RIM skal så vidt muligt holde sig underrettet om dødsfald blandt personer, som på dødstidspunktet var i restance eller drev virksomhed under myndighedens område, og som er eller har været registreret.

AnmeldelsespligtenSnitfladen mellem skattecentrene, specialcentrene, Inddrivelsescentret og Koncerncentret (SKM2006.540.SKAT)

Anmeldelser af krav under inddrivelse foretages

  • for krav, der er til inddrivelse i Inddrivelsescentret af Inddrivelsescentret.
  • for krav, der er til inddrivelse i et skattecenter af det skattecenter, i hvis område den afdøde boede.

Såvel Inddrivelsescentret som skattecentret, skal derfor holde sig underrettet om dødsfald blandt personer, som på dødstidspunktet var i restance eller drev virksomhed under myndighedens område, og som er eller har været registreret.

Anmeldelse af krav, der er under opkrævning i en kommune eller en anden opkrævningsmyndighed, skal anmeldes i dødsboet af opkrævningsmyndigheden.

Den anmeldende enhed forestår den videre sagsbehandling af dødsboet og vil når sagen sluttes modtage betaling/dividende af de anmeldte krav. For så vidt angår restanceinddrivelsesmyndighedens opgaver i forbindelse med dødsboer henvises der til Inddrivelsesvejledningens afsnit N, og det administrations-grundlag, der er beskrevet heri.

Ved behandlingen af insolvente bobestyrerboer foretages

  • anmeldelse af krav af det specialcenter, i hvis område den afdøde boede.

Det forudsættes, at Inddrivelsescentret og specialcentret samarbejder om og koordinerer, hvorvidt restanceinddrivelsesmyndigheden skal være repræsenteret på bomøder og hvilken holdning restanceinddrivelsesmyndigheden skal indtage til de bospørgsmål, der behandles.