Spørgsmål
- Er der afgift på karamelfromage, der opbevares på frost, men spises optøet, efter chokoladeafgiftsloven eller isafgiftsloven?
- Er der afgift på karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker, der opbevares på frost, men spises optøet, efter chokoladeafgiftsloven eller isafgiftsloven?
- Kan smagsvarianter påvirke om et produkt bliver pålagt afgift? Hvis ja, er der så tale om afgift efter chokoladeafgiftsloven eller isafgiftsloven?
Svar
- Nej
- Nej
- Afvises
Beskrivelse af de faktiske forhold
Spørger oplyser, at de påtænker at producere dels karamelfromage og dels karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker. Produktionen skal foregå i Danmark på Y.
Spørger oplyser endvidere, at der er tale om fromager, der sælges og opbevares på frost, men spises i optøet tilstand, hvilket vil komme til at fremgå af emballagen.
Spørger har indsendt vareprøver samt produktspecifikationer til begge produkter.
Produkterne vil blive solgt i pakningsstørrelse 480 ml eller 750 ml.
Der er endnu ikke udarbejdet salgs- og markedsføringsmateriale, og der foreligger endnu ikke billeder af den endelige emballage, herunder labels mv.
Spørgers opfattelse og begrundelse
Spørger ønsker oplyst, om der er afgift på produkterne, samt hvilken afgiftslov (isafgift eller chokolade- og sukkervareafgift) produkterne hører under. Spørger har ikke tilkendegivet opfattelse af og begrundelse for, hvorledes spørgsmålene skal besvares.
Spørger ønsker endvidere at få oplyst, om smagsvarianter kan påvirke afgiftspligten, og i givet fald efter hvilken lov (isafgift eller chokolade- og sukkervareafgift).
Skattestyrelsens indstilling og begrundelse
Spørgsmål 1
Det ønskes oplyst, om der er afgift på karamelfromage, der opbevares på frost, efter chokoladeafgiftsloven eller isafgiftsloven.
Begrundelse
Afgift efter isafgiftsloven
Der er tale om et produkt, der sælges i frossen tilstand samt opbevares på frost, men skal spises i optøet tilstand.
Efter isafgiftslovens bestemmelser skal der bl.a. svares afgift af konsum-is.
Med konsum-is forstås almindelig is, fx flødeis og sodavandsis. Konsum-is har en fast eller tyktflydende konsistens, som er opnået ved frysning. Konsum-is opbevares, transporteres, sælges og konsumeres i frossen tilstand.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produktet ikke er omfattet af afgiftspligten i isafgiftsloven, da det ikke konsumeres i frossen tilstand. Derudover lægges det til grund, at produktet ikke er tiltænkt som værende is, og det er oplyst, at det ikke vil blive markedsført som is.
Afgift efter chokoladeafgiftsloven
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art. Derudover omfatter chokoladeafgiftsloven i nr. 9 en bestemmelse om afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt i lovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Skattestyrelsen vurderer, at det er relevant at vurdere eventuel afgiftspligt efter de nævnte bestemmelser.
I lovbemærkningerne til § 1, stk. 1, i lovforslag LFF 1968-11-20, nr. 45, fremgår det bl.a., at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, mens det af bemærkningerne til LFF 2017-11-16, nr. 109 (bilag 4, høringsskema, s. 6) bl.a. fremgår, at det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Det fremgår af produktspecifikationen, at der er tale om karamelfromage, der skal opbevares ved -18° C eller koldere, samt at den tiltænkte anvendelse er som dessert.
Spørger har som nævnt oplyst, at karamelfromagen skal spises i optøet tilstand.
Det fremgår endvidere, at produktet indeholder:
Water, sugar, skim milk powder, coconut oil, glucose syrup, gelatin (beef halal), emulsifier (mono- and diglycerides og fatty acids), konserveringsmiddel (tri sodium citrate), stabiliser (lucust bean gum), thickener (starch), colour (E150a), natural flavoring.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 18 g. sukker pr. 100 g., dvs. 18%.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøven og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produktet smager sødt med en karakteristisk smag af karamel. Produktet har en vis sødme, dog er smagen af karamel fremtrædende. Produktet skal opbevares på frost, men konsumeres i optøet tilstand. Konsistensen af det optøede produkt er blødt, cremet, let og luftigt på samme vis, som man kender fra øvrige fromageprodukter. Visuelt fremtræder produktet som lysebrunt. Produktet dufter sødt, primært af karamel.
