til den indgåede licensaftale.
Det fremgår af licensaftalen, at Spørger ejer de intellektuelle rettigheder inklusiv den implementerede API-integrationen i App’en. A1 skal sikre support og vedligeholdelse af integrationen i forhold til forretningerne. A1 indgår selvstændige marketing API-aftaler med de forretninger, der ønsker at gøre brug af API-funktionaliteten.
Det følger af momslovens § 4, stk. 1, at der skal betales moms af varer og ydelser der leveres mod et vederlag her i landet.
Af momslovens § 4, stk. 4, som er en modifikation til hovedreglen i momslovens § 4, stk. 1, fremgår, at når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse.
Momslovens § 4, stk. 4 implementerer momssystemdirektivets artikel 28, hvoraf det fremgår, at når en afgiftspligtig person, som handler i eget navn, men for tredjemands regning, optræder som formidler i forbindelse med en ydelse, skal han anses for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse.
Momslovens § 4, stk. 4 jf. direktivets artikel 28 medfører, at en afgiftspligtig person som formidler ydelser i eget navn men for en andens regning, skal anses for selv at købe og sælge den enkelte ydelse. Formidleren bliver således anset som leverandør af ydelsen og bliver dermed den afgiftspligtige person, der skal opkræve og afregne moms af de konkrete leverancer.
Gennemførelsesforordningens artikel 9a, stk. 1, indeholder en formodningsregel der gælder for elektronisk leverede ydelser, der leveres via en elektronisk grænseflade som f.eks. en markedsføringsplatform. Denne formodningsregel gælder ved anvendelse af direktivets artikel 28 og dermed ved anvendelse af momslovens § 4, stk. 4.
Det følger af artikel 9a, stk. 1, at hvis elektronisk leverede ydelser leveres via et telenet, en grænseflade eller en portal som f.eks. en markedsplads for applikationer, så formodes det, at en afgiftspligtig person, som deltager i denne levering, handler i eget navn, men for udbyderen af disse ydelsers regning, medmindre denne udbyder udtrykkeligt er angivet som leverandør af denne afgiftspligtige person, og dette afspejles i de kontraktlige aftaler mellem parterne.
Af artikel 9a, stk.1, fremgår tillige, at hvis formidleren godkender, at kunden kan afkræves betaling eller levering af ydelserne eller fastsætter de almindelige leveringsbetingelse, så må formidleren ikke udtrykkeligt angive en anden person som leverandør af ydelserne.
Formodningsreglen i artikel 9a, stk. 1 finder således anvendelse på en afgiftspligtig person, som deltager i leveringen af en elektronisk leveret ydelse, via f.eks. en markedsføringsplatform, medmindre formodningen kan tilbagevises.
Om begrebet "deltager i denne levering" har EU-Kommissionen i forklarende bemærkninger til gennemførelsesforordningens artikel 9a, udtalt, at referencen til "deltage i denne leverance" ikke skal forstås eller gives en anden mening end hvad der fremgår af direktivets artikel 28, hvor der refereres til en afgiftspligtig person [som] optræder som formidler i forbindelse med en ydelse, […].
Det er dermed Skattestyrelsens opfattelse, at når forordningens artikel 9a anvender begrebet "deltage i denne leverance" så skal det forstås som "optræder som formidler i forbindelse med denne levering"
Ved vurderingen af om Spørger optræder som formidler i forbindelse med en konkret levering, der er foranlediget af en reklame på markedsføringsplatformen, og dermed skal anses for selv at have modtaget og leveret den elektronisk leverede ydelse, skal alle elementer i leveringen tages i betragtning.
Spørger leverer allerede betalingstjenester til forretningerne, idet de er kunder i Spørgers onlinebank. I forbindelse med leverancer, der foranlediges via markedsføringsplatformen, har forretningerne og kunderne mulighed for at til- eller fravælge Spørgers betalingstjenester.
Af forordningens artikel 9a, stk. 3 fremgår, at artikel 9a ikke finder anvendelse på afgiftspligtige personer, der alene behandler betalinger i forbindelse med elektronisk leverede ydelser, og som ikke deltager i leveringerne af de elektroniske leverede ydelser.
En afgiftspligtig person, der alene leverer betalingstjenester i forbindelse med salg af elektronisk leverede ydelser via en markedsføringsplatform, omfattes dermed ikke af artikel 9a, medmindre denne afgiftspligtige person udover betalingstjenester, på anden måde optræder som formidler af de leverancer der foregår via platformen.
Det skal derfor undersøges, om Spørger, udover levering af betalingstjenester, deltager i levering af elektronisk leverede ydelser og dermed optræder som formidler i forbindelse med leverancer foretaget via markedsføringsplatformen, med den følge, at Spørger skal anses for selv at have modtaget og leveret de omhandlede ydelser.
