Dato for udgivelse
02 jul 2025 12:51
Dato for afsagt dom/kendelse/afgørelse/styresignal
27 maj 2025 08:48
SKM-nummer
SKM2025.398.SR
Myndighed
Skatterådet
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-1050847
Dokument type
Bindende svar
Overordnede emner
Afgift
Overemner-emner
Miljøafgifter
Emneord
Bindende svar, emballage, emballageafgift, pose, poser
Resumé

Skatterådet kunne bekræfte, at fire af spørgers seks poser ikke var afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a, mens to poser ansås for afgiftspligtige.

De ikke-afgiftspligtige poser omfattede spørgers pose 1 som var fremstillet af R-pet non-woven materiale med en materialetykkelse på 80 gram/m2 med udvendig plastlaminering. Pose 4  var fremstillet af PP non-woven materiale med en materialetykkelse på 80 gram/m2. Bærepose 5 var fremstillet i PP woven materiale med en materialetykkelse på 132 gram/m2. Bæreposen 6 var fremstillet i PP woven materiale (indvendigt) og PP nonwoven (udvendigt laminering) med en samlet materialetykkelse på 195 gram/m2.

Pose 1 blev vurderet at have en tilstrækkelig robusthed, der primært kunne henføres til den udvendige plastlaminering. Syningerne på pose 4 bristede ved moderat træk, hvilket dog ikke gjorde posen afgiftspligtig, da belastningen ved almindelig brug på grund af posens beskedne størrelse vurderedes at være begrænset. Pose 5 ansås for at være tilstrækkelig robust ved almindelig brug mens pose 6 blev vurderet til at være meget robust.

De afgiftspligtige poser omfattede pose 2 og 3, som var fremstillet af henholdsvis R-PP non-woven og PP non-woven materiale og hvor begge poser havde en materialetykkelse på 80 gram/m2. Poserne ansås ikke for at være robuste, da poserne kunne perforeres ved moderat tryk og posens hanke og syninger bristede ved moderat træk.

Hjemmel

Emballageafgiftsloven

Reference(r)

Emballageafgiftslovens § 2 a

Henvisning

Den juridiske vejledning E.A.7.1.6

Beskrivelse af de faktiske forhold

Spørger anmoder om bindende svar på, om der er afgiftspligt på seks bæreposer, som Spørger har fremsendt vareprøver af.

Bærepose nr. 1

Spørger har oplyst følgende:

Bæreposen er fremstillet af R-pet non-woven materiale med en materialetykkelse på 80 gram/m2.

Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:

  • Bæreposen er ikke-vævet
  • Materialet føles let og glat
  • Materialet føles plastikagtigt
  • Materialet fremstår relativt slidstærkt
  • Bæreposen har udvendig plastlaminering
  • Hanke er i samme materiale som resten af bæreposen
  • Hanke er påsyet i toppen af bæreposen på ydersiden og forstærket med "firkant" og krydssyning
  • Hankene kan ikke rykkes af ved moderat træk i bæreretningen
  • Bæreposens syninger brister ikke ved moderat træk ved brug
  • Toppen af bæreposen revner ved moderat træk i hanke og materialet i toppen af posen
  • Bæreposen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
  • Rumfang over 5 liter

Bærepose nr. 2

Spørger har oplyst følgende:

Bæreposen er fremstillet af recycled PP non-woven materiale og med en materialetykkelse på 80 gram/m2.

Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:

  • Bæreposen er ikke-vævet
  • Materialet føles relativt stift
  • Materialet fremstår mere plastikagtigt end stofagtigt
  • Materiale fremstår gennemsigtigt - gennembrydes af lys når den holdes herop imod
  • Ombuk foroven, som er syet på kanten i toppen af bæreposen en gang
  • Hanke fremstår som udstansede greb og er af samme materiale som resten af bæreposen
  • Hankene revner ved moderat træk i bæreretningen
  • Bæreposens syninger brister ved moderat træk ved brug
  • Bæreposen kan perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
  • Bæreposen fremstår overordnet ikke robust
  • Rumfang over 5 liter

Bærepose nr. 3

Spørger har oplyst følgende:

Bæreposen er fremstillet i PP non-woven materiale med en materialetykkelse på 80 gram/m2.

Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:

  • Bæreposen er ikke-vævet
  • Materialet føles relativt stift
  • Materialet fremstår mere plastikagtigt end stofagtigt
  • Materiale fremstår gennemsigtigt - gennembrydes af lys når den holdes herop imod
  • Ombuk foroven, som er syet på kanten i toppen af bæreposen to gange
  • Hanke er i samme materiale som resten af bæreposen
  • Hanke er påsyet i indersiden af bæreposen på tværs og forstærket med "firkant" og krydssyning
  • Hankene brister ikke ved moderat træk i bæreretningen, dog revner toppen af posen ved træk i hanken og i materialet i toppen af posen
  • Bæreposens syninger brister ved moderat træk ved brug
  • Bæreposen kan perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
  • Bæreposen fremstår overordnet ikke robust
  • Rumfang over 5 liter

Bærepose nr. 4 

Spørger har oplyst følgende:

Bæreposen er fremstillet PP non-woven materiale med en materialetykkelse på 80 gram/m2.

Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:

  • Bæreposen er ikke-vævet
  • Materialet føles relativt stift
  • Ombuk foroven, som er syet på kanten i toppen af bæreposen to gange
  • Hanke er i samme materiale som resten af bæreposen
  • Hanke er påsyet i indersiden af bæreposen på tværs og forstærket med "firkant" og krydssyning
  • Hanke kan trækkes af ved moderat træk
  • Bæreposens syninger brister ved moderat træk
  • Bæreposen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
  • Rumfang er på 5 liter

Bærepose nr. 5

Spørger har oplyst følgende:

Bæreposen er fremstillet i PP woven materiale med en materialetykkelse på 132 gram/m2.

Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:

  • Bæreposen er vævet
  • Materialet føles stift
  • Materialet fremstår mere plastikagtigt end stofagtigt
  • Ombuk foroven, som er syet på kanten i toppen af bæreposen en gang
  • Hanke er i samme materiale som resten af bæreposen
  • Hanke er påsyet på ydersiden af bæreposen (cirka 10 cm fra toppen) og forstærket med "firkant" og krydssyning
  • Hanke brister ikke ved moderat træk i bæreretningen
  • Hanke brister ved moderat træk imod bæreretningen
  • Bæreposens syninger brister ikke ved moderat træk ved brug
  • Bæreposen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk ved brug
  • Bæreposen fremstår overordnet robust
  • Rumfang over 5 liter

Bærepose nr. 6

Spørger har oplyst følgende:

Bæreposen er fremstillet i PP woven materiale (indvendigt) og PP nonwoven (udvendigt) med en samlet materialetykkelse på 195 gram/m2.

Skattestyrelsens beskrivelse af bæreposen:

  • Bæreposen er vævet
  • Materialet føles stift
  • Materialet fremstår mere som plastik end stof
  • Bæreposen har plastlaminering
  • Ombuk foroven, som er syet på kanten i toppen af bæreposen en gang
  • Hanke er i andet materiale end resten af posen
  • Hanke er påsyet på ydersiden af bæreposen og forstærket med "firkant" og krydssyning
  • Hankenes kan ikke trækkes af ved moderat træk i bæreretningen
  • Bæreposens syninger brister ikke ved moderat træk ved brug
  • Bæreposen kan ikke perforeres med en fingerspids eller ved moderat træk
  • Bæreposen fremstår overordnet robust
  • Rumfang over 5 liter

Spørgers opfattelse og begrundelse

Ikke oplyst.

Skattestyrelsens indstilling og begrundelse

Spørgsmål 1

Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 1 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

Det følger af emballageafgiftslovens § 2 a, at der skal betales afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumindhold op til hank eller lignende på mindst 5 l.

Den omhandlede bærepose har et rumindhold på mere end 5 l samt en hank.

