Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
Indkomståret 2023 Befordringsfradrag | 19.141 kr. | 33.952 kr. | Stadfæstelse |
Faktiske oplysninger
Ifølge folkeregistret har klageren i perioden fra den 1. august 2023 til den 8. november 2023 haft registreret adresse på Adresse Y1, By Y1, og pr. 8. november 2023 blev han registreret på adressen Adresse Y2, By Y2, og har fortsat bopæl på adressen.
Klageren har i perioden fra den 7. august 2023 til den 30. november 2023 arbejdet som studentermedhjælper hos H1, Adresse Y3, [København], og har oppebåret en lønindkomst på i alt 41.077 kr. og har haft 264 arbejdstimer.
Klageren har i indkomståret 2023 fratrukket et befordringsfradrag på 33.952 kr. Klageren har beregnet et befordringsfradrag med 32 dages kørsel mellem bopæl i By Y1 og arbejdsstedet i København og 10 dages kørsel mellem bopælen i By Y2 og arbejdsstedet i København. Klageren har oplyst, at han har anvendt offentlig transport i form af tog til og fra arbejde.
Skattestyrelsen har ved den påklagede afgørelse truffet afgørelse om at godkende et befordringsfradrag med 19.141 kr. for indkomståret 2023. Skattestyrelsen har beregnet den normale transportvej ved bilkørsel med brug af færgeoverfart fra Odden - Aarhus, herunder 32 dages kørsel mellem By Y1 og København med 341 km tur/retur, svarende til 14.507 kr., og 10 dages kørsel mellem By Y2 og København med 235,6 km tur/retur, svarende til 3.374 kr., i alt 17.881 kr. Skattestyrelsen har derudover tillagt fradrag for bropassage, svarende til 1.260 kr., hvorefter Skattestyrelsen har godkendt et samlet befordringsfradrag på 19.141 kr. for indkomståret 2023.
Ifølge krak.dk kan klageren vælge at køre i bil mellem to ruter fra bopælen i henholdsvis By Y1 og By Y2 til arbejdsstedet i København. Rute 1 er kørsel via Odden - Aarhus/Ebeltoft, som indebærer færgeoverfart. Rute 2 er kørsel via motorvej E45 og E20, som indebærer kørsel over Storebæltsbroen.
Ifølge krak.dk er afstanden mellem klagerens bopæl i henholdsvis By Y2 og By Y1 til arbejdsstedet i København via rute 1 (Odden - Aarhus/Ebeltoft) på henholdsvis 235,2 km tur/retur og 341 km tur/retur i bil, hvilket svarer til en rejsetid på henholdsvis ca. 2 timer og 49 minutter og ca. 3 timer og 13 minutter hver vej i bil inkl. færgeoverfart.
Ifølge krak.dk er afstanden mellem klagerens bopæl i henholdsvis By Y2 og By Y1 til arbejdsstedet i København via rute 2 (motorvej E45 og E20) på henholdsvis 603,4 km tur/retur og 667,8 km tur/retur i bil, hvilket svarer til en rejsetid på henholdsvis ca. 3 timer og 16 minutter og ca. 3 timer og 35 minutter hver vej i bil.
Ifølge www.sundogbealt.dk var prisen 270 kr. for at køre over Storebælt i personbil i indkomståret 2023.
Ifølge www.molslinjen.dk var prisen 249 kr. for færgeoverfart med bil i indkomståret 2023. Det fremgår af www.molslinjen.dk, at Molslinjen sejler op til 24 gange dagligt fra tidlig morgen til sen aften i 365 dage om året, og at man stiger enten ombord i Aarhus, Ebeltoft eller ved Odden, hvorefter rejsetiden er ca. 90 minutter eller 75 minutter.
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har truffet afgørelse om at ændre klagerens befordringsfradrag fra 33.952 kr. til 19.141 kr. i indkomståret 2023.
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"(…)
Den normale transportvej i bil vurderes på baggrund af de givne geografiske forhold, det tidsmæssige forbrug og den økonomiske rimelighed.
Ved vurdering af ovennævnte forhold er den normale transportvej i bil med brug af færgen Aarhus Odden. Fradrag efter Ligningsloven § 9C er et beregningsmæssigt fradrag for afstand mellem hjem og arbejde, som bliver målt på baggrund af den normale transport i bil, som ikke nødvendigvis er den faktiske kørte strækning.
Da du har anvendt kollektiv trafik til transport fra bopæl til arbejde, kan du efter Ligningslovens § 9C, stk. 9 få fradrag på 15 kr. pr. passage over Storebæltsforbindelse. På den baggrund beregnes dit samlede kørselsfradrag således:
Strækning: By Y1 til København:
Afstand i bil målt på krak.dk til 341 km t/r
(Billede undladt)
Strækning: By Y2 til København:
Afstand i bil målt på krak.dk til 235,6 km t/r
(Billede undladt)
Bropassage for kollektiv trafik:
42 dage * (15 kr. * 2) = 1.260 kr.
