Indledning

Den juridiske vejledning er opdelt i områder for hver styrelse, som er ansvarlig for egne afsnit. Dette er en konsekvens af, at Skatteforvaltningen består af en række styrelser.

Afsnit E.A Punktafgifter indgår i Skattestyrelsens del af Skatteforvaltningens fælles juridiske vejledning.

Se også

Se også det fælles afsnit Om Den juridiske vejledning.

I afsnittet "Den juridiske vejledning - et bidrag til retssikkerheden" findes en oversigt over vejledningens hovedafsnit fordelt på de enkelte styrelser.

Bemærk

De formelle regler for Skatteforvaltningens - herunder Skattestyrelsens - område er beskrevet i

  • Afsnit A.A Processuelle regler for Skatteforvaltningens opgaver
  • Afsnit A.B Angivelse og afregning
  • Afsnit A.C Kontrol og straf
  • Afsnit A.D Opkrævning.

Forkortelser

I afsnittet "Lovforkortelser mv." findes en liste over

  • lovforkortelser
  • forkortelser for myndigheder, institutioner mv., som er anvendt i forbindelse med henvisninger til domme og andre afgørelser mv.
  • forkortelser for selskabsformer. 
Resumé

Afsnit E.A Punktafgifter indeholder:

Tema(er)
Miljøafgifter Energiafgifter CO2-afgift Alkohol Tobak Chokolade Konsum-is og kaffe, Cigaretpapir Røgtobak og nikotinprodukter Glødelamper mv. og elektriske sikringer Lystfartøjsforsikringer Skadesforsikringer Arbejdsskadeafgift Spil
Hvad er nyt?

Nedenfor følger en oversigt over de juridiske nyheder i afsnit E.A Punktafgifter 2025-1.

E.A.1 Generelt om punktafgifter

E.A.1.4 Afgiftspligtige virksomheder og personer (registrering)

E.A.1.4.3 Generelt - Afgift af varer, der medbringes eller modtages fra udlandet af privatpersoner

  • SKM2024.600.SKTST: Skattestyrelsen ændrer praksis, således, at punktafgiftspligtige varer, der er beregnet til gaver, fremadrettet ikke kan medbringes afgiftsfrit af privatpersoner ved indrejse fra andre EU-lande, da gaver ikke er indeholdt i begrebet "eget brug". Dette gælder for varer omfattet af såvel de harmoniserede som nationale afgifter.

E.A.1.8 Særligt for varer omfattet af harmoniserede afgifter

E.A.1.8.2.7 Nødprocedure

  • Ændringsbekendtgørelser: 1510, 1511, 1525 og 1526, af 10. december 2024, til henholdsvis ØLVINALbek, MINALbek, SPRITALbek og TOBAKALbek. Der introduceres pr. 1. januar 2025 et nyt begreb; "Behørigt begrundede tilfælde", for de harmoniserede afgifter, hvilket er et udtryk for tilpasning af implementering af cirkulationsdirektivet.

I tilfælde af at EMCS og skat.dk er utilgængeligt samtidigt, betragtes det som et behørigt begrundet tilfælde. Dette gælder ikke, hvis det er et nedbrud i virksomhedens egen online-forbindelse.

E.A.2 Is og chokolade

E.A.2.2 Konsum-is

E.A.2.2.2 Forskellige definitioner i forbindelse med konsum-is og E.A.2.2.3 Konsum-is omfattet af reglerne

  • SKM2024.601.SR: Omhandler, hvorvidt der skal svares afgift efter enten isafgiftsloven eller chokoladeafgiftsloven af dels karamelfromage og dels karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker, der opbevares på frost, men konsumeres i optøet tilstand.

    Skatterådet bekræftede, at de pågældende færdigproducerede produkter ikke er omfattet af isafgiftslovens bestemmelser. Skatterådet bekræftede endvidere, at de færdigproducerede karamelfromager ikke er omfattet af chokoladeafgiftslovens bestemmelser.

