Sammenfatning
SKAT præciserer i dette styresignal en række forhold i forbindelse med leasing af køretøjer og anvendelse af registreringsafgiftslovens § 3 b om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
Endvidere ændres praksis for så vidt angår registreringsafgiftslovens § 3 b og leasingselskabers brug af stilstandsperioder.
Styresignalet præciserer følgende forhold:
1. Ændringer af godkendte leasingaftaler - herunder ubetydelige formfejl
2. Førtidigt aftaleophør
3. Køberet og købepligt samt anvisningsret og anvisningspligt
Styresignalet ændrer praksis for følgende forhold:
4. Stilstandsperioder
Baggrund og problemstilling
SKAT har ved dialog med branchen konstateret, at der på en række områder er behov for en præcisering af praksis på leasingområdet, dvs. reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 b.
Regelgrundlaget
Registreringsafgiftsloven (lovbekendtgørelse nr. 377 af 18. april 2017)
"§ 3 b. Told- og skatteforvaltningen kan efter ansøgning meddele tilladelse til, at afgiften af registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på tidsbegrænset anvendelse her i landet, betales efter stk. 2 og 3, når køretøjet tilhører en virksomhed eller et fast driftssted, der er beliggende her i landet eller i udlandet, og når køretøjet i en tidsbegrænset periode i henhold til en skriftlig aftale leases til en fysisk eller juridisk person, der er bosiddende her i landet. Ansøgningen skal indgives af leasingvirksomheden.
Stk. 2. Der betales afgift af køretøjer, der skal registreres efter lov om registrering af køretøjer. Registreringspligten og derved afgiftspligten indtræder den dato, hvor køretøjet tages i anvendelse her i landet af en herboende. Afgiften opkræves for hele den kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. Told- og skatteforvaltningen kan tillade, at der betales registreringsafgift efter denne bestemmelse for en længere periode end leasingperioden, dog maksimalt yderligere 1 måned. (…)
(…)
Stk. 5. Forlænges den i stk. 1 kontraktaftalte leasingperiode, kan told- og skatteforvaltningen tillade, at afgiften for den tidsbegrænsede periode betales efter stk. 2 og 3, hvis ansøgning herom indgives, senest 14 dage inden leasingperioden udløber. Der skal på ansøgningstidspunktet foreligge en skriftlig aftale mellem leasingtageren og leasingvirksomheden. Aftalen skal indeholde oplysninger om den præcise tidsperiode, som leasingperioden og afgiftsperioden forlænges med. Forlængelsen af afgiftsperioden kan maksimalt overstige forlængelsen af leasingperioden med 1 måned.
Stk. 6. Hvis leasingaftalen ændres eller afbrydes eller det leasede køretøj ændrer afgiftsmæssig identitet, skal nummerpladerne afleveres og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregisteret. Afbrydes en leasingaftale som nævnt i 1. pkt., tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen den afgift og rente, der eventuelt er betalt for meget for afgiftsperioden, jf. stk. 2 og 3. 1. pkt. finder ikke anvendelse for følgende ændringer af leasingaftalen, forudsat at ændringen ikke fører til omberegning af den betalte afgift efter stk. 2 og 3, og at de øvrige betingelser for betaling af afgift efter stk. 2 og 3 fortsat er opfyldt:
- Et skifte af leasingtager, hvorved leasingtageren udtræder af leasingaftalen og en anden samtidig indtræder som ny leasingtager i leasingaftalen på uændrede vilkår. Leasingvirksomheden skal meddele identiteten af denne nye leasingtager og tidspunktet for skiftet af leasingtager til told- og skatteforvaltningen, inden skiftet sker.
- Et skifte af leasinggiver, når en portefølje af leasingaftaler overdrages som led i en omstrukturering eller et helt eller delvist salg af leasingvirksomheden og told-og skatteforvaltningen giver tilladelse til, at overdragelsen ikke tillægges virkning efter 1. pkt. Vilkårene i leasingaftalerne skal i øvrigt forblive uændrede.
