Nye varebiler § 5, stk. 1
For nye varebiler og for biler, for genopbyggede køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter § 7 (køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter de særlige regler for køretøjer, der genopbygges efter færdselsuheld, eksplosion, ildebrand og lignende), udgør afgiften 0 kr. af de første 16.900 kr. (sats for 2009) af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis
1) bilen har en tilladt totalvægt ikke over 4 t og
2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
Tilladt totalvægt over 2,5 t § 5, stk. 2
For nye varebiler med tilladt totalvægt over 2,5 t, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten. For sådanne varebiler med en tilladt totalvægt over 3 t kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr. Der stilles ikke særlige eller specifikke krav til den tilladte siderude i køretøjets højre side, hverken til udformning eller placering. Se afsnit E.1.4.3.1
Reglerne gælder også for brugte varebiler.
Anvendelse
Vedrørende reglerne for anvendelse af varebiler henvises til afsnit E.1.4.3.2.
Tillæg for manglende sikkerhedspude § 5, stk. 7
Den afgiftspligtige værdi forhøjes med 7.450 kr. for nye køretøjer, der ikke er forsynet med sikkerhedspude, og med 3.725 kr. for nye køretøjer, der er forsynet med kun én sikkerhedspude.
Fradrag § 8, stk. 7
Der gives fradrag i den afgiftspligtige værdi for varebiler, der er forsynet med ESP-system, partikelfilter, blokeringsfri bremser og sikkerhedspuder, se afsnit E.1.5.
Brændstoføkonomiske personbiler § 5, stk. 4-6
Fradrag i afgiften
Der gives et nedslag i registreringsafgiften for nye varebiler med lavt brændstofforbrug:
- Benzinbiler, der kører længere end 16 km/liter, får et nedslag på 4.000 kr. pr. km, bilen kører længere end 16 km/liter
- Dieselbiler, der kører længere end 18 km/liter, får et nedslag på 4.000 kr. pr. km, bilen kører længere end 18 km/liter.
Tillæg til afgiften
Der gives et tillæg til registreringsafgiften for varebiler med højt brændstofforbrug:
- Benzinbiler, der kører mindre end 16 km/liter, får et tillæg på 1.000 kr. pr. km, bilen kører mindre end 16 km/liter
- Dieselbiler, der kører mindre end 18 km/liter, får et tillæg på 1.000 kr. pr. km, bilen kører mindre end 18 km/liter.
De omhandlede fradrag/tillæg kommer også til at gælde for brugte personbiler. Fradragene nedsættes procentvis i forhold til bilens alder, jf. nedenfor.
Brændstofforbrug opgøres efter § 2 i lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler.
Fradrag/tillæg for dieseldrevne biler i perioden 2011-2015
Fradraget for brændstoføkonomiske dieseldrevne varebiler forhøjes og aftrappes i perioden 2011-2015 som følge af, at partikelfilter bliver obligatorisk for varebiler i 2012
Fradrag |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
Grænse for fradrag/tillæg |
16 km pr. liter |
16,5 km pr. liter. |
17 km pr. liter. |
17,5 km pr. liter. |
Brugte varebiler § 5, stk. 8 Varebiler, hvoraf der betales 50 pct. værdiafgift.
Afgiften for brugte varebiler beregnes på samme måde som for nye varebiler. Fradrag og tillæg for udstyr mv. nedsættes med samme procentdel, som bilens værdi inklusive afgift er ændret sammenholdt med en tilsvarende varebil, der er afgiftsberigtiget som ny. Det betyder, at der dels skal foretages en værdifastsættelse af den brugte varebil til den aktuelle markedspris inklusive registreringsafgift, dels foretages en fastsættelse af det tilsvarende køretøjs oprindelige nypris inklusive registreringsafgift. Disse to priser er således grundlaget for afgiftsberegningen.
Ved fastsættelse af oprindelig nypris inklusive afgift tages udgangspunkt i standardprisen, eller den pris der kan siges at have været markedsdannende for det pågældende køretøj på det tidspunkt, køretøjet var nyt.
Bilens konkrete værdifald indgår således i afgiftsberegningen ved afgiftsberigtigelse af brugte biler.
Der henvises til eksempel for afgiftsberegningen for personbiler, afsnit E.1.4.1, samt til regnemaskinen på www.skat.dk. Se også E.1.5.3.2
Specialindrettede køretøjer § 5, stk. 11 Biler mellem 2,5 og 4 tons tilladt totalvægt, som er specielt indrettet til erhvervsmæssigt formål, fx tandklinikker, udstillingsvogne, salgsvogne, mobile kontorer, værkstedsvogne o.l., og anvendes hertil, afgiftsberigtiges efter tilsvarende satser som for nye/brugte varebiler.
Kassevogne, der i varerummet er indrettet med fastmonterede hylder og reoler o.lign. med henblik på en hensigtsmæssig transport af gods (materialer, reservedele og værktøjer mv.), anses ikke som specialindrettet i relation til registreringsafgiftsloven. Indretning af kassevogne med en egentlig arbejdsplads (arbejdsbord og stol) anses derimod som en specialindretning efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 13.
Overgang til anden anvendelse § 5, stk. 12
En bil, hvoraf der er betalt 50 pct. afgift, skal afgiftsberigtiges med fuld afgift efter lovens § 4, når betingelserne for den foretagne afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. For brugte varebiler med 50 pct. afgift nedsættes afgiften med 50 pct. af den del af bilens afgiftspligtige værdi før ændringen, der overstiger 16.900 kr. For køretøjer, som er berigtiget med halv afgift efter bestemmelser i tidligere lovgivning, nedsættes afgiften med 40 pct.
Om indretning af varerum/varelad henvises til afsnit E.1.4.3.1.
Ændring af den tilladte totalvægt (op- eller nedvejning)
Et køretøj, der er afgiftsberigtiget efter registreringsafgiftsloven, og som efterfølgende op- eller nedvejes hen over en af de vægtgrænser for køretøjets tilladte totalvægt, der er lagt til grund for afgiftsberigtigelsen, eller en af de vægtgrænser for køretøjets tilladte totalvægt, der gælder på tidspunktet for registreringen af op- eller nedvejningen, skal afgiftsberigtiges på ny.
Den del af bilens værdi, der er registreringsafgift fra den tidligere afgiftsberigtigelse, opgjort efter reglerne for brugte køretøjer i § 5 på grundlag af køretøjets afgiftspligtige værdi før nedvejningen, modregnes ved opgørelsen af den nye registreringsafgift.
Der skal i forhold til gældende lovgivning ikke betales ny registreringsafgift, hvis op- og nedvejning sker inden for en af følgende vægtgrænser:
|