Spørgsmål
- Kan det bekræftes, at Spørger bliver afgiftspligtig af varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 1, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, uanset at de indkøbes fra en dansk leverandør?
- Kan det bekræftes, at Spørger bliver afgiftspligtig af varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 3, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, uanset at de indkøbes fra en dansk leverandør?
- Kan det bekræftes, at Spørger er betalingspligtig for moms, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, når Spørger køber varer fra en dansk leverandør, og Spørger afhenter varerne på leverandørens lager i et andet EU-land, og det dermed er Spørger, der er arrangør af transporten af varerne fra det andet EU-land til Danmark?
Svar
- Ja
- Ja
- Ja
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger driver virksomhed inden for dagligvarehandel.
Spørger har om de faktiske forhold oplyst følgende:
"Spørger foretager i dag vareindkøb til ca. X-antal butikker i Danmark og i udlandet.
I forbindelse med et igangværende logistikprojekt, overvejes det at lade leverandøraftaler overgå fra DDP til FCA. DDP (Delivered Duty Paid) medfører, at det er sælger, der er ansvarlig for at levere varerne til køberen på købers leveringsadresse, og dermed sælger der betaler alle omkostninger til transporten af varerne, inklusive told og afgifter, mens FCA (Free Carrier) medfører, at det er køber, der er ansvarlig for transporten af varerne, og at køber derfor henter varerne hos sælger, hvorefter det er køber, der betaler alle omkostninger til transporten af varerne, inklusive told og afgifter.
Ved overgangen til FCA vil Spørger således skulle afhente varer på leverandørens lager eller på et med leverandøren aftalt sted. Dette vil også omfatte afhentning af varer på lagre i andre EU-lande. Spørger vil derefter transportere varerne til Danmark for egen regning og risiko.
Helt konkret påtænker Spørger bl.a. at indkøbe varer, der er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1 og kapitel 3, fra en dansk leverandør, der har varerne liggende på lager i andre EU-lande. Hidtil har leverandøren været ansvarlig for transporten af varerne til Danmark. Ved overgangen til FCA aftales det med leverandøren, at Spørger selv afhenter varerne på den danske leverandørs lageradresse i andre EU-lande, og at det dermed er Spørger, der arrangerer transporten for egen regning og risiko. Varerne vil således blive indført i Danmark af Spørger og vil derefter blive distribueret og solgt i Spørgers butikker i Danmark.
Det er købet af varer fra denne danske leverandør, som afhentes af Spørger på leverandørens lagre i andre EU-lande, som anmodningen om bindende svar vedrører.
Det kan oplyses, at leverandøren er momsregistreret i både Danmark og i de pågældende EU-lande.
Spørger er momsregistreret og registreret som oplagshaver (mellemhandler med 6 eller flere detailudsalg) jf. chokoladeafgiftslovens kapitel 1, og varemodtager jf. chokoladeafgiftslovens kapitel 3.
Der er tale om en påtænkt disposition, hvor det er afgørende for Spørger, at de moms- og afgiftsmæssige konsekvenser er afklarede, så der er enighed mellem leverandøren og Spørger mht. hvilken part, der er betalingspligtig for hhv. moms og punktafgifter."
Spørgers opfattelse og begrundelse
Det er Spørgers opfattelse, at spørgsmålene skal besvares med "Ja". Dette begrundes med følgende:
"Ad. Spørgsmål 1
Det er Spørgers opfattelse, at Spørgsmål 1 skal besvares med et "Ja".
Spørger er registreret som mellemhandler (oplagshaver) efter chokoladeafgiftslovens § 4, da Spørger afsætter varer fra flere end 6 detailudsalg, der ejes af virksomheden.
Spørger skal efter chokoladeafgiftslovens § 7 opgøre afgiften på baggrunden af tilgangen af ubeskattede varer fra udlandet eller andre oplagshavere.
Af Den Juridiske Vejledning, version 2025-1, afsnit E.A.2.3.6.2 fremgår følgende:
"Opgørelsen af den afgiftspligtige mængde foretages på grundlag af tilgangen til virksomheden af ubeskattede varer i månedens løb. Ved opgørelsen medregnes enhver tilgang af varer, som ubeskattet er tilført virksomheden fra udlandet eller fra andre registrerede oplagshavere."