- En ændring af et maksimum for det samlede kilometerantal, som køretøjet kan benyttes. Aftalen skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af den foretagne ændring og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
- En ændring i form af en tilføjelse, en ændring eller et fravalg af en serviceydelse eller udstyr, der eftermonteres på køretøjet. Aftalen skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af serviceydelsen eller udstyret og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
- En ændring af leasingaftalens vilkår, hvor ændringen på forhånd er nøjagtigt beskrevet i leasingaftalen.
- En ændring af leasingaftalens vilkår, der er påkrævet i medfør af ny ufravigelig lovgivning.
(…)
Stk. 9. Leasingaftalen skal forelægges told- og skatteforvaltningen ved ansøgningen om tilladelse efter stk. 1. Leasingaftalen skal indeholde følgende oplysninger:
- Oplysninger, hvorved leasingvirksomheden kan identificeres.
- Oplysninger, hvorved leasingtageren kan identificeres.
- Oplysninger, hvorved køretøjet kan identificeres.
- En specifikation af køretøjets beskaffenhed og udstyr.
- Oplysning om størrelsen af leasingydelsen og eventuelle andre ydelser, der udveksles mellem leasingtager og leasingvirksomheden som følge af leasingaftalen.
- Oplysning om leasingperiodens starttidspunkt og varighed.
- Oplysning om afgiftsperiodens starttidspunkt og varighed, hvis afgiftsperioden er længere end leasingperioden, jf. stk. 2.
- Oplysninger om en aftalt køberet, købepligt, anvisningsret eller anvisningspligt og betingelserne herfor, hvis en sådan ret eller pligt er aftalt.
- Oplysning om vilkår for opsigelse af leasingaftalen, hvis leasingaftalen kan opsiges i løbet af leasingperioden.
- Angivelse og beskrivelse af andre aftaler, som har betydning for den økonomiske afvikling af leasingaftalen.
(…)
Stk. 11. Told- og skatteforvaltningen kan efter anmodning give tilladelse til, at en virksomhed, der er registreret efter § 15, kan angive afgiften efter § 14, også for så vidt angår betaling af registreringsafgift efter denne paragraf, uden at der skal ansøges om en særskilt tilladelse som nævnt i stk. 1 for hvert enkelt køretøj. Tilladelsen efter 1. pkt. gælder dog alene for angivelse af afgift for køretøjer, der leases i henhold til en leasingaftale, hvis aftalevilkår er identiske med en på forhånd godkendt standardleasingaftale.
Stk. 12. Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om told- og skatteforvaltningens behandling af ansøgninger om tilladelse til betaling af registreringsafgift efter denne paragraf, jf. stk. 1. Skatteministeren kan desuden fastsætte nærmere regler om told- og skatteforvaltningens behandling af ansøgninger om tilladelse til at angive afgift efter § 14, også for så vidt angår betaling af registreringsafgift efter denne paragraf, jf. stk. 11. "
"§ 14. En virksomhed kan registreres hos told- og skatteforvaltningen, jf. § 15, med den virkning, at virksomheden kan
- angive afgiften af et køretøj,
- angive godtgørelsen af afgift af et køretøj ved eksport af køretøjet, jf. § 7 b, og
- periodevis betale afgiften af køretøjer, som virksomheden har angivet afgiften af.
(…) "
"§ 15. En virksomhed, der opfylder følgende betingelser, kan registreres:
- Virksomheden skal være hjemmehørende her i landet, i et andet EU-land eller i et EØS-land, med hvilket Danmark har en aftale om gensidig bistand til inddrivelse, der svarer til reglerne inden for EU.
- Virksomheden skal erhvervsmæssigt handle med motorkøretøjer eller påhængsvogne eller sættevogne til motorkøretøjer eller erhvervsmæssigt udleje sådanne køretøjer.
- Virksomheden må ikke have gæld til staten.
- Virksomheden må ikke være under rekonstruktionsbehandling, konkurs eller likvidation.
