Indhold

Dette afsnit handler om tinglysningsafgiftslovens baggrund, formål og historik, herunder oversigt over domme, kendelser mv.

Afsnittet indeholder:

  • Tinglysningsafgiftsloven
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Tinglysningsafgiftsloven

Tinglysningsafgiften fremgår af ►lovbekendtgørelse nr. 307 af 13. marts 2025 om afgift af tinglysning og registrering af ejer- og panterettigheder m.v.◄ med senere ændringer (tinglysningsafgiftsloven).

Den nuværende lov afløste stempelloven og den del af retsafgiftsloven, der vedrørte afgift ved tinglysninger (retsafgift). Tinglysningsafgiften blev indført den 1. januar 2000.

Tinglysningsafgiftsloven (TAL) omfatter dokumenter, der anmeldes til tinglysning fra den 1. januar 2000. Loven er siden ændret, bl.a. som følge af digital tinglysning. ►De seneste års lovændringer er kort omtalt nedenfor.◄

I henhold til loven er der udstedt ►BEK nr. 2283 af 29. december 2020 med senere ændringer.◄ 

Ved tinglysning af ændringer til pantebreve, som er tinglyst før 2000, dvs. efter reglerne om stempelafgift, skal pantebrevene afgiftsmæssigt behandles som om, at afgiften er betalt efter de nugældende regler i tinglysningsafgiftsloven, når afgiften er afregnet korrekt efter den tidligere stempelafgiftslov. Se Skatterådets bindende svar SKM2017.611.SR om overgangsbestemmelserne fra stempelafgift til tinglysningsafgiftsloven, og den afgiftsmæssige behandling af tinglysninger vedrørende visse ejerpantebreve tinglyst før år 2000. Afgørelsen er også omtalt i afsnit E.B.4.1.5.

Inden for de senere år er der sket følgende lovændringer:

►LOV nr 562 af 27/05/2025, hvor der i § 4, stk. 2, 4. pkt., indsættes efter »beregningen efter 2. og 3. pkt.«: », hvis den seneste ejendomsværdi er meddelt efter ejendomsvurderingslovens § 11, men meddelelsen er sket mere end 2 år før tidspunktet for tinglysning«.◄
 
►I § 4, stk. 4, 2. pkt., indsættes efter »fri handel«: », jf. dog 4. pkt.« og i § 4, stk. 4, indsættes som 4. og 5. pkt.: »Hvis der er meddelt en ejendomsværdi efter ejendomsvurderingslovens § 11, der er gældende i henhold til ejendomsvurderingslovens § 11, stk. 3, skal denne værdi oplyses. Afgiften skal da beregnes på grundlag af den højeste værdi efter stk. 1 eller den i stk. 4, 4. pkt., oplyste værdi.«◄
 
►LOV nr 1694 af 30/12/2024, hvor § 19, stk. 3 og 4 ophæves og stk. 5 og 6 bliver til stk. 3 og 4. § 21 ophæves grundet indsættelse af kapitel 4 samt 4 a i opkrævningsloven. Ligeledes ophæves § 26, stk. 6 og 7, i det hjemlen fremover vil være omfattet af opkrævningslovens § 15 b, stk. 1, 1. pkt. Stk. 8 og 9 bliver herefter stk. 6 og 7.◄
 
►LOV nr 1473 af 10/12/2024, hvor § 33, stk. 1 alene har til formål at give mulighed for i bemærkningerne til lovforslaget at angive nærmere retningslinjer om strafniveauet ved overtrædelser af § 30, stk. 1 og 2.◄
 

►LOV nr 679 af 03/06/2023, hvor to steder i § 18, stk. 1, nr. 6, ændres »lov om lån til betaling af grundskyld m.v.« til: »lov om lån til betaling af kommunale ejendomsbidrag m.v.«, som alene er en konsekvensændring af titlen.◄

►LOV nr 369 af 02/04/2023, hvor der indsættes § 25 om indførelse af en midlertidig godtgørelsesordning for tinglysningsafgift ved tinglysning af pant i fast ejendom eller i en andel i en andelsboligforening til sikkerhed for lån til udskiftning af et olie- eller gasfyr til en anden opvarmningskilde end olie- eller gasfyr til brug for opvarmning af enheder(ne) til helårsbeboelse.

Der er ligeledes indsat § 26 der medfører, at Skatteforvaltningen vil skulle føre kontrol med de godtgørelser, som opnås efter de nye bestemmelser i TAL § 25, stk. 2 og 4, samt den oversigt, som virksomheder registreret efter TAL § 17 (storkunder) har pligt til at indsende efter den nye bestemmelse i TAL § 25, stk. 5. Der sker i forlængelse heraf konsekvensrettelse i § 18, stk. 1, nr. 2 samt § 18 stk. 2.◄

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse Afgørelse i stikord Kommentarer
Skatterådet

SKM2017.611.SR

Sagen vedrørte spørgsmål om tinglysning af dispositioner vedrørende tre pantebreve, som var blevet tinglyst før 2000 uden betaling af stempelafgift i medfør af en fritagelse i dagældende stempellov for visse ejerpantebreve i fast ejendom, som blev oprettet af bl.a. livsforsikringsselskaber.

Der blev i afgørelsen henvist til, at efter overgangsbestemmelsen i TAL, skal dokumenter, der foreligger tinglyst afgiftsfrit i medfør af hidtidige regler i stempelafgiftsloven anses som afgiftsberigtiget efter TAL. Efterfølgende tinglysning af en vilkårsændring, herunder debitor- og kreditorskifte, vil dermed ikke medføre, at der skal betales afgift af pantsætningen på ny efter TAL.

Skatterådet forudsatte ved besvarelsen, at det kunne dokumenteres, at ejerpantebrevene på tidspunktet for ikrafttræden af TAL den 1. januar 2000 fortsat opfyldte betingelserne for at være tinglyst uden stempelafgift efter den tidligere stempelafgiftslovs § 62, stk. 1, nr. 12.

Det fremgik videre, at da hverken TAL, overgangsbestemmelserne til ophævelse af stempelafgiftsloven eller anden lovgivning indeholdt bestemmelser, der regulerede tinglysningsafgift af den pågældende type ejerpantebreve, var de omfattet af TALs almindelige regler, jf. § 5, stk. 6, 2. pkt., jf. § 7 (vilkårsændringer, herunder debitorskifte), § 8, stk. 1, nr. 8 (afgiftsfrit kreditorskifte), § 8, stk. 1, nr. 7 (afgiftsfri underpantsætning) og § 5 stk. 2 om mulighed for afgiftsnedsættelse ved tinglysning af nye pantebreve.

Afgørelsen indeholder en gennemgang af overgangsbestemmelserne ved ophævelse af stempelsafgiftsloven og ikrafttræden af tinglysningsafgiftsloven den 1. januar 2000. Afgørelsen er også omtalt i afsnit E.B.4.1.5.