Dato for udgivelse
20 mar 2025 12:49
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
04 feb 2025 08:40
SKM-nummer
SKM2025.152.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
24-1172711
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Energi og kuldioxid
Emneord
Mineralolieafgift, afgiftspligt, blandinger, udfyldningsregel
Resumé

Det ønskes bekræftet, at spørgers produkter P1 og P2 ikke er afgiftspligtige, hverken efter udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2 (afgift af varer henhørende under KN-kode 3824 90 99, som anvendes til varmefremstilling) eller blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 4 (afgift af hele blandingen for afgiftspligtige varer efter afgiftssatsen for den vare med den højeste afgift).

Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørgers produkter henhørende under henholdsvis KN-kode 3826 00 10 og KN-kode 3826 00 90 i den gældende toldtarif, der sælges til varmefremstilling, ikke er afgiftspligtig efter mineralolieafgiftsloven. Produkterne er omfattet af afgiftspligten efter udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2. Produkter henhørende under KN-kode 3826 00 10 og 3826 00 90 i den gældende Nomenklatur er henhørende under KN-kode 3824 90 99 i Nomenklaturen, som var gældende i 2001, jf. EU’s gennemførelsesafgørelse 2018/552. Både energibeskatningsdirektivet og mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, henviser til KN-koderne fra 2001.

Skatterådet kan derimod bekræfte, at P1 ikke er afgiftspligtigt efter blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 4. Skatterådet har ved sin afgørelse ud fra en samlet vurdering lagt vægt på, at P3 anses for alene at være anvendt til teknisk brug, uanset at der vil være en minimal rest P3 på under 0,03 pct. i spørgers produkter, og at indholdet af P3 i spørgers produkter ikke ændrer på tariferingen af spørgers produkter.

Hjemmel

Mineralolieafgiftsloven

Reference(r)

mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 2

mineralolieafgiftsloven § 1, stk. 4

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit E.A.4.1.3.2

Spørgsmål

1. Kan Skatterådet bekræfte, at P1 med KN-kode 3826 00 10, hvor P1 i forbindelse med fremstillingen blandes med P3, ikke skal betragtes som et sammenblandingsprodukt efter § 1, stk. 4, i mineralolieafgiftsloven, og dermed ikke i medfør heraf er afgiftspligtigt efter § 1 i mineralolieafgiftsloven?

2. Kan Skatterådet bekræfte, at P1 med KN-kode 3826 00 10, og som anvendes til varmefremstilling, ikke er omfattet af § 1, stk. 2, 1. pkt. i mineralolieafgiftsloven?

3. Kan Skatterådet bekræfte, at P2 med KN-kode 3826 00 90, ikke er afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftsloven, når P2 anvendes til varmefremstilling?

Svar

1. Ja

2. Nej

3. Nej

Under hensyn til skattemyndighedernes tavshedspligt, jf. skatteforvaltningslovens § 17, offentliggøres det bindende svar i redigeret form.

Beskrivelse af de faktiske forhold

Om H1

H1 (herefter "spørger") er et selskab, som har til formål at producere og sælge brændstoffer.

Om de påtænkte dispositioner

Spørger ønsker at fremstille produktet P1, som skal videresælges og anvendes til varmefremstilling. Råvaren skal gennemgå en produktionsproces, hvor der tilføres fossilt P3, som senere i processen fjernes igen, hvorefter P3 kan genanvendes i produktionsprocessen i samme led. Tilførelsen af P3 har alene til formål at indgå i/fremme de kemiske reaktioner, som fører til fremstillingen af P1 og har ikke til formål at indgå i slutproduktet - og indgår således heller ikke i slutproduktet, da P3 udskilles i senere led i produktionsprocessen.

Efter fremstillingen af P1 bliver denne renset, hvorved opstår P2. Der bliver ikke tilføjet P3 eller andre fossile produkter i P2. Spørger ønsker at sælge P2 som fyringsolie.

Spørger har hos en ekstern akkrediteret analysevirksomhed fået foretaget produktindholdsanalyser af P2, som dokumenterer, at denne ikke et kulbrintebrændstof. Ved analyser kan dog spores en minimal rest af P3 på under 0,03 pct.

Spørgers opfattelse og begrundelse

Lovgrundlag

Følgende fremgår af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, 2 og 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 1. september 2020:

"Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. For 2015 udgør afgiften for følgende mineralolieprodukter m.v.:

1) Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof, 299,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 297,9 øre pr. liter ved 15 °C.

2) Anden gas- og dieselolie, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.

3) Let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.), 288,1 øre pr. liter ved dagtemperatur og 286,4 øre pr. liter ved 15 °C.

4) Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.), 267,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 265,8 øre pr. liter ved 15 °C.

5) Svovlfri dieselolie (svovlindhold højst 0,001 pct.), 267,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 265,8 øre pr. liter ved 15 °C.

6) Svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.), 266,0 øre pr. liter ved dagtemperatur og 264,5 øre pr. liter ved 15 °C.

7) Fuelolie, 243,0 øre pr. kg.

8) Fyringstjære, 218,8 øre øre pr. kg.

9) Petroleum, der anvendes som motorbrændstof, 299,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 297,9 øre pr. liter ved 15 °C.

10) Anden petroleum, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.

11) Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g pr. liter), 495,9 øre pr. liter ved dagtemperatur og 491,7 øre pr. liter ved 15 °C.

12) Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 420,9 øre pr. liter ved dagtemperatur og 417,4 øre pr. liter ved 15 °C.

13) Blyfri benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 413,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 410,4 øre pr. liter ved 15 °C. Blyfri benzin med 9,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 406,0 øre pr. liter ved dagtemperatur og 402,7 øre pr. liter ved 15 °C.

14) Autogas i form af LPG, 181,4 øre pr. liter.

15) Anden flaskegas i form af LPG, der anvendes som motorbrændstof, 333,5 øre pr. kg.

16) Anden flaskegas i form af LPG og gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas, 275,1 øre pr. kg.

17) Karburatorvæske, 469,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 465,5 øre pr. kg ved 15 °C.

18) Smøreolie og lign. under pos. 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.

19)  Bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 59,8 kr./GJ eller 214,5 øre pr. liter.

20)  Metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 59,8 kr./GJ eller 94,4 øre pr. liter.

Stk. 2. Af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i EU’s Kombinerede Nomenklatur, undtagen tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning. (...)

Stk. 4. Af en blanding af de i stk. 1 eller bilag 2 nævnte produkter eller disse produkter og andre varer betales der afgift af hele blandingen efter satsen for den vare, der har den højeste afgiftssats efter denne lov, såfremt blandingen er anvendelig til fremstilling af varme eller som motorbrændstof. Der betales dog ikke yderligere afgift af blyfri benzin, der efter afgiftsberigtigelse blandes med afgiftsberigtiget blyholdig benzin. For biobrændstoffer, hvor afgiften opgøres efter energiindhold efter stk. 8, der blandes med andre afgiftspligtige varer efter stk. 1, betales forholdsmæssig afgift af biobrændstoffer og de øvrige afgiftspligtige varer."