- Virksomheden skal stille sikkerhed på mindst 200.000 kr. for betaling af afgifter efter denne lov, herunder tilbagebetaling af for meget udbetalt godtgørelse, samt renter og gebyrer vedrørende disse afgifter og godtgørelser.
Stk. 2. En registrering bringes til ophør, hvis virksomheden ophører med at opfylde en af betingelserne i stk. 1 eller undlader at fremstille et køretøj efter § 18. Registreringen ophører i så fald fra det tidspunkt, hvor told- og skatteforvaltningen meddeler virksomheden, at registreringen er ophørt.
Stk. 3. En virksomhed kan ikke registreres eller en registrering bringes til ophør, hvis virksomheden, herunder virksomhedens ejer ved en personligt drevet virksomhed, har udvist en sådan adfærd, at det er nærliggende at antage, at virksomheden ikke vil overholde registreringsordningen.
(…) "
Leasingbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 699 af 8. juni 2016 om SKATs behandling af ansøgninger om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer og SKATs behandling af ansøgninger om tilladelse til angivelse af forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14)
"§ 3. Ansøgning om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift skal indgives på SKATs ansøgningsblanket. SKAT kan på ansøgningsblanketten anmode om oplysninger om:
- køretøjets købspris,
- køretøjets aktuelle værdi, hvis denne afviger fra købsprisen, og
- køretøjets restværdi.
Stk. 2. Ansøgningen skal som bilag have vedlagt en kopi af leasingaftalen, som skal være udformet i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9. Leasingaftalen skal være dateret og underskrevet af leasingtager og leasinggiver. Underskrivelsen af leasingaftalen kan ske ved brug af digital signatur.
Stk. 3. Ansøgningen skal være vedlagt dokumentation for, at leasinggiver er ejer af leasingkøretøjet på tidspunktet for leasingsaftalens ikrafttræden.
Stk. 4. Hvis leasingaftalen indgår i et samlet aftalekompleks mellem leasingtager og leasinggiver, skal kopier af de øvrige aftaler i aftalekomplekset vedlægges ansøgningen, hvis disse aftaler har økonomisk betydning for afviklingen af leasingaftalen.
(…)
Stk. 6. SKAT kan i tillæg til de i stk. 1-5, nævnte oplysninger anmode om supplerende oplysninger til brug for udstedelsen af tilladelse.
(…) "
"§ 8. En tilladelse til at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14 forudsætter, at leasinggiver har en tilslutningsaftale til Køretøjsregisteret, og at leasinggiver er en registreret virksomhed i henhold til registreringsafgiftslovens § 15.
(…) "
"§ 10. En tilladelse til, at en leasinggiver selv kan angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14, bortfalder som følge af leasinggiverens misbrug af ordningen.
Stk. 2. En tilladelse til, at en leasinggiver selv kan angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14, bortfalder, hvis leasinggiver ikke længere opfylder betingelserne for at indgå i ordningen.
Stk. 3. SKAT kan med øjeblikkelig virkning tilbagekalde eller suspendere en tilladelse til, at en leasinggiver selv kan angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14, hvis der er rimelig grund til at antage, at der er fare for misbrug af ordningen. I denne forbindelse lægges særligt vægt på, om leasingvirksomheden har udvist en adfærd, så det ud fra hensynet til SKATs kontrol og til at sikre leasingforholdets realitet skønnes, at leasinggivers virksomhed ikke længere er egnet til selv at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14.
(…) "
"§ 12. SKAT kan afslå at godkende en standardaftale, hvis der er rimelig grund til at antage, at standardaftalen ikke egner sig til at danne grundlag for, at leasinggiveren selv kan angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14. I denne forbindelse lægges særligt vægt på, om standardaftalen indeholder klart afgrænsede vilkår, og at standardaftalen ikke indeholder vilkår om en købepligt og/eller køberet. "
"§ 13. En standardaftale skal til enhver tid opfylde betingelserne for at opnå tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift i registreringsafgiftslovens § 3 b.