Ifølge Den Danske Ordbog betyder "tilført" at "føre, bringe, lede noget til et sted eller til en/ noget", eller "at flytte eller transportere til".
Selvom varerne påtænkes indkøbet fra en dansk leverandør, tilføres varerne ikke Spørger fra leverandøren (den anden registrerede oplagshaver). Leverandøren har hverken forinden indført eller modtaget de afgiftspligtige varer fra udlandet, varerne er derfor heller ikke tilført leverandøren fra udlandet.
Modsat foretager Spørger selv afhentningskøbet i det andet EU-land ved leverandørens lageradresse der, for efterfølgende for egen regning og risiko at transportere varerne fra afhentningsadressen til Spørgers centrallager i Danmark. Varerne videredistribueres og sælges derefter i Spørgers egne dagligvarebutikker i Danmark. Det er således Spørger, der har tilført varerne til Danmark fra udlandet, idet ejerskabet for varerne er Spørgers på det tidspunkt hvor varerne krydser den danske grænse. At afgiften følger varen, er i øvrigt i overensstemmelse med systematikken for punktafgiftsområdet og i punktafgiftslovgivningen. Der er i denne henseende ingen væsentlige forskelle mellem reglerne i de nationale punktafgiftslove, såsom Chokoladeafgiftsloven, og de harmoniserede punktafgiftslove. I alle henseender er det den fysiske flytning af varer, som den afgiftsmæssige vurdering skal foretages ud fra. Se hertil for eksempel EU-Domstolens dom i sag C-355/14 (Polihim) hvor et salg af en vare skete at uden varen blev flyttet ud af det afgiftsoplag, hvor den befandt sig. Eftersom varen ikke var flyttet ud af afgiftsoplaget, var der ikke indtruffet en afgiftspligtig begivenhed. Det afgørende er at der blev lagt vægt på, at "bevægelse" af en afgiftspligtig vare skal forstås bogstavelig og altså sådan, at afgiftspligten afhænger af en reel, fysisk flytning af punktafgiftspligtige varer. Samme resultat kommer Skatterådet i øvrigt frem til i SKM 2024.551.SR.
Som følge heraf er det Spørgers opfattelse, at Spørger bliver afgiftspligtig af varer, der er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, selvom varerne er indkøbt ved en dansk leverandør, idet det er den fysiske flytning af varerne, som afgiftspligten skal bestemmes ud fra.
Ad. Spørgsmål 2
Det er Spørgers opfattelse, at Spørgsmål 2 skal besvares med et "Ja".
Spørger er registreret som varemodtager efter CHOAL § 22, stk. 3, hvormed afgiften svares i forbindelse med indførsel af varerne her i landet, i overensstemmelse med reglerne i chokoladeafgiftslovens § 10 a.
Følgende fremgår af Den Juridiske Vejledning, version 2025-1, E.A.1.4.1, Former for registrering:
" Hvem skal registreres som registreret varemodtager?
Følgende skal registreres som varemodtagere:
· Virksomheder eller personer, der som led i udøvelsen af deres erhverv, modtager (får tilsendt) varer fra udlandet
· Erhvervsdrivende, som selv henter ubeskattede varer i udlandet."
Det fremgår således klart af den Juridiske Vejledning, at en varemodtager også kan være en erhvervsdrivende, der henter ubeskattede varer i et andet EU-land. Afgiftspligten er dermed ikke koblet sammen med hvilken virksomhed, som Spørger modtager varerne fra (køber varerne af), men hvem der modtager (får indført eller selv indfører) varerne fra udlandet.
Dette underbygges endvidere af Den Juridiske Vejledning, version 2025-1, afsnit E.A.1.2 (vores understregning):
"Dækningsafgift
Det forekommer, at en vare, som er afgiftspligtig, indgår som bestanddel i en anden vare, som ikke er afgiftspligtig. I den situation skal der i nogle tilfælde betales afgift af det faktiske indhold af den afgiftspligtige bestanddel. Denne form for afgift kaldes dækningsafgift.
Dækningsafgift betales typisk ved indførsel eller import."
