Parter
Anklagemyndigheden
mod
H1 ApS cvr. ...11
Afgørelse truffet af dommer
Chr. Lundblad
Sagens baggrund og parternes påstande.
Anklageskrift er modtaget den 30. juni 2020. H1 ApS er tiltalt for
overtrædelse af skattekontrollovens § 84, nr. 5, jf. § 39, stk. 3, jf. stk. 1, jf. § 85, (dagældende skattekotrollovs § 17, stk. 3, jf. 3 B, stk. 5, jf. § 18), og § 2, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1297 af 31. oktober 2018 om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner (dagældende bekendtgørelse nr. 42 af 24. januar 2006), idet selskabet H1 ApS, cvr. nr. ...11, daværende adresse Y1-adresse, Y2-by, for indkomstårene 2012, 2013, 2014, 2015 og 2016 ikke rettidigt inden den af Skattestyrelsen fastsatte frist på 60 dage, der udløb den 8. januar 2018, har indsendt fyldestgørende dokumentation for selskabets kontrollerede transaktioner.
Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om bødestraf.
Tiltalte har påstået frifindelse, subsidiært rettens mildeste dom.
Forklaringer
Der er afgivet forklaring af SP på vegne af tiltalte og vidnet NP.
SP har forklaret, at han i de seneste 2 år har været ansat i G1-virksomhed med ansvar for global skat for hele koncernen. Koncernen tilbyder global mobiltelefoni typisk til unge mennesker fra hele verden uden fast bopæl eller landetilknytning. Han arbejder også for H1 med skat og særligt transfer pricing. Han har ikke været involveret i denne sag, men koncernen arbejder godt sammen med skattemyndighederne og giver altid de oplysninger som ønskes, og det er også sket i dette tilfælde. Koncernen bistås i dette arbejde med de største revisionsfirmaer.
Vidnet NP har forklaret, at han arbejder i Skattestyrelsen, det tidligere SKAT. Han har arbejdet med sagen med H1, hvor de i november 2017 bad om oplysninger fra selskabet. Han ved ikke præcis, hvorfor H1 blev taget ud til kontrol, men det kan skyldes oplysning om en organisationsændring i 2012, hvorfor oplysninger fra de efterfølgende år blev efterspurgt. Der blev givet en svarfrist på 60 dage med udløb 8. januar 2018. Fristen kan der ikke dispenseres fra og overskridelse udløser en bøde. Der var krævet transfer pricing oplysninger efter bekendtgørelsen herom, og der blev efterfølgende udarbejdet et skema om de manglende oplysninger, men han ved ikke med sikkkerhed, hvem der har lavet skemaet - formentlig ham selv. Sikkert var det, at der ikke blev givet oplysninger om skatteårnee 2013 og 2015. Der blev givet oplysninger om årene 2012, 2014 og 2016, og fyldestgørende oplysninger forelå i marts 2018 med bistand fra revisionsfirmaet R1.
Oplysningerne i sagen.
Der er dokumenteret fra ekstrakten.
Af Skattestyrelsens vurdering af straffesagen fra 20. marts 2019 fremgår bl.a. følgende:
"...
1. Registreringsforhold
H1 ApS er stiftet i 2004 (bilag 16, side 2) som et 100% ejet datterselskab af G2-virksomhed (bilag 17, side 10). Herudover fremgår der af det tidligere SKATs (nu Skattestyrelsens) afgørelse af 29. november 2018 (bilag 3, side 1), at H1 Group (ejer af G2-virksomhed.) er grundlagt i 2001 og fungerer som mobile virtual network operator (MVNO) inden for mobiltelefoni med fokus på etniske befolkningsgrupper. En MVNO er et selskab, der tilbyder tjenester inden for mobiltelefoni, men som ikke har sit eget telenetværk at bruge.
Siden 2004 er H1 Groups forretning blevet udvidet og i 2016 tilbydes selskabets tjenester i Y4-land, Y5-land, Y6-land, Y7-land, Y8-land og Y9-land. H1 Groups salgs består primært af forudbetalte SIM kort samt kuponer til genopfyldning af taletid. Koncernen har dog løbende udvidet forretningsområderne der i 2016 omfatter (red. tekst fjernet).