Stk. 2. Hvis en standardaftale ikke længere opfylder disse betingelser, kan standardaftalen ikke anvendes til angivelse af forholdsmæssig registreringsafgift for et leasingkøretøj efter registreringsafgiftslovens § 14. "
Præcisering af praksis
Generelt om anvendelse af registreringsafgiftslovens § 3 b
Reglerne om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift af leasingkøretøjer i registreringsafgiftslovens § 3 b er en undtagelsesbestemmelse fra lovens § 1, stk. 1, om betaling af fuld registreringsafgift.
For at kunne anvende reglerne om forholdsmæssig afgift er det en grundlæggende forudsætning, at aftalegrundlaget opfylder betingelserne i § 3 b. Hvis betingelserne i § 3 b ikke opfyldes, kan reglerne om betaling af forholdsmæssig afgift for et køretøj ikke anvendes.
Systemet med forhåndsgodkendelse af leasingaftaler sikrer, at SKAT har grundlag for at foretage denne kontrol, inden afgiftsbetaling sker.
Såfremt der sker misbrug af ordningen af virksomheder godkendt til selv at angive forholdsmæssig registreringsafgift for leasingkøretøjer efter registreringsafgiftslovens § 14, kan SKAT træffe afgørelse om, at virksomhedernes tilladelse hertil bortfalder. Fx kan ændringer af leasingaftaler, som er godkendt af SKAT, resultere i, at muligheden for virksomhedernes anvendelse af standardkontrakter ophører, og at virksomhederne herefter skal anmode SKAT om godkendelse af de enkelte leasingaftaler.
Ad 1. Ændringer af godkendte leasingaftaler - herunder ubetydelige formfejl
Det er udgangspunktet i § 3 b, stk. 6, 1. pkt., at hvis en leasingaftale ændres, skal nummerpladerne afleveres og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregistret. Den af SKAT godkendte leasingaftale med tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift er således bortfaldet. Hvis SKAT konstaterer, at der er sket en ændring, som ikke er en ubetydelig formfejl, træffer SKAT en afgørelse herom med virkning fra tidspunktet for ændringen. Afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten.
Som eneste undtagelse til udgangspunktet om, at der ikke er adgang til at ændre en godkendt leasingaftale, blev det ved lov nr. 650 af 8. juni 2016 fastlagt i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, hvilke nærmere afgrænsede ændringer i en leasingaftale, som er godkendt af SKAT, der kan foretages, uden at der skal søges om fornyet tilladelse, herunder:
- En ændring af maksimum for antal kørte kilometer, når aftalen indeholder en nøjagtig beskrivelse af den foretagne ændring og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
- En ændring i form af en tilføjelse, en ændring eller et fravalg af en serviceydelse eller udstyr, der er eftermonteret på køretøjet, når aftalen indeholder en nøjagtig beskrivelse af serviceydelsen eller udstyret og de økonomiske konsekvenser heraf for leasingaftalen.
- En ændring af leasingaftalens vilkår, hvor ændringen på forhånd er nøjagtigt beskrevet i leasingaftalen.
Adgangen til at foretage efterfølgende ændringer forudsætter, at ændringerne ikke medfører en omberegning af den betalte afgift, og at leasingaftalen fortsat opfylder de øvrige betingelser i § 3 b. Bortset fra de i § 3 b, stk. 6, tilladte ændringer og de angivne økonomiske konsekvenser heraf, skal leasingaftalen fortsættes på uændrede vilkår. Det er således tydeliggjort, at der uden SKATs forudgående tilladelse alene kan foretages de ændringer, som er fastlagt i § 3 b, stk. 6. Hvis der foretages andre ændringer af en godkendt leasingaftale, er udgangspunktet, at grundlaget for tilladelsen bortfalder på tidspunktet for ændringen.
