Indhold

Dette afsnit indeholder en kort oversigt over opgørelse af godtgørelse af energiafgifter af el, olie, kul og gas samt CO2-afgift.

For en mere detaljeret beskrivelse af godtgørelsesreglerne henvises til afsnittene vedrørende de enkelte procesformål og CO2-afgiften.

Afsnittet indeholder:

  • Godtgørelse af afgift af elektricitet til proces og rumvarme mv.
  • EU's minimumsafgifter
  • Godtgørelse af afgifter af brændsler til proces - regler gældende inden den 1. januar 2025
  • Godtgørelse af afgift af brændsler til proces - nye regler fra den 1. januar 2025
  • Godtgørelse ved mineralogiske processer mv.
  • Godtgørelse af CO2-afgift ved kvoteomfattet virksomhed
  • Delvis godtgørelse af CO2-afgift i perioden 2025-2029

Godtgørelse af afgift af elektricitet til proces og rumvarme mv.

Fra den 1. januar 2021 er sondringen mellem proces og rumvarme mv. i elafgiftsloven ophævet.

Der gælder herefter samme godtgørelse for rumvarme m.v. og proces.

For bilagsvirksomheder, jf. bilag 1 til LBK nr. 308 af 24. marts 2017, har ovennævnte ændring dog først fundet anvendelse fra og med den 1. januar 2023.

EU's minimumsafgifter

Det følger af energibeskatningsdirektivet "Rådets direktiv 2003/96/EF af 27. oktober 2003 om omstrukturering af EF-bestemmelser for beskatning af energiprodukter og elektricitet", at virksomheder skal betale afgifter efter satser, der opfylder EU's minimumsafgifter for energiforbrug.

Der skal ikke betales minimumsafgift af brændselsenergi, der anvendes direkte til mineralogiske processer, metallurgiske processer, kemisk reaktion og elektrolyse.

►Reglerne i GASAL § 10 a, KULAL § 8 a og MINAL § 11 a, som ændret ved lov nr. 1489 af 10. december 2024 om reduktion af godtgørelsen ved brug af energi til proces skal sikre, at EU’s minimumsafgifter overholdes. Reglerne herom gennemgås nedenfor.◄

Godtgørelse af afgift af brændsler til proces - regler gældende inden den 1. januar 2025

►For regler gældende inden den 1. januar 2025 se Den juridiske vejledning 2024-2 E.A.4.6.1.7

Godtgørelse af afgift for brændsler til proces - nye regler fra den 1. januar 2025

Der gælder nye regler for nedsættelse af procesgodtgørelsen (procesafgift) fra den 1. januar 2025. De nye regler er fastsat i ►lov nr. 1489 af 10 december 2024◄. Reglerne er indsat i disse bestemmelser i brændselsenergiafgiftslovene:

  • § 11 a i mineralolieafgiftsloven,
  • § 10 a i gasafgiftsloven og
  • § 8 a i kulafgiftsloven.

Ifølge de nye regler om godtgørelse skal der fra den 1. januar 2025 sondres mellem kvoteomfattet energi og ikke-kvoteomfattet energi.

Kvoteomfattet energi og forbrug ikke omfattet af CO2-afgiftsloven:

►Procesgodtgørelsen af energiafgift nedsættes for forbrug, der ikke er omfattet af lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter, eller hvoraf der ydes godtgørelse af CO2-afgift for proces efter § 9 a, stk. 1, 3 og 6  eller § 9 b i CO2-afgiftsloven.◄

►Denne regel om nedsættelse af procesgodtgørelsen gælder dog ikke for mineralogiske processer mv.

Tilbagebetalingen skal f.eks. nedsættes ved brug af bioolier, som ikke er afgiftspligtige efter CO2-afgiftsloven, men afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven. Dermed sikres det, at EU᾽s minimumssatser for energiprodukter overholdes i energiafgiftslovene for de energiprodukter, der ikke er belastet med CO2-afgift.◄

Efter reglerne i ►§ 9 a, stk. 1, 3 og 6 og § 9 b i CO2-afgiftsloven,◄ gives der fuld godtgørelse af CO2-afgiften for kvoteomfattet CO2-afgiftspligtig energi anvendt til procesformål.   