Følgende fremgår af energibeskatningsdirektivets (direktiv 2003/96) artikel 2, stk. 3:

"(...)Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes ethvert andet kulbrintebrændstof, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende energiprodukt."

Administrativ praksis

Der fremgår følgende af SKM2015.294.SR:

"I forhold til at vurdere, om et bioprodukt til opvarmningsformål er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven, er det relevant at vurdere, om produktet er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1. stk. 1, nr. 19, eller af udfyldningsbestemmelsen i § 1, stk. 2, 1. pkt.

Det er SKATs vurdering, at produktet ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven.

Dette begrundes med, at spørgers produkt efter Force Technologys vurdering ikke omfattet KN-kode 1507-1508 eller KN-kode 3824 9099 i Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, hvorfor produktet ikke er omfattet af afgiftspligten efter bestemmelsen om afgift af bioolier, jf. § 1, stk. 1, nr. 19, eller efter afgiftspligten i § 1, stk. 2, 1. pkt. for varer omfattet af KN-kode 3824 90 99.

(...)

Det er SKATs vurdering, at et bioprodukt uden tilsætning af produkter af fossiloprindelse, ikke skal anses for at være kulbrintebrændstof efter mineralolieafgiftsloven. Dette er også i overensstemmelse med CO2-afgiftslovens § 2, stk. 6, hvor der ved ikke bionedbrydekugt affald, forstås affald fra fossile kilder."

De ønskede svar og spørgers argumenter

Spørgsmål 1: Ja.

Det er spørgers opfattelse, at der ved vurderingen af, hvorvidt et produkt skal betragtes som et sammenblandingsprodukt efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4, skal ses på indholdet af slutproduktet og ikke på eventuelle produkter, som er tilføjet i fremstillingsprocessen, hvis de bliver fjernet igen før færdigfremstillingen.

Spørger har oplyst, at tilførelsen af P3 alene har til formål at bidrage til og fremme de kemiske reaktioner, som fører til fremstillingen af P1, og ikke har til formål at indgå i selve slutproduktet. Derfor fjernes P3 forud for færdigfremstillingen af P1 i et senere produktionsled, da P3 genanvendes i produktionsprocessen.

Analyser viser dog, at der kan spores en helt uvæsentlig rest af P3 på under 0,03 pct. i P2, som kan spores efter rensningen. Det er vores opfattelse, at dette ikke fører til, at slutproduktet P2 får karakter af P3 eller kan anses som et sammenblandingsprodukt, da der ikke er sket en sammenblanding af f.eks. P2 og P3, men P3 blot har været anvendt i fremstillingsprocessen, hvorefter P3 efterfølgende udskilles i neutraliseringstanken.

Det er på den baggrund spørgers opfattelse, at produktet i spørgsmål 1 ikke skal betragtes som et sammenblandingsprodukt omfattet af § 1, stk. 4, i mineralolieafgiftsloven.

Spørgsmål 2: Ja.

I forlængelse af det anførte under spørgsmål 1 er det spørgers opfattelse, at en helt uvæsentlig rest af P3 på under 0,03 pct. ikke fører til, at P1 skal betragtes som et kulbrinteprodukt omfattet af § 1, stk. 2, 1. pkt. i mineralolieafgiftsloven. Det er også spørgers opfattelse, at produktet ikke er omfattet af KN-kode 38249099.

Spørgsmål 3: Ja.

P2 svarer ifølge spørger til det produkt, som er behandlet i SKM2015.294.SR., og som blev anset for ikke at være afgiftspligtigt.

I forbindelse med udarbejdelsen af dette bindende svar har selskabet fået FORCE til at udarbejde en rapport.om følgende forhold:

1.     En tarifering af produktet efter koderne i den kombinerede nomenklatur i Kommissionens forordning nr. 2031/2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning nr. 2658/87 (ikke den gældende nomenklatur). 

2.     En tarifering efter den gældende nomenklatur.

3.     Vurdering af, om der er tale om kulbrintebrændstof.

I rapporten konkluderer FORCE, at:

"[...]På denne baggrund er varen ikke egnet som brændstof i biler og nok heller ikke i andre køretøjer. Det formodes at der ikke findes køretøjer med opvarmede tanke, der kan anvende produktet.

[...]I det tilsendte data er der ikke noget, der umiddelbart indikerer et væsentligt indhold af kulbrinter. [...]. Selv hvis der forefindes små mængder af kulbrinter i varen, betyder efter FORCEs mening dog ikke at varen vil kunne anses som et kulbrintebrændstof.

FORCE foreslår at tarifere P3 i pos. 3826 00 90 i den aktuelle toldtariff. Den angivne position anses som en opsamlingsposition til forskellige produkter, der indeholder FAME i koncentrationer under 96,5 %. Varen indeholder ikke fossile jordolier eller lignende fossile olier.

Virksomheden har desuden bedt FORCE om at give forslag til tarifering på baggrund af Kommissionens forordning (EF) nr. 2031 af 6. august 2001 om ændring af bilag 1 til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (EF/2031/2001). KN-kode 3826 er ikke omfattet af den tidligere gældende forordning, da der er tale om en nyere kode. 

FORCE foreslår en tarifering af P2 i pos. 3825 61 00 00 i EF/2031/2001."

På baggrund ovenstående samt det bindende svar i SKM2015.294.SR, vil P2 ikke være afgiftspligtig efter mineralolieafgiftsloven. Der henvises til spørgsmål 1 for redegørelse for, at der ikke sker en sammenblanding af P2 og P3, men at P3 alene tilføres i produktionsprocessen (step 1), og senere frasorteres.

Det er på denne baggrund spørgers opfattelse, at P2 ikke er afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftsloven, da FORCE fastslår en tarifering af varen i pos. 3825 61 00 00 i EF/2031/2001 og pos. 3826 00 90 i den aktuelle toldtariff. Herudover fastslår FORCE også, at P2 ikke kan kvalificeres som et kulbrintebrændstof.

Spørgers høringssvar

Spørgsmål 2 og 3)

Spørger er ikke enige i Skattestyrelsens indstilling til spørgsmål 2 og 3, og det er fortsat spørgers opfattelse, at disse spørgsmål skal besvares med "Ja".

Baggrunden herfor er, at der ved lov nr. 1174 af 5. november 2014 blev tilføjet i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., at også varer under position 3824 90 99 i EU’s kombinerede nomenklatur er omfattet af afgiften ved brug til varmefremstilling eller motorbrændstof. Tilføjelsen skete ved et ændringsforslag, og af bemærkningerne fremgår følgende:

"Det følger ligeledes af energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, at senere ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet."

I 2015 (SKM2015.294.SR) bekræfter Skatterådet i et bindende svar, at et bioprodukt ikke var omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven, da det ikke var omfattet af KN-kode 3824 90 99 (Forordning nr. 2031/2001). Følgende fremgår af det bindende svar:

"I forhold til at vurdere om et bioprodukt til opvarmningsformål er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven, er det relevant at vurdere, om produktet er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 19 eller af udfyldningsbestemmelsen i § 1, stk. 2, 1. pkt.

Det er SKATs vurdering, at produktet ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven.

(...)

