Der skal fra den 1. januar 2025 betales emissionsafgift til statskassen ved udledning af drivhusgasser, hvor der skal returneres kvoter efter kvoteordningen, herunder EU’s-kvotedirektiv. Dette gælder for såvel udledninger fra energiprodukter som ikke-energirelaterede udledninger.

Emissionsafgiften omfatter udledninger fra aktiviteter inden for dansk land- og søterritorium samt den eksklusive økonomiske zone. Emissionsafgiften omfatter fx også udledninger fra den danske del af Nordsøen.

►Søterritoriet udgøres af det ydre og indre territorialfarvand. Bredden af det danske ydre territorialfarvand er på 12 sømil (22,224 km). Den danske afgrænsning af søterritoriet fremgår af lov nr. 200 af 7. april 1999 om afgrænsning af søterritoriet.

Den eksklusive økonomiske zone kan maksimalt udstrækkes til 200 sømil (ca. 370 km) fra basislinjen. Regulering af den danske eksklusive økonomiske zone sker i lov nr. 411 af 22. maj 1996 om eksklusive økonomiske zoner og er bl.a. udmøntet nærmere ved bekendtgørelse nr. 1662 af 17. november af 2020 om Danmarks eksklusive økonomiske zone.◄

Hertil er der visse undtagelser.

Oversigt over det afgiftspligtige anvendelsesområde i emissionsafgiftsloven

Hovedregel

EMAL

§ 1, stk. 1 og § 2, stk. 1

Afgiften i emissionsafgiftsloven gælder ved udledning af drivhusgasser fra aktiviteter i Danmark, herunder søterritoriet og Danmarks eksklusive økonomiske zone, der er omfattet af lovens bilag 1, og for hvilke der skal returneres kvoter efter kvoteordningen.

I udgangspunktet skal der betales afgift pr. udledte ton CO2-ækvivalenter (drivhusgasser) for hvilke, der skal returneres en kvote efter kvoteordningens regler.

Som hovedregel gælder der kun én afgiftssats.

Der gælder visse undtagelser til ovennævnte. Se nedenstående særlige afgiftsregler i emissionsafgiftsloven. Bemærk at disse særlige regler ikke hænger sammen med regler indenfor kvoteordningen og kun fremgår af emissionsafgiftsloven.

Der er ingen undtagelser til lovens geografiske anvendelsesområde.

Undtagelser/særlige afgiftsregler

EMAL

§ 1, stk. 2, 1. pkt.

Luftfart

►Luftfart, som er omfattet af EMAL § 1, stk. 1, er dog ikke omfattet af afgiftspligten bortset fra indenrigsluftfart.

For luftfart betales◄ alene afgift for flyvninger omfattet af EMAL § 1, stk. 1, hvis disse begynder og slutter i Danmark, herunder søterritoriet og Danmarks eksklusive økonomiske zone, og er omfattet af lovens bilag 1 (indenrigsluftfart).  

EMAL

§ 1, stk. 2, 2. pkt.

Søtransport

Søtransport, som er omfattet af EMAL § 1, stk. 1, er dog ikke omfattet af afgiftspligten bortset fra indenrigsfærgefart.

For søtransport betales alene afgift for færgeruter◄ omfattet af EMAL § 1, stk. 1, hvis disse begynder og slutter i dansk havn eller platform og er omfattet af lovens bilag 1 (indenrigsfærgefart).

EMAL

§ 1, stk. 3

Gradvis indfasning for returnering af kvoter

For aktiviteter, hvor der i kvotedirektivet er fastsat en gradvis indfasning for returnering af kvoter, skal der betales afgift af den mængde kvoter, der svarer til den faktiske udledning uden hensyn til indfasning af returneringspligten.

EMAL

§ 1, stk. 4

Bionaturgas

For udledninger fra bæredygtig bionaturgas, som er fritaget for kvotereturneringspligt, skal der betales afgift af udledningen uden hensyn til kvotefritagelse. Dette gælder dog alene for udledninger fra bæredygtig bionaturgas, når den bæredygtige bionaturgas er blandet med naturgas i overensstemmelse med GASAL § 1 a, som ændret ved lov nr. 1489/2024.

For udledninger fra ikke-bæredygtig bionaturgas, som omfattet afgiftspligten efter EMAL § 1, stk. 1, skal der kun betales afgift af udledningen, når den ikke-bæredygtige bionaturgas er blandet med naturgas i overensstemmelse med GASAL § 1 a.

Se definitionerne af bionaturgas, bæredygtig bionaturgas og ikke-bæredygtig bionaturgas nedenfor.◄

EMAL

§ 2, stk. 3

Mineralogiske processer mv.

Der gælder en særlig afgiftssats for udledninger fra mineralogiske processer, metallurgiske processer, kemisk reduktion og elektrolyse, som er omfattet af lovens bilag 2 (mineralogiske processer mv.).

Der er fastsat særlige regler for disse udledninger, jf. EMAL § 2, stk. 3-6 og § 6, stk. 5 og 6.► ◄

Afgiftssatserne indfases i perioden 2025-2029. Afgiftssatserne indekseres årligt efter ændringerne i nettoprisindekset, jf. MINAL § 32 a.

I skemaet nedenfor er afgiftssatserne oplyst i 2015-niveau, jf. EMAL § 2, stk. 1 og 3. Disse satser kan ikke umiddelbart anvendes til afgiftsberegninger, fordi de er oplyst i 2015-niveau. De indekserede afgiftssatser til brug for virksomhedernes afgiftsopgørelse for de enkelte år vil komme til at fremgå af Skatteministeriets hjemmeside.

Afgiftssatser i emissionsafgiftsloven

              2015-niveau (før indeksering)

2025

2026

2027

2028

2029

2030 og frem

Afgiftspligtige udledninger bortset fra udledninger fra mineralogiske processer mv.

Kr./ton CO2e

71,2

128,1

185,0

241,9

298,9

355,8

Afgiftspligtige udledninger fra mineralogiske processer mv.

Kr./ton CO2e

94,9

99,6

104,4

109,1

113,9

118,6

Det bemærkes, at emissionsafgiften er en udledningsafgift, hvor det er selve drivhusgasudledningerne, der pålægges afgift, til forskel fra CO2-afgiften i CO2-afgiftsloven, hvor afgiften beregnes direkte eller indirekte af mængden af energiprodukter ved overgangen til forbrug.