Forord Visse virksomheder kan få tilskud til dækning af energispareafgift af el til tung og let proces (tidligere CO2-afgift på elektricitet) ved at indgå en aftale om energieffektivisering med Energistyrelsen. Endvidere kan virksomheder få tilskud til rumvarmeafgift.

Aftaler om energieffektivisering indgås mellem en virksomhed og Energistyrelsen. Ved en aftale forpligter virksomheden sig bl.a. til at etablere energiledelse. Til gengæld herfor udsteder Energistyrelsen et tilsagn om tilskud til delvis dækning af virksomhedens betaling af energispareafgift.

Formålet med ordningen er dels at fremme energieffektivisering i energitunge virksomheder, dels at sikre at disse virksomheder ikke belastes af afgifterne i en sådan grad, at deres konkurrenceevne svækkes mærkbart.

Virksomheder der har et ensartet energiforbrugsmønster, typisk virksomheder i en branche, og som er berettiget til at indgå en aftale med Energistyrelsen, kan i stedet for indgå en fællesaftale på grundlag af fælles aftaleforpligtelser.

Kriterier
Der er to kriterier for hvornår en virksomhed er berettiget til at indgå aftale om energieffektivisering:

Procesaftaler
Virksomheden skal udføre en energiintensiv proces, hvor anvendelse af elektricitet er optaget på bilag 1 til lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter (proceslisten). Det vil sige processer, hvor virksomhederne er berettiget til godtgørelse og opgøres efter reglerne i nr. 3, 4, 6, 11, 13 og 14 eller anvendes som nævnt i nr. 15-37 i proceslisten. 

Promsaftaler
Virksomheden kan indgå en promsaftale, hvis den opfylder det såkaldte promskriterium, hvor virksomhedens nettoafgiftsbetaling skal udgøre mindst 4 pct. af værditilvæksten, dog mindst 10 pct. af virksomhedens salg.

Der er desuden mulighed for at få tilskud til energiafgift, energispareafgift og CO2-afgift af rumvarme ved at indgå aftale om rumvarme i tillæg til en procesaftale eller en promsaftale.

Aftaler, der indgås på baggrund af promskriteriet, henvender sig til virksomheder med et stort energiforbrug til procesformål, der ikke optræder på proceslisten.

Aftaler om rumvarme henvender sig til virksomheder med et stort energiforbrug til rumopvarmning, hvor virksomhedens nettoafgiftsbetaling til rumvarme skal udgøre mindst 2 pct. af værditilvæksten, dog mindst 10 pct. af virksomhedens salg.

Lovgrundlag mv.
Lovgrundlaget for ordningen er lovbekendtgørelse nr. 846 af 17. november 1997 om statstilskud til dækning af kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug, med senere ændringer, se nedenstående oversigt. 

Energistyrelsen har udstedt følgende bekendtgørelser i medfør af ordningen:

 Bekendtgørelse nr. 1229 af 14. december 2011 om aftale om energieffektivisering og statstilskud til dækning af udgifter til energispareafgift i visse virksomheder (Energiaftalebekendtgørelsen). 

 Bekendtgørelse nr. 1230 af 14. december 2011 om proms- og rumvarmekriteriet i forbindelse med aftale om energieffektivisering og statstilskud til dækning af udgifter til energispareafgift til proces og kuldioxidafgift, energispareafgift, energiafgift og elektricitetsafgift af rumvarme og varmt vand (Promsbekendtgørelsen). 

Administration af ordningen
Ordningen administreres i samarbejde mellem Energistyrelsen og SKAT.

SKAT varetager udbetalingen af tilskuddet, vejledning og kontrol i forbindelse med opgørelsen af tilskuddets størrelse.

Øvrige forhold vedrørende tilskudsordningen henhører under Energistyrelsen.

Energistyrelsen har bl.a. udarbejdet følgende vejledninger, som findes på Energistyrelsens hjemmeside www.ens.dk:

Lovændringer mv. Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:

 
Lov nr. Dato Ændring

850

13.11.1995 Lovbekendtgørelse

1220

27.12.1996 Lempelse af raffinaderiers betaling af afgift

444

10.06.1997 Justering af rumvarmeafgiften mv.

846

17.11.1997 Lovbekendtgørelse

1107

29.12.1999 Ændring af promskriteriet, bundfradrag og tilskud til energiafgift af rumvarme og varmt vand mv.
1029 22.11.2000 Afskaffelse af hæftestraf
462 09.06.2004 Implementering af energibeskatningsdirektiv RDIR 2003/96/EF af 27. oktober 2003 og forenkling af energiafgifterne 
428 06.06.2005  Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen mv.
1417  21.12.2005 Afgiftslempelser på fjernvarme mv., mikrokraftvarme og justeringer af forbrugsregistrering mv. 
538 08.06.2006 Ændring af retsplejeloven m.v.
1536 19.12.2007 Indeksering af energiafgifterne
528  17.06.2008  Implementering af energiaftalen
1344 19.12.2008 Ændring af straffebestemmelser
1400 27.12.2008 Bestemmelse om tekniske specifikationer mv.
1606 22.12.2010 Konsekvensændringer - indførelse af energispareafgift

Ved lov nr. 528 af 17. juni 2008  skete der en ændring af de hidtidige bestemmelser i energiaftaleloven (lov om statstilskud til dækning af udgifter til kuldioxidafgift i visse virksomheder med et stort energiforbrug) om at indgå aftale med Energistyrelsen om energieffektivisering vedrørende brændsel til procesformål. Ændringen af energiaftaleloven gælder både for brændsel til tung og let proces.

Fra 1. januar 2010 var det ikke længere muligt at indgå aftale vedr. forbrug af brændsel til tung og let proces.

Dette indebærer, at det heller ikke er muligt at få tilskud til CO2-afgift af brændsel, der anvendes til tung og let proces fra og med den 1. januar 2010.

Virksomhederne kan fremover alene få aftaletilskud til dækning af energispareafgift på el til tung proces og let proces.

Fra 1. januar 2010 er tilskud til energispareafgift på el til tung og let proces 37,6 pct. af afgiften.

Derudover er det fortsat muligt at indgå en såkaldt "rumvarmeaftale", der vedrører energispareafgiften, energiafgiften og CO2-afgiften af rumvarme og varmt vand. Dette tilskud er uændret 22 pct. af energispareafgiften, energiafgiften og CO2-afgiften.