Afgiften på poser blev indsat i lov om afgift af visse detailsalgspakninger ved lov
488 af 30. juni 1993. Afgiften tager ifølge bemærkningerne til lovforslaget sigte på
at afgiftspålægge de typer af poser, der med rimelighed kan erstattes af stofposer,
bærenet, tasker og lignende. Yderligere fremgår det at lovbemærkningerne, at indførslen af bestemmelsen var et led i miljøindsatsen.

Det fremgår af Den juridiske vejledning E.A.7.1.6, at der ikke er afgift på poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser af meget kraftig plast.

Det lægges til grund ud fra en formålsfortolkning af emballageafgiftslovens § 2 a, at det er en bæreposes brugsværdi for slutbrugeren, der har betydning for afgiftspligten. En skrøbelig bærepose med en begrænset holdbarhed ved almindelig brug vurderes at være afgiftspligtig. En bærepose, der har en tilstrækkelig robusthed til, at den kan holde til almindelig og langvarig, gentagen brug, vurderes derimod ikke at være afgiftspligtig. Sådanne bæreposer kan sidestilles med stofposer, bærenet, tasker og lignende.

For at vurdere afgiftspligten af posen, har Skattestyrelsen foretaget en fysisk test af posen. Den fysiske test skal simulere en slutbrugers almindelige og gentagne brug af en bærepose, for herved at vurdere, om posen har en tilstrækkelig robusthed til, at den kan sidestilles med en stofpose mv. I denne forbindelse vurderes robustheden af:

  • Materiale, hvor det forsøges at perforere posen med en finger ved moderat tryk
  • Hanke, hvor det forsøges at trække hankene af ved moderat træk i bæreretningen
  • Syninger, hvor det forsøges at briste syningerne ved moderat træk

For at foretage en retvisende fysisk test af robustheden af en bæreposes hanke, er det Skattestyrelsens vurdering, at der kun skal foretages træk i bæreretningen, da det vurderes, at træk og vrid i hanke imod bæreretningen, kan karakteriseres som en unaturlig belastning af en bærepose, der ikke vil forekomme ved en slutbrugers almindelige og gentagne brug af en bærepose.

I SKM2024.535.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose fremstillet af tekstillignende plastik (100 % RPET) ikke var en afgiftspligtig pose. Skatterådet vurderede, at posen kun vanskeligt kunne perforeres med en fingerspids og var tilstrækkelig robust til, at den kunne sidestilles med en stofpose, bærenet, taske mv.

I SKM2025.197.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose fremstillet af 50 vægtpct. non-woven (ikke genanvendt plast) og 50 vægtpct. kraftpapir var en afgiftspligtig pose (bærepose nr. 2). Skatterådet vurderede, at posen relativt nemt kunne perforeres med en finger eller ved moderat træk. Posen fremstod herved ikke som værende robust, selvom hanken var relativt slidstærk.

Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 1 samlet set har en robusthed, som medfører, at den kan sidestilles med en stofpose eller lignende. Der lægges vægt på posens stærke hanke, der er forstærket med "firkant" og krydssyning og materialets relativt slidstærke kvaliteter som vurderes primært at kunne henføres til plastlaminering. Herudover kan syningerne kun vanskeligt trækkes fra hinanden.

Det vurderes således, at posen er egnet til almindelig og langvarig, gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.

At posen revner ved moderat ryk i både hanke og toppen af posen kan ikke føre til et andet resultat. Det vurderes, at en typisk stofpose mv., også umiddelbart vil tage skade af sådan en belastning. Der lægges herved særlig vægt på, at denne belastning ikke forekommer ved almindelig og gentagen brug af en bærepose, hvilket tillægges afgørende betydning ved vurdering af, hvorvidt en bærepose kan sidestilles med en stofpose, bærenet mv.

Yderligere lægges der vægt på, at robustheden og holdbarheden af materialet, hanke og syninger i bærepose nr. 1 er af sammenlignelig kvalitet med posen i SKM2024.535.SR, som Skatterådet ikke fandt afgiftspligtig. Samtidig lægges der vægt på, at bærepose nr. 1 har mærkbart stærkere syninger/svejsninger, hanke og robusthed i materialet end bærepose nr. 2 i SKM2025.197.SR.

