Ansøgning
På vegne af de ultimative ejere af A Holding A/S anmoder jeg herved Skatterådet om tilladelse efter ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, til skattefri overdragelse af kapitalandele i A Holding A/S og NewCo ApS til Fonden under stiftelse ("Fonden").
Afgørelse
Skatterådet giver tilladelse til det ansøgte.
Beskrivelse af de faktiske forhold
A Holding A/S ejes af B og dennes familie via B Holding ApS, C og dennes familie via C Holding ApS, D via D Holding ApS samt en række øvrige mindre aktionærer. A Holding A/S ejer desuden 2 % egne kapitalandele.
A Holding A/S er moderselskab i A-koncernen.
Det påtænkes nu at overdrage en del af ejerskabet til A Holding A/S til Fonden. Det forventes, at Fondens ejerandel i A Holding A/S gradvist vil blive forøget over de kommende år ved yderligere overdragelser.
Forud for Fondens stiftelse, jf. straks nedenfor, vil A Holding A/S nystifte et helejet datterselskab, NewCo ApS ("NewCo"), ved kontantindskud af ca. X mio. kr.
Stiftelse af Fonden
Fonden stiftes af A Holding A/S ved indskud af de 2 % egne kapitalandele, 100 % af kapitalandelene i NewCo samt et kontantindskud på 1.000.000 kr. Fonden vil være en erhvervsdrivende fond, og dens grundkapital vil bestå af det samlede indskud ved stiftelsen.
Det fremgår bl.a. af udkastet til Fondens vedtægter, at:
"2. Formål
2.1 Fondens formål er
a) at besidde kapitalandele i A Holding A/S og bidrage til et stabilt ejerskab af selskabet for herigennem at skabe grundlaget for at tilgodese uddelingsformålet, jf. litra b, og
b) at uddele midler til støtte af kulturelle, sportslige, sociale og uddannelsesmæssige aktiviteter af almennyttig eller almenvelgørende karakter, herunder særligt i Y Kommune og Region Z.
3. Forholdet til stifter
3.1 Der er ikke tillagt stifter eller andre særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen.
3.2 Fondens midler kan ikke på noget tidspunkt gå tilbage til Stifter, direkte eller indirekte aktionærer i Stifter samt disses nærtstående eller væsentlige gavegivere.
(…)
6. Bestyrelsen
6.1 Fonden ledes af en bestyrelse, der består af 6 medlemmer. Bestyrelsen vælger selv sin formand. Ved stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.
6.2 Bestyrelsen består ved Fondens stiftelse af:
· Plads 1: B
· Plads 2: C
· Plads 3: D
· Plads 4: E
· Plads 5: F
· Plads 6: G
6.3 For B, C og D er bestyrelsesmandatet livsvarigt. For alle øvrige bestyrelsesmedlemmer gælder, at de senest skal fratræde, når de fylder 78 år.
6.4 Bestyrelsen skal til enhver tid sammensættes således, at den består af et tilstrækkeligt antal uafhængige medlemmer, så Fonden har en af Stifter uafhængig ledelse.
6.4.1 For plads 1-4 gælder, at det pågældende bestyrelsesmedlem ved sin tiltræden selv udpeger sin efterfølger. Valget af efterfølger skal årligt bekræftes eller ændres på det bestyrelsesmøde, hvor Fondens regnskab godkendes.
6.4.2 Plads 5 udpeges af bestyrelsen for (…).
6.4.3 Plads 6 udpeges af bestyrelsens øvrige medlemmer. Såvel nyvalg som genvalg af dette bestyrelsesmedlem kræver énstemmighed.
6.4.4 Bestyrelsens medlemmer er udpeget for en periode på to år. Genudpegning kan finde sted. Udpegningsperioden udløber efter det bestyrelsesmøde, hvor Fondens regnskab godkendes.
(…)
10. Vedtægtsændringer, sammenlægning og opløsning
10.1 Bestyrelsen kan træffe beslutning om sammenlægning af Fonden med en anden fond, der varetager formål, der er beslægtet med Fondens uddelingsformål, jf. pkt. 2.1, litra b.
(…)
10.3 Vedtægtsændringer, sammenlægning eller opløsning skal godkendes af fondsmyndigheden.
10.4 I tilfælde af Fondens opløsning skal Fondens formue anvendes i overensstemmelse med Fondens uddelingsformål, jf. pkt. 2.1, litra b."