Det samlede kørselsfradrag inklusiv bropassage for kollektiv trafik er herefter 19.141 kr.
(…)"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 13. juni 2024 udtalt følgende:
"(…)
Vi foreslår, at klagen behandles af Landsskatteretten med henblik på en offentliggjort afgørelse, da problemstillingen har principiel betydning."
Klagerens opfattelse
Klageren har fremsat påstand om, at han er berettiget til befordringsfradrag for den selvvalgte transportvej i indkomståret 2023.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"(…)
Jeg vil gerne gøre indsigelse mod dette forslag til ændring af min skat, da jeg mener forslaget er faktuelt forkert:
For det første foreslår Skattestyrelsen, at mit skattefradrag tager udgangspunkt i en rute som jeg umuligt kan tage med tog, hvilket er den transportform jeg bruger til og fra arbejde. Jeg har alle mine togbilletter, og kan dermed bevise den rute jeg har foretaget.
For det andet, så får jeg stadig fradrag for kørsel over Storebæltsbroen, selvom den rute er blevet angivet for mig på min opgørelse, ikke kører over Storebæltsbroen (Aarhus - Odden - København). Mit fradrag for kørsel giver dermed faktuelt ikke nogen mening, da jeg hverken kan tage den rute som er angivet i tog, plus at jeg får fradrag for tur over Storebælt, selvom Storebælt ikke er på den rute Skattestyrelsen giver mig fradrag for.
Da jeg arbejder som student i H1, er mit kørselsfradrag en nødvendig betingelse for at det økonomisk giver mening for mig at have det job. Jeg håber derfor I vil læse min sag igennem, og kigge på lovforarbejderne for befordringsfradraget. Jeg snakkede med en medarbejder i Skattestyrelsen, som opfordrede mig til at klage til Skatteankestyrelsen, da den juridiske vejledning som Skattestyrelsen arbejder ud fra, ikke tager hensyn til lovforarbejder til befordringsfradraget, og samtidigt også at den foreslåede rute faktuelt ikke giver mening.
(…)"
Klagerens bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse
Klageren har ikke sendt bemærkninger til Skattestyrelsens udtalelse.
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
"(…)
Sagen drejer sig om opgørelse af befordringsfradrag mellem hjem og arbejde for indkomståret 2023, herunder om det særlige storebæltsfradrag på 15. kr. pr. passage ved brug af kollektive transportmidler kan fradrages, selvom befordringsfradraget skal beregnes ud fra den normale transportvej, der indebærer benyttelse af færgetransport.
Skattestyrelsen kan tiltræde Skatteankestyrelsens indstilling og begrundelse i ovennævnte klagesag.
Skattestyrelsen skal opfordre til, at afgørelsen offentliggøres.
(…)"
Klagerens bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil
Klageren har ikke sendt bemærkninger til Skatteankestyrelsens indstilling og Skattestyrelsens udtalelse hertil.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten skal tage stilling til, hvorvidt klageren er berettiget til fradrag for befordring via den selvvalgte transportvej til og fra bopæl til arbejdsplads i indkomståret 2023.
Retsgrundlaget
Af ligningslovens § 9 C, stk. 1, og stk. 9, fremgår:
"Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads foretages med et beløb, som beregnes på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel efter en kilometertakst, der fastsættes af Skatterådet. Ved fastsættelsen af denne takst lægges udgiften til befordring med bil til grund. Hvis den skattepligtige på grund af de givne geografiske forhold, tidsforbrug og økonomisk rimelighed på en del af eller hele strækningen mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads må anvende færgetransport, ruteflytransport el.lign., beregnes fradraget for denne befordring som den faktiske, dokumenterede udgift.
(…)
Stk. 9. Den skattepligtige kan ved opgørelsen af fradrag for befordring frem og tilbage mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads mod dokumentation foretage fradrag for udgifter afholdt til benyttelse af Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Fradraget for benyttelse af Storebæltsforbindelsen kan foretages med 110 kr. pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 15 kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik. Fradraget for benyttelse af Øresundsforbindelsen kan foretages med 50 kr. pr. passage ved benyttelse af bil eller motorcykel og med 8 kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik. Ved samkørsel i bil eller på motorcykel kan fradrag efter 1. pkt. alene foretages af den af de samkørende, som har afholdt udgiften til A/S Storebælt eller Øresundsbro Konsortiet for benyttelsen af forbindelsen. Modtager den pågældende udgiftsgodtgørelse for passageudgiften fra medkørende, er den pågældende ikke skattepligtig heraf, og de medkørende har ikke fradragsret for godtgørelsen."
Af §§ 2, 3 og 4 i bekendtgørelse nr. 1044 af 8. november 2012, Bekendtgørelse om visse ligningslovsregler m.v., fremgår:
"§ 2. Fradrag efter ligningslovens § 9 C er betinget af, at den skattepligtige over for SKAT oplyser antallet af arbejdsdage og antallet af befordrede kilometer pr. arbejdsdag mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads (transportvejen). Uanset den skattepligtiges valg af transportmiddel beregnes transportvejen på grundlag af den normale transportvej ved bilkørsel.