App’ejer
Det fremgår af licensaftalen, at Spørger ejer App’en inklusiv den indsatte API-funktionaliteten, der skaber markedsføringsplatformen. Markedsføringsplatformen gør det muligt for Spørgers privatkunder og forretningskunder (udbydere) at komme i kontakt med hinanden i forbindelse med forretningens markedsføring af en elektronisk leveret ydelse. Det kan således anføres, at Spørger som ejer af platformen, dermed formidler kontakten mellem køber og sælger.
Det overordnede formål med en markedsføringsplatform må være at bringe potentielle købere og sælgere i kontakt med hinanden. Det medfører ikke efter Skattestyrelsen opfattelse, at en ejer af en sådan markedsplads, alene i egenskab af ejer, kan anses for at optræde som formidler i forbindelse med en konkret leverance.
EU-Kommissionen har i forklarende bemærkninger til anvendelse af artikel 9a, givet en række eksempler på, hvilke aktiviteter der indikerer, hvornår en afgiftspligtig person, der driver en elektronisk grænseflade kan anses for direkte eller indirekte at fastsætte vilkår og betingelser for leverancen, og dermed anses for at optræde som formidler. Et af disse eksempler er, når den afgiftspligtige person driver en elektroniske grænseflade, der ejer eller forvalter den tekniske platform, hvorigennem ydelsen leveres.
Heroverfor skal det bemærkes, at Spørger, som ejer af markedsføringsplatformen i App’en, hverken ejer eller forvalter den tekniske platform, hvorigennem ydelserne leveres. Den API-funktionalitet, der skaber markedspladsen i Spørgers App, spejler de enkelte forretningers egne online butikker, og selve købet og leveringen af den enkelte ydelser foregår gennem forretningernes egne tekniske platforme.
Der er Skattestyrelsens vurdering, at det forhold, at Spørger ejer App’en inklusiv den indsatte API-funktionalitet, ikke er tilstrækkeligt til, at Spørger kan anses som formidler af de leverancer, der foretages via markedsføringsplatformen.
Kundedata
Det er oplyst, at en del af API-funktionaliteten medfører, at kundens navn, adresse og betalingsinfo automatisk bliver hentet fra Spørger og givet videre til forretningen. Denne automatiske overførsel af kundedata sker på et tidspunkt der ligger forud for kundens valg af betalingsform, men efter kunden har accepteret vilkår og leveringsbetingelser.
Det at eje kundedata, fremgår også af EU-Kommissionens forklarende bemærkninger, som et eksempel på en aktivitet der fører til, at den afgiftspligtige person, der ejer eller driver markedspladsen, optræder som formidler i den konkrete levering, og vil blive anset som leverandør.
Det forhold, at Spørger ejer kundedata og leverer disse data til forretningerne, taler isoleret set for, at Spørger skal anses som formidler i den konkrete leverance.
Hertil skal bemærkes, at Spørger ejer kundedata, fordi både forretningen og køberen allerede er registrerede kunder i Spørgers bank. Det er således ikke data, som Spørger tilvejebringer af hensyn til brug af markedspladsen.
Det skal endvidere bemærkes, at på det tidspunkt i markedsførings-/købsprocessen, hvor kundedata bliver sendt til forretningen, er selve købet endnu ikke foretaget. Spørger er således ikke bekendt med, hvilke varer eller ydelser der købes eller til hvilken pris. Det er også stadig muligt for den potentielle køber, ikke at afslutte købet. Hertil kommer at selve købet og selve betalingsprocessen foretages af forretningen selv, via dennes egen platform.
Spørger vil således som følge af ejerskab af kundedata, ikke have tilstrækkelig med oplysninger til at kunne opfylde de forpligtelser, som følger med det at blive anset som leverandør af transaktionen.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at en samlet konkret vurdering af alle ovennævnte forhold fører til, at Spørger ikke omfattes af formodningsreglen i gennemførelsesforordningens artikel 9a. Spørger optræder dermed ikke som en formidler, der handler i eget navn men for en andens regning, og skal således ikke anses for selv at have modtaget og leveret de elektroniske leverede ydelser. Spørger skal dermed ikke betale moms i Danmark for salg af elektronisk leverede ydelser via markedsføringsplatformen i Spørgers App. jf. momslovens § 4, stk. 4, jf. momsdirektivets artikel 28 og gennemførselsforordningens § 9a.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at Spørger ikke skal betale moms i Danmark ved salg af de varer, som der reklameres for i Spørgers App, i henhold til EU’s momsdirektivs artikel 14a, idet Spørger ikke kan anses for at "deltage i leveringen" af varer, jf. også artikel 5b i EU’s momsforordning.