E.A.2.3 Chokolade og sukkervarer

E.A.2.3.3 Chokolade og sukkervarer omfattet af reglerne

  • SKM2025.6.SR: Tre varianter af produktet sælges som smørepålæg. Varianterne blev anset for omfattet at det afgiftspligtige vareområde i henholdsvis enten CHOAL § 1, stk. 1, nr. 1 og nr. 4. Derudover fandt Skatterådet, at produkterne alternativt kunne være omfattet af CHOAL § 1, stk. 1, nr. 9, omhandlende efterligninger eller erstatningsvarer.
  • SKM2024.629.LSR: Produktet sælges som sukkerglaserede peanuts. Produktet indeholder bl.a. 28 % sukker, smager sødt af sukker og fremstår med sin hårde, brune sukkerskal som en dragévare. Produktet er omfattet af CHOAL § 1, stk. 1, nr. 4.
  • SKM2024.618.SR: Produkterne, der sælges som smørepålæg, havde en sød smag af karamel/kanel og andre krydderier og smagte karakteristisk af speculoos-krydderiblanding. Sukkeret blev anset som karaktergivende, henset til det høje indhold af sukker på 28,1 %, den søde smag, samt et udseende og en fremtoning der tydeligt signalerede, at der var tale om sukkerholdige varer. På baggrund af en samlet vurdering blev produkterne anset for omfattet af det afgiftspligtige vareområde i CHOAL § 1, stk. 1, nr. 4, som sukkervarer af enhver art.
  • SKM2024.601.SR: Omhandler, hvorvidt der skal svares afgift efter enten isafgiftsloven eller chokoladeafgiftsloven af dels karamelfromage og dels karamelfromage med karamelsauce og mælkechokoladestykker, der opbevares på frost, men konsumeres i optøet tilstand.
    Skatterådet bekræftede, at de pågældende færdigproducerede produkter ikke er omfattet af isafgiftslovens bestemmelser. Skatterådet bekræftede endvidere, at de færdigproducerede karamelfromager ikke er omfattet af chokoladeafgiftslovens bestemmelser.
  • SKM2024.439.SR: Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt der skulle afregnes chokolade- og sukkervareafgift, når Spørger fremstillede en kransekagetop til videresalg, hvori der indgik en egen fremstillet kransekage-/ marcipanmasse, som vurderedes at være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 3. Skatterådet fandt, at Spørger ikke skulle afregne chokolade- og sukkervareafgift, når den anvendte kransekage-/ marcipanmasse indgik i en af Spørger eget fremstillet færdigvare, som vurderedes ikke at være omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1.
  • SKM2024.421.BR: Produkterne sælges som kosttilskud, der tilfører næringsstoffer til hovedbund og hårsække. Produkterne fremstår som vingummier og har et sukkerindhold på ca. 25 %. Byretten fandt, at indholdet af sukker i de to vitaminvingummiprodukter var karaktergivende for produkterne, og at produkterne derfor var afgiftspligtige "sukkervarer af enhver art" jf. chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 4. Dommen stadfæster dermed SKM2023.266.LSR.

E.A.2.4 Dækningsafgift

E.A.2.4.2 Varer omfattet af dækningsafgift

  • SKM2024.500.SR: Produkterne fremstod som små kager med henholdsvis overtræk og fyld. Skatterådet fandt, at de pågældende produkter ikke var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1-9. Skatterådet fandt dog, at produkternes overtræk og fyld var at anse som selvstændige bestanddele, som i beskaffenhed og sammensætning var omfattet af det afgiftspligtige vareområde i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 1 eller 4, som henholdsvis kakao- eller sukkervarer af enhver art. Skatterådet fandt, at for fyld med et indhold på 4,5% kakao, kunne fritagelsen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 1, stk. 2, nr. 5, finde anvendelse. For disse fyld skulle der derfor alene betales dækningsafgift af indholdet af kakao. For de overtræk og fyld, hvor indholdet af kakao var højere end 5%, fandt Skatterådet, at fritagelsen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 3, jf. § 1, stk. 2, nr. 5, ikke kunne finde anvendelse. For disse overtræk og fyld skulle der derfor betales dækningsafgift af hele overtrækket eller fyldet. For fyld uden indhold af kakao skulle der betales dækningsafgift af fyldets samlede vægt.

E.A.3 Drikkevarer

E.A.3.1 Spiritus

E.A.3.1.4 Virksomheder og privatpersoner omfattet af reglerne

  • Lov 1489 af 10. december 2024: Der indføres pr. 1. januar 2025 mulighed for registrering som varemodtager efter SPRITAL § 7, stk. 5. Ved lovforslag L 117, 2024-25, foreslås denne mulighed dog udskudt med henblik på systemmæssig understøttelse. 3. behandling af lovforslaget sker først efter seneste dato for indarbejdelse af ændringer i Den juridiske vejledning.

