Dato for udgivelse
26 Feb 2025 11:16
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
26. februar 2025
SKM-nummer
SKM2025.101.MOTORST
Myndighed
Skatteforvaltningen
Ansvarlig styrelse
Motorstyrelsen
Sagsnummer
24-2431408
Dokument type
SKM-meddelelse
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Motor - Indregistrering og vægtafgift
Emneord
Registrering, registreringsbekendtgørelsen, sidemonteret nummerplade, motorcykel
Resumé

For motorcykler er det et krav, at nummerpladen monteres bag på køretøjet. Landsskatteretten har i afgørelsen SKM2024.405.LSR underkendt Motorstyrelsens praksis for, hvornår en sidemonteret nummerplade på en motorcykel skal betragtes som værende monteret bag på motorcyklen.

Det har hidtil været Motorstyrelsens praksis, at en nummerplade på en motorcykel kun kunne anses for at være monteret bagpå, hvis nummerpladen flugtede med den bagerste del af motorcyklen, altså yderkanten af motorcyklens baghjul. I nogle tilfælde har det dog været muligt at søge om dispensation fra det krav.

Landsskatteretten har nu afgjort, at en nummerplade monteret på siden af motorcyklen skal anses for monteret bagpå, hvis kravene til nummerpladens placering, synlighed mv. i forordning nr. 44/2014 er opfyldt. Fremover er det ikke et krav, at nummerpladen skal være placeret bagerst på motorcyklen for, at nummerpladen kan anses som monteret bagpå.

Nummerpladen vil således altid skulle anses for at være monteret bagpå, hvis nummerpladen opfylder kravene til placering, synlighed mv., som fremgår af forordning nr. 44/2014.

Reference(r)

Registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2

Henvisning

Den juridiske vejledning 2025-1, afsnit I.A.1.5.10

Problemstilling og baggrund

Landsskatteretten har i en afgørelse fra den 15. april 2024 (SKM2024.405.LSR) underkendt Motorstyrelsens praksis for, hvornår en sidemonteret nummerplade på en motorcykel skal betragtes som monteret bag på.

I denne SKM-meddelelse beskriver Motorstyrelsen den nye praksis, som følger af Landsskatterettens afgørelse.

Følgende fremgår af registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2:

"En registreret motorcykel, knallert eller påhængskøretøj skal kun føre én nummerplade. Nummerpladen monteres bag på køretøjet. Nummerpladen må ikke monteres på siden af køretøjet."

Det har hidtil ikke været tilladt at have sidemonterede nummerplader på en motorcykel efter registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2. Motorstyrelsens praksis vedrørende denne bestemmelse fremgik af Den juridiske vejledning, 2024-2, afsnit I.A.5.10 Nummerpladerskat.dk/juridiskvejledning, hvor følgende blandt andet fremgår:

"Det fremgår af forordning nr. 44/2014, at monteringsfladen for nummerpladen bag på køretøjet skal være udformet således, at hele nummerpladen kan anbringes inden for de to parallelle lodrette planer i længderetningen gennem køretøjets yderpunkter uden hensyntagen til førerspejle. Der stilles således ikke krav om, at nummerpladen skal være placeret centreret bag på køretøjet, så længe nummerpladen er placeret bagerst på motorcyklen. Er det tilfældet, skal nummerpladen ikke anses for at være sidemonteret.

Dette betyder i praksis, at nummerpladen ikke anses for at være sidemonteret, uanset om nummerpladen fx måtte være monteret på beslag, fæstnet ved hjulakslen, såfremt nummerpladen udgør den bagerste del af motorcyklen. Det er også et krav, at monteringsfladen for nummerpladen ikke i sig selv udgør motorcyklens yderpunkter. Monteringsfladen for nummerpladen skal således være placeret inden for motorcyklens bredde.

Se Motorstyrelsens nyhedsbrev af 22. april 2020 samt bilaget til nyhedsbrevet af 28. maj 2020.  "

En nummerplade har derfor efter den hidtil gældende praksis været anset for at være sidemonteret, hvis den var monteret på siden af motorcyklen, og hvis nummerpladen ikke udgjorde den bagerste del af motorcyklen.

I et nyhedsbrev om sidemonterede nummerplader på motorcykler fra den 22. april 2020, har Motorstyrelsen beskrevet, at Skatteforvaltningen, herunder Motorstyrelsen, kan dispensere fra udgangspunktet i registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2, 3. pkt. med hjemmel i registreringsbekendtgørelsens § 2, stk. 3:

"Skatteforvaltningen kan dispensere fra §§ 5-10, § 13, stk. 2, 2. pkt., § 23, stk. 4, 2. pkt., § 40, stk. 1, 2. pkt. og stk. 3, § 46, stk. 2, § 58, stk. 1, § 69, stk. 2, 3. pkt., § 92 og § 93, stk. 2, 2. pkt., hvis særlige grunde taler derfor."

Motorstyrelsen har efter reglerne i registreringsbekendtgørelsens § 2, stk. 3,  mulighed for at give dispensation til, at nummerplader kan monteres på siden af motorcykler, selvom nummerpladen ikke udgør den bagerste del af motorcyklen. En dispensation har som udgangspunkt kun kunne gives, hvis:

  • motorcyklen er EU-typegodkendt med en nummerpladeholder placeret på siden af motorcyklen, som ikke flugter med den bagerste del af motorcyklen, og
  • placeringen opfylder reglerne i forordning nr. 44/2014.

