Dokumentets dato
09 Jul 2003
Dato for offentliggørelse
09 Jul 2003 14:22
Cirkulærets nummer
2003-18
Ansvarlig fagkontor
Ret; Moms
Sagsnummer
99/00-313-00031
Overordnede emner
Moms og lønsumsafgift
Redaktionelle noter

Ophævet.

Link til Retsinformation: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20030008509-regl

Lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1

1. Det fremgår af ordlyden i lønsumsafgiftslovens § 4, stk. 1, at:

"Afgiftsgrundlaget er virksomhedens lønsum med tillæg af overskud eller med fradrag af underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomståret opgjort efter reglerne i 2.-4. pkt., jf. dog stk. 2 og 5. Virksomhedens overskud eller underskud opgøres efter reglerne for opgørelse af skattepligtig indkomst før fradrag for henlæggelse til konjunkturudligning efter virksomhedsskattelovens § 22 b. Til virksomhedens overskud eller underskud opgjort efter 2. pkt. tillægges renteudgifter og kurstab på fordringer og gæld og fradrages rente- og udbytteindtægter samt kursgevinster på fordringer og gæld, som indgår i opgørelsen af virksomhedens overskud eller underskud. Til virksomhedens overskud eller underskud opgjort efter 2. og 3. pkt. medregnes ikke overskud eller underskud, der hidrører fra virksomhed i udlandet."

2. Told- og Skattestyrelsen har taget stilling til, hvorvidt goodwill skal medregnes i afgiftsgrundlaget efter lovens § 4, når en virksomhed afhændes og der er fortjeneste eller tab ved salg af goodwill.

Hidtidig praksis

3. Efter hidtidig praksis skal goodwill medregnes i afgiftsgrundlaget ved beregningen af lønsumsafgiften i det omfang, goodwillen skal medregnes til den skattepligtige indkomst.

Der henvises til Lønsumsafgiftsvejledningens afsnit C.3.1.

Praksisændring

4. Denne praksis har Told- og Skattestyrelsen ændret ved afgørelse af 21. januar 2003.

5. Told- og Skattestyrelsen finder herefter, at det alene er overskud eller underskud fra driften af virksomheden, der skal indgå i afgiftsgrundlaget.

6. Overskud eller underskud opstået i forbindelse med afståelse af virksomhed, herunder goodwill, skal således ikke indgå i afgiftsgrundlaget.

7. Den ændrede praksis betyder, at virksomheder, der har betalt lønsumsafgift af fortjeneste opstået i forbindelse med afståelse af virksomhed, kan anmode om genoptagelse af opgørelsen af lønsumsafgift, jf. pkt. 8 ff.

Fristregler

8. Det fremgår af ikrafttrædelsesbestemmelserne til lov nr. 410 af 2. juni 2003 om ændring af skattestyrelsesloven (ændring af fristregler på skatte- og afgiftsområdet m.v), at skattestyrelseslovens § 35 B og § 35 C, har virkning for anmodninger om genoptagelse af et afgiftstilsvar, som er indgivet til myndighederne den 12. marts 2003 eller senere.

9. Såfremt anvendelsen af skattestyrelseslovens § 35 B og § 35 C, for en afgiftsperiode er til ugunst for den afgiftspligtige i forhold til hidtil gældende regler, kan bestemmelsen dog først finde anvendelse for afgiftstilsvar, hvor angivelsesperioden udløber den 1. juli 2000 eller senere.

10. I henhold til skattestyrelseslovens § 35 B, stk. 2, kan der ske genoptagelse, hvis anmodning herom fremsættes inden 3 år efter angivelsesfristens udløb.

11. Hvis fristen i skattestyrelseslovens § 35 B, stk. 2, er udløbet, kan der i henhold til skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 1, nr. 1, 2. led, efter anmodning, ske ekstraordinær genoptagelse til gunst for den afgiftspligtige af opgørelsen af afgiftstilsvaret fra og med den afgiftsperiode, der er påbegyndt, men endnu ikke udløbet, 5 år forud for underkendelse af praksis.

12. Ekstraordinær genoptagelse, kan dog kun ske, hvis betingelserne herfor i skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 1, nr. 1, er opfyldt.

13. Praksis er ændret den 21. januar 2003. Der kan således ske genoptagelse af opgørelsen af afgiftstilsvar fra og med den afgiftsperiode, der var påbegyndt, men ikke udløbet den 21. januar 1998.