H1 ApS opererer primært inden for H1 Mobile delen af forretningen, hvor selskabets primære kundebase består af den etniske del af den danske befolkning.
Det fremgår af selskabets årsrapport for 2012, at H1 ApS omstruktureres i 2012. Selskabet skriver følgende om omstruktureringen: "H1 ApS har per 1. juli 2012 solgt selskabets salgsaktivitet til H1 Limited i Y4-land, da koncernen over de sidste år har centraliseret nogle funktioner og ansvarsområder i nogle af de europæiske selskaber. H1 ApS har nu en servicefunktion med handel og salg af telekommunikationsartikler på vegne af H1 Limited (som salg og marketing). Fremover vil lager og tilgodehavender fra salg tilhøre H1 Limited"
...
2. Faktiske forhold
Det tidligere SKAT (nu Skattestyrelsen) har den 7. november 2017 indkaldt H1 ApS transfer pricing dokumentation (herefter TP-dokumentation) med henblik på at vurdere selskabets kontrollerede transaktioner i perioden 2012-2016, herunder afståelsen af immaterielle aktiver. Af brevet fremgår en indsendelsesfrist til den 8. januar 2018 samt oplysning om, at en overskridelse af tidsfristen eller mangelfuld dokumentation kan medføre en bøde (bilag 4).
Ved mail af 4. januar 2018 (bilag 5) sender selskabets Head of Finance NJ TP-dokumentation (bilag 29-54), som SKAT vurderede efter en gennemgang heraf ikke opfylder kravene i dokumentationsbekendtgørelsen (bek.nr. 42 af 24. januar 2006), hvorfor SKAT ved brev af 6. marts 2018 rykker for resten af materialet. Der bliver vedlagt en samtykkeerklæring til underskrift (bilag 6).
SKATs vurdering af manglerne på det materiale, der blev modtaget indenfor tidsfristen, fremgår af bilag 7.
I mellemtiden modtog SKAT den 15. februar 2018 en mail fra Senior Manager PC i R1 Y3-bys Transfer Pricing afdeling, hvori han oplyste, "at R1 nu assisterer med at få opstillet og indsendt det resterende data til dig" (bilag 9). Ved mail af 20. marts 2018 sendte han ovennævnte samtykkeerklæring i underskrevet stand (bilag 8 og 9). Det af SKAT efterspurgte materiale blev først sendt ved mail af 28. marts 2018 (bilag 10).
Gennemgang af materialet resulterede i en yderligere materialeindkaldelse, hvilket i sin væsentlighed bestod af TP-mæssige beregningsgrundlag og koncerninterne aftaler, heriblandt royaltyaftalen mellem H1 Ltd. og H1 ApS vedrørende brugen af H1 ApS’ kundebase (bilag 11). Materialet bliver modtaget via mail af 19. april 2018 (følgebrevet fremgår af bilag 12). Det tilknyttede bilagsmateriale er medtaget som bilag 55-66.
Royaltyaftalen dannede grundlag for en skattemæssig indkomstforhøjelse på 49.080.000 kr., idet SKAT anså, at selskabet havde indgået en for lav værdiansættelse af H1 ApS’ immaterielle aktiver, som selskabet bliver vederlagt for via royaltybetalinger fra H1 Ltd. i indkomstårene 2012-2015. Uddybende beskrivelse heraf fremgår af bilag 3, side 5-9.
Beskatningen sker således på baggrund af koncerninterne transaktioner, og fremgår først som SKATs forslag af 26. april 2018 om ændring af selskabets skattepligtige indkomst (bilag 13), som efter selskabets indsigelse ved revisors brev af 12. oktober 2018 (bilag 15) fastholdes ved SKATs endelige afgørelse af 29. november 2018 (bilag 3).
Sagen er efterfølgende blevet påklaget, jf. kvitteringsskrivelse fra Skatteankestyrelsen (bilag 24) med anmodning om berostillelse af klagebehandling, idet selskabet vil anmode om en gensidig aftaleprocedure med Y4-land (bilag 23).
