Dato for udgivelse
21 Feb 2025 08:51
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
03 Dec 2024 08:35
SKM-nummer
SKM2025.78.LSR
Myndighed
Landsskatteretten
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
23-0041231
Dokument type
Afgørelse
Overordnede emner
Skat
Overemner-emner
Personlig indkomst
Emneord
Forskerskatteordningen, skattepligt, 10-års reglen, periode, påbegyndelse, arbejde
Resumé

Sagen angik, om klageren opfyldte kravet i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, om ikke at have været skattepligtig inden for de seneste 10 år efter de bestemmelser, der er nævnt i § 48 E, stk. 3, nr. 1, og derfor kunne beskattes efter forskerskatteordningen i kildeskattelovens §§ 48 E og F. Landsskatteretten udtalte, at det ikke var et krav, at den fulde skattepligt til Danmark skulle indtræde præcis på tidspunktet for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Det var således muligt at tage ophold i Danmark i en kortere periode forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse i forbindelse med flytning, indretning af bolig osv., og efter praksis accepteredes ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Retten fandt, at klageren ikke opfyldte betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, om ikke at have været skattepligtig inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen den 2. januar 2023. Retten lagde vægt på, at klageren flyttede til Danmark den 25. november 2022, på hvilket tidspunkt hun samtidig blev fuldt skattepligtig til Danmark. Klageren var således fuldt skattepligtig til Danmark i mere end en måned før ansættelsen den 2. januar 2023. Det forhold, at der kun gik en måned og otte dage, fra klageren flyttede til Danmark, til hun påbegyndte arbejde, kunne ikke føre til et andet resultat. Det oplyste om årsagen til den tidlige flytning til Danmark, herunder hensynet til, at klagerens børn kunne begynde i skole og til, at hun selv på trods af juleferien kunne nå at blive oprettet med bl.a. CPR-nr. og MitID før sin ansættelse, kunne således ikke begrunde en periode på mere end en måned. Retten henså herved også til, at klagerens ægtefælle ifølge det oplyste flyttede til Danmark allerede den 5. september 2022. Der var endvidere ikke oplyst om udefra kommende begivenheder, som skulle have udsat klagerens påbegyndelse af arbejdet under forskerskatteordningen. Klageren kunne derfor ikke beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F ved ansættelsen den 2. januar 2023. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

Reference(r)

Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, §§ 48 E og F, § 48 E, stk. 1, og stk. 3, nr. 1
Bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008 om ændring af bl.a. kildeskatteloven, bemærkningerne til lovforslagets nr. 3, som er forslaget til ændring af § 48 E

Henvisning

-

Skattestyrelsen har givet afslag på, at klageren [A] kan beskattes efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E-F fra den 2. januar 2023.

Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse.

Faktiske oplysninger
Klageren flyttede til Danmark den 25. november 2022 og påbegyndte arbejde i H1 A/S den 2. januar 2023.

Klageren har oplyst, at årsagen til tidspunktet for flytningen var hensynet til, at hendes børn kunne begynde i skole, inden hun skulle begynde på arbejde, og at hun selv på trods af juleferien kunne nå at blive oprettet med bl.a. CPR-nr. og MitID før sin ansættelse.

Den 25. januar 2023 indsendte klageren ansøgning om beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og F med virkning fra den 2. januar 2023.

Klageren er ifølge Skattestyrelsen registreret som fuldt skattepligtig til Danmark fra den 25. november 2022.

Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har givet afslag på, at klageren kan beskattes efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E og F fra den 2. januar 2023, da hun har været skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:

"Forskere og højtlønnede personer, der opfylder betingelserne i kildeskattelovens §48E, kan vælge at blive beskattet efter reglerne i kildeskattelovens § 48F.

For at blive omfattet af denne beskatning er det en betingelse, at du ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-27, eller stk. 2, jf. dog stk. 5 og 6.

Det accepteres i praksis, at medarbejderen opholder sig i Danmark i en kortere periode før påbegyndelse af arbejde under forskerskatteordningen med henblik på flytning og indretning af bolig, selv om der indtræder fuld skattepligt allerede ved opholdets start. Det er en forudsætning, at arbejdet påbegyndes i tilstrækkelig tidsmæssig sammenhæng med skattepligtens indtræden.
Efter gældende praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse.
Hvis påbegyndelse af arbejdet under forskerskatteordningen udsættes på grund af udefra kommende begivenheder, kan en længere periode efter omstændighederne accepteres.

Det lægges til grund, at du i Skattestyrelsens systemer er registreret som fuld skattepligtig til Danmark fra den 25.11.2022 jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, fordi du pr. den dag fik bolig til rådighed i Danmark.

Du har således været registreret som fuld skattepligtig til Danmark inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen pr. 02.01.2023.

Da du har været fuld skattepligtig til Danmark i perioden fra 25.11.2022 til 01.01.2023, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, opfylder du således ikke betingelsen om, at du ikke må have været skattepligtig til Danmark 10 år forud for ansættelsen pr. 02.01.2023, jf. kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1.

