Indhold

Afsnittet indeholder:

  • Hvilke forsikrings- og pensionsordninger omfatter PBL § 53 A og PBL § 53 B?
  • Hvilke forsikrings- og pensionsordninger omfatter SL § 4, litra c, og SL § 5, litra b?
  • Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Hvilke forsikrings- og pensionsordninger omfatter PBL § 53 A og PBL § 53 B?

Bestemmelserne omfatter:

  • Livsforsikringer
  • Pensionskasseordninger
  • Syge- og ulykkesforsikringer 
  • Pensionsordninger oprettet i pengeinstitutter.

Begge bestemmelser omfatter stort set de samme ordninger. Se PBL § 53 A, stk. 1, og PBL § 53 B, stk. 1. Det er derfor ikke på typen af forsikrings- eller pensionsordning bestemmelserne adskiller sig fra hinanden, men derimod på den skattemæssige behandling af præmierne og bidragene til ordningerne og udbetalingerne fra ordningerne.
Se afsnit C.A.10.4.2.4.3 om en række afgørelser fra Skatterådet som angår, hvordan forskellige udenlandske pensionsordninger placeres under PBL § 53 A og PBL § 53 B ud fra den skattemæssige behandling af indbetalinger mv.

Hvilke forsikrings- og pensionsordninger omfatter SL § 4, litra c, og SL § 5, litra b?

SL § 4, litra c, og SL § 5, litra b, omfatter typisk:

  • Udenlandske lovbestemte obligatoriske pensions-/forsikringsordninger
  • Offentligt administrerede pensions-/forsikringsordninger
  • Uafdækkede direktørordninger.

Statsskattelovens regler er opsamlingsbestemmelser

Statsskattelovens regler er i forhold til reglerne i PBL § 53 A og PBL § 53 B opsamlingsbestemmelser, der samler alle de ordninger, der ikke er omfattet af PBL kapitel 1, eller de to nævnte bestemmelser i PBL afsnit II A.

Statsskattelovens regler er beskrevet i afsnit C.A.10.4.2.7 om den usymmetriske beskatningsregel i SL § 4, litra c, og beskatningsreglen i SL § 5, litra b.

Se også afsnit C.A.10.4.3 forskellige typer forsikrings- og pensionsordninger, hvor der gennemgås en række konkrete ordninger, der ikke alle er omfattet af PBL §§ 53 A og 53 B, og som derfor er omfattet af statsskattelovens regler.

Generelt set kan visse ordninger på forhånd udskilles fra PBL §§ 53 A og 53 B og følgelig være omfattet af statsskattelovens regler. Det drejer sig om:

  • Udenlandske, lovbestemte, obligatoriske ordninger
  • Offentligt administrerede ordninger.

Udenlandske, lovbestemte, obligatoriske ordninger

Udenlandske, lovbestemte, obligatoriske ordninger kaldes inden for EU/EØS-området for søjle 1-ordninger. Disse ordninger finansieres i de fleste lande gennem store lovbestemte arbejdsgiverbidrag og mindre arbejdstagerbidrag.

Hovedydelsen, der udbetales fra disse udenlandske søjle 1- ordninger, svarer formentlig i store træk til den alders-, invalide- og efterlevendepension, som udbetales fra danske frivillige og obligatoriske arbejdsmarkedspensionsordninger samt fra tjenestemandspensionsordningen.

Søjle 1-ordninger er omfattet af reglerne i statsskatteloven. Se afsnit C.A.10.4.2.7 om den usymmetriske beskatningsregel i SL § 4, litra c, og beskatningsreglen i SL § 5, litra b.

Reglerne i LL § 7 L, stk. 1, og LL § 8 M, stk. 2, giver under visse betingelser bortseelses-/fradragsret for indbetaling til søjle 1-ordningerne. Se afsnit C.A.10.4.3.18 om udenlandske Søjle 1-ordninger (obligatoriske, lovbestemte).

Offentligt administrerede ordninger

Offentligt administrerede ordninger er ikke omfattet af PBL § 53 A eller PBL § 53 B.

Se SKM2001.159.LSR. I denne sag udtalte Landsskatteretten, at PBL § 53 A antages kun at angå ordninger oprettet i private forsikringsselskaber og lignende og ikke offentligt administrerede ordninger.
►Sagen angik en selvstændigt erhvervsdrivende, som frivilligt tilsluttede sig en offentligt administreret ordning om sygedagpengesikring, hvor bidragene kun dækkede en del af udgifterne, mens resten finansieredes via skatter. Derfor fandt Landsskatteretten ikke, at ordningen var oprettet på almindelige forsikringsmæssige vilkår.

