| Indkomståret 2019 | | | |
| Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
| Lønindkomst fra Sydkorea omfattet af ligningslovens § 33 A | 0 kr. | 373.793 kr. | Stadfæstelse |
| Lønindkomst fra Sydkorea til dansk beskatning | 373.793 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
| Fradrag for rejseudgifter vedrørende lønindkomst fra Sydkorea | 0 kr. | 10.567 kr. | Stadfæstelse |
| Ligningsmæssigt fradrag for rejseudgifter vedrørende lønindkomst fra Sydkorea til dansk beskatning | 10.567 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
| Indkomståret 2020 | | | |
| Klagepunkt | Skattestyrelsens afgørelse | Klagerens opfattelse | Landsskatterettens afgørelse |
| Lønindkomst fra Sydkorea omfattet af ligningslovens § 33 A | 0 kr. | 787.519 kr. | Stadfæstelse |
| Lønindkomst fra Sydkorea til dansk beskatning | 471.778 kr. | 0 kr. | Stadfæstelse |
| Lønindkomst fra Sydkorea omfattet af ligningslovens § 33 A, stk. 3 (halv lempelse) | 315.741 kr. | 315.741kr. | Stadfæstelse |
Faktiske oplysninger
Klageren [A] var i de omhandlende indkomstår fuldt skattepligtig til Danmark.
Klageren var i de omhandlende år ansat hos H1, Adresse Y1, By Y1.
For indkomståret 2019 har klageren selvangivet følgende på TastSelv:
- Løn fra Kina i perioden 7. januar - 2. februar 2019 kr. 48.431
- Løn fra Kina i perioden 15. februar - 16. april 2019 kr. 337.618
- Løn fra Kina i perioden 17. maj - 6. juni 2019 kr. 93.041
- Løn fra Kina i perioden 10. juni - 8. juli 2019 kr. 165.166
- Løn fra Sverige i perioden 17. april - 1. maj 2019 kr. 0
- Løn fra Sverige i perioden 12. juli - 28. juli 2019 kr. 0
- Løn fra Sydkorea i perioden 27. august til 11. december 2019: 373.793 kr.
- Løn fra Sverige i perioden 12. december - 23. december 2019 kr. 0
- Der arbejdes for en privat dansk arbejdsgiver
- Den danske arbejdsgiver har ikke et fast driftssted i Sydkorea
- Opholdene opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A
- Der er samlet ophold i Kina, Sverige og Sydkorea som overstiger 183 dage indenfor den i dobbeltbeskatningsoverenskomsten, aftalte periode
- Der er oplyst fradrag for rejseudgifter med 10.567 kr.
For indkomståret 2020 har klageren selvangivet følgende på TastSelv:
- Løn fra Sydkorea i perioden 1. januar til 30. juni 2020 kr. 471.778 kr.
- Løn fra Sydkorea i perioden 5. september - 21. december 2020 kr. 315.741 kr.
- Der arbejdes for en privat dansk arbejdsgiver
- Den danske arbejdsgiver har ikke et fast driftssted i Sydkorea
- Opholdene opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A
- Der er samlet ophold i Sydkorea som overstiger 183 dage indenfor den i dobbeltbeskatningsoverenskomsten, aftalte periode
Klageren har fremlagt kalendere for 2019, 2020 og 2021, hvoraf udlandsophold fremgår.
Klageren har desuden fremlagt rejsebilag i form af flybilletter for 2019, 2020 og 2021. Det oplyses desuden, at de på kalenderne oplyste ophold i Sverige ikke kan dokumenteres.
Ud fra de fremsendte flybilletter fremgår det, at der, foruden opholdene i Sverige, har været følgende udlandshold i 2019, 2020 og 2021:
Udrejse Til Hjemkomst
07-01-2019 Kina 02-02-2019
16-02-2019 Kina 16-04-2019
17-05-2019 Kina 06-06-2019
10-06-2019 Kina 08-07-2019
12-09-2019 Sydkorea 11-12-2019
02-01-2020 Sydkorea 26-02-2020
15-09-2020 Sydkorea 16-12-2020
05-01-2021 Sydkorea 06-06-2021
Tyskland 15-11-2021
17-11-2021 Sydkorea 16-12-2021
For opholdet i Tyskland er der ikke dokumentation for, hvornår udrejse er sket.
Af de indsendte flybilletter fremgår det, at udrejsedato til Sydkorea i 2019 var den 12. september 2019.
Der er efterfølgende fremlagt følgende materiale:
Specifikationer fra BroBizz.:
| Forbrug hos Brobizz A/S i perioden 2019-01-01 til 2020-12-31 |
| Tidspunkt | Sted | Bruger-ID Identifikation | Nota Nr. | Beløb |
| 2020-09-02 18:58 | Sweden-Denmark Øresund | […] | […] | 170,00 |
| 2020-08-25 17:34 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 170,00 |
| 2020-07-11 21:00 | Øresundsbro Konsortiet | […] | […] | 315,00 |
| 2020-05-29 14:51 | Sweden-Denmark Øresund | […] | […] | 170,00 |
| 2020-05-08 08:29 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 170.00 |
| 2019-12-26 17:18 | Fyn-Sjælland, Østgående | […] | […] | 193,80 |
| 2019-12-18 13:02 | Sjælland-Fyn, vestgående | […] | […] | 193,80 |
| 2019-09-25 18:15 | Helsingborg | […] | […] | 65,00 |
| 2019-09-25 13:28 | Helsingør | […] | […] | 395,00 |
| 2019-08-24 15:02 | Sweden-Denmark Øresund | […] | […] | 167,00 |
| 2019-08-20 06:42 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 167,00 |
| 2019-07-11 21:00 | Øresundbro Konsortiet | […] | […] | 310,00 |
| 2019-06-10 15:00 | Helsingborg | […] | […] | 395,00 |
| 2019-06-10 11:21 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 420,00 |
| 2019-04-20 14:15 | Sweden-Denmark Øresund | […] | […] | 352,00 |
| 2019-04-18 11:06 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 352,00 |
| 2019-03-12 19:03 | Helsingborg | […] | […] | 68,00 |
| 2019-03-12 13:29 | Helsingør | […] | […] | 387,00 |
| 2019-02-12 14:23 | Sweden-Denmark Øresund | […] | […] | 352,00 |
| 2019-02-12 12:20 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 352,00 |
| 2019-01-16 14:37 | Sweden-Denmark Øresund | […] | […] | 352.00 |
| 2019-01-16 11:24 | Denmark-Sweden Øresund | […] | […] | 352,00 |
| Korrigeret rejsekalender for 2019 og 2020: |
| Periode fra | Periode til | Rejsedag | Rejsedag | Ophold land |
| 01. jan. 2019 | 7. jan. 2019 | | 7. jan. 2019 Kina | Danmark 7 d. |
| 8. jan. 2019 | 1. feb. 2019 | | | Kina |
| 2. februar 2019 | 16. feb. 2019 | 2. februar 2019 DK | 16. februar 2019 Kina | Danmark 15 d. |
| 17. februar 2019 | 15. apr. 2019 | | | Kina |
| 16. april 2019 | 18. apr. 2019 | 16. april 2019 DK | 18. april 2019 Sverige | Danmark 3 d. |
| 19. april 2019 | 1. maj 2019 | | | Sverige |
| 2. maj 2019 | 17. maj 2019 | | 17. maj 2019 Kina | Danmark 16 d. |
| 18. maj 2019 | 5. juni 2019 | | | Kina |
| 6. juni 2019 | 10. juni 2019 | 6. juni 2019 DK | 10. juni 2019 Kina | Danmark 5 d. |
| 11. juni 2019 | 7. juli 2019 | | | Kina |
| 8. juli 2019 | 11. juli 2019 | 8. juli 2019 DK | 11. juli 2019 Sverige | Danmark 4 d. |
| 12. juli 2019 | 28. juli 2019 | | | Sverige |
| 29. juli 2019 | 20. aug. 2019 | | 20. aug. 2019 Sverige | Danmark 23 d. |
| 21. august 2019 | 7. sep. 2019 | | | Sverige |
| 8. september 2019 | 12. sep. 2019 | | 12. sep. 2019 Korea | Danmark 5 d. |
| 13. september 2019 | 10. dec. 2019 | | | Korea |
| 11. december 2019 | 11. dec. 2019 | 11. dec. 2020 DK | | Danmark 1 d. |
| 12. december 2019 | 23. dec. 2020 | | | Sverige |
| 24. december 2019 | 2. jan. 2020 | | 2. januar 2020 Korea | Danmark 10 d. |
| 3. januar 2020 | 25. feb. 2020 | | | Korea |
| 26. februar 2020 | 8. maj 2020 | 26. feb. 2020 DK | 8. maj 2020 Sverige | Danmark 72 d. |
| 9. maj 2020 | 28. maj 2020 | | | Sverige |
| 29. maj 2020 | 25. aug. 2020 | 29. maj 2020 DK | 25. aug. 2020 Sverige | Danmark 89 d. |
| 26. august 2020 | 1. sep. 2020 | | | Sverige |
| 2. september 2020 | 15. sep. 2020 | 2. sep. 2020 DK | 15. sep. 2020 Korea | Danmark 14 d. |
| 16. september 2020 | 15. dec. 2020 | | | Korea |
| 16. december 2020 | 31. dec. 2020 | 16. dec. 2020 DK | | Danmark 16 d. |
Kontoudtog for klagerens bankkonto i F1-Bank:
Kontoudtog nr. 4 - 14. april 2019 - 16. maj 2019
Kontoudtog nr. 6 - 20. juni 2019 - 26. juli 2019
Kontoudtog nr. 107 - 28. juli 2019 - 6. september 2019
Kontoudtog nr. 110 - 21. november 2019 - 23. december 2019
Kontoudtog nr. 115 - 19. april 2010 - 20. maj 2020
Kontoudtog nr. 116 - 24. maj 2020 - 25. juni 2020
Kontoudtog nr. 118 - 26. juli 2020 - 25. august 2020
Kontoudtog nr. 119 - 25. august 2020 - 25. september 2020
Der er bl.a. følgende hævninger og betalinger i Sverige:
Betalingsdato Bogføringsdato Sted
20. april 2019 24. april 2019 […] hotell Visa-køb 1.108,18 kr.