E.A.3.1.5 Afgiftens størrelse og beregning

  • SKM2024.402.LSR: Landsskatteretten fandt, at der skal være tale om fremstilling af spiritus ved egentlig destillering for, at små spiritusproducenter kan være omfattet af moderationsordningen. 

E.A.3.1.6.2 Opgørelse af den afgiftspligtige mængde

  • SKM2024.551.SR: Spiritus, der opbevares på et afgiftsoplag og sælges som investeringsobjekt, overgår først til forbrug, når varerne forlader afgiftsoplaget og udleveres til investoren. Et svind i spiritus ved fordampning, som er sket under lagringen i et afgiftsoplag, anses for at være en hændelig omstændighed efter SPRITAL § 33 a, stk. 2. Den fordampede mængde anses ikke for at være overgået til forbrug. Der skal derfor ikke svares afgift af den mængde spiritus, der er fordampet på afgiftsoplaget.

E.A.3.2 Vin mv.

E.A.3.2.3 Vin omfattet af reglerne og E.A.3.2.5 Afgiftens størrelse og beregning

  • SKM2024.641.SKTST: Skattestyrelsen giver virksomheder og personer, der efter øl- og vinafgiftslovens § 3 a, har indbetalt afgiftstilsvar efter øl- og vinafgiftsloven for tillægsafgift af mousserende vin og frugtvin m.m. på over 15 pct. vol., men ikke over 22 pct. vol., mulighed for at anmode om genoptagelse.

E.A.4 Energi

E.A.4.1 Mineralolieprodukter

E.A.4.1.3.1 Generelt om afgift af mineralolieprodukter

E.A.4.1.3.2 Energibeskatningens udfyldningsregel mv.

  •  SKM2024.577.LSR: Landsskatteretten fandt, at toluenindholdet i procesluften var omfattet af mineralolieafgiftslovens afgiftspligtige vareområde, idet toluenindholdet udgjorde et kulbrintebrændstof, og idet dette ved hjælp af det hertil særligt indrettede RTO-anlæg blev anvendt som brændsel til opvarmning efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 2, henset til fortolkningen af dette begreb fastlagt ved EF-domstolens dom af 29. april 2004 (C-240/01).

Landsskatteretten fandt endvidere, at hverken hele eller dele af toluenindholdet i procesluften var fritaget for afgift efter mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 11 og 12, hvorefter et energiprodukt, eller en forholdsmæssig del heraf, der medgik direkte til produktion af et tilsvarende energiprodukt, var fritaget for afgift. Landsskatteretten henviste til fortolkningen af den tilsvarende undtagelse i energibeskatningsdirektivets art. 21, stk. 3, fastlagt ved EU-domstolens dom af 6. juni 2018 (C-49/17). Landsskatteretten stadfæstede herefter Skatterådets besvarelse af spørgsmål 1.

Selskabet havde endvidere påklaget Skatterådets bindende svar på selskabets spørgsmål 2, hvorefter Skatterådet ikke kunne bekræfte, at selskabets afbrænding af det afdampede opløsningsmiddel toluen var afgiftsfritaget efter kuldioxidafgiftsloven, men dog henviste til begrundelsen. Heraf fremgik bl.a., at idet kuldioxidafgiftsloven ikke indeholdt regler, som fastsatte eller kunne anvendes til at fastsætte en kuldioxidafgiftssats for toluen, kunne der ikke opkræves kuldioxidafgift af toluen. Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets besvarelse af spørgsmål 2 under henvisning til Skatterådets begrundelse.

  • SKM2024.460.SR: Skatterådet fandt, at der ikke var afgiftspligt for Spørgers bioprodukt, når produktet markedsføres og sælges som restprodukter. Skatterådets afgørelse fandt sted med henvisning til mineralolieafgiftslovens udfyldningsregel i § 1, stk. 2, idet Spørgers bioprodukt hverken var et      kulbrintestof, der var bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendtes som brændsel til opvarmning, eller et produkt, der anvendtes eller var bestemt til at blive anvendt som motorbrændstof.

