Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne for Skatteforvaltningens mulighed for at tilbagekalde kompensationstilbud.
Afsnittet indeholder:
- Hovedregel
- Tilbagekaldelse i forlængelse af revision af 2020-vurdering
- Genåbning af klagefristerne.
Hovedregel
Skatteforvaltningen kan tilbagekalde fejlbehæftede tilbud om kompensation og udbetalt kompensation, hvis fejlen er åbenbar, og kompensationen som følge af fejlen er for høj ►eller lav◄, indtil 3 år efter tidspunktet, hvor krav på kompensation opstår efter § 75, stk. 1. Se EVL § 76 a, stk. 2►, 1. pkt.◄.
►EVL § 76 a, stk. 2, 1. pkt., er ændret ved § 2, nr. 4, i lov nr. 562 af 27. maj 2025, således at Skatteforvaltningen kan tilbagekalde fejlbehæftede tilbud om kompensation og udbetalt kompensation, hvis fejlen ved kompensationen er åbenbar, uanset om kompensationen som følge af fejlen er for lav eller for høj. Ændringen trådte i kraft den 1. juli 2025, men finder også anvendelse på tilbud om kompensation og udbetalt kompensation, der er meddelt eller udbetalt før den 1. juli 2025. Denne bagudrettede virkning vil dog alene være af begunstigende karakter, da der er tale om tilfælde, hvor en for lavt beregnet kompensation korrigeres.
Bestemmelsen er ændret efter at Skatteforvaltningen har konstateret, at en afgrænset gruppe af ejendomme kan være berørt af en bestemt systemmæssig fejl, der har medført, at et eller flere indkomstår ikke har kunnet håndteres automatisk i tilbagebetalingsordningen. Som følge heraf er der i forbindelse med tilbuddet om kompensation til ejerne truffet afgørelse om ikke at anvende tilbagebetalingsordningen for disse år, jf. ejendomsvurderingslovens § 64, stk. 3. Ejerne af de berørte ejendomme har i stedet kunnet klage over ejendoms- og grundværdien for de år, som ikke tidligere har kunnet påklages, med henblik på at få tilbagebetalt for meget betalt ejendomsværdiskat og grundskyld, såfremt ejendomsvurderingen har været for høj - hvilket de pågældende ejere er blevet vejledt om.
Som følge af den særlige karakter af fejltypen blev det dog vurderet, at det ikke var rimeligt, at de berørte boligejere skulle igennem en klageproces. I klageprocessen vil ejendomsvurderingerne blive behandlet manuelt, hvilket kan medføre, at de berørte boligejere både kan opleve at få penge tilbage og at skulle efterbetale et beløb afhængigt af resultatet af klagesagen.
I og med at tilbagebetalingsordningen fortsat skal være effektiv og enkel at administrere, er det ikke hensigten, at Skatteforvaltningen vil skulle tilbagekalde tilbud om kompensation og udbetalt kompensation i de tilfælde, hvor en eventuel rettelse af den åbenlyse fejl ved kompensationen kun medfører en mindre ændring af den allerede tilbudte eller udbetalte kompensation.◄
Skatteforvaltningen kan meddele nyt tilbud om kompensation, når det oprindelige kompensationstilbud er tilbagekaldt efter EVL § 76 a, stk. 2, 1. pkt. Se EVL § 76 a, stk. 2, 2. pkt. Skatteforvaltningen skal ligeledes kunne træffe afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes for en eller flere videreførte vurderinger eller omvurderinger. Det samme gælder udbetalt kompensation.
Skatteforvaltningen kan ved tilbagekaldelse ændre eksempelvis tastefejl af betydning for den tilbudte eller udbetalte kompensation.
Reglen om tilbagekaldelse i EVL § 76 a, stk. 2, skal ses i sammenhæng med EVL § 89, stk. 5, hvorefter klageadgangen over de videreførte vurderinger og omvurderinger genåbnes, hvis tilbud om kompensation eller udbetalt kompensation tilbagekaldes, således at der ►igen◄ kan klages over de videreførte vurderinger og omvurderinger ►efter EVL § 89, stk. 1◄.
Tilbagekaldelse i forlængelse af revision af 2020-vurderingen
Told- og skatteforvaltningen kan i perioden mellem udsendelsen af en 2020-vurdering og udsendelsen af meddelelsen om igangsættelse af klagefrister efter EVL § 89, stk. 8, af egen drift revidere vurderingen, hvis vurderingen eller en del af vurderingen er foretaget på et fejlagtigt grundlag, og der i forbindelse med vurderingen er sket væsentlige fejl i forbindelse med deklarationsprocessen efter SFL § 20 a, eller lignende væsentlige fejl. Se EVL § 89, stk. 7, 5. pkt., og afsnit H.A.14 om Skatteforvaltningens tidsmæssige udvidede adgang til at revidere 2020-/2021-vurderinger.
Er der foretaget revision af en 2020-vurdering efter EVL § 89, stk. 7, 5. pkt., der har haft betydning for et tilbud om kompensation, kan told- og skatteforvaltningen tilbagekalde tilbuddet om kompensation, og kan samtidig meddele et nyt tilbud om kompensation eller træffe afgørelse om, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes. Se EVL § 89, stk. 7, 6. pkt.
Formålet med EVL § 89, stk. 7, 6. pkt., er, at der kan foretages følgeændringer af et allerede udsendt tilbud om kompensation, hvis 2020-vurderingen revideres efter EVL § 89, stk. 7, 5. pkt. Hvis tilbagebetalingsordningen fortsat finder anvendelse efter revisionen, vil der kunne udsendes et nyt tilbud om kompensation efter EVL § 64, stk. 1. Hvis revisionen af vurderingen medfører, at tilbagebetalingsordningen ikke kan anvendes efter EVL § 64, stk. 2 og 3, vil Skatteforvaltningen kunne træffe afgørelse herom. Der henvises til afsnit om afsnit C.H.4.9.2 om ejendomme og vurderinger omfattet af tilbagebetalingsordningen.
Genåbning af klagefristerne
Klageadgangen over de videreførte vurderinger og omvurderinger efter reglerne i EVL § 89, stk. 1, genåbnes med en frist på 90 dage, såfremt et tilbud om kompensation eller en udbetalt kompensation tilbagekaldes efter reglerne i EVL § 76 a, stk. 2, 1. pkt. Se EVL § 89, stk. 5. Der vil ikke ske en genåbning af adgangen til genoptagelse af de videreførte vurderinger og omvurderinger, da fristen for genoptagelse af disse vurderinger under alle omstændigheder er udløbet den 1. november 2020. Se SFL § 33 b.
Herved vil ejendomsejeren på ny kunne vælge, om denne ønsker at klage over en eller flere af de videreførte vurderinger og omvurderinger eller alternativt tage imod et potentielt nyt tilbud om kompensation efter tilbagebetalingsordningen. Hvis ejendomsejeren vælger at klage, vil det imidlertid alene have betydning for denne ejendomsejers kompensation. Kompensation udbetalt til alle øvrige ejere af en ejendom vil fortsat være til fuld og endelig afregning.