Det er SKATs vurdering, at et bioprodukt uden tilsætning af produkter af fossiloprindelse, ikke skal anses for at være et kulbrintebrændstof efter mineralolieafgiftsloven."

Skattestyrelsen konkluderer dermed klart, at der var tale om et afgiftsfrit produkt. Spørger er derfor uforstående overfor, hvorfor Skattestyrelsen skriver, at den offentliggjorte praksis som følge af SKM2015.294.SR alene vedrører metoden for vurdering af afgiftspligten efter en konkret vurdering, og at praksis ikke omfatter, hvorvidt et konkret produkt er afgiftspligtigt eller ej. [Skattestyrelsen: Disse bemærkninger fra Skattestyrelsens side er udeladt af Skattestyrelsens begrundelse nedenfor.]

Spørgsmålet i SKM2015.294.SR, som spørger ønskede svar på, havde følgende formulering: Skal der betales afgift efter mineralolieafgiftsloven af et bioprodukt, når produktet markedsføres og sælges som brændsel til opvarmningsformål? Dette spørgsmål svarer Skatterådet "Nej" til. Skatterådet har dermed klart forholdt sig til, om der var tale om et afgiftspligtig brændsel eller ej, jf. også ovenstående henvisninger fra Skatterådets bindende svar, som klart bekræfter, at Skatterådet de facto har forholdt sig, at der ikke var tale om et afgiftspligtig brændsel.

I 2018 gennemførte EU-Kommissionen en gennemførelsesafgørelse om ajourføring af henvisningerne til KN-koderne energiafgiftslovgivningen. Her fremgik det, at KN-koden 3824 90 99 fremadrettet skulle henvise til blandt andet KN-koderne 3826 00 10 og 3826 00 90.

Det er dog spørgers opfattelse, at ajourføringen i 2018 ikke i sig selv kan indføre en (ny) afgift på varer, som ville have været afgiftsfritaget før ændringen i 2018, da det klart fremgår af forarbejderne til lov nr. 1174 af 5. november 2014, at senere ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet. Dette indebærer, at beskatningsområdet ikke kan udvides blot ved ajourføring af KN-systemet. Det fremgår af gennemførelsesforordningen, at der er tale om en ajourføring.

På baggrund af ovenstående er det spørgers opfattelse, at P1 og P2 ikke er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, når de anvendes til varmeproduktion/motorbrændstof. Baggrunden herfor er, at en ajourføring af KN-koderne ikke må medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet. Hvis Skattestyrelsens indstilling til bindende svar fastholdes, vil det efter spørgers opfattelse være i strid med forarbejderne til lov nr. 1174 af 5. november 2014 samt energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, da P1 og P2 svarer til produktet, som i 2015 var afgiftsfritaget, jf. SKM2015.294.SR, nu er afgiftspligtigt, og dermed omfattet af energibeskatningsdirektivet, som følge af en ajourføring af KN-koderne.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at spørgers P1 med KN-kode 3826 00 10, hvor P1 i forbindelse med fremstillingen blandes med P3, ikke skal betragtes som et sammenblandingsprodukt efter § 1, stk. 4, i mineralolieafgiftsloven, og dermed ikke i medfør heraf er afgiftspligtigt efter § 1 i mineralolieafgiftsloven.

Begrundelse

Det lægges til grund, at P1 bruges til varmefremstilling.

Det lægges til grund som oplyst af spørger, at det fremstillede produkt P1 er henhørende under KN-kode 3826 00 10 i den gældende toldtarif. Det lægges også til grund, at spørgers produkt ikke er affald, som det er defineret i lov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse, jf. kulafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 5 og 6.

Spørger har oplyst, at i produktionsprocessen tilføres fossilt P3 til fremstilling af P1 og P2, men udskilles igen ved slutproduktet. P3 har alene til formål at indgå i/fremme de kemiske reaktioner, som fører til fremstillingen af P1 og har ikke til formål at indgå i slutproduktet, da P3 udskilles i senere led i produktionsprocessen. Det er videre oplyst, at analyse fra Force Technology (herefter Force) påviser en rest af P3 på under 0,03 pct., som kan spores i P2 efter rensning. Skattestyrelsen forudsætter, at mindre eller samme mængde P3 kan spores i P1.

Energibeskatningsdirektivets udfyldningsregel

Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, fastlægger hvilke former for energiprodukter, defineret ud fra KN-koder, der er omfattet af direktivets anvendelsesområde og dermed er underlagt afgiftspligt. Bestemmelsen er bl.a. implementeret i mineralolieafgiftsloven. Af artikel 2, stk. 1, litra h, fremgår, at "varer under KN-kode 3824 90 99, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof" anses for at være et energiprodukt.

KN-koderne indeholdt i Kommissionens forordning (EF) nr. 2031 af 6. august 2001 om ændring af bilag 1 til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (herefter Forordning nr. 2031/2001), er de koder, som finder anvendelse i energibeskatningsdirektivet, jf. art. 2, stk. 5. Det fremgår endvidere af stk. 5, at "I overensstemmelse med proceduren i artikel 27 træffes der en gang om året beslutning om ajourføring af koderne i den kombinerede nomenklatur for de varer, der er omhandlet i dette direktiv. Beslutningen må ikke medføre nogen ændringer af de minimumsafgiftssatser, der finder anvendelse i henhold til dette direktiv, eller føre til, at der tilføjes eller fjernes energiprodukter og elektricitet fra listen."

Kommissionen har ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/552 af 6. april 2018 om ajourføring af henvisningerne i Rådets direktiv 2003/96/EF til den kombinerede nomenklaturs koder for visse produkter (herefter Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552) ajourført relevante KN-koder i energibeskatningsdirektivet.

Af artikel 1, nr. 1, i gennemførelsesafgørelsen fremgår, at "i artikel 2, stk. 1, litra h), ændres KN-kode »3824 90 99« til »3824 99 86, 3824 99 92 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3824 99 93, 3824 99 96 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3826 00 10 og 3826 00 90."

Spørgers P1 er derfor henhørende under KN-kode 3824 90 99, jf. Forordning nr. 2031/2001, jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552, hvoraf det fremgår, at KN-kode 3824 90 99 bl.a. ændres til 3826 00 10. Spørgers P1 er henhørende under gældende KN-kode 3826 00 10.

Energiprodukter, ud over dem, der er fastsat en afgiftssats for i energibeskatningsdirektivet, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, beskattes med den sats, der er fastsat for det tilsvarende brændsel til opvarmning, jf. artikel 2, stk. 3, 1. pkt. i energibeskatningsdirektivet.

Varer henhørende under KN-kode 3824 90 99 (Forordning nr. 2031/2001), jf. ovenfor, er omfattet af energibeskatningsdirektivets definition på energiprodukter, når varerne er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning, jf. artikel 2, stk. 1, litra h. Der er ikke fastsat en afgiftssats i energibeskatningsdirektivet for spørgers produkt, jf.  bilag 1, tabel A-C.

Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 3, 1. pkt., er implementeret i mineralolieafgiftsloven. Det følger således, at kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99, der anvendes som brændsel til opvarmning, og som ikke er omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, kulafgiftslovens § 1, stk. 1 eller gasafgiftslovens § 1, er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2 (udfyldningsreglen).