Da det er oplyst, at produktet indeholder 18% sukker, skal det vurderes, hvorvidt der er tale om en sukkervare efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
I SKM2024.421.BR, SKM2021.600.LSR, SKM2022.27.LSR, SKM2023.239.LSR er det lagt til grund, at kriterierne i SKM2015.654.ØLR vedrørende chokoladevarer, skal anvendes analogt i forbindelse med vurderingen af, om en vare er afgiftspligtig efter nr. 4 som en sukkervare.
Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a.:
- den relative mængde af sukker i varen,
- hvor fremtrædende sukkersmagen er, og om
- varen visuelt fremtræder som en sukkervare.
Efter en konkret vurdering af produktets sukkerindhold, smag og visuelle fremtræden er det Skattestyrelsens opfattelse, at produktet ikke skal anses som en sukkervare.
Skattestyrelsen lægger i den forbindelse vægt på, at produktet har en vis sødme i smagen, men ikke en fremtrædende smag af sukker. Sukkeret vurderes ikke at være karaktergivende for produktet. Det vurderes, at karamelsmagen er karaktergivende for produktet.
Skattestyrelsen lægger endvidere vægt på, at produktet ikke visuelt fremstår som en sukkervare.
Produktet anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produktet kan være en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er oplistet i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Produktet vil blive markedsført som en dessert. Det vil blive solgt i frossen tilstand, men skal spises optøet. Produktet indeholder ikke chokolade.
Efter en konkret vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse og markedsføring, finder Skattestyrelsen ikke, at produktet kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Produktet anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således ikke, at produktet er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Nej".
Spørgsmål 2
Det ønskes oplyst, om der er afgift på karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker, der opbevares på frost, efter chokoladeafgiftsloven eller isafgiftsloven.
Begrundelse
Afgift efter isafgiftsloven
Der er tale om et produkt, der opbevares på frost, men skal spises i optøet tilstand.
Efter isafgiftslovens bestemmelser skal der bl.a. svares afgift af konsum-is.
Med konsum-is forstås almindelig is, fx flødeis og sodavandsis. Konsum-is har en fast eller tyktflydende konsistens, som er opnået ved frysning. Konsum-is opbevares, transporteres, sælges og konsumeres i frossen tilstand.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produktet ikke er omfattet af afgiftspligten i isafgiftsloven, da det ikke konsumeres i frossen tilstand. Derudover lægges det til grund, at produktet ikke er tiltænkt som værende is, og det er oplyst, at det ikke vil blive markedsført som is.
Afgift efter chokoladeafgiftsloven
Chokoladeafgiftslovens § 1 er i stk. 1 opdelt i forskellige varegrupper, bl.a. nr. 1 som fx omfatter chokoladevarer af enhver art, samt nr. 4 som fx omfatter sukkervarer af enhver art. Derudover omfatter chokoladeafgiftsloven i nr. 9 en bestemmelse om afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt i lovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Skattestyrelsen vurderer, at det er relevant at vurdere eventuel afgiftspligt efter de nævnte bestemmelser.
I lovbemærkningerne til § 1, stk. 1, i lovforslag LFF 1968-11-20, nr. 45, fremgår det bl.a., at overgangen fra den ene varegruppe til den anden er flydende, mens det af bemærkningerne til LFF 2017-11-16, nr. 109 (bilag 4, høringsskema, s. 6) bl.a. fremgår, at det beror på en konkret vurdering, om en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften.
Det fremgår af produktspecifikationen, at der er tale om karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker, der skal opbevares ved -18° C eller koldere, samt at den tiltænkte anvendelse er som dessert. Spørger har oplyst, at karamelfromagen skal spises i optøet tilstand.