Selvom varerne indkøbes ved en dansk leverandør, indføres varerne til Danmark af Spørger, hvorfor det er Spørger, der bør være afgiftspligtig af varerne. Leverandøren har hverken forinden indført eller modtaget de afgiftspligtige varer fra et andet EU-land. Spørger foretager afhentningskøbet i et andet EU-land ved leverandørens lageradresse der, for efterfølgende for egen regning og risiko at transportere varerne fra afhentningsadressen til Spørgers centrallager i Danmark. Varerne videredistribueres og sælges derefter i Spørgers egne detailbutikker i Danmark.
Med andre ord er den almindelige afgiftssystematik, hvorefter det er den reelle, fysiske bevægelse af varerne, der fastlægger afgiftspligten.
Som følge heraf er det Spørgers opfattelse, at Spørger bliver afgiftspligtig af varer, der er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens kapitel 3, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, selvom varerne indkøbes fra en dansk leverandør.
Ad. Spørgsmål 3
Det er Spørgers opfattelse, at Spørgsmål 3 skal besvares med et "Ja".
Spørger foretager et køb af varer, der befinder sig i et andet EU-land på det tidspunkt, hvor transporten til Spørger påbegyndes.
Jævnfør momslovens § 14, stk. 1, nr. 2 er det momsmæssige leveringssted i denne situation i det EU-land, hvor transporten påbegyndes. Jævnfør momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, er salg af varer til en køber, der er momsregistreret i et andet EU-land imidlertid fritaget for moms, når transporten af varerne arrangeres af enten sælger eller køber.
Den danske momslovs § 14 er en direkte implementering af momssystemdirektivets artikel 32, mens momslovens § 34 er en direkte implementering af momssystemdirektivets artikel 138. Tilsvarende bestemmelser er således gældende i andre EU-lande.
Når Spørger køber varer af en dansk leverandør, der er placeret på leverandørens lager i et andet EU-land, og det er aftalt, at Spørger arrangerer transporten og skal afhente varerne på leverandørens lager (anvendelse af G2), er der således tale om et salg med momsmæssigt leveringssted i det andet EU-land, og hvor sælger derfor som udgangspunkt skal pålægge EU-landets lokale moms på deres faktura til Spørger. Da Spørger er registreret for moms, og Spørger arrangerer transporten fra det andet EU-land til Danmark, vil salget imidlertid være omfattet af en momsfritagelse i EU-landets momslov svarende til den danske momslovs § 34, stk. 1, nr. 1, og sælger skal derfor udstede en faktura fra sit momsnummer i det pågældende EU-land uden pålæg af moms og med påførsel af Spørgers danske momsnummer og en tekst om, at salget sker med nul-sats (zero-rated).
Det er herefter Spørger, der er betalingspligtig for moms på transaktionen jævnfør momslovens § 11, stk. 1, nr. 1.
Det er således Spørgers opfattelse, at Spørger er betalingspligtig for dansk moms, når Spørger foretager køb fra den danske leverandør, og Spørger afhenter varerne på leverandørens lager i et andet EU-land og transporterer varerne til Danmark.
Det forhold, at leverandøren er hjemmehørende i Danmark, ændrer ikke på dette. Det er således Spørgers opfattelse, at leverandøren ikke i den foreliggende situation, hvor det er Spørger, der arrangerer transporten af varerne fra det andet EU-land til Danmark for egen regning og risiko, kan foretage en intern fakturering fra leverandørens momsnummer i et andet EU-land til leverandørens danske momsnummer for herefter at udstede en faktura til Spørger fra leverandørens danske momsnummer med pålæg af dansk moms.
Det bemærkes i denne forbindelse, at leverandøren ikke kan anvende reglerne om overførsel af varer til eget brug, dels fordi leverandøren ikke selv arrangerer transporten og dels som følge af undtagelsesbestemmelsen i momslovens § 10, stk. 2, nr. 5.
I den beskrevne situation, hvor sælgers leverance af varer fra sælgers lager i et andet EU-land sker på FCA, påhviler betalingspligten for dansk moms derfor Spørger og ikke leverandøren.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes bekræftet, at Spørger bliver afgiftspligtig af varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 1, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, uanset at de indkøbes fra en dansk leverandør.