Ubetydelige formfejl
I forbindelse med Folketingets behandling af lov nr. 650 af 8. juni 2016, udtalte skatteministeren i det endelige svar på spørgsmål 6, at der ved SKATs vurdering af, om en foretagen ændring medfører bortfald af en godkendt leasingaftale, skal henses til, om "… der er tale om en ubetydelig formfejl, der næppe kan anses for at udgøre en "ændring" af leasingaftalen i § 3 b, stk. 6’s forstand. " Skatteministeren er blevet forelagt flere konkrete forslag til ændringsmuligheder, herunder fx ændret definition af slitage på dæk før udskiftning eller klausul om anvendelse af e-mail. Skatteministeren har dog ikke fundet grundlag for at udvide adgangen til at foretage ændringer yderligere. Muligheden for rettelse af ubetydelige formfejl har således et meget begrænset anvendelsesområde.
Hvis parterne derfor, på trods af at der kun må foretages de ændringer, som er nævnt i registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, alligevel foretager ændringer af godkendte leasingaftaler, er konsekvensen, at SKAT foretager en vurdering af, om tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift bortfalder, og om der skal betales fuld registreringsafgift. Hvis SKAT vurderer, at der alene er tale om rettelse af ubetydelige formfejl, kan SKAT anse tilladelsen for ikke at være bortfaldet.
I ordene "ubetydelige formfejl" ligger efter SKATs opfattelse, at fejlene er bagatelagtige og ikke har nogen betydning for aftalens indhold, og at den godkendte leasingaftale derfor fortsat skal kunne afvikles på samme vilkår, uanset om formfejlene rettes.
Rettelse af ubetydelige formfejl kan fx være 1) ændring af ordet "som" til "der". Der kan også være tale om, at 2) beløb i kontrakten rettes fra at være angivet eksklusiv moms, til også at være angivet inklusiv moms. Sådanne rettelser anses for at være uden betydning for den fortsatte afvikling af leasingaftalen, og aftalen kan derfor, uanset rettelsen, fortsætte på uændrede vilkår.
Derimod vil fx en 1) ændring af ordet "kan" til "skal", 2) ændring af aftalen fra momsfri til momspligtig eller 3) ændringer af de angivne beløb i kontrakten, herunder værdier, betalinger mv., have indholdsmæssig betydning for leasingaftalen, og derved medføre en ændring af den godkendte leasingaftale. Ændringerne vil derfor, efter SKATs opfattelse, ikke være omfattet af undtagelsen vedrørende ubetydelige formfejl. Sådanne ændringer vil derfor følge udgangspunktet i § 3 b, stk. 6, om, at ændringer medfører bortfald af tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
Det bemærkes, at kun de ændringer nævnt i § 3 b, stk. 6, kan foretages uden SKATs forhåndsvise godkendelse. Hvis der ønskes foretaget rettelse af ubetydelige formfejl, skal disse ønsker på forhånd forelægges for og godkendes af SKAT. Det er således ikke op til leasingselskaberne selv at vurdere, om en rettelse af en leasingaftale kan anses for en ubetydelig formfejl. Hvis SKAT konstater, at der er sket en ændring, som ikke er en ubetydelig formfejl, træffer SKAT en afgørelse herom med virkning fra tidspunktet for ændringen. Afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten.
Ad 2. Førtidigt aftaleophør
Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, nr. 9, at en leasingaftale ved forelæggelse for SKAT skal indeholde "oplysning om vilkår for opsigelse af leasingaftalen, hvis leasingaftalen kan opsiges i løbet af leasingperioden". Det skal således fremgå af leasingaftalen, hvis der er aftalt en mulighed for at afbryde leasingperioden, før leasingperiodens udløbstidspunkt.
Det er SKATs opfattelse, at retten til at aftale førtidig opsigelse af en leasingaftale er udtømmende reguleret i § 3 b, stk. 9, nr. 9. Der er ikke holdepunkter for at antage, at parterne inden for registreringsafgiftslovens rammer kan aftale en førtidig opsigelse af leasingaftalen, medmindre dette på forhånd er præciseret i aftalen ved dennes indgåelse. Der er ved denne vurdering henset til lovens klare bestemmelser om, at der ikke kan foretages ændringer i en allerede godkendt leasingaftale, medmindre der er tale om de ændringer, som udtrykkeligt fremgår af § 3 b, stk. 6, eller er omfattet af ubetydelige formfejl.
