Indhold
Dette afsnit beskriver, hvilke frister der gælder for dødsboet til at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden.
Afsnittet indeholder:
- Dødsboer omfattet af reglen
- Hovedregel
- Boudlæg efter DSL § 18
- Undtagelse
- ►Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.◄
Se afsnit C.E.14 om definition af mellemperioden.
Dødsboer omfattet af reglen
Reglen omfatter skiftede dødsboer, hvor skiftet sker i forbindelse med dødsfaldet, og hvor dødsboet er omfattet af reglerne for skattefritagne dødsboer.
Se afsnit C.E.3.1.5 om, hvornår et dødsbo er skattefritaget.
Hovedregel
Dødsboet kan stille krav om afsluttende skatteansættelse for indkomsten i mellemperioden. Se DBSL § 13, stk. 1, 1. pkt.
Dødsboets krav om afsluttende skatteansættelse skal sendes til Skattestyrelsen senest seks måneder efter dødsfaldet. Se DBSL § 13, stk. 2, 1. pkt. ►Se også SKM2025.300.LSR, hvor Landsskatteretten fandt, at der ikke skulle foretages en opgørelse af afdødes skattepligtige indkomst for mellemperioden, da boets krav om afsluttende ansættelser var fremsat knap 6 måneder efter fristens udløb, samt at der ikke var hjemmel i dødsboskatteloven til at fravige fristen.◄
Når dødsboets behandlingsmåde afgøres senere end fire måneder efter dødsfaldet, skal kravet dog først sendes til Skattestyrelsen senest to måneder efter, at afgørelsen er truffet. Se DBSL § 13, stk. 2, 2. pkt.
Dødsboet skal sammen med kravet afgive oplysninger om indkomsten i mellemperioden til Skattestyrelsen. Se DBSL § 13, stk. 2, 3. pkt.
Se også
Se også afsnit
- C.E.3.2.2.2.2 om Skattestyrelsens frist for at stille krav om afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
- C.E.3.2.2.3 om obligatorisk afsluttende skatteansættelse for mellemperioden
- C.E.3.2.3 om, hvordan indkomst i mellemperioden skal opgøres
- C.E.3.2.4 om skatteberegning for mellemperioden
- C.E.3.2.6 om når afdøde har både særeje og delingsformue, der skiftes hver for sig
- C.E.3.6.4 om skatteansættelse for mellemperioden, når dødsboet ændrer status fra insolvent til solvent dødsbo
- C.E.3.2.7 om ophævelse af beskatningen i mellemperioden.
Boudlæg efter DSL § 18
Når
- dødsboet er udleveret til boudlæg efter DSL § 18 og
- afdøde var gift og levede sammen med den længstlevende ægtefælle
gælder hovedreglen også. Kun den længstlevende ægtefælle kan stille krav om afsluttende skatteansættelse af indkomsten i mellemperioden. Se DBSL § 78, stk. 2.
Se også
Se
- KSL § 4 og afsnit C.A.8.1 om den ægteskabelige samlivsstatus i skattemæssig forstand
- afsnit C.E.5.1 om de skattemæssige forhold ved skifteformen boudlæg.
Undtagelse
Dødsboet kan ikke stille krav om afsluttende skatteansættelse vedrørende indkomst, som afdøde tidligere har valgt beskattet efter KSL §§ 48 E og 48 F. Skat vedrørende sådan indkomst bliver endelig ved den skattepligtiges død. Se DBSL § 13, stk. 4.
Se også
Se også afsnit C.F.6 om den særlig skatteordningen for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere mv.
►Oversigt over domme, kendelser, afgørelser, SKM-meddelelser mv.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:◄
►Afgørelse◄ | ►Afgørelsen i stikord◄ | ►Yderligere kommentarer◄ |
►Landsskatteretskendelser◄ |
►SKM2025.300.LSR◄ | ►Skattestyrelsen havde givet afslag på et dødsbos anmodning om afsluttende ansættelse. Landsskatteretten fandt efter en konkret vurdering, at det ikke påvirkede afgørelsens gyldighed, at boet var afsluttet på tidspunktet for afgørelsen. Landsskatteretten henså til, at boet var blevet partshørt ved forslag til afgørelse, at boet efterfølgende var blevet genoptaget af skifteretten, og at afgørelsen blev truffet på baggrund af en anmodning fra boet om afsluttende ansættelse. Boets behandlingsmåde var afgjort før end 4 måneder efter dødsfaldet, hvorfor det var 6-måneders fristen i DBSL § 13, stk. 2, 1. pkt., der gjaldt ved vurderingen af, om boets krav om afsluttende skatteansættelse var fremsat rettidigt. Fristen udløb den 30. maj 2023, og Skattestyrelsen modtog boets krav om afsluttende skatteansættelsen den 21. november 2023. Kravet var således fremsat efter fristens udløb, og dødsboskatteloven indeholdt ikke hjemmel til at fravige fristen. Landsskatteretten fandt derfor, at der ikke kunne foretages en opgørelse af boets skattepligtige indkomst for mellemperioden. Boet havde ikke påklaget Skattestyrelsens afgørelse af 29. november 2023 vedrørende ændring af boets skattemæssige status, og Landsskatteretten kunne derfor ikke tage stilling til boets skattepligt eller gyldigheden af denne afgørelse. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.◄ | |