Begrundelse
I medfør af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, svares der afgift af varer der er omfattet af det afgiftspligtige vareområde som fastsat i nr. 1 til 9. Dette omfatter bl.a. chokolade, chokoladevarer, lakrids, marcipanmasser, konfekt, tyggegummi m.v. Afgiften svares efter satserne i chokoladeafgiftslovens § 2.
Det er oplyst, at Spørger er registret som mellemhandler efter chokoladeafgiftslovens § 4. Efter chokoladeafgiftslovens § 7 skal virksomheder, der er registreret som oplagshaver efter § 4, opgøre den afgiftspligtige vægt for en afgiftsperiode på grundlag af tilgangen til virksomheden i perioden af varer, som er tilført virksomheden efter § 5, uden at afgiften er berigtiget.
Det er endvidere oplyst, at Spørger indkøber varer, der er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1. Spørger påtænker at afhente nogle af disse varer i andre EU-lande. Det er oplyst, at Spørger skal afhente varerne på lagre i andre EU-lande, hvorefter Spørger vil transportere varerne til Danmark for egen regning og risiko.
Der skal derfor tages stilling til om afhentning af varer i andre EU-lande er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 7, hvorefter den afgiftspligtige mængde skal opgøres på grundlag af tilgangen af afgiftspligtige varer til virksomheden i afgiftsperioden.
Af lovbemærkningerne til lovforslag nr. 45 af 20. november 1968 fremgår det bl.a. af bemærkningerne til §§ 6 og 7: "I forbindelse med chokoladeafgiftens ændring til en ren vægtafgift foreslås det, at de frivilligt registrerede virksomheder (mellemhandlere m. v., jfr. lovforslagets § 4) i alle tilfælde skal berigtige afgiften på grundlag af tilgangen til virksomheden af ikke-afgiftsberigtigede varer." [Skattestyrelsens understregning].
På baggrund af lovbemærkningerne vurderer Skattestyrelsen, at der med "tilgang" i chokoladeafgiftslovens § 7 skal forstås enhver tilførsel til virksomheden af varer omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens kapitel 1, uanset hvorledes denne tilgang er sket.
Der skal således svares afgift på grundlag af tilgangen af ikke-afgiftsberigtigede varer til virksomheder registreret efter chokoladeafgiftslovens § 4, uanset om tilgangen sker ved fx forsendelse eller levering fra leverandøren, eller som i nærværende påtænkte tilfælde, sker ved afhentning på leverandørens lageradresse i et andet EU-land.
Det er herefter Skattestyrelsens vurdering, at Spørger ved afhentning af afgiftspligtige varer direkte på leverandørens lagre i andre EU-lande bliver afgiftspligtig af afhentningskøbet, når disse indføres af Spørger her til landet. Den afgiftspligtige mængde, der afhentes af Spørger i andre EU-lande, skal derfor indgå i opgørelsen af den afgiftspligtige mængde (vægt), jf. chokoladeafgiftslovens § 7.
Skattestyrelsen bemærker, at det er uden betydning, om leverandøren er en dansk virksomhed med lageradresse i et andet EU-land, eller om leverandøren har hele sin virksomhed etableret i det pågældende EU-land. Der lægges i det bindende svar afgørende vægt på, at varerne afhentes i et andet EU-land af Spørger for Spørgers egen regning og risiko. Der er i det bindende svar således alene taget stilling til Spørgers disposition i egenskab af køber.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".
Spørgsmål 2
Det ønskes bekræftet, at Spørger bliver afgiftspligtig af varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 3, når varerne indføres fra et andet EU-land af Spørger for Spørgers regning og risiko, uanset at de indkøbes fra en dansk leverandør.
Begrundelse
Det fremgår af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1 og 3, at der skal svares dækningsafgift af varer under toldtariffens positioner 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, når disse indføres fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, eller ved modtagelse fra andre EU-lande.
Af chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 3, fremgår det, at ved modtagelse af varer omfattet af § 22, stk. 1, fra andre EU-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet. I så fald finder lovens § 10 a tilsvarende anvendelse. Dækningsafgiften svares efter satserne i chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, på grundlag af vægten af de afgiftspligtige bestanddele.
Det er oplyst, at Spørger indkøber varer, der er dækningsafgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens kapitel 3. Hertil er det også oplyst, at Spørger er registret som varemodtager for indførsel af dækningsafgiftspligtige varer omfattet af chokoladeafgiftslovens kapitel 3.