Begrundelse
Det følger af momslovens § 4 c, stk. 1, at når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform, portal eller tilsvarende midler formidler fjernsalg af varer indført fra et sted uden for EU i forsendelser med en reel værdi, der ikke overstiger 150 euro, anses den afgiftspligtige person for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Af momslovens § 4 c, stk. 2 fremgår, at når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform, portal eller tilsvarende midler formidler levering af varer inden for EU fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i EU, til en ikkeafgiftspligtig person, anses den afgiftspligtige person, som formidler leveringen, for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Momslovens § 4 c, stk. 1 og 2, implementerer momsdirektivets artikel 14a, der har følgende ordlyd:
- Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler formidler fjernsalg af varer indført fra tredjelandsområder eller tredjelande i forsendelser med en reel værdi, der ikke overstiger 150 EUR, anses denne afgiftspligtige person for selv at have modtaget og leveret disse varer.
- Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler formidler levering af varer i Fællesskabet fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i Fællesskabet, til en ikkeafgiftspligtig person, anses den afgiftspligtige person, som formidler leveringen, for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Det fremgår af gennemførselsforordningens artikel 5b, at begrebet formidler, med henblik på anvendelse af momsdirektivets artikel 14a, og dermed også momslovens § 4 c, stk. 1 og 2, skal forstås som anvendelse af en elektronisk grænseflade, der gør det muligt for en kunde og en leverandør, der udbyder varer til salg via den elektroniske grænseflade, at komme i forbindelse med hinanden, hvilket resulterer i en levering af varer via den elektroniske grænseflade.
Anvendelse af begrebet formidler i momsdirektivets artikel 14a, svarer til direktivets artikel 28, som er anvendt ved besvarelse af spørgsmål 1. Det fremgår således af begge artikler, at en afgiftspligtig person, der optræder som formidler i forbindelse med levering af en vare/ydelse, anses for selv at have modtaget og leveret denne vare/ydelse.
Det forhold, at ordlyden af artikel 14a og artikel 28 er forskellig, gør ikke nogen forskel i forhold til forståelse af regelsættet, idet det følger af begge bestemmelser, at den afgiftspligtige person, der formidler leverancen, uanset om leverancen består af varer (artikel 14a) eller ydelser (artikel 28) skal anses for selv at have modtaget og leveret leverancen. Den afgiftspligtige person der formidler leverancen, bliver anset som leverandør af leverancen, og dermed den der skal opkræve og afregne moms af leverancen i begge situationer.
Det skal endvidere bemærkes, at det formidlingsbegreb, der gælder for en afgiftspligtig person, der formidler varer og ydelser via en elektronisk platform med den konsekvens, at formidleren skal anses for selv at have modtaget og leveret disse varer og ydelser, er et defineret fællesskabsretligt begreb, som ikke må defineres forskelligt, alt efter de sammenhænge det benyttes i. Se C-242/08, Swiss Re Germany Holding GmbH, (præmis 31). Formidlingsbegrebet skal derfor forstås ens uanset, om det, der leveres, er en vare eller en ydelse.
I forbindelse med formidling af varer via en elektronisk grænseflade fremgår det af forordningens artikel 5b, 2. afsnit, at en afgiftspligtig person ikke formidler levering af varer, hvis alle følgende betingelser er opfyldt:
a) Den afgiftspligtige person fastsætter ikke, hverken direkte eller indirekte, nogen af de vilkår og betingelser hvorunder leveringen foretages
b) Den afgiftspligtige person er ikke, hverken direkte eller indirekte, involveret i at godkende opkrævningen af betaling fra kunden
c) Den afgiftspligtige person er ikke, hverken direkte eller indirekte involveret i bestillingen eller leveringen af varerne.
Disse betingelser indgår ligeledes i vurderingen af, om der er tale om formidling af ydelser via en elektronisk grænseflade, se forordningens artikel 9a, stk. 1, 3. afsnit.
Endelig fremgår det af artikel 5b, 3. afsnit, at en afgiftspligtig person, der kun håndterer betalinger, der vedrører levering af varer, ikke omfattes af bestemmelsen.
En tilsvarende bestemmelse findes i forordningens artikel 9a, stk.3, der vedrører levering af ydelser.
Det er således de samme elementer og betingelser, der skal indgå i vurderingen af om en afgiftspligtig person bliver omfattet af artikel 5b og artikel 9a, omend ordlyden og formulering af bestemmelserne er forskellige.
Det et herefter Skattestyrelsens opfattelse, at en vurdering af, om en afgiftspligtig
person, der ved hjælp af en elektronisk grænseflade, optræder som formidler af en
leverance, ikke skal kunne føre til forskellige resultater, alt efter om leverancen an-
går en varer eller en ydelse.
Det er herefter Skattestyrelsens vurdering, at Spørger, af de grunde og med de begrundelser der er angivet ved besvarelse af spørgsmål 1, ikke omfattes af gennemførelsesforordningens artikel 5b. Spørger optræder dermed ikke som formidler ved levering af varer via den elektroniske markedsføringsplatform, og skal således ikke anses for selv at have modtaget og leveret varerne. Spørger skal dermed ikke betale moms i Danmark for salg af varer via markedsføringsplatformen i Spørgers App. jf. momslovens § 4 c, stk. 1 og 2, jf. momsdirektivets artikel 14a, stk. 1 og 2, og gennemførselsforordningens artikel 5c.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".