18. april 2019 24. april 2019 […] hotell Visa-køb 210 SEK
18. april 2019 24. april 2019 […] hotell Visa-køb 390 SEK
18. april 2019 24. april 2019 […] Fisk&Delikates Visa-køb 457 SEK
19. april 2019 24. april 2019 […] Visa-køb 493 SEK
19. april 2019 24. april 2019 […] Visa-køb 1.000 SEK
18. april 2019 24. april 2019 Bankomat Adresse Y2 Visa-udbetaling 1.494,60 kr.
24. august 2019 27. august 2019 G2 Visa-køb 550 SEK
Der er bl.a. følgende hævninger og betalinger i Danmark:
Betalingsdato Bogføringsdato Sted
22. august 2019 do jem&fix DK-nota 271,80 kr.
22. august 2019 do G1, […] DK-nota 46,00 kr.
23. august 2019 do […] DK-nota 378,00 kr.
26. august 2019 do Meny DK-nota 528,40 kr.
26. august 2019 do Bauhaus DK-nota 499,95 kr.
29. august 2019 do jem&fix DK-nota 1.080,00 kr.
29. august 2019 do Apotek DK-nota 244,75 kr.
2. september 2019 do Netto DK-nota 103,15 kr.
17. december 2019 do […] Apotek DK-nota 186,65 kr.
20. december 2019 do […] Kro DK-nota 233,00 kr.
20. december 2019 do Føtex […] DK-nota 192,50 kr.
23. december 2019 do Føtex […] DK-nota 98,75 kr.
23. december 2019 do Meny […] DK-nota 100,35 kr.
Klagerens repræsentant har 13. juni 2023 svaret følgende på Skatteankestyrelsens spørgsmål:
"Jeg skal hermed vende retur på dine spørgsmål til vores indsendte bemærkninger af 17. januar 2023.
Årsagen til at der er nogle udlandsophold i Sverige, der ikke kan afstemmes direkte fra opholdskalenderen for 2019 og 2020 til vedlagte BroBizz-specifikationer, er ganske enkelt, at As sambo, B, har haft lånt As bil til bl.a. Sverige. B anvendte den BroBizz, der var i As bil, hvor specifikationerne fremgår af bilag 3. Dette gør sig gældende for både Øresundsbroen og Storebæltsbroen.
Tilsvarende har A også lånt Bs bil til at transportere sig til Sverige. Sådanne ture i Bs bil er ikke registreret i vedlagte BroBizz-specifikationer, idet selve BroBizz’en alene var i As bil.
Det er således ikke samtlige ture til og fra Sverige, hvor A har været med i bilen. Samtidig har A haft ture til og fra Sverige, der ikke fremgår af BroBizz-specifikationerne, men som dog fremgår af opholdskalenderne for 2019 og 2020 (bilag 4 og 5). Heri fremgår det f.eks., at A var i Sverige den 26. august 2019, uagtet der er en registreret overgang via Øresundsbroen den 24. august 2019.
Vedrørende posteringen på BroBizz-specifikationen af 11. juli 2019 på kr. 310, er jeg umiddelbart enig med dig i, at det kan udgøre et gebyr til Øresundsbro Konsortiet. Det ændrer imidlertid ikke på, at A opholdt sig i Sverige i perioden fra den 12. juli 2019 til og med den 28. juli 2019 i henhold til indsendte opholdskalender for 2019.
Vi er ikke tidligere gjort bekendt med, at A ejer et sommerhus på Ø Y1. Vi kontakter A, og beder ham uddybe nærmere herom. Det er dog min klare forståelse, ud fra vores drøftelser med A, at der er tale om ophold i Sverige - det vil sige ophold udenfor riget, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 1."
Klagerens repræsentant har 18. juni 2023 svaret følgende på Skatteankestyrelsens spørgsmål:
"Jeg har nu haft mulighed for at drøfte forholdet omkring sommerhuset på Ø Y1 nærmere med A.
Det er korrekt, at A ejer en andel af et sommerhus beliggende på Ø Y1 sammen med sin søster, C. A og C arvede sommerhuset efter deres […].
A har forklaret, at han ikke selv anvender sommerhuset. Sommerhuset er desuden i perioden fra maj til september "overdraget" til sommerhusudlejningsbureauet G3, der står for at få sommerhuset udlejet. Denne periode er valgt, da det i pågældende periode er mest sandsynligt, at sommerhuset rent faktisk bliver udlejet.
Det er A’ søster, C, der egenhændigt står for og administrer sommerhuset. Hun sikrer, at sommerhuset kan blive udlejet i samarbejde med sommerudlejningsbureauet. A deltager ikke i varetagelsen heraf.
Vedhæftet nærværende e-mail er udlejningsoversigter for indkomstårene 2019 og 2020 modtaget af G3. Sommerhuset beliggende på Ø Y1 var sammenlagt udlejet i 47 dage i 2019 og 63 dage i 2020. Det fremgår desuden ganske tydeligt, at G3’ vedlagte udlejningsoversigter er sendt direkte til "C & D". A har som anført ikke noget med sommerhuset at gøre - udover at være medejer af dette.
Sammenholdes opholdskalenderen for 2019 (bilag 4) med G3’ udlejningsoversigt for 2019 fremgår det, at A bl.a. har opholdt sig i Kina mens sommerhuset var udlejet i perioden fra den 23. juni 2019 til den 30. juni 2019. A opholdt sig tillige i Sverige mens sommerhuset var udlejet i perioden fra den 14. juli 2019 til den 28. juli 2019.
Det gøres på baggrund af ovenstående og vedhæftede udlejningsoversigter for 2019 og 2020 gældende, at A ikke har benyttet sommerhuset beliggende på Ø Y1. Tværtimod har pågældende sommerhus været udlejet til tredjemand, og primært været "overdraget" til sommerhusudlejningsbureauet G3.
A’ ophold i Sverige i henhold til opholdskalenderne for 2019 og 2020 (bilag 4 og 5) udgør dermed ophold udenfor riget, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 1."
Skattestyrelsens afgørelse
Skattestyrelsen har for indkomståret 2019 ikke godkendt, at klagerens lønindkomst på 373.793 kr. optjent i Korea anses for omfattet af lempelsesreglerne i ligningslovens § 33 A, stk. 1. Lønindkomsten er overført til almindelig beskatning. Selvangivet fradrag for rejseudgifter på 10.567 kr. vedrørende lønindkomsten i Sydkorea er overført til et ligningsmæssigt fradrag.
Skattestyrelsen har for indkomståret 2020 ikke godkendt, at klagerens lønindkomst på 787.519 kr. optjent i Korea anses for omfattet af lempelsesreglerne i ligningslovens § 33 A, stk. 1. Skattestyrelsen har godkendt, at en del af lønindkomsten fra Sydkorea på 315.741 kr. er omfattet af reglerne i ligningslovens § 33, stk. 3 (halv lempelse).
