Indhold

Dette afsnit beskriver reglerne for anvendelse af efterangivelser.

Afsnittet indeholder:

  • Hvornår anvendes efterangivelser?
  • Når efterangivelser underskrives
  • Når efterangivelser ikke underskrives.

Hvornår anvendes efterangivelser?

På afgiftsområdet sker en del ændringer af en afgiftspligtigs afgiftstilsvar ved hjælp af efterangivelser, som den afgiftspligtige underskriver.

Efterangivelser anvendes

  • i de situationer, hvor en afgiftspligtig allerede har afgivet en angivelse
  • i forbindelse med fastsættelse af afgiftstilsvaret, hvis der er drevet uregistreret virksomhed.

Efterangivelse forekommer fx i de situationer, hvor SKAT på grundlag af en kontrol hos en afgiftspligtig konstaterer, at den afgiftspligtige har angivet for lidt i afgift. Hvis den afgiftspligtige er indstillet på at underskrive en efterangivelse, afsluttes kontrollen ofte på dette grundlag.

Efterangivelser anvendes ikke

  • for afgiftsperioder, der er foreløbig fastsættelse i henhold til opkrævningslovens § 4. Dette skyldes blandt andet, at SKATs foreløbige fastsættelse af et afgiftstilsvar alene dækker salgsmomsen. I den foreløbige fastsættelse indgår der således ikke en vurdering af den afgiftspligtiges købsmoms.

Når efterangivelsen underskrives

Når efterangivelsen er underskrevet, er der ikke tale om en afgørelse i forvaltningsretlig forstand, idet den afgiftspligtige virksomhed og person har accepteret ændringen. Se A.A.2.8.

Der er tale om en vejledning, der giver anledning til en frivillig efterangivelse. Da der således ikke er tale om en afgørelse, vil ændringen ikke kunne påklages, og der skal ikke laves forslag til afgørelse, sagsfremstilling, begrundelse, klagevejledning mv. Når efterangivelsen er underskrevet, er sagen om ændringen afsluttet.

►Da en efterangivelse ikke er en afgørelse, er en efterangivelse ikke omfattet af reglerne i SFL. Muligheden for at benytte efterangivelser er derimod begrænset af de formueretlige forældelsesregler. Se A.A.9

Når efterangivelsen ikke underskrives

Hvis den afgiftspligtige ikke er enig i efterangivelsen og derfor nægter at underskrive denne, skal SKAT inden udløbet af 3-års fristen have udsendt varsling med sagsfremstilling og forslag til afgørelse til den afgiftspligtige. Foreligger der den situation, at SKATs ændring af et afgiftstilsvar sker tæt på udløbet af 3-års fristen, bør SKAT, af hensyn til at sikre ændringen, altid foretage en varsling med en sagsfremstilling og forslag til afgørelse og undlade at forsøge at få den afgiftspligtige til at underskrive en efterangivelse.

Det bemærkes, at indbetaling af et eventuelt beløb uden underskrift ikke i sig selv kan tolkes, som om den afgiftspligtige er enig i efterangivelsen. Også i denne situation bør SKAT foretage en varsling af ændringen ved en sagsfremstilling og forslag til afgørelse.