3. Overtrådte bestemmelser
Indledningsvis skal bemærkes, at med virkning fra 1. januar 2019 trådte lov nr. 1535 af 19. december 2017 i kraft, som er en revidering af den hidtidige skattekontrollov med opdeling i henholdsvis en ny skattekontrollov og en skatteindberetningslov. Da nærværende sag omfatter perioden før ikrafttrædelsestidspunktet, er der i straffesagen henvist til dagældende lovbestemmelser med oplysning om lovreference til ny lovgivning, som på de relevante lovparagraffer er at betragte som en videreførelse af hidtidig lovbestemmelser med enkelte udvidelser. Disse vil blive fremhævet i det omfang, det er aktuelt for sagen.
Der skal sigtes for overtrædelse af dagældende skattekontrollovens § 84 nr. 5, jf. § 39 stk. 3, jf. stk. 1, jf. § 85, jf. den tidligere skattekontrollovs § 17, stk. 3 jf. § 3 B, stk. 5, jf. § 18, idet selskabet for indkomstårene 2012-2016 ikke inden udløbet af den af SKAT i brev af 7. november 2017 fastsatte frist på 60 dage indsendte fyldestgørende dokumentation for prisfastsættelse af kontrollerede transaktioner, jf. § 2 stk. 4 i bekendtgørelse nr. 42 af 21. januar 2006 om dokumentation for prisfastsættelse af kontrollerede transaktioner henholdsvis § 2, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 401 af 28. april 2016 om dokumentation for prisfastsættelse af kontrollerede transaktioner, jf. nu § 2, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1297 af 31. oktober 2018.
...
SKAT har vurderet, at H1 ApS har indsendt væsentlige dele af det lovpligtige TP-dokumentation efter den angivne tidsfrist på 60 dage (bilag 7). Selskabet har heller ikke udtrykt uenighed heri i forbindelse med SKATs brev af 6. marts 2018 eller senere (bilag 6), hvor SKAT gør opmærksom på, at det indsendte materiale ikke anses for fyldestgørende i henholdt til dokumentationsbekendtgørelsen. Bødeudmålingen ved overtrædelse af skattekontrollovens § 84, stk. 1, nr. 2, dagældende skattekontrollovs § 17, stk. 3, er ifølge lovforarbejderne som udgangspunkt et fast beløb på 125.000 kr., når der efterfølgende bliver indsendt fyldestgørende dokumentation i den fornødne kvalitet.
Herudover har SKAT ved brev af 29. november 2018 sendt afgørelse om forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst med i alt 49.080.000 kr. (bilag 3). Dette medfører i henhold skattekontrollovens § 17, stk. 4 (nu § 84, nr. 5) og lovforarbejderne et tillæg på 10 pct. af den indkomstforhøjelse, som fremgår af ansættelsesændringen. På baggrund af ovenstående nedlægges påstand om en samlet ordensbøde på 5.533.000 kr., som er opgjort således:
Ordinær: 125.000 kr. x 5 år (2012-2016) 625.000 kr.
Tillægsbøde: 10% af 49.080.000 kr.
4.908.000 kr.
I alt
5.533.000 kr.
Nedrunding af tillægsbøden overlades til domstolenes vurdering og afgørelse efter forudgående indstilling herom fra anklagemyndighedens side.
Ovenstående bødeberegning er alene en foreløbig beregning så længe der er en eventuel klagesag, der afventer afslutning af de gensidige forhandlinger mellem de danske og engelske skattemyndigheder i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
...
7. Sagens afslutning
Sagen sendes til politiet med en anmodning om at der foretages sigtelse af selskabet af hensyn til undgåelse af strafferetlig forældelse, der indtræffer 8. januar 2020 efter den 2-årige forældelsesfrist, jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 1, som vil være aktuel, hvis indkomstforhøjelsen bortfalder ved klagebehandlingen i Skatteankestyrelsen. Stadfæstes indkomstforhøjelsen helt eller delvis vil den strafferetlige forældelsesfrist være 5 år, jf. straffelovens § 94, stk. 2, nr. 2.
..."
SKAT tilskrev 7. november 2017 tiltalte ved følgende brev:
"...
SKAT har brug for transfer pricing-dokumentation
Vi har planlagt at gennemgå selskabets koncerninterne transaktioner for perioden 2012-2016. Vi beder jer derfor indsende transfer pricing dokumentation for indkomstårene 2012-2016.
I kan læse om kravene til indholdet af transfer pricing-dokumentationen i transfer pricing-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 42 fra 24. januar 2006 og bekendtgørelse nr. 401 fra 28. april 2016) og i Den juridiske vejledning, afsnit C.D.11 om transfer pricing.