Skattestyrelsen har som begrundelse bl.a. anført:
"…
Den nuværende årsopgørelse for 2019 er dannet ud fra de oplysninger som du har oplyst på TastSelv, og hvoraf det fremgår, at betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A er opfyldt. Den dokumenterede udrejsedag til Sydkorea er den 12. september 2019. Udrejsedagen har betydning for opgørelsen af dit ophold i Danmark og dermed for opfyldelsen af betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Den årsopgørelse, der er dannet på baggrund af din registrering af oplysninger i TastSelv hviler således på et forkert grundlag, hvorfor Skattestyrelsen genoptager skatteansættelsen efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1. Du kan læse mere herom i Den juridiske vejledning afsnit A.A.5.3.
Indkomst optjent i Sydkorea for 2019 og 2020, lempelse efter ligningslovens § 33 A
Der er på TastSelv for 2019 oplyst følgende omkring lønindkomst optjent i Sydkorea:
· Perioden 27. august til 11. december 2019: 373.793 kr.
· Der arbejdes for en privat dansk arbejdsgiver Den danske arbejdsgiver har ikke et fast driftssted i Sydkorea
· Opholdene opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A
· Der er samlet ophold i Sydkorea som overstiger 183 dage indenfor den i dobbeltbeskatningsoverenskomsten, aftalte periode
· Der er oplyst fradrag for rejseudgifter med 10.567 kr.
· Der er på TastSelv for 2020 oplyst følgende omkring lønindkomst optjent i Sydkorea:
· Perioden 1. januar til 30. juni 2020: 471.778 kr.
· Perioden 5. september til 21. december 2020: 315.741 kr.
· Der arbejdes for en privat dansk arbejdsgiver
· Den danske arbejdsgiver har ikke et fast driftssted i Sydkorea
· Opholdene opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A
· Der er samlet ophold i Sydkorea som overstiger 183 dage indenfor den i dobbeltbeskatningsoverenskomsten, aftalte periode
Af de indsendte flybilletter fremgår at udrejse til Sydkorea sker den 12. september 2019. Seneste dokumenterede hjemkomst til Danmark inden udrejse til Sydkorea i 2019 er den 8. juli 2019. Det fremgår af den indsendte kalender for 2019, at der har været ophold i Sverige i perioden fra den 12. juli til den 28. juli 2019. I perioden fra den 28. juli til 12. september er der, ud fra de indsendte oplysninger, ingen ophold udenfor Danmark og ophold i Danmark overstiger derfor 42 dage. Perioden for udlandsophold efter bestemmelserne i ligningslovens § 33 A afbrydes derfor.
En ny 6 måneders periode kan starte ved udrejse til Sydkorea den 12. september 2019. For at denne periode kan omfattes af lempelsen i ligningslovens § 33 A, skal der derfor på ny være ophold i udlandet, som opfylder betingelserne herfor.
Af ligningslovens § 33 A, stk. 1 fremgår det: " Har en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie el.lign. af en sammenlagt varighed på højst 42 dage erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst."
For at opfylde betingelserne om ophold udenfor Danmark i mindst 6 måneder med ophold på max 42 dage i Danmark i perioden, skulle opholdet udenfor Danmark tidligst have været afbrudt den 11. marts 2020.
Ud fra de indsendte oplysninger fremgår det, at der sker indrejse til Danmark den 26. februar 2020 og efterfølgende udrejse sker den 15. september 2020. Alligevel er det via TastSelv oplyst, at der skal ske beskatning efter reglerne i ligningslovens § 33 A. I telefon er det oplyst, at der skal ske beskatning efter de særlige regler i ligningslovens § 33 A, stk. 6, hvor der ses bort fra ophold i Danmark i perioden fra 9. marts til senest 30. juni 2020, hvis opholdet i Danmark skyldes covid19.
Af Den juridiske vejledning afsnit C.F.4.2.2.3 fremgår følgende vedrørende ligningslovens § 33 A, stk. 6: " For personer, der ikke har opholdt sig i udlandet i mindst 6 måneder, før den angivne periode begynder, og som vælger at blive omfattet af den midlertidige ordning, medfører reglen, at den angivne periode, hvor personen opholder sig i Danmark, ikke tæller med ved opgørelsen af kravet om mindst 6 måneders ophold i udlandet. Kravet om 6 måneders ophold i udlandet skal herefter opfyldes ved et efterfølgende ophold i udlandet, således at betingelserne i LL § 33 A, stk. 1 opfyldes i perioderne på hver sin side af den angivne periode, hvor personen opholder sig i Danmark, og således at det samlede ophold i udlandet udgør mindst 6 måneder. Det er uden betydning, om 6-måneders dagen indtræder under opholdet i Danmark, når betingelserne i LL § 33 A i øvrigt opfyldes."
Selvom reglerne i ligningslovens § 33 A, stk. 6 benyttes, skal det samlede ophold på hver side af bortseelsesperioden opfylde bestemmelserne i ligningslovens § 33 A, stk. 1. Da der først sker udrejse af Danmark den 15. september 2020 er der ikke tale om udlandsophold af en varighed på mere end 6 måneder beregnet fra udrejsedagen den 12. september 2019. Lønindkomst optjent i udlandet i perioden fra den 12. september 2019 til den 26. februar 2020 vil derfor ikke kunne lempes efter reglerne i ligningslovens § 33 A.
Ved udrejse den 15. september 2020 vurderes det ud fra de indsendte oplysninger, at betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A vil være opfyldt frem til hjemkomst den 6. juni 2021. Der er endnu ikke dannet årsopgørelse for 2021 og Skattestyrelsen har i dette forslag derfor ikke taget stilling til beskatning af din indkomst for 2021.
I artikel 14 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sydkorea fremgår følgende:
"Personlige tjenesteydelser
Stk. 1.Såfremt bestemmelserne i artiklerne 15, 17, 18, 19 og 20 ikke finder anvendelse, kan vederlag for personlige tjenesteydelser (herunder frit erhverv) oppebåret af en person, som er hjemmehørende i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat, medmindre tjenesteydelserne er udført i den anden kontraherende stat. Er tjenesteydelserne udført der, kan vederlaget herfor beskattes i denne anden stat.
Stk. 2.Uanset bestemmelserne i stk. 1 kan vederlag, som en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, oppebærer for tjenesteydelser, udført i den anden kontraherende stat, kun beskattes i den førstnævnte stat i tilfælde, hvor
a) modtageren opholder sig i den anden stat i en eller flere perioder, der tilsammen ikke overstiger 183 dage inden for vedkommende kalenderår, og
b) vederlaget betales af eller for en person, der ikke er hjemmehørende i den anden stat, og
c) vederlaget ikke udredes af et fast driftssted, som den person, som betaler vederlaget, har i den anden stat"
Af de indsendte flybilletter fremgår det, at der har været følgende ophold i Sydkorea:
2019:
Ankomst 13. september
Afrejse 11. december
Ophold: 90 dage
2020:
Ankomst 3. januar
Afrejse 26. februar
Ophold: 55 dage
Ankomst 16. september
Afrejse 15. december
Ophold: 91 dage
Samlet ophold i 2020: 146 dage
Af betingelserne i artikel 14, stk. 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten fremgår, at hvis opholdet i Sydkorea ikke overstiger 183 dage i kalenderåret, kan lønindkomsten kun beskattes i Danmark. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sydkorea tillægger dermed beskatningsretten for lønindkomst optjent i Sydkorea i 2019 og 2020 til Danmark.
For lønindkomst optjent i perioderne 12. september til 11. december 2019 og 2. januar til 26. februar 2020 godkendes der ikke lempelse efter ligningslovens § 33 A, og indkomsten medtages derfor som udenlandsk indkomst til dansk beskatning.
For lønindkomst optjent i perioden 15. september til 15. december 2020 kan der godkendes lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3. Indkomsten medtages derfor som udenlandsk indkomst og der indrømmes halv lempelse.
Ligningsmæssige fradrag vedrørende indkomst optjent i Sydkorea 2019
Der er på TastSelv for indkomståret 2019 oplyst fradrag for rejseudgifter på 10.567 kr. vedrørende lønindkomsten optjent i Sydkorea. Lønindkomsten registreres som anført ovenfor som udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning. Det oplyste fradrag for rejseudgifter registreres derfor som ligningsmæssige fradrag vedrørende udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning.
Reglerne om fradrag for rejseudgifter fremgår af ligningslovens § 9 A.
Indsigelser
Din revisor har den 16. marts 2022 sendt en mail, hvor det oplyses, at du i 2019 har været yderligere 14 dage i Sverige fra den 24. august til den 8. september. Dog kan dette ophold ikke dokumenteres.
Der svares via skattemappen den 24. marts 2022, at såfremt det oplyste ophold i Sverige ikke kan dokumenteres, så vil det ikke føre til ændringer af skatteansættelsen for 2019 og 2020.
