Der er ingen forskel på at handle med privatpersoner og med ikke-registrerede eller momsfri virksomheder. Der henvises derfor til afsnittet Salg til privatpersoner. Definitionen på registrerede og ikke-registrerede samt momsfri virksomheder findes i ordlisten.

Du bør være opmærksom på, at en virksomhed i et andet EU-land, der ikke er registreret for sine normale aktiviteter, i visse tilfælde skal registreres for køb i andre EU-lande. Hvis du sælger en vare til en sådan virksomhed, gælder reglerne for varesalg mellem registrerede virksomheder, se ovenfor.

Det betyder bl.a., at købers momsregistreringsnummer skal fremgå af fakturaen.

Hvis modtageren er registreret (selvom det kun er for erhvervelser eller køb af ydelser i andre EU-lande), skal du sælge varen uden moms og indsende EU-salgsoplysninger til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på, at du skal beregne dansk moms, hvis ikke betingelserne for momsfrit varesalg mellem registrerede virksomheder er opfyldt.

Det er virksomheden i det andet EU-land, der skal vide, om den skal registreres. Du skal kun vide, om den er registreret eller ej.

Momsangivelsen

Hvis du sælger varer med dansk moms til ikke-registrerede virksomheder i andre EU-lande, skal du udfylde momsangivelsen på samme måde som ved et almindeligt dansk salg.

Eksempel
Du sælger en vare til en værdi af 37.500 kr. inkl. dansk moms. Momsen udgør 7.500 kr. Her skal du skrive 7.500 kr. i rubrikken Salgsmoms (udg. moms).