Den første bestyrelse er sammensat således:
Plads 1: B (Stifter/Ultimativ ejer)
Plads 2: C (Stifter/Ultimativ ejer)
Plads 3: D (Stifter/Ultimativ ejer)
Plads 4: E
Plads 5: F
Plads 6: G
Ansøgers opfattelse og begrundelse
Skatterådet anmodes om tilladelse til, at overdragelsen af kapitalandelene i A Holding A/S og NewCo til Fonden kan ske uden beskatning for de ultimative ejere, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.
Retsgrundlag
Efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 skal udbytte af aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst.
Efter ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, omfatter udbytte også værdien af en gave, der ydes ved en helt eller delvist vederlagsfri overdragelse af aktier mv. i et selskab, når gaven ydes i aktionærens eller andelshaverens ideelle interesse. Bestemmelsen indebærer, at en aktionær, der udnytter sine aktionærbeføjelser til at lade sit holdingselskab yde en gave i form af aktier (fx i et underliggende driftsselskab) ikke kun skal beskattes af gavens værdi når det kan påvises, at gaven har tjent aktionærens økonomiske eller personlige interesser, men også når gaven tjener aktionærens ideelle interesser, herunder fx ved overdragelse af en erhvervsvirksomhed til en fond.
Skatterådet kan imidlertid efter anmodning fritage aktionæren fra beskatning af værdien af de overdragne aktier som maskeret udbytte, hvis følgende betingelser er opfyldt:
- fonden har et almennyttigt eller almenvelgørende formål,
- aktionæren har ingen personlige eller økonomiske interesser i overdragelsen, og
- tilladelsen til undtagelse fra beskatning meddeles af Skatterådet, inden overdragelsen gennemføres.
Ligningslovens §§ 16 A, stk. 2, nr. 6 og 16 A, stk. 4, nr. 4 blev indført ved L 2020 1836, som trådte i kraft den 1. januar 2021. Inden 1. januar 2021 havde det i praksis været anerkendt i visse situationer, at aktionæren kunne lade sit holdingselskab give aktier i et underliggende selskab, hvori den erhvervsmæssige virksomhed blev drevet til en fond, uden at der skete udlodningsbeskatning af aktionæren. Betingelserne for den skattefri overdragelse var, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, så de interesser, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesser i modsætning til aktionærens personlige eller økonomiske interesser.
I Skatterådets afgørelse SKM2007.176.SR lægges der ved denne vurdering vægt på:
- fondens vedtægtsbestemte formål som værende almennyttigt eller almenvelgørende,
- om aktionærerne har en direkte økonomisk eller personlig interesse i overdragelsen, og
- om fonden tillægger aktionærerne eller disses nærtstående særlige rettigheder eller fordele, eller om aktionærerne har særlig indflydelse i fonden, fx i form af en bestyrelsespost.
Samme momenter tillægges vægt i SKM2010.467.SR og SKM2013.31.SR. I SKM2002.211.LR lægges der ved vurderingen om skattefrihed for aktionærerne desuden vægt på det objektive præg af de retningslinjer der bestemte hvilken kreds, der kunne komme i betragtning til uddelinger fra fonden.
For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode, jf. betænkning om fonde afgivet af et udvalg under Justitsministeriet den 14. juli 1978, samt TfS 1996, 314 HR. Fonden må derfor ikke tilgodese en bestemt familie.
For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. For at et formål kan anses for almennyttigt, skal formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse karakteriseres som nyttigt, jf. SKM2003.15.ØLR og SKM2020.416.SR. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Heroverfor står varetagelse af politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, der ikke kan karakteriseres som almennyttige.
Fonden må gerne have erhvervsmæssige aktiviteter, uden at dette i sig selv hindrer et almenvelgørende eller almennyttigt formål, så længe fondens overskud, herunder overskuddet fra de erhvervsmæssige aktiviteter, uddeles i overensstemmelse med fondens almennyttige eller almenvelgørende formål, jf. SKM2016.17.SR.
Af bemærkningerne til lovforslaget vedrørende ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, følger, at vurderingen af om betingelserne for meddelelse af tilladelse til undtagelse fra beskatning efter bestemmelsen skal foretages efter Skatterådets praksis som beskrevet ovenfor. Der er således ikke med ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, tilsigtet en ændring i den materielle retstilling om aktionærers adgang til at lade deres holdingselskaber overdrage aktier i et underliggende datterselskab til en fond.