…"
Udtalelse fra Skattestyrelsen
I forbindelse med Skatteankestyrelsens klagesagsbehandling har Skattestyrelsen den 12. maj 2022 udtalt følgende:
"Der er ikke nye oplysninger i sagen, som ikke står i sagsfremstillingen. Der gøres opmærksom på, at Skattestyrelsen ikke har foretaget behandling vedrørende udenlandsk indkomst optjent i Kina i 2019, da indsendte oplysninger herfor har været de samme som oprindeligt oplyst via TastSelv. Der er derfor ikke taget yderligere stilling til om betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A for denne indkomst er opfyldt."
Klagerens opfattelse
Klagerens repræsentant har nedlagt påstand om, at klageren kan opnå fuld lempelse for lønindkomst optjent i udlandet, idet han opfylder betingelserne herfor i ligningslovens § 33 A, og klageren er berettiget til de selvangivne fradrag.
Repræsentanten har tiltrådt, at klageren alene er berettiget til halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, for perioden 15. september 2020 til 15. december 2020.
Til støtte for påstanden er bl.a. anført:
"…
A har i de omhandlede indkomstår opholdt sig uden for Danmark i et omfang, hvormed han opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Derudover gøres det foreløbigt gældende, at A er berettiget til fradrag som indberettet via TastSelv."
Klagerens repræsentant har den 17. januar 2023 fremsat følgende supplerende bemærkninger:
"…
Nærmere om ophold uden for Danmark
Det følger af Skattestyrelsens sagsnotat, at det i forbindelse med en drøftelse den 24. marts 2022 blev oplyst, at:
"Skatteyder oplyser, at han i 2019 har været i Sverige fra den 24. august til 8. september inden afrejse til Korea. Der er dog ikke dokumentation herfor, idet de er kørt til Sverige."
Skattestyrelsens sagsnotat vedlægges som bilag 2. A var retteligt i Sverige fra den 20. august 2019 til den 8. september 2019, inden han rejste til Korea. Dette fremgår af BroBizz-specifikationerne for den pågældende periode. Heri fremgår, at der køres fra Danmark til Sverige den 20. august 2019. BroBizz-specifikationer vedlægges som bilag 3.
Det følger af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022, side 4, 3. afsnit, at:
"Af de indsendte flybilletter fremgår, at udrejse til Sydkorea sker den 12. september 2019. Seneste dokumenterede hjemkomst til Danmark inden udrejse til Sydkorea i 2019 er den 8. juli 2019. Det fremgår af den indsendte kalender for 2019, at der har været ophold i Sverige i perioden fra den 12. juli til den 28. juli 2019. I perioden fra den 28. juli til 12. september er der, ud fra de indsendte oplysninger, ingen ophold udenfor Danmark og ophold i Danmark overstiger derfor 42 dage. Perioden for udlandsophold efter bestemmelserne i ligningslovens § 33 A afbrydes derfor." (min fremhævning)
Det bestrides, at dette er korrekt. As opholdsdage i Danmark, i omhandlede periode, oversteg ikke 42 dage, som påstået af Skattestyrelsen.
As rejsekalender for 2019, der er blevet forelagt Skattestyrelsen, viser, at As udlandsophold i Korea startede den 27. august 2019. Dette er ved en misforståelse ikke blevet korrigeret. A rejste retteligt til Sverige den 20. august 2019, hvor han blev indtil den 8. september 2019. Herefter rejste A den 8. september 2019 til Danmark for at klargøre rejsen til Korea. A forlod Danmark den 12. september 2019, hvor han rejste til Korea, hvilket er i overensstemmelse med allerede fremlagte flybillet af samme dato.
A havde således ophold i Sverige i perioden fra den 20. august 2019 til den 8. september 2019. Korrigeret rejsekalender for 2019 vedlægges som bilag 4.
A havde derudover, som fremhævet af Skattestyrelsen i det citerede afsnit ovenfor, og som det fremgår af den berigtigede rejsekalender for 2019, været i Sverige i perioden fra den 12. juli 2019 til og med den 28. juli 2019. Det fremgår desuden af BroBizz-specifikationerne, at A passerede Øresundsbroen den 11. juli 2019 kl. 21.00.
Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for, at en ny 6 måneders periode skal påbegyndes, idet As ophold i Danmark i perioden fra den 28. juli 2019 til den 12. september 2019, ikke oversteg de tilladte 42 dage med ophold i Danmark. Perioden for udlandsophold efter bestemmelserne i ligningslovens § 33 A, blev derved ikke afbrudt.
Det følger af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022, side 4, andensidste afsnit, at:
"Ud fra de indsendte oplysninger fremgår det, at der sker indrejse til Danmark den 26. februar 2020 og efterfølgende udrejse sker den 15. september 2020. Alligevel er det via TastSelv oplyst, at der skal ske beskatning efter reglerne i ligningslovens § 33 A. I telefon er det oplyst, at der skal ske beskatning efter de særlige regler i ligningslovens § 33 A, stk. 6, hvor der ses bort fra ophold i Danmark i perioden fra 9. marts til senest 30. juni 2020, hvis opholdet i Danmark skyldes covid19."
Det bestrides ikke, at A indrejste til Danmark den 26. februar 2020 og rejste til Korea den 15. september 2020.
A opholdt sig imidlertid også, i den mellemliggende periode mellem den 26. februar 2020 til den 15. september 2020, i Sverige. A rejste til Sverige den 8. maj 2020, og returnerede til Danmark den 29. maj 2020. Dette fremgår ligeledes af vedlagte BroBizz-specifikationer i bilag 3.
As rejse til Sverige i perioden fra den 8. maj 2020 til den 29. maj 2020 fremgår imidlertid ikke af den rejsekalender for 2020, der er forelagt Skattestyrelsen. A har ved en misforståelse ikke fået indført pågældende rejse til Sverige. Dette er berigtiget i den korrigerede rejsekalender for 2020, der vedlægges som bilag 5.
Det følger endvidere af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022, side 5, 2. afsnit, at:
"[...] Da der først sker udrejse af Danmark den 15. september 2020, er der ikke tale om udlandsophold af en varighed på mere end 6 måneder beregnet fra udrejsedagen den 12. september 2019. Lønindkomst optjent i udlandet i perioden fra den 12. september 2019 til den 26. februar 2020 vil derfor ikke kunne lempes efter reglerne i ligningslovens § 33 A."
Ovenstående passus forstås således, at Skattestyrelsen anser A for ikke at opfylde betingelsen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, idet ophold i udlandet skal være af minimum 6 måneders varighed. Dette begrundes med, at Skattestyrelsen ikke anerkender, at A rejste til Sverige den 20. august 2019, hvor han opholdt sig i perioden fra den 20. august 2019 til og med den 8. september 2019, hvorfor A i perioden fra 29. juli 2019 til 12. september 2019 i så fald havde mere end 42 dage med ophold i Danmark. Dermed vurderer Skattestyrelsen, at As 6 måneders periode påbegyndes på ny, da han rejste til Korea den 12. september 2019.
Det bestrides, at Skattestyrelsens præmis er korrekt. A opholdt sig i Sverige i perioden fra den 20. august 2019 til og med den 8. september 2019. A havde således ikke mere end 42 opholdsdage i Danmark, som anført af Skattestyrelsen. As 6 måneders periode skal ikke først gælde fra den 12. september 2019, hvor han rejste til Korea.
Den 6 måneders periode, der skal gennemgås, er perioden fra den 26. februar 2020, hvor A ankom til Danmark og 6 måneder bagud i tid. Det vil retteligt sige i perioden fra den 26. august 2019 til den 26. februar 2020. I denne periode havde A, jf. den korrigerede rejsekalender for indkomstårene 2019 og 2020 samt anførte argumentation og dokumentation ovenfor, retteligt 17 dage med ophold i Danmark.
Det gøres gældende, at As lønindkomst, der er optjent i perioden fra ankomst til Danmark den 26. februar 2020 og 6 måneder bagud i tid, skal lempes efter reglerne i ligningslovens § 33 A, idet der ikke var ophold i Danmark i forbindelse med ferie eller lignende, der oversteg de tilladte 42 dage i omhandlede periode.
Det følger videre af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022, side 6, 3. afsnit, der beror på Skattestyrelsens misforståelse af ovenstående periode fra den 12. september 2019 til den 26. februar 2020, at:
"For lønindkomst optjent i perioderne 12. september til 11. december 2019 og 2. januar til 26. februar 2020 godkendes der ikke lempelse efter ligningslovens § 33 A, og indkomsten medtages derfor som udenlandsk indkomst til dansk beskatning."
Dette bestrides. Det følger af ovenstående, at As 6 måneders periode ikke ophørte i løbet af indkomståret 2019, idet A ikke havde mere end 42 opholdsdage i Danmark i perioden fra den 12. september 2019 til den 26. februar 2020.