Spørgsmål 3
Det ønskes bekræftet, at Spørger ikke skal betale moms i Danmark ved salg af markedsføringslicens til Spørgers App.
Begrundelse
Spørger giver licens til A1 til at indsætte API-integration i Spørgers App, således App’en kommer til at indeholde en markedsføringsplatform. Spørger opkræver dermed vederlag for licensydelser til A1.
Det er spørgers opfattelse, at licensydelsen både kan anses som en elektronisk leveret ydelse og som en reklameydelse.
Det skal indledningsvist undersøges om Spørger, ved levering af licensydelsen til A1 leverer reklameydelser eller elektronisk leverede ydelser.
Reklameydelser
Om reklameydelser har EU-Domstolen har i sag C - 69/92 Kommissionen mod Luxembourg udtalt sig generelt om, hvad der omfattes af begrebet reklame. Domstolen udtalte bl.a. at begrebet reklame nødvendigvis indebærer spredning af et budskab, som skal informere forbrugerne om en vares eller en tjenesteydelses eksistens og kvaliteter med henblik på at forøge salget heraf. Se præmis 17.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at Spørgers licensydelse, der angår levering af plads i Spørgers App, ikke kan rummes inden for den forståelse af en reklameydelse som anført af EU-Domstolen. Skattestyrelsen finder dermed ikke, at Spørger licensydelse kan anses for at være en reklameydelse, som omfattet af momslovens § 21 d, stk. 1, nr. 2.
Elektronisk leverede ydelser
Om elektronisk leverede ydelser, har Momsudvalget udtalt næsten med enstemmighed, at man skal følge følgende fremgangsmåde for at afgøre om en ydelse kan kvalificeres som en elektronisk leveret ydelse:
- Først skal det kontrolleres, om ydelsen er nævnt i momssystemdirektivets Bilag II eller i gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 2, som værende omfattet af definitionen.
- Dernæst, hvis ydelsen ikke er nævnt i momssystemdirektivets Bilag II eller i gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 2, herunder Bilag I til artikel 7, stk. 2 skal det undersøges, om ydelsen er nævnt i gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 3, som en ydelse, der ikke er omfattet af definitionen.
- Endeligt skal det, hvis ydelsen ikke kan findes på nogen af disse lister, efterprøves, om ydelsen opfylder kriterierne i gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 1 for at være omfattet af definition.
Ifølge momslovens lovens § 21c, stk. 3, anses elektronisk leverede ydelser især som
1) Levering og hosting af websteder.
2) Fjernvedligeholdelse af software og hardware.
3) Levering og ajourføring af software.
4) Levering af billeder, tekster og information og tilrådighedsstillelse af databaser.
5) Levering af musik, film og spil, herunder hasardspil og andre spil om penge, samt politiske, kulturelle, kunstneriske, sportslige, videnskabelige eller uddannelsesmæssige udsendelser eller begivenheder.
6) Levering af fjernundervisning.
Bestemmelsen implementerer momssystemdirektivets bilag II, der indeholder en enslydende liste.
Den i nærværende sag omhandlede licensydelse, hvorved der stilles plads til rådighed i Spørgers App til A1s software/API-integration, som skaber den elektroniske grænseflade, der udgør markedsføringsplatformen, synes ikke at være omfattet af listen, der fremgår af momslovens § 21 c, stk. 3, og således heller ikke af direktivets bilag II.
Gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 2, nævner yderligere et antal eksempel på elektronisk leverede ydelser. Et af eksemplerne, litra f) henviser til de ydelser, der er anført i gennemførelsesforordningens bilag I.
I bilag I er der anført et yderligere antal eksempler på elektronisk leverede ydelser.
Den i nærværende sag omhandlede licensydelse er ikke nævnt i gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 2, eller i gennemførelsesforordningens bilag I.
Artikel 7, stk. 3, i gennemførelsesforordningen nævner et antal eksempler på ydelser, der ikke er elektronisk leverede ydelser. Den licensydelse som Spørger leverer, er ikke omfattet af de eksempler nævnt i stk. 3
Det skal herefter efterprøves, om Spørgers licensydelse, opfylder kriterierne i gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 1, som har følgende ordlyd:
»Elektronisk leverede ydelser« som omhandlet i direktiv 2006/112/EF omfatter ydelser, der leveres via internettet eller et elektronisk net, og hvis egenart gør leveringen deraf hovedsagelig automatiseret, og som kun involverer minimal menneskelig indgriben og ikke har nogen levedygtighed uden informationsteknologi.