Det fremgår endvidere, at produktet indeholder:
Water, sugar, caramel filling (9%) (glucose syrup, sugar, water, caramelized milk (sugar, cream, milk, water), coconut oil, skimmed milk powder, burnt sugar, emulsifier (mono- and diglycerides of fatty acids), salt, gelling agent (pectin carrageenan), flavouring, colour (E 150a)), skim milk powder, coconut oil, glucose syrup, milk chocolate (4%) (sugar, cocoa butter, whole milk powder, cocoa mass, emulsifier (lecithins (soya)), natural vanilla flavouring), gelatine (beef), emulsifier (mono- og diglycerides of fatty acid), stabilizers (tri sodium citrate, locust bean gum, starch), colour (E 150a), natural flavors.
Produktspecifikationen angiver, at produktet indeholder 22 g. sukker pr. 100 g., dvs. 22%.
Skattestyrelsen har foretaget en organoleptisk undersøgelse af vareprøven og vurderet afgiftspligten.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at produktet smager sødt med en karakteristisk smag af karamel. Produktet har en vis sødme, dog er smagen af karamel fremtrædende. Produktet skal opbevares på frost, men konsumeres i optøet tilstand. Konsistensen af det optøede produkt er blødt, cremet, let og luftigt på samme vis som man kender fra øvrige fromageprodukter. Visuelt fremtræder produktet som lysebrunt. Produktet dufter sødt, primært af karamel. Produktet indeholder ganske små stykker chokolade samt indlagte "hvirvler" af karamelsauce i selve produktet. Chokoladestykkerne påvirker ikke selve smagen, medmindre man tygger dem, hvilket resulterer i en mild chokoladesmag, der dog fortrænges af selve fromagens karamelsmag. Karamelsaucen har en lidt anden lysebrun nuance end fromagen, mens konsistensen er tyktflydende og bidrager produktets samlede smag af karamel.
Som nævnt ovenfor har Skattestyrelsen vurderet, at det er relevant at vurdere en eventuel afgiftspligt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 4 og 9.
Det er oplyst, at produktet indeholder 4% mælkechokolade. Det skal derfor vurderes, hvorvidt der er tale om en chokoladevare omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
I SKM2015.654.ØLR udtalte Landsretten, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, og at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet.
Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a.:
- den relative mængde af chokolade i varen,
- hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og
- om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade.
Efter en konkret vurdering af produktets chokoladeindhold, smag og visuelle fremtræden er det Skattestyrelsens opfattelse, at produktet ikke skal anses som en chokoladevare.
Skattestyrelsen lægger i den forbindelse vægt på, at produktet ikke har en fremtrædende smag af chokolade. Chokoladen vurderes ikke at være karaktergivende for produktet. Det vurderes, at karamelsmagen er karaktergivende for produktet.
Skattestyrelsen lægger endvidere vægt på, at produktet ikke visuelt fremstår som en chokoladevare.
Produktet anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Da det er oplyst, at produktet indeholder 22% sukker, skal det vurderes, hvorvidt der er tale om en sukkervare efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
I SKM2024.421.BR, SKM2021.600.LSR, SKM2022.27.LSR, SKM2023.239.LSR er det lagt til grund, at kriterierne i SKM2015.654.ØLR vedrørende chokoladevarer, skal anvendes analogt i forbindelse med vurderingen af, om en vare er afgiftspligtig efter nr. 4 som en sukkervare.
Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a.:
- den relative mængde af sukker i varen,
- hvor fremtrædende sukkersmagen er, og om
- varen visuelt fremtræder som en sukkervare.
Efter en konkret vurdering af produktets sukkerindhold, smag og visuelle fremtræden er det Skattestyrelsens opfattelse, at produktet ikke skal anses som en sukkervare.
Skattestyrelsen lægger i den forbindelse vægt på, at produktet har en vis sødme i smagen, men ikke en fremtrædende smag af sukker. Sukkeret vurderes ikke at være karaktergivende for produktet. Det vurderes, at karamelsmagen er karaktergivende for produktet.
Skattestyrelsen lægger endvidere vægt på, at produktet ikke visuelt fremstår som en sukkervare.
Produktet anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Afslutningsvist skal det vurderes, hvorvidt produktet kan være en efterligning af eller erstatningsvare for de varer, der er oplistet i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-7.
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9, er der afgiftspligt for andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Spørger har oplyst, at produktet vil blive solgt i frossen tilstand, men skal spises optøet. Produktet vil blive markedsført som en dessert.
Efter en konkret vurdering af produktets beskaffenhed, anvendelse og markedsføring, finder Skattestyrelsen ikke, at produktet kan anses som en efterligning af eller erstatning for de varer, der er nævnt under nr. 1-7.