Skatterådet fandt i SKM2025.389.SR, at det forhold at en ordning er etableret ved lov eller er offentligt administreret ikke, i sig selv, er nok til, at diskvalificere fra beskatning efter pensionsbeskatningsloven. Skatterådet fandt, at der ved kvalifikationen af en udenlandsk pensionsordning skal tages højde for, hvordan arbejdsmarkedet og pensionsmarkedet er sammensat i det pågældende land. I Danmark er arbejdsmarkedspensioner aftalebaserede via overenskomstsystemet. Der kan dog være lande, hvor arbejdsmarkedspensioner er baseret på lov eller anden offentlig regulering uden, at det er udtryk for, at der er tale om sociale pensioner eller lignende, men blot at systemet er sammensat på en anden måde i det pågældende land. Hvis der er tale om en pensionsordning, der svarer til en dansk arbejdsmarkedspension i en dansk pensionskasse eller lignende, eller en privattegnet dansk pensionsordning, så skal der ske beskatning efter pensionsbeskatningslovens regler, hvis de øvrige betingelser herfor er opfyldt. 

Der skal dermed foretages en konkret vurdering af, om den omhandlede pensionsordning kan anses for, at svare til en dansk pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningsloven, eller om den må anses for en social pension/sikringsordning. Ved vurderingen skal der ifølge SKM2025.389.SR lægges vægt på en række konkrete forhold, herunder om ordningen er obligatorisk og lovbestemt, om ordningen træder i stedet for et socialt bidrag, hvem pensionsudbyderen er, hvordan ordningen finansieres, fx om den er skattefinansieret eller om den finansieres ved bidrag fra arbejdsgiver og lønmodtager, og om der foreligger en individuel konto, depot eller lignende, eller om udbetalingerne sker fra en fælles pulje.

I SKM2025.389.SR fandt Skatterådet ud fra en konkret vurdering, at den omhandlede pensionsordning udgjorde en arbejdsmarkedspensionsordning for ansatte i den amerikanske stat og, at det ikke skulle tillægges vægt, at der er tale om en lovbestemt pensionsordning der administreres af en offentlig myndighed. Da ordningen i øvrigt kunne opfylde betingelserne herfor, ansås ordningen for omfattet af PBL § 53 B. ◄

Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse 

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretten

SKM2001.159.LSR

Udbetaling fra den frivillige dagpengesikring var ikke skattefri efter PBL § 53 A. Denne regel antoges kun at angå ordninger oprettet i private forsikringsselskaber og lignende og ikke en offentligt administreret ordning som den omhandlede frivillige dagpengesikring.

 

Skatterådet

SKM2025.389.SR

►Skatterådet besvarede flere spørgsmål vedr. Spørgers forskellige amerikanske pensionsordninger. Under sagens spørgsmål 3 kunne Skatterådet bekræfte, at Spørger var skattepligtig til Danmark af udbetalinger fra hans US Office of Personnel Management pension, i form af en TSP-pension, efter PBL § 53 B, stk. 6 men, at udbetalingerne kun kunne beskattes i USA efter artikel 18, stk. 1, litra a i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og USA. Lempelsen skulle ske ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomstens artikel 23, stk. 3, litra c efter metoden exemption med progressionsforbehold. Som led i vurderingen fandt Skatterådet, at gældende praksis om, at offentligt administrerede pensioner ikke var omfattet af PBL § 53 A og § 53 B angår sociale pensioner mv., hvor udbetalingerne trådte i stedet for en offentlig ydelse, og ikke pensionsordninger der, ud fra en række vurderingsmomenter, svarede til danske arbejdsmarkedspensioner mv. Skatterådet fandt herefter, at pensionsordningen kunne omfattes af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1, idet US Office of Personnel Management havde erhvervet livrenten hos et privat livsforsikringsselskab.◄

 

SKM2025.211.SR ◄

►Spørger havde boet i USA siden januar 1996, men påtænkte nu at flytte tilbage til Danmark.

Spørger havde oprettet pensionsordningen "IRA funded annuity" i et amerikansk livsforsikringsselskab i 2018. "IRA funded annuity" var finansieret med midlerne fra en traditionel IRA pensionsordning, som Spørger tidligere havde ejet. Idet "IRA funded annuity" er en amerikansk livsforsikring, er pensionsordningen som udgangspunkt omfattet af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1. Dog gælder reglerne i PBL § 53 B, stk. 4-6, for livsforsikringer, som er nævnt i § 53 A, stk. 1, nr. 1, hvis betingelserne i § 53 B, stk. 2, og stk. 3, er opfyldt. Betingelsen i PBL § 53 B, stk. 2, blev anset for opfyldt, da Spørger ikke havde været fuldt skattepligtig til Danmark på tidspunktet for ordningens oprettelse. Der forelå et ubrudt forløb ved Spørgers overførsel af pensionsordningen/pensionsmidlerne fra den traditionelle IRA pension til "IRA funded annuity", som ikke havde udløst skattemæssige konsekvenser i USA, hvorfor den modtagende ordning "IRA funded annuity" havde succederet i den afgivende ordnings skattemæssige status. Betingelsen i PBL § 53 B, stk. 3, blev ligeledes anset for opfyldt, da Spørger havde fradraget samtlige indbetalinger til den traditionelle IRA pensionsordning i positiv indkomst efter skattelovgivningen i USA. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at Spørgers amerikanske "IRA funded annuity" pensionsordning var omfattet af PBL § 53 B.