Det gøres gældende, at A er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1, hvormed indkomsten optjent i perioderne fra den 12. september 2019 til 11. december 2019 og fra den 2. januar 2020 til 26. februar 2020 ikke skal medregnes i den danske beskatning.
Det følger videre af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022, side 6, 4. afsnit, at:
"For lønindkomst optjent i perioden 15. september til 15. december 2020 kan der godkendes lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3. Indkomsten medtages derfor som udenlandsk indkomst og der indrømmes halv lempelse."
Det bestrides ikke, at A ikke havde opholdt sig i Sydkorea i mere end 183 dage i kalenderåret 2020, jf. dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Korea, artikel 14, stk. 2, litra a, hvormed beskatningsretten tilfalder Danmark. Det bestrides endvidere ikke, at A ikke havde opholdt sig i udlandet i en 6 måneders periode, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 1.
Vi har derved ikke indsigelser mod, at A er berettiget til halv lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, hvorved den samlede indkomstskat nedsættes med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst i den pågældende periode fra den 15. september 2020 til den 15. december 2020.
Vi kan derved tiltræde Skattestyrelsens afgørelse, hvad angår lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 3, for lønindkomst optjent i perioden fra den 15. september 2020 til den 15. december 2020.
Nærmere om ligningsmæssigt fradrag
Det følger af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022, side 6, 5. afsnit, at:
"Der er på TastSelv for indkomståret 2019 oplyst fradrag for rejseudgifter på 10.567 kr. vedrørende lønindkomsten optjent i Sydkorea. Lønindkomsten registreres som anført ovenfor som udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning. Det oplyste fradrag for rejseudgifter registreres derfor som ligningsmæssige fradrag vedrørende udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning."
Det bestrides, at lønindkomst, der er optjent i Korea i indkomståret 2019, skal registreres som udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning, jf. tidligere redegørelse herom.
Det gøres gældende, at As registrerede rejseudgifter på kr. 10.567 ikke skal registreres som et ligningsmæssigt fradrag vedrørende udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning.
Det gøres gældende, at der ikke er grundlag for dansk beskatning af lønindkomst optjent i udlandet i indkomståret 2019, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 1, hvorfor As skatteansættelse for indkomståret 2019 skal nedsættes med kr. 373.793.
Dette foranlediger ydermere, at As rejsefradrag på kr. 10.567 ikke skal registreres som et ligningsmæssigt fradrag vedrørende udenlandsk lønindkomst til dansk beskatning.
Det gøres videre gældende, at As lønindkomst, optjent i Korea i indkomståret 2020 opgjort til kr. 471.778, ikke skal medtages i den danske beskatning, idet A ikke havde mere end 42 opholdsdage i Danmark forud for sin ankomst til Danmark fra Korea den 26. februar 2020. Betingelserne i ligningslovens § 33 A, stk. 1, er dermed opfyldt.
Skattestyrelsen har i sin afgørelse af 7. april 2022 opgjort As lønindkomst for den del, der i indkomståret 2020 alene berettiger til halv lempelse, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 3, til at udgøre kr. 315.741. Vi tiltræder, at A er berettiget til halv lempelse, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 3 for pågældende periode i indkomståret 2020."
Klagerens yderligere bemærkninger til sagen
Klagerens repræsentant har 3. oktober 2023 fremsat følgende supplerende bemærkninger:
"…
A har, som følge af at han bor sammen med B, en helt naturlig mundtlig aftale om, at B kan anvende As bankkonto i F1-Bank. Der foreligger selvsagt helt naturligt ikke en skriftlig aftale herpå.
Det forhold, at B også kan anvende As konto i F1-Bank, er helt naturligt, når A og B er samboende, og der er fælles husholdning, indkøb og diverse regninger m.v., der skal betales løbende mens A meget ofte er bortrejst grundet sit arbejde.
A er, som det også fremgår af opholdskalenderen for indkomstårene 2019 og 2020, typisk bortrejst i lange perioder ad gangen. Dette er tillige et krav, såfremt ligningslovens § 33 A, ønskes anvendt. Det var selvsagt helt fordringsløst for både A og B, at B havde muligheden for at bruge As kort tilknyttet kontoen i F1-Bank.
A havde ofte et større kontantbeløb på lommen, når han returnerede til Danmark efter et længerevarende arbejdsophold i f.eks. Kina og Korea.
Dette skyldtes, at A ganske enkelt ikke altid fik anvendt de midler, han modtog i skattefri rejsegodtgørelse til kost, logi og småfornødenheder. De penge, der måtte være tilovers fra dag til dag, tog A med sig hjem til Danmark. Det bemærkes for god ordens skyld, at økonomien i de lande, A arbejder i, for en stor dels vedkommende fortsat var og er kontantbaseret, hvorfor det har været naturligt med en kontantbeholdning.
Skattefri kostgodtgørelse dækker As udokumenterede udgifter på rejsen til måltider og småfornødenheder. A er, som lønmodtager ved H1, berettiget til at få sådanne skattefri rejsegodtgørelse udbetalt, idet afstanden mellem As bopæl og det midlertidige udenlandske arbejdssted helt åbenlyst ikke muliggjorde, at A skulle overnatte på sin sædvanlige bopæl i Danmark i henhold til ligningslovens § 9 A, stk. 1.
Det var ikke unormalt, at A kunne have op til kr. 30.000 på lommen efter endt arbejdsophold i udlandet i omhandlede periode. Beløbet kunne variere meget alt efter, hvor arbejdsopholdet foregik, arbejdsopholdets længde og diverse andre faktorer, der spillede ind herpå.
Det var naturligvis nærliggende for A, at han efterfølgende gjorde brug af denne kontantbeholdning i såvel Danmark som f.eks. ved ferie i Sverige.
Dette specielt, idet A ganske enkelt og helt generelt foretrækker at have kontanter på sig. Det giver ham et bedre overblik over, hvor mange penge han bruger fra dag til dag, og det giver ham desuden en god lejlighed til at anvende de ikke allerede brugte diæter fra sine udenlandske arbejdsophold.
Dette gav således A muligheden for at betale kontant, fremfor dagligt at anvende sin konto i F1-Bank, når han f.eks. var på ferie i Sverige eller på arbejdsophold i Kina eller Korea m.v.
Nærmere om kontoudtog for 2019:
A har fremskaffet kontoudtog for perioden fra den 14. april 2019 til den 23. december 2019 fra F1-Bank, der vedlægges som bilag 6.
I henhold til As opholdskalender for 2019 (bilag 4) fremgår det, at A var i Sverige i perioden fra den 18. april 2019 til den 1. maj 2019. A anvendte - foruden sine medbragte kontanter, der stammede fra, ikke brugte skattefri diæter - sin konto i F1-Bank under sit ferieophold i Sverige.
Dette fremgår blandt andet af hævninger, der er registreret den 24. april 2019 på kontoudtoget.
A foretog f.eks. en hævning den 18. april 2019 på kr. 1.494,60 anført med teksten "Bankomat Adresse Y2", der først er registreret og medtaget på kontoudtoget den 24. april 2019.
Tilsvarende betalte A kr. 331,61 den 18. april 2019 anført med teksten "[…] Fisk&Delikates", der ligeledes først blev medtaget på kontoudtoget i F1-Bank den 24. april 2019. […] Fisk & Delikatessrökeri er beliggende i By Y2 i Sverige.
For god ordens skyld fremgår der ydermere en betaling på kr. 1.108,18 den 20. april 2019 anført med teksten "[…] hotell", der også først blev medtaget på kontoudtoget i F1-Bank den 24. april 2019.
Det forekom ikke sjældent, at B ikke deltog eller alene deltog nogle dage i As ferier i Sverige. Ofte kørte B tilbage til Danmark, hvis det var nødvendigt eller ønsket. Alternativt kørte B også fra tid til anden videre til Ø Y1, hvortil hun kunne sejle fra By Y3 i Sverige, idet hun foretrak at opholde sig der.
B boede almindeligvis hos venner og bekendte på Ø Y1, når det ikke var muligt for hende at anvende sommerhuset, ejet af A og hans søster, C, idet sommerhuset var overdraget til sommerhusudlejningsbureauet G3 i perioden maj til september.
A fandt efterfølgende selv ud af at transportere sig hjem efter endt ophold i Sverige, såfremt B ikke havde mulighed for at samle ham op på vejen hjem fra Ø Y1.
A transporterede sig i så fald med bus eller tog fra Sverige til Danmark. Alternativt, såfremt det var muligt, fik A kørelejlighed med en bekendt, der skulle samme vej tilbage til Danmark.