Samlet er Skattestyrelsens vurdering, at bærepose nr.1 ikke er omfattet af emballageafgiftslovens § 2 a, hvorfor posen ikke er afgiftspligtig.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Spørgsmål 2

Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 2 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

Skatterådet anså i SKM2021.326.SR en pose fremstillet af tekstil-lignende plastik (ikke-vævet polypropylen) for afgiftspligtig. Det blev bl.a. begrundet med, at posen forholdsvis nemt kunne perforeres. Endvidere var posen ikke forstærket, fx ved ekstra syninger, forstærkning af syninger eller laminering. Derfor fremstod posen ikke robust i samme omfang som fx bærenet og tasker.

Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 2 samlet set har en skrøbelighed, som medfører, at den ikke kan sidestilles med en stofpose eller lignende. Der lægges vægt på, at posen kan perforeres ved moderat tryk og posens hanke med udstanset greb kan rives over ved moderat træk. Syningerne brister ligeledes ved moderat træk. Dette medfører, at posen må antages at have en begrænset levetid ved almindelig og gentagen brug.

Det vurderes således, at posen ikke er egnet til almindelig og langvarig, gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.

Skattestyrelsen vurderer at bærepose nr. 2 er sammenlignelig med bæreposen i SKM2021.326.SR og bærepose nr. 2 i SKM2025.197.SR med hensyn til materialets holdbarhed og robusthed, da disse poser forholdsvis nemt kunne perforeres med en fingerspids, sammenholdt med bæreposen i SKM2024.535.SR, der kun vanskeligt kunne perforeres.

Det er herefter Skattestyrelsens indstilling efter en konkret vurdering, at spørgers pose fremstår skrøbelig og dermed er omfattet af afgiftspligten, da spørgers pose ikke kan sidestilles med en stofpose mv.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Nej".

Spørgsmål 3

Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 3 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

Ved vurderingen af afgiftspligten er bærepose nr. 3, også sammenholdt med SKM2021.326.SR, bærepose nr. 2 i SKM2025.197.SR og SKM2024.535.SR

Det er oplyst af Spørger, at bærepose nr. 2 og bærepose nr. 3 begge har en materialekvalitet på 80 gram/m2. Det vurderes, at poserne med hensyn til robustheden af materialet og syninger er af sammenlignelig karakter. Yderligere vurderes det, at de anvendte materialetyper af hhv. recycled polypropylen (bærepose nr. 2) og polypropylen (bærepose nr. 3), ikke har betydning for posernes robusthed.

Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 3 samlet set har en skrøbelighed, som medfører, at den ikke kan sidestilles med en stofpose eller lignende. Der lægges vægt på, at posen kan perforeres ved moderat tryk med en fingerspids og at syningerne brister ved moderat træk ved brug. Det bemærkes, at posens hanke ikke brister ved moderat træk i bæreretning, men da syninger og materiale i sig selv er skrøbelige, ændrer hankens bærevne ikke ved det samlede indtryk af, at posen fremstår skrøbelig.

Det vurderes, at posen som udgangspunkt vil have en begrænset levetid, da det vurderes at spidse/tunge genstande relativt nemt vil perforere posens materiale, hvorfor posen ikke er egnet til almindelig og langvarig, gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.

Skattestyrelsen vurderer at bærepose nr. 3 er sammenlignelig med bæreposen i SKM2021.326.SR og bærepose nr. 2 i SKM2025.197.SR med hensyn til materialets holdbarhed, da disse poser forholdsvis nemt kunne perforeres, sammenholdt med bæreposen i SKM2024.535.SR, der kun vanskeligt kunne perforeres.

Det er herefter Skattestyrelsens indstilling efter en konkret vurdering, at spørgers pose samlet set fremstår skrøbelig og dermed er omfattet af afgiftspligten, da spørgers pose ikke kan sidestilles med en stofpose mv.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 besvares med "Nej".