Spørgers P1 er afgiftspligtig efter henvisningen i udfyldningsreglen til KN-kode 3824 90 99 og ikke efter andre bestemmelser i energiafgiftslovene. Dette begrundes nedenfor.

Udfyldningsreglen mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2

Mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1 oplister en række afgiftspligtige produkter og satserne på disse produkter, herunder gas- og dieselolie, jf. § 1, stk. 1. Det er Skattestyrelsens vurdering, at spørgers P1 ikke er gas- eller dieselolie efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1. Skattestyrelsen har her lagt vægt på, at der i bilag 1, tabel A-C i energibeskatningsdirektivet, som afgrænser bl.a. gas- og dieselolie ved KN-koder, ikke henvises til KN-kode 3824 (Forordning nr. 2031/2001). Da P1 således ikke er omfattet af bilag 1, tabel A-C, er det derfor ikke omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1.

Spørgers P1 er ikke et kulprodukt eller affald, hvorfor P1 ikke er omfattet af afgiftspligten efter kulafgiftsloven.

Afgiftspligten efter gasafgiftsloven omfatter naturgas og bygas, som forbruges her i

landet, samt gas til opvarmning, når gassen er fremstillet på basis af biomasse (biogas mv.). Det er Skattestyrelsens opfattelse, at P1 ikke er naturgas efter gasafgiftsloven. Her er der lagt vægt på, at i bilag 1, tabel A-C i energibeskatningsdirektivet er naturgas afgrænset til gas henhørende under KN-koderne 2711 1100 og 2711 2100 (Forordning nr. 2031/2001), som omfatter naturgas i flydende og gasformig tilstand.

P1 er endvidere ikke en gas fremstillet på basis af biomasse, da P1 er i flydende tilstand, jf. også SKM2023.191.SR, hvor Skatterådet ikke kunne bekræfte at LBG (flydende nedkølet biogas) var en biogas, men derimod anså LBG for at være en LPG, som er afgiftspligtig efter mineralolieafgiftsloven.

Det er på den baggrund, Skattestyrelsens vurdering, at P1 er omfattet af afgiftspligten i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2 (udfyldningsreglen), når spørgers P1 anvendes som brændsel til varmefremstilling, da produktet er tariferet under KN-kode 3824 90 99 (Forordning nr. 2031/2001) og ikke afgiftspligtig efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, kulafgiftslovens § 1, stk. 1 eller gasafgiftslovens § 1, jf. ovenfor.

Blandingsreglen mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4

Efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4, skal der "Af en blanding af de i stk. 1 eller bilag 2 nævnte produkter eller disse produkter og andre varer betales der afgift af hele blandingen efter satsen for den vare, der har den højeste afgiftssats efter denne lov, såfremt blandingen er anvendelig til fremstilling af varme eller som motorbrændstof. [...]"

P3 omfattet af mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1.

Spørger anvender P3 til teknisk brug ved fremstillingen af P1. P3 udskilles i produktionsprocessen, og det lægges til grund, at det endelige produkt indeholder en minimal rest P3 på under 0,03 pct.

Der er Skattestyrelsens vurdering, at P1 er afgiftspligtig efter udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, jf. ovenfor, samt at blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4, ikke finder anvendes som følge af anvendelsen af P3 under fremstillingen. Der er ift. blandingsbestemmelsen tale om en samlet vurdering, hvorved der er lagt vægt på de forenede forhold i sagen, dvs. at P3 må anses for alene at være anvendt til teknisk brug, uanset at der vil være en minimal rest P3 på under 0,03 pct. i spørgers produkt, at indholdet af P3 under fremstillingen renses bort til under 0,03 pct., og at indholdet af P3 i spørgers produkt ikke ændrer på tariferingen af spørgers produkt.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Spørgsmål 2

Det ønskes bekræftet, at spørgers P1 med KN-kode 3826 00 10, og som anvendes til varmefremstilling, ikke er omfattet af § 1, stk. 2, 1. pkt. i mineralolieafgiftsloven.

Begrundelse

Det er Skattestyrelsens vurdering, at spørgers produkt er afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., jf. begrundelsen til spørgsmål 1.

Det er spørgers opfattelse, at spørgers produkt kan sammenlignes med produktet, der ikke var afgiftspligtigt, i SKM2015.294.SR, og hvorfor spørgers produkt ikke er afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftsloven.

I SKM2015.294.SR blev der lagt vægt på, at det omhandlede produkt ikke var omfattet af KN-kode 3824 90 99 i Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif. I nærværende sag er spørgers P1 tariferet under KN-kode 3824 90 99 i Forordning nr. 2031/2001, jf. ovennævnte Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552, hvorfor P2 er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, når det anvendes som brændsel til opvarmning.

Af SKM2015.294.SR fremgår metoden for vurdering af, hvorvidt et konkret produkt er afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2 - herunder at ved tarifering af et produkt skal anvendes Forordning nr. 2031/2001.

Det fremgår af SKM2015.294.SR, at der er tale om et bioprodukt, som efter en konkret vurdering foretaget af Force, ikke var tariferet under 3824 90 99 i Forordning nr. 2031/2001.

Det bemærkes også, at Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552) er af nyere dato end SKM2015.294.SR.

Spørgers argumentation kan således ikke følges.

Spørgers høringssvar

Ved lov nr. 1174/2014 blev tilføjet i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., at også varer under position 3824 90 99 i EU’s kombinerede nomenklatur er omfattet af afgiften ved brug til varmefremstilling eller motorbrændstof.  Det fremgår af forarbejderne hertil, at senere af ajourføringer af KN-koderne i den kombinerede nomenklatur for varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet.

Da Skatterådet i SKM2015.294.SR fandt, at et tilsvarende produkt ikke er afgiftspligtigt, kan en ajourføring af KN-koderne ikke medføre en udvidelse af, hvilke varer som er omfattet af afgiftspligten.

Hertil bemærkes:

I SKM2015.294.SR blev det lagt til grund på baggrund af en udtalelse fra Force og Forces vurdering af det konkrete produkt, at produktet ikke var omfattet af KN-kode 3824 90 99, jf. Forordning nr. 2031/2001, hvilket ville have medført afgiftspligt. I indeværende sag er spørgers produkt omfattet af KN-kode 3824 90 99, jf. Forordning nr. 2031/2001, jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552, hvoraf det fremgår, at KN-kode 3824 90 99 i Forordning nr. 2031/2001 bl.a. ændres til 3826 00 10 og 3826 00 90, hvilket medfører afgiftspligt, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, da P1 er omfattet af KN-kode 3826 00 10.

Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552 har hjemmel i energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, og har til formål at sikre, at de produkter, som er omhandlet i direktivet, beskrives med den gældende nomenklatur, og ajourføringen af henvisningerne til den kombinerede nomenklaturs koder må ikke medføre, at der tilføjes eller fjernes nogen energiprodukter. Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552 forholder sig til gældende tarifering, og hvad tarifering dermed var i Forordning nr. 2031/2001. Det vil sige, hvilke ændringer som er sket i tariferingen, og der er ikke sket en udvidelse.

