Nr. | Spørgsmål | Svar | 1 | Hvordan prisfastsætter jeg køretøjet ved genberegning, hvis der ikke findes sammenlignelige køretøjer, som er til salg? | I det tilfælde skal køretøjets handelsværdi fastsættes med udgangspunkt i listeprisen for det pågældende køretøj, idet der dog foretages en afskrivning for den forløbne periode med udgangspunkt i de satser, som fremgår af registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 2 (2 pct. pr. md. for de første tre måneder, herefter 1. pct. pr. md.) |
2 | Hvordan forholder SKAT sig til forholdet mellem modelår og 1. registreringsdato ift. værdifastsættelsen | Udgangspunktet er, at 1. registreringsdato er afgørende. En bil der er indregistreret første gang i 2016, er som udgangspunkt en 2016-model. Undtagelsen hertil er, at såfremt der i mellemtiden er kommet en ny model/faceliftet model, skal der i stedet tages udgangspunkt i modelåret. Eksempel: En bil er indregistreret første gang i 2017, selv om det er en 2016-model. Som udgangspunkt skal denne værdifastsættes som en 2017-model, da 1. registreringsdato er afgørende. Hvis der imidlertid er kommet en helt ny model i mellemtiden, fx i januar 2017, skal der ved prisfastsættelsen tages udgangspunkt i de annoncerede 2016-modeller, fordi bilen ikke er sammenlignelig med 2017-modellerne. |
3 | Hvilken dokumentation lægges til grund, hvis jeg vil have fradrag for kilometerstand? | Det kan være udskrift af bilens kørecomputer, værkstedskort eller foto af bilens kilometertæller. |
4 | Hvordan skal biler der har kørt under 2.000 km og er under 4 år gammel vurderes? Eksempelvis en demo-bil der endnu ikke har opnået de 2.000 kørte kilometer på tidspunktet for genberegningen. | Såfremt køretøjet skal værdifastsættes i forbindelse med genberegningen, skal køretøjet værdifastsættes som et brugt køretøj, da dette følger direkte af § 9 a., stk. 1. Som udgangspunkt, dvs. uden for genberegningstilfældene, skal et sådan køretøj imidlertid betragtes som nyt, jf. den almindelige definition af "nye" køretøjer i registreringsafgiftsbekendtgørelsens § 27 (BEK 879/2013). |
5 | Hvilke dokumentationskrav gælder, hvis der skal gives fradrag for særlig anvendelse, fordi bilen har været brugt som demobil eller til udlejning? | Hvis bilen har været anvendt som demobil eller værkstedsbil, vil dette som udgangspunkt give et fradrag på 5 pct., jf. § 32 i bekendtgørelse nr. 879 af 1. juli 2013 om registreringsafgift. Fsva. dokumentationskrav for demobiler, kan dokumentation ske i form af prøvekørselsblanketter, kørebøger, lejekontrakter for udlejningsbiler, indberetning af skat hvis køretøjet bruges som firmabil, markedsføringsmateriale eller anden registrering af brugen. Som alternativ til fx prøvekørselsblanketter kan dokumentation også bestå i en notering af de foretagne prøvekørsler etc. i et internt IT-system, såfremt der i dette system noteres de samme oplysninger som på fx prøvekørselsblanketten. Fsva. dokumentationskrav for køretøjer til udlejning uden fører, skal bilen have tilladelsen "Udlejning uden fører" og der skal kunne fremvises kopi af lejekontrakter for det pågældende køretøj. |
6 | Hvor mange skal have benyttet/prøvet en demobil, før der kan gives fradrag for særlige anvendelse (skiftende chauffører) | Dette vil afhænge af en konkret vurdering, og det er ikke muligt for SKAT at angive et præcist antal. |
7 | Kan der gives fradrag for særlig anvendelse (flere chauffører), hvis en demobil er leaset, dvs.at demobilen kører på ordningen om forholdsmæssig registreringsafgift efter registreringsafgiftslovens § 3 b? | Ja, så længe bilen reelt har været brugt som demobil, er det uden betydning, om den på tidspunktet for anvendelsen som demobil var fuldt afgiftsberigtiget eller om den var afgiftsberigtiget efter reglerne om forholdsmæssig registreringsafgift i lovens § 3 b. Det afgørende er, om bilen faktisk har været anvendt "til særlige formål med flere chauffører" Vær dog opmærksom på, at der ikke gives fradrag for særlig anvendelse alene fordi, at bilen har været leaset ud. | 8 | Kan SKAT tillade at der altid foretages teknisk værdifastsættelse ud fra nyprisen, dvs. at køretøjet altid værdifastsættes ud fra en nedskrivning af listeprisen (se spm. 1), uanset om der findes sammenlignelige køretøjer? | Nej, en teknisk værdifastsættelse ud fra en skematisk nedskrivning af listeprisen er en undtagelse til hovedreglen. Det er kun i de tilfælde, hvor der ikke findes sammenlignelige køretøjer, at der kan foretages en sådan teknisk værdifastsættelse. |
9 | Hvordan definerer SKAT nyprisen på et køretøj (når nyprisen bruges til at værdifastsætte køretøjet ud fra den skematiske nedskrivning) | Det er listeprisen for det pågældende køretøj, som udgør nyprisen. Der må ikke tages udgangspunkt i kampagnepriser m.v. |
10 | Kan køretøjet som værdifastsættes selv indgå ved fastlæggelse af handelsprisniveauet? | Nej, køretøjet selv kan ikke indgå i prisfastsættelsen/fastlæggelsen af handelsprisniveauet, uanset hvor få køretøjer der måtte være at sammenligne med. |