Den konkrete overdragelse
Afgørende for, at overdragelsen kan ske uden skattemæssige konsekvenser for de ultimative ejere er, at Fonden har et almennyttigt eller almenvelgørende formål, således, at overdragelsen tilgodeser ejernes ideelle interesser i modsætning til deres personlige eller økonomiske interesser:
a) Fonden har et almennyttigt formål
I henhold til Skatterådets praksis, jf. ovenfor, tillægges fondens registrerede formål afgørende betydning, medmindre det konkret kan påvises, at fonden ikke efterlever formålet.
Fondens uddelingsformål er, at "uddele midler til støtte af kulturelle, sportslige, sociale og uddannelsesmæssige aktiviteter af almennyttig eller almenvelgørende karakter, herunder særligt i Y Kommune og Region Z".
Fondens overskud skal - efter henlæggelser mv. - anvendes til uddeling i overensstemmelse med dette formål, jf. vedtægternes pkt. 4.4. Tilsvarende gælder for et eventuelt likvidationsprovenu ved fondens opløsning, jf. vedtægternes pkt. 10.4.
Endelig tilgodeser Fonden ikke en bestemt familie, ligesom Fondens midler ikke på noget tidspunkt kan gå tilbage til stifter eller væsentlige gavegivere.
Det må således lægges til grund, at Fonden har et almennyttigt formål.
b) Personlige og økonomiske interesser tilgodeses ikke ved overdragelsen
De ultimative ejere har hverken direkte eller indirekte personlig eller økonomisk interesse i overdragelsen af kapitalandelene til Fonden. Der henvises til:
- Vedtægternes pkt. 3.1, hvorefter der ikke er tillagt stifter eller andre særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelse af Fonden,
- Vedtægternes pkt. 3.2, hvorefter Fondens midler ikke på noget tidspunkt kan gå tilbage til stifter, og
- Vedtægternes pkt. 6.2-6.3, hvorefter bestyrelsen ved stiftelsen - og til enhver tid herefter - er sammensat, så den opfylder § 40 i lov om erhvervsdrivende fonde, hvorefter de ultimative ejere hhv. deres nærtstående hhv. ledelsen i stifter ikke kan udgøre bestyrelsens flertal.
Det må derfor lægges til grund, at overdragelsen ikke sker på baggrund af de ultimative ejeres økonomiske eller personlige interesser.
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Begrundelse
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, skal værdien af en gave ved helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab beskattes som udbytte, når gaven ydes i aktionærens ideelle interesse.
I henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, skal værdien af en gave ved en helt eller delvis vederlagsfri overdragelse af aktier m.v. i et selskab, der som udgangspunkt beskattes som udbytte i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 6, dog ikke beskattes, hvis der inden overdragelsen er opnået tilladelse hertil fra Skatterådet. Det er en betingelse for tilladelse, at aktierne påtænkes overdraget til en fond m.v. med et almennyttigt eller almenvelgørende formål.
Det fremgår af forarbejderne, at vurderingen af, om der skal meddeles tilladelse, skal foretages i overensstemmelse med Skatterådets praksis efter de tidligere gældende regler ved anmodninger om bindende svar om de skattemæssige konsekvenser for hovedaktionæren af en overdragelse af et holdingselskabs aktier til en almennyttig fond.
For at der i disse situationer ikke skete udlodningsbeskatning af aktionæren, var det en betingelse, at aktierne blev givet til en fond, der var almennyttig eller almenvelgørende, således at den interesse, der blev tilgodeset, var aktionærens ideelle interesse i modsætning til vedkommendes personlige eller økonomiske interesse.
Fonden skal således hovedsageligt have et almennyttigt eller almenvelgørende formål, og der må ikke være tale om, at aktionærens personlige eller økonomiske interesse tilgodeses. Fonden kan godt herudover have erhvervsmæssige aktiviteter. Dvs. at erhvervsmæssige aktiviteter ikke i sig selv udelukker, at der kan opnås en godkendelse fra Skatterådet. Det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en fond lever op til de angivne betingelser. Det er således ikke muligt generelt at udtale sig om, hvilke formål der må anses for diskvalificerende. Det vil afhænge af de konkrete forhold i den enkelte sag.