Det bemærkes, at ud fra spørgers vedlagte undersøgelse fra Force, er der ikke nærmere foretaget en vurdering af P1 og dagældende tarifering. Selv hvis Force foretog en vurdering om tarifering af P1, kan SKM2015.294.SR ikke medføre, at P1 kan fritages for afgift, da Forces forslag til tarifering ikke kan tilsidesætte Kommissions gennemførelsesafgørelse.

Spørgers høringssvar giver ikke anledning til ændringer.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Nej".

Spørgsmål 3

Det ønskes bekræftet, at spørgers P2 med KN-kode 3826 00 90 ikke er afgiftspligtigt efter mineralolieafgiftsloven, når P2 anvendes til varmefremstilling.

Begrundelse

Det lægges til grund, at P2 bruges til varmefremstilling.

Det lægges til grund som oplyst af spørger, at det fremstillede produkt er henhørende under KN-kode 3826 00 90 i den gældende toldtarif. Det lægges også til grund, at spørgers produkt ikke er affald, som det er defineret i lov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse, jf. kulafgiftsloven § 1, stk. 1, nr. 5 og 6.

P2 er henhørende under KN-kode 3824 90 99, jf. Forordning nr. 2031/2001, jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552, hvor af det fremgår, at KN-kode 3824 90 99 bl.a. ændres til 3826 00 90. P2 er henhørende under gældende KN-kode 3826 00 90.

Det er Skattestyrelsens vurdering, at P2 er afgiftspligtig efter udfyldningsreglen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt., jf. begrundelsen i spørgsmål 1 ovenfor, samt at blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4, ikke finder anvendes som følge af anvendelsen af P3 under fremstillingen.

Der henvises til gennemgangen af reglerne om de energiprodukter, der er nævnt i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, energibeskatningens direktivets udfyldningsregel i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, og blandingsbestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 4 samt praksis i Skattestyrelsens begrundelse under spørgsmål 1 og 2.

Spørgers høringssvar

Der henvises til spørgers høringssvar under spørgsmål 2.

Hertil bemærkes:

I SKM2015.294.SR blev det lagt til grund på baggrund af en udtalelse fra Force og Forces vurdering af det konkrete produkt, at produktet ikke var omfattet af KN-kode 3824 90 99, jf. Forordning nr. 2031/2001, hvilket ville have medført afgiftspligt. I indeværende sag er spørgers produkt omfattet af KN-kode 3824 90 99, jf. Forordning nr. 2031/2001, jf. Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552, hvoraf det fremgår, at KN-kode 3824 90 99 i Forordning nr. 2031/2001 bl.a. ændres til 3826 00 10 og 3826 00 90, hvilket medfører afgiftspligt, jf. mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, da P2 er omfattet af KN-kode 3826 00 90.

Forces tarifering foretaget på vegne af spørger, hvorefter P2 er henhørende under KN-kode 3824 90 99 efter Forordning 2031/2001 stemmer ikke overens med tariferingen i Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552.

Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552 har hjemmel i energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, og har til formål at sikre, at de produkter, som er omhandlet i direktivet, beskrives med den gældende nomenklatur, og ajourføringen af henvisningerne til den kombinerede nomenklaturs koder må ikke medføre, at der tilføjes eller fjernes nogen energiprodukter. Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)2018/552 forholder sig til gældende tarifering, og hvad tarifering var i Forordning nr. 2031/2001.

Det er derfor Skattestyrelsens vurdering, at spørgers henvisning til SKM2015.294.SR ikke kan medføre, at P2 kan fritages for afgift, da Forces forslag til tarifering ikke kan tilsidesætte Kommissions gennemførelsesafgørelse.  

Spørgers høringssvar giver ikke anledning til ændringer.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Nej".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Spørgsmål 1 - 3

Lovgrundlag

Mineralolieafgiftsloven:

"§ 1, stk. 1. Der betales afgift af mineralolieprodukter m.v. I perioden 2010-2014 er satserne for de enkelte år som anført i bilag 2. For 2015 udgør afgiften for følgende mineralolieprodukter m.v.:

  1. Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof, 299,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 297,9 øre pr. liter ved 15 °C.
  2. Anden gas- og dieselolie, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.
  3. Let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.), 288,1 øre pr. liter ved dagtemperatur og 286,4 øre pr. liter ved 15 °C.
  4. Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.), 267,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 265,8 øre pr. liter ved 15 °C.
  5. Svovlfri dieselolie (svovlindhold højst 0,001 pct.), 267,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 265,8 øre pr. liter ved 15 °C.
  6. Svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.), 266,0 øre pr. liter ved dagtemperatur og 264,5 øre pr. liter ved 15 °C.
  7. Fuelolie, 243,0 øre pr. kg.
  8. Fyringstjære, 218,8 øre pr. kg.
  9. Petroleum, der anvendes som motorbrændstof, 299,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 297,9 øre pr. liter ved 15 °C.
  10. Anden petroleum, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,2 øre pr. liter ved 15 °C.
  11. Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g pr. liter), 495,9 øre pr. liter ved dagtemperatur og 491,7 øre pr. liter ved 15 °C.
  12. Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 420,9 øre pr. liter ved dagtemperatur og 417,4 øre pr. liter ved 15 °C.
  13. Blyfri benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter), 413,7 øre pr. liter ved dagtemperatur og 410,4 øre pr. liter ved 15 °C.
  14. Autogas i form af LPG, 181,4 øre pr. liter.
  15. Anden flaskegas i form af LPG, der anvendes som motorbrændstof, 333,5 øre pr. kg.
  16. Anden flaskegas i form af LPG og gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas, 275,1 øre pr. kg.
  17. Karburatorvæske, 469,4 øre pr. liter ved dagtemperatur og 465,5 øre pr. kg ved 15 °C.
  18. Smøreolie og lign. under pos. 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur, 214,5 øre pr. liter ved dagtemperatur og 213,5 øre pr. liter ved 15 °C.
  19. Bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 59,8 kr./GJ eller 214,5 øre pr. liter.
  20. Metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker, 59,8 kr./GJ eller 94,4 øre pr. liter.

Stk. 2. Af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 38 24 90 99 i EU’s Kombinerede Nomenklatur, undtagen tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning. Af andre varer end de afgiftspligtige varer, der er nævnt i § 1, stk. 1, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v. og i § 1 i lov om afgift af naturgas og bygas m.v., der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende motorbrændstof. Af varer, der anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraftvarmeværker, betales der afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende fyringsolier.

[...]

Stk. 4. Af en blanding af de i stk. 1 eller bilag 2 nævnte produkter eller disse produkter og andre varer betales der afgift af hele blandingen efter satsen for den vare, der har den højeste afgiftssats efter denne lov, såfremt blandingen er anvendelig til fremstilling af varme eller som motorbrændstof. Der betales dog ikke yderligere afgift af blyfri benzin, der efter afgiftsberigtigelse blandes med afgiftsberigtiget blyholdig benzin. For biobrændstoffer, hvor afgiften opgøres efter energiindhold efter stk. 8, der blandes med andre afgiftspligtige varer efter stk. 1, betales forholdsmæssig afgift af biobrændstoffer og de øvrige afgiftspligtige varer."