Skatterådet afviste endvidere at tage stilling til den afgiftsmæssige kvalifikation efter mineralolieafgiftsloven af Spørgers bioprodukter til en række nærmere angivne anvendelser. Afvisningen skete med henvisning til, at de pågældende anvendelser blev foretaget eller påtænktes at blive foretaget af andre end Spørger, og i tillæg til, at anmodningen om bindende svar på spørgsmålet ikke indeholdt oplysninger, der gav Skatterådet anledning til at lægge til grund, at Spørger repræsenterede dem, der havde foretaget eller påtænkte at foretage anvendelserne.

E.A.4.1.5 Afgiftens størrelse og beregning

E.A.4.1.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

E.A.4.2 Kul og affaldsvarme

E.A.4.2.3 Affald omfattet af afgiftspligten

E.A.4.2.4 Virksomheder omfattet af reglerne

E.A.4.2.8 Opgørelse af den afgiftspligtige mængde (tillægsafgiften)

E.A.4.2.8.1 Generelt om opgørelse af den afgiftspligtige mængde for tillægsafgiften

E.A.4.2.8.2 Afgrænsning mellem kvoteomfattede og ikke-kvoteomfattede virksomheder

E.A.4.3 Elektricitet

E.A.4.3.5 Virksomheder omfattet af reglerne

E.A.4.3.5.1 Virksomheder, der skal registreres

  • SKM2024.427.SR: Skatterådet fandt, at spørger ikke kunne anses for at levere elektricitet som beskrevet i elafgiftslovens § 3 og § 4, stk. 2, idet spørger ikke ejede og drev elforsyningsnettet i det omhandlede område som var undtaget fra elforsyningsloven.

E.A.4.3.7 Opgørelse og afregning

E.A.4.3.7.1 Generelle opgørelses- og afregningsregler for registrerede virksomheder

E.A.4.3.9 Afgiftslempelse for fjernvarme (el-patronordningen)

E.A.4.3.9.2 Satser for afgiftslempelse

E.A.4.4 Naturgas, bygas og biogas mv.

E.A.4.4.4 Naturgas og bygas omfattet af reglerne

E.A.4.4.9 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

  • C-44/19: Rækkevidden af afgiftsfritagelsen i artikel 21, stk. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdirektivet.

E.A.4.4.11 Afgifter på gas fremstillet på basis af biomasse (biogas mv.)

E.A.4.4.11.1.2 Biogas mv. omfattet af reglerne

E.A.4.4.11.1.6 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

  • C-44/19: Rækkevidden af afgiftsfritagelsen i artikel 21, stk. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdirektivet.

E.A.4.5 Kuldioxid

E.A.4.5.4 Varer omfattet af reglerne

E.A.4.5.6 Afgiftens størrelse og beregning

E.A.4.5.7 Opgørelse og afregning

E.A.4.5.7.3 Opgørelse af CO2-afgift på ikke bionedbrydeligt affald anvendt som brændsler

E.A.4.5.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

  • Lov nr. 1489 af 10. december 2024: Afgifter på fiskerfartøjer og fritagelse af søfartøjer omfattet af emissionsafgiften.
  • Lov nr. 1489 af 10. december 2024: Præcisering af fritagelsen for afgiftspligtige varer, hvor udledningen er omfattet af emissionsafgiftsloven.
  • C-44/19: Rækkevidden af afgiftsfritagelsen i artikel 21, stk. 3, 1. pkt., i energibeskatningsdirektivet.

E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift

E.A.4.6.1 Generelt om godtgørelse af energiafgifter og CO2-afgift

E.A.4.6.1.7 Opgørelse af godtgørelse

  • Lov nr. 1489 af 10. december 2024: Nye regler for opgørelse af procesafgiften for forbrug, som ikke er omfattet af CO2-afgiftsloven, og ikke-kvoteomfattet forbrug til proces. Ingen godtgørelse for CO2-afgiften for kvoteomfattet rumvarme mv. i hoteller mv. Delvis tilbagebetaling af CO2-afgiften i perioden 2025-2029 for ikke-momsregistrerede virksomhed med bevilling af varer anvendt til indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssig fiskeri.

E.A.4.6.5 Særlige CO2-afgiftsregler om godtgørelse - Bundfradrag og CCS

E.A.4.6.5.2 CCS

E.A.4.6.11 Motorbrændstof

E.A.4.6.11.4 Godtgørelse for anden erhvervsvirksomhed

  • SKM2025.3.SR: Skatterådet fandt, at spørger ikke kunne opnå afgiftsgodtgørelse for motorbrændstof til drift af maskiner til etablering og renovering af veje og vejbelægninger mv.

