Parter:
A
(advokat B)
mod
Skatteministeriet, Told- og Skattestyrelsen
(Kammeradvokaten v/advokat C)
Afsagt af dommerne:
3 dommere
Parternes påstande
Under denne sag, der er anlagt den 6. juli 1998, har sagsøgeren, A, påstået sagsøgte,
Skatteministeriet, Told- og Skattestyrelsen, tilpligtet at anerkende, at den af X-by Kommune
indeholdte A-skat for indkomståret 1995 ikke er godskrevet sagsøgeren korrekt, og at sagen
hjemvises til fornyet behandling ved skatteforvaltningen med henblik på beregning af sagsøgerens
skattetilsvar for indkomståret 1995.
Sagsøgte har påstået frifindelse.
Sagen angår
Der er mellem parterne enighed om, at nærværende sag alene vedrører spørgsmålet om,
hvorvidt sagsøgeren fuldt ud er blevet godskrevet den A-skat, som X-by Kommune har tilbageholdt i
indkomståret 1995, eller om der er tilbageholdt et større beløb, end der er afregnet over for
skattemyndighederne.
Sagens omstændigheder er følgende:
Den 8. april 1998 traf Told- og Skattestyrelsen følgende afgørelse, der blev tilstilet sagsøgerens
far, D:
"De har den 26. oktober 1997 klaget over Told- og Skatteregion Y-bys afgørelse af 6.
august 1997. Efter Deres opfattelse har regionen ikke opfyldt sin forpligtelse som kontrolmyndighed
på arbejdsgiverkontrollen, fordi X-by Kommune ifølge Deres synspunkt ikke har indbetalt den A-skat,
som kommunen i indkomståret 1995 har indeholdt i Deres datters løn.
Told- og Skattestyrelsen finder, at regionen har opfyldt sin kontrolforpligtelse, herunder godtgjort,
at X-by Kommune har angivet den A-skat, som kommunen ifølge A lønsedler har indeholdt i hendes
løn i 1995. Den indeholdte A-skat er endvidere godskrevet på Deres datters årsopgørelse nr. 4 (den
seneste) med kr. 28.961.
...
Det talmæssige grundlag for afgørelsen
Styrelsen har opgjort den indeholdte A-skat på grundlag af de lønspecifikationer, som De har
fremsendt i kopi til regionen. Dog er beløbet vedrørende udbetalingen den 9.6.95 af kr. 1.792,64
hentet fra edb-udskrifter fra kommunen, idet kopi af lønspecifikationen ikke er forelagt styrelsen.
...
Styrelsen har endvidere anvendt et af kommunen udarbejdet bilag, der opgør det beløb der blev
udbetalt for meget ved lønudbetalingen den 9. januar 1995, jf. vedlagte telefax af 9. februar 1998 fra
regionschef E.
Bilaget viser i den firkantede ramme de lønkomponenter, der indgår i fejludbetalingen af lønnen
den 9. januar 1995, hvad lønnen skulle have været og hvordan den for meget udbetalte løn er
opgjort.
Med dette bilag har styrelsen sikret sig, at der i rettelsen af Deres datters A-indkomst, som
kommunen foretog i medio 1996, ikke indgår A-skattebeløb - kun løn, feriepenge og
søgnehelligdagsbetaling.
Ud fra det nævnte materiale har styrelsen udarbejdet vedlagte oversigt. Den viser for det første
kommunens lønudgift efter fradrag af ATP. Dernæst viser oversigten de beløb, som kommunen ved
hver lønudbetaling har indeholdt som arbejdsmarkedsbidrag, indeholdt som A-skat, indsat på Deres
datters feriekonto samt de tilbageværende beløb, som indsættes på Deres datters bankkonto.
Endelig viser oversigten X-by Kommunes regulering af lønnen fra kr. 112.792 på årsopgørelse
nr. 1 til kr. 95.398 på årsopgørelse nr. 4.
Oversigten svarer for hovedtallenes vedkommende til en tidligere fremsendt håndskrevet
oversigt, bortset fra at den håndskrevne vedrørende kommunens regulering beklageligvis indeholdt
en opstillingsfejl og en skrivefejl.
...
Begrundelse for afgørelsen
...