Kulafgiftslovens § 1, stk. 1

"Der betales afgift efter brændværdien eller energiindholdet, jf. dog stk. 4, i følgende varer m.v.:

1)     Stenkul, inkl. stenkulsbriketter, samt koks, cinders og koksgrus.

2)     Jordoliekoks.

3)     Brunkulsbriketter og brunkul.

4)     Andre varer henhørende under position 2713, 2714 og 2715 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som anvendes eller er bestemt til at anvendes til fremstilling af varme

a)     med et vandindhold på mindst 27 pct. og

b)     med et vandindhold på mindre end 27 pct.

5)     Varme produceret ved forbrænding af affald. Ved affald forstås affald, som det er defineret i lov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse.

6)     Affald anvendt som brændsel til produktion af varme i anlæg. Ved affald forstås affald, som det er defineret i lov om miljøbeskyttelse eller regler fastsat i medfør af lov om miljøbeskyttelse."

Gasafgiftslovens § 1, stk. 1

"Der betales afgift til statskassen af naturgas og bygas, der forbruges her i landet. Det samme gælder for gas, som er fremstillet på basis af biomasse, når gassen er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, eller når gassen anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker."

Energibeskatningsdirektivet 96/2003

[...]

Artikel 2, stk. 1, stk. 3 og stk. 5

"Stk. 1. I dette direktiv forstås ved »energiprodukter« nedennævnte varer:

  1. varer under KN-kode 1507-1518, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof
  2. varer under KN-kode 2701, 2702 og 2704-2715
  3. varer under KN-kode 2901 og 2902
  4. ikke-syntetiske varer under KN-kode 2905 11 00, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof
  5. varer under KN-kode 3403
  6. varer under KN-kode 3811
  7. varer under KN-kode 3817
  8. varer under KN-kode 3824 90 99, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof"

[...]

"Stk. 3. Energiprodukter, ud over dem, der er fastsat en afgiftssats for i dette direktiv, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller brændsel til opvarmning, beskattes, alt efter anvendelse, med den sats der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof eller brændsel til opvarmning."

Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes produkter, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof, eller som tilsætnings- eller fyldstof i motorbrændstof, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende motorbrændstof.

Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i stk. 1, beskattes ethvert andet kulbrintebrændstof, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, med den sats, der er fastsat for det tilsvarende energiprodukt."

[...]

"Stk. 5. Henvisningerne i dette direktiv til koder i den kombinerede nomenklatur er til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif."

[...]

Tabel A - Minimumsafgiftssatser for motorbrændstoffer

1. januar

1. januar

2004

2010

Blyholdig benzin

421

421

(i EUR pr. 1.000 l)

KN-koder 2710 11 31,

2710 11 51 og 2710 11 59

Blyfri benzin

359

359

(i EUR pr. 1.000 l)

KN-koder 2710 11 31,

2710 11 41, 2710 11 45

og 2710 11 49

Diesel (i EUR pr. 1.000 l)

302

330

KN-koder 2710 19 41-

2710 19 49

Petroleum

302

330

(i EUR pr. 1.000 l)

KN-koder 2710 19 21 og

2710 19 25

LPG (i EUR pr. 1.000 kg)

125

125

KN-koder 2711 12 11-

2711 19 00

Naturgas

2,6

2,6

(i EUR pr. gigajoule)

KN-koder 2711 11 00 og

2711 21 00

Tabel B - Minimumsafgiftssatser for motorbrændstoffer, der anvendes til de i artikel 8, stk. 2, omhandlede formål

Diesel (i EUR pr. 1.000 l)

21

KN-koder 2710 19 41-2710 19 49

Petroleum (i EUR pr. 1.000 l)

21

KN-koder 2710 19 21 og 2710 19 25

LPG (i EUR pr. 1.000 kg)

41

KN-koder 2711 12 11-2711 19 00

Naturgas (i EUR pr. gigajoule)

0,3

KN-koder 2711 11 00 og 2711 21 00

Tabel C - Minimumsafgiftssatser for brændsel til opvarmning og elektricitet

Erhvervsmæssigt

Ikke-erhvervsmæssigt

forbrug

forbrug

Gasolie

21

21

(i EUR pr. 1.000 l)

KN-koder 2710 19 41-

2710 19 49

Svær brændselsolie

15

15

(i EUR pr. 1.000 l)

KN-koder 2710 19 61-

2710 19 69

Petroleum

0

0

(i EUR pr. 1.000 l)

KN-koder 2710 19 21 og

2710 19 25

LPG (i EUR pr. 1.000 kg)

0

0

KN-koder 2711 12 11-

2711 19 00

Naturgas

0,15

0,3

(i EUR pr. gigajoule)

KN-koder 2711 11 00 og

2711 21 00

Kul og koks

0,15

0,3

(i EUR pr. gigajoule)

KN-koder 2701, 2702

og 2704

Elektricitet

0,5

1,0

(i EUR pr. MWh)

KN-kode 2716

Nomenklaturen gældende

VI

AFSNIT VI - Produkter fra kemiske og nærstående industrier (kapitel 28 - 38)

38

KAPITEL 38 - DIVERSE KEMISKE PRODUKTER 

3826

Biodiesel og blandinger deraf, uden indhold eller indeholdende mindre end 70 vægtprocent af olier udvundet af jordolier eller af olier hidrørende fra bituminøse mineraler 

3826 00 10

- Fedtsyremonoalkylestere, med indhold af estere på 96,5 vægtprocent eller derover

- - Blanding af fedtsyremetylestere med et indhold på mindst:

- 65 vægtprocent og derover, men ikke over 75 vægtprocent, C12

- 21 vægtprocent og derover, men ikke over 28 vægtprocent, C14

- 4 vægtprocent og derover, men ikke over 8 vægtprocent, C16
til brug ved fremstilling af rensemidler, rengøringsmidler og produkter til personlig pleje

Kommissionens forordning (EF) nr. 2031 af 6. august 2001 om ændring af bilag 1 til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif

"3824 Tilberedte bindemidler til støbeforme eller støbekerner; produkter fra kemiske og nærstående industrier

[...]

3824 90 − Andre varer:

3824 90 10 − − Petroleumssulfonater, bortset fra petroleumssulfonater af alkalimetaller, af ammonium eller af ethanolaminer; thiophenholdige sulfonsyrer af olier hidrørende fra bituminøse mineraler og salte deraf

3824 90 15 − − Ionbyttere

3824 90 20 − − Luftabsorberende præparater (getters)

3824 90 25 − − Salte af træsyre (f. eks. calciumsalte); rå calciumtartrat; rå calcium

citrat

3824 90 30 − − Alkalisk jernoxid (gasrensemasse)

3824 90 35 − − Antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele

3824 90 40 − − Uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign

− − Andre varer:

3824 90 45 −−− Præparater mod kedelsten

3824 90 50 −−− Præparater til galvanoteknik

3824 90 55 −−− Blandinger af mono-, di- og tri-fedtsyreestere af glycerol (emulgeringsmidler til fedtstoffer)

−−− Produkter og præparater til pharmaceutisk eller kirurgisk brug:

3824 90 61 −−−− Mellemprodukter fra antibioticafremstillingsprocessen opnået ved

fermenteringen af Streptomyces tenebrarius, også tørrede, bestemt til fremstilling af lægemidler til humanmedicinsk brug henhørende under pos. 3004 (1)

3824 90 62 −−−− Mellemprodukter fra udvindingen af monensinsalte

3824 90 64 −−−− Andre varer

3824 90 65 −−− Hjælpemidler til støberier (undtagen varer henhørende under pos.