Produktet anses herefter ikke for omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9.
Efter en samlet og konkret vurdering finder Skattestyrelsen således ikke, at produktet er omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 2 besvares med "Nej".
Spørgsmål 3
Det ønskes oplyst, om smagsvarianter kan påvirke om et produkt bliver pålagt afgift. Hvis ja, er der så tale om afgift efter chokoladeafgiftsloven og/eller isafgiftsloven?
Begrundelse
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 24, stk. 2, at en anmodning om bindende svar i særlige tilfælde kan afvises, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse.
Af bemærkningerne til bestemmelsen i lovforslag LFF 2005-02-24 nr. 110, fremgår bl.a., at "Afvisningsmuligheden er i øvrigt tænkt anvendt på spørgsmålet om en påtænkt disposition, hvis spørgsmålet er af mere teoretisk karakter."
Indstilling
Skattestyrelsen indstiller, at spørgsmål 3 afvises.
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Lovgrundlag, forarbejder og praksis
Spørgsmål 1 + 2:
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse 2021-06-21 nr. 1446 om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m. (chokoladeafgiftsloven)
Kap. 1. Afgift af chokolade- og sukkervarer
Afgiftspligtigt vareområde
§ 1
Af følgende varer svares afgift til statskassen:
1. Chokolade og chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og kakaopræparater af enhver art.
2. Lakridssaft, lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3. Marcipan- og nougatmasser og varer heraf.
4. Konfekt, bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede korn og lign. tilsat essenser eller farve samt i øvrigt sukkervarer af enhver art.
5. Tyggegummi.
6. Kandiseret frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af skaller af citrusfrugter.
7. Sukkade, marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader, stænger, figurer og lign.
8. Kager, kiks og lign. delvis bestående af skummasse, når bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens rumfang.
9. Andre varer, der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres, kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de varer, der er nævnt under 1-7.
Lovbekendtgørelse 2021-06-02 nr. 1148 om afgift af konsum-is (isafgiftsloven)
§ 1
Af her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstillet konsum-is2 svares afgift til statskassen på:
1) 6 kr. og 98 øre pr. liter, når varens indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 ml.
2) 5 kr. og 58 øre pr. liter, når varens indhold af tilsat sukker højst udgør 0,5 g pr. 100 ml.
Forarbejder
Lovforslag nr. 45 af 20. november 1968
I bemærkningerne til § 1, stk. 1, står der, at:
"Det afgiftspligtige vareområde er ikke foreslået ændret".
I lovforslagets almindelige bemærkninger står der i øvrigt:
"Det forhold, at forslaget medfører en væsentlig forøgelse af afgiftsbelastningen for de billige varer, kunne ændres, hvis man var i stand til at opdele vareområdet i forskellige afgiftsklasser med hver sin afgiftssats. En sådan opdeling lader sig dog ikke foretage på rimelig og rationel måde, fordi overgangen fra den ene vareart til den anden er flydende inden for chokolade- og sukkervareområdet."
Lovforslag nr. 109 af 16. november 2017
I bilag 4 (høringsskema, s. 6) til lovforslaget fremgår bl.a.:
"Derudover er der med lovforslaget ikke tiltænkt ændringer i praksis.
Det følger af chokoladeafgiftsloven, at det beror på en konkret vurdering, hvorvidt en vare er omfattet af chokolade- og sukkerafgiften eller ej. Afgiftspligtige masser lader sig ikke entydigt afgrænse, idet de kan bestå af en lang række ingredienser, hvis sammensætning er afgørende for, om varen må anses for at udgøre en chokolade- og sukkervare herunder massens indhold af chokolade og sukker. Ved vurderingen af, om en masse anses for afgiftspligtig, indgår, om varen efter sin beskaffenhed, anvendelse og ernæringsindhold må betragtes som en chokolade- og sukkervare."
Praksis
SKM2024.421.BR
Sagen angik, om to vitaminvingummiprodukter var afgiftspligtige efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4 (/5) som "sukkervarer af enhver art".
Retten udtalte, at det er produkternes udformning og objektive kendetegn på tidspunktet for afgiftspligtens indtræden, der danner grundlaget for vurderingen af, om produkterne er omfattet af afgiftspligten i chokoladeafgiftsloven.