Procesgodtgørelsen af energiafgift nedsættes således:

  • ►4,5 kr./GJ for forbrug omfattet af mineralolieafgiftsloven. 4,5 kr./GJ opgøres i forhold til anvendte brændsler. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at godtgørelsen beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 4,5 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2. Procentsatsen til reduktionen i 2025 er 13,02 pct. (4,5 kr./GJ / 28,8 kr./GJ x (1/1,2) x 100)◄
  • ►1,2 kr./GJ for forbrug omfattet af gasafgiftsloven. 1,2 kr./GJ opgøres i forhold til anvendte brændsler. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at tilbagebetalingen beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i gasafgiftslovens § 8, stk. 4, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2. Procentsatsen til reduktionen i 2025 er 3,47 pct. (1,2 kr./GJ / 28,8 kr./GJ x (1/1,2) x 100)◄
  • ►1,2 kr./GJ for forbrug omfattet af kulafgiftsloven. 1,2 kr./GJ opgøres i forhold til anvendte brændsler. Godtgørelsesberettigede kan vælge, at godtgørelsen beregnes som en reduktion af afgiftsbetalingen med 1,2 kr. pr. GJ delt med afgiftssatsen i kulafgiftslovens § 7, stk. 3, 2. pkt., ganget med 1 over 1,2. Procentsatsen til reduktionen i 2025 er 3,47 pct. (1,2 kr./GJ / 28,8 kr./GJ x (1/1,2) x 100)◄

►Procentsatsen er bl.a. relevant ved brug af varme til proces.

Anvendes fx varme til proces, hvor varmen er fremstillet af afgiftspligtige mineralolier og ikke-afgiftspligtige brændsler, og der er betalt 200 kr. i afgift, da godtgøres de 200 kr., bortset fra 26,04 kr. (200 kr. * 13,02 pct.).◄

Afgiftssatsen i mineralolieafgiftslovens § 9, stk. 4, 2. pkt., gasafgiftslovens § 8, stk. 4, 2. pkt. og kulafgiftslovens § 7, stk. 3, 2. pkt. er indekseret. De aktuelle afgiftssatser fremgår af Skatteministeriets hjemmeside, se "Indeksering af energiafgifter".

Reglerne om energiafgift sikrer, at EU's minimumsafgifter ifølge energibeskatningsdirektivet betales for kvoteomfattet energi til proces.

Energiafgiften for kvoteomfattet energi til mineralogiske processer mv. er dog uændret 0 kr./GJ. Disse processer er ikke omfattet af energibeskatningsdirektivet.

Ikke-kvoteomfattet energi:

Energiafgiften for ikke-kvoteomfattet energi forbrugt til procesformål godtgøres som udgangspunkt fuldt fra den 1. januar 2025.

Der gælder dog visse modifikationer hertil, hvorefter der skal foretages en særlig beregning og betaling, der skal sikre, at EU's minimumsafgifter overholdes. Dette indebærer, at procesgodtgørelsen af energiafgift reduceres som følger:

Er CO2-afgiften for sådant forbrug, der efter § 9 e og § 9 f i CO2-afgiftsloven er reduceret til et beløb, der er lavere end

    • ►EU's minimumssatser, jf. bilag 5 i CO2-afgiftsloven (se nedenfor), eller 
    • lavere end 4,5 kr./GJ for varer afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven eller

    • lavere end 1,2 kr./GJ for varer afgiftspligtige efter gasafgiftsloven eller kulafgiftsloven,◄

nedsættes procesgodtgørelsen af energiafgift, så der for forbruget mindst er betalt en samlet afgift ►(brændselsafgift og CO2-afgift)◄ efter:

  • mineralolieafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 4,5 kr. pr. GJ,
  • gasafgiftsafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 1,2 kr. pr. GJ, og
  • kulafgiftsloven og CO2-afgiftsloven på 1,2 kr. pr. GJ.

Reglerne om godtgørelse af CO2-afgift i ovennævnte § 9 e og § 9 f i CO2-afgiftsloven er beskrevet henholdsvis nedenfor og i afsnit E.A.4.6.5.   

Virksomhederne skal ifølge reglerne om godtgørelse af energiafgift opgøre evt. godtgørelse af CO2-afgift efter de beskrevne regler nedenfor og i afsnit E.A.4.6.1.7 og E.A.4.6.5. Virksomhederne skal derpå fordele evt. godtgørelse af CO2-afgift til produkter specifikt omfattet af henholdsvis mineralolieafgiftsloven, gasafgiftsafgiftsloven og kulafgiftsloven. For produkter henført til hver af disse tre love skal virksomhederne for hver mængde produkter opgøre, om godtgørelsen af CO2-afgift har medført, at CO2-afgiften for sådant forbrug er reduceret til et beløb, der er lavere end EU's minimumssatser, jf. bilag 5 i CO2-afgiftsloven.