Momsudvalget har i en retningslinje med enstemmighed anerkendt, at artikel 7, stk. 1 indeholder fire elementer, der alle har samme vægt:
1) Ydelser, der leveres over internettet eller et elektronisk net
2) Ydelsens egenart (karakteristiske egenskaber) gør, at der i alt væsentlig er tale om en automatiseret ydelse
3) Ydelsens egenart gør, at den kun involverer minimal menneskelig indgriben, og
4) Ydelsens egenart er sådan, at ydelsen ikke kan gennemføres uden informationsteknologi
Ad 1 og 4) Leveret via internettet eller et elektronisk net
Spørger leverer plads på den elektroniske grænseflade, der udgør Spørgers App til A1 for at denne kan indsætte den API-funktionalitet, der skaber markedsføringsplatformen. Denne plads findes kun elektronisk og leveres dermed af Spørger via internettet eller et elektronisk net. Ydelsen kan dermed ikke leveres uden informationsteknologi.
Ad 2) Leveringen er hovedsageligt automatiseret
Af samme grunde som ydelsen kan anses for leveret via internettet eller et elektronisk net, kan ydelsen anses for hovedsageligt automatiseret.
Ad 3) Kun minimal menneskelig indgriben
Momsudvalget har i en retningslinje udtalt, at en ydelse skal anses for alene at kræve minimal menneskelig indgriben i situationer, hvor leverandøren først gør systemet, som er nødvendigt for at levere ydelsen, startklart, regelmæssigt vedligeholder systemet og reparer det i tilfælde af funktionsproblemer. Det fremgår endvidere at ved vurderingen af "minimal menneskelig indgriben", alene skal lægges vægt på leverandørens indgriben uden hensyntagen til graden af menneskelig indgriben fra kundens side, jf. Den juridiske vejledning afsnit D.A.6.2.8.12 og den deri nævnte retningslinje fra momsudvalget (drøftelser på det 102. møde 2015, dokument D).
Det foreligger ikke oplyst, om Spørger skal gøre App’en "klar", for at A1 kan gøre brug af pladsen til API-funktionaliteten. Hvis det er tilfældet, vil det således alene blive anset som minimal menneskelig indgriben. Der ses ikke herudover at være menneskelig indgriben i Spørgers leverance af licensydelsen.
Som følge af ovenstående finder Skattestyrelsens, at Spørgers levering af licensydelsen vedrørende tilrådighedsstillelse af plads i Spørgers App er omfattet af gennemførelsesforordningens artikel 7, stk. 1 og er dermed en elektronisk leveret ydelse.
Leveringsstedet for ydelser er i henhold til momslovens § 16, stk. 1 her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil, jf. dog stk. 2 og 3 og §18, §19, stk. 1, § 20 a, stk. 1, § 21 a og § 21 b.
Spørger leverer licensydelsen, en elektronisk leveret ydelse, til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab. Elektronisk leverede ydelser der leveres til en afgiftspligtig person, er ikke omfattet af de i § 16, stk. 1, nævnte undtagelser til hovedreglen. Ifølge § 16, stk. 1, er leveringsstedet for ydelser her i landet, når den afgiftspligtige person, som ydelsen leveres til, har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har fast forretningssted, og ydelsen leveres hertil.
Spørger leverer licensydelsen til A1, der har etableret sin økonomiske virksomhed i et ikke-EU-land.
Leveringsstedet for Spørgers licensydelse, er således ikke Danmark, og Spørger skal dermed ikke opkræve dansk moms af leveringen, jf. momslovens § 16, stk. 1, modsætningsvis.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Momsloven
§ 4, stk. 1
Der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.
§ 4, stk. 4
Når en formidler af en ydelse handler i eget navn, men for en andens regning, anses formidleren for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse.
Momssystemdirektivet
Artikel 28
Når en afgiftspligtig person, som handler i eget navn, men for tredjemands regning, optræder som formidler i forbindelse med en ydelse, anses han for selv at have modtaget og leveret den pågældende ydelse.
Gennemførelsesforordningen
Artikel 9a
1. Med henblik på anvendelsen af artikel 28 i direktiv 2006/112/EF formodes det, hvis elektronisk leverede ydelser leveres via et telenet, en grænseflade eller en portal som f.eks. en markedsplads for applikationer, at en afgiftspligtig person, som deltager i denne levering, handler i eget navn, men for udbyderen af disse ydelsers regning, medmindre denne udbyder udtrykkeligt er angivet som leverandør af denne afgiftspligtige person, og dette afspejles i de kontraktlige aftaler mellem parterne.
For at udbyderen af elektronisk leverede ydelser kan anses for at være udtrykkeligt angivet som leverandør af disse ydelser af den afgiftspligtige person, skal følgende betingelser være opfyldt:
a) Den faktura, som er udstedt eller stillet til rådighed af hver enkelt afgiftspligtig person, der deltager i leveringen af de elektronisk leverede ydelser, skal identificere sådanne ydelser og leverandøren heraf.
b) Den regning eller kvittering, der udstedes til eller stilles til rådighed for kunden, skal identificere de elektronisk leverede ydelser og leverandøren heraf.