Regionen har undersøgt forholdene omkring X-by Kommunes indeholdelse af A-skat i Deres
datters løn og konstateret, at den faktisk indeholdte A-skat er afregnet samt at A-indkomsten (før
arbejdsmarkedsbidrag) og den indeholdte A-skat fremgår korrekt af årsopgørelse nr. 4.
Regionen har dog også konstateret, at kommunen ved sin korrektion den 9. februar 1995 begår
fejl ved tilbageførsel af indeholdt A-skat.
Foranlediget af, at Deres datter i mellemtiden (den 12. januar 1995) har fået udstedt et frikort på
kr. 13.005, tilbagefører kommunen korrekt den A-skat på kr. 11.361, som oprindeligt blev indeholdt
på grundlag af det dagældende skattekort.
Herefter indeholder kommunen nu på grundlag af frikortet kr. 6.825 i A-skat, svarende til 43 % af
kr. 15.870 (nedrundet).
Dette trækgrundlag fremkommer på grundlag af den stadig forkert opgjorte løn således:
Løn |
kr. |
30.788,99 |
|
minus ATP |
kr. |
64,80 |
|
minus AM-bidrag |
kr. |
1.843,00 |
|
minus frikortbeløb |
kr. |
13.005,00 |
|
|
|
|
kr. 15.876 |
Kommunen har således anvendt det gældende frikort.
Imidlertid laver kommunen endnu en tilbageførsel af den tidligere indeholdte A-skat på kr.
11.361 (og en delvis tilbageførsel af arbejdsmarkedsbidraget).
Den dobbelte tilbageførsel medfører for det første at Deres datter kommer til at skylde A-skat, jf.
at lønspecifikationen pr. 9. februar 1995 oplyser, at årets A-skat udgør minus kr. 2.669.
Dernæst betyder det, at Deres datter får udbetalt kr. 11.361 for meget, jf. samme
lønspecifikation, der viser, at der indsættes kr. 18.376,79 på A bankkonto - selv om lønnen for den
pågældende periode kun udgør kr. 3.753,79.
Situationen svarer således til tilfælde, hvor der ikke er indeholdt A-skat af en udbetalt
a-indkomst.
..."
Som bilag til afgørelsen var vedlagt en af Told- og Skattestyrelsen udarbejdet oversigt
over sagsøgerens optjente løn i 1995, fordelt på indeholdt bidrag og A-skat samt indsættelser på
feriekonto og bankkonto.
Disp. dato
|
Lønperiode |
Udb.
uden skattetræk
|
Løn m.v.
fra kommunen
|
Indeholdt bidrag
|
Indeholdt A-skat
|
Indsat feriekonto
|
Indsat bankkonto
|
09.01.95
|
Nov.-dec.-fejludb |
|
30.724,19 |
-1.843,00 |
-11.361,00 |
|
17.520,19 |
09.02.95
|
Rettelse |
|
|
|
-6.825,00 |
|
|
|
|
|
|
818,00 |
11.361,00 11.361,00
|
|
|
|
Jan. |
|
3.753,79 |
-225,00 |
-1.867,00 |
|
18.376,79 |
|
A conto |
1.790,00 |
|
|
|
|
1.790,00 |
10.03.95 |
Marts |
-1.790,00 |
|
|
|
|
|
|
S/H 94 |
869,33 |
2.452,41 |
-147,00 |
-989,00 |
|
395,74 |
09.05.95 |
April |
|
3.366,70 |
-202,00 |
-1.359,00 |
|
1.805,70 |
09.06.95 |
Maj |
|
3.338,64 |
-200,00 |
-1.346,00 |
|
1.792,64 |
10.07.95 |
Juni |
|
5.722,55 |
-343,00 |
-2.310,00 |
|
3.069,55 |
09.08.95 |
Juli |
|
18.954,66 |
-1.137,00 |
-7.659,00 |
|
10.158,66 |
11.09.95 |
Aug. |
|
17.546,36 |
-1.053,00 |
-7.091,00 |
|
9.402,36 |
09.10.95 |
Sept. |
|
9.043,86 |
-543,00 |
-3.655,00 |
|
4.845,86 |
09.11.95 |
Okt. |
|
2.326,64 |
-140,00 |
-938,00 |
|
1.248,64 |
06.12.95 |
Nov. |
|
1.764,40 |
-106,00 |
-710,00 |
|
|
|
S/H-godtg. 95 |
|
1.600,18 |
-96,00 |
-645,00 |
|
|
|
Feriegodtg. 95 |
|
12.197,87 |
-732,00 |
-4.928,00 |
-6.537,87 |
|
|
A/C
S/H-godtg.