Spørgsmål 4

Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 4 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

I SKM2025.197.SR fandt Skatterådet efter en konkret vurdering, at en pose (Pose 1) fremstillet af ikke-vævet polypropylen med en materialekvalitet på 160 g/m2 var en afgiftspligtig pose. Der blev lagt afgørende vægt på hankenes svage svejsninger, selvom posens materiale i øvrigt fremstod robust.

Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 4 samlet set har en robusthed, som medfører, at den kan sidestilles med en stofpose eller lignende. Der lægges afgørende vægt på, at posen ikke kan perforeres med en fingerspids’ moderate tryk, og at posens lille størrelse på 5 liter gør, at den ikke vil blive udsat for en stor belastning ved almindelig og langvarig, gentagen brug.

Det vurderes således, at hverken posens hanke eller syninger vil briste ved almindelig og langvarig, gentagen brug.

Det kan ikke tillægges afgørende betydning, at posens syningerne brister ved moderat træk og at hankene kan rives af ved moderat træk, da det ikke vurderes at udgøre den belastning, der vil forekomme på posen ved almindelig og langvarig, gentagen brug. Det lægges til grund, at posen grundet sin størrelse på 5 liter, som udgangspunkt kun benyttes til at bære genstande af mindre vægt end almindeligt forekommende bæreposer på typisk 25-35 liter, hvorved den udsættes for en mindre belastning og dermed træk i bæreretningen.

Det bemærkes, at rumfanget på bærepose nr. 1 i SKM2025.197.SR var over 5 liter og at hanken var mindre holdbar ved træk i bæreretningen end bærepose nr. 4.

Det vurderes, at bærepose nr. 4 er sammenlignelig med bæreposen i SKM2024.535.SR med hensyn robustheden af posen materiale, syninger og hanke.

Det er herefter Skattestyrelsens indstilling efter en konkret vurdering, at spørgers pose ikke er omfattet af afgiftspligten, da spørgers pose kan sidestilles med en stofpose mv.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 4 besvares med "Ja"

Spørgsmål 5

Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 5 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

I SKM2024.273.SR kunne Skatterådet bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af spørgers pose/bæretaske som var fremstillet af R-PET, 150 gram/m2 med udvendig laminering, syet og hanke var påsyet med x-syning.

I SKM2024.276.SR kunne Skatterådet ligeledes bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af en pose/bæretaske fremstillet af PP vævet materiale med udvendig laminering - 120 gr/m2.

I SKM2024.533.SR kunne Skatterådet ligeledes bekræfte, at en bærepose lavet af plastvævet posemateriale: polypropylen (PP) med materialekvalitet i 110g/m2 og udvendig laminering ikke var afgiftspligtig.

Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 5 samlet set har en robusthed, som medfører, at den kan sidestilles med en stofpose eller lignende. Der lægges afgørende vægt på, at posen ikke kan perforeres med en fingerspids ved moderat tryk, at syninger kun vanskeligt kan trækkes fra hinanden, og at hankene i modsætning til hanken på bærepose nr. 1 i SKM2025.197.SR ikke kan trækkes af ved moderat træk i bæreretningen.

Det vurderes således, at posen er egnet til almindelig og langvarig, gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.

Det tillægges ikke afgørende betydning, at hanken kan trækkes af, hvis der trækkes i hanken imod bæreretningen. Det vurderes, at dette ikke udgør en belastning, der vil forekomme ved almindelig og langvarig, gentagen brug af en bærepose, hvilket vurderes at omfatte transport af varer mv. i posen ved brug af hanken på en måde, så belastningen kun sker i bæreretningen.

Endvidere vurderes det, at posen med hensyn til deres materiale, syninger og hanke er sammenlignelig med bæreposerne i SKM2024.533.SR, SKM2024.273.SR og SKM2024.276.SR, som alle havde en udvendig plastlaminering.

På grund af posens vævende materialekvalitet på 132 g/m2 vurderes det ikke at have afgørende betydning, at bærepose nr. 5 ikke har en plastlaminering.