Det er yderligere SKATs opfattelse, at registreringsafgiftslovens § 3 b ikke begrænser parternes adgang til at aftale førtidig opsigelse af en leasingaftale, efter almindelige aftaleretlige regler, så længe at vilkårene om førtidigt opsigelse er reguleret i leasingaftalen ved indgåelse heraf.
Selvom vilkår om førtidig opsigelse ikke på forhånd er reguleret i leasingaftalen, kan aftalen fortsat opsiges efter aftaleretlige regler. En sådan aftale om opsigelse vil dog blive betragtet som en ændring af den godkendte leasingaftale. SKAT vil derfor vurdere, om aftalen om førtidig opsigelse vil have betydning for den afgiftsmæssige vurdering af leasingaftalen.
Hvis der i leasingaftalen er mulighed for, og vilkår om, førtidig opsigelse, og hvis leasingtager hæfter for restværdien af det leasede køretøj, skal der i vilkårene fremgå en klar angivelse af køretøjets restværdi på mulige opsigelsestidspunkter, samtidig med angivelse af køretøjets restværdi ved leasingaftalens udløb. Restværdier skal angives enkelt og tydeligt, og kan fx ske på følgende måder:
- Angivelse af restværdier i faktiske tal på udløbstidspunktet samt på mulige opsigelsestidspunkter fx i skemaform (talmæssig angivelse kan anvendes uanset bagvedliggende afskrivningsform).
- Angivelse af, at en lineær afskrivning anvendes, samt angivelse af køretøjets markedsværdi ved leasingperiodens godkendelse og af den forventede restværdi ved udløb af leasingaftalen.
- Angivelse af, at en lineær afskrivning anvendes, samt angivelse af køretøjets forventede markedsværdi ved tidligst mulige opsigelsestidspunkt og af den forventede restværdi ved udløb af leasingaftalen.
Ad 3. Køberet og købepligt samt anvisningsret og anvisningspligt
Det følger af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 9, nr. 8, at en leasingaftale skal indeholde oplysninger om en aftalt køberet, købepligt, anvisningsret eller anvisningspligt, og vilkår herfor, hvis en sådan ret eller pligt er aftalt. Det følger yderligere af leasingbekendtgørelsens § 12, at SKAT kan afslå at godkende en standardaftale, som indeholder vilkår om en købepligt og/eller køberet.
Det er SKATs opfattelse, at en generel ret eller pligt for leasingtager til at anvise en efterfølgende køber af køretøjet, giver mulighed for både at anvise en 3. mand samt leasingtager selv som køber af køretøjet. En køberet eller købepligt er derimod begrænset til udelukkende at omfatte leasingtager selv.
Hensigten med bekendtgørelsens § 12 er således, at en standardaftale som udgangspunkt ikke kan give leasingtager ret eller pligt til selv at købe køretøjet efter endt leasingperiode. Et sådant forhold kan have betydning for en vurdering af leasingaftalens realitet og køretøjets faktiske ejerskab, hvorfor SKAT som udgangspunkt altid på forhånd skal godkende sådanne leasingaftaler.
SKATs fortolkning af leasingbekendtgørelsens § 12 medfører således, at standardaftaler kan afslås, såfremt de indeholder en faktisk køberet og/eller -pligt eller hvis en anvisningsret og/eller -pligt ikke udtrykkeligt er begrænset til at gælde 3. mand, og derfor ligeledes kan vedrøre leasingtager selv.