Indsendelsesfrist
I skal sende transfer pricing-dokumentationen til os, så vi har materialet senest den 8. januar 2018. Fristen på de 60 dage kan ikke forlænges, og I skal om nødvendigt kunne dokumentere, at oplysningerne er sendt inden fristens udløb. Hvis transfer pricing-dokumentationen ikke er sendt til os til tiden, kan selskabet få en bøde. Læs mere om dette i afsnittet Reglerne om bøde.
Efterfølgende forløb
Når vi har gennemgået transfer pricing-dokumentationen, vil vi kontakte jer, så vi kan aftale det videre sagsforløb. Hvis vi får brug for supplerende information og materiale til dokumentationen, skriver vi til jer igen.
Reglerne om bøde
Hvis transfer pricing-dokumentationen ikke indsendes til tiden, eller hvis den er mangelfuld, kan vi give selskabet en bøde.
Bøden fastsættes som et grundbeløb på 250.000 kr. Hvis vi forhøjer selskabets indkomst som følge af, at armslængdeprincippet ikke er opfyldt, vil bøden som udgangspunkt blive forhøjet med 10 % af indkomstforhøjelsen.
Hvis selskabet efterfølgende laver en fyldestgørende transfer pricingdokumentation, nedsætter vi bøden (grundbeløbet) til 125.000 kr.
Hvis I har spørgsmål
Har I spørgsmål, er I velkomne til at kontakte NP på telefon (red. tlf nr. fjernet), pr. brev eller ved at skrive til (red. mail fjernet)
..." .
Ved brev af 6. marts 2018 fulgte SKAT op på de givne oplysninger overfor tiltalte ved følgende:
"...
SKAT har brug for transfer pricing-dokumentation
SKAT har den 7. november 2017 bedt selskabet indsende transfer pricing dokumentation for indkomstårene 2012-2016. SKAT har den 4. januar 2018 modtaget følgende materiale:
• Master/Group file for 2012, 2014 og 2016
• Local file for 2016
• En del af aftalen "H1 Group "
• Appendiks
• Årsrapporter for H1 Limited 2012-2016
SKAT har konstateret, at der mangler transfer pricing dokumentation for flere indkomstår og det indsendte materiale opfylder ikke kravene i dokumentationsbekendtgørelsen. I kan læse om kravene til indholdet af transfer pricing-dokumentationen i transfer pricing-bekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 42 fra 24. januar 2006 og bekendtgørelse nr. 401 fra 28. april 2016) og i Den juridiske vejledning, afsnit C.D.11 om transfer pricing.
Vi opfordrer jer til at sende den lovpligtige transfer pricing-dokumentation til os hurtigst muligt. Vedrørende dokumentation for indkomståret 2012 bedes selskabet med henvisning til forældelsesreglerne i forvaltningslovens § 26 sende os materialet senest 1. april 2018. Dokumentationen vil herefter indgå i vores behandling af selskabets skatteansættelse. Får vi ikke en fyldestgørende transfer pricing-dokumentation, kan vi fastsætte selskabets skatteansættelse efter et skøn.
I er ikke forpligtet til at give os dokumentationen
Når vi ikke har fået dokumentationen inden for den fastsatte frist, kan vi pålægge jer en bøde for mangelfuld transfer pricing-dokumentation. I er derfor ikke forpligtet til at sende materialet til os.
Hvis I alligevel vælger at sende det til os, skal I udfylde og underskrive den vedlagte samtykkeerklæring og sende den sammen med materialet.
Hvis I har spørgsmål
Har I spørgsmål, er I velkomne til at kontakte NP på telefon (red. tlf nr. fjernet), pr. brev eller ved at skrive til (red. mail fjernet).
Love og regler
Reglerne om, at vi kan fastsætte selskabets skatteansættelse efter et skøn, står i skattekontrollovens § 3 B, stk. 9, og § 5, stk. 3. Reglerne om bøde står i skattekontrollovens § 17, stk. 3 og 4.
Reglerne om, at I ikke er forpligtet til at sende materiale til os, står i retssikkerhedslovens § 10.
I kan finde skattekontrolloven på skat.dk/skattelove. Retssikkerhedsloven finder I på retsinfo.dk.