En afgiftspligtig person, der i forbindelse med levering af elektronisk leverede ydelser godkender, at kunden afkræves betaling eller leveringen af ydelserne eller fastsætter de almindelige leveringsbetingelser, har i forbindelse med anvendelsen af dette stykke ikke lov til udtrykkeligt at angive en anden person som leverandør af de pågældende ydelser.
2. Stk. 1 finder ligeledes anvendelse, når telefoniydelser via internettet, herunder internettelefoni (VoIP), leveres via et telenet, en grænseflade eller en portal som f.eks. en markedsplads for applikationer og på samme betingelser som i det nævnte stykke.
3. Denne artikel finder ikke anvendelse på afgiftspligtige personer, der alene behandler betalinger i forbindelse med elektronisk leverede ydelser eller telefoniydelser via internettet, herunder internettelefoni (VoIP), og som ikke deltager i leveringen af de pågældende elektronisk leverede ydelser eller telefoniydelser.
Praksis
Explanatory Notes on Telecommunications, Broadcasting and Electronic (TBE) services
3.4.3. Application of presumption - detailed indicators
[…]
In order for a taxpayer or a tax authority to assess whether a taxable person is taking part in the supply of services provided through a telecommunications network, an interface ora portal, the facts have to be assessed and the nature of the contractual relations examined. If there is a contradiction between contractual arrangements and economic reality then the latter prevails.
The reference to ‘taking part in the supply’ in Article 9a should not be given a different meaning than that covered by Article 28 of the VAT Directive where reference is made to ‘a taxable person [who] takes part in the supply of services’. At all times the interpretation
of Article 28 of the VAT Directive should be based on EU law and not on national laws.
[…]
Furthermore, various other elements can be indicative of a taxable person taking part in a supply who may then, as a result of the rule included in the first subparagraph of Article 9a(1), be captured by the presumption. However before arriving at a final conclusion in that respect all the features of the supply need to be taken into account.
Some indicators suggesting that a taxable person takes part in the supply are listed below:
- Owning or managing the technical platform over which the services are delivered;
- Being responsible for the actual delivery;
- Being responsible for collecting payment unless the only involvement of the taxable person is the processing of payment;
- Controlling or exerting influence over the pricing;
- Being the one legally required to issue a VAT invoice, receipt or bill to the end user in respect of the supply;
- Providing customer care or support in relation to queries about or problems with the service itself;
- Exerting control or influence over the presentation and format of the virtual marketplace (such as app stores or websites) such that the brand and identity of the taxable person are significantly more prominent than those of other persons involved in the supply;
- Having legal obligations or liabilities in relation to the service provided;
- Owning the customer data related to the supply in question;
- Being in a position to credit a sale without the supplier’s permission or prior approval in cases where the supply was not properly received.
[…]
Spørgsmål 2
Lovgrundlag
Momsloven
§ 4 c, stk.1
Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform, portal eller tilsvarende midler formidler fjernsalg af varer indført fra et sted uden for EU i forsendelser med en reel værdi, der ikke overstiger 150 euro, anses den afgiftspligtige person for selv at have modtaget og leveret disse varer.
§ 4 c, stk. 2
Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform, portal eller tilsvarende midler formidler levering af varer inden for EU fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i EU, til en ikkeafgiftspligtig person, anses den afgiftspligtige person, som formidler leveringen, for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Momssystemdirektivet
Artikel 14a
1. Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler formidler fjernsalg af varer indført fra tredjelandsområder eller tredjelande i forsendelser med en reel værdi, der ikke overstiger 150 EUR, anses denne afgiftspligtige person for selv at have modtaget og leveret disse varer.
2. Når en afgiftspligtig person ved hjælp af en elektronisk grænseflade såsom en markedsplads, platform eller portal eller tilsvarende midler formidler levering af varer i Fællesskabet fra en afgiftspligtig person, der ikke er etableret i Fællesskabet, til en ikkeafgiftspligtig person, anses den afgiftspligtige person, som formidler leveringen, for selv at have modtaget og leveret disse varer.
Gennemførelsesforordningen
Artikel 5b
Ved anvendelsen af artikel 14a i direktiv 2006/112/EF forstås »formidler« som anvendelse af en elektronisk grænseflade, der gør det muligt for en kunde og en leverandør, der udbyder varer til salg via den elektroniske grænseflade, at komme i forbindelse med hinanden, hvilket resulterer i en levering af varer via den elektroniske grænseflade.
En afgiftspligtig person formidler ikke levering af varer, hvis alle følgende betingelser er opfyldt:
a) den afgiftspligtige person fastsætter ikke, hverken direkte eller indirekte, nogen af de vilkår og betingelser, hvorunder leveringen foretages
b) den afgiftspligtige person er ikke, hverken direkte eller indirekte, involveret i at godkende opkrævningen af betaling fra kunden
c) den afgiftspligtige person er ikke, hverken direkte eller indirekte, involveret i bestillingen eller leveringen af varerne.