Det er herefter Skattestyrelsens indstilling efter en konkret vurdering, at spørgers pose ikke er omfattet af afgiftspligten, da spørgers pose kan sidestilles med en stofpose mv.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 5 besvares med "Ja".

Spørgsmål 6

Det ønskes bekræftet, at Spørgers bærepose nr. 6 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Begrundelse

Ved vurderingen af afgiftspligten er bærepose nr. 6 også sammenholdt med SKM2024.533.SR, SKM2024.273.SR og SKM2024.276.SR.

Skattestyrelsen vurderer, at bærepose nr. 6 samlet set har en robusthed, som medfører, at den kan sidestilles med en stofpose eller lignende. Der lægges afgørende vægt på, at posen ikke kan perforeres med en fingerspids ved moderat tryk, at syninger ikke kan trækkes fra hinanden ved moderat træk og at hankene ikke kan trækkes af ved moderat træk.

Det vurderes således, at posen er egnet til almindelig og langvarig, gentagen brug på samme vis som en stofpose mv.

Endvidere vurderes det, at posen med hensyn til deres materiale, syninger og hanke er sammenlignelig medbæreposerne i SKM2024.533.SR, SKM2024.273.SR og SKM2024.276.SR, som alle havde en udvendig plastlaminering.

Bærepose nr. 6 er vævet og har laminering ligesom bæreposerne i ovenstående afgørelser. Endvidere har bærepose nr. 6 en materialekvalitet på 195 g/m2 sammenholdt med fx bæreposen i SKM2024.533.SR, som havde en materialekvalitet på 110 g/m2. Poserne er også sammenlignelige med hensyn til syningernes og hankenes kvalitet og robusthed, hvortil der lægges vægt på, at hanken er påsyet med "firkant" og forstærket med "kryds".

Da bærepose nr. 6 i sin helhed fremstår robust og er sammenlignelig med bæreposerne i SKM2024.533.SR, SKM2024.273.SR og SKM2024.276.SR, er det Skattestyrelsens vurdering, at bærepose nr. 6 ikke er afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2 a.

Indstilling

Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 6 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lovgrundlag, forarbejder og praksis

Lovgrundlag
Emballageafgiftsloven

"§ 2 a
Der svares tillige afgift af poser fremstillet af papir eller plast mv. med et rumind-
hold op til hank eller lignende på mindst 5 l.
§ 2 b
Afgiften udgør pr. kg:
1) for poser af papir m.v. 33,39 kr.
2) for poser af plast m.v. 73,46 kr."

Forarbejder
Generelle bemærkninger til lov nr. 488/1993 (uddrag):

"Lovforslaget er et led i regeringens forslag om en gennemgribende omlægning af
skattesystemet. Der henvises til bemærkningerne til det samtidig hermed fremsatte
forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove (Skatteomlæg-
ning). Lovforslaget, der indfører afgift af visse poser af papir eller plast m.v., er et
led i miljøindsatsen.

Såvel ud fra et miljøsynspunkt som et konkurrenceforvridningssynspunkt bør poser
såvel af papir som plast m.v. afgiftsbelægges.

Lovforslaget tager sigte på at afgiftspålægge de typer poser, der med rimelighed kan
erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.

For at afgrænse afgiftspligtige poser i forhold til f.eks. de traditionelle affaldsposer,
fryseposer og de brune papirsposer foreslås det kun at afgiftsbelægge poser med
hank (eller forberedt til hank) eller lignende.

Det foreslås endvidere, at der fastsættes et mindstemål, således at små poser, der
mere kan betragtes som emballage, ikke afgiftspålægges.

En pose, der opfylder disse kriterier er også afgiftspligtig, selv om den bruges som
en almindelig emballage, pose og lign., f.eks. til frugt eller grønt hos detailhandle-
ren. Derimod vil poser, der indeholder f.eks. mel, sukker, hunde- og kattemad,
toiletpapir og køkkenruller, og som normalt er lukkede, ikke være omfattet af af-
giftspligten, selv om de er forsynet med hank. "

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
"[...]