Det er endvidere oplyst, at Spørger påtænker at afhente dækningsafgiftspligtige varer i andre EU-lande. Det er oplyst, at Spørger skal afhente varerne på lagre i andre EU-lande, hvorefter Spørger vil transportere varerne til Danmark for egen regning og risiko.
Når Spørger afhenter varer omfattet af de positivt oplistede toldpositioner i chokoladeafgiftslovens § 22, der ikke sig selv er afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, skal der svares afgift af de afgiftspligtige bestanddele.
Efter ordlyden i chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 3, skal afgiften svares ved varemodtagelsen her i landet. Det er Skattestyrelsens opfattelse, at dette også omfatter indførsel af de dækningsafgiftspligtige varer, som Spørger selv afhenter og medbringer her til landet. Der henvises i den forbindelse til Den juridiske vejledning, afsnit E.A.1.2, hvor det fremgår, at dækningsafgift typisk betales ved indførsel eller import.
Det er herefter Skattestyrelsens vurdering, at Spørger ved afhentning af dækningsafgiftspligtige varer direkte på leverandørens lagre i andre EU-lande bliver afgiftspligtig af afhentningskøbet, når disse indføres af Spørger her til landet. Spørger skal derfor svare afgift i forbindelse med varemodtagelsen af den afgiftspligtige mængde, der afhentes af Spørger i andre EU-lande efter chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 3, jf. § 10 a.
Skattestyrelsen bemærker, som også anført under begrundelsen til spørgsmål 1, at det er uden betydning om leverandøren er en dansk virksomhed med lageradresse i et andet EU-land, eller om leverandøren har hele sin virksomhed etableret i det pågældende EU-land. Der lægges i det bindende svar afgørende vægt på, at varerne afhentes i et andet EU-land af Spørger for Spørgers egen regning og risiko. Der er i det bindende svar således alene taget stilling til Spørgers disposition i egenskab af køber.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Ja".
Spørgsmål 3
Det ønskes bekræftet, at Spørger er betalingspligtig for moms, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, når Spørger køber varer fra en dansk leverandør, og Spørger afhenter varerne på leverandørens lager i et andet EU-land, og det dermed er Spørger, der er arrangør af transporten af varerne fra det andet EU-land til Danmark.
Begrundelse
Momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, som gennemfører momssystemdirektivets artikel 32, stk. 1, fastlægger leveringsstedet for varer, der forsendes eller transporteres. Det er med denne bestemmelse udgangspunktet, at hvis varen befinder sig her i landet på det tidspunkt, hvor forsendelsen eller transporten til aftageren påbegyndes, er leveringsstedet og dermed det momsmæssige beskatningssted, her i landet.
Ved fastlæggelse af leveringsstedet skal der tages udgangspunkt i varens fysiske placering. Det sikres herved, at der ved forsendelse ikke kan aftales et leveringssted i et andet land efter købelovens regler med den virkning, at beskatningsretten flyttes, når varen reelt befinder sig i Danmark ved forsendelsens begyndelse.
Det gør således ikke nogen forskel for fastlæggelse af leveringsstedet, at Spørger køber varerne af en dansk leverandør, når varerne befinder sig i et andet EU-land på det tidspunkt, hvor forsendelsen eller transporten påbegyndes.
Ifølge momslovens § 34, stk. 1, nr. 1, der gennemfører momssystemdirektivets artikel 138, stk. 1, fritages en leverance af varer for moms i det EU-land, hvor varerne befinder sig ved forsendelsen eller transportens begyndelse, hvis varerne af sælgeren eller erhververen eller for disses regning, forsendes eller transporteres til et andet EU-land, når erhververen er registreret, i det andet EU-land efter regler svarende til momslovens §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51, a.
Modstykket til denne momsfritagelse findes i momslovens § 11, stk. 1, nr. 1, som gennemfører momssystemdirektivets artikel 2, stk. 1, litra b), hvorefter der skal betales afgift af erhvervelse mod vederlag af varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en afgiftspligtig person og handler i denne egenskab og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a.
Stedet for en erhvervelse, og dermed det momsmæssige beskatningssted fastsættes i momslovens § 22, stk. 1, til det sted, hvor varen befinder sig ved forsendelsens eller transportens afslutning, og den person, der foretager den momspligtige erhvervelser, er betalingspligtig for momsen, jf. momslovens § 46, stk. 3.