3824 10 00)

3824 90 70 −−− Præparater til brand- eller vandbeskyttelse og lignende præparater

til byggeindustrien

−−− Andre varer:

3824 90 75 −−−− Lithium-niobatskiver, ikke doterede

3824 90 80 −−−− Blandinger af aminer udvundet af dimeriserede fedtsyrer, med en

gennemsnitlig molekylevægt på 520 og derover, men ikke over

3824 90 85 −−−− 3-(1-Ethyl-1-methylpropyl)isoxazol-5-ylamin, i form af en opløsning i toluen

3824 90 99 −−−− Andre varer

Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/552 af 6. april 2018 om ajourføring af henvisningerne i Rådets direktiv 2003/96/EF til den kombinerede nomenklaturs koder for visse produkter 

Artikel 1

Henvisningerne i direktiv 2003/96/EF til visse af den kombinerede nomenklaturs koder i forordning (EF) nr. 2031/2001 ajourføres, så de henviser til de tilsvarende koder i gennemførelsesforordning (EU) 2017/1925:

1)     i artikel 2, stk. 1, litra h), ændres KN-kode »3824 90 99« til »3824 99 86, 3824 99 92 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3824 99 93, 3824 99 96 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3826 00 10 og 3826 00 90«

2)     i artikel 16, stk. 1, ajourføres henvisningerne til visse koder som følger:

a.       i første afsnit, andet led, ændres KN-kode »3824 90 55« til »3824 99 55«

b.     i første afsnit, andet led, ændres KN-kode »3824 90 80-3824 90 99« til »3824 99 80, 3824 99 85, 3824 99 86, 3824 99 92 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3824 99 93, 3824 99 96 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3826 00 10 og 3826 00 90«

c.      i andet afsnit ændres KN-kode »2851 00 10« til »2853 90 10«

3)     i artikel 20, stk. 1, ajourføres henvisningerne til visse koder som følger:

a.      i litra c), første punktum, ændres KN-kode »2710 11-2710 19 69« til »2710 12-2710 19 68 og 2710 20- 2710 20 39 og 2710 20 90 (kun for varer, af hvilke der ved destillation efter ISO 3405-metoden (svarende til ASTM D 86-metoden) op til 210 °C overdestilleres mindre end 90 rumfangsprocent (herunder tab ved destillationen) og op til 250 °C mindst 65 rumfangsprocent (herunder tab ved destillationen))«

b.     i litra c), andet punktum, ændres KN-kode »2710 11 21« til »2710 12 21«

c.      i litra c), andet punktum, ændres KN-kode »2710 11 25« til »2710 12 25«

d.      i litra c), andet punktum, ændres KN-kode »2710 19 29« til »2710 19 29 og 2710 20 90 (kun for varer, af hvilke der ved destillation efter ISO 3405-metoden (svarende til ASTM D 86-metoden) op til 210 °C overdestilleres mindre end 90 rumfangsprocent (herunder tab ved destillationen) og op til 250 °C mindst 65 rumfangsprocent (herunder tab ved destillationen))«

e.      i litra h) ændres KN-kode »3824 90 99« til »3824 99 86, 3824 99 92 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3824 99 93, 3824 99 96 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3826 00 10 og 3826 00 90«

[...]

Forarbejder

Forarbejderne til lov nr. 1174/2014 - fra betænkning ændringsforslag til § 7

Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, angiver, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet. Dette omfatter bl.a. varer under KN-kode 3824 90 99, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof, jf. artikel 1, stk. 2, litra h.

Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er således energiprodukter, som er omfattet af energibeskatningsdirektivet, i det omfang de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof. I disse situationer er det derfor udgangspunktet, at der skal pålægges almindelig energiafgift.

Når energibeskatningsdirektivet henviser til koder i den kombinerede nomenklatur, er det til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, jf. energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5.

Denne forordning er efterfølgende ændret senest ved Kommissionens forordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif. Det følger ligeledes af energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 5, at senere ajourføringer af koderne i den kombinerede nomenklatur for varer omfattet af energibeskatningsdirektivet ikke må medføre ændringer i, hvilke energiprodukter der er omfattet af direktivet.

Ajourføringen af koderne har bl.a. betydet, at KN-kode 3824 90 99 i dag er ændret til KN-kode 3824 90 97.

Da energibeskatningsdirektivet henviser til KN-kode 3824 90 99, er det denne kode, som der refereres til i denne sammenhæng.

KN-kode 3824 90 99 omfatter »Andre varer« under pos. 3824, som har beskrivelsen »Tilberedte bindemidler til støbeforme eller støbekerner; produkter fra kemiske og nærtstående industrier (herunder blandinger af naturprodukter), ikke andetsteds tariferet«. Der er således tale om en opsamlingsbestemmelse, som alene finder anvendelse i de tilfælde, hvor den pågældende vare ikke kan tariferes under en anden KN-kode.

[...]."

Praksis

SKM2023.191.SR Afgiftspligt - mineralolieafgiftsloven - Liquefied Biogas - LBG

LBG (Liquefied Biogas) fremstilles ved kraftig nedkøling af biogas. Nedkølingen bevirker, at biogassen skifter tilstand fra gasformig til flydende tilstand, dvs. til LBG.

Skatterådet kan ikke bekræfte, at LBG til varmefremstilling eller som motorbrændstof er afgiftspligtig som biogas efter gasafgiftsloven. LBG er en art LPG (Liquefied Petroleum Gas), og LBG til varmefremstilling eller som motorbrændstof er derfor afgiftspligtig efter reglerne for LPG i mineralolieafgiftsloven.

SKM2015.294.SR - Afgiftspligt efter mineralolieafgiftsloven for biobrændsel

Skatterådet bekræfter, at et biologisk produkt til varmefremstilling ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven.

Følgende fremgår af begrundelsen:

"Det er SKATs vurdering, at produktet ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven.

Dette begrundes med, at spørgers produkt efter Force Technologys vurdering ikke omfattet KN-kode 1507-1508 eller KN-kode 3824 9099 i Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, hvorfor produktet ikke er omfattet af afgiftspligten efter bestemmelsen om afgift af bioolier, jf. § 1, stk. 1, nr. 19, eller efter afgiftspligten i § 1, stk. 2, 1. pkt. for varer omfattet af KN-kode 3824 90 99.

Ved vurdering af afgiftspligten efter § 1, stk. 1, nr. 19 og stk. 2, hvor afgiftsgrundlaget afgrænses ved henvisning til KN-koder, skal et produkt tariferes efter Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, jf. bemærkningerne i ændringsforslag ved lov nr. 1174 af 5. november 2014.

Efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, 1. pkt. skal der også betales afgift af andre kulbrintebrændstoffer, som ikke i forvejen er afgiftspligtige efter kulafgiftsloven eller gasafgiftsloven, når varerne er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning. Det fremgår ikke nærmere, hvad der skal anses for at være kulbrintebrændstoffer efter mineralolieafgiftsloven.

Gasafgiftsloven, mineralolieafgiftsloven og kulafgiftsloven implementerer alle energibeskatningsdirektivet, er opbygget efter samme systematik, og skal derfor som udgangspunkt ses i sammenhæng. Bestemmelsen i mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, 1. pkt. implementer energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 3, hvorefter der skal lægges afgift på kulbrintebrændstoffer til opvarmning, som ikke direkte er omfattet af direktivets artikel 2, stk. 1.

Omvendt fritager kulafgiftslovens § 7 a, stk. 2, nr. 4 og stk. 3, nr. 5 affald uden indhold af kulbrinter og produkter omfattet af kulafgiftsloven eller mineralolie-afgiftsloven for afgift, når affaldet anvendes til varmefremstilling. Bestemmelserne fritager affald, når affaldet ikke er omfattet af energibeskatningsdirektivet, jf. bemærkningerne til kulafgiftslovens § 7 a, stk. 2, nr. 4 og stk. 3, nr. 5. Det fremgår af samme bemærkninger, at bestemmelsen fritager affald uden indhold af ikke-bionedbrydeligt affald for afgift. Ved ikke-bionedbrydeligt affald m.v. forstås efter lovbemærkningerne kulbrinter, herunder plast, kulprodukter og mineralolieprodukter, som pålægges energiafgift efter henholdsvis kulafgiftsloven og mineralolieafgiftsloven.

Det er SKATs vurdering, at et bioprodukt uden tilsætning af produkter af fossiloprindelse, ikke skal anses for at være et kulbrintebrændstof efter mineralolieafgiftsloven. Dette er også i overensstemmelse med CO2-afgiftslovens § 2, stk. 6, hvor der ved ikke bionedbrydeligt affald, forstås affald fra fossile kilder."

Den Juridiske Vejledning

Afsnit E.A.4.1.3.2 Energibeskatningens udfyldningsregel mv.

[...]

Hvad er energibeskatningens udfyldningsregel?

Energibeskatningsdirektivets bestemmelser om, at der skal betales afgift af alle varer, der anvendes eller er bestemt til at blive anvendt som motorbrændstof, er implementeret i mineralolieafgiftsloven, men gælder også for de øvrige energiafgiftslove. Det samme gør sig gældende for resten af udfyldningsreglen, der fremgår af MINAL § 1, stk. 2.

Bestemmelserne gælder således for hele energibeskatningsdirektivets område. Ud over de afgiftspligtige produkter, der er nævnt i energiafgiftslovene, er der afgift på alle andre kulbrintebrændstoffer, bortset fra tørv, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, eller anvendes som brændsel til opvarmning.

Varmefremstilling MINAL § 1, stk. 2, 1. pkt.

Der skal betales afgift af andre kulbrintebrændstoffer og varer under position 3824 90 99 i EU's Kombinerede Nomenklatur, undtagen af tørv og afgiftspligtige varer, der er nævnt i KULAL § 1, stk. 1, og i GASAL § 1, der er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning. Der betales afgift efter den sats, der gælder for tilsvarende brændsel til opvarmning. Bestemmelsen omfatter i praksis alle øvrige flydende mineralolieprodukter, der anvendes til eller er bestemt til at blive anvendt til fremstilling af varme.

Dette gælder også for varer, hvoraf der almindeligvis ikke betales afgift, fx specielle olieprodukter til industrielle formål mv., herunder produkter til kemisk rensning, og produkter der bruges som fortyndere ved fremstilling af maling, lakker og træbeskyttelsesmidler, hvis produkterne anvendes til varmefremstilling. Dette gælder også for genindvundne råoliedampe.

Genbrugsolie/spildolie, fx brugt motorolie, gearkasseolie, skæreolie eller spild- eller slopolie fra skibe er også afgiftspligtig. Dette gælder uanset om varerne er indsamlet her i landet eller modtages fra udlandet. Disse produkter anvendes almindeligvis i stedet for fuelolie.

Varer omfattet af KN-kode 3824 90 99 er afgiftspligtige efter udfyldningsreglen, når varerne er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning, og ikke afgiftspligtige efter andre bestemmelser.

KN-koden refererer til Kommissionens forordning (EF) nr. 2031/2001 af 6. august 2001, da energibeskatningsdirektivets afgrænsning tager udgangspunkt i samme forordning. Denne forordning er efterfølgende ændret. Kommissionen har ved gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/552 af 6. april 2018 om ajourføring af henvisningerne i Rådets direktiv 2003/96/EF til den kombinerede nomenklaturs koder for visse produkter ajourført relevante KN-koder i energibeskatningsdirektivet. Af artikel 1, nr. 1, fremgår, at "i artikel 2, stk. 1, litra h), ændres KN-kode »3824 90 99« til »3824 99 86, 3824 99 92 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3824 99 93, 3824 99 96 (bortset fra antirustpræparater indeholdende aminer som aktive bestanddele og uorganiske blandede opløsnings- og fortyndingsmidler til lak og lign.), 3826 00 10 og 3826 00 90."

Varer, der hører under position 2713, 2714 og 2715 i EU's kombinerede nomenklatur og som bruges til eller er bestemt til at blive brugt til fremstilling af varme og faste brændsler, som fx jordoliekoks, er omfattet af afgiftspligten efter lov om afgift af stenkul, brunkul og koks mv. Se også afsnit E.A.4.2 om afgift på stenkul, brunkul og koks mv.

Motorbrændstof MINAL § 1, stk. 2, 2. pkt.

Der skal betales afgift af andre varer end de afgiftspligtige varer, der er nævnt i KULAL § 1, stk. 1, og i GASAL § 1, hvis de er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof. Afgift skal betales efter den sats, der gælder for tilsvarende motorbrændstof.

Bestemmelsen omfatter i praksis alle varer, der anvendes som eller er bestemt til at blive anvendt som motorbrændstof. Det gælder også vegetabilske olier, fx rapsolie og animalske olier.

Hvis det er diesel, der erstattes, skal der betales afgift efter MINAL § 1, stk. 1, nr. 4 eller 5 (svovlfattig diesel eller svovlfri diesel). Disse afgiftssatser kan dog kun benyttes, hvis virksomheden kan godtgøre, at svovlindholdet for svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.) og svovlindholdet for svovlfri diesel (0,001 pct.) er opfyldt. Hvis dette ikke er tilfældet, beskattes varen efter satsen for nr. 1 (gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof). Der skal endvidere betales CO2-afgift svarende til afgiften af det brændstof, der erstattes, dog ikke for så vidt angår biobrændstoffer. For biobrændstoffer, hvor afgiften opgøres efter energiindhold, der blandes med andre afgiftspligtige varer, betales der forholdsmæssig afgift af biobrændstoffer og de øvrige afgiftspligtige varer. Se MINAL § 1, stk. 1, og MINAL § 1, stk. 8.

[...]