Stk. 2. Ved normal transportvej ved bilkørsel forstås den strækning, der skal tilbagelægges med bil, under hensyntagen til
1) de givne geografiske forhold,
2) tidsforbrug og
3) økonomisk rimelighed.
§ 3. Hvis den skattepligtige på grund af de forhold, der er nævnt i § 2, stk. 2, på en del af eller på hele strækningen mellem hjem og arbejdsplads må anvende færgetransport, ruteflytransport eller lignende, beregnes befordringsfradraget for denne befordring efter § 4.
§ 4. Den skattepligtige kan mod dokumentation fratrække faktiske udgifter til færgetransport, ruteflytransport eller lignende.
Stk. 2. Hvis den skattepligtige til brug for yderligere befordring medbringer eget transportmiddel med færgen m.v., kan de faktiske udgifter hertil ligeledes fradrages mod dokumentation.
Stk. 3. Fradrag efter stk. 1 og 2 kan kun foretages i det omfang, den daglige udgift overstiger et beløb, der svarer til udgiften til 24 km daglig befordring, beregnet efter ligningslovens § 9 C. Hvis befordringsfradraget også omfatter fradrag efter § 2, sker begrænsningen i befordringsfradraget dog i første række i denne del af fradraget."
I Landsskatterettens afgørelse af 14. november 2005, offentliggjort som SKM2005.540.LSR, fandt Landsskatteretten, at en skatteyder, der brugte offentlig transport mellem hjem og arbejde, ved beregning af befordringsfradraget skulle anvende afstanden ad normal transportvej, der var 38,8 km, og ikke den længere transportvej, der var 52,8 km.
I [byrettens] dom af 9. august 2012, offentliggjort som SKM2013.187.BR, fandt retten, at skatteyderens befordringsfradrag efter ligningslovens § 9 C skulle beregnes på baggrund af den korteste, hurtigste og mindst omkostningsfulde rute. Dette var tilfælde, selvom denne rute, i modsætning til den af skatteyderen påberåbte, indebar benyttelse af en færgetransport.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Ifølge krak.dk kan klageren vælge at køre i bil mellem to ruter fra bopælen i henholdsvis By Y1 og By Y2 til arbejdspladsen i København. Rute 1 er kørsel via Odden - Aarhus/Ebeltoft, som indebærer færgeoverfart, og rute 2 er kørsel via motorvejen E45 og E20, som indebærer kørsel over Storebæltsbroen.
Landsskatteretten finder, at den normale transportvej ved bilkørsel i det konkrete tilfælde er rute 1, som er kørsel via Odden - Aarhus/Ebeltoft, hvor der er en færgeoverfart og en afstand på henholdsvis 235,2 km tur/retur og 341 km tur/retur i bil fra klagerens bopæl til arbejdsstedet i København.
Retten har navnlig lagt vægt på, at det efter de givne geografiske forhold ses, at rute 1 er betydeligt kortere i afstand end rute 2 i bil. Retten har endvidere henset til, at rute 2, som er den af klageren anvendte transportvej med offentlig transport, afviger fra den normale transportvej i bil, idet kørslen via rute 2 er henholdsvis 603,4 km tur/retur og 667,8 km tur/retur i bil, hvilket kræver henholdsvis 368,2 km og 326,8 km mere i bilkørsel sammenlignet med rute 1. Der er ligeledes henset til brændstofforbruget forbundet med henholdsvis rute 1 og rute 2, hvorved rute 2 naturligvis er mere omkostningsfuld grundet den længere kørsel sammenlignet med rute 1.
På baggrund af ovenstående finder Landsskatteretten, at den kilometermæssige difference er meget væsentlig, ligesom der ikke foreligger betydelig tidsbesparelse eller økonomisk rimelighed ved anvendelse af rute 2.
Det forhold, at klageren har valgt at anvende rute 2 med offentlig transport, kan ikke føre til et andet resultat, da det afgørende er længden af den normale transportvej ved bilkørsel, hvorved fradraget beregnes uden hensyn til den faktiske kørte stækning.
Skattestyrelsen har ved beregningen af befordringsfradraget efter ligningslovens § 9 C anvendt rute 1 som den normale transportvej ved bilkørsel. Skattestyrelsen har endvidere godkendt fradrag for passage over Storebæltsbroen på trods af anvendelse af rute 1, da klageren i henhold til ligningslovens § 9 C, stk. 9, ifølge det oplyste har afholdt udgifter til benyttelse af Storebæltsbroen. Landsskatteretten finder ikke grundlag for at tilsidesætte det af Skattestyrelsen beregnede fradrag.
Landsskatteretten stadfæster herved Skattestyrelsens afgørelse.