Bilag 5 i CO2-afgiftsloven har følgende ordlyd:

"Enhed

Minimums-

satser

1) gas- og dieselolie til motorbrug

øre/l

15,8

2) anden gas- og dieselolie

øre/l

7,5

3) fuelolie

øre/kg

12,5

4) fyringstjære

øre/kg

11,3

5) petroleum til motorbrug

øre/l

15,8

6) anden petroleum

øre/l

0

7) stenkul (inkl. stenkulsbriketter), koks, cinders og koksgrus

kr./GJ

1,2

8) jordoliekoks

kr./GJ

0

9) brunkulsbriketter og brunkul

kr./GJ

1,2

10) elektricitet

øre/kWh

0,4

11) autogas (LPG)

øre/l

16,5

12) anden flaskegas (LPG)

øre/kg

0

13) naturgas og bygas med en nedre brændværdi på 39,6 megajoule (MJ)/normal m3 (Nm3)

øre/Nm3

4,9

Kul efter vægt

7) stenkul (inkl. stenkulsbriketter), koks, cinders og koksgrus

kr./t

32

9) brunkulsbriketter og brunkul

kr./t

22

Satser ved 15° C

For varer nævnt under nr. 1 og 5

øre/l

15,7"

►Bemærk, at bilag 5 til CO2-afgiftsloven ikke er udtømmende. For varer, som ikke er omfattet af bilag 5 til CO2-afgiftsloven, skal der mindst være betalt 1,2 kr./GJ (varer omfattet af gasafgiftsloven eller kulafgiftsloven) eller 4,5 kr./GJ (varer omfattet af mineralolieafgiftsloven). For varer omfattet af bilag 5 til CO2-afgiftsloven kan mindstesatserne på 1,2 kr./GJ (varer omfattet af gasafgiftsloven eller kulafgiftsloven) eller 4,5 kr./GJ (varer omfattet af mineralolieafgiftsloven) også anvendes.◄

Beregningseksempel:

En virksomhed uden for kvotesektoren anvender 95.000 Nm3 naturgas til proces. Virksomheden fanger og geologisk lagrer 90 pct. af udledt CO2 før fangstpunktet i overensstemmelse med § 9 f i CO2-afgiftsloven.  Virksomheden ydes godtgørelse af CO2-afgift efter reglerne i CO2-afgiftslovens § 9 e. Eksemplet gælder en måned i 2025.

Forbrug af gas

95.000

Nm3

Energiindhold

39,6

MJ/Nm3

CO2-afgift (2025)

192,2

øre/Nm3

CO2-afgift før godtgørelse af CO2-afgift (95.000 Nm3 x 1,922 kr./Nm3)

182.590

kr.

Fangst af CO2 til lagring

90

pct.

Netto CO2-afgift efter CCS, jf. § 9 f:
182.590 kr. x (100 pct.- 90 pct.)

18.259,0

Kr.

Tilbagebetaling af CO2-afgift for energi til proces efter § 9 e i CO2-afgiftsloven:

18.259 kr. x (1-350/750)

9.738,1

Kr.

Netto CO2-afgift efter godtgørelse for CCS og energi til proces:

18.259,0 kr. - 9.738,1 kr.

8.520,9

Kr.

EU’s minimumsafgift for naturgas efter bilag 5 til CO2 afgiftsloven

4,9

øre/Nm3

Nettoafgift pr. Nm3:

8.520,9 kr./95.000 Nm3

9,0

øre/Nm3

EU’s minimumsafgift er overholdt via CO2-afgiften, og gasafgiften for naturgas til proces kan godtgøres fuldt, jf. § 10 og § 10 a, stk. 2 i gasafgiftsloven

Bemærk                        

Særreglerne for visse primære erhverv ►er ophævet fra den 1. januar 2025◄, jf. lov nr. 329 af 28. marts 2023 og lov nr. 683 af 11. juni 2024. Det indebærer, at ovenstående regler om godtgørelse for energiafgiftspligtig olie, kul og gas mv. til proces også gælder for landbrug mv. og de relevante væksthuse fra den 1. januar 2025.

Se også den overordnede gennemgang af reglerne i lov nr. 683 af 11. juni 2024 i afsnit E.A.4.6.2.4.

Tidligere nedsættelser

►For regler gældende inden den 1. januar 2025 se Den juridiske vejledning 2024-2 E.A.4.6.1.7

Særligt for biogas mv.

For gas fremstillet på basis af biomasse, som anvendes til proces formål, se afsnit E.A.4.4.11.2.

Godtgørelse ved mineralogiske processer mv.

Ved mineralogiske processer mv. forstås kemisk reduktion, elektrolyse, metallurgiske og mineralogiske processer.

Se også

Se også afsnit E.A.4.6.6 om mineralogiske processer mv. og definition og afgrænsning af disse.