Ændring af praksis
Ad 4. Stilstandsperioder
Leasingvirksomheder indgår i visse tilfælde leasingaftaler med leasingtagere, hvori der indgår stilstandsperioder. Der er typisk tale om sæsonkøretøjer, som kører i sommerperioden og holder stille i vinterperioden. Der indgås én samlet leasingaftale, som omfatter én til flere aktive perioder og én til flere stilstandsperioder. Registreringsafgiften beregnes og betales ved starten af hver aktiv periode på baggrund af køretøjets værdi på disse tidspunkter. I stilstandsperioder afmeldes køretøjet, og nummerplader afleveres. Køretøjet henstår typisk hos leasingtager. Leasingtager betaler leasingydelse - men ikke forholdsmæssig registreringsafgift - for stilstandsperioderne.
Der er efter SKATs opfattelse ikke hjemmel til, at leasingaftaler efter registreringsafgiftslovens § 3 b kan indeholde stilstandsperioder. Det fremgår af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2, at afgiftspligten indtræder den dato, hvor køretøjet tages i anvendelse her i landet, og afgiften opkræves for hele den kontraktfastsatte leasingperiodes varighed. Når leasingperioden udløber, skal køretøjets nummerplader afleveres og køretøjet afmeldes fra Køretøjsregistret, jf. § 3 b, stk. 8. Leasingperiodens starttidspunkt samt varighed skal desuden fremgå af leasingaftalen, jf. § 3 b, stk. 9, nr. 6
En leasingaftale skal således indeholde oplysning om leasingperiodens varighed, og der skal ved afgiftspligtens indtræden afregnes forholdsmæssig afgift for hele leasingperioden. Der er dermed ikke mulighed for, at der i aftalens varighed indgår perioder, for hvilke der ikke betales forholdsmæssig afgift. Ved udgangen af leasingperioden skal der desuden foretages en reel afslutning og opgørelse i forhold til leasingaftalen, herunder fx yderligere betaling for overkørte kilometer, tilbagelevering af køretøjet til leasinggiver, opfyldelse af anvisningspligt mv.
Der skal derfor for hver aktive leasingperiode foreligge en ny godkendt leasingaftale, som ved udgangen af leasingperioden faktisk afsluttes og opgøres.
SKAT ændrer med dette styresignal praksis, og vil ikke fremover godkende leasingaftaler eller standardaftaler med stilstandsperioder.
Leasingaftaler med stilstandsperioder, som er indgået før offentliggørelse af dette styresignal, eller inden for varslingsperioden jf. nedenfor, kan dog fortsat afvikles uagtet ændring af praksis.
SKAT udsender på baggrund af styresignalet brev til alle selvangivere, om opsigelse af de dele af godkendte standardaftaler som omhandler stilstand. Opsigelsen sker med 3 måneders varsel. Selvangiverne pålægges inden for de tre måneder, at slette de dele af standardaftaler der omhandler stilstand, således at standardaftalerne kan anses som godkendte og fortsat kan anvendes.
Hvis selvangiverne ønsker, at en standardaftale med stilstandsperioder som helhed skal ophøre, skal SKAT underrettes herom.
Når muligheden for brug af én samlet leasingaftale, som indeholder stilstandsperioder, ophører, er det muligt for leasingtager, som en selvstændig aftale, at leje køretøjet fra leasinggiver, i en forudgående eller efterfølgende periode. Køretøjet er ikke registreret eller afgiftsberigtiget i lejeperioden, og lejeaftalen er ikke omfattet af registreringsafgiftslovens bestemmelser om forholdsmæssig registreringsafgift.
Da det er en betingelse for at opnå tilladelse til betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, at leasinggiver er ejer af køretøjet, og at der er tale om en reel leasingaftale, vurderer SKAT, at sådanne lejeaftaler indgår som en del af vurderingsgrundlaget for, om disse betingelser er opfyldt. Lejeaftaler skal derfor opbevares af leasinggiver som dokumentation og vedlægges ansøgning om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift.
Gyldighed
Den ændrede praksis, som er indeholdt i styresignalet, har virkning fra styresignalets offentliggørelse. Indholdet i styresignalet vil desuden blive indarbejdet i Den juridiske vejledning, 2018-1. Efter offentliggørelsen af Den juridiske vejledning 2018-1 er styresignalet ophævet.