Dato for offentliggørelse
27 maj 2025 15:24
Tidsfrist for afgivelse af høringssvar
30 jun 2025 09:02
Kontaktperson
Jens Jul Jacobsen
Myndighed
Skatteforvaltningen
Ansvarlig styrelse
Skattestyrelsen
Sagsnummer
25-2182910
Dokument type
Udkast til styresignal
Overordnede emner
Skat
Emneord
Værelsesudlejning, genoptagelse, styresignal
Resumé

I styresignalet beskrives en fejl i Den juridiske vejledning, om hvorledes de forholdsmæssige bundfradrag skal beregnes ved udlejning af værelser i egen bolig eller udlejning af boligen en del af året efter ligningslovens § 15 Q, stk. 4. Styresignalet beskriver videre, i hvilke tilfælde der kan ske genoptagelse.

Reference(r)

Ligningslovens § 15 P

Ligningslovens § 15 Q

Henvisning

Den juridiske vejledning afsnit C.H.3.4.1.1.2

Høringsparter
Høringsliste Skat (Marts 2025) (002).docx

1. Sammenfatning

I styresignalet beskrives en fejl i Den juridiske vejledning, om hvorledes de forholdsmæssige bundfradrag skal beregnes ved udlejning af værelser i egen bolig eller udlejning af boligen en del af året efter ligningslovens § 15 Q, stk. 4. Styresignalet beskriver videre, i hvilke tilfælde der kan ske genoptagelse.

2. Baggrund

Bestemmelsen i ligningslovens § 15 Q, stk. 4, er beskrevet i Den juridiske vejledning afsnit C.H.3.4.1.1.2. I afsnittet angives 3 eksempler, og hvert eksempel indeholder både en del om korttidsudlejning og en del om langtidsudlejning.

De 3 eksempler er løbende blevet justeret.

Til og med version 2022-2 har alle 3 eksempler i relation til både korttids- og langtidsudlejningen indebåret, at der ved beregningen af de forholdsmæssige bundfradrag, er sket afrunding til hele procenter. Disse afrundede procenter er herefter blevet anvendt ved beregning af det forholdsmæssige bundfradrag.

Har der således som i eksempel 2, om langtidsudlejning fx været tale om udlejning i 135 dage, har brøken 135/365 (0,419178) været omregnet til 42 %. Disse 42 % har så været ganget med bundfradraget.

Fra og med version 2023-1 har der ikke i eksempel 1 været foretaget afrunding ift. den del, der vedrører korttidsudlejningen.

Fra og med 2024-1 har der ikke i nogle af de 3 eksempler været foretaget afrunding ift. den del, der vedrører korttidsudlejningen.

I forhold til langtidsudlejningerne har alle 3 eksempler indebåret afrunding, inden der blev beregnet forholdsmæssige bundfradrag.

3. Det retlige grundlag

Ved samtidig anvendelse af reglerne i ligningslovens § 15 P, stk. 1 og 2, (langtidsudlejning, værelsesudlejning, skematisk metode) og ligningslovens § 15 Q, stk. 1 og 2, (korttidsudlejning, værelsesudlejning, skematisk metode), skal der efter ligningslovens § 15 Q, stk. 4, foretages en forholdsmæssig opgørelse af bundfradragene.

Ligningslovens § 15 Q, stk. 4, blev justeret ved vedtagelsen af LFF 2021-10-06 nr. 7 om bl.a. beskatning af lejeindtægter ved udlejning af helårsbolig, § 2, nr. 5. Af bemærkningerne til § 2, nr. 5, fremgår 3 eksempler, der har dannet udgangspunkt for eksemplerne i Den juridiske vejledning.

De 3 eksempler fra bemærkningerne indebærer, at der er foretaget afrundinger til nærmeste hele procent, inden de forholdsmæssige bundfradrag er beregnet. Både i forhold til korttids- og langtidsudlejningerne.

4. Skattestyrelsens opfattelse

Ved opgørelse af de forholdsmæssige bundfradrag i medfør af ligningslovens § 15 Q, stk. 4, skal der i overensstemmelse med bemærkningerne foretages afrunding til hele procenter, inden de forholdsmæssige bundfradrag beregnes.