Til § 1
[...]
Ad nr. 2.
Den foreslåede afgift omfatter poser af papir eller plast m.v. med et rumindhold på
mindst 5 l op til hank eller lignende. Det foreslås, at afgiften fastsættes til 9 kr. pr.
kg for papirsposer og 20 kr. pr. kg for plastposer, hvilket svarer til ca. 50 øre pr.
standardpose."

Praksis

SKM2021.326.SR
Skatterådet fandt, at spørgers pose var afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens §
2 a.

Spørgers pose var fremstillet af tekstillignende plastik (ikke-vævet polypropylen).
Posen fremstod porøs, var ikke forstærket i hverken syninger eller materiale, og
kunne forholdsvis nemt perforeres, hvorfor posen ikke fremstod robust i samme
omfang som fx bærenet og tasker, og posen kunne derfor ikke anses at være til gen-
tagen brug på samme vis som bærenet og tasker mv.

SKM2024.273.SR
Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af spørgers pose/bæreta-
ske.

Posen/bæretasken var fremstillet af R-PET, 150 gram/m2, syet og
hanke var påsyet med x-syning. Herudover havde posen udvendig laminering.

Posen kunne ikke med rimelighed kræves erstattet af stofposer, bærenet, tasker og lignende, og posen var tilstrækkelig robust til at være til gentagen brug i samme omfang som fx bærenet og tasker.

SKM2024.276.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af spørgers pose/bæreta-
ske.

Posen var fremstillet af PP vævet med udvendig laminering - 120 gr/m2 som indeholder ca. 25% genbrugsmateriale. Det blev vurderet, at spørgers pose var tilstrækkelig robust til at kunne sidestilles med et bærenet, hvorfor spørgers pose vurderedes at være til gentagen brug, og derfor ikke var afgiftspligtig.

SKM2024.533.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af spørgers pose/bæreta-
ske.

Posen var fremstillet af vævet polypropylen (PP), 110 g/m2, syet og hanke påsyet i andet materiale med "firkant" og forstærket med krydssyning. Det blev vurderet, at posen med hensyn til materiale og kvalitet kunne sidestilles med en stofpose, bærenet, taske og lignende, og at posen var egnet til gentagen brug.

SKM2024.535.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at der ikke skulle betales afgift af spørgers bærepose.

Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at en pose fremstillet af tekstillignende plastik (100 % RPET) med en materialekvalitet på 100 g/m2 ikke var en afgiftspligtig pose. Skatterådet vurderede, at posen kun vanskeligt kunne perforeres med en fingerspids og var tilstrækkelig robust til, at den kunne sidestilles med en stofpose, bærenet, taske mv.

SKM2025.197.SR

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at der ikke skulle betales af afgift af spørgers poser.

Pose 1 var fremstillet af ikke-vævet polypropylen med en materialekvalitet på 160 g/m2. I vurderingen af posen blev der lagt afgørende vægt på hankenes svage svejsninger, selvom posens materiale i øvrigt fremstod robust. Posen kunne dermed ikke sidestilles med en stofpose, bærenet, taske og lignende, da det blev vurderet, at hankene nedsatte posens bæreevne.

Pose 2 var fremstillet af 50 vægtpct. non-woven (ikke genanvendt plast) og 50 vægtpct. kraftpapir var en afgiftspligtig pose. Skatterådet vurderede, at posen relativt nemt kunne perforeres med en finger eller ved moderat træk. Posen fremstod herved ikke som værende robust, selvom hank og svejsninger var relativt slidstærke.

Den juridiske vejledning
E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer (uddrag)
"Afgiftspligten omfatter poser (bæreposer) af papir eller plast mv. med hank eller
lignende, fx stropper eller snipper, der kan sammenbindes, og som

- har et rumindhold op til hank på mindst 5 liter og
- med rimelighed kan erstattes af stofposer, bærenet, tasker og lignende.

Se EMBAL § 2a.

Der er ikke afgift på følgende poser

- lukkede poser (topsvejsede) til fx køkkenruller og toiletpapir
- poser, der er umiddelbart sammenlignelige med bærenet og tasker, fx poser
af meget kraftig plast."