Artikel 14a i direktiv 2006/112/EF finder ikke anvendelse på en afgiftspligtig person, der kun leverer følgende ydelser:
a) håndtering af betalinger, der vedrører leveringen af varer
b) katalogisering eller annoncering for varer
c) omdirigering eller overførsel af kunder til andre elektroniske grænseflader, hvor varer udbydes til salg uden yderligere medvirken ved leveringen.
Praksis
C-242/08, Swiss Re Germany Holding
For det andet bemærkes, at det fælles momssystems rette funktion og ensartede fortolkning indebærer, at begreberne »forsikringstransaktioner« og »genforsikring« i sjette direktivs artikel 9, stk. 2, litra e), femte led, og i artikel 13, punkt B, litra a), ikke defineres forskelligt, alt efter om de benyttes i den ene eller den anden af disse bestemmelser (præmis 31).
De tjenesteydelser, der er opregnet i sjette direktivs artikel 9, stk. 2, litra e), femte led, er fællesskabsretlige begreber, som skal fortolkes på ensartet måde med henblik på at undgå, at transaktioner som følge af forskellige fortolkninger bliver afgiftsbelagt to gange eller slet ikke bliver afgiftsbelagt (jf. i denne retning dom af 17.11.1993, sag C-68/92, Kommissionen mod Frankrig, Sml. I, s. 5881, præmis 14) (præmis 32).
Spørgsmål 3
Lovgrundlag
Momslovens
§ 16, stk. 1
Leveringsstedet for ydelser er her i landet, når ydelsen leveres til en afgiftspligtig person, der handler i denne egenskab, og som har etableret stedet for sin økonomiske virksomhed her i landet eller har et fast forretningssted her i landet, hvortil ydelsen leveres, eller i mangel heraf har sin bopæl eller sit sædvanlige opholdssted her i landet, og ydelsen leveres hertil, jf. dog stk. 2 og 3 og § 18, § 19, stk. 1, § 20 a, stk. 1, § 21 a og § 21 b.
§ 21 d, stk. 3
Som elektronisk leverede ydelser anses især:
1) Levering og hosting af websteder.
2) Fjernvedligeholdelse af software og hardware.
3) Levering og ajourføring af software.
4) Levering af billeder, tekster og information og tilrådighedsstillelse af databaser.
5) Levering af musik, film og spil, herunder hasardspil og andre spil om penge, samt politiske, kulturelle, kunstneriske, sportslige, videnskabelige eller uddannelsesmæssige udsendelser eller begivenheder.
6) Levering af fjernundervisning.
Momssystemdirektivet
Bilag II - VEJLEDENDE LISTE OVER ELEKTRONISK LEVEREDE TJENESTEYDELSER OMHANDLET I ARTIKEL 58, STK. 1, LITRA C
1) Levering og hosting af websteder, fjernvedligeholdelse af software og hardware
2) Levering og ajourføring af software
3) Levering af billeder, tekster og information og tilrådighedsstillelse af databaser
4) Levering af musik eller af film, spil, herunder hasardspil eller spil om penge, og politiske, kulturelle, kunstneriske, sportslige, videnskabelige eller underholdningsmæssige udsendelser eller begivenheder
5) Levering af fjernundervisning.
Gennemførelsesforordning
Artikel 7
1. »Elektronisk leverede ydelser« som omhandlet i direktiv 2006/112/EF omfatter ydelser, der leveres via internettet eller et elektronisk net, og hvis egenart gør leveringen deraf hovedsagelig automatiseret, og som kun involverer minimal menneskelig indgriben og ikke har nogen levedygtighed uden informationsteknologi.
2. Stk. 1 omfatter navnlig følgende:
a) levering af digitaliserede produkter i almindelighed, herunder software og ændringer eller opgradering af software
b) ydelser, som placerer eller støtter en virksomhed eller person på et elektronisk net, såsom et netsted eller en netside
c) ydelser, der automatisk genereres fra en computer via internettet eller et elektronisk net som svar på et specifikt datainput fra aftageren
d) overdragelse mod vederlag af retten til at sælge en vare eller en ydelse via et netsted, der fungerer som online markedsplads, hvor de potentielle købere afgiver tilbud automatisk, og hvor parterne underrettes om gennemførelsen af et salg via en e-mail, der automatisk genereres fra en computer
e) internetservicepakker, hvor telekommunikationskomponenten er en sekundær og underordnet del (dvs. pakker, der går ud over den blotte internetadgang, og som omfatter andre elementer, som f.eks. sider, der giver adgang til nyheder, meteorologiske oplysninger og turistoplysninger, spil, webhosting, adgang til onlinedebatter osv.)
f) de i bilag I anførte ydelser.