11 | Kan forhandlerens øvrige egne (sammenlignelige) køretøjer indgå i værdifastsættelsen | Ja, værdifastsættelsen kan efter omstændighederne ske med udgangspunkt i forhandlerens egne annoncerede køretøjer, såfremt der ikke findes øvrige sammenlignelige køretøjer i markedet. | 12 | Hvordan værdifastsættes ekstraudstyr og skal der ske særskilt afskrivning af ekstraudstyret? | Hvis køretøjet værdifastsættes på almindelig vis, dvs. med udgangspunkt i de annoncerede priser for sammenlignelige køretøjer, skal ekstraudstyret kun afskrives særskilt, såfremt ekstraudstyret er afvigende. Der er tale om afvigende ekstraudstyr, når ekstraudstyret ikke indgår i fastlæggelsen af handelsprisniveauet (dvs. hvis de sammenlignelige køretøjer ikke indeholder netop dette ekstraudstyr).Er der tale om afvigende ekstraudstyr, skal dette afskrives særskilt med 2,5 %/md. Hvis der derimod ikke findes sammenlignelige køretøjer, dvs. hvis køretøjet værdifastsættes ud fra en nedskrivning af listeprisen, skal der ikke ske særskilt afskrivning (eller værdifastsættelse) af afvigende ekstraudstyr. Ekstraudstyret vil i dette tilfælde blive afskrevet på helt samme måde som selve køretøjet, dvs. 2 % pr. md. de første 3 måneder og derefter 1 % pr. md. | 13 | Hvis man i relation til genberegning ikke har et sammenligningsgrundlag og må ty til en skematisk nedskrivning med 2+2+2+1 pct. fra den vejledende listepris, kan man så også benytte fradrag for særlig anvendelse, annoncefradrag og km-fradrag? | Nej, hvis værdifastsættelsen sker i form af en skematisk nedskrivning af listeprisen, må der ikke foretages nogen efterfølgende reguleringer, fx i form af fradrag for særlig anvendelse, annoncefradrag etc. |
14 | Skal listeprisen benyttes, selv om der på genberegningstidspunktet kun findes kampagnepriser for det pågældende køretøj, dvs. at der på tidspunktet ikke er udbudt køretøjer til salg til listeprisen? | Ja. |
15 | Skal eftermonteret udstyr indgå i værdifastsættelsen på genberegningstidspunktet, når dette ikke indgår i afgiftsberigtigelsen af et nyt køretøj? | Ja. Værdifastsættelsen af køretøjet på genberegningstidspunktet skal følge de almindelige regler for værdifastsættelse af brugte køretøjer. Alle tillæg/fradrag, fx for afvigende kilometerantal, særlig anvendelse etc., skal også foretages. | 16 | Hvordan skal jeg værdifastsætte køretøjet på genberegningstidspunktet, såfremt brugtpriserne er højere end nypriserne, eksempelvis grundet kampagnepriser? | Det fremgår af registreringsafgiftsloven, at den afgiftspligtige fastsættes efter køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden registreringsafgift. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet, jf. registreringsafgiftslovens § 10, stk. 1. Der er ikke efter reglerne i registreringsafgiftsloven mulighed for at fravige dette udgangspunkt, heller ikke i de tilfælde, hvor nypriserne på en given model som følge af eksempelvis en kampagne er lavere end brugtpriserne. Værdifastsættelsen skal derfor fortsat tage udgangspunkt i de annoncerede priser for tilsvarende brugte køretøjer. |
17 | Kan jeg ved prisfastsættelsen lægge til grund, at et køretøj har tilbagelagt det antal kilometer, som er tilladt i henhold til leasingaftalen? Eksempel: Et køretøj prisfastsættes efter fire måneder. Leasingaftalen har en varighed på 12 måneder, og der er aftalt et kilometerantal på 24.000. Kan jeg ved prisfastsættelsen (på genberegningstidspunktet) lægge til grund, at køretøjet efter fire måneder har kørt 8.000 km. (svarende til 1/3 af 24.000 km.)? | Ja, dette kan lægges til grund uden særskilt dokumentation. Du skal derimod dokumentere, hvis du ønsker fradrag for afvigende kilometertal, såfremt det faktiske kilometerantal væsentligt overstiger det, som er tilladt i henhold til leasingaftalen. |
18 | Kan jeg få fradrag for kilometerstand for et leasingkøretøj, hvor der ikke i leasingaftalen er aftalt nogen kilometerbegrænsning? | I dette tilfælde er det ikke muligt at opgøre km-tallet for det konkrete køretøj ud fra leasingaftalen, da der netop ikke er aftalt nogen kilometerbegrænsning. Udgangspunktet vil derfor være, at der at kan gives et standardtillæg eller standardfradrag til den afgiftspligtige værdi, hvis det antal kilometer bilen har kørt, fraviger fra det normale. Som udgangspunkt vil det "normale" blive fastlagt ud fra gennemsnittet af de sammenlignelige køretøjer, som er blevet brugt til at fastsætte handelsprisniveauet. |
19 | Vi har afgiftsberigtiget et køretøj som en chassisbil (varebil). Efterfølgende er der lavet en afgiftsfri opbygning på bilen (fx med en alu-kasse). Hvordan skal køretøjet vurderes/prisfastsættes i genberegningssituationen? | Det er SKATs opfattelse, at der i sådanne situationer, hvor der er foretaget en efterfølgende afgiftsfri individuel opbygning kan ske en prisfastsættelse ud fra en skematisk nedskrivning af listeprisen. Det gælder også, selv om der måtte være sammenlignelige køretøjer til salg. |