Det fremgår bl.a. af As opholdskalender for 2019 (bilag 4), at han tog til Sverige via Øresundsbroen den 20. august 2019. Tilsvarende betaling fremgår af vedlagte kontoudtog fra F1-Bank, hvor der blev betalt kr. 167, som først er registreret på kontoudtoget den 21. august 2019, anført med teksten "Dankort-nota Bro-Bizz - Øres".
På denne tur til Sverige via Øresundsbroen fortsatte B derefter alene til Ø Y1. Hun forblev på Ø Y1, indtil hun igen rejste mod Danmark den 24. august 2019. Bs kørsel over Øresundsbroen fremgår af BroBizz-specifikationerne i allerede vedlagte bilag 3. Selve betalingen på kr. 167 blev først registreret på As kontoudtog i F1-Bank den 26. august 2019.
A forblev i Sverige, hvor han holdt ferie. Det fremgår blandt andet af vedlagte kontoudtog, at A den 27. august 2019 betalte kr. 390,41 - svarende til SEK 550 - anført med teksten "G2". G2 er et hotel beliggende i By Y4 i Sverige.
B kørte efterfølgende tilbage til Danmark den 24. august 2019, hvilket ligeledes fremgår af såvel BroBizz-specifikationer (bilag 3) og kontoudtog fra F1-Bank (bilag 6).
Det er helt naturligt i As og Bs forhold, at der er mange dage, hvor de er væk fra hinanden henset til As arbejdsmønster i udlandet. Det er derfor også fuldstændig naturligt for dem, at de ikke bruger samtlige dage sammen, når A ikke er i f.eks. Kina eller Korea for at arbejde.
As registrerede ophold i Sverige, i henhold til indsendte opholdskalender for indkomståret 2019 (bilag 4), udgør dermed selvsagt reelle ophold uden for riget i henhold til ligningslovens § 33 A, stk. 1.
Nærmere om kontoudtog fra F1-Bank for indkomståret 2020:
A opholdt sig i Sverige i perioden fra den 8. maj 2020 til den 29. maj 2020, jf. bilag 5. As passage over Øresundsbroen til Sverige den 8. maj 2020 og returpassagen til Danmark den 29. maj 2020 fremgår desuden begge af BroBizz-specifikationerne, jf. bilag 3.
I denne forbindelse valgte B at fortsætte til Ø Y1. Dette er i overensstemmelse med, at hun foretog forskellige indkøb, betalinger m.v. på Ø Y1, der tillige fremgår af kontoudtogene fra F1-Bank for perioden i 2020.
Kontoudtog for perioden fra den 19. april 2020 til den 25. september 2020 vedlægges som bilag 7.
I denne periode var der ligeledes tale om, at B havde mulighed for at bo hos venner og bekendte i den periode, hvor hun var på Ø Y1.
Herefter havde A en længere periode i Danmark grundet Covid-19 pandemien og de dertilhørende ind- og udrejserestriktioner. A tog dog til Sverige den 25. august 2020, og tog efterfølgende tilbage til Danmark den 2. september 2020, hvilket også fremgår af BroBizz-specifikationen i bilag 3.
I tilsvarende periode rejste B videre til Ø Y1, hvor hun opholdt sig indtil den 3. september. Det fremgår af kontoudtoget fra F1-Bank, at der blev foretaget betalinger af den 3. september 2020 på henholdsvis kr. 58, kr. 171,90 og kr. 66 anført med teksten "Dankort-nota [færgeoverfart]".
As returnering til Danmark fra Sverige fremgår ligeledes af kontoudtoget, hvor As betaling for kørsel over Øresundsbroen den 2. september 2020, jf. bilag 3, er registreret og trukket fra kontoen i F1-Bank den 4. september 2020.
Det var en helt naturlig følge af, at A og B boede sammen - hvilket til stadighed er tilfældet - at B naturligvis også havde mulighed for at anvende As konto i F1-Bank i de omhandlede indkomstår.
Det betød imidlertid ikke, at A og B altid opholdt sig sammen. Tværtimod. Dette ændrer dog intet ved, at As ophold i Sverige, i henhold til opholdskalenderne for indkomstårene 2019 og 2020 (bilag 4 og 5), udgør ophold uden for riget, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 1.
…"
Klagerens repræsentant har den 12. december 2024 fremsat følgende bemærkninger til Skatteankestyrelsens sagsfremstilling:
"…
Vi er grundlæggende uenige i Skatteankestyrelsens forslag til afgørelse for så vidt angår kvalifikationen af As ophold i ind- og udland, der er angivet i As rejsekalender for indkomstårene 2019 og 2020 (bilag 4 og 5), særligt opholdene i Sverige.
Der synes ikke at være taget stilling til det faktum, at A, under flere af sine ophold i Sverige, har anvendt kontanter, når dette har været muligt.
Det forhold, at A ofte havde større kontantbeløb på lommen, når han returnerede til Danmark efter et længerevarende arbejdsophold i f.eks. Kina eller Sydkorea, skyldtes helt naturligt, at A ikke altid fik anvendt de midler, han modtog i skattefri rejsegodtgørelse til kost, logi og småfornødenheder.
De penge, der var tilovers, tog A med sig hjem til Danmark. Det var selvfølgelig nærliggende for A, at han efterfølgende gjorde brug af denne kontantbeholdning. Dette i såvel Danmark som ved ferie i Sverige eller andre lande. Derudover foretrækker A ganske enkelt at have kontanter på sig fremfor at anvende et dankort/MasterCard.
Det skal for god ordens skyld bemærkes, at As sambo, B, oprindeligt er fra Sverige. Dette er blandt andet baggrunden for, at A har forholdsvis mange feriedage i netop Sverige. Herudover er turen til Sverige, fra As bopæl i By Y5, ganske kort og bekvem både i forhold til leveomkostninger samt i forbindelse med overholdelse af 42-dages-reglen i ligningslovens § 33 A.
Skatteankestyrelsens vurdering af de omhandlede ophold i Sverige for indkomstårene 2019 og 2020 er således baseret på væsentlige misforståelser, eller foretaget uden, at der eksplicit tages stilling til betydningen af ovenstående forhold i det foreliggende forslag til afgørelse.
Der er intet odiøst i, at A foretrækker at anvende den kontantbeholdning, han oftest havde med hjem fra sine udenlandske arbejdsophold. Tværtimod giver det god økonomisk mening at få brugt denne kontantbeholdning.
…"
Retsmøde
Skattestyrelsens udtalelse til Skatteankestyrelsens indstilling
Skattestyrelsen har udtalt følgende til Skatteankestyrelsens indstilling:
" Skattestyrelsen er enig i Skatteankestyrelsens indstilling til forslag til afgørelse, der indstiller til stadfæstelse af Skattestyrelsens afgørelse af 7. april 2022.
Skattestyrelsens begrundelse:
Faktiske forhold
Klager har via TastSelv, indberettet oplysninger til årsopgørelserne for indkomstårene 2019 og 2020 om, at klager har optjent indkomst i Sydkorea, og at denne indkomst er omfattet af dobbeltbeskatningsoverenskomsten og dermed undtaget fra dansk beskatning.
Der er oplyst fradrag for rejseudgifter for indkomståret 2019 med 10.567 kr.
På baggrund af oplysninger fremlagt af klager under sagsbehandlingen, traf Skattestyrelsen den 7. april 2022 afgørelse om, at klagers fulde indkomst fra Sydkorea i de påklagede indkomstår ikke er omfattet af ligningslovens § 33 A, og kun en del af klagers indkomst i 2020 er omfattet af ligningslovens § 33 A, stk. 3, om halv lempelse for dansk beskatning.
Dobbeltbeskatning
Det følger af ligningslovens § 33 A, stk. 1, at for personer der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, og som opholder sig uden for riget i mindst 6 måneder, maksimalt afbrudt af 42 dages ophold indenfor riget, og som har erhvervet lønindkomst for personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst.
For personer der ikke er udsendt af den danske stat eller en anden offentlig myndighed, og er omfattet af en dobbeltbeskatningsoverenskomst som har tillagt Danmark beskatningsretten for indkomsten, så nedsættes den samlede indkomstskat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 3.
Efter artikel 14, stk. 2 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Sydkorea, er Danmark tillagt beskatningsretten til den lønindkomst optjent i Sydkorea, hvis den skattepligtige ikke indenfor et kalenderår, i en eller flere periode, har opholdt sig i Sydkorea i 183 dage eller mere, lønnen betales af eller for en person, der ikke er hjemmehørende i den anden stat, og lønnen ikke udredes af et fast driftssted, som den person der betaler lønnen, har i den anden stat.
Jf. retspraksis, offentliggjort som SKM2023.310.BR, påhviler bevisbyrden for at være berettiget til lempelse jf. ligningslovens § 33 A, den skattepligtige.