Landsskatteretten har underkendt den praksis i SKM2024.405.LSR. Afgørelsen fra Landsskatteretten handlede om en dispensationsansøgning til en sidemonteret nummerplade på en motorcykel. I sagen var nummerpladen ikke placeret, så den flugtede med yderkanten af baghjulet, og nummerpladen udgjorde dermed ikke den bagerste del af motorcyklen.

Spørgsmålet i sagen var, om nummerpladen på motorcyklen var monteret bag på køretøjet eller på siden af køretøjet.

Landsskatteretten udtalte i den forbindelse følgende:

"Landsskatteretten finder, at der ikke er holdepunkter for at fortolke registreringsbekendtgørelsens § 69, stk. 2 således, at der kan stilles krav om, at nummerpladen skal flugte med yderkanten af motorcyklens baghjul for, at nummerpladen anses for at være monteret bag på køretøjet.

Det er i denne forbindelse Landsskatterettens opfattelse, at selvom køretøjet ikke er typegodkendt, da kan de krav til montering og fastgørelse af bagnummerplader på motorcykler, der fremgår af forordning nr. 44/2014 anses for et fortolkningsbidrag til, hvornår en nummerplade må anses for at være placeret bag på en motorcykel, samt i øvrigt være synlig og let læselig"

Det betyder, at Motorstyrelsens hidtidige praksis om, at sidemonterede nummerplader kun kan betragtes som monteret bagpå, hvis denne flugter med yderkanten af motorcyklens baghjul, er underkendt. Det er Landsskatterettens vurdering, at forordningen skal anses som et fortolkningsbidrag til, hvornår en nummerplade kan anses for at være sidemonteret. I de tilfælde, hvor en nummerpladeplacering opfylder kravene i forordningen, vil nummerpladen skulle betragtes som værende monteret bag på, selvom nummerpladen er monteret på siden af motorcyklen, og selvom den konkrete motorcykel ikke er typegodkendt.

Hvilke betingelser, der skal være opfyldt henhold til forordning nr. 44/2014, er nærmere beskrevet i afsnittet om "Fastlæggelse af ny praksis" nedenfor.

Fastlæggelse af ny praksis

Fra og med datoen for offentliggørelse af denne SKM-meddelelse, vil praksis være ændret, når det gælder kravene for, hvornår en nummerplade skal anses for at være monteret på siden af en motorcykel. 

I SKM2024.405.LSR nåede Landsskatteretten frem til, at der ikke var grundlag for at kræve, at nummerpladen skal flugte med yderkanten af motorcyklens baghjul for at kunne anses som værende monteret bag på. Det beskrives i afgørelsen, at forordning nr. 44/2014 kan anvendes som fortolkningsbidrag i vurderingen af, hvorvidt en nummerplade kan anses for at være monteret bag på.

I bilag XIV afsnit 1.5 i forordning nr. 44/2014 fremgår betingelserne, som skal overholdes for, at en nummerplade kan betragtes som værende monteret bag på.

Betingelse nr. 1
Monteringsfladen for nummerpladen bag på køretøjet skal være udformet, så hele nummerpladen kan anbringes inden for de to parallelle lodrette planer i længderetningen gennem køretøjets yderpunkter uden hensyntagen til førerspejle. Monteringsfladen må ikke i sig selv udgøre køretøjets yderpunkter.

Betingelse nr. 2
Nummerpladen skal være anbragt vinkelret på køretøjets midterplan i længderetningen.

Betingelse nr. 3
Nummerpladen må ikke have en hældning på under 15° og over 30° i forhold til det lodrette plan.

Betingelse nr. 4
Nummerpladens underkant må ikke være mindre end 0,20 m over vejbanen eller under den afstand, der svarer til radius af et eventuelt baghjul med en radius på under 0,20 m. Nummerpladens overkant må højst være 1,50 m over vejbanen.

Betingelse nr. 5

Nummerpladen skal være synlig i hele området inden for følgende fire planer:

  • De to lodrette planer gennem nummerpladens sidekanter, der danner en vinkel på 30° udefter
  • Det plan gennem nummerpladens overkant, der danner en vinkel på 15° opefter med det vandrette plan
  • Det vandrette plan gennem nummerpladens underkant.

Der må ikke placeres konstruktionselementer i det ovenfor beskrevne område, heller ikke hvis disse er gennemsigtige.

Der stilles ikke krav om, at nummerpladen skal flugte med yderkanten af motorcyklens baghjul. Det betyder, at en nummerplade skal betragtes som monteret bag på motorcyklen i de tilfælde, hvor placeringen opfylder kravene i forordningen - også selv om nummerpladen fysisk er monteret på siden af motorcyklen, fx ved beslag fæstnet ved hjulakslen.

Fremover er det praksis, at de angivne betingelser i forordning nr. 44/2014 skal være opfyldt for, at Motorstyrelsen kan betragte en sidemonteret nummerplade på en motorcykel som monteret bagpå.

Den videre proces

Motorstyrelsen offentliggør ikke et styresignal om ovenstående emne, da Motorstyrelsen af egen drift har kontaktet alle parter, som tidligere har søgt om dispensation. Parterne er oplyst om, at det ikke længere er nødvendigt at søge om dispensation for at kunne montere en nummerplade på siden af en motorcykel. Det er dog en forudsætning for at kunne montere en nummerplade på siden af en motorcykel, at betingelserne om nummerpladens placering og synlighed mv. i forordningen er opfyldt. Dette havde dog også været en betingelse, der skulle være opfyldt, hvis dispensation var blevet givet.