Spørger, der er etableret og momsregistreret i Danmark, påtænker at arrangere forsendelse eller transport af varer fra et lager i et andet EU-land til Danmark. Dermed erhverves varerne i Danmark, idet forsendelsen eller transporten afsluttes i Danmark, jf. momslovens § 22, stk. 1.
På baggrund af ovenstående er det Skattestyrelsens opfattelse, at der skal betales dansk moms af erhvervelse af de varer, som Spørger forsender eller transporterer fra leverandørens lager i et andet EU-land til Danmark, jf. momslovens § 11, stk. 1, nr. 1 og at Spørger, som den der forestår denne momspligtige erhvervelse, er betalingspligtig for moms heraf, jf. momslovens § 46. stk. 3.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Ja".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 26 af 13. januar 2025 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (Chokoladeafgiftsloven)
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1. Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3. Marcipan- og nougatmasser og varer heraf.
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5. Tyggegummi.
6. Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter.
7. Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader, stænger, figurer og lign.
8. Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang.
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
[...]
§ 4
Virksomheder, der driver mellemhandel med afgiftspligtige varer, og virksomheder, der afsætter afgiftspligtige varer fra 6 eller flere detailudsalg, som ejes af virksomheden, kan anmelde virksomheden til registrering som oplagshaver hos told- og skatteforvaltningen.
§ 5
Registrerede oplagshavere er berettiget til fra udlandet eller fra registrerede oplagshavere at modtage afgiftspligtige varer, uden at afgiften er berigtiget, såfremt varerne er bestemt til:
1) Fremstilling af afgiftspligtige varer,
2) videresalg en gros eller
3) afsætning fra 6 eller flere detailudsalg, der ejes af virksomheden.
Stk. 2. Såfremt en registreret oplagshaver, der fremstiller eller driver mellemhandel med afgiftspligtige varer, ejer mindre end 6 detailudsalg, kan told- og skatteforvaltningen tillade, at varerne til disse udsalg modtages, uden at afgiften er berigtiget, såfremt virksomhedens salg af afgiftspligtige varer til andre handlende overstiger salget gennem de detailudsalg, der ejes af virksomheden, beregnet efter engrosværdien.
[...]
§ 7
I virksomheder, der er registreret som oplagshaver efter § 4, opgøres den afgiftspligtige vægt for en afgiftsperiode på grundlag af tilgangen til virksomheden i perioden af varer, som er tilført virksomheden efter § 5, uden at afgiften er berigtiget.
Forarbejder
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968
I bemærkningerne til §§ 6 og 7 står der (uddrag):
"[...]
I forbindelse med chokoladeafgiftens ændring til en ren vægtafgift foreslås det, at de frivilligt registrerede virksomheder (mellemhandlere m. v., jfr. lovforslagets § 4) i alle tilfælde skal berigtige afgiften på grundlag af tilgangen til virksomheden af ikke-afgiftsberigtigede varer.
[...]."
Praksis
Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.2.3.4 "Virksomheder og privatpersoner omfattet af reglerne" (uddrag):
"[...]
Mellemhandel
Enhver, der i erhvervsmæssigt øjemed driver engrossalg eller sælger varer fra seks eller flere detailudsalg, som ejes af virksomheden, kan anmelde sin virksomhed til registrering som oplagshaver hos Erhvervsstyrelsen. Se CHOAL § 4, stk. 1.
Hvis en registreret oplagshaver, der fremstiller eller driver mellemhandel med afgiftspligtige varer, ejer mindre end seks detailudsalg, kan Skatteforvaltningen tillade, at varerne til disse udsalg modtages, uden at afgiften er berigtiget. Dette gælder dog kun, hvis virksomhedens salg af afgiftspligtige varer til andre handlende overstiger salget gennem de detailudsalg, der ejes af virksomheden, beregnet efter engrosværdien. Se CHOAL § 5, stk. 2.
[...]"
Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.2.3.6.2 "Opgørelse af den afgiftspligtige mængde" (uddrag):
"[...]
Regler for opgørelse af chokoladeafgiften for registrerede oplagshavere
[...]