Det fremgår af Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit C.D.9.9.1.3 om uddelinger til almenvelgørende eller almennyttige formål, at:
"For at et formål kan anses for almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt kræves det, at den kreds af personer eller institutioner, der kan komme i betragtning ved uddelingerne, er afgrænset efter retningslinjer af et objektivt præg. Formålet skal desuden komme en vis videre kreds til gode. (…) For at et formål kan anses for almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes til personer indenfor en videre kreds, der er i økonomisk trang. (…) Almennyttige formål foreligger, når formålet ud fra en almindeligt fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Blandt sådanne almennyttige formål kan nævnes sociale, kunstneriske og andre kulturelle formål, miljømæssige, videnskabelige, herunder forskningsmæssige eller sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige, religiøse eller nationale øjemed. Også idrætsforeninger og dyreværnsorganisationer vil kunne anses for almennyttige. Derimod vil organisationer, der varetager politiske, økonomiske eller erhvervsmæssige interesser, ikke kunne anses for almennyttige."
Af praksis kan bl.a. nævnes SKM2009.29.HR. I denne sag havde hovedanpartsselskabet ydet en gave til G1 Mission, der var godkendt som almennyttig/almenvelgørende efter bestemmelsen i ligningslovens § 8 A. Højesteret udtalte, at gaver, som gives til en sådan almennyttig forening, som udgangspunkt må forventes at blive ydet ud fra en ideel interesse i at fremme foreningens formål. Højesteret fandt det derudover ikke godtgjort, at gaven var ydet for direkte eller indirekte at tilgodese andre interesser end anpartshaverens ideelle interesse i at fremme foreningens almennyttige formål. Dette gjaldt også, selvom anpartshaverens hustru var medlem af foreningen og virkede som såkaldt "præceptor" til fremme af foreningens aktiviteter. Højesteret fandt det herefter ikke godtgjort, at hovedanpartshaveren havde en sådan direkte eller indirekte økonomisk eller personlig interesse i at begunstige foreningen, at gaven kunne anses for ydet af ham personligt med den virkning, at der forelå en maskeret udlodning, som er skattepligtig efter ligningslovens § 16 A.
Derudover kan nævnes TfS 2000,874 VLD. I denne afgørelse fastslog Vestre Landsret, at værdien af et gældsbrev, som et selskab overdrog som gave til en af selskabet stiftet fond, ikke kunne anses som maskeret udlodning til hovedanpartshaveren. Ved vurderingen lagde Landsretten bl.a. vægt på, at fondens formål måtte anses for at være af almennyttig eller almenvelgørende karakter. Ved vurderingen blev der endvidere lagt vægt på, at hovedanpartshaveren ikke havde hverken en direkte eller indirekte økonomisk eller personlig interesse i ydelsen af gaven.
Desuden har Skatterådet i SKM2022.77.SR fundet, at spørgeren ikke skulle udbyttebeskattes, hvis S Holding ApS overdrog alle aktierne i N Holding A/S til en nystiftet fond, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4. Det var Skattestyrelsens opfattelse, at overdragelsen i sagen skete i spørgerens ideelle interesse, og ikke i hans personlige eller økonomiske interesse. Der var henset til, at den påtænkte fond var almenvelgørende/almennyttig, og at der efter fondens vedtægter hverken var tillagt M, som var hovedaktionær i S Holding ApS, eller hans nærtstående særlige rettigheder i fonden, idet de hverken var tillagt ret til uddelinger ved fondens løbende drift eller ved fondens likvidation, ligesom de, såfremt de deltog i fondens bestyrelsen, kun kunne modtage et årligt vederlag, der ikke oversteg, hvad der måtte anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang.
Det er Skattestyrelsens opfattelse, at overdragelserne i den konkrete sag sker i de ultimative ejere af A Holding A/S´ ideelle interesse og ikke i deres personlige eller økonomiske interesse.
Der er herved henset til, at fonden må anses for almennyttig, idet det fremgår af udkast til fondens vedtægter, at fondens formål er at uddele midler til støtte af kulturelle, sportslige, sociale og uddannelsesmæssige aktiviteter af almennyttig eller almenvelgørende karakter, herunder særligt i Y Kommune og Region Z og at formålet således kommer en videre kreds til gode.
Der er endvidere henset til, at der ikke er tillagt stifter eller andre særlige rettigheder eller fordele i forbindelse med stiftelsen samt at fondens midler ikke på noget tidspunkt kan gå tilbage til stifter, direkte eller indirekte aktionærer i stifter samt disses nærtstående eller væsentlige gavegivere.
Det lægges desuden til grund for besvarelsen, at den pågældende fond opfylder betingelserne i erhvervsfondsloven, herunder erhvervsfondslovens § 1, stk. 2, hvoraf det bl.a. fremgår, at formuen skal være udskilt fra stifterens formue til varetagelse af et eller flere i vedtægten bestemte formål.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at den ønskede tilladelse gives.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.