Retten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art". Retten lagde herved vægt på den relative mængde af sukker i produkterne samt produkternes smag og visuelle fremtræden.
SKM2021.600.LSR
Landsskatteretten stadfæstede et bindende svar fra Skatterådet om, at en chokolade/sukkerbar var en sukkervare, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4, om sukkervarer, fordi sukker var karaktergivende for varen, henset til indholdet af tilsat sukker på 34 % af varen, den søde smag samt, at varen fremtrådte som en traditionel slikvare.
Det bemærkes, at Landsskatterettens afgørelse er indbragt for domstolene.
SKM2022.27.LSR
Sagen omhandlede 5 glasurvarer på tuber. Landsskatteretten anførte, at begrebet "sukkervarer" hverken var defineret i chokoladeafgiftsloven eller i lovens forarbejder. Anvendelsen af ordene "i øvrigt sukkervarer af enhver art" i § 1, stk. 1, nr. 4, sammenholdt med de varer, der i øvrigt specifikt var nævnt i bestemmelsen, viste imidlertid, at bestemmelsen var tilsigtet et bredt anvendelsesområde, hvilket yderligere var understreget ved bestemmelsen om afgiftspligt for efterligninger og erstatningsvarer i lovens § 1, stk. 1, nr. 10. Det fulgte imidlertid af forarbejderne til chokoladeafgiftsloven, at sukker i sig selv var undtaget fra chokolade- og sukkervareafgiften. Henset hertil fandt retten i overensstemmelse med en naturlig sproglig forståelse, at "sukkervarer" i § 1, stk. 1, nr. 4, omfattede varer, hvis objektive karakteristika medførte, at sukkeret var karaktergivende for produktet.
Henset til produkternes høje indhold af sukkerarter, søde smag, og konsistens, samt at produkterne, udover sukkerarter, bestod af en række øvrige ingredienser, der samlet set havde undergået en ikke uvæsentlig forarbejdning, fandt retten, at de fem omhandlede varer var sukkervarer, omfattet af chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4.
Det bemærkes, at Landsskatterettens afgørelse er indbragt for domstolene.
SKM2023.239.LSR
Klageren importerede her til landet 11 forskellige vitamin- og kosttilskudsprodukter, der fremstod som vingummier i forskellige former med en størrelse på ca. én kubikcentimeter. Varerne havde et sukkerindhold på mindst 74 %.
Henset til varernes indhold af sukker, varernes smag samt varernes udseende fandt Landsskatteretten, at varerne skulle anses som sukkervarer, der var omfattet af chokoladeafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1. Klagerens henvisning til varernes pris, varernes benævnelse som kosttilskud samt varernes tiltænkte anvendelse kunne ikke føre til et andet resultat.
SKM2015.654.ØLR
Sagen vedrørte bl.a. om en række proteinbarer var omfattet af afgiftspligt efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
Landsretten udtalte, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1, er tilsigtet et bredt anvendelsesområde, og at "chokoladevarer" omfatter varer, hvor chokoladen er karaktergivende for produktet. Der må i den forbindelse lægges vægt på bl.a. den relative mængde af chokolade i varen, hvor fremtrædende chokoladesmagen er, og om varen visuelt fremtræder som værende af chokolade. Landsretten udtalte videre, at der ikke er holdepunkter for, at varens pris, ernæringsindhold og aftagergrupper indgår i afgrænsningen af begrebet "chokoladevarer" i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1.
Spørgsmål 3:
Lovgrundlag
Lovbekendtgørelse 2024-09-20 nr. 1053 (skatteforvaltningsloven)
§ 24, stk. 2
Told- og skatteforvaltningen respektive Skatterådet kan i øvrigt i særlige tilfælde afvise at give et bindende svar, hvis spørgsmålet er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed eller andre hensyn taler afgørende imod en besvarelse.
Forarbejder
Lovforslag nr. 110 af 24. februar 2005
I bemærkningerne til § 24 fremgår bl.a., at:
"Afvisningsmuligheden er i øvrigt tænkt anvendt på spørgsmålet om en påtænkt disposition, hvis spørgsmålet er af mere teoretisk karakter."