Mellemhandel
Opgørelsen af den afgiftspligtige mængde foretages på grundlag af tilgangen til virksomheden af ubeskattede varer i månedens løb.
Ved opgørelsen medregnes enhver tilgang af varer, som ubeskattet er tilført virksomheden fra udlandet eller fra andre registrerede oplagshavere. Se CHOAL § 7, stk. 1.
Mellemhandlere, hvis salg af varer i ubeskattet stand udgør mere end halvdelen af det samlede salg af varer, beregnet efter engrosværdien, kan efter ansøgning få tilladelse af Skatteforvaltningen til at opgøre mængden på grundlag af de i månedens løb udleverede varer.
Det er en betingelse, at virksomhedens lokaler til opbevaring af ubeskattede varer kan godkendes af Skatteforvaltningen. Se CHOAL § 7, stk. 2.
[...]"
Spørgsmål 2
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 26 af 13. januar 2025 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (Chokoladeafgiftsloven)
[...]
§ 10 a
I andre tilfælde svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet, medmindre varerne modtages efter reglerne i § 5 eller er omfattet af § 11. Erhvervsdrivende varemodtagere skal, inden varerne afsendes fra udlandet, lade sig registrere som registreret varemodtager hos told- og skatteforvaltningen.
Stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan pålægge en registreret varemodtager at stille sikkerhed, hvis varemodtageren inden for de seneste 3 år er straffet efter § 26. Sikkerheden skal stilles for et beløb svarende til det forventede skyldige afgiftsbeløb for de kommende 12 måneder, dog mindst 20.000 kr. Sikkerheden frigives, såfremt varemodtageren inden for en 2-års-periode ikke er straffet efter § 26. Sikkerheden skal være told- og skatteforvaltningen i hænde, før forsendelsen af ubeskattede leverancer påbegyndes. Told- og skatteforvaltningen fastsætter regler for sikkerhedsstillelsen.
Stk. 3. De registrerede varemodtagere, der er nævnt i stk. 1, skal efter udløbet af hver afgiftsperiode angive mængden af de varer, virksomheden har modtaget i perioden, og indbetale afgiften heraf til told- og skatteforvaltningen. Angivelsen og betalingen sker efter §§ 2-8 i opkrævningsloven. Afgiftsperioden er måneden.
Stk. 4. For andre varemodtagere sker angivelsen og betalingen efter § 9, stk. 1, 3 og 4, i opkrævningsloven.
Stk. 5. En virksomhed, institution eller person, der ikke er registreret som varemodtager, og der som led i udøvelsen af sit erhverv modtager afgiftspligtige varer efter lovens kapitel 1 eller 3 fra andre EU-lande eller tredjelande, skal inden vareafsendelsen fra et andet EU-land eller tredjeland
1) registreres som midlertidigt registreret varemodtager hos told- og skatteforvaltningen,
2) anmelde varetransporten til told- og skatteforvaltningen og
3) indbetale afgiften af varer, der er afgiftspligtige her i landet.
Stk. 6. Told- og skatteforvaltningen kan fratage en virksomhed registreringen som varemodtager, hvis virksomheden gentagne gange ikke angiver og betaler afgiften rettidigt, eller hvis virksomheden ikke overholder regnskabsbestemmelserne i §§ 12 og 13. Generhvervelse af registreringen kan ske efter 1 år.
[...]
Kap. 3. Dækningsafgiften
§ 22
Af varer under toldtariffens pos. 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der ikke i sig selv er afgiftspligtige efter kapitel 1, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele, svares ved indførsel fra steder uden for EU eller fra visse områder, der ikke er omfattet af de pågældende EU-landes afgiftsområde, en dækningsafgift. Afgiften afregnes efter reglerne i toldlovens kapitel 4, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. For varer, der indføres af en virksomhed registreret efter § 29 i toldloven, finder reglerne i § 10 a tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Ved modtagelse af varer fra andre EU-lande svares afgiften i forbindelse med varemodtagelsen her i landet. Bestemmelserne i lovens § 10 a finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 4. Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af vægten af de afgiftspligtige bestanddele:
1. | Afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 g | 25 kr. og 97 øre pr. kg |
2. | Afgiftspligtige bestanddele, hvis indhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g sukker pr. 100 g | 22 kr. og 8 øre pr. kg |
Praksis
Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.1.2 " Systematik for punktafgiftsområdet" (uddrag):
"[...]
