Dokumentationen skal indeholde en identifikation af værdiansættelsessubjektet og afgrænsning af værdiansættelsespræmisserne, herunder oplysninger om følgende faktuelle oplysninger:
- Identifikation af værdiansættelsessubjekt
- Beskrivelse af kontraktuelle vilkår
- Angivelse af værdiansættelsesdato
- Angivelse af udarbejdelsesdato
- Identifikation af transaktionsparter
- Formål og præmisser for værdiansættelsen
- Informationskilder og forbehold
- Hvem har udarbejdet værdiansættelsesrapporten
1. Identifikation af værdiansættelsessubjekt
Det skal entydigt identificeres, hvad der værdiansættes. Herunder skal alle eksisterende eller fremtidige betingelser, rettigheder, forpligtigelser, restriktioner mv., der eventuelt er tilknyttet værdiansættelsessubjektet, beskrives.
2. Beskrivelse af kontraktuelle vilkår
Hvis værdiansættelsen omhandler allerede transfererede aktiver, skal de kontraktuelle vilkår for transaktionen anføres. Det gælder overdragelsesværdi, betalingsbetingelser, særlige vilkår mv.
3. Angivelse af værdiansættelsesdato
Den dato, som værdien af værdiansættelsessubjektet er fastsat efter (værdiansættelsesdatoen), skal angives. Værdiansættelsesdatoen skal som udgangspunkt være sammenfaldende med overdragelsestidspunktet. Eventuelle afvigelser må forklares, og betydningen af afvigelser analyseres. Ved væsentlige afvigelser mellem overdragelsesdatoen og værdiansættelsesdatoen, hvor betydningen ikke kan analyseres med fornøden sikkerhed, og det dermed ikke er muligt at foretage justering herfor, må der tages forbehold for dokumentationsværdien i forhold til den konkrete overdragelse.
Værdiansættelsesdatoen er af afgørende betydning for vurderingen af værdiansættelsesgrundlaget og gældende forudsætninger i øvrigt. Som udgangspunkt er det således kun oplysninger, der var kendt på værdiansættelsesdatoen - eller med forudsat dokumentationsudarbejdelse burde have været kendt - der kan lægges til grund for værdiansættelsen.
For så vidt angår efterfølgende oplysninger, set i forhold til værdiansættelsesdatoen, skal det bemærkes, at virksomhedens faktisk opnåede resultater, faktisk eksponerede risici, faktiske afvigelse fra forudsat konkurrencesituation mv. efter Skattestyrelsens opfattelse kan indgå ved vurdering af de anvendte budgetters validitet. Dette gælder naturligvis særligt i situationer, hvor dokumentation for budgetterne er mangelfuld. Det bemærkes dog, at efterfølgende budgetafvigelser naturligvis ikke i sig selv betyder en manglende anerkendelse af anvendte værdiansættelsesgrundlag.
4. Angivelse af udarbejdelsesdato
Den dato, hvor værdiansættelsen er færdigudarbejdet, skal angives. Værdiansættelsesrapporter og bagvedliggende dokumentation, der ikke er endelig og kun foreligger i udkast, bør ikke indsendes til Skattestyrelsen som dokumentationsmateriale, da de som udgangspunkt ikke kan tillægges nogen dokumentationsværdi.
Det bemærkes, at der ikke nødvendigvis kan eller skal være fuldstændig sammenfald mellem værdiansættelsesdato og udarbejdelsesdato. Grundet praktiske omstændigheder må der forventes en vis tidsmæssig periode imellem de to datoer. Skattestyrelsen anbefaler, at den tidsmæssige periode så vidt muligt minimeres. For nærmere afgrænsning af denne periode kan der henses til den almindelige oplysningsfrist.
5. Identifikation af transaktionsparter
Når en værdiansættelsesrapport anvendes som dokumentation for en allerede gennemført transaktion, skal købende og sælgende part i transaktionen identificeres.
6. Formål og præmisser for værdiansættelsen
Formål og modtager af værdiansættelsen bør anføres. Det kan eksempelvis være: "Værdiansættelsen er udarbejdet til de danske skattemyndigheder med henblik på dokumentation af armslængdeværdien. Formålet med værdiansættelsen er fastsættelse af fair market value".
Hvis formålet helt eller delvist afviger fra at være dokumentation til skattemyndighederne, må det begrundes, hvorfor værdiansættelsen alligevel findes anvendelig som skattemæssigt dokumentationsmateriale. Det kan eksempelvis være i tilfælde af forskellig tilgang til værdiansættelsen i relation til et skattemæssigt formål kontra øvrige værdiansættelsesformål.
7. Informationskilder og forbehold
Dokumentationen bør indeholde en beskrivelse af de interne og eksterne informationskilder, som værdiansættelsen i væsentlig grad er baseret på. Samlet vurdering af informationsgrundlaget og eventuelle forbehold for manglende, utilstrækkeligt eller usikkert datagrundlag. Redegørelse for væsentlige anvendte udokumenterede antagelser eller forudsætninger.
8. Hvem har udarbejdet værdiansættelsesrapporten?
Det bør oplyses, hvem der er ansvarlig for værdiansættelsesrapporten.
Det bemærkes, at det naturligvis er helt op til den skattepligtige at vurdere om dokumentationen skal udarbejdes af rådgiver eller den skattepligtige selv.