Rejsegodtgørelse
Rejseudgifter til kan fradrages efter reglerne i ligningslovens § 9 A, stk. 1, jf. § 9 A, stk. 7.
Klagers fremlagte oplysninger
Klager har i den påklagede periode arbejdet for en dansk arbejder, og der har ikke været et fast driftssted i Sydkorea.
Det fremgår af sagsmaterialet, at klager for den påklagede periode, har fremlagt flybilletter der dokumenterer klagers udrejse til Korea den 12. september 2019 og med indrejse igen den 26. februar 2020, og har fremlagt oplysninger om udrejse den 15. september 2020, med hjemkomst den 6. juni 2021, afbrudt af ophold i Danmark fra den 16. december til den 5. januar 2021.
Skattestyrelsens vurdering
Klager var fuldt skattepligtig i de påklagede indkomstår skattepligtig til Danmark jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, hvilket er en betingelse for at lempelse jf. ligningslovens § 33 A kan finde anvendelse.
For klagers fremlagte oplysninger om ophold udenfor riget, forud for afrejse den 12. september 2019, har klager selv oplyst, at oplysninger kan vedrøre både klager og klagers samlever, hvorfor Skattestyrelsen forsat finder, at de fremlagte oplysningerne ikke dokumenterer klagers opholdssted forud for udrejsen den 12. september 2019.
Klagers fremlagte dokumentation for ophold udenfor riget, dokumenterer efter Skattestyrelsens vurdering ikke, at klager opfylder betingelserne om 6 måneders ophold udenfor riget, afbrudt af maksimalt 42 dages ophold indenfor riget. Skattestyrelsen finder derfor forsat ikke, at klager ved objektive oplysninger har dokumenteret at være berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1.
For perioden ved udrejse den 15. september 2020, vurderes klager at opfylde betingelserne for halv lempelse, jf. ligningslovens § 33 A, stk. 3.
I forhold til de fratrukne rejseudgifter på 10.567 kr. for indkomståret 2019, så fastholdes det, at som følge af klager ikke er berettiget til lempelse jf. ligningslovens § 33 A, stk. 1, kan rejseudgifter alene fratrækkes som et ligningsmæssigt fradrag. "
Indlæg under retsmødet
Klagerens repræsentant fastholdt den nedlagte påstand om nedsættelse af den danske skattepligtige indkomst for indkomstårene 2019 og 2020 og gjorde til støtte herfor overordnet gældende, at klageren opfylder opholdsbetingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, hvorfor indkomst ikke skal medregnes til den danske indkomst, ligesom rejsegodtgørelse derfor heller ikke skal medregnes til den danske indkomst.
Klageren forklarede, at han siden 1990’erne har opholdt sig meget i Sverige. Han har mange venner i Sverige, og når han tager til Sverige, er det på motorcykel sammen med vennerne. Vedrørende hans ubrugte skattefrie rejsegodtgørelser forklarede han, at han fik dem udbetalt kontant i udlandet (Kina, Korea), og han vekslede dem i udlandet til dollars eller euro. Det var disse, ofte store kontantbeholdninger, han brugte under sine ophold i Sverige.
Repræsentanten gennemgik herefter nærmere sine anbringender i overensstemmelse med de skriftlige indlæg, påstandsdokument og materialesamling. Repræsentanten fremhævede særligt, at hverken Skattestyrelsen eller Skatteankestyrelsen ved bedømmelsen af ophold har lagt tilstrækkelig vægt på, at forholdene er behørigt beskrevet og belyst ud fra bl.a. opholdskalendere, BroBizz-specifikationer og kontoudtog sammenholdt med det forklarede, og samleverens lån af BroBizz og betalingskort omvendt ikke i det samlede billede kan tillægges afgørende vægt.
Skattestyrelsen indstillede i overensstemmelse med tidligere udtalelser, at afgørelsen stadfæstes. Der er ikke fremlagt nye oplysninger eller nyt materiale, og i forhold til dokumentation for ophold, er det ikke er muligt at se, hvem der anvender klagerens BroBizz eller klagerens betalingskort, når disse både anvendes af klageren og klagerens samlever. Derfor kan disse oplysninger ikke bruges som dokumentation for, hvor klageren fysisk har opholdt sig.
Repræsentanten bemærkede hertil, at det anerkendes, at det giver en udfordring i forhold til klar dokumentation for ophold, at BroBizz og betalingskort også er anvendt af samleveren, men bedømmelsen af dokumentationen for opholdet skal netop ses i sammenhæng med det de i øvrigt fremlagte oplysninger og forklaringerne. Derfor er der konkret tilstrækkelig dokumentation for ophold.
Landsskatterettens afgørelse
Sagen angår, om klageren er berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1, for løn optjent i Korea, herunder hvorvidt fradrag for rejseudgifter skal medregnes ved den danske indkomstopgørelse.
Retsgrundlag lempelse
Det følger af lempelsesreglen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, at en person, der er skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, og som under ophold uden for riget i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af opholdet end nødvendigt arbejde her i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende af en sammenlagt varighed på højst 42 dage har erhvervet lønindkomst ved personligt arbejde i tjenesteforhold, nedsættes den samlede indkomstskat med det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske lønindkomst.
Det følger herefter af ligningslovens § 33 A, stk. 3, at såfremt en dobbeltbeskatningsoverenskomst for en person, der ikke er udsendt af den danske stat eller en anden offentlig myndighed, har tillagt Danmark beskatningsretten til indkomsten, nedsættes den samlede indkomstskat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på den udenlandske indkomst.
Det følger af ligningslovens § 33 A, stk. 6, at ved anvendelsen af ligningslovens § 33 A, stk. 1, kan der ses bort fra ophold her i riget fra og med 9. marts 2020 til det tidspunkt, hvor arbejdet genoptages i det land, hvor arbejdet normalt udføres, dog senest til 30. juni 2020. Valget medfører at udlandsopholdet ikke afbrydes. Valget skal træffes senest 1. maj 2021 og kan omgøres til og med 30. juni 2022.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. 199 af 2. juni 2020, at bestemmelsen blev indført med virkning for indkomståret 2019 som en midlertidig ordning for fuldt skattepligtige personer i Danmark, med det formål at hjælpe danskere der kunne miste deres lempelige beskatning på grund af rejsebegrænsninger under situationen med covid-19.
I henhold til artikel 14, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. oktober 1977 mellem Danmark og Republikken Korea, er Danmark tillagt beskatningsretten til lønindkomst der optjenes i Korea, hvis modtageren ikke har opholdt sig i Korea i over 183 dage inden for et kalenderår og klagerens arbejdsgiver ikke er hjemmehørende i Korea og lønnen ikke udredes af et fast driftssted i Korea.
I overensstemmelse med Højesterets dom, offentliggjort i SKM2003.209.HR, må et udlandsophold anses for afbrudt, hvis klageren på en given dato har opholdt sig her i landet i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode.
Det fremgår af [byrettens] dom af 27. januar 2017, offentliggjort som SKM2017.234.BR, at det ikke var godtgjort, at betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A var opfyldt. Byrettens dom blev stadfæstet af Østre Landsret ved dom af 27. februar 2018, offentliggjort som SKM2018.182.ØLR.
Det fremgår af [byrettens] dom af 4. maj 2023, offentliggjort som SKM2023.310.BR, at det påhviler skatteyderen at løfte bevisbyrden for, at være berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Det fremgår af [byrettens] dom af 1. december 2016, offentliggjort som SKM.2017.473.BR, at retten fandt, at skatteyderen ikke efter forklaringerne - som ikke støttes af nogen objektiv dokumentation i form af hotelregninger eller flybilletter, havde bevist, at han opfyldte opholdsbetingelserne i ligningslovens § 33 A, stk. 1.
Det fremgår af [byrettens] dom af 26. november 2012, offentliggjort som SKM.2013.85.BR, at retten fandt det godtgjort, at skatteyderen ikke havde opholdt sig i Danmark i mere end højst 56 dage i den omhandlende periode, og at han i ingen delperiode på 6 måneder indenfor den samlede periode havde opholdt sig i Danmark i mere end højst 42 dage. Skatteyderen havde afgivet detaljeret forklaring om, hvor han befandt sig de enkelte dage, som i vidt omfang var underbygget af den fremlagte kalenderudskrift og skriftlige vidneerklæringer. På dette grundlag fandt retten, at skatteyderen var berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1. Dommen blev anket til Østre Landsret af Skatteministeriet. Landsretten afsagde dom den 26. august 2015, offentliggjort som SKM2015.576.ØLD. For så vidt angår spørgsmålet om lempelse ændrede landsretten byrettens dom, men kun vedrørende fordelingen af den lempelsesberettiget indkomst mellem fuld og halv lempelse (ligningslovens § 33 A, stk. 1 og ligningslovens § 33 A, stk. 3), og således ikke vedrørende de tidligere forklaringer og bevisførelser.