Dækningsafgift
Det forekommer, at en vare, som er afgiftspligtig, indgår som bestanddel i en anden vare, som ikke er afgiftspligtig. I den situation skal der i nogle tilfælde betales afgift af det faktiske indhold af den afgiftspligtige bestanddel. Denne form for afgift kaldes dækningsafgift. Dækningsafgift betales typisk ved indførsel eller import.
Eksempel
Chokolade er afgiftspligtig efter lov om afgift af chokolade- og sukkervarer § 1, stk. 1, nr. 1. Når chokolade indgår i brød eller kage, som ikke i sig selv er afgiftspligtig, skal der når varerne importeres eller modtages fra udlandet, betales dækningsafgift af indholdet af chokolade. Se CHOAL § 22.
[...]"
Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.2.4 " Varer omfattet af reglerne for dækningsafgift" (uddrag):
"[...]
Varer omfattet af dækningsafgift
Afgiftspligten omfatter varer under toldtarifpositionerne 1806, 1901, 1904, 1905, 2008, 2106 og 2202, der indføres eller modtages fra udlandet, og som ikke i sig selv er chokolade- og sukkerafgiftspligtige, men som indeholder chokolade- og sukkerafgiftspligtige bestanddele.
[...]"
Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.2.4.3 "Virksomheder og privatpersoner omfattet af reglerne for dækningsafgift" (uddrag):
"[...]
Registrerede varemodtagere
Virksomheder, der indfører dækningsafgiftspligtige varer fra udlandet, har pligt til at lade sig registrere hos Erhvervsstyrelsen som registreret varemodtager. Se CHOAL § 22, stk. 2-3.
Reglerne for registrering af varemodtagere af chokoladeafgiftspligtige varer gælder tilsvarende for varemodtagere af dækningsafgiftspligtige varer. Se afsnit E.A.2.3.4 Virksomheder og privatpersoner omfattet af reglerne.
[...]"
Spørgsmål 3
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2024 om merværdiafgift (momsloven)
§ 11, stk. 1, nr. 1
Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af
1) varer fra andre EU-lande, når sælgeren er en afgiftspligtig person og handler i denne egenskab og erhververen er en afgiftspligtig person eller en ikke afgiftspligtig juridisk person, der er registreringspligtig efter §§ 47 eller 50, eller som registreres efter §§ 49, 50 a, 51 eller 51 a. Der betales dog ikke afgift, når varen af sælger installeres eller monteres her i landet, når sælgeren er omfattet af regler i et andet EU-land svarende til § 71 e, eller når varen i salgslandet er afgiftsberigtiget efter tilsvarende regler som fastsat i kapitel 17 om brugte varer mv.,
§ 14, stk. 1, nr. 2
Leveringsstedet for varer er her i landet i følgende tilfælde:
(…)
2) Når varen forsendes eller transporteres og varen befinder sig her i landet på det tidspunkt, hvor forsendelsen eller transporten til aftageren påbegyndes. Leveringsstedet er dog ikke her i landet, når varen installeres eller monteres i udlandet af leverandøren eller på dennes vegne, eller når varen sælges ved fjernsalg, jf. §§ 14 b og 21 e.
(…)
§ 22, stk. 1
Stedet for erhvervelse af en vare fra et andet EU-land er her i landet, når varen befinder sig her efter afslutningen af forsendelsen eller transporten til erhververen.
§ 34, stk. 1, nr. 1
Følgende leverancer af varer og ydelser er fritaget for afgift:
1) Levering af varer, der af virksomheden eller af erhververen eller for disses regning forsendes eller transporteres til et andet EU-land, når erhververen er registreret i et andet EU-land efter regler svarende til §§ 47, 49-50 a, 51 eller 51 a. Det er en betingelse for fritagelse, at den registrerede erhverver har angivet sit momsregistreringsnummer til leverandøren. Fritagelsen omfatter dog ikke levering af varer, der afgiftsberigtiges efter reglerne i kapitel 17.
§ 46, stk. 3
Betaling af afgift af varer fra andre EU-lande påhviler den person, der foretager en afgiftspligtig erhvervelse.