Reaktionsfrist

14. Anmodning om ekstraordinær genoptagelse skal fremsættes under iagttagelse af bestemmelsen i skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 2, det vil sige, at anmodningen om genoptagelse skal fremsættes inden 6 måneder efter, at den afgiftspligtige er kommet til kundskab om det forhold, der begrunder fravigelsen af den ordinære genoptagelsesfrist i skattestyrelseslovens § 35 B.

15. Reaktionsfristen på 6 måneder i henhold til skattestyrelseslovens § 35 C, stk. 2, regnes fra offentliggørelsen af dette cirkulære på ToldSkat hjemmeside.

Anmodning om genoptagelse

16. Anmodning om genoptagelse efter pkt. 8 - 14, skal indgives til den regionale told- og skattemyndighed

17. En anmodning om tilbagebetaling skal indeholde oplysninger om virksomhedens navn, adresse og CVR-nr.

Endvidere skal anmodningen indeholde en opgørelse af kravet på tilbagebetaling af lønsumsafgift, fordelt på den enkelte afgiftsperiode.

Virksomheden skal endvidere oplyse indbetalingstidspunktet af hensyn til beregningen af rentegodtgørelsen.

18. Opgørelsen skal dokumenteres gennem relevant regnskabsmateriale og andet bilagsmateriale, som efter ansøgers opfattelse kan dokumentere kravet.

Forrentning

19. Kravet forrentes efter cirkulære nr. 157 af 14. oktober 1987 om forrentning af visse tilbagebetalingskrav (rentecirkulæret).

20. Vedrører kravet på regulering et beløb, som er indbetalt efter påkrav fra en myndighed, forrentes beløbet efter rentecirkulærets punkt 7 fra indbetalingsdagen til udbetalingsdagen.

Ved påkrav forstås de tilfælde, hvor indbetalingen er sket, efter at en myndighed har tilkendegivet over for indbetaleren, at der efter myndighedernes opfattelse foreligger indbetalingspligt.

21. Told- og Skattestyrelsen anser de retningslinier, som fremgår af Lønsumsafgiftsvejledningen afsnit C.3.1, som en tilkendegivelse af, at der efter myndighedernes opfattelse var pligt til at betale lønsumsafgift af goodwill.

22. Hvis tilbagebetalingen vedrører beløb, som ikke er betalt efter påkrav fra en myndighed, forrentes beløbet efter rentecirkulærets punkt 8 fra månedsdagen for den regionale told- og skattemyndigheds modtagelse af en anmodning om tilbagebetaling.

23. Forrentning er skattepligtig indkomst i henhold til statsskattelovens § 4.

Skat og arbejdsmarkedsbidrag af tilbagebetalingsbeløb

24. Når udgiften til betaling af lønsumsafgiften er fragået ved opgørelse af virksomhedens skattepligtige indkomst, er tilbagebetalingsbeløb skattepligtige i medfør af statsskattelovens § 4, hvorfor indkomsten forhøjes med det tilbagebetalte lønsumsafgiftsbeløb.

25. Virksomhederne skal endvidere forhøje bidragsgrundlaget i henhold til arbejdsmarkedsfondslovens § 10.

Kompetence- og klageregler

26. Virksomhedernes anmodning om genoptagelse skal rejses over for de regionale told- og skattemyndigheder, der træffer afgørelse i 1. instans.

27. Såfremt en virksomhed ønsker at klage over en regional told- og skattemyndigheds afgørelse, gælder de almindelige klagebestemmelser i lønsumsafgiftslovens § 17.

28. Landsskatteretten behandler klager over de i lønsumafgiftslovens § 17, stk. 1, nævnte afgørelser. For så vidt andre afgørelser, der ikke er omfattet af lønsumsafgiftslovens § 17, stk. 1, skal klagen indgives til Told- og Skattestyrelsen.

29. Klagefristen til Landsskatteretten er 3 måneder, jf. skattestyrelseslovens § 25, stk. 1. Klagefristen til Told- og Skattestyrelsen er 3 måneder, jf. sagsudlægningsbekendtgørelsens § 20. I øvrigt finder reglerne i skattestyrelseslovens kapitel 3 og 3A anvendelse.

Ikrafttræden

30. Dette cirkulære træder i kraft ved offentliggørelsen på ToldSkats hjemmeside.

Ole Kjær

/Else Veggerby

Reference(r)
Lønsumsafgiftsloven
Henvisning
Lønsumsafgiftsvejledningen 2003-1 C.3.1