Eksempel (svarende til eksempel 1 i Den juridiske vejledning 2024-1):

En ejer (A) af en helårsbolig korttidsudlejer i 2024 et værelse via et bureau eller deleøkonomisk platform, som indberetter til Skatteforvaltningen, i 65 dage i begyndelsen af indkomståret. Derudover langtidsudlejer A også det samme værelse ud til en studerende resten af året. Boligen har en ejendomsværdi af 3 mio. kr. Indkomståret udgør 365 dage.

Korttidsudlejningen:

For den del af udlejningen, der vedrører korttidsudlejningen på 65 dage i begyndelsen af kalenderåret, kan nettolejeindtægten opgøres som følgende:

Udlejningsindtægt fra udlejning gennem bureau eller deleøkonomisk platform, der indberetter til Skatteforvaltningen

32.500 kr.

Maksimalt bundfradrag for A

32.300 kr.

Forholdsmæssigt bundfradrag, afrundet til hele procenter: 65/365 = 0,178082

18 %

Bundfradrag efter LL § 15 Q for A: 18% · 32.300

5.814 kr.

Lejeindtægt over bundfradrag (32.500 - 5.814)

26.686 kr.

Skattepligtig indkomst (0,60 · 26.686)

16.012 kr.

Langtidsudlejningen:

For den del af udlejningen, der vedrører langtidsudlejning til en studerende den resterende del af året, kan nettolejeindtægten opgøres som følgende:

Udlejningsindtægt fra langtidsudlejning efter LL § 15 P 

50.000 kr.

Maksimalt bundfradrag for A (1 1/3 pct. · 3 mio. kr.)

40.000 kr.

Forholdsmæssigt bundfradrag, afrundet til hele procenter: 300/365 = 0,821918

82 %

Bundfradrag efter LL § 15 P for A: 82 % · 40.000 

32.800 kr.

Lejeindtægt over bundfradrag (50.000 - 32.800)

17.200 kr.

Skattepligtig indkomst (50.000 - 31.800)

17.200 kr.

5. Genoptagelse

Eksemplerne i Den juridiske vejledning har som det fremgår været behandlet forskelligt. En del har været i overensstemmelse med eksemplerne i bemærkningerne i forhold til afrunding, mens en del ikke har.

I det omfang disse eller andre forhold har medført, at der ved skatteansættelsen ikke er sket afrunding til hele procenter, vil dette kunne medføre, at bundfradragene er blevet beregnet med op til 0,5 % for lavt.

Eksempel: Udlejning i 35 dage ud af 365 (0,09589) har skullet oprundes til 10 %.

Fejlene i Den juridiske vejledning afsnit C.H.3.4.1.1.2 indebærer, at der kan være adgang til genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 26.

I henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, kan der ske genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes senest den 1. maj i det 4. år efter udløbet af det pågældende indkomstår, såfremt der fremlægges oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Der vil således kunne ske genoptagelse af skatteansættelser fra og med indkomståret 2022, hvis der fremsættes anmodning herom senest den 1. maj 2026. Det betyder, at såfremt anmodningen om genoptagelse først fremsættes efter den 1. maj 2026, vil fristen for genoptagelse af indkomståret 2022 være udløbet.

Dokumentation

Det er en betingelse for genoptagelse, at den skattepligtige fremlægger oplysninger af faktisk eller retlig karakter, der kan begrunde ændringen.

Anmodning om genoptagelse skal indgives til Skattestyrelsen via skat.dk eller til adressen: Skattestyrelsen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing.

Anmodningen skal indeholde oplysninger om navn, adresse og CPR.nr.

Den skattepligtige skal kunne dokumentere, at bundfradragene efter ligningslovens § 15 P og Q er beregnet for lavt i og med, at der ikke er sket afrunding til hele procenter.

6. Gyldighed

Styresignalet har virkning fra offentliggørelse af styresignalet på www.skat.dk.

Styresignalet vil blive indarbejdet i Den juridiske vejledning, afsnit C.H.3.4.1.1.2.

Efter offentliggørelsen i Den juridiske vejledning 2026-1 er styresignalet ophævet.