Spørger havde endvidere oprettet pensionsordningen "Cash funded "not-qualified"" i 2018 i et amerikansk livsforsikringsselskab. Denne pensionsordning, som havde en garanteret livslang udbetaling, var erhvervet med beskattede frie midler, hvilket vil sige, at der ikke havde været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne. Idet "Cash funded "not-qualified"" er en amerikansk livsforsikring, er pensionsordningen som udgangspunkt omfattet af PBL § 53 A, stk. 1, nr. 1. Betingelsen i PBL § 53 B, stk. 3, blev ikke anset for opfyldt, da Spørgers indbetalinger til "Cash funded "not-qualified"" var sket med beskattede midler. Skatterådet kunne derfor bekræfte, at "Cash funded "not-qualified"" pensionsordningen var omfattet af PBL § 53 A.◄

 

SKM2024.155.SR

Spørger har været bosiddende i, og fuldt skattepligtig til, Schweiz. Spørger påtænkte at flytte tilbage til Danmark, og ville ved tilflytningen have 2 schweiziske pensionsordninger. Spørger havde en AHV-pension, som er en obligatorisk offentlig pension omfattet af søjle 1, med fradrags- og bortseelsesret. Herudover havde Spørger en livsforsikring, hvor indbetaling var foretaget uden fradrags- eller bortseelsesret. Skatterådet fandt, at Spørgers AHV-pension var en offentlig pension omfattet af statsskattelovens regler. Da der var tale om løbende udbetalinger skulle disse beskattes efter SL § 4 litra c. Spørger kunne efter tilflytning til Danmark, og indtræden i fuld dansk skattepligt, og med skattemæssigt hjemsted i Danmark efter dobbeltbeskatningsoverenskomstens art. 4, opnå creditlempelse for skat betalt til Schweiz efter artikel 23, stk. 1 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten.

Skatterådet fandt, at Spørgers schweiziske livsforsikringsordning, var omfattet af PBL § 53 A. Da der ikke havde været fradrags- eller bortseelsesret for indbetalingerne til livsforsikringen, var Spørger ikke skattepligtig til Danmark af udbetalinger herfra, jf. PBL § 53 A, stk. 5. Afkastet af ordningen var skattepligtigt efter PBL § 53 A, stk. 3.

 

SKM2021.337.SR

Spørgeren, der påtænkte at flytte fra Luxembourg til Danmark, ønskede i den forbindelse at få fastlagt, om hans pensioner optjent i og udbetalt fra Luxembourg ville blive beskattet i Danmark. Skatterådet lagde til grund til, at spørgerens luxembourgske pensionsordning i Caisse Nationale D’Assurance Pension (CNAP) var omfattet af EU’s forordninger om social sikring. Udbetalingerne herfra skulle derfor beskattes i Danmark som personlig indkomst ifølge PSL § 3, jf. SL § 4. Spørgeren havde endvidere en supplerende privat pension som led i sin ansættelse hos sin luxembourgske arbejdsgiver. Skatterådet lagde til grund, at den supplerende private pension måtte anses for en uafdækket tilsagnsordning, der var omfattet af enten SL § 4 eller 5. Idet ordningen var valgt udbetalt som løbende livsvarige udbetalinger, ville spørgeren være skattepligtig heraf efter SL § 4, litra c.

 

SKM2020.471.SR

Spørgeren havde arbejdet som læge ansat på et universitetshospital som del af det offentlige sundhedssystem i Storbritannien. Både spørgeren og dennes arbejdsgiver havde indbetalt bidrag til pensionsordningen. De indbetalte bidrag blev ikke investeret men anvendt til finansiering af pensionsordningen. Pensionsordningens fordele var garanteret fuldt ud af regeringen/staten dvs. Storbritannien. Endvidere kunne pensionsrettighederne mistes efter den ansvarlige ministers bestemmelse under særlige omstændigheder. Pensionsordningen blev administreret af en selvstændig offentlig organisation under sundhedsministeriet i Storbritannien. Skatterådet anså pensionsordningen for omfattet af art. 19 om offentlige pensioner i DBO'en mellem Danmark og Storbritannien.

Bemærk:

Der blev ikke i forbindelse med det stillede spørgsmål om anvendelsen af DBO'en taget stilling til anvendelsen af regler i PBL eller SL.

SKM2006.639.SR

Skatterådet fastslog, at en pensionsordning tegnet i et tysk livsforsikringsselskab skulle beskattes efter statsskattelovens regler og ikke PBL § 53 A. Der var tale om et uafdækket pensionstilsagn afgivet overfor en person, der ikke var direktør.