E.A.4.6.14 Krav til målere af energiforbrug

E.A.4.6.14.5 Elforbrugsmålere

  • SKM2024.555.SKTST. Ændrede krav til elmålere efter særordningen om godtgørelse af elafgift ved opladning af elbiler.

E.A.4.9 CO2-emissioner

E.A.4.9.1 Regel og lovgrundlag

E.A.4.9.1.1 Regel

E.A.4.9.4 Definitioner

E.A.4.9.5 Det afgiftspligtige område

E.A.4.9.5.5 Bæredygtig bionaturgas fritaget for kvotereturneringspligt og ikkebæredygtig bionaturgas

E.A.4.9.6 Afgiftens størrelse

E.A.4.9.7 Virksomheder omfattet af reglerne

E.A.4.9.8 Opgørelse og afregning

  • Lov nr. 1489 af 10. december 2024: Præcisering opgørelse af den afgiftspligtige mængde efter hovedreglen og for bionaturgas. Opgørelse af den afgiftspligtige mængde for virksomheder med udledninger fra mineralogiske processer mv. og CCS.

E.A.4.9.9 Afgiftsgodtgørelse samt særlige forhold

E.A.7 Miljø

  • SKM2024.548.SR. Skatterådet kunne bekræfte, at kopper og glas produceret i PP (polypropylen) ikke var omfattet af afgiftspligten for engangsservice ifølge emballageafgiftslovens § 2 c, stk. 1. Produkterne kunne bruges et ubegrænset antal gange, og det kunne forventes, at produkterne ville blive brugt igen og igen som almindelige kopper og drikkeglas.

E.A.7.1 Emballager, poser, engangsservice og pvc-folier

E.A.7.1.6 Det afgiftspligtige vareområde for bæreposer

  • SKM2024.612.SR: Skatterådet kunne bekræfte at en gavepose af papir med bånd efter en konkret vurdering ikke var afgiftspligtig efter emballageafgiftslovens § 2a. 
  • SKM2024.535.SR: Skatterådet kunne bekræfte at en posen var fremstillet af ikke-vævet 100% RPET materiale (recycled polyethylenterephthalat) med et kvalitet på 100 g/m2 ikke var omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.
  • SKM2024.534.SR: Skatterådet kunne bekræfte, at en pose fremstillet af PP Woven materiale med laminering og en kvalitet på 100 gr/m2 ikke var omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.
  • SKM2024.533.SR: Skatterådet kunne bekræfte, at en pose lavet af plastvævet materiale: polypropylen (PP) med udvendig laminering og som vejer 45 gram, hvilket svarer til 110 g/m2, ikke var omfattet af afgiftspligten for poser efter emballageafgiftslovens § 2 a.

E.A.7.2 Affaldsafgift

E.A.7.3.2 Definition: Affald

E.A.7.3.4 Virksomheder og anlæg omfattet af reglerne

E.A.9 Spil

E.A.9.9 Almennyttigt lotteri

Nyaffattelse af SPILL § 10 (ophævelse af gammel §, indsættelse af ny §). Der kan fra 1. januar 2025 gives tilladelse til afholdelse af landbaseret lotteri til fordel for et almennyttigt formål eller et politisk parti, som er opstillingsberettiget til Folketinget eller et nationalt parlament i et andet EU- eller  EØS-land, og som afholder lotteri til fordel for sig selv.

Hele overskuddet fra lotteriet skal udloddes til det eller de formål, der er givet tilladelse til. Se SPILL § 10. Der skal efter de nye regler ikke betales afgift for gevinster, hvor gevinstudbetalingen/-udleveringen sker den 1. januar 2025 eller senere. Hvis gevinstudbetalingen/-udleveringen sker i 2024, skal der betales gevinstafgift (de gamle regler).

E.A.9.13 Landbaseret bingo

Helt ny bestemmelse, SPILL § 10 a.

Der er som noget helt nyt indført regler om landbaseret bingo (omfatter også banko). Der kan nu gives tilladelse til landbaseret bingo. Der skal fra og med 2025 betales afgift.

Afsnittene E.A.9.13 - E.A.9.16 er derfor blevet omnummereret til E.A.9.14 - E.A.9.17.

åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "E.A Punktafgifter" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.