Der er ikke hjemmel til at se bort fra perioden med fuld skattepligt, jf. Landsskatteretsafgørelse SKM2020.87.LSR."

Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 22. maj 2023 fastholdt indstillingen og udtalt følgende:

"A oplyser yderligere i sin klage til Skatteankestyrelsen, at hun flyttede til Danmark over 1 måned før ansættelsens start med det formål at få de praktiske ting på plads med bl.a CPR nr., NemID, tilflytning til folkeregisteret, indskrivning af børn i det danske skolesystem, osv, før ansættelsens start den 02.01.2023. Hun var bekymret for, at hun kunne nå at få alt på plads før ansættelsens start, fordi juleferien ville kunne forsinke dette.

Skattestyrelsen mener ikke, at de af A fremførte synspunkter kan karakteriseres at være af så ekstraordinære omstændigheder pga. udefra kommende begivenheder, som kan begrunde forlængelse af perioden på 1 måned før ansættelsens start. Vi mener ikke, af der er tale om omstændigheder, som ligger udenfor hendes egen kontrol. Med udgangspunkt i retspraksis jf. Juridisk Vejledning afsnit C.F.6.1.2. er vi derfor af den opfattelse, at det fastholdes, at hun ikke kan registreres på forskerskatteskatteordningen jf. kildeskattelovens § 48E, stk. 3, nr. 1, fordi hun blev fuld skattepligt efter kildeskattelovens § 1 allerede fra tilflytningsdatoen den 25.11.2022, hvilket er over 1 måned før ansættelsens start den 02.01.2023."

Klagerens opfattelse
Klageren har fremsat påstand om beskatning efter reglerne i kildeskattelovens §§ 48 E og F fra den 2. januar 2023.

Til støtte for påstanden er bl.a. anført:

"1.1 The facts:

I applied to be registered on the Research Tax Scheme from 02/01/2023 in a permanent position with H1 A/S, CVR no. […]. I moved to Denmark on 25.11.2022 to the address Adresse Y1, By Y1. I live with my spouse, who has already moved to Denmark on 05.09.2022.

1.2 Legal rules and practice:

To be covered by the researcher tax scheme according to § 48E and F of the Withholding Tax Act, there are several conditions that must be met. One of the conditions is that I must not have been liable to tax in Denmark within the last 10 years prior to starting work in Denmark. This statement is true in my case as even though my spouse moved earlier in the year to Denmark, I chose to stay back in my home country and search for employment in Denmark with the intention of not being tax liable in Denmark for a long duration before commencement of my employment.

1.3 My appeal comments:

I understand The Tax Agency grants the Research Tax Scheme to researchers and highly paid persons who meet the conditions in §48E of the Withholding Tax Act can choose to be taxed according to the rules in § 48F of the Withholding Tax Act.

Based on my conversation with the Danish Tax Agency on 06.02.2023, I understand I meet the remuneration requirement based on the salary that my employer had reported to E-inkomst for January 2023. I have attached my payslip along with this appeal request.

Further, I understand that my move to Denmark more than 1 month before the start of employment is the reason why my application has been rejected.

Here I would like to emphasize that I chose to stay back in my home country and search for employment in Denmark with the intention of not being tax liable in Denmark for a long duration before commencement of my employment. Accordingly, I planned my travel very close to my joining date with the contracted firm. I had to ensure that my CPR and NemID had been generated before my start my employment. Since we had more than 2 weeks Christmas holiday season just before my joining date, I kept some buffer days to ensure I get an appointment in the citizen center to generate my National IDs which is very critical in my understanding.

Also, I was moving with my twin daughters, and I was keen on them being enrolled in Danish schooling system before I start my employment as I believe it is critical that my children have a healthy, safe and comfortable environment while I will get busy with my new workplace. Since, we were very close to the Christmas holiday season, I had to be cognizant of the fact that schools will be off from 24th December 2022 to 8th January, 2023. I was worried that the holiday season will delay the admission process for my kids which would put them in an uncomfortable place as both their parents would be busy with job related responsibilities during working hours. Please find attached the invoice for their daycare services.

To be covered by this taxation, it is a condition that I have not been liable for tax within the last 10 years prior to employment and barring the extra 8 days I have never been tax liable in Denmark before this. Also, as explained before these extra days have incurred just to settle my me and my kids in the new city and country with all the legal documents generated in time.

I have willfully taken care not to join my husband right away when he relocated to Denmark in early July, 2022 to ensure I do not fail this criteria.

I understand this is a subjective criteria and I humbly request you consider my application for the Researcher Tax Scheme with this revised consideration as this would act as a motivation for me while starting out my life with my family in Denmark.

Conclusion:

I humbly request the Danish Tax Agency to re-consider my application for the Research Tax Scheme as I have taken care not to violate any of the pre-conditions of the researcher tax scheme.

In fact the 8 days extra have incurred to ensure that me and my daughters generate all our national ids on time and not get impacted by the upcoming Christmas holiday season in December 2022.

We plan to stay in Denmark and contribute to the social, cultural, and economic development of this beautiful country and this consideration towards my application would act as major motivation for me and my family."

Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
I telefonsamtale med Skatteankestyrelsens sagsbehandler den 31. oktober 2024 har klageren ligeledes anført, at hun kom til Danmark nogle få dage tidligere end den normalt tilladte måned, fordi hun ville være sikker på, at alt var klar med MitID og lign., før hun skulle påbegynde arbejde. Det var lige omkring jul, så hun ville gerne sikre sig mod forsinkelser i sagsbehandlingstiden på grund af juleferien. Hun anmoder derfor om en undtagelse til reglen om ophold i Danmark i maksimalt en måned før påbegyndelse af arbejde.
Klageren har ikke fremsendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling.

Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, om klageren ved sin ansættelse pr. 2. januar 2023 i H1 A/S opfylder kravet i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, om ikke at have været skattepligtig inden for de seneste 10 år efter de bestemmelser, der er nævnt i § 48 E, stk. 3, nr. 1, og derfor kan beskattes efter forskerskatteordningen i kildeskattelovens §§ 48 E og F.  

Retsgrundlaget
Af § 1, stk. 1, nr. 1, i kildeskatteloven fremgår:

"Pligt til at svare indkomstskat til staten i overensstemmelse med reglerne i denne lov påhviler:
1) personer, der har bopæl her i landet,

Af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, og stk. 3, nr. 1, fremgår:

"§ 48 E
Personer, som bliver skattepligtige efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, af vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold hos en arbejdsgiver, som er omfattet af § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2, stk. 1, litra a, eller § 3, fondsbeskatningslovens § 1 eller dødsboskattelovens § 1, kan vælge at blive beskattet af vederlag i penge, jf. § 43, stk. 1, efter § 48 F.

Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelsen af stk. 1, at
1) den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-27, eller stk. 2, jf. dog stk. 5 og 6,"

Af bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2 fremsat den 28. marts 2008 om ændring af bl.a. kildeskatteloven fremgår af bemærkningerne til lovforslagets nr. 3, som er forslaget til ændring af § 48 E:

"Vælger man ved sin tiltrædelse af stillingen at blive fuldt skattepligtig til Danmark - dvs. at flytte hertil - vil der som hidtil ikke være noget absolut krav om, at den fulde skattepligt til Danmark skal indtræde præcis på tidspunktet for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Den pågældende kan godt tage ophold i Danmark i en kortere periode forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse i forbindelse med flytning, indretning af bolig osv. Efter gældende praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse, og denne praksis vil blive fortsat. Betingelserne vil blive administreret sådan, at den pågældende ikke i dette tidsrum må erhverve dansk indkomst som omhandlet i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1-4, 7 eller 9-29, eller stk. 2, jf. lovens § 48 E, stk. 3, nr. 1."

Hvis påbegyndelse af arbejdet under forskerskatteordningen udsættes på grund af udefra kommende begivenheder, kan en længere periode accepteres.

Landsskatterettens begrundelse og resultat
Det er en betingelse for beskatning efter kildeskattelovens §§ 48 E og F, at den skattepligtige ikke inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen har været skattepligtig efter bl.a. kildeskattelovens § 1, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1.

Det er ikke et krav, at den fulde skattepligt til Danmark skal indtræde præcis på tidspunktet for ansættelsesforholdets påbegyndelse. Det er således muligt at tage ophold i Danmark i en kortere periode forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse i forbindelse med flytning, indretning af bolig osv. Efter praksis accepteres ophold af en varighed på indtil en måned forud for ansættelsesforholdets påbegyndelse, jf. bemærkningerne til lovforslag nr. 162 2007/2.

Retten finder, at klageren ikke opfylder betingelsen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, om ikke at have været skattepligtig inden for de seneste 10 år forud for ansættelsen pr. 2. januar 2023.

Retten har lagt vægt på, at klageren flyttede til Danmark den 25. november 2022. Idet hun herved fik bopæl i Danmark, blev hun samtidig fuldt skattepligtig til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1. Klageren var således fuldt skattepligtig til Danmark i mere end en måned før ansættelsen den 2. januar 2023.

Det forhold, at der kun gik en måned og otte dage, fra klageren flyttede til Danmark, til hun påbegyndte arbejde, kan ikke føre til et andet resultat. Det oplyste om årsagen til den tidlige flytning til Danmark, herunder hensynet til, at klagerens børn kunne begynde i skole og til, at hun selv på trods af juleferien kunne nå at blive oprettet med bl.a. CPR-nr. og MitID før sin ansættelse, kan således ikke begrunde en periode på mere end en måned. Der er herved også henset til, at klagerens ægtefælle ifølge det oplyste flyttede til Danmark allerede den 5. september 2022.

Der er endvidere ikke oplyst om udefra kommende begivenheder, som skulle have udsat klagerens påbegyndelse af arbejdet under forskerskatteordningen.

Klageren kan derfor ikke beskattes efter kildeskattelovens §§ 48 E og F ved sin ansættelse i H1 A/S pr. 2. januar 2023.

Retten stadfæster således Skattestyrelsens afgørelse.