3. Stk. 1 omfatter ikke følgende:
a) radio- og tv-spredningstjenester
b) teletjenester
c) varer, der bestilles og behandles elektronisk
d) cd-rom’er, disketter og lignende materielle medier
e) tryksager såsom bøger, nyhedsbreve, aviser og tidsskrifter
f) cd’er og audiokassetter
g) videokassetter og dvd-spil på cd’er
h) spil på cd-rom
i) ydelser leveret af fagfolk såsom advokater og finanskonsulenter, der rådgiver kunderne via e-mail
j) undervisningsydelser, når undervisningen forestås af en lærer via internettet eller et elektronisk net (dvs. via fjernadgang)
k) fysiske offlinereparationsydelser vedrørende edb-udstyr
l) offlinedatalagringsydelser
m) annoncering, f.eks. i aviser, på plakater og på tv
n) servicetelefontjenester
o) undervisningsydelser, der udelukkende omfatter korrespondancekurser, f.eks. brevkurser
p) konventionelle auktionsydelser, der forudsætter direkte menneskelig indgriben, uanset hvordan buddene afgives
t) billetter til arrangementer inden for kultur, kunst, sport, videnskab, undervisning, underholdning og lignende reserveret online
u) hotelindkvartering, biludlejning, restaurantydelser, passagertransport eller lignende ydelser reserveret online.
Bilag I til artikel 7 i gennemførelsesforordningen
1) Punkt 1 i bilag II til direktiv 2006/112/EF:
a) netsteds-hosting og netside-hosting
b) automatiseret onlinefjernvedligeholdelse af programmer
c) fjernforvaltning af systemer
d) onlinedatalagring, dvs. at særlige data ind- og udlagres elektronisk
e) onlinetilrådighedsstillelse af disc space efter behov.
2) Punkt 2 i bilag II til direktiv 2006/112/EF:
a) adgang til eller downloading af software inkl. indkøbs-/regnskabsprogrammer og virus-software plus ajourføringer
b) software til blokering af visning af bannerreklamer, også kendt som banner blockers
c) download drivers såsom software, der danner grænseflader mellem computere og periferiudstyr såsom printere
d) automatiseret onlineinstallering af filtre på netsider
e) automatiseret onlineinstallering af firewalls.
3) Punkt 3 i bilag II til direktiv 2006/112/EF:
a) adgang til eller downloading af desktop themes
b) adgang til eller downloading af fotos, billeder eller screensavers
c) digitaliseret indhold af bøger og andre elektroniske publikationer
d) abonnement på onlineaviser og -tidsskrifter
e) weblogs og netsidestatistikker
f) onlinenyheder, -trafikinformation og -vejrudsigter
g) onlineinformation, som automatisk genereres af software fra særligt datainput af kunden, såsom retlige og finansielle data, herunder data såsom kontinuerligt ajourførte fondsbørsdata
h) sikring af annonceringsplads inkl. bannerreklamer på et netsted/en netside
i) brug af søgemaskiner og internetregistre.
4) Punkt 4 i bilag II til direktiv 2006/112/EF:
a) adgang til eller downloading af musik på computere og mobiltelefoner
b) adgang til eller downloading af jingles, excerpts, ringetoner eller andre lyde
c) adgang til eller downloading af film
d) downloading af spil på computere og mobiltelefoner
e) adgang til automatiserede onlinespil, som er afhængige af internettet eller andre lignende elektroniske net, hvor spillerne befinder sig fjernt fra hinanden.
f) radio- eller tv-programmer distribueret via et radio- eller tv-net, internettet eller et lignende elektronisk net, med henblik på at programmer kan høres eller ses på et tidspunkt, som brugeren vælger, og efter den enkelte brugers eget ønske på grundlag af et katalog med programmer, der er udvalgt af medietjenesteudbyderen, f.eks. tv eller video on demand
g) radio- eller tv-programmer distribueret via internettet eller et lignende elektronisk net (IP-streaming), medmindre de spredes samtidig med, at de transmitteres eller retransmitteres over et radio- og tv-net
h) levering af audioindhold og audiovisuelt indhold via kommunikationsnet, som ikke udbydes af en medietjenesteudbyder og henhører under dennes redaktionelle ansvar
i) senere levering af en medietjenesteudbyders audioproduktion og audiovisuelle produktion via kommunikationsnet, foretaget af en anden end medietjenesteudbyderen selv.
5) Punkt 5 i bilag II til direktiv 2006/112/EF:
a) automatiseret fjernundervisning, der er afhængig af internettet eller lignende elektroniske net, og som kun kræver begrænset eller slet ingen menneskelig indgriben for at fungere, herunder virtuelle klasseværelser, medmindre internettet eller lignende elektroniske net blot anvendes som middel til kommunikation mellem læreren og eleven
b) studiemateriale, der besvares af eleven online og bedømmes automatisk uden menneskelig indgriben.