Efter § 14, stk. 1, i registreringsafgiftsloven kan virksomheder, der erhvervsmæssigt afsætter afgiftspligtige køretøjer, og virksomheder, der anvender sådanne køretøjer til erhvervsmæssig udlejning, anmelde sig til registrering hos told- og skatteforvaltningen. Anmeldelsen om registrering indsendes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, jf. ovenfor i afsnit D.1.4.1.
Registrering er en forudsætning for at opnå kredit med afregning af afgiften. Ikke-registrerede virksomheder skal ifølge lovens § 19, stk. 1, betale afgiften til told- og skatteforvaltningen, inden køretøjet anmeldes til registrering hos politiet, inden anmeldelse om ejerskifte finder sted, eller inden køretøjet tages i brug efter reparation eller ombygning.
Efter lovens § 14, stk. 2, er det en betingelse for registrering, at der stilles en sikkerhed på mindst 200.000 kr.
I de 2 første måneder af registreringsperioden er virksomheden omfattet af en ordning, hvorefter virksomheden skal stille fuld sikkerhed for afgiften. Hjemlen hertil findes i § 25 i registreringsafgiftsbekendtgørelsen.
Ordningen håndteres på den måde, at nyregistrerede virksomheder i de 2 første måneder kun kan få afgiftsberigtiget køretøjer mod afskrivning på minimumssikkerhedsstillelsen på 200.000 kr. Når dette beløb er brugt op, skal der stilles yderligere sikkerhed, som anvendes til afskrivning ved afgiftsberigtigelsen. Der skal ikke indsendes angivelse i de 2 måneder, hvor der er stillet fuld sikkerhed for afgiften.
Når virksomheden har været registreret i 2 måneder, udleveres den såkaldte tolddataplade til virksomheden.
Når virksomheden er registreret, udstedes der et registreringsbevis, som udleveres sammen med et plastikkort (tolddataplade). Kortet er forsynet med oplysning om CVR-nr., skattecenterkode samt navn og adresse. Kortet skal bruges som legitimation over for politiet ved anmeldelse til registrering af køretøjer, som kan indregistreres uden forudgående ekspedition hos told- og skatteforvaltningen.
Sikkerheden skal ifølge bekendtgørelsens § 26 stilles i form af
- selvskyldnerkautionsbeviser fra banker, sparekasser, andelskasser og forsikringsselskaber (selvskyldnerkationsbevis skal være affattet i oversstemmelse med det garantiparadigma, som told- og skatteforvaltningen har udfærdiget; der er den 6. marts 2001 udsendt en intern meddelelse herom)
- indestående i banker, sparekasser og andelskasser
- børsnoterede obligationer, der er ihændehaverpapirer (præmieobligationer modtages ikke)
Told- og skatteforvaltningen kan forud for registreringen anmode om detaljerede oplysninger om virksomhedens økonomi og påtænkte aktiviteter til brug for den kreditværdighedsvurdering, der bør foretages ved registreringen, og som danner grundlag for fastsættelse af sikkerhedsstillelsen.
Kreditværdighedsvurdering i forbindelse med anmodning om registrering i henhold til registreringsafgiftsloven bør foretages i alle tilfælde, uanset om det drejer sig om en nyregistreret virksomhed, en allerede registreret virksomhed, der påbegynder registreringspligtig virksomhed efter registreringsafgiftsloven, eller om overdragelse af en allerede registreret virksomhed.
Det skal tilstræbes, at virksomheden fremlægger oplysninger om
- det økonomiske grundlag for virksomhedens drift
- ejerkreds
- størrelsen af den forventede omsætning, herunder fordelingen mellem afgiftspligtige varer og andre varer
- den forventede kundekreds
- prispolitik
- andre forhold, som kan have betydning for vurderingen af,om skyldig afgift vil blive betalt rettidigt.
Såfremt kreditvurderingen afdækker forhold, der gør det overvejende sandsynligt, at skyldig afgift ikke vil blive betalt rettidigt, kan registreringen blive gjort betinget af, at der stilles fuld sikkerhed for afgiften jf. § 18, stk. 1. Ved fuld sikkerhed efter lovens § 18, stk. 1, sidste punktum, forstås sikkerhed for den til enhver tid skyldige afgift (i form af en bankgaranti lydende herpå). Eksempler på sådanne forhold kan være, at virksomheden i forvejen er i væsentlig restance med tilsvar vedrørende andre skatter og afgifter, at virksomhedens betalingsmønster er uregelmæssigt, at personkredsen bag virksomheden (hvis det er en ny anmeldelse) er omfattet af OPKL § 11, stk. 2, eller lignende.
Der stilles i alle tilfælde krav om fuld sikkerhedsstillelse i de første 2 måneder af registreringsperioden. Dette krav kan opretholdes ud over de 2 måneder, eller der kan stilles krav om en fast sikkerhedsstillelse på mere end 200.000 kr., såfremt de ovenfor nævnte forhold konstateres at være til stede. Således kan en virksomhed, der anmelder sig til registrering i henhold til registreringsafgiftsloven og fx momsloven, kildeskatteloven og arbejdsmarkedsbidragsloven, blive mødt med krav både om sikkerhedsstillelse i henhold til registreringsafgiftsloven og om sikkerhedsstillelse i henhold til OPKL § 11, stk. 2.
Det skal i forbindelse med sikkerhedsstillelsens fastsættelse præciseres over for virksomheden, under hvilke forudsætninger (afgivne oplysninger om økonomi, budgetter, omsætningen mv.) sikkerhedsstillelsen er fastsat.
Det skal også præciseres, at, såfremt virksomhedens forhold ændres efterfølgende, må virksomheden være forberedt på, at told- og skatteforvaltningen kan ændre afregningsperioden og sikkerhedsstillelsen, hvis der er grundlag herfor (manglende rettidig betaling af afgift eller overvejende risiko for manglende betalingsevne, jf. registreringsafgiftslovens § 18, stk. 1).