|
-859,18 |
|
|
|
|
948,40 |
Vedrører ikke 1995 |
10,15 |
|
|
|
|
-10,15 |
Årsopgørelse 1 |
112.792,25 |
-5.949,00 |
-28.961,00 |
-6.537,87 |
71.344,38 |
Nov.-dec. -
fejludbetaling
|
-30.724,19 |
|
|
|
|
|
Dec.-løn - optjent løn |
15.729,36 |
|
|
|
|
|
Feriepenge -
godskrevet
|
-3.848,64 |
|
|
|
|
|
Feriepenge - optjent |
1.974,27 |
|
|
|
|
|
S/H-godtgørelse - |
|
|
|
|
|
|
godskrevet |
-1.077,64 |
|
|
|
|
|
S/H-godtgørelse -
optjent
|
552,80 |
-17.394,04 |
|
|
|
|
Nettorettelse
16.8.1996
|
|
|
224,00 |
|
|
|
Årsopgørelse 4 |
|
95.398,21 |
-5.725,00 |
-28.961,00 |
|
|
Der er under nærværende sag enighed mellem parterne om den talmæssige opgørelse.
Forud for Told- og Skattestyrelsens afgørelse af 8. april 1998 havde der været uenighed mellem
styrelsen og Told- og Skatteregion Y-by om opgørelsen af den indeholdte A-skat, herunder
betydningen af, at saldoen for indeholdt A-skat indtil maj 1995 havde været negativ. Det fremgår
således af skrivelse af 28. januar 1998 fra Told- og Skattestyrelsen til regionen:
"...
Imidlertid fremgår det også af regionens opgørelse, at saldoen for indeholdt A-skat såvel efter
februarlønnen som efter martslønnen er negativ. Det bør ikke være muligt.
..."
Uenigheden blev efterfølgende afklaret, og Told- og Skattestyrelsen redegjorde ved
skrivelse af 26. november 1999 til Kammeradvokaten om baggrunden herfor. Det anføres heri:
"...
Som nævnt under den telefoniske drøftelse bør det måske alligevel præciseres, at den med
brevet af 28. januar 1998 fremsendte opgørelse med en indeholdt A-skat på kr. 40.322 er udarbejdet
på grundlag af det ufuldstændige talgrundlag, og at opgørelsen først fremtræder i sin endelige og
afstemte udgave som et bilag til den indbragte afgørelse af 8. april 1998 (bilag 7).
Denne præcisering kan nu synes mere vigtig, idet det under den telefoniske drøftelse kom frem,
at sagsøger øjensynligt har fremlagt styrelsens afgørelse af 8. april 1998 uden de tilhørende bilag.
Afgørelsen med bilagsfortegnelse og bilag vedlægges derfor på ny.
Den endelige og afstemte opgørelse er af Kammeradvokaten fremlagt som sagens bilag C.
På bilag C har det - modsat den foreløbige opgørelse - været muligt at foretage en fuldstændig
afstemning af kommunens udbetalinger til A. Bilag C viser, at kommunen har udbetalt i alt kr.
112.792,25, der er tilgået A således:
Indsat på A bankkonto |
kr. |
71.344,38 |
Indsat på feriekonto |
kr. |
6.537,87 |
Indeholdt og godskrevet A-skat |
kr. |
28.961,00 |
Indeholdt og godskrevet AM-bidrag |
kr. |
5.949,00 |
Udbetalinger og godskrivninger i alt |
kr. |
112.792,25 |
|
|
|
Det følger heraf, at der ikke i kommunens lønudbetaling m.v. på kr. 112.792,25 kan findes plads
til en yderligere godskrivning af indeholdt A-skat. En godskrivning af indeholdt A-skat med yderligere
kr. 11.361 må således forudsætte, at kommunens bruttoudbetaling (og omtvistede krav på for meget
udbetalt i løn) forhøjes tilsvarende.
..."