Det fremgår af byretsdom af 8. februar 2018, offentliggjort som SKM2018.207.BR, at den skattepligtiges kreditkort løbende var benyttet i Danmark af andre familiemedlemmer. Da der ikke forelå anden dokumentation eller andre forhold ud over fotos fra udlandsophold, der underbygger forklaringerne om ophold i udlandet, fandt retten, at den skattepligtige ikke havde løftet bevisbyrden for at have opholdt sig i udlandet.
Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 20. september 2011, offentliggjort som SKM2011.747.LSR, at retten godkendte en periode fra 4. juni til 12. juni 2008 fra hvilken dato lønarbejdet i Tyskland påbegyndte, som omfattet af 6 måneders perioden. Der var tale om ferieophold i Tyskland i den første uge af juni måned og et arbejdsmøde den 4. juni 2008.
Det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 30. august 2007, offentliggjort som SKM2007.883.LSR, at starten af udlandsopholdet var ved udstationeringens start 1. juli 2003. Landsskatteretten tiltrådte ikke påstanden om, at udlandsopholdet skulle påbegyndes 4. juli 2003, hvorefter der var ophold i udlandet på 6 måneders-dagen.
Retsgrundlag rejsegodtgørelse
Godtgørelse, der udbetales af arbejdsgiveren for rejseudgifter efter ligningslovens § 9 A, som lønmodtageren påføres som følge af arbejdet, medregnes ikke ved indkomstopgørelsen, jf. ligningslovens § 9, stk. 4, 2. pkt.
Rejseudgifter, der påføres lønmodtageren, fordi lønmodtageren på grund af afstanden mellem bopæl og et midlertidigt arbejdssted ikke har mulighed for at overnatte på sin sædvanlige bopæl, kan fratrækkes efter bestemmelserne i ligningslovens § 9 A, stk. 1, jf. stk. 7.
I henhold til ligningslovens § 9 A, stk. 3, 2. pkt. skal satsen i ligningslovens § 9 A, stk. 2, nr. 1, reduceres med henholdsvis 15, 30 og 30 pct. for morgenmad, frokost og aftensmad, såfremt lønmodtageren har modtaget fri kost i forbindelse med rejsen, jf. SKM2018.11.LSR.
Det er en betingelse for både skattefrie rejsegodtgørelser og fradrag for rejseudgifter, at der er tale om et midlertidigt arbejdssted, og at rejsen varer mindst 24 timer, jf. ligningslovens § 9 A, stk. 1 og stk. 5.
Landsskatterettens begrundelse og resultat
Lempelse
Klageren var i indkomstårene 2019 og 2020 fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.
I henhold til artikel 14, stk. 2, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 11. oktober 1977 mellem Danmark og Republikken Korea, er Danmark tillagt beskatningsretten til den lønindkomst, klageren har optjent i Korea, idet klageren ikke har opholdt sig i Korea i over 183 dage inden for et kalenderår, klagerens arbejdsgiver ikke er hjemmehørende i Korea og lønnen udbetales ikke fra et fast driftssted i Korea.
Det er som udgangspunkt klageren, der har bevisbyrden for, at han opfylder betingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Der kan kun gives lempelse, hvis den, der anser sig berettiget til lempelse i henhold til ligningslovens § 33 A, i fornødent omfang kan dokumentere, at vedkommende ikke har opholdt sig i Danmark i mere end 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders periode.
Af lovbemærkningerne fremgår bl.a., at det tilladte ophold i Danmark begrænses til i gennemsnit 7 dage pr. måned, og det efter bestemmelsen er en betingelse, at ferieophold m.v. her i riget sammenlagt har en varighed på højst 42 dage inden for enhver afsluttet 6-måneders-periode.
Retten finder, at 6-måneders-perioden for et lønnet udlandsophold starter ved begyndelsen af opholdet i det pågældende land. Hvis betingelserne for lempelse er opfyldt i en periode, er det valgfrit om perioden omfattet af lempelse skal starte ved første udrejse eller ved en senere udrejse, jf. herved Landsskatterettens afgørelse af 30. august 2007, offentliggjort i SKM2007.883.LSR.
I øvrigt bemærkes, at der er ikke fremlagt dokumentation for, at klageren har valgt at anvende reglen i ligningslovens § 33 A, stk. 6.
Landsskatteretten lægger efter det oplyste til grund, at klagerens angivelige ophold i Sverige i august og september måned 2019 umiddelbart forud for udrejse til Korea den 12. september 2019 har haft karakter af et almindeligt ferie- og fritidsophold, som klageren selv har bestemt og valgt at afholde uafhængigt af sit arbejde og det efterfølgende arbejdsophold i udlandet i Korea.
Som det fremgår af ordlyden af bestemmelsen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, skal der være tale om lønnet ophold uden for Danmark i mindst 6 måneder uden andre afbrydelser af dette ophold i udlandet end nødvendigt arbejde i riget i direkte forbindelse med udlandsopholdet, ferie eller lignende. Efter ordlyden af bestemmelsen, skal der således være tale om ferie eller lignende i forbindelse med udlandsopholdet.
Landsskatteretten finder, at det ikke er muligt at udstrække forståelsen af et lønnet udlandsophold efter bestemmelsen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, til også at omfatte et selvvalgt ferie- og fritidsophold i udlandet i et land forud for det lønnede udlandsophold i et andet land. Det er der ikke tilstrækkelige holdepunkter for i bestemmelsens ordlyd eller forarbejder. Det er således ikke muligt at anse et lønnet udlandsophold i et land for påbegyndt ved ferie- og fritidsophold i udlandet i et andet land. Et sådant ferie- og fritidsophold i udlandet har ikke en sammenhæng med det lønnede ophold i udlandet.
Som det fremgår af Landsskatterettens afgørelse af 20. september 2011, offentliggjort som SKM2011.747.LSR, kunne der medregnes en periode til det lønnede udlandsophold, hvor opholdet i udlandet havde den fornødne sammenhæng med arbejdet i det samme land, og der også var udført arbejde i dette land i form af et afholdt arbejdsmøde i begyndelsen af udlandsopholdet.
Retten finder derfor, at klageren ikke efter bestemmelsen i ligningslovens § 33 A, stk. 1, kan medregne det angivelige ferie- og fritidsophold i Sverige forud for arbejdsopholdet i Korea til 6-månders-perioden for det lønnede ophold uden for Danmark. Klagerens ophold i Sverige har således ikke den fornødne forbindelse til det efterfølgende lønnede udlandshold i Korea, og klagerens udlandsophold kan dermed ikke anses for påbegyndt ved udrejse til Sverige den 20. august 2019.
Retten finder således, at 6-måneders-perioden vedrørende klagerens udlandsophold i Korea først påbegyndes efter udrejse fra Danmark til Korea den 12. september 2019. Klageren rejser tilbage til Danmark fra Korea 26. februar 2020 og rejser til Korea igen 15. september 2020. Klagerens udlandsophold udgør herefter ikke mindst 6 måneder, hvorefter klageren ikke opfylder opholdsbetingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A, idet udlandsopholdet skal være på mindst 6 måneder.
Samtidig finder Landsskatteretten, at det ikke er tilstrækkeligt godtgjort, at klageren rent faktisk har opholdt sig i Sverige i perioden fra den 20. august 2019 til den 12. september 2019. Det fremlagte vedrørende klagerens ophold i form af bl.a. BroBizz-specifikationer og bankkontoudskrifter udgør således ikke i den her foreliggende situation dokumentation for klagerens ophold i Sverige, da det ikke med sikkerhed kan konstateres i hvilket omfang, at Brobizz og betalingskort rent faktisk er anvendt af klageren selv, fordi klagerens samlever også har anvendt samme Brobizz og betalingskort. Der er heller ikke i øvrigt fremlagt dokumentation af objektiv karakter, der alene eller i sammenhæng med det forklarede kan udgøre et tilstrækkeligt grundlag for at anse klagerens ophold i Sverige i perioden for godtgjort.
Landsskatteretten stadfæster herefter Skattestyrelsens afgørelser vedrørende lempelse efter ligningslovens § 33 A.
Fradrag for rejseudgifter for 2019
Da klageren ikke opfylder opholdsbetingelserne for lempelse efter ligningslovens § 33 A vedrørende løn optjent i Korea, overføres denne indkomst til beskatning efter danske regler. På tilsvarende måde overføres fradrag for rejseudgifter på 10.567 kr. til et ligningsmæssigt fradrag i den danske indkomstopgørelse.
Landsskatteretten stadfæster Skattestyrelsens afgørelse vedrørende fradrag for rejseudgifter.