..."
Ved brev af 8. april 2018 tilskrev SKAT tiltalte således:
"...
SKAT anmoder om supplerende oplysninger til transfer pricingdokumentationen
Vi har gennemgået selskabets transfer pricing-dokumentation for indkomstårene 2012-2016. På baggrund af gennemgangen skal SKAT anmode om nedenstående supplerende materiale:
1. Koncerninterne aftaler m.v.
a. Liste over alle selskabets koncerninterne aftaler gældende i indkomstårene 2012-2016.
b. Kopi af alle de under punkt a) oplistede aftaler, herunder specifikt følgende aftaler:
• Royaltyaftalen mellem H1 Limited og H1 ApS vedrørende brugen af H1 ApS’ kundebase.
• Licensaftalen med G3-virksomhed vedrørende brugen af varemærke (det ønskes i denne forbindelse bekræftet, at der er tale om en koncernintern aftale)
c. Kopi af standardeksempel på aftale mellem H1 ApS og en uafhænging distributør på det danske marked.
2. Beregningsgrundlag for H1 ApS’ aflønning for salgsfunktionerne
a. Jævnfør transfer pricing-dokumentationen aflønnes H1 ApS fra 1/7 2012 for dets salgsfunktioner via dækning af selskabets omkostninger tillagt et profitelement på 3 % af den bagvedliggende omsætning. I denne forbindelse skal anmodes om følgende:
• Beregningsgrundlaget for H1 ApS aflønning, herunder den bagvedliggende omsætning i perioden 2012-2015.
3. Budgetter for 2010-2012 og bestyrelsesreferater
a. Kopi af de bestyrelsesgodkendte budgetter for H1 ApS for hvert af årene 2010-2012 inklusiv de underliggende skriftlige budgetforudsætninger.
b. Kopi af alle bestyrelsesreferater, hvor omstruktureringen pr. 1/7 2012 er behandlet.
Materialet bedes fremsendt til SKAT senest den 19. april 2018. Grundet skatteforvaltningslovens fristregler for SKATs varsling af en eventuel forhøjelse (1. maj 2018), vil det ikke være muligt at få forlænget selskabets svarfrist.
Hvis I har spørgsmål
Har I spørgsmål, kan I kontakte NP på telefon (red. tlf nr. fjernet), pr. brev eller ved at skrive til (red. mail fjernet).
Love og regler
Reglerne står i § 9 i bekendtgørelse nr. 42 fra 24. januar 2006 og § 6 i bekendtgørelse nr. 401 fra 28. april 2016 og i skattekontrollovens § 6. I kan finde skattekontrolloven på skat.dk/skattelove. Bekendtgørelser finder I på skat.dk/bekendtgørelser. Klik på Bekendtgørelser, og brug herefter nummer og årstal (se ovenfor) for at finde den rigtige bekendtgørelse. ..."
Rettens begrundelse og afgørelse.
Det lægges indledningvis til grund som uomtvistet, at tiltalte har afgivet alle de af Skattestyrelsen ønskede oplysninger om transfer pricing for årene 2012-2016. Det for sagen omtvistede delikt er, hvorvidt de ønskede oplysninger er afgivet indenfor den givne frist 8. januar 2018.
Der er ikke for retten sket egentlig bevisførelse om, hvilke konkrete oplysninger tiltalte ikke har afgivet rettidigt, idet der dog er enighed om, at tiltalte ingen oplysninger har afgivet rettidigt om årnee 2013 og 2015. På den baggrund findes der ikke det til domfældelse i en straffesag fornødne bevis udover for årene 2013 og 2015, hvorfor der frifindes for årene 2012, 2014 og 2016.
Straffen fastsættes til en bøde på 250.000 kr., jf. skattekontrollovens § 84, nr. 5, jf. § 39, stk. 3, jf. stk. 1, jf. § 85, (dagældende skattekotrollovs § 17, stk. 3, jf. 3 B, stk. 5, jf. § 18), og § 2, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 1297 af 31. oktober 2018 om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner (dagældende bekendtgørelse nr. 42 af 24. januar 2006).
Thi kendes for ret:
Tiltalte H1 ApS straffes med en bøde på 250.000 kr.
Tiltalte afholder egne sagsomkostninger.