Ved rettelse af data skal feltet "IndberetningID" udfyldes med et nyt unikt ID, og feltet "RettelseID" skal udfyldes med det IndberetningID, som er benyttet ved seneste gældende indberetning.
Hvornår bliver en indlevering til en gældende indberetning?
En rettelse over-skriver (erstatter) den tidligere gældende indberetning. Rettelsen skal via RettelseID henvise til den gældende indberetning, som skal over-skrives. Det er derfor vigtigt at vide, hvornår en indlevering af data bliver til en gældende indberetning.
Vi har udarbejdet en teknisk beskrivelse at datakvalitetsniveauer for at I kan få en bedre forståelse af, hvornår det er en indlevering og hvornår det er en gældende indberetning.
Validering af indleverede data:
Forklaring |
TEKNISK VALIDERING: Status |
FORRETNINGSMÆSSIG VALIDERING: Gældende indberetning? |
Fil ikke genkendt som XML eller fejl ved XML validering |
FejlIndberetning |
Nej |
Fejl i ikke retbare felter |
FejlIndberetning |
Nej |
Rettelsesprincip ikke overholdt |
FejlIndberetning |
Nej |
Invalidering af en konto |
Invalideret |
Nej |
Fejl på kontoniveau eller hvor alle kontohavere på kontoen har fået mindst en fejl |
FejlKonto |
Ja |
En kontohaver er gået på fejl, hvor der mindst er en kontohaver, der ikke har fået fejl |
FejlKontohaver |
Ja |
Der er givet et eller flere advis |
GodkendtKontoAdvis |
Ja |
Ingen advis eller fejl på kontoen |
GodkendtKonto |
Ja |
3 punkter skal være opfyldt, før en indlevering bliver en gældende indberetning:
XML Validering
Filen skal overholde XML validering, og det skal være en XML fil.
Filen skal være en UTF-8 encoded XML fil uden BOM (Byte Order Marker, dvs. de første 5 bytes skal være 0x3C, 0x3F, 0x78, 0x6D, 0x6C. Svarende til "
Ingen fejl i ikke ret-bare felter
Der må ikke være fejl i indkomstperioden.
Den indberetningspligtiges cvr-nr. eller se-nr. skal være gyldigt, og skal være registreret for den korrekte pligt.
KontoID skal være unikt, hvorfor der ikke kan være samme KontoID på to forskellige konti pr. indberetningspligtig.
Der kan kun være én gældende indberetning pr. KontoID pr. indberetningsperiode.
Rettelsesprincip overholdt
IndberetningID skal være unikt. Skal der laves en rettelse, skal der henvises til en gældende IndberetningID i RettelseID'et.
Hvis en indlevering ikke bliver til en gældende indberetning, skal der laves en ny indlevering med IndberetningID og uden RettelseID.
FejlIndberetning
Hvis I indsender data, som ender på "FejlIndberetning" og status på kontoen er "FejlIndberetning", skal I tilrette jeres data og sende en ny (initiel) indberetning. Den nye indberetning kan ikke være en rettelse.
Invalidering (annullering)
Status
|
Eksempler
|
Felter der skal indberettes
|
Ikke gældende indberetning
|
- forkert periode
- forkert rentetype (forkert XML skema)
|
Indkomstår
IndkomstPeriodeTil
VirksomhedSENummer
KontoID
IndberetningID
|
Gældende indberetning
|
- Invalidere (slette/annullere) en gældende indberetning
|
Indkomstår
IndkomstPeriodeTil
VirksomhedSENummer
KontoID
IndberetningID
RettelseID - IndberetningID (henvise til den tidligere gældende indberetning)
|
Se eksempler vedr. rettelsesprincip samt eksempler vedr. rettelse og invalidering i bilag 3 i den tekniske vejledning.
Webservice (REST API)
Eksempler på rettelses- og invalideringsflow.
Særligt vedr. rettelser til den kvartalsvise indberetning:
En rettelse skal altid ske for det kvartal ændringen vedrører. Er der indberettet for flere kvartaler på det tidspunkt hvor fejlen konstateres, skal der ske konsekvensrettelser for disse kvartaler. Se eksempler på hvordan SKAT beregner på data til brug for opdatering af borgerens forskudsregistrering.