Det er oplyst, at en af X-by Kommune ved retten i Z-by mod sagsøgeren anlagt sag med
påstand om tilbagebetaling af for meget udbetalt løn, er sat i bero på udfaldet af nærværende sag.
Forklaringer
Der er under sagen afgivet forklaring af sagsøgeren og vidneforklaringer af D og registreret
revisor F.
Sagsøgeren har forklaret, at hun i 1995 var ansat dels i X-by Kommune som
afløser på et plejehjem, dels som rengøringsassistent på V Idrætshøjskole. I perioden fra januar til
juni 1995 var hun på højskoleophold på W Højskole. I forbindelse med optagelsen fik hun oplyst, at
højskoleopholdet var tilskudsberettiget, hvorfor hun fik ændret sit skattekort til et frikort. I december
1994 ringede hun til X-by Kommune og gjorde opmærksom på, at hun havde fået for meget udbetalt i
løn. Hun gik herefter ud fra, at det ville blive bragt i orden. Da hun i 1996 modtog sin årsopgørelse for
1995, bad hun sin far om at se på sagen, idet hun ikke kunne forstå, hvordan der kunne opstå
restskat. Hun deltog i august 1996 sammen med sin far i et møde med X-by Kommune.
D har forklaret, at sagsøgeren var i England i foråret 1996, da årsopgørelsen for
1995 kom. Det var derfor ham, der kontaktede kommunen og Told- og Skatteregionen angående
restskatten. En efterfølgende udlægsbegæring blev standset af regionen på hans foranledning. Han
deltog i august 1996 i et møde med X-by Kommune. På daværende tidspunkt kendte han ikke noget
til sagsøgerens lønsedler. Der blev ikke indgået nogen aftaler på mødet.
F har forklaret, at han har udarbejdet den fremlagte opgørelse af 9. marts 1998.
Han er usikker på, om de i opgørelsen anførte beløb vedrørende A-skat for december 1994 og
januar 1995 er korrekte, idet han har fundet tallene i et rettelsesblad fra kommunen. I januar 1995
blev den indeholdte A-skat på 11.361 kr. fejlagtigt tilbageført to gange, hvorved den opsummerede
A-skat blev negativ. Dette medførte, at de tilbageholdte A-skatter først blev indberettet fra maj
måned, hvor saldoen blev positiv.
Parternes argumenter
Sagsøger har til støtte for sin påstand gjort gældende, at X-by Kommune som
udbetaler af skattepligtig indkomst for sagsøger i medfør af kildeskattelovens § 46,
stk. 1 og stk. 3 er pligtig at indeholde A-skatten. Ifølge lønspecifikationerne udgør den af kommunen
faktisk tilbageholdte A-skat for sagsøger 40.322 kr. Det beløb på 28.961 kr., som sagsøgte har
indberettet som A-skat for sagsøger, er følgelig forkert. Beløbet fremkommer ved, at kommunen i
forbindelse med en korrektion af skatten som en følge af for meget udbetalt løn for december 1994
har tilbageført A-skat med 11.361 kr. to gange. Der er herved opstået en negativ saldo for A-skatten,
hvilket i sig selv er ulovligt. I den periode, hvor skatten har været negativ, det vil sige frem til
april/maj, er sagsøger ikke blevet godskrevet den indeholdte A-skat.
Sagsøger er alene som følge heraf uberettiget blevet afkrævet en restskat på 4.906,94 kr. Det
fremgår af kildeskattelovens § 60, stk. 1, litra a, at foreløbige skattebeløb, der er
indeholdt som A-skat, skal medregnes ved den skattepligtige slutansættelse. Hertil kommer, at den
faktisk foretagne indeholdelse går forud for ethvert krav, således også krav fra udbetaleren af
skattepligtig indkomst, der gøres gældende til modregning. Det er således uberettiget, at X-by
Kommune har nedskrevet den indeholdte A-skat ved modregning i et påstået løntilgodehavende.
Sagsøger har endelig henvist til, at Told og Skattestyrelsen i sin henvendelse om sagen til
regionen netop gav udtryk for, at det ikke burde være muligt, at saldoen for indeholdt A-skat var
negativ. Der er ikke fremkommet nyt i sagen, der kan begrunde Told og Skattestyrelsens ændrede
opfattelse i den påklagede afgørelse. Hertil kommer, at styrelsen udtaler kritik af kommunens
behandling af sagen uden at drage konsekvens heraf i form af en ændret afgørelse.
Sagsøgte har til støtte for sin påstand gjort gældende, at X-by Kommune har
indeholdt A-skat med 28.961 kr. i sagsøgers løn for indkomståret 1995. Kommunen har korrekt
afregnet denne A-skat, der er blevet godskrevet sagsøger ved den endelige årsopgørelse. Det er
udokumenteret, at kommunen har indeholdt et større beløb end 28.961 kr. i A-skat for sagsøger.
Forskellen på beløbet 40.322 kr., som sagsøger hævder er tilbageholdt i A-skat, og de 28.961 kr.,
som sagsøgte gør gældende er tilbageholdt, udgør 11.361 kr. svarende til den for meget tilbageførte
A-skat hidrørende fra sagsøgers løn for december 1994, der ved en fejl blev udbetalt to gange. De
11.361 kr. er krediteret sagsøgers bankkonto og er ikke indbetalt til Told og Skat. Det må sidestilles
med en lønudbetaling uden indeholdelse af A-skat. Efter kildeskattelovens § 68
hæfter skatteyderen for A-skatten, og det er således korrekt, at beløbet fratrækkes ved næste
lønudbetaling. Det fremgår af Told og Skattestyrelsens beregning, der talmæssigt er ubestridt, at den
tilbageholdte skat udgør 28.961 kr.
Bruttolønnen udgør således 112.792,25 kr., hvorfra er trukket bidrag med 5.949 kr, A-skat med
28.961 kr., og feriekonto med 6.537,87 kr. Det medfører et rådighedsbeløb på 71.344,38 kr., der er
indsat på sagsøgers bankkonto. Der er følgelig ikke plads til en A-skatteindeholdelse på 40.322 kr.,
og sagsøger kan ikke have ret i, at der er indeholdt A-skat hermed. Kommunen har ikke søgt sig
fyldestgjort for de 11.361 kr. ved ulovlig modregning, tværtimod har kommunen anlagt sag mod
sagsøger med påstand om tilbagebetaling af den for meget udbetalte løn for december 1994. Den
fejl, kommunen har begået i forbindelse med den dobbelte lønudbetaling og for meget tilbageført
skat, er ikke en forsømmelighed, der kan medføre, at kommunen som arbejdsgiver i medfør af
kildeskattelovens § 69 hæfter for A-skatten. Fejlen medfører, at man bliver nødt til at
operere med en negativ skattesaldo i en periode. Sagsøger skal ikke beriges på fejlen, og det svarer
blot til, at man skylder i skat.
Med hensyn til Told og Skattestyrelsens i forhold til henvendelsen til regionen ændrede
opfattelse, således som denne kommer til udtryk i den påklagede afgørelse, beror dette på, at
styrelsen ikke ved henvendelsen til regionen var i besiddelse af det fulde materiale.
Begrundelse og konklusion
Landsretten tager ved sagens afgørelse udgangspunkt i den af sagsøgte under sagen fremlagte
endelige opgørelse over "Optjent løn fordelt på indeholdt bidrag og A-skat, samt indsættelser på
feriekonto og bankkonto". Det fremgår af denne opgørelse, at der i alt er udbetalt og godskrevet
sagsøgeren 112.792,25 kr. for 1995. Der kan ikke godskrives sagsøgeren yderligere indeholdt
A-skat, medmindre kommunens bruttoudbetaling forhøjes tilsvarende, hvilket ikke er tilfældet. Der er
således ingen holdepunkter for at antage, at X-by Kommune har indeholdt større beløb end det i
opgørelsen nævnte A-skattebeløb på 28.961 kr.
Den af X-by Kommune indeholdte A-skat må på den baggrund anses for godskrevet sagsøgeren
korrekt på sagsøgerens seneste årsopgørelse.
Herefter, og idet det under sagen fremkomne om den skattemæssige behandling af
sagsøgerens skatteforhold ikke findes at kunne føre til noget andet resultat, tages den af sagsøgte
nedlagte frifindelsespåstand til følge.
Thi kendes for ret:
Sagsøgte, Skatteministeriet, frifindes.
Ingen af parterne betaler sagsomkostninger til den anden part eller til statskassen.