Energiafgift af brændsler, der er anvendt til mineralogiske procesformål godtgøres 100 pct. Elektricitet, der er anvendt til mineralogiske procesformål, godtgøres efter samme regler, som anden elektricitet til proces.

Reglerne for den fulde godtgørelse energiafgifter af mineralogiske processer mv. findes i GASAL § 10 d, stk. 1-4, KULAL § 8 d, stk. 1-4 og MINAL § 11 d, stk. 1-4.

Godtgørelse af CO2-afgift ved kvoteomfattet virksomhed

Ved en kvoteomfattet virksomhed forstås en momsregistreret virksomhed, som efter CO2-kvoteloven har fået tilladelse af Energistyrelsen til at udlede CO2. Se nærmere om definitionen heraf i afsnit E.A.4.6.1.3.

Kvoteomfattede virksomheder kan opnå fuld godtgørelse af CO2-afgiften af kvoteomfattet varme og forbrug af gas, kul og mineralolieprodukter. Dette gælder også for momsregistrerede virksomheder, som har en tæt driftsmæssig og fysisk sammenhæng inden for samme lokalitet med en kvoteomfattet virksomhed ift. afgift af varme, der leveres direkte fra den kvoteomfattede virksomhed til den forbundne virksomhed. Der ydes dog ikke tilbagebetaling for afgift af varme fra en produktionsenhed uden tilladelse til udledning af CO2.

Virksomheder, der indkøber varme og kulde fra en kvoteomfattet leverandør, kan opnå fuld godtgørelse af CO2-afgiften af den producerede varme og kulde.

Ovenstående gælder alene for forbrug til procesformål. Se CO2AL § 9 a og § 9 b. ►Godtgørelsen efter § 9 b omfatter ikke rumvarme mv. i hoteller mv.◄

►Fra den 1. januar 2025 er der delvis godtgørelse af CO2-afgiften for afgiftspligtige varer, der anvendes til fremstilling af rumvarme mv. i kvoteomfattede produktionsenheder. Dette gælder også for momsregistrerede virksomheder, som har en tæt driftsmæssig og fysisk sammenhæng inden for samme lokalitet med en kvoteomfattet virksomhed ift. afgift af varme, der leveres direkte fra den kvoteomfattede virksomhed til den forbundne virksomhed. Der ydes dog ikke tilbagebetaling for afgift af varme fra en produktionsenhed uden tilladelse til udledning af CO2. Se § 9 a, stk. 2, som indsat i CO2-afgiftsloven ved lov nr. 1489 af 10. december 2024.◄

I forbindelse med ovennævnte ydes der ikke godtgørelse af CO2-afgift:

  • For så vidt angår den særlige CO2-afgift på naturgas, der anvendes eller er bestemt til anvendelse som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg, jf. § 2, CO2AL § 2, stk. 1, nr. 11, 2. punktum.
  • For benzin, jf. CO2AL § 2, stk. 1, nr. 13, og tilsvarende afgiftspligtige varer, jf. CO2AL § 2, stk. 1, nr. 19.
  • For biogas, der anvendes som motorbrændstof i stationære stempelmotoranlæg med en indfyret effekt på over 1.000 kW, jf. CO2AL § 2, stk. 1, nr. 16.

Se også

Delvis godtgørelse af CO2-afgift i perioden 2025-2029

Dette afsnit handler om midlertidig delvis godtgørelse af CO2-afgift i perioden 2025-2029. Efter 2029 ydes denne godtgørelse ikke.

Godtgørelsesordningen gælder for ikke-kvoteomfattet energi anvendt dels til proces i momsregistrerede virksomheder og dels til momsregistrerede virksomheders indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. ►Ikke-momsregistrerede virksomheder, som anvender ikke-kvoteomfattet energi til indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri, kan anmode om en bevilling til godtgørelse◄.

Reglerne om denne godtgørelsesordning fremgår af CO2AL § 9 e, som er indsat i CO2AL ved ►lov nr. 1489 af 10. december 2024◄ med ikrafttrædelse den 1. januar 2025.

Afsnittet indeholder:

  • Regel og anvendelsesområde
  • Satser for delvis godtgørelse  
  • Dokumentationskrav mv.

Regel og anvendelsesområde

Ved lov nr. 683 af 11. juni 2024 og ►lov nr. 1489 af 10. december 2024 er gennemført◄ en reduktion af energiafgifterne og en forhøjelse af CO2-afgiften. Udgangspunktet efter forhøjelsen af CO2-afgiften er en CO2-afgift for udledt CO2 på 750 kr./ton (2022-niveau) fra den 1. januar 2025.

Forhøjelsen af CO2-afgiften for bl.a. ikke-kvoteomfattet energi anvendt til proces indfases via en midlertidig godtgørelsesordning i perioden 2025-2029. Det er en forudsætning for denne godtgørelse af CO2-afgift for proces, at brugen af pågældende brændsler, varme og kulde er godtgørelsesberettiget, for så vidt angår energiafgift efter godtgørelsesreglerne i MINAL § 11, stk. 1-4, og stk. 5, nr. 1-8. KULAL § 8, stk. 1-3 og stk. 4, nr. 1-8 og GASAL § 10, stk. 1-4 og stk. 5, nr. 1-8.

For indkvarteringsydelser (hoteller mv.) gælder afgiftsforhøjelsen for ikke-kvoteomfattet energi anvendt til proces dog allerede fra den 1. januar 2025, dvs. at den midlertidige godtgørelsesordning ikke gælder for disse indkvarteringsydelser, jf. CO2AL § 9 e, stk. 1. Indkvarteringsydelserne er afgrænset i MINAL § 11, stk. 5, nr. 9, KULAL § 8, stk. 4, nr. 9 og GASAL § 10, stk. 5, nr. 9.

Momsregistrerede virksomheder med de godtgørelsesberettigede processer kan få delvis godtgørelse af CO2-afgift af CO2-afgiftspligtige varer, varme og kulde, som er ikke-kvoteomfattet energi. Disse varer, varme eller kulde må ikke være omfattet af CO2AL § 9 a, stk. 2. Der er tale om varer, som ikke anvendes som led i kvoteomfattede aktiviteter, eller varme eller kulde, som ikke er fremstillet ved kvoteomfattede aktiviteter. Se afgrænsningen af kvoteomfattede aktiviteter i CO2AL § 9 a, stk. 1.

Virksomheden kan desuden anvende reglerne i MINAL § 11, stk. 13, GASAL § 10, stk. 13, og KULAL § 8, stk. 13, jf. CO2AL § 9 e, stk. 1.

Endvidere indfases forhøjelsen af CO2-afgiften ift. momsregistrerede virksomheders indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri via godtgørelsesordningen i perioden 2025-2029.

Disse momsregistrerede virksomheder kan få delvis godtgørelse af CO2-afgift af CO2-afgiftspligtige varer, der anvendes til indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart og erhvervsmæssigt fiskeri. Det er en betingelse, at det er ikke-kvoteomfattet energi. Der er tale om energi, der ikke er omfattet af CO2AL § 9 a, stk. 2, dvs. at varerne ikke er anvendt som led i kvoteomfattede aktiviteter. Se afgrænsningen af de kvoteomfattede aktiviteter i CO2AL § 9 a, stk. 1.

►Ikke momsregistrerede virksomheder, der anvender CO2-afgiftspligtige varer til indenrigserhvervsflyvninger, indenrigsfærgefart eller erhvervsmæssigt fiskeri kan anmode told- og skatteforvaltningen om bevilling til delvis afgiftsgodtgørelse.◄

►Se Nye regler for CO2-afgifter for fiskeri | skat.dk

Se afsnit E.A.4.6.4 Varme og energiprodukter anvendt som procesenergi

Se afsnit E.A.4.5.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse

Satser for delvis godtgørelse

Den midlertidige delvise godtgørelse af CO2-afgift for den omfattede ikke-kvoteomfattede energi reduceres henover perioden 2025-2029. Fra 2030 ophører mulighed for godtgørelsen.

Satser for delvis godtgørelse i 2025-2029

2025

2026

2027

2028

2029

Fuld godtgørelse reduceres med afgiften efter eventuel godtgørelse efter CO2AL § 9 f 1) ganget med disse brøker, jf. CO2AL § 9 e:

350/750

430/750

510/750

590/750

670/750

Delvis godtgørelse af CO2-afgift:

Pct.

53,33

42,67

32,00

21,33

10,67

1) CO2AL § 9 f omhandler godtgørelse af CO2-afgift ved CCS, dvs. ved fangst og
geologisk lagring af CO2.

Dokumentationskrav mv.

Til dokumentation af godtgørelsesbeløbet skal virksomheden kunne fremlægge fakturaer eller særskilte opgørelser, der kan danne grundlag for opgørelsen af godtgørelsesbeløbet.

Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelsen af CO2-afgift af energiforbrug, der efter CO2AL § 9 e, stk. 1, er godtgørelsesberettiget efter reglerne i § 11, stk. 3, i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., § 10, stk. 3, i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. eller § 9, stk. 9, i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., og bestemmelser om